GM legt productie drie autofabrieken stil wegens chiptekorten

De Amerikaanse autofabrikant General Motors legt de productie in drie autofabrieken stil wegens de tekorten aan chips. Meerdere autofabrikanten, waaronder GM zelf, waarschuwden al eerder voor deze problemen. Ook chipontwerper Qualcomm benoemt dit probleem.

Een woordvoerder van General Motors laat aan Reuters weten dat het 'halfgeleidertekort impact zal hebben op de productie bij GM', ondanks de inspanningen van het bedrijf om de problemen te beperken. Hij zegt dat de leveringen van chips voor de wereldwijde auto-industrie erg 'fluïde' blijft. Concreet betekent dit dat GM de productie in drie fabrieken heeft stilgelegd. Het gaat om fabrieken in de Verenigde Staten, Canada en Mexico. Ook een fabriek in Zuid-Korea wordt geraakt; deze zal gaan draaien op halve kracht.

De fabrikant zei niet wat de exacte effecten zijn voor de productieaantallen en de inkomsten, of hoe lang deze maatregelen van kracht blijven. GM geeft aan de productie zoveel mogelijk te maximaliseren bij fabrieken die voertuigen produceren waar de meeste winstmarge op zit. Dat zou vooral gaan om pick-up trucks, suv's en de Chevrolet Corvette-sportauto.

Vorige maand spraken verschillende autofabrikanten al de vrees uit dat ze minder auto's kunnen maken door de chiptekorten. Onder meer Nissan en Honda gaven aan dat ze minder exemplaren kunnen maken, omdat het steeds meer moeite kost chips geleverd te krijgen. Volkswagen waarschuwde daar eerder ook al voor, net als GM. Het is onbekend om wat voor chips het precies gaat.

Onlangs gaf de Taiwanese chipmaker TSMC aan dat het een hogere prioriteit geeft aan de automotive-sector om de tekorten van chips voor auto's tegen te gaan, al gaf het bedrijf toe dat het vooral gaat om het herprioriteren en dat de capaciteit niet zomaar vergroot kan worden.

De problemen zijn breder en spelen niet alleen in de autosector. Qualcomm zegt bij monde van de recent benoemde ceo Cristiano Amon dat het tekort in de halfgeleiderindustrie 'over de gehele linie' aan de orde is, zei hij in een toelichting op de kwartaalcijfers. Volgens Amon wordt de industrie momenteel bedolven onder de bestellingen voor chips voor computers, auto's en veel andere iot-apparaten, al denkt hij dat deze situatie zal verbeteren in een later deel van dit jaar.

De tekorten spelen ook Qualcomm parten. De vertrekkende ceo, Steven Mollenkopf, zei in de mondelinge toelichting dat de prestaties en de vooruitzichten van zijn bedrijf beter waren geweest als de leveringen niet zo beperkt zouden zijn geweest, waarbij hij doelt op de tekorten. Desondanks zijn de cijfers erg positief. De omzet kwam in het afgelopen kwartaal uit op 8,2 miljard dollar, een stijging van 62 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook de winst groeide fors.

Door Joris Jansen

Redacteur

04-02-2021 • 11:37

54 Linkedin

Reacties (54)

54
50
24
10
1
19
Wijzig sortering
Hoewel het zeer uitzonderlijke omstandigheden zijn hebben de autofabrikanten ook zelf een aandeel in de tekorten, aangezien zij zelf begin vorig jaar hun productieslots hebben opgegeven vanwege slechte vooruitzichten.

https://www.bbc.com/news/amp/technology-55704936

Ik mis deze nuance in dit artikel

[Reactie gewijzigd door RedDimension op 4 februari 2021 11:47]

Ik mis ook dat het gedeelte komt door Amerika. Die hebben veel Chinese bedrijven in de ban gedaan. Die hebben op hun beurt massaal chips ingekocht voordat de ban in ging. En nu plukken de (amerikaanse) autobedrijven hier de wrange vruchten van.

Staat NB in het artikel van Tweakers zelf: nieuws: 'China kocht in 2020 voor 32 miljard dollar aan machines voor chippro...
De import van losse chips door China is ook aanzienlijk gestegen in 2020. Chinese bedrijven zouden grootschalig computerchips hebben ingekocht om voorraden aan te leggen, voordat de sancties van de VS ingingen. Daarmee zou de import van computerchips door China zijn gestegen naar 'bijna 380 miljard dollar'. Dat is goed voor achttien procent van China's totale importuitgaven in 2020, claimt Bloomberg.

[Reactie gewijzigd door chrisborst op 4 februari 2021 16:42]

Je hebt het over massaal inkopen van chips en komt dan met een artikel waar het niet over de chips zelf gaat maar de inkoop van hardware om chips te maken. Die hardware waar je het over hebt is van de laatste technische stand.
Chips voor automobiel worden meestal niet op de kleinste techniek gebakken. Die is voorbehouden aan ssd chips, cpu, geheugen. Voor automobiel zit men meestal nog 1 of meerdere generaties terug.

Het zal dus uiteindelijk gewoon met capaciteit te maken hebben. Stond hierboven al. Minder vraag dus hebben ze hun prognoses bijgesteld en hebben fabrikanten hun capaciteit elders verkocht. Nu de vraag aantrekt hebben ze ineens veel meer nodig dan ze waarschijnlijk voorzien hebben. Capaciteiten bestel je niet van vandaag op morgen bij.
Daarnaast met het hele just in time in de automobielindustrie zorgen ze er zelf voor dat voorraaden laag zijn om kosten te drukken. Heb je dan te maken met ineens forse stijging tja dan kom je dus in de problemen door dat systeem.
Dude, lees het artikel en niet alleen de titel:

De import van losse chips door China is ook aanzienlijk gestegen in 2020. Chinese bedrijven zouden grootschalig computerchips hebben ingekocht om voorraden aan te leggen, voordat de sancties van de VS ingingen. Daarmee zou de import van computerchips door China zijn gestegen naar 'bijna 380 miljard dollar'. Dat is goed voor achttien procent van China's totale importuitgaven in 2020, claimt Bloomberg.
Omdat dat mogelijks niet gerelateerd is. Ja, in 2020 hebben ze de productie van vele dingen teruggeschoefd en waarschijnlijk bestellingen naar benenden bijgesteld bij toeleveranciers. Maar zonder meer details is het niet mogelijk om zonder twijfel te zeggen dat dat hier de oorzaak is.
Ik werk voor een een leverancier van semi's aan voornamelijk auto industrie, en het is wel degelijk zo.

Ondanks waarschuwingen van ons aan hen, hebben ze hun stocks de afgelopen 2 jaar volledig laten terugvallen tot niveaus die veel te laag zijn. (begon reeds voor de corona crisis door verminderde vraag naar auto's)

Hoewel we zelf wel wat stock hebben opgebouwd (in hoeverre we opslagcapaciteit hebben), en onze capaciteit hetzelfde is gebleven, zelfs licht gestegen sinds, kunnen we onmogelijk 1.5 jaar aan productie eventjes ophalen. Bovendien is het heel moeilijk om in te schatten welke fabrikanten de chips nodig hebben om hun lijnen draaiende te houden, en welke gewoon grote orders plaatsen om hun stock weer op orde te hebben. Hetgeen de situatie nog bemoeilijkt.

Het gaat waarschijnlijk nog een 6tal maanden duren eer de zaken weer wat normalizeren, afhankelijk van de vraag van de consument naar auto's.

[Reactie gewijzigd door elley op 4 februari 2021 12:47]

Als de baas van Audi dat zegt valt er weinig aan te twijfelen.
Ja want Audi liegt nooit, hele betrouwbare club, met meerdere directeuren in gevangenschap en andere in afwachting van strafzaken.

Ohja dan hebben ze ook nog oud directeuren die Duitsland niet uit durven omdat dan kans groot is dat ze worden uitgeleverd aan de VS en daar zitten al twee directeuren straffen van 7 en langer uit.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 4 februari 2021 12:58]

Daarom kan je nu wel verwachten dat het beter overeenkomt met de waarheid. Zo niet, dan heeft het ook geen zin om mensen te straffen voor als ze iets fouts hebben gedaan.
Je weet dat Audi/VW recent (dec2020) weer veroordeeld is voor ongeoorloofde software.
Ze schakelde nog steeds egr uit met als argument anders slijt de klep te hard.
Eu-hof dan moet je betere spullen monteren, het gebruik van troep is geen geldige reden voor het toepassen sjoemel-troep.

Ze hebben hoop chips nodig voor al die sjoemel troep.
Nu is momenteel wel echt een tekort aan chips voor de auto-industrie.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 4 februari 2021 13:26]

hebben de autofabrikanten ook zelf een aandeel in de tekorten
Nogal logisch; de hele toeleveringsketen in de auto-industrie is gericht op Just in Time (JIT), en zo klein mogelijke tussen-voorraden. Op bijv. Discovery was een documentaire, dat VW in haar fabrikes-magazijn max voor 8 uur producten op voorraad heeft. Toyota heeft hele productie-lijnen, waar de tussenvoorraad 0 is; er is geen enkele buffer. Dus als 1 machine stil ligt, dan ligt de hele lijn erna ook stil en staan de medewerkers daar niks te doen.

En die lage tussenvoorraden zijn nodig, want anders zou het publiek klagen dat auto's te duur zijn. Vuistregel is dat je op voorraad per jaar 20% afschrijft. Je wil absoluut voorkomen, dat je nog chips hebt liggen voor een bepaald model auto, terwijl de productie van dat model auto al gestopt is (incourante voorraad). Of dat er een productie-fout wordt gevonden, opgelost, maar je moet nog wel de oude tussenvoorraad weggooien.

Aan het berekenen van die voorraden liggen weer allerlei empirische (!) modellen ten grondslag (de 'wiskundige' werken vaak niet); en het probleem is natuurlijk dat die helemaal niet bedacht zijn voor uitzonderlijke situaties. Chip-toeleveranciers hebben normaal gesproken reserve-capaciteit; maar door de piek in leveranties voor bijv. laptops, webcams en muizen (thuiswerken) en de iets snellere overgang naar electrisch rijden is alles vrij vol geboekt.

De nuance die weer mist in het artikel van de BBC; is dat toeleveranciers niet willen opschalen voor een tijdelijke piek. Dus als iemand genoeg geld wil investeren in "extra tijdelijke capaciteit", is het probleem zo opgelost. Uiteindelijk is het een kosten-baten afweging.

En dat is ook de reden van het sluiten van GM's eigen wafer fab in 2016 in Kokomo, Indiana: Teveel investeringen nodig, die niet verdeeld kunnen worden over genoeg klanten om de kosten te spreiden. Het is gewoon prijsdruk vanuit de klant die in de showroom een auto koopt.

Als alle auto-fabrikanten zich richten op de core-business en de chips elders kopen, worden de benodigde investeringen verdeeld over alle auto-fabrikanten samen. En daarom worden de auto's in de showroom goedkoper, want dat wil de klant.

En vergis je niet, dat werkt als een olie-vlek door. Want als een auto-leverancier 1 onderdeeltje mist en de lijn stilzet, moeten allerlei toeleveranciers van de andere 5000 onderdelen ook machines stilzetten. Ook in Nederland.

[Reactie gewijzigd door kidde op 5 februari 2021 10:57]

Eens. Dat mist in het stuk van de BBC. Dit is ook de reden dat ik schreef, production slots en niet aanschaf chips.

En in het geval van chip toelevanciers: Die kunnen niet even opschalen. De capaciteit is nu eenmaal de capaciteit. FAB's kosten vele miljarden en vele jaren om te bouwen en het is dan ook logsich dat als partij A zijn slot opgeeft het FAB opzoek gaat naar andere afnemers voor die slots.
En ook NXP heeft aangegeven dat de vraag vanuit de automotive industrie groot is en ze niet voldoende kunnen leveren. NXP heeft daarom de prijzen verhoogd.

https://bits-chips.nl/art...-raise-automotive-prices/
Vraag me af of dit door corona komt of dat het tekort er al eerder aan zat te komen maar nu nog erger is.
Groot deel komt echt door corona die er voor zorgde dat hele fabrieken enkele dagen plat lagen en daarna ook maar in beperkte mate door gingen. En helaas kun je niet zomaar even nieuwe fabrieken uit de grond stampen.
Maar ga er maar van uit dat dit zeker impact heeft op de toekomst voor mensen die in die fabrieken werken, want die gaan allemaal vervangen worden door robots zodat de fabrieken gewoon door kunnen gaan. Dat was natuurlijk al langer in gang gezet (bij oa Foxconn) maar nu zal het in een grotere stroomversnelling komen.
In verschillende reacties hetzelfde zeggen maakt het nog niet waar. :-)

De semiconductor industrie heeft niet of nauwelijks last gehad van corona en produceert meer dan ooit te voren. De vraag is dat echter ook. De productielijnen zitten vol en capaciteit is contractueel vastgelegd tot maanden of jaren in de toekomst. De autofabrikanten hebben in het verleden capaciteit opgegeven en kunnen dit nu niet terug krijgen.

Ook in deze reactie vrees je voor de banen voor de mensen in semiconductor fabrieken, maar wederom, automatisering is daar tientallen jaren maximaal omdat dat de enige manier is om betrouwbaar chips te produceren. Je kan chipproductie ook niet vergelijken met FoxConn, waar producten (letterlijk) in elkaar geschroefd worden. Het is (letterlijk) een compleet andere schaal.
Anoniem: 310408
@SuperDre4 februari 2021 14:13
Dat was natuurlijk al langer in gang gezet (bij oa Foxconn) maar nu zal het in een grotere stroomversnelling komen.
Uhhh maar Foxcon maakt geen chips op enige schaal..... Denk dat je alles een beetje door elkaar haalt.
Waar zeg ik dat foxconn chips maakt? Maar Foxconn had dus enorm last van de corona en moesten hele productielijnen stil leggen omdat de mensen te dicht bij elkaar zouden staan. En Foxconn was al bezig met langzaamaan mensen te vervangen door robots, alleen corona heeft dat traject nu in een stroomversnelling gezet, want DAT willen ze niet nog eens meemaken en zo weer een hoop geld verliezen.
Het is een combinatie van verschillende factoren, maar imho is het een gebrek aan visie bij de autofabrikanten.
Maar dat er geen visie is logisch: alle experts (ongeacht het onderwerp) zitten de hele dag op internetfora commentaar te geven. Dan moeten bedrijven het met de sukkels doen.
Ik ben het met je eens dat armchair-generals makkelijk praten hebben. Maar ben je het ook niet met me eens dat als je eerst zegt van "Ach ik heb niet zoveel chips nodig." om later te klagen "Ik kan niet genoeg chips krijgen!" een eigen fout is?

Ik ga als ZZPer toch ook niet de schuld bij ASUS/AMD neerleggen als ik hun product niet meer kan krijgen wanneer ik het wil? Dan had ik het maar moeten kopen wanneer het wel beschikbaar was. Hetzelfde geld voor grote enterprise bedrijven die nu moeite hebben om de juiste PCs geleverd te krijgen. Men weet al jaren dat de huidige lading uiteindelijk vervangen moet worden, dan maak je toch ruim van te voren afspraken met de leveranciers, die op hun beurt (als het goed is) weer afspraken maken met de makers, die weer....

En het is niet alsof het bij GM nooit al helemaal mis is gegaan of zo:
https://en.wikipedia.org/...Chapter_11_reorganization
Een uitspraak die natuurlijk geen waarde heeft als je er niet bij zegt wat er dan ontbreekt aan hun visie? Moeten autofabrikanten een visie hebben op de productie van chips?

Er staat duidelijk in het artikel dat het niet enkel autobouwers betreft. Het wereldwijde tekort in allerlei sectoren is, volgens jou, een gebrek aan visie bij autofabrikanten
Ga eens teruglezen in vorige Tweakers.net artikelen over bv. accu's voor elektrische auto's (en grondstoffen daarvoor)... Het issue is niet zo zeer dat we te weinig is geproduceerd, er wordt geproduceerd wat er is afgesproken. Het zijn hier de autofabrikanten die er niet (tijdig) voor zorgen dat ze hun onderdelenstroom hebben veiliggesteld. Als de cryptoboeren dat kunnen met de nieuwe GPUs van Nvidia, waarom kunnen grote automerken dat dan niet? Wat @RedDimension ook al aangaf, ze hebben zelf vorig jaar de kraan dichtgedraaid, vervolgens hebben de chipbakkers andere klanten gevonden om de gaten op te vullen en zitten de automakers nu op de zelfgebakken peren.

De tekorten zijn er omdat klanten van de chipbakkers hun markt verkeerd hebben ingeschat. De chipbakkers zitten in de chipmarkt, niet in de automarkt. Als die laatste niet ruim van te voren flinke orders gaan plaatsen waarvoor meer capaciteit nodig is, gaan de chipbakkers niet investeren in meer capaciteit.
De grootste reden van mijn reactie was omdat er duidelijk in het artikel vermeld is dat het niet enkel autofabrikanten zijn. Ook een firma als Qualcomm heeft er last van. Toen bestellingen vorig jaar verminderd/geannuleerd werden, zijn er andere markten (van bijvoorbeeld IOT toepassingen) die het gat hebben opgevuld.

Om autofabrikanten een gebrek aan visie te verwijten terwijl de "halve wereld" zich mispakt heeft, klopt dan niet helemaal, volgens mij
De huidige coronadoden getallen zijn mét coronamaatregelen slimmerik. Alle andere getallen die je noemt zijn zónder. Regeren stellen maatregelen in vóórdat er veel doden vallen. Achteraf heb je er namelijk zo weinig aan...

Een schatting zonder coronamaatregelen? 60% van Nederland verdeeld besmet over drie maanden, betekent ~10 miljoen mensen besmet en met een ziekenhuisopname percentage van 3% (over alle leeftijden heen gemiddeld) dus 300.000 opnames. Zoveel bedden zijn er natuurlijk nevernooitniet dus laten we zeggen dat 2/3 van die mensen overlijdt: 200.000 doden.

Neemt niet weg dat sommige sectoren hard geraakt worden. Echter de chipproductie ondervindt nauwelijks hinder en is de vraag simpelweg harder gestegen dan verwacht. Productie limieten zijn bereikt en capaciteit is vergeven aan klanten die betere inschattingen gemaakt hebben dan de auto industrie.
De huidige coronadoden getallen zijn mét coronamaatregelen slimmerik. Alle andere getallen die je noemt zijn zónder. Regeren stellen maatregelen in vóórdat er veel doden vallen. Achteraf heb je er namelijk zo weinig aan...

Een schatting zonder coronamaatregelen? 60% van Nederland verdeeld besmet over drie maanden, betekent ~10 miljoen mensen besmet en met een ziekenhuisopname percentage van 3% (over alle leeftijden heen gemiddeld) dus 300.000 opnames. Zoveel bedden zijn er natuurlijk nevernooitniet dus laten we zeggen dat 2/3 van die mensen overlijdt: 200.000 doden.

Neemt niet weg dat sommige sectoren hard geraakt worden. Echter de chipproductie ondervindt nauwelijks hinder en is de vraag simpelweg harder gestegen dan verwacht. Productie limieten zijn bereikt en capaciteit is vergeven aan klanten die betere inschattingen gemaakt hebben dan de auto industrie.
Ok laat me bewijs zien (letterlijk bewijs) dat de corona maatregelen voor minder doden gezorgd heeft, want die is er niet, want we hebben dit wereldwijd nog nooit gedaan.
Het bewijs is dicht bij huis prima te zien. Je ziet het namelijk terug in de ziekenhuis/dodencijfers in Nederland. De initiële steile piek vorig jaar in maart zonder maatregelen. De afname na starten maatregelen. Daarna de langzame toename met gedeeltelijke maatregelen, en weer een afname bij strengere maatregelen.... Trek de initiële lijn van maart vorig jaar eens door en je ziet wat er zonder maatregelen was gebeurd.

Iets verder van huis (maar voor mij dichtbij), mijn broer werkt/woont in Hong Kong en na een initiële uitbraak (grens met China) leven ze nu een jaar bijna Corona vrij. Juist omdat de bevolking daar zich extreem goed aangepast heeft.

