Sony brengt Days Gone in de lente naar pc en andere PS-exclusives volgen later

Sony brengt Days Gone naar de pc. De game komt ergens in de lente, al is de precieze releasedatum niet bekend. Sony zegt dat het in de toekomst nog veel meer console-exclusives uit wil brengen voor de pc.

Er zou 'een hele rij' aan games voor de pc uitkomen die aanvankelijk exclusief op de PlayStation te spelen waren, zegt de ceo van Sony America Jim Ryan in een interview met GQ. Specifieke titels noemt hij niet, maar Ryan verwijst naar het succes van Horizon Zero Dawn dat vorig jaar voor de pc uit kwam. "Mensen vonden dat mooi en kochten de game. We hebben ook de reacties van PlayStation-spelers in de gaten gehouden en die hadden er geen weerstand tegen", zegt hij.

Een van de games die voor de pc uitkomt is Days Gone, een game die in 2019 uit kwam. Inmiddels is Days Gone een van de twintig titels die spelers bij een PlayStation Plus-abonnement voor de PS5 krijgen. De game komt volgens Ryan 'in de lente' naar de pc, maar een specifieke releasedatum noemt hij niet.

Ryan verwijst verder naar de economie rondom gameontwikkeling. "Er is een kans om games naar een breder publiek te brengen. De kosten van het maken van games gaan telkens omhoog. Tegelijkertijd wordt het steeds makkelijker voor ons om ze voor niet-consolebezitters beschikbaar te maken. Dus het is een logische beslissing voor ons."

Ryan erkent ook de problemen met de beschikbaarheid van de PlayStation 5. Hij ziet verschillende oorzaken voor de tekorten. Met name de grote tekorten in de chipindustrie, waar ook de pc-markt en bijvoorbeeld de auto-industrie last van hebben, is een probleem voor Sony. Daarnaast heeft het coronavirus de productie moeilijker gemaakt, zegt Ryan. "We moesten naar een distributiemodel toe dat volledig online ging, en dat is iets dat we nog niet eerder hebben hoeven doen", zegt hij. Uiteindelijk speelt ook de grote vraag naar de consoles mee. Ryan zegt niets over betere beschikbaarheid van de PS5. "We werken zoals we altijd hebben gedaan, en de voorraden lopen maandelijks op. We zijn hard bezig geweest om de productie op te schalen, maar meer kan ik daar niet over zeggen."

Days Gone

Door Tijs Hofmans

Redacteur

24-02-2021 • 09:33

150 Linkedin

Submitter: orvintax

Reacties (150)

Wijzig sortering
We hebben ook de reacties van PlayStation-spelers in de gaten gehouden en die hadden er geen weerstand tegen
Haha, dan hebben ze zeker niet op Reddit gekeken, want daar had je echt trieste fanboys die opeens claