Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony overweegt om meer PlayStation-games uit te brengen voor pc

Sony gaat misschien meer PlayStation-games uitbrengen voor de pc. De fabrikant wil dat doen om de winstgevendheid van het bedrijfsonderdeel Sony Interactive Entertainment te vergroten. Sony zegt ook meer PlayStation-exclusives uit te gaan brengen.

In zijn Corporate Report 2020 schrijft Sony dat SIE het uitbrengen van meer PlayStation-games voor de pc onderzoekt. Concrete details over welke games misschien naar de pc komen, geeft Sony nog niet. Dit jaar kwam Horizon Zero Dawn uit voor Windows. Sony's eigen studio Guerrilla Games heeft die game gemaakt en het is voor het eerst dat zo'n PlayStation-exclusive ook voor de pc uitkomt. De game verscheen al in 2017 voor Sony-consoles.

Volgens het bedrijfsrapport is het doel van het uitbrengen van PlayStation-games op de pc het vergroten van de winstgevendheid van Sony Interactive Entertainment. Dat is het bedrijfsonderdeel waar de gamestudios van Sony onder vallen.

In het rapport staat ook dat Sony het verbeteren en uitbrengen van eigen PlayStation-games gaat versnellen. Daarmee wil de fabrikant het PlayStation-merk nog steviger op de kaart zetten en gamers ertoe over halen om een console te kopen. Sony zegt daarbij meer nadruk te gaan leggen op 'betrokkenheid' van gebruikers door games in verschillende genres en formats aan te bieden. Als voorbeeld noemt SIE interactieve ervaringen zoals virtual reality.

De PlayStation-games die Sony door zijn eigen studio's laat maken, hebben vaak veel succes. Dat bleek uit de recentste kwartaalcijfers. In het afgelopen kwartaal verkocht Sony 18,5 miljoen games die gemaakt zijn door eigen studio's. Met name The Last of Us: Part II en Ghost of Tsushima werden veel verkocht.

Tot nu toe is alleen Horizon Zero Dawn uitgebracht voor de pc. Via het PlayStation Now-abonnement zijn via streaming meer PlayStation-games te spelen op Windows en macOS. Via die weg kunnen pc-gamers titels als The Last of Us, Uncharted en Bloodborne spelen. Die games zijn echter niet geoptimaliseerd voor de pc.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-08-2020 • 09:39

134 Linkedin

Reacties (134)

Wijzig sortering
Gezien de vele problemen met Horizon Zero Dawn hoop ik dat de ports voor deze games een stuk beter zijn. Heel erg zonde, want het is gewoon een goed spel. Een lijstje van de PS5 exclusives die in de trailer de tekst 'Console exclusive for a limited time. Also available on PC.' hebben staan:

Bugsnax (EGS Exclusive)
Deathloop
Ghostwire: Tokyo
GodFall (EGS Exclusive)
Goodbye Volcano High
Hitman III (EGS Exclusive)
JETT: The Far Shore (EGS Exclusive)
Kena: Bridge of Spirits (EGS Exclusive)
Little Devil Inside
Oddworld: Soulstorm (EGS Exclusive)
Pragmata
Project Athia
Resident Evil VIII
Solar Ash (EGS Exclusive)
Stray

Een deel van de titels worden helaas exclusief uitgebracht in de Epic Games Store.

Bron: Techradar

[Reactie gewijzigd door SwaffelSmurf op 31 augustus 2020 09:55]

Die lijst is goed om te zien, maar het nieuwsbericht hierboven gaat enkel over first-party games. Sony zegt enkel dat ze pc ports vaker gaan overwegen, maar hier hangt dus nog geen bekende strategie aan oid. Als hun exclusives net zoals bij Horizon pas na enkele jaren op PC verschijnen, is dat leuk maar heeft het slechts beperkte impact op hun verdere strategie voor console. En daar lijkt het ook op, gezien de heel summiere manier waarop Sony dit in hun report heeft geschreven:
"We will explore expanding our first-party titles to the PC platform, in order to promote further growth in our profitability,"
Overigens lijkt het me redelijk om te verwachten dat de meeste van die EGS exclusives slechts tijdelijk zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 31 augustus 2020 11:45]

Het rare aan Horizon is hoe inconsequent de performance is. Er zijn mensen die 't zonder problemen draaien, maar dan anderen met high-end PCs waar hij constant stottert. Ik heb zelf met een 3900x en 2070 super relatief weinig problemen, maar wel microstuttering en soms flinke dips.

Als dat de kwaliteit van de Sony ports aanduidt dan kunnen ze het beter helemaal niet doen
Het rare aan Horizon is hoe inconsequent de performance is
Op zich is dat geen heel raar of onverklaarbaar effect van een rechttoe-rechtaan port. H:ZD is natuurlijk tot op het bot geoptimaliseerd om acceptabele performance te halen op PS4, en zit waarschijnlijk bomvol met timing-gerelateerde aannames voor wat betreft synchronisatie tussen taken op verschillende threads, memory latencies etc.

Een PS4 heeft een unified memory architectuur waarbij de GPU en CPU hetzelfde geheugen delen, en kort lopende compute taken dus efficient aan de GPU gegeven kan worden, iets wat op PC niet of slecht mogelijk is omdat de data dan heen en weer over de PCIe bus moet van RAM naar VRAM en dat introduceert latencies. Nu is een PC wel een stuk sneller waardoor je dit soort dingen goed op kunt vangen, maar als de engine compleet getuned is op bepaalde aannames dan kan het best zo zijn dat als sommige dingen veel sneller gaan dan op PS4, en sommige dingen veel langer duren, je onvoorspelbare synchronisatie problemen krijgt. Bijvoorbeeld aysnchrone taak X gaat zo snel op jouw GPU dat een CPU thread die er op wacht te vroeg in een lock gaat om te synchroniseren met taak Y, waardoor ongerelateerde taak Z die geheugen deelt met taak X en/of Y die op een PS4 nooit tegelijk zou worden gescheduled omdat het systeem daar niet snel genoeg voor is ineens ook op een lock moet wachten, en zo creeer je een domino effect. Of door een 'te snelle GPU' te gebruiken er te veel taken tegelijk klaar zijn aan het begin van een video frame waardoor enorme spikes in geheugen bandbreedte optreden waar de PCIe bus gewoon niet tegenop kan. Dit soort dingen waren een van de redenen dat programmeren voor een PS3 zo lastig was, als je alle SPE cores tegelijk aan het werk kreeg kon je dik over de beschikbare geheugen bandbreedte heengaan en dan is 'sneller' ineens 'langzamer'. Zo makkelijk hoeft het dus niet te zijn om een game van een 'langzaam' naar een 'snel' systeem te porten...

Dit is ook waarom het eigenlijk best wel onzinnig is om te zeggen dat een PS4, Xbox One of straks de nieuwe consoles 'gewoon PCs zijn' omdat er x86-64 CPU's en redelijk standaard GPU's inzitten... Het gaat er niet om wat de individuele onderdeeltjes zijn, maar dat je ze op een fixed-hardware platform op manieren kunt gebruiken op een manier waar je op PC geen aannames over kunt doen. Vandaar dat de storage architectuur van de PS5 best wel interessant is, en meer dan 'alleen maar een snelle PCIe 4.0 SSD'.
Het zegt ook wel wat over de intentie waarmee de code in eerste instantie is opgebouwd. Ik kan me voorstellen dat devs nu wijzer zijn, aangezien Sony dit nieuwe beleid lijkt te gaan doorzetten kan ik me voorstellen dat ze al wat vroeger in het proces rekening houden met de onvermijdelijke port.

Die tweaks en aannames bijvoorbeeld lijken me geen standaard maar een uitstapje in de code. Hoe moeilijk kan het zijn om al die uitstapjes te markeren en op de PC versie niet uit te voeren?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 augustus 2020 13:22]

Vandaar dat de storage architectuur van de PS5 best wel interessant is, en meer dan 'alleen maar een snelle PCIe 4.0 SSD'.
Daarom schijnen de Nvidia 3000 serie kaarten NVcache te krijgen. Of het echt zo is? We gaan het morgen zien.
Dat is het "probleem" van op een pc gamen, talloze andere bijna niet te testen configuraties én dan krijgt ook nog de game de schuld.

Onder andere één van de redenen dat ik pc gaming de rug heb toegekeerd, helemaal geen zin om continue te moeten tweaken en upgraden om weer een nieuw spel te kunnen spelen.

Iets meer OT: Sony heeft namelijk wel gezien dat Microsoft beide markten (Xbox en PC), goed kan bedienen, dus willen ze daar ook iets vanaf snoepen.
én dan krijgt ook nog de game de schuld.
Zo lastig is het niet hoor om een game te porten, zeker niet nu consoles ook een x86 configuratie hebben. Er is letterlijk geen excuus meer voor performance issues. Het probleem is eerder dat men een poort uitbrengt voor de volle mep en je alsnog optimalisatie issues krijgt. Dat wijst op afraffelen.

Ik ben juist van consoles afgestapt omdat je compleet uitgemolken wordt qua prijs. AAA titels vind ik het sowieso vaak al niet waard. Ik game al 4 jaar zonder problemen op dezelfde setup, een i5 6600 met een gtx950. Ik speel moba's en veel indie titels, het enige probleem waar ik tegenaan ben gelopen in de afgelopen 4 jaar is dat ik mijn eigen moederbord gefrituurd heb met een M2 upgrade. Maar software-wijs, nooit problemen gehad met mijn config.

[Reactie gewijzigd door Zwarte_os op 31 augustus 2020 11:05]

Voor het verschil in prijs tussen een goede gaming computer en een console kan je toch redelijk wat spellen kopen. Zeker als je niet altijd gelijk de nieuwste wil hebben.
Valt wel mee. Ik was rond de 700 euro kwijt maar dan heb ik een systeem die ook direct voor mijn werk gebruikt wordt. Wat games betreft ben ik net aan 200 euro kwijt aangezien met steam spellen al heel snel goedkoop zijn. Console is ook al snel 400/500 euro, plus dan nog 1 tot 3 extra controllers, jaarlijks online abonnement, en dan nog de volle mep voor games betalen.
Zo lastig is het niet hoor om een game te porten, zeker niet nu consoles ook een x86 configuratie hebben.
Gezien de hoeveelheid slechte ports durf ik het tegendeel te beweren.
Uiteraard heb je daar gelijk in, ik doel dan ook meer op het feit dat technisch gezien porten niet lastig zou mogen zijn. Maar goed, laat het aan mensen over om iets gecompliceerder te maken dan nodig is.
Wanneer ben je gestopt dan? Want sinds win7 heb ik daar eigenlijk geen last van. En ik draaj soms best wel exotische configuraties (Windows VM met gfx pci passthrough).

En de enige upgrades die ik heb gedaan is omdat ik "wat nieuws" wilde. Dus nu heb ik een Ryzen bak en mijn oude 4770k wordt gebruikt door vrienden als ze komen gamen.

Dat een game de schuld krijgt is imho terecht, zij willen jouw geld en zeggen dat het werkt, dan zorg je daar maar ook voor.

En het hele gezeik met HZD is omdat het een slechte port is. Ports zijn imho vaak ordinaire cash grabs. Dus als iemand een 3900x met een 2080 de game niet stabiel krijgt, is dat zeker de schuld van de game maker.
Ik heb het spel uitgespeeld op een 2700x met een GTX 2080, en ik heb geen last gehad van merkbare performance issues. Speelde een stuk lekkerder als op een PS4 pro, waar ik het spel ook op heb uitgespeeld
Behalve dat op de pc alles achter een API zit en een groot deel toch een vrij kleine selectie aan hardware gebruikt.

Er zijn ook zat games die geen problemen hebben. Death standing met dezelfde engine is er daar een van.

In dit geval is het veel meer een kwestie van geen goede port dan een pc als platform probleem.
Zo vaak hoef je niet te upgraden toch? Met degelijke 2013-2014 hardware (GTX970 + i5 4670k; een ~€1000 PC rond die tijd) kan je nog prima mee in 2020. Natuurlijk kan je dan niet meer alles op max zetten, maar het is zeker geen noodzaak om te upgraden.

Continue tweaken is gewoon een beetje je PC kennen en niet de settings te hoog zetten. Tweaken doe je alleen als je het uiterste eruit wil halen, iets dat een keuze is en geen eis. Vele games draaien out-of-the-box al prima. De tijd dat een nieuwe game cutscenes afspeelde op 640x480 op LOW bij 1e keer opstarten is echt uit het verleden; tegenwoordig herkennen games prima wat voor hardware je draait en passen ze de settings daarop aan.

Daartegen zijn consoles juist steeds lastiger aan het worden. De dagen dat je gewoon een CD in je console prikte en kon spelen zijn verleden tijd. Constante gigantische updates is nu een realiteit voor alle platformen behalve die van Nintendo.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 31 augustus 2020 12:36]

Iets meer OT: Sony heeft namelijk wel gezien dat Microsoft beide markten (Xbox en PC), goed kan bedienen, dus willen ze daar ook iets vanaf snoepen.
Het voordeel van PC is dat Microsoft en Sony juist op dit platform geen concurrent hoeven te zijn, ze brengen namelijk puur en alleen hun exclusives uit. Enige manier waarop er mogelijk concurrentie zou zijn is op basis van een Xbox Game Pass vs Playstation Now, maar zelfs daar kunnen mensen zoals bijv bij Netflix, Prime Video en Disney+ gewoon per maand switchen.

Ik zie als PC user alleen maar voordelen :)
Natuurlijk hebben PC gamers daar voordeel aan én ik gun iedereen beide exclusieve games!
Ik weet het niet mijn gevoel zegt als er meer en meer exclusives van Sony naar de PC komen.
Waarom zou ik dan nog een Xbox Console kopen.
je hebt dus alleen een Goeie PC nodig met GamePass eventueel.
En als je geen geduld hebt ook een Sony Console.
Dus zit Sony toch een beetje in het vaarwater van Xbox.
Ja, zodra je het aanschaffen van een console meerekent heb je gelijk ja, maar in mijn statement heb ik het dus puur en alleen over PC users. Voor hun maakt het niets uit wie welke exclusives heeft op het moment dat deze mogelijk op PC uitkomen :)
Iets meer OT: Sony heeft namelijk wel gezien dat Microsoft beide markten (Xbox en PC), goed kan bedienen, dus willen ze daar ook iets vanaf snoepen.
Dat deed men (min of meer) al met de Vita gekoppeld aan de PlayStation
'k ben ook een hele poos gestopt met pc gamen, maar moet bekennen dat inmiddels door Steam, Origin en Uplay dat gedoe zogoed als verleden tijd is.. met een uitzondering hier en daar, laatste geklooi was met de dramatische release van Battlefield 4. Bijna me zelf gezworen nooit meer een EA titel te kopen, game weigerde gewoon bijna een maand te draaien zonder oplossende update.

Vroeger had je echt heel vaak dat titels nog "ge-rushed" werden voor de release en dan het hele handmatige update werk en versie verschillen met online servers etc.. idd om gek van te worden.
Raar speel op een i5 4670 etn een geforce 680. Beide uit jaar kruik. Kan alles spelen. Wel op low. Maar ach zit op de bank en t ziet er dan niet slechter uit dan een ps4
Ben blij dat ze het wel doen, want heb hem net voor 100% uitgespeeld, en ook geen enkel probleem gehad.
Merkte alleen kleine dips aan het begin van de game wanneer er veel npc's in het dorpje zijn.
Verder helemaal geen probleem gehad.
Ik wil het spel heel graag aanschaffen op steam, denk je (heb wat advies nodig :P) dat ik beter kan wachten op een patch of dat ik het spel nu kan aanschaffen en de 'gok moet wagen'?
Mocht het spel niet goed draaien kun je binnen twee uur altijd een refund aanvragen op Steam.
Als je wacht tot Black Friday betaal je waarschijnlijk de helft. Hoe dan ook, met mijn 3900x en 2080 ti heb ik geen problemen met het spelen van de game. Dus als je ‘m graag wilt dan zal ik de game gewoon halen. Het is een plaatje!
thanks beiden! ik denk dat ik het spel maar ga aanschaffen :)
Ik ben on ieder geval blij met de aankoop. Wist ook dat het een risico was dus heb de keuze toen ook bewust gemaakt. Helemaal waard!
Blijf dan in ieder geval binnen de 2 uur speeltijd zou ik aanraden. Dan kan je het zonder enig probleem refunden mocht het niet acceptabel draaien bij jou.
Zoals al gezegd, de ervaringen zijn nogal wisselend bij verschillende mensen.
Ik heb de game ook en krijg met de benchmark 52fps als gemiddelde, zonder te tweaken.
Met tweaken krijg ik 59fps. (dat is zowel op mijn desktop met RTX 2060, i5@3,9GHz boost. 16gb RAM als via Shadow PC met GTX 1080, i5@3,5GHz boost, 12gb RAM)

Voor mij is dat acceptabel en zeer zeker speelbaar. Maar als je crash na crash na crash krijgt en slechte performance dan zou ik het refunden en wachten totdat het goed genoeg gepatched is.
Pff eerst exclusief op de ps5 om daarna exclusief in de epic store beschikbaar te komen. Consumenten moeten tegenwoordig nogal wat geduld hebben.
Die games zijn echter niet geoptimaliseerd voor de pc.
Dat was HZD ook niet. Ik denk dat Sony hier alleen kijkt naar de pre-order verkopen(?) die geld binnen halen. Het duurde ook vrij lang voordat er een patch was die de bugs een beetje gladstreken. Ik denk dat als Sony meer geld uit deze divisie wilt halen dat ze een test en quality team zullen moeten opzetten en niet haastig maar titels uitbrengen. Ik hoop dat ze van HZD hebben geleerd.
HZD heeft ze nog steeds de bugjes.... En ja die port naar PC moeten/mogen beter als ze gaan overwegen meer Sony-exclusives naar PC te halen.

HZD meest voornamelijke bug op het moment is - bij mij dan - dat die crash rond XX:22 minuten (XX kan elk uur op de dag zijn).
De grote hoeveelheid negatieve reviews op Steam gaan dan ook allemaal over de vele crashes die alleen maar erger lijken te worden en de patches ook geen soelaas lijken te bieden.
Klopt, schijn dat die bug inderdaad sinds een van de latere patches er bij gekomen is.
Adviezen zijn om de ( steam ) overlay uit te zetten en de game op SSD te zetten en je files valideren, maar al dat helpt niet veel ( wel minimale presentatie boost er door (door SSD) ).
Schijnbaar wordt Deathstranding een stuk beter ontvangen op de pc als ik zo naar de steam reviews kijk. Wel bijzonder dan een externe developer een game met dezelfde engine als HZD het beter voor elkaar heeft dan Guerrilla.
Zoals al eerder was vermeld in de topics is het niet direct te vergelijken aangezien Death Stranding op een veel nieuwere versie van de engine is ontwikkeld. Een versie waarbij al veel meer rekening is gehouden met compatibiliteit met de PC. Dat die dus beter werkt op de PC is niet zo heel vreemd.
Dat denk ik niet. Want een hoop gamers zullen nu wel twee keer denken en niet direct op de pre-order knop klikken. Ik bedoel: Het spel is/was voor veel mensen onspeelbaar!
Ik heb het spel uiteindelijk aan de praat gekregen (gisteren gekocht), maar de performance is ondermaats voor zo'n grafisch redelijk gedateerde game.
Ter vergelijking: Death Stranding heeft mij ruim 100 uur gekost om uit te spelen, en het spel is een keer of zes gecrashed. Verder nul issues en uitstekende performance (120FPS op 1440P op de hoogste settings).
Het kán dus wel!
Is natuurlijk ook niet altijd simpel te vergelijken, want de content zelf verschilt ook heel erg, en DS is nou niet echt dat je zegt een drukke omgeving..
Waarom niet gewoon voor de Xbox? Ik zou er zeker een aantal kopen: Uncharted, God of war, last of us zou ik instant kopen bijv.
Die concurreren rechtstreeks met de Playstation dus dan snijden ze zichzelf in de vingers. Microsoft heeft al wat langer door dat exclusives op PC uitbrengen niet zo'n probleem is.
Mede omdat Microsoft misschien ook op ~90% van de gamemarkt PC's actief is, wat Windows heet?
Snijden in de vingers of meer game verkoop, het is maar hoe je het bekijkt.
Dat is inderdaad een afweging, maar via het Playstation ecosysteem verdienen ze ook aan third party titels.
Bloodborne op 60 fps zou geweldig zijn op mijn launch model ps4 merk ik vaak haperingen <30 fps op de pro is het ook geen 60 fps.
Check video's of de twitch van Lance McDonald hij heeft een 60 fps hack voor Bloodborne (op een gejailbreakte ps4 pro). Het is glorieus.
... op 720p. Maar goed, liever 60fps dan full hd, als je het mij vraagt.
Ja klopt helaas moest de resolutie omlaag naar 720p. Het mooiste is wat mij betreft als je als speler kunt kiezen tussen zo'n 60fps "performance mode" maar dan eventueel met lagere resolutie of minder effecten en een 30fps "highres mode" - wat sommige games nu ook aanbieden. Je kunt dan zelf bepalen waar je voorkeur ligt!
En dan heb je dus een pc..
Huh? Wat maakt dit zo "pc" dan? Er zijn al meerdere games op de PS4 pro voornamelijk die dit soort instellingen hebben. Volgens mij heeft NIOH zelfs op een gewone PS4 al een keuze tussen 60 fps action mode en 30 fps quality mode. Niks PC aan.
Ik dacht dat Detroit Become Human, ook was uitgebracht voor PC.
Klopt, maar dat is geen Sony-titel.
Duidelijk, dat wist ik inderdaad niet.
En we hebben ervan genoten :)
Klopt, deze, en diverse diverse andere games van Quantic Dream, welke eerst PS exclusive waren, zijn op PC uitgebracht via de Epic store
En inmiddels ook op Steam.
Klopt. Aanvankelijk maakte Quantic Dreams zijn games exclusief voor Sony, maar na een grote investering van NetEase is die studio zelfstandig geworden en zijn de games ook op andere platforms uitgebracht:
nieuws: Ontwikkelaar van Detroit: Become Human maakt niet langer PlayStation-...
Top, bedankt voor het verklaren! :)
Maar wel met toestemming van Sony. Die IP's zijn namelijk nog steeds van SEI.
Ik snap het wel. Je krijgt pc gamers niet zo makkelijk naar een console toe. Ik ben er ook zoeen. Ik heb een duur apparaat waarop ik (o.a.) kan gamen, dus waarom zou ik dan nóg een game-machine kopen? Bovendien ben ik gewend aan toetsenbord+muis, en die controllers vind ik maar niks.

Uiteraard is de beweegreden van Sony puur financieel, maar het is mooi om te zien dat een financiele afweging in lijn staat met wat men daadwerkelijk wil.
Ik ben een console gamer.
Heb laatst wel op de computer geprobeerd maar merk toch dat ik toetsenbord-muis minder fijn vindt.
Misschien ook wel een beetje met leeftijd en de wat daarbij komende ongemakken te maken want ik kan me niet herinneren dat ik daar vroeger ook problemen mee had.
Ik zeg ook niet dat een console of controller slecht is. Whatever floats your boat. Maar ik denk wel dat het extreem moeilijk is om mensen die puur pc-gaming doen, of puur toetsenbord&muis-gaming doen, over te halen een console te kopen.

Het kan goed zijn dat het dan gewoon meer oplevert om je games voor "hun platform" beschikbaar te maken.
Bloodborne met modding potentie. Yes please. :9~
Kan het alleen maar toejuichen! Had zelf een PS4 gekocht voor Spiderman en toen ook Horizon Zero Dawn er maar bij gedaan. Toch naar aantal maand stof happen weer verkocht, console is gewoon niet wat voor mij. Vorige week Horizon op de PC gekocht... en man hé.... wat een verdomd fijn spel (minus wat crashes). Als ze de port naar PC kunnen verbeteren zou dit in mijn ogen een heeeeeleee leuke ontwikkeling zijn :D

Edit: zoals andere nog uit wijzen... Bloodborne PC met Mods...... :P :P

[Reactie gewijzigd door Plainside op 31 augustus 2020 09:47]

Vroeger was men bang voor piraterij op de PC. Tegenwoordig is men bang voor 2e hands games.

Oudere games kunnen ze op de PS4 niet meer verkopen, omdat die massaal op marktplaats/Facebook staan. Met steam is de doorverkoop voorlopig nog niet mogelijk.
Yes please! Ik snap ze liever hebben dat iedereen een PS4/5 koopt, maar ik kijk bijvoorbeeld liever een let's play van TLOU dan er een console voor te kopen. Xbox/PS/Switch moet je natuurlijk gescheiden houden, maar PC staat los van deze competitie.
Sony zal een pc versie waarschijnlijk een stuk later uitbrengen en niet tegelijkertijd met Playstation release. Ik denk niet dat ze dat aandurven.
Begrijpelijk. persoonlijk zit ik er niet mee. ik pre-order sowieso weinig games tegenwoordig, omdat ik er niet genoeg tijd voor maak om wat ik nu al heb liggen uit te spelen.

We hebben ook jaren moeten wachten op HZD, en ik denk dat het niet de verkopen van de pc versie heeft aangetast. (daar hebben alle bugs wel voor gezorgd :+ )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True