Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Control heeft raytracing op PlayStation 5 en Xbox Series X in 30fps-modus

De next-genupdate voor Control: Ultimate Edition die dinsdag uitkomt, voegt raytracing toe aan de game op de PlayStation 5 en Xbox Series X. Dat werkt in een 30fps-modus. Er is ook een 60fps-modus zonder raytracing. Op de Xbox Series S heeft de game geen raytracing.

In de Graphics Mode met raytracing draait de game op 30fps in een 1440p-resolutie met output in 4k-resolutie. De Performance Mode heeft een target van 60fps, bij dezelfde render- en output-resoluties. Een woordvoerder van ontwikkelaars Remedy heeft die details op Twitter gezet. Op de Xbox Series S heeft de next-genversie van Control geen raytracing. Bij die console is alleen de Performance Mode beschikbaar, met een renderresolutie van 900p en output van 1080p. Het spel gebruikt in tegenstelling tot veel andere consolegames geen dynamische resolutie, schrijft Eurogamer.

Digital Foundry, de technische afdeling van Eurogamer, heeft de PlayStation 5-versie van de next-genupdate getest en vergeleken met de pc-versie van Control. In de consoleversie zitten minder raytracingeffecten dan bij de pc-versie. Bovendien is DLSS niet beschikbaar. Bij de pc-versie stelt die Nvidia-techniek gebruikers in staat om hogere framerates te halen met raytracing ingeschakeld.

De 60fps-modus is volgens Digital Foundry grotendeels stabiel, behalve in de drukste vechtscènes waar veel effecten in beeld zijn. De site concludeert dat de update flinke verbeteringen laat zien ten opzichte van de bestaande consoleversies. De PlayStation 5-versie heeft ook ondersteuning voor Sony's DualSense-controller.

Om de next-genupdate van Control te downloaden, moeten spelers in het bezit zijn van de Ultimate Edition van het spel, waarbij ook dlc is inbegrepen. Bij het Microsoft Game Pass-abonnement is de reguliere versie van Control beschikbaar, maar de Ultimate-variant niet. De Ultimate-bundel is in februari onderdeel van het Sony PlayStation Plus-abonnement. De game kost los 40 euro, zowel in de Xbox- als PlayStation-downloadwinkel. De next-genupdate is vanaf dinsdag beschikbaar.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-02-2021 • 18:00

116 Linkedin

Reacties (116)

Wijzig sortering
Ik speel de laatste tijd veel spellen op 100fps en dat went wel erg snel. Als de fps lager is ga ik al snel de kwaliteit omlaag doen om toch weer op 100fps te komen.
Verder valt het me zwaar tegen dat de nieuwe generatie consoles niet raytracing hoger dan 30fps aankan.
Zeker hoe vaak we hoorden hoe 30 fps verleden tijd zou wezen met de nieuwe generatie consoles, het valt toch allemaal een beetje tegen.
Geef mij nu specs van een computer die Control met RT op 60fps draait voor een budget van 500 euro. Dan plaats ik snel een bestelling. ;)

[Reactie gewijzigd door jmignolet op 2 februari 2021 08:14]

Het budget is hier niet het enige wat meespeelt natuurlijk. De technische specificaties van de nieuwe generatie consoles zijn heel goed. Zo goed zelfs dat ik denk dat ze het wel op 60fps aan moeten kunnen om Ray-Tracing te renderen.
Als we alleen naar het geld gaan kijken is het onmogelijk ja om het voor elkaar te krijgen voor 500 euro.
Ik vraag mij af wat de winstmarge is op de nieuwe consoles.
De technische specificaties van de nieuwe generatie consoles zijn heel goed. Zo goed zelfs dat ik denk dat ze het wel op 60fps aan moeten kunnen om Ray-Tracing te renderen.
Dat is ook zo. Spiderman MM doet dat toch?
Het is allemaal ook niet zo zwart / wit als raytracing ja of nee natuurlijk. Ook daarin zijn gradaties. Het kan best zijn dat Spiderman veel minder raytracing toepast, om zo toch tot 60fps te komen.

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 4 februari 2021 10:30]

Ben ik 100% met je eens.

Ik vrees dat RT straks net zo absoluut genomen gaat worden als resolutie. RT aan = goed, RT uit = slecht. 4K = mooie game, 1080p = waardeloos. Maar ook dat native resolutie (4K) = top, upscaling/checkerboarding = waardeloos.
Terwijl alles enorm afhangt van hoe je de rekenkracht alloceert en optimaliseert, om het plaatje op het scherm te laten zien. Wat dat laatste moet het over gaan.
En als je Digital Foundry hoort over upscaling, checkerboarding, etc. dan zijn ze eigenlijk heel positief. Of de manier waarop Spiderman RT doet. Volgens mij ook lagere resolutie op de reflecties enzo. In screenshots zie je dat heel goed, maar al spelenderwijs merk je dat bijna niet.

Daarom snap ik die eerste comments bij een Switch Pro ook niet. "Ja eindelijk! 4K Switch. Dat werd tijd zeg".
Als er 1 ding is wat je NIET moet willen op Switch is al je rekenkracht verstoken aan resolutie. Liever dat de console rendert op 1080p en opschaalt, maar de rekenkracht voor allerlei andere zaken gebruikt. Betere lighting, polly/triangles, particles, framerate, effecten en ga maar door.
Resolutie is niet het grootste probleem van Witcher 3.

En om even terug te komen op Control.
RT op 30fps getest, maar ik denk dat ik de rest van die game toch op 60fps ga spelen.
Het ziet er echt wel tof uit, maar de game wordt bij mij enorm blurry als ik de camera draai...
Heel die discussie over de techniek is wat mij betreft bijzaak en onderschikt aan de esthetische kant van de graphics, aan gameplay etc. Hartstikke mooi als 4K en RT etc. dan ook nog mogelijk is natuurlijk, maar het is precies zoals je zegt: het wordt als eis aan alles gesteld.

Ik heb onlangs bijvoorbeeld Jedi Fallen Order gespeeld op Xbox Series X, vóór de next gen update. An sich al een mooie game, die nog net wat mooier werd.

Genoot ik daardoor meer van de game? Ik denk van niet. Merkte het eventjes op, en daarna genoot ik vooral van de esthetiek, verhaal etc. Of de resolutie nu geupscaled wordt of native 4K, dat is echt geneuzel in de marge vind ik. Je merkt het, maar de game wordt er niet ineens beter van ofzo. Tuurlijk is er ook wel een ondergrens dat het wellicht in de weg kan zitten, maar 1080P / 4K, wel of geen RT, voor mij om het even. Ik merk er vanaf de bank heel weinig van.

Laat ik het zo zeggen, als grafische instellingen zo'n impact hebben op de beleving, dan doet de game iets niet goed. Dan is het niet meer dan veredelde tech demo.

En ja, ik chargeer ;)
Absoluut.

Het zal misschien ook van persoon tot persoon verschillen, maar 1 ding weet ik heel zeker. Ik heb niet 200 (of meer) fotos gemaakt in Ghost of Tsushima omdat de resolutie zo goed was.

Maar naast visuals wil ik ook wel wat resolutie inleveren voor framerate. In dat opzicht is mijn mening behoorlijk bijgesteld. Eerder vond ik 30fps voor veel games wel voldoende (niet racers, de Doom Eternals, etc.). Nu ik ook Sekiro op 60fps heb gespeeld? Nah, ik hoef niet meer terug eigenlijk.
Control.. vrees toch dat de RT uit gaat voor betere framerate.
Volgensmij lag de nadruk meer op dat de focus op 60 FPS zou gaan liggen, niet dat 30fps niet meer gebruikt zou worden. Daarbij geven veel developers nu meer keuzes zoals een performance & quality mode wat mijn inziens een goede ontwikkeling is.

Overigens is control sowieso wel vrij zwaar om te draaien en heb je hier ook vrij stevige PC voor nodig om 60fps ray tracing te halen op 1440p.

Maar let wel, titels zoals dit zijn last-gen en hebben een next-gen update gekregen en zijn niet native developed voor de nieuwe consoles. De vraag is dus nog hoe ver ze kunnen komen met native developed titels

[Reactie gewijzigd door gybe op 2 februari 2021 09:57]

Overigens is control sowieso wel vrij zwaar om te draaien en heb je hier ook vrij stevige PC voor nodig om 60fps ray tracing te halen op 1440p.
Volgens mij is dit ook het probleem.
Die game is gewoon niet goed geoptimaliseerd.

Game ziet er goed uit hoor en met RT nog iets beter. Maar het is echt niet de best uitziende game van de afgelopen generatie.

Bovendien is RT nu vrij nieuw. Kans is graat dat over 2 jaar we bakken met games hebben met RT + 60fps. En ja, dan zul je mogelijk elders concessies moeten doen. De vraag is hoeveel je daar van merkt.
Volgens mij was die claim bedoeld voor nieuwe games die ontwikkeld worden met de nieuwe consoles in mind. Alles wat cross gen is heeft drawbacks voor of het ene platform of het andere. In dit geval is het een port en niet een rework van de volledige engine dus je kan niet echt zeggen dat ze alles uit de dozen halen hier.

Ook is het zo dat niet alle features gebruikt worden. Op het moment worden onderdelen die zouden moeten bijdragen aan die claim nog niet gebruikt, vaak omdat de dev kits nog niet helemaal uit ontwikkeld zijn op dat vlak(iig in het geval van de xbox series).

Dus laten we vooral kijken of zo'n claim behaald wordt wanneer we echte net gen games gaan zien die RDNA2 features benutten of de custom playstation tegenhangers. Nu kan je nog weinig zeggen hier over
Sommige games hebben wel ray tracing op 60 fps. Spiderman bijvoorbeeld. En call of duty cold war, die heeft alleen Ray traced schaduwen maar toch.
Is het bij Spider-Man niet zo dat je kunt kiezen tussen een performance mode en een quality mode? Ik lijk me te herinneren dat ray tracing alleen mogelijk is in de eerste modus, en dat je daarin beperkt bent tot 30 fps. Misschien heb ik het verkeerd onthouden.
In 1 van de latere updates is er een optie 3 bijgekomen. Performance RT, oftewel, 60 fps + raytracing. Wel met lagere resolutie.
En met veel minder mensen op straat. Dus je levert meer in dan alleen resolutie.
Interessant. Ziet dat er dan niet hartstikke blurry uit op een grote 4K TV? Ik neem aan dat we het over 1080p hebben.
Interessant. Ziet dat er dan niet hartstikke blurry uit op een grote 4K TV? Ik neem aan dat we het over 1080p hebben.
Hoe vaak zie jij games op 1080p die er 'hartstikke blurry' uitzien? We gaan niet terug naar Nintendo 64 hoor. Volgens mij zorgt een lagere framerate voor meer blur, dan resolutie.

Met goede upscaling zou dit niet een heel groot probleem moeten zijn. Je zult misschien zien dat het kartelig wordt als je screenshots maakt. En volgens mij is het bij spiderman ook nog zo dat de RT op een lagere resolutie draait, dan de rest van de game.

Anyway, het direct antwoord op je vraag: "in Miles Morales, Performance RT reportedly now tops out at 1440p"

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 4 februari 2021 09:13]

Ik kan me voorstellen dat, als iets op 1080p gerenderd wordt en op een 4K display wordt weergegeven, het er minder scherp uitziet omdat je feitelijk meer pixels moet invullen met minder data. Daarom zei ik er ook "op een grote 4K TV" bij.

Stel me een beetje hetzelfde voor als wanneer je een rete-oude game op je 1080p monitor speelt en hij nog in de standaard 640x480 resolutie staat, maar wel wordt uitgerekt over de volledige hoogte.

Dus voor de duidelijkheid: als ze zeggen dat het in Performance RT op 1440p draait, dan wordt het sowieso upscaled naar 4K weergegeven op de TV?
Maar zowel consoles als TVs zelf kunnen tegenwoordig belachelijk goed upscalen, dus dat is volgens niet echt een probleem meer.
Zal niet zeggen niet bestaand, maar echt 'blurry'.. nog niet meegemaakt bij games.

Een game op 1440p, ga je denk ik op een 77" 4K op normale afstand niet heel goed zien.
Maar correct me if Im wrong!

Met je Ziggo/KPN box of Netflix zal het wellicht anders zijn, maar daar is de kwaliteit soms al lager door bandbreedte.
Oké, in dat geval klinkt het verlagen van de resolutie wel als een mooi compromis. Als de kwaliteit van upscaling een beetje vergelijkbaar is met wat Nvidia met DLSS 2.0 kan bereiken.

Ik heb ook geen ervaring met de nieuwste consoles op degelijke 4K televisies, dus ik was ook oprecht benieuwd of het dan niet voor een slechte beeldkwaliteit zou zorgen. Lijkt me niet dat upscaling 1 op 1 kan opvangen wat aan resolutie wordt ingeleverd.
Voor €500 is er momenteel geen pc die ook maar in de buurt komt van de performance van de ps5 en XSX.
Heeft Linus tech tips niet laats geprobeerd een pc van 500 dollar te bouwen met de zelfde performance? Qua prijs lukte het net niet, volgens mij kwamen ze wat hoger uit maar ze kwamen een stuk dichterbij dan ik had gedacht. Kennelijk zijn die consoles qua performance redelijk te vergelijken met wat oude, en daarmee goedkoop verkrijgbare, hardware.
Das leuk natuurlijk, maar de grootste kracht zit hem in uniformiteit. en developer weet nu precies wat ze voor zich hebben en kunnen daarom zoveel als mogelijk alles eruit persen wat er in die hardware zit.

En raytracing is overigens altijd zwaar met de hiuidige stand van zaken. De hardware zou ik niet zwak willen noemen omdat het moeite heeft met raytracing. De techniek DLSS zit echter in nvidia hardware die enorm meehelpt om fatsoenlijke framerate te behalen op hoge resoluties icm raytracing.
Dit hadden ze laatst inderdaad geprobeerd maar om te zeggen dat ze dichtbij de performance zaten vind ik een beetje een overstatement als je kijkt naar wat ze ervoor moesten opgeven.
Ze waren namelijk redelijk over het budget van 500 dollar gegaan, ik geloof dat ze rond de 580 kwamen verder hebben ze zowat de goedkoopste 2e hands producten gekocht die ze konden vinden, een videokaart die hoogstwaarschijnlijk flink voor mining was gebruikt om een maar een voorbeeld te noemen. Allemaal onderdelen in redelijk slechte staat. Wil je echt iets bouwen wat qua performance in de buurt zit en ook nog in goede staat is dan zit je toch al gauw minimaal aan de 700-800 dollar.

Hier kijkend naar Vraag & Aanbod zal je minimaal rond de 700 euro zitten.
Daarbij is de nieuwe generatie consoles maar net begonnen en het verleden leert dat ze naarmate de generatie vordert meestal meer uit die machines weten te halen dan aan het begin van de generatie.
Misschien de video nog maar eens kijken dan gezien ik tot totaal andere conclusies kwam.

Linus was namelijk verbaasd over wat ze uit die goedkope hardware wisten te trekken, maar hij moest erkennen dat het totaal niet in de buurt kwam van wat een moderne gameconsole kan. Zowel qua prijs als qua featureset als qua resultaten kwam het niet in de buurt.
Voornamelijk alleen op resoluties als 1080P.
Spiderman is met raytracing op 30fps, zonder op 60fps
Dat was op launch. Maar ze hebben een 60fps Ray tracing mode toegevoegd. Resolutie is was lager, 1100 to 1200p dacht ik.
Daar valt niets aan tegen. Consoles moeten betaalbaar zijn voor de massa en daarnaast gebruiken ze een AMD GPU waardoor je geen fantastische raytracing prestaties hebt.
Heb je een linkje naar een vergelijking tussen AMD raytracing en Nvidia raytracing performance?
Elke review van de laatste generatie AMD kaarten zal het vergelijken.
Houdt er rekening mee dat consoles vaak aangesloten zijn op tv’s. Deze lopen vaak op 60hz (meeste). Die hebben geen last van hoge hz schermen. Daarnaast maken die spellen geen gebruik van vsync volgens mij. Ze tweaken het zo dat je altijd een output hebt van 30 fps. Daardoor heb je minder inputlag dan bij een vsync oplossing. Ook veel motion blur waardoor het er vloeiender uitziet.
De consoles zitten een beetje op een laastig punt. TV met 4K, HDR en 120hz worden langzaamaan mainstream, maar veel consoles (of hun spellen) kunnen het nog het niet allemaal tegelijk (laat staan met Ray tracing).

Zelf kiezen wat je het belangrijkst vindt is the next best thing.
Niet helemaal correct.
De console generatie duurt meestal vrij lang, over enkele jaren zijn 120hz tv's veel meer gemeengoed. Het begint nu al een beetje te komen, mede door de ondersteuning van 120hz op de consoles.
Verder ondersteunt de Xbox Series VRR (variable refresh rate) en ja dat kan ook input lag veroorzaken, alhoewel misschien maar minimaal. Voor de PS5 is ook VRR aangekondigd in een toekomstige patch.
Verder is een stabiele 30/60/120fps op consoles ook lang niet altijd een garantie, maar hierbij kan VRR natuurlijk flink helpen.
Verder valt het me zwaar tegen dat de nieuwe generatie consoles niet raytracing hoger dan 30fps aankan.
Tuurlijk kunnen ze dat wel aan, alleen niet in deze game met deze settings. De consolehardware is van AMD terwijl Control ray tracing heeft dankzij Nvidia, dat zegt vaak al genoeg.
De PS5 is een apparaat van 330 euro.. (excl. bluray-speler en controller). Bovendien zijn er toch ook niet veel pc-gpu's die stabiel raytracing doen op 60fps? Helemaal zonder DLSS.
Op dezelfde settings als op de PS5 kan denk ik een 3070 of 2080 Ti wel 60 fps halen.
Maar als je de PC versie settings gebruikt kan dat sowieso al niet meer zonder DLSS.
Wel met DLSS natuurlijk, dan knal je er met veel hogere settings nog 60 fps uit.
Ja DLSS is wel een interessante kaart die NVidia ineens speelt..

Ook precies nnnet ook na de vaststelling van de hardware van de nieuwe consoles, zodat het weer een hele (of een halve) generatie duurt voordat zo'n soort techniek (de AMD variant) hardwarematig in de consoles komt. Laten we hopen dat die er een softwarematig alternatief voor kunnen vinden (het is tenslotte "gewoon" een opvolger van TAA).
DLSS is zeker niet perfect.
Met stilstaande beelden is het dat grotendeels wel, maar op het moment dat je de camera snel beweegt zie je veel aliasing.
Zie liever een performance-modus met 60fps en raytracing, wat ze ook bij Spider-Man: Miles Morales (performance RT) hebben toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 1 februari 2021 21:03]

Deze game komt morgen gratis bij ps plus mooi in m'n bibliotheek binnen de slepen
Ja dat is heel tof van playstation
Heb bijde op pc en playstation dan straks
Speel op dit moment helemaal niks Videokaarten, zijn niet leverbaar de nieuwe Consoles, zijn niet leverbaar het is gewoon in 1 woord ruk 8)7

Dus deze info is allemaal leuk en aardig maar je hebt er gewoon niks aan. |:(
Dus deze info is allemaal leuk en aardig maar je hebt er gewoon niks aan. |:(
Voor jou misschien ja. Zat mensen die wel een next gen console hebben.
Niet overdrijven. Totaal heeft europa maar 43,615 Playstations geleverd gekregen waarvan een klein deel naar Nederland.
Ik heb gewoon een playstation 5 en xbox series X hoor dus ik vind dit nieuws heel relevant en heb er zeker wat aan.
Doel er meer op dat er zoveel informatie is over deze zogenaamde nextgen consoles, terwijl de meeste mensen in Nederland, nauwelijks een PS5 of Xbox series x Bezitten.

De vraag is meer of het überhaupt nog waard is om een nextgen console in huis te halen mochten ze eindelijk een keer leverbaar zijn.

Aangezien een hoop mensen onder andere ik zelf, liever dan wacht op een verbeterden versie van de PS5 of desnoods toch de overstap te maken naar een Computer aangezien dit je toch een veel mooiere game ervaring geeft.
Ik weet niet waar je deze informatie vandaan haalt, maar ik vermoed dat het óf onzin is óf over de eerste week gaat. In totaal zijn er wereldwijd namelijk zo'n 5 miljoen PS5's geleverd, waarvan zeker 1 miljoen in Europa. Zeker niet die kleine aantallen waar jij het over hebt.

Ja er is schaarste, maar relatieve schaarste, er worden nog steeds gigantisch veel apparaten gekocht en gemaakt, alleen niet voor iedereen nee
30fps is echt onspeelbaar als je hoger hebt gezien
Onspeelbaar? Het is gewoon weer even een flinke omschakeling ja.

Na een tijdje ben je er weer op ingesteld en is het gewoon speelbaar hoor. Althans, nou spreek ik natuurlijk uit persoonlijke ervaring.

Ik speel een beetje met de 2 modes. Is het voor de graphic boost het waard om 30 fps te gaan doe ik dat. Maar vaak kies ik ook voor de 60 fps omdat ik 4k te verwaarlozen vind en de andere grafische tweaks geen eens opvallen.

Maar wellicht voegt RT wel iets toe, maar dat moet ik nog ervaren.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 1 februari 2021 18:07]

RT voegt wel degelijk wat toe maar kost wel erg veel en dat verklaart waarschijnlijk de 30 fps op consoles ook.

Control is de enige game die mijn 2060 qua hitte ontwikkeling goed over de zeik krijgt (>90 graden). Met RT en DLSS aan heb ik het gevoel naast een straaljager te zitten.
Een 2060 is wel met een hoop meer games heet te krijgen hoor. Die middenmoot kaart heeft bijna met iedere game moeite op max settings
Dat klopt maar als ik normaal op 1440p game dan heb ik bij lange na niet de herrieproductie die ik bij Control heb. Meestal is RT en DLSS dan natuurlijk niet actief.

De combinatie lijkt nogal heftig te zijn, het ding blijft behoorlijk rustig bij Death Stranding op 4K DLSS.

[Reactie gewijzigd door oef! op 2 februari 2021 10:30]

Dat ligt inderdaad echt totaal aan de persoonlijke ervaring. Ik speel al jaren op een 144hz scherm, en zelfs op 60 fps voelt dat schokkerig aan met de muis. Met een controller vind ik 60 fps dan wel weer te doen.

30 fps daarintegen gaat er echt niet meer doorheen. Ongeacht hoe mooi de game is, ik kan dat echt niet meer aanzien. Is gewoon een kwestie van wat je gewend bent, want vroeger speelde ik ook op console, die toen ook de meeste games gewoon met 30 fps afspeelde.
Mee eens ja. Het is inderdaad gewenning. Ik heb God of War destijds met veel plezier uitgespeeld op de PS4. Geweldige game! Maar sindsdien zo'n beetje alleen nog maar op PC ge-gamed (aangesloten op TV en met DS4 controller) met minimaal 60fps, meestal 100+. Laatst de PS4 weer 's aangeslingerd en God of War opgestart. Ik vond die framerate in die 30fps "4K"-modus echt niet te doen. Kon me bijna niet voorstellen dat ik dat gespeeld had. Ik hoef daardoor ook geen PS5 meer. Vind het ook zonde om zoveel concessies te moeten doen aan resolutie en detail om wel de 60fps te halen. Wel jammer, want zijn een paar hele mooie exclusives op. Hopelijk zet de trend van Sony door om meer op andere platformen te releasen (zoals al gebeurd is met Horizon Zero Dawn, Death Stranding, MLB The Show 21, etc.).

Het is natuurlijk wel begrijpelijk. Voor 500 euro kun je natuurlijk geen prestaties verwachten van een PC van 2000 euro. Een RTX 30xx kaart kost al 800 euro (en is nergens te krijgen :P ).
Je reactie wordt gedownvote, maar ik ben het volkomen met je eens. Ray Tracing op consoles is een leuke show case, maar het speelt vele malen beter op 60fps. Miles Moralis en Demon's Souls beide even gecheckt in fidelity mode, maar vrij snel omgeschakeld en nooit meer omgekeken.
Vooral jammer dat er zo veel marketing hype rondom 4k en RT ontstaat vanuit Sony en Microsoft, maar hoe veel sterker ook, de consoles het nog steeds simpelweg niet aan kunnen. En dat is prima, een 500 euro machine hoeft niet alles te kunnen, maar nu is het terleurstellend omdat er van alles geroepen wordt wat met een korrel zout genomen moet worden.
Grootste probleem is dat ze steeds schreeuwde met een paar termen “120FPS”,”4K” en “raytracing”.
Wist vanaf het begin als dat 500 euro machines never die 3 konden combineren en ben meerdere keren flink gedownmod op tweakers toen ik die mening deelde. Nu na pas een paar maanden word het erg snel duidelijk dat die 3 niet samen gaan.
Zo bijzonder vind ik raytracing niet. 4K met 60FPS vind ik prettiger dan raytracing.
Niemand heeft geroepen dat die 3 features ook samen gingen. Zowel Sony als Microsoft hebben niet geroepen dat dit samen ging.

Je hoeft jezelf dus geen schouderklopje te geven hoor...
En toch is het overduidelijk dat de markt waarop de consoles gericht is denkt dat dit wel samen gaat. Overduidelijk ook dat de marketing erachter het specifiek niet ontkracht, maar ook niet samen noemt, uiteraard willen ze dat mensen dit denken.
Heb je marktonderzoek gedaan dan? De mainstream weet vaak van dit soort termen niet veel en wilt gewoon spelen. De rest zal dat heus wel weten namelijk.

Het zijn alleen de PC enthousiasts, die zich altijd soort van verbaasd doen als het gaat om consoles.
Inderdaad. Een groot deel van de console players zullen niet eens weten wat RT is. 4K en FPS zijn wat beter bekende termen, maar ook daar zullen de meesten het verschil niet snel merken (het verschil tussen 30 en 60 FPS zal nog merkbaar zijn, maar als ze er niet actief mee bezig zijn, zal een groot deel van de gebruikers het waarschijnlijk niet snel merken als het op 30 FPS draait. Het verschil tussen 1080p en 4K is te verwaarlozen en merk je alleen als je er op let, niet als je puur om de gameplay speelt).
Dat is toch exact hetzelfde als de markt waar het op gericht is (de mensen die gewoon spelen en dit soort zaken niet echt uitmaakt) er van uit gaat dat dit gewoon samen gaat. X, Y, Z is wat de PS5 kan, cool. Dat X en Y en Z alleen werken als je de overige twee uitschakelt weten ze dan dus niet en daarmee worden deze consoles zeer mooi in de markt gezet, maar stelt het uiteindelijk niet veel voor.

Nogmaals, wat prima is.
Je kan ook overdrijven. Ja het is veel prettiger voor het oog, maar nee niet onspeelbaar.
Ik snap je redenering wel maar ik vind niet dat het geld voor alle games.
Bijvoorbeeld voor games als CoD, Fortnite, Warzone, GTA, eigenlijk alle games waar je tegen andere mensen speelt is 30fps 'onspeelbaar'.
Voor actie games is 60fps ook wel het minimum, nu weet ik niet in hoever je rondloopt, ronddraait in control maar ik denk dat die game wel speelbaar is in 30fps.

Natuurlijk is de een daar gevoeliger over dan de andere.
Control is volgens mij ook een spel waarbij je vrij veel moet schieten; dan zou andere spellen waarbij je tegen mensen ook speelt; gewoon speelbaar moeten zijn; mits je geen crossplay gebruikt; that is.

Maar goed je kunt kiezen tussen 30 met raytracing of 60 zonder; vind dat prima!

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 1 februari 2021 18:18]

Uiteraard, al had ik liever gezien 60 met en 120 zonder. En dat hoeft natuurlijk niet native 4K te zijn. Ik vermoed dat 1080p-1440p 60FPS met RT aan er beter zal uitzien dan 30-60FPS 4K zonder RT...

Maar er zijn maar weinig games vermoed ik waarbij ik voor 30 vs 60 zou kiezen. 60 vs 120 is dan weer een ander verhaal.

Ik kom van een game PC met 1440p 144Hz en 30 fps kan ik echt niet meer aanzien...
Ik plaats deze reactie op 30 FPS, lukt gewoon!
Wat kost 60fps op de PC dan?
Wat kost surround ten opzichte van stereo?
Zal vast niet veel duurder kosten; dan dat mensen momenteel vragen voor een ps5.Spel kan overigens gewoon 60fps spelen maar met raytracing is hij 30fps. Als ik het goed begrepen heb.
Ik denk dat @oef! niet zozeer op euro's doelt, maar op resourcecosts.

Je kaart (/console) kan meer frames per seconde renderen als er geen RT nodig is, dus "kost" RT de resources die anders voor die extra frames ingezet konden worden.
Idd, spel ook geprobeerd met Gamepass, echt niet te spelen haha (series X is m'n eerst console sinds PSX).
30fps is echt onspeelbaar als je hoger hebt gezien
Als je speelt op oude consoles, zo als ik soms doe ben je dat en minder gewent, heb zelf een Amiga CD32 + TF330 v3b 128mb, en Sega Multi Mega Console, en een SNES, en daar zijn de spellen maar 20 a 30 fps, maar is het meeste wel 2D, en daarbij een stuk minder erg.

Maar met een moderne apparaat wil ik echt niet meer terug naar 30fps.
De Mario's op NES en SNES zijn allemaal 60fps hoor.
Niet wat ik kan vinden, sommige spellen zoals Star Fox op SNES draaien op ongeveer 19fps.

Net als Mario 64 liep, zoals de meeste N64 spellen, op 320x240. Doorgaans liep het op 30fps, maar in sommige gebieden zakte het naar 20fps.
Maar.. Star Fox is toch zo'n beetje de enige in z'n soort? En had die ook niet een extra chip in z'n cartridge ofzo?

Anyway, ik bedoelde dus 2d platformers. De eerste 3D games, waaronder idd Star Fox, maar met name de Playstation 1 en N64 games waren idd 20-30fps.
Wat ik kan lezen is fps helemaal niet zo belangrijk bij 2D op de oude consoles.
Waar lees je dat?

Er zijn er namelijk ook genoeg die op bij moderne Playstation games het verschil niet merken tussen 30 en 60fps.
Overdrijven is ook een vak. Ik snap dat het minder kan zijn, maar onspeelbaar is wel echt te overdreven. Dan ben je wel echt extreem verwend en houd je van krachttermen, net als zeggen dat iets 'niet te eten is' omdat je het iets minder lekker vindt. Ik gok dat ik kan inschatten in welke generatie jij zit, of hoeveel geld je papa heeft uitgegeven om je als kind aan te houden :+
Mee eens. Voor de meeste games is 30 FPS prima te spelen. Ja, hoger is natuurlijk fijner, maar mensen die roepen dat 30 FPS onspeelbaar is zijn inderdaad vaak gewoon verwend of elitist.
Die mensen is 30fps gewoon een doorn in het oog... Op PC is 30fps toch ver beneden de standaard? Nou, om diezelfde reden is het fijn dat 60fps op PS5 een nieuwe standaard lijkt.
Niet geheel on topic, prijs/prestatie gericht is de next gen zeker interessant. Maar tot zover ben ik nog niet overtuigd...
Beetje vreemd gekozen titel. Het nieuws is helemaal niet dat er raytracing zit op de PS5 of XSX versies en zou raar zijn als het er niet in zat. Het nieuws is gewoon dat er morgen een PS5/XSX-specifieke versie van het spel gereleased wordt.
En dat nog aan het begin van de nieuwe levenscyclus van deze 2 dozen, geen fatsoenlijke 4K ondersteuning op min. 60 frames, en al helemaal geen next-gen features zoals DTX.
Wat 'heeft' Control dan op PS5? Volledige ray traced rendering? Global illumination en ray traced shadows? Of gaan we alleen een paar hele reflecterende objecten zien? Jammer dat ze bij de nieuwe consoles zo hameren op 4K, 120Hz en Ray Traced Rendering maar dat je feitelijk maar één feature kan kiezen. Ik snap het, want het is volstrekt onrealistisch voor een SFF voor ~€450 maar de marketing beloftes zijn niet mals!

[Reactie gewijzigd door martijn86 op 1 februari 2021 20:08]

30fps.... Dan kun je wel stellen dat RT ook deze generatie consoles geen standaard gaat worden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True