Het probleem is dat wetenschappelijk bewijs door sommige mensen aan de kant wordt geschoven als de conclusies niet naar hun zin zijn. Er zijn tientallen wiskundige en natuurkundige methodes om te bewijzen dat de aarde rond is. Toch zullen sommige mensen naar de ruimte moeten gaan om het met eigen ogen te zien (en dan alsnog roepen dat de aarde fake is).
Ik ben toch benieuwd waar de tekorten in de halfgeleiderindustrie ontstaan. Is dat puur in de fabrieken waar de pcb's geassembleerd worden vanwege te weinig personeel? Zit het ook al in een eerder stadium waar de componenten gemaakt worden? Of nog een stap daarvoor bij de toeleveranciers van ruwe grondstoffen?
Al voor de PCB's. De problemen zitten volgens mij in de fabrieken waar de chips gebakken worden. Die zitten aan hun maximale capaciteit van aanvragen vanuit alle kanten. Telefoonchips, televisies, automotive, consoles, etc. Er zijn maar een paar fabrikanten die die chips van de lopende band laten rollen en zo'n fabriek stamp je ook niet zo snel uit de grond.
Daarnaast worden aanpassingen gemaakt om kleiner te kunnen gaan, wat weer ter nadele komt van de grotere procedés (omdat daar de capaciteit afneemt).
Een groot deel komt puur doordat veel fabrieken dagen lang stil hebben gelegen en daarna maar mondjesmaat door konden gaan vanwege corona maatregelen. Een paar dagen stilliggen heeft al een enorme impact op de levering. En je kunt dus wel op je klompen aanvoelen dat werknemers in die fabrieken zeker nu voor hun baan moeten vrezen, want ze gaan nu nog sneller vervangen worden door robots (wat dus al in gang gezet was voor de corona, maar dit heeft ze nog eens de neus op de feiten gedrukt).
Ik werk in halfgeleiderindustrie, en volgens mij hebben onze fabrieken geen seconde stilgelegen. En natuurlijk kost opstarten meer tijd, maar een paar dagen stilliggen gaat niet de huidige tekorten veroorzaken. Dit zijn gekomen omdat er gewoon als paniek reactie op corona te weinig besteld is, dus fabs gingen andere chips maken waar nog wel vraag naar was, en nu komen de autofabrikanten erachter dat er te weinig is. Doorlooptijd van chips gaat al snel naar de maanden, dus tja, dat gaat een tijd kosten voor tekorten weer zijn weggewerkt.

Overigens is juist in de halfgeleider fabs, maar ook nog in de stappen erna, Corona vespreiding nou niet echt een groot ding. Simpelweg omdat iedereen al in maanpakken rondloopt.
Fabrieken hebben inderdaad niet stilgelegen maar als je ziet wat de farmawereld het afgelopen jaar heeft afgenomen om versneld data centers te bouwen om vaccins en medicijnen te ontwikkelen is het logisch dat andere sectoren daar onder lijden. Levertijden van standaard rackmounted servers staan ook nog steeds onder druk. Gemiddeld 2x zo lang als normaal.
Servers, maar ook laptops, desktops, webcams....

Ik zou dat verschijnsel niet zoeken bij "farma" maar eerder bij meer thuiswerken, meer cloud, meer videobellen, meer netflixen/primen/stream, meer gamen.

Een paar honderd miljoen internet gebruikers hebben meer impact dan een tiental bedrijven...
het is niet alleen de autofabrikanten die te maken hebben met tekorten, het zijn ALLE fabrikanten die chips nodig hebben.
Het stil hebben gelegen van fabrieken geldt misschien in het algemeen rondom corona (in bepaalde landen) maar zeker niet voor de semiconductor industrie. Er wordt meer geproduceerd maar ook meer gevraagd dan ooit te voren en de productielijnen van TSMC, GlobalFoundries, Samsung, etc. zitten simpelweg vol. Nieuwe lijnen opzetten kost tijd (jaren) en geld (miljarden). Fabrikanten zijn daarin terughoudend omdat de hoge vraag geen zekerheid is, en ze over een tijdje niet met stilstaande fabrieken willen zitten. Wat ook niet helpt is dat voor de autoindustrie specifiek vaak niet de nieuwste technieken (kleinste node) gewenst zijn. Investeren in "oude" technologie is nog een extra drempel voor de fabrikanten.

De werknemers van fabs hoeven dus ook niet bang te zijn voor hun baan. Bijna volledige automatisering is daar al lang een feit, dat is namelijk de enige manier om uberhaupt betrouwbaar chips te kunnen produceren.
Anoniem: 894165
@Patrick44 februari 2021 14:05
Precies, veel industrie werkt gewoon door. Ook al doet het nieuws vermoeden dat we in een heuse lockdown zitten, in sommige sectoren (ook online retail) is het drukker dan ooit. Zelfs op het vrij grote woningbouw project waar ik naast woon zijn ze geen dag gestopt met werken sinds vorig jaar januari.
Er is geen fabriek in de halfgeleider wereld wat dagen heeft stilgelegen in 2020. Alles draait op volle toeren en zelfs de fabrieken die in 2018/2019 een utilization hadden van 50-60% draaien nu op 100%.
vergeet ook niet de fabrikantenten van de machines voor de chipindustrie. ook daar zitten de orderportefeuilles vol
Er zullen helaas nog autofabrikanten volgen, lijkt wat een 'perfect storm' te worden. Enerzijds de autofabrikanten die zelfs voor de coronacrisis heel wat stock aan het afbouwen waren en er van uit gingen dat chipfabrikanten wel gingen blijven leveren op tijd, maar die chipfabrikanten die dan op hun beurt van de lagere productie profiteerden om grote productiedelen om te vormen (of te verhuizen) naar de toekomst (electrische wagens...) en ook hun stock afbouwden.
Mooie tijd voor iets minder elektra in auto's het maakt die bakken onnodig duur, duur om te repareren, en na 2 jaar is het hele systeem al niet meer te updaten. D
doe mij maar lekker analoog om 1 of andere reden werkt dat bijna altijd en als het even niet werkt is reparatie makkelijk.
Laat me eerst iets vragen: zijn er genoeg grondstoffen in de grond?
Overmatig produceren terwijl weinig grondstoffen binnenkomen of grondstoffen zeldzamer worden...
Oeps :')
Ik gok dat dit gewoon te maken heeft met lockdowns en dat mensen niet naar hun werk kunnen om te produceren/transporteren etc. Wederom een gevolg van corona.
zo even een vraag (en) die in me opkomt. heb me namelijk niet ingelezen wat betreft dit ondewerp.

chips voor de automotive branch zijn toch op een andere procede ? en ook minder complex dan de GPU , CPU en Mem chips . of maken ze die chips op dezelfde machiens en dezelfde wafers. ?
of werkt zo,n chip maker machien als een soort van cnc machiene en laad je gewoon een nieuw project in.

Of is dit eigenlijk een grondstoffen probleem.

[Reactie gewijzigd door Nebulasky2 op 4 februari 2021 13:54]

Denk puur wafer output, maar vergeet ook packaging en testen niet.

Klopt wel dat veel automotive ICs op oudere (CMOS) processen of bi-polaire worden gemaakt. In Nijmegen staat een NXP fabriek hiervoor. Denk bv. aan CAN drivers. Echter auto's bevatten ook steeds meer sensors (camera's en ultrasoon) met bijbehorende processors. Een electrische auto is nog meer een mobiele telefoon op wielen.

Ik weet niet 100% zeker hoe de capaciteit bij TSMC verdeeld is, je krijgt de indruk dat ze vooral investeren in capaciteit voor de meest geavanceerde CMOS processen (< 10 nm). Voor oudere processen en speciale processen (e.g. MEMs) heb je ook nog X-FAB, UMC etc.
Over welke chips gaat het? Heeft iemand een voorbeeld?
Uhh, niet dus, het is juist GM die in zet op totale omzetting naar EV. En laat die Hummer EV maar komen, hopelijk dat ze daar nog een kleinere variant van uitbrengen (net zoals ze bij de originele lijn nog de H3 hadden uitgebracht).
Ik ben bekend met de toekomst plannen van GM en die zijn mooi (en laat). Maar mijn opmerking is gewoon op basis van het artikel:
GM geeft aan de productie zoveel mogelijk te maximaliseren bij fabrieken die voertuigen produceren waar de meeste winstmarge op zit. Dat zou vooral gaan om pick-up trucks, suv's en de Chevrolet Corvette-sportauto.
En dan kijk je even naar het huidige aanbod van de merken van GM:

https://www.gmc.com/ (eind 2021 komt inderdaad die Hummer, voor de rest niks)
https://www.chevrolet.com/performance/corvette (niks)
https://www.cadillac.com/ (niks)
https://www.buick.com/ (niks)
https://www.chevrolet.com/electric (de Bolt EV)

De elektrische GM pick-up trucks, suv's en de Chevrolet Corvette-sportauto's bestaan niet op de Hummer na. Als ze deze strategie nu inzetten gaat dat gewoon om benzine auto's. Kan je minnen wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door laminaatplaat op 4 februari 2021 12:37]

Ik dacht even dat ze nog in Nikola zaten, maar blijkbaar hebben ze zich daar teruggetrokken daar ze er geen vertrouwen in hadden.
Voor het minnen moet je mij niet aankijken, en je hebt gelijk als het om de huidige lijn gaat zijn het voornamelijk benzine auto's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee