Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Infraroodfoto's tonen details van PlayStation 5-soc

De kleinste details van de system-on-a-chip uit Sony's PlayStation 5 zijn voor het eerst in beeld gebracht. Een Twitter-gebruiker heeft die shots van de soc online gezet en er is een analyse van gemaakt. Microsoft toonde eerder al details van de chip uit de Xbox Series X.

Volgens Twitter-gebruiker Fritzchens Fritz zijn de eerste foto's snel gemaakt en volgen er later nog betere beelden. Fritz gebruikt een microscoop met een kortegolf-infraroodcamera om details van chips bloot te leggen. Hij maakt veel van dergelijke foto's van chips en publiceert die op Flickr.

Aan de hand van de nieuwe foto's heeft Twitter-gebruiker Locuza een interpretatie gemaakt van het floorplan van de chip. Hij stelt echter een foto met een hogere resolutie nodig te hebben om zeker te zijn van alle details.

Die shots gemaakt door Fritzchens Fritz, interpretatie van floorplan door Locuza

Op de die shots is te zien dat de cpu-cores aan de zijkant zijn gepositioneerd, met de compute-units van de gpu in het midden. Er zijn 40 compute-units zichtbaar, de gpu gebruikt er 36, vier zijn uitgeschakeld om de yields van de chip te verbeteren. Volgens Locuza zijn er verschillen met bijvoorbeeld de Zen2-cores van AMD-apu's, maar ook veel overeenkomsten met de chip uit de Xbox Series X en S.

Microsoft toonde al voor de release van zijn nieuwe consoles zelf een die shot van de soc, tijdens een technische presentatie. Sony heeft zo'n detailfoto van de chip nooit vrijgegeven en ook geen details op chipniveau vrijgegeven.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-02-2021 • 16:05

23 Linkedin

Reacties (23)

Wijzig sortering
Fijn om eindelijk een die shot van de PS5 SOC te hebben. Op de eerste blik is meteen duidelijk dat er dus geen shared L3 geheugen is, wat sommigen wel hadden verwacht, en is er ook geen gebruik gemaakt van infinity cache, wat opzich niet zo gek is gezien de kosten. De concurrent (Xbox) heeft op dat vlak dezelfde keuzes gemaakt.

Tijd om er wat dieper in te duiken na werktijd :D
met de 36 compute units van de gpu in het midden.
@Xtuv Je bedoelt 40 CUs in het midden ;) Er zijn er vier uitgeschakeld voor het verbeteren van de yields waardoor het bruikbare totaal op 36CUs uitkomt maar er zijn wel degelijk 40CUs aanwezig.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 15 februari 2021 16:27]

Gezien de plaatjes is er praktisch geen verschil te bekennen, op het formaat van het GPU gedeelte en de kleine aanpassing aan de geheugencontrollers na. Maar dat was eigenlijk stiekem al bekend. Ik denk ook niet dat het ontbreken van infinity cache de keuze van Sony of MS was, maar vooral wat AMD kon bieden binnen de budgetten. Die voor de twee partijen zo te zien bijna gelijk waren, waarbij MS een iets grotere GPU heeft en een andere indeling van de geheugencontrollers.

Infinity cache slaat verder ook niet echt ergens op voor deze hardware, de CPU+GPU delen al het snelle GDDR6 ram, infinity cache draagt dan niets bij.
1 CU wordt ook gebruikt voor de Tempest Engine (audio). Dat even terzijde.
Dat is geen echte CU, dat is gewoon het AMD trueaudio gedeelte dat Sony voor Tempest gebruikt en Microsoft voor Spatial Audio en Dolby Atmos/DTS:X. Het klopt wel dat de indeling lijkt op een CU en dat AMD (en Sony en MS) de performance vergelijken met een CU.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat zonder (grote) aanpassingen een CU geschikt is gemaakt voor audio. Maar mijn punt was dat er geen 4 CU voor redundancy zijn, maar minder omdat er ook een blok de audio engine is. Klopt dat?
Die tellen ze los, als onderdeel van het mediablok. Bij het Xbox plaatje het blauwe deel en bij het ps5 schema verwacht ik ergens in het grijze deel onderin. De onderdelen zijn lastig te herkennen, want die van MS is extreem versimpeld en die van de PS5 grotendeels een gok.
Die red gaming tech clown heeft wel wat uit te leggen met z'n rdna3 fabels.
Iedereen kan die gast wat zogenaamde informatie sturen. En dat maakt hij er gegarandeerd een filmpje over 8)7
Waar je bij Blast-processing jaren moest wachten om er achter te komen wat ze allemaal bedacht hadden is hier de magie in een paar maanden verbroken. Nu kun je wel al eerder door de marketing heen prikken en objectiever bepalen welke spelcomputer de meest geavanceerde hardware aan boord heeft.
Geen van beide. Qua 'modernheid' van de hardware zijn ze identiek. Het enige verschil is hoe de geheugenbus en de GPU ingezet worden.
Ps5 heeft wat extra tempest en vettere nvme subsysteem xboxxs heeft wat meer van dezelfde logic bloks die meer rauwe power,
Weer die fabeltjes, hoe kom je daar toch bij? Tempest is software die door een nieuwe variant van de AMD trueaudio chip afgehandeld wordt. De Xbox heeft dezelfde hardware maar zet het in voor Spatial Audio en Dolby Atmos/DTS:X. Het verschil is volledig software. Spatial audio in combinatie met Atmos is namelijk precies hoe tempest werkt.

Voor de aansturing van de NVME SSD zit er niets anders in de SoC, maar is de controller van de SSD verantwoordelijk (die op de SSD zit). Zowel de Xbox als de PS5 gebruiken gewoon een PCI Express 4.0 aansluiting op de SoC. Niets customs aan. Er is wel een trucje van AMD die sneller toegang zou moeten bieden tot de SSD. Dat is in gebruik bij zowel de Xbox als de PS5. De PS5 noemt het een snelle SSD, de Xbox noemt het velocity architecture. Zelfde beestje, andere naam.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 16 februari 2021 11:08]

Goed punt, aangepast :) Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen!
En ik maar naïef denken dat er gewoon een 5800x ingegooid zou zijn :+
Beide consoles gebruiken een SoC, maar de cores zijn wel hetzelfde als de Ryzen 3000 serie.
De Xbox is zelfs exact gelijk aan de Ryzen 7 3700X qua cores en kloksnelheid. Hoewel een ontwikkelaar wel kan kiezen om de hyperthreading uit te zetten voor wat extra performance voor de resterende threads.
En een quasi een rx6700(xt) voor respectievelijk de ps5 en xbox?

(Gezien het aantal compute units)
Lastige titel om te lezen als je de term "die shots" niet kent :+.
Beetje ongelukkig in het Nederlands inderdaad :) Ik heb er wat anders van gemaakt.
Haha. Of iets als italic Die shots of met aanhalingsteken ‘Die shots’ had het al iets simpeler gemaakt :+

Maar zo is het ook duidelijker.
Misschien dan ook even de opmerking dat die foto van de Xbox Series X eigenlijk geen die-shot is, maar een plaatje uit de floorplanning tool. Waarom zou je ook moeilijk doen als je zelf het ontwerp maakt. O-)
En ik maar denken het gaat om een spel waarin je (dodelijke) "die shots" hebt, maar ook veel vriendelijker "tickle shots"...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True