Intel Z590-moederborden worden 20 tot 30 euro duurder dan voorgangers

Moederborden met de Intel Z590-chipset worden aanmerkelijk duurder dan de bestaande Z490-modellen. Dat verneemt Tweakers van bronnen bij fabrikanten en winkels. Ook de eerste pre-orderprijzen van de nieuwe generatie socket 1200-moederborden lijken in deze richting te wijzen.

De prijsstijging komt voor een belangrijk deel doordat Rocket Lake ondersteuning biedt voor PCI Express 4.0. Dat geldt uitsluitend voor de PCIe-lanes die rechtstreeks van de processor afkomstig zijn, en dus niet die uit de chipset. Wel rust Intel de processors uit met vier lanes extra voor een totaal van twintig. Zo is het mogelijk zowel een videokaart met zestien lanes als een m.2-ssd met vier lanes op PCIe 4.0-snelheid aansturen.

Het PCI Express 4.0-signaal, dat dubbel zo hoge snelheden mogelijk maakt in vergelijking met PCIe 3.0, stelt volgens bronnen hogere eisen aan de signaalkwaliteit op Z590-moederborden. Om door de certificering te komen moeten fabrikanten investeren in bijvoorbeeld meer pcb-lagen en extra of betere componenten. Ook andere zaken, zoals toegenomen vrachtkosten, spelen een rol in de prijsverhogingen.

Intel Z590 chipset
Een eerder gelekt blokdiagram van het Rocket Lake-platform, inclusief de 500-serie chipsets.

Inmiddels vermelden diverse webshops de eerste pre-orderprijzen van Z590-moederborden van ASUS, Gigabyte en MSI. Ook die lijken hoger uit te vallen als we ze vergelijken met de releaseprijzen van de vorige generatie. Bij de meeste borden ligt de prijs van het Z590-model 20 tot 30 euro hoger. In de onderstaande tabel zie je de huidige pre-orderprijzen in zowel Nederland als Duitsland, zodat het beeld niet te veel wordt vertekend door modellen die in Nederland nog maar in één winkel te vinden zijn.

Pre-orderprijs Prijs Z490-model
bij release
Verschil
(laagste)
NL DE
ASUS ROG STRIX Z590-F GAMING WIFI € 339,00 € 329,00 € 299,00 € 30 (10%)
ASUS ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI € 379,00 € 369,00 € 344,00 € 25 (7%)
ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO € 499,00 € 489,00 € 475,00 € 14 (3%)
Gigabyte Z590 AORUS PRO AX € 419,00 € 351,00 € 319,00 € 32 (10%)
Gigabyte Z590 AORUS MASTER € 559,00 € 458,00 € 429,00 € 29 (7%)
MSI Z590-A PRO € 184,14 € 189,90 € 179,00 € 5,14 (3%)
MSI Z590 PRO WIFI € 208,44 € 212,90 n.v.t. n.v.t.
MSI MAG Z590 TORPEDO € 226,67 n.n.b. n.v.t. n.v.t.
MSI MPG Z590 GAMING FORCE € 311,71 € 304,00 n.v.t. n.v.t.
MSI MPG Z590 GAMING CARBON WIFI € 323,86 € 329,00 € 299,00 € 24,86 (8%)
MSI MEG Z590 ACE € 472,48 € 464,00 € 461,00 € 3 (1%)
MSI MEG Z590 GODLIKE € 971,64 € 939,00 € 899,00 € 40 (4%)

Bron: Tweakers Pricewatch / Hardware Info Prijsvergelijker / Geizhals

Anders dan gebruikelijk is de release van de nieuwe serie Intel-moederborden niet gekoppeld aan die van de nieuwe processors. Waar de elfde generatie Core-processors onder de codenaam Rocket Lake pas in maart wordt verwacht, mogen de Z590-moederborden direct worden verkocht zodra ze de winkels bereiken. Dat zou in de komende weken moeten gebeuren. Vermoedelijk verdwijnen de Z490-modellen, die na een bios-update ook compatibel zijn met Rocket Lake, daarna snel van de markt. Tweakers begrijpt dat diverse fabrikanten de productie van deze borden al volledig hebben beëindigd.

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

03-02-2021 • 12:23

78

Reacties (78)

Sorteer op:

Weergave:

Van Z270 naar Z370/Z390, en van Z390 naar Z490 waren ook al stevige prijsverhogingen doorgevoerd. Terwijl ze maar nauwelijks echt iets nieuws hebben toegevoegd, afgezien van de nieuwe Core generaties, waar je dan weer verplicht nieuw mainbord moest kopen.
Wat dat betreft is AMD een stuk prijsvriendelijker voor degenen die vaker hun CPU willen upgraden.
Want met Alder Lake dat nu al aan de deur loopt te rommelen, zal ook Z590 maar een kort leven hebben.
Let wel dat dit voornamelijk prijs verhogingen vanuit de moederbord fabrikanten lijken te zijn, voor zover ik begrijp zijn de prijzen van Intel chipsets al tijden redelijk stabiel en zal daar niet direct het verschil in zitten.

Het PCIE4.0 argument vind ik dan wel weer enigszins vreemd, daar deze fabrikanten al tijden roepen dat hun Z490 borden ook PCIE4.0 support hebben. Zie bijvoorbeeld: https://www.gigabyte.com/Press/News/1870
Een vriend van mij heeft ook een Z490 bord met het idee om er straks de nieuwe generatie Intel in kwijt te kunnen. Is dat even een deceptie.

Zelf heb ik nog een prima werkend Z390 bord met een 9900K, echter is dit één-bord-per-generatie nu mede een reden om over te stappen naar AMD.
Rocket Lake werkt gewoon op Z490 straks.. Adler Lake daarna niet, maar dat is nooit anders geweest bij Intel dat je voor bijna elke nieuwe generatie CPU ook een nieuwe moederbord moest kopen.. Daar kun je dus totaal niet verbaast over zijn, kwestie van weten wat je koopt..
Ahum... bijna elke generatie? Ik zie geen enkele socket dat alleen 1 generatie is meegegaan...

-Intel 2de generatie Socket 1155 Sandy Bridge
-Intel 3de generatie Socket 1155 Ivy Bridge

-Intel 4de generatie Socket 1150 Haswell
-Intel 5de generatie Socket 1150 Broadwell

-Intel 6de generatie Socket 1151 Skylake
-Intel 7de generatie Socket 1151 Kabylake

-Intel 8ste generatie Socket 1151v2 Coffee lake
-Intel 8ste generatie Socket 1151v2 Cannonlake
-Intel 9de generatie Socket 1151v2 Ice lake

-Intel 10de generatie Socket 1200 Comet Lake
-Intel 11de generatie Socket 1200 Rocket Lake


En het verhaal dat een AMD mobo langer meegaat...? Alleen met een Ryzen 3xxx CPU heb je de luxe om uit 3 generaties (chipsets) te kiezen. Ook al is de socket AM4 gebleven... je kan bijvoorbeeld niks met een Ryzen 2600 op een B550 bord. En je kan niks met een Ryzen 5xxx op een B350/X370 bord. En door AMD's gratie/knieval nog maar net op een B450/X470 mobo.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 08:33]

Je moet dan merk opletten wanneer je een moederbord koopt. Als je die tegelijk met de “2e generatie” CPU koopt, dan kun je dus daarna geen CPU upgrade meer doen.
Dat klopt helemaal. Net als wanneer iemand op dit moment een B450 moederbord koopt ("want die zijn goedkoop" - is meestal het argument) en die gebruikt voor een Ryzen uit de 5000-serie en naar verwachting geen volgende generatie CPU erop zal kunnen plaatsen. Sterker nog... door AMD is ook al aangegeven dat socket AM4 end of life is. Dus... is een Ryzen uit de 5000 serie dan ook DOA, zoals hierboven is gezegd over moederborden met de nieuwste Intel chipsets?

In ieder geval: Mij boeit het niet veel. Meestal schaf ik een CPU en een moederbord met nieuwste chipset aan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Het hoeft absoluut niet een Godlike - (of een andere fancy naam) -moederbord o.i.d. te zijn van over de €250, maar voor een Intel-systeem echt wel een Z-variant. En als ik terug zou gaan naar AMD voor mijzelf op dit moment, dan zou ik een B550-bord aanschaffen. Ik heb voor mijn vrouw een Ryzen 5 3600 op een uitstekend B450 mitx-mobo, omdat het haar niet zo boeit, maar dat (de iets oudere chipset) kriebelt nog steeds vervelend bij mij. Ik heb vaak genoeg alléén een CPU of alléén een moederbord geupgraded, maar uiteindelijk verpatste ik het oudste onderdeel toch. Wederom... niet omdat het moest, maar omdat het kon en ik meer rust had. Eigenlijk best decadent.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 08:33]

Ok, zo precies hou ik het allemaal niet bij.. Ik ben sowieso gewend om bij elke nieuwe upgrade alles te vervangen, CPU, moederbord en geheugen, omdat ik er altijd minstens 3-4 jaar mee doe, dus besefte me niet eens dat Intel altijd 2 generaties CPU's ondersteunt heeft per chipset..
Het is gewoon een populaire kreet geworden bij medetweakers en zelfs reviewers: "Bij Intel moet je elke keer een nieuw moederbord aanschaffen!" Terwijl dit niet significant anders is dan bij AMD.
Ik zie het probleem sowieso niet, als ik na enige jaren een nieuwe CPU koop, koop ik ook meteen een nieuw mainboard.
Ik heb het idee dat dit voor 90% van de consumenten geldt... misschien nog wel meer.
Ik meestal ook. Dit keertje ga ik echter wel voor een 11de generatie CPU van Intel zonder een moederbord upgrade te doen. Ik sluis de I5 10600 van mijn zoon door naar mijn echtgenote, geef mijn zoon de I5 10600k die ik heb en schaf een 11de generatie CPU aan. Ik heb hier 3 Z490 borden, waarbij ik uitermate tevreden ben met die van Gigabyte.
Maar waarom zou je dat doen dan? Ik vindt AMD juist daarin veel beter. Die hebben zo dat het langer mee gaat.
In het algemeen vervang ik ze samen, nu AMD, vroeger intel, AMD en nog een merk wat allang ter ziele is.
Een vriend van mij heeft ook een Z490 bord met het idee om er straks de nieuwe generatie Intel in kwijt te kunnen. Is dat even een deceptie.
Waarom zou dat een deceptie zijn? Z490 heeft gewoon support voor de straks uit te komen Rocket Late 11th Gen cpu's.
Ok, dat wist ik niet :)

Dus er komen Z590 borden terwijl de Z490 borden nog compatibel zijn?
De verbetering -PCIE4.0 zit toch ook al op de Z490?
Bij Intel heb je de laatste +-10 jaar altijd 2 cpu generaties pet chipset.

Voorbeeld: Op Z490 kan je straks 10de en 11de generatie gebruiken, net als op Z590. PCIE4.0 zit inderdaad grotendeels ook al op (de meeste) Z490 moederborden. Wel heeft Z590 een verdubbeling van de DMI bandbreedte (is nu gelijk aan PCIE3 x4, zal straks gelijk zijn aan PCIE4 x4).
Waarom is dat een deceptie? Een 11de generatie CPU gaat toch prima werken op een Z490 mobo? Een voorbeeld bij een Asus Z490 moederbord:

Versie 2210 Bètaversie
2021/01/18 9.19 MBytes
TUF GAMING Z490-PLUS (WI-FI) BIOS 2210
"Support 11th Gen Intel® Core™ Processors
Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards "
lees even een paar reacties terug "Ok, dat wist ik niet :)"
Sorry.
Ik vind de laatste generatie am4 boards ook aardig aan de prijs. Daarom verbaasd me dit, enig prijsvoordeel voor rocket league is nu ook weg.
Ik denk dat het vooral is dat er met de b550 en x570 meer high end moederborden gemaakt zijn vergeleken met de x470 en b450.

In de week nog eens gekeken naar 2 x570 moederborden van ASUS, meende de meg en godlike 200 euro ofzo prijs verschil enigste verschil was andere audio connectie en audio chip dacht ik... tja dan wordt het inderdaad gevoelsmatig duur, maar dan ben je gewoon een dief van je eigen portemonnee. Voor de meeste gaat 1x pcie nvme op 4.0 goed genoeg zijn... videokaarten benutten het nu nog niet echt... en mensen die 8 drives in hun steken is ook beetje gedaan sinds nas’en een gemeen goed zijn geworden.
Net zoals de laatste generatie AMD 5000 CPU's is de prijs daar ook behoorlijk hoger van dan van de 3000 generatie.
"Ook andere zaken, zoals toegenomen vrachtkosten, spelen een rol in de prijsverhogingen."
Hier had wat extra uitleg denk ik niet misstaan.

Hebben we het dan over bijvoorbeeld containerveroer en/of luchtvracht?
Hoeveel procent van de kosten zitten in het vrachtvervoer en hoeveel zijn die kosten gestegen?
Hebben we het dan over centen per moederbord of euro's?
Met andere woorden: hoe relevant is het om die gestegen kosten als medeoorzaak van de prijsstijging te benoemen?
Een container uit China laten komen gevuld met spullen kostte om en nabij EUR 6000 in December en sinds januari EUR 16000...
Jeeminee! Dat is wel fors! Zal dit te maken hebben met dat er minder containers vervoerd worden en de kosten dus verspreid worden over minder containers?
China heeft vele jaren een speciale regeling genoten voor vracht- en importkosten. Hierdoor konden ze enorm goedkoop shippen. Dat is dan ook waarom aliexpress etc al die prullen gratis kunnen/konden verzenden. Er stond al enige tijd een aanpassing van die regeling op de planning en die is per januari -geloof ik- ingegaan.
Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt. Je hebt enerzijds het reguliere vrachtverkeer waarbij een bedrijf containers verscheept vanuit China naar andere landen en anderzijds het internationale postverkeer voor (kleine) pakjes.

Veel landen zijn lid van de UPU (Universal Post Union) en zijn gebonden aan bepaalde afspraken qua internationale postbedeling. Een van die afspraken zijn de tarieven die het postbedrijf in een ontvangend land mag aanrekenen aan de verzender om een internationaal pakket te leveren. De zogenaamde termination fees. Voor historische redenen en het feit dat er vroeger vooral briefpost verzonden werd waren/zijn die termination fees heel laag voor post die van ontwikkelingslanden naar meer ontwikkelde landen gaat. Dit is één van de redenen dat pakjes van Aliexpress en consoorten zo goedkoop te leveren waren. Een heel deel van de kost werd gedragen door de nationale postbedrijven van de ontvangende landen. Die tarieven zijn vorig jaar omhoog gegaan voor China maar dekken nog niet alle kosten en blijven dus relatief laag. Ze hebben echter niet direct te maken met het internationaal vrachtverkeer.
idd.. gaat niet om post pakketjes gaat om vracht vervoer... het is een kwestie van vraag/aanbod en een backlog van hier tot tokio en schepe die heel lang vast zatten ivm covid

mijn bron is mijn vrouw: die laat kleren maken en schepen vanuit China @D_Jeff ;)

[Reactie gewijzigd door soto op 23 juli 2024 08:33]

Toevoeging:

Quote uit een artikel:
Overigens zijn er in 2016 nieuwe afspraken via de UPU gemaakt, die gefaseerd worden ingevoerd. "De verwachting is dat er vanaf 2021 een gelijk speelveld is, wat betreft de tarieven," vertelt een woordvoerder van PostNL tegen RTL Z.
Heel langzaam zie je daarom ook een andere beweging ontstaan:

Productie wordt verplaatst vanuit China/India naar Turkije, Polen en/of Hongarije.

Ik weet alleen niet of soto uitgaat van een 20 voet / 40 voet / 45 voets container -- Maar meest voorkomend is de 40 voets container.
Bij een prijs van 6k per 40 voet container is het nauwelijks interessant om over productieverplaatsing na te denken, bij 16k per 40 voet container beginnen veel bedrijven al met nadenken (of zijn al begonnen met verplaatsen)
Een van de grote problemen met het terughalen / nearshoren van productie van electronica is dat nagenoeg de complete supply-chain in CN zit, allemaal bij elkaar. Verplaatsen van de productie van de borden betekend dat je dan containers vol componenten naar die locatie verscheept en er netto weinig mee opschiet.

Het is niet zo simpel -- daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan, maar er zijn veel zaken die dan geregeld moeten worden.

[Reactie gewijzigd door Rarz op 23 juli 2024 08:33]

Dat zag je op de ise in Amsterdam ook altijd , alle goedkope led video wall fabrikanten kwamen uit dezelfde stad haha.

[Reactie gewijzigd door maxxer29 op 23 juli 2024 08:33]

Heb je ook een bron hiervoor? Ik kan me voorstellen dat in aanloop naar de CNY het duurder wordt, maar dat zal tijdelijk zijn. Volgens het artikel duurt het nog weken voordat ze in de winkel liggen, dus dat zou inhouden dat ze al verstuurd zijn, maar eind maart worden de CPU's pas verkocht. Dus ik snap dan niet waarom de moederborden nu al verkocht worden. Als er fouten zijn gemaakt in het JIT systeem (wat ik me haast niet voor kan stellen), okee, dat zou direct de prijsverhoging verklaren.
https://www.bloomberg.com...-curb-china-s-export-boom

tldr “Limited container availability, port congestion and a global economic recovery in 2021 should keep first-quarter rates higher than 2020 levels,”

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 08:33]

Ik heb gelezen dat dit komt door een heel groot tekort aan beschikbare containers vandaar de prijsverhoging
Ik boek dagelijks containers. Shanghai-Rotterdam 40ft HQ zat 6 maanden geleden nog rond de 3000 USD, nu rond 10.000 USD. 16000 EUR is wel heel fors!
Ohw.. ik zal dubbelchecken... Volgens mij zelfde route namelijk.. @luwei je hebt gelijk bij navraag schommelt rond 12k EUR (hoe het bij mn vrouw geregeld is dan)

[Reactie gewijzigd door soto op 23 juli 2024 08:33]

Goed nieuws hopelijk, laatste 4-5 dagen krijgen wij ineens prijzen rond 6000 USD! Stuk lager dus!
Ja en de hamvraag is dan hoeveel is dat per moederbord?
The cost of shipping a 40-foot container from Asia to northern Europe has increased from about $2,000 in November to more than $9,000, according to shippers and importers.
9000 per 40-foot container, dus per +/- 60m3 aan inhoud.
Er vanuit gaande dat de moederborden al in de doos worden verzonden en een doos gemiddeld zo'n 10x20x40 cm (=0.008m2) is, dus zo'n 125 dozen per m3 dus 7500 dozen per 60m3.

Dan kom ik uit op een prijsstijging van minder dan een euro per doos.
Dus op een prijsstijging van 25-40 euro niet echt een grote invloed.
Of maak ik een rekenfout?
Je mist een aantal componenten volgens mij:
- Dozen staan op pallets. Dit is onbruikbare ruimte natuurlijk. Standaard europallet is 80*120*14,4 cm.
- je stapelt nooit helemaal strak tot aan het plafond
- de container hoeft niet perse helemaal gevuld te zijn met moederborden. Als de container voor 50% gevuld is met moederborden en de andere helft met 34" UW monitoren is de toeslag per doos al snel fors hoger.
- etc

Daarnaast mag je er ook vanuit gaan dat iedere partij in de keten marge wil maken. Dus die ene euro is aan het einde van de keten zomaar 2 of 3 euro.
Nou 16k is al bijna 2 keer zoveel als 9x om te beginnen, maar verder heeft het denk ik geen zin denk ik om volumetrisch tot een directe kosten calculatie te komen. Eén omdat we de daadwerkelijke kosten van deze producenten niet hebben. Twee omdat we niet weten of het autisten zijn die 125 dozen in 1m3 pleuren :)

Daarnaast, basismaterialen en componenten zijn duurder geworden, als transport ook nog opgeteld moet worden dan zijn prijsstijgingen van 10 tot 30 procent niet gek in een markt waar vraag nog steeds groter is dan aanbod.
Eigenlijk hoef je weinig te rekenen ivm met afmetingen en vullen containers.
Aangezien het moederbord enkel minimaal veranderd enkel op gebied van componenten.
Een ATX moederbord heeft al jaren steeds dezelde afmetingen toch ?
Enige dat je eigenlijk hoeft te weten is hoeveel er in een container geplaatst worden.
Bij 3000 stuks is het dan 2000usd delen door 3000 = 1.5usd per mobo
6000 stuks 2000usd 6000 = 0.75usd
3000 9000usd 3000 = 3usd
Dat maakt dus dat ze van 3usd meer kost transport er 27usd meer van maken ?
Alle middelen zijn tegenwoordig goed om de consument meer geld uit zijn zakken te halen.
Ik kan het geloven dat op deze manieren bedrijven jaar na jaar goede cijfers neerleggen :)
Zo werkte in aantal jaar terug in een bedrijf die bij hun producten secondelijm verkochten.
Zo had je lijm van productlijn 1 aan 8€ , productlijn 2 was 10€ en lijn 3 kwam op 12€ per busje.
Ik moest natuurlijk deze lijmbusjes afvullen en de sticker met productlijn erop kleven !
Alle lijm kwam uit hetzelfde vat :)
Dus betaalde je zomaar 4€ verschil voor het stickertje !!!
Dit noemt men lucht of geloof duur verkopen en de consument trapt er steeds in !
Simpele les in het leven is dat er veel geld betaald word om lucht te verkopen :)
De gigabyte z590 master is dus 30 euro duurder terwijl de z490 master ook al 4.0 pcie ondersteuning had (alleen de processoren hadden nog geen ondersteuning hiervoor).
Het lijkt er na wat zoeken op dat dat inderdaad zo is. Vreemd dat dat detail weggelaten is in het artikel. Het gaat niet in tegen de conclusie die Tweakers hier trekt, maar het is wel een stukje informatie dat precies bij Tweakers past(e).
Ik vind het sowieso jammer dat fabrikanten erg onduidelijk zijn wat betreft het hele PCIE4 verhaal. Alles wijst weer op dat ze een kansje zien voor hun jaarlijkse upsell momentje.
De vraag is natuurlijk ook wat voor NDA's er van toepassing zijn (geweest). Intel heeft officieel nog geen cpu's met PCIE4.0 in dit segment aangekondigd. Goede kans dus dat de moederbord fabrikanten er mogelijk ook nog niet 100% vrij over mochten (of misschien zelfs mogen) spreken.
Dit was geloof ik iets wat Intel wilde dat fabrikanten bij z490 niet adverteerden aangezien dit nooit een focus punt in de marketing van gigabyte destijds. Het werd toen door een aantal engineers wel in een livestream benoemd na vragen van viewers. Dit was toen voor mij persoonlijk het omslagpunt om voor de gigabyte z490 master te gaan over de asus z490 hero.
Welke meerwaarde heeft een Z590 moederbord ten op zichte van een B560 moederbord? Vroeger kon je alleen het geheugen overclocken met een Z moederbord maar Intel laat dit nu ook toe bij B560.
CPU overclocking is het grootste punt, daarnaast heeft Z590 meer Chipset PCIE lanes, meer flexibiliteit in CPU PCIE lanes, wat meer USB poorten, raid support.

Zie bijvoorbeeld: https://ark.intel.com/con...?productIds=196645,196612

Let wel dit zijn de Intel specs, moederbord fabrikanten kunnen er uiteraard voor kiezen om minder te implementeren, waardoor je bijv. best een Z590 moederbord kan hebben met maar 10 usb poorten, om maar iets te noemen.
Met dit soort prijzen voor wat in feite een doodlopend platform is verbaast het me weinig dat Intel snel door wil naar Alder Lake.
Ik de vond de Z490 al duur t.o.v de Z390, nu dus nog duurder.
Blij dat ik ben overstapt op AMD.
Denk dat er hier idd weinig mensen van gaan wakker liggen.
Dat lijkt me een slecht excuus om de prijs te verhogen. Lijkt me meer te maken te hebben met schaarste/verhoogde productiekosten etc.
Gelukkig is het Rocket Lake platform zoiezo DOA en zullen de meeste mensen wachten op Alder Lake.
De prijsverhoging lijkt me inderdaad niets te maken hebben met betere componenten nodig voor PCI-E 4.0 aangezien verschillende van die Z490 ook ondersteuning hebben voor PCI-E 4.0 en die fabrikanten daar ook actief marketing rond voeren. Enkel Asus niet, en vermoed wordt ook dat hun Z490 borden helemaal geen PCI-E 4.0 ondersteuning hebben. Zie ook https://wccftech.com/z490...asus-msi-asrock-gigabyte/
Ik vind die "Rocket Lake is DAO" meme, die je op elke techsite tegenkomt, toch wel kortzichtig. De 11900k lijkt me idd DAO maar voor veel prijspunten heeft AMD de deur toch wagenwijd laten openstaan voor Intel en Rocket Lake.
Het feit dat Zen 3 maar 4 CPUs heeft waarvan de goedkoopste 350€ is, biedt toch wel de kans voor Rocket Lake om de hele sub 300€ markt in te palmen. Als de 11700k dezelfde prijs krijgt als de 10700k en in de buurt komt van de 5800x dan lijkt me dit toch ook wel een goede optie voor een 8C CPU.
Precies. Daarbij durf ik te stellen: Hoeveel mensen doen een investering in een platform? En daar bedoel ik ook Tweakers mee. En hoeveel chipset- en socket-platformen zijn meer dan 2 CPU-generaties meegegaan?
Het is dat er bijna geen fysieke winkels meer zijn waar je een computer kan kopen door het samen te laten stellen aan de balie, à la Vobis, Funprice, Mycom... Maar de adviezen die daar vaak gegeven werden aan een klant m.b.t. duurzaamheid van een moederbord? 8)7
AMD kan gewoon de prijzen verlagen
Ik weet niet of je iets dat 'gewoon' waarschijnlijk weer voor honderden miljoenen tot zelfs miljarden aan omzet (en winst) gaat zorgen "DOA" kan noemen. In de enthousiast niche zal Rocket lake zeker niet het meest populair gaan zijn, maar vergeet niet dat 'wij tweakers' slechts een kleine niche zijn.
Zal het ook niet komen omdat dit steeds meer een niche-markt wordt? De trend is nog steeds dat er meer laptops gebruikt worden En zelfbouwen (er wordt gerefereerd naar webshops die moederborden verkopen, dat lijkt me gericht op zelfbouwers) zie je ook steeds minder.
PC onderdelen worden zo duur dat je bijna een console gaat overwegen. Als consoles nou iets meer goedkopere games hadden dan had ik er 1 overwogen. Maar nu kan ik dezelfde spelletjes vaak voor een prikkie op steam krijgen. Ik ben niet zo van de AAA titels (vind het vaak graphics boven verhaal of gameplay) dus daar zou ik er niet perse 1 voor kopen.
ik heb 3 jaar Xbox gold voor 100€ = prijs van 2 games 8-)
Helaas werkt Office niet al te best op consoles
Zei gisteren toevallig hetzelfde. Ben altijd een PC gamer geweest met een console ernaast. Die console bleef vervolgens stof happen, omdat die prijzen van de games niet te doen zijn. Voor 5 euro op PC en voor 40-50 euro op PSN of Xbox, gaat nergens over natuurlijk. Los van de kwaliteit van de graphics en snelheid.

Maar als je nu toch een PC wilt kopen ben je minimaal 1500 euro kwijt en dan heb je het nog niet eens over de aanhangende componenten, zoals monitor, muis, toetsenbord, etc. Nu zijn die peripherals allemaal goedkoper geworden door de jaren heen. Maar als je nu nog high-end wilt gamen moet je serieus je portemonnee trekken. Ik heb het geld ervoor, maar ik denk dat ze serieus moeten gaan nadenken over hoe ze nog jongeren in de PC markt kunnen houden, voordat ze massaal afhaken en richting de consoles gaan.
PC onderdelen worden zo duur dat je bijna een console gaat overwegen.
Ja, als je je pc alleen voor gamen gebruikt. Ik zie microsoft Word niet zo snel naar een PS5 porten. En zo nog vele vele vele applicaties waar je toch echt een pc voor nodig hebt.
@Tomas Hochstenbach Merk op dat Duitsland 19% BTW heeft, i.p.v. 21% in Nederland. Om met de Duitse prijs te vergelijken zou eerst deze delen door 1,19 en vermenigvuldigen met 1,21 beter zijn.

Edit: @JW1, terecht punt! Ik doelde zelf meer op het vergelijken van de Duitse Z590-prijzen met de Nederlandse Z490-prijzen, daarvoor is het wel handig om te normaliseren naar BTW.

[Reactie gewijzigd door Balance op 23 juli 2024 08:33]

Als je het in Duitsland besteld en naar Nederland laat sturen, betaal je dan ook die 21% ipv 19%? Als dit zo is, dan heb je gelijk. Anders kloppen deze prijzen prima voor de consument.

Edit: @Balance Dat is waar, anders loopt de vergelijking daarop inderdaad scheef.

[Reactie gewijzigd door JW1 op 23 juli 2024 08:33]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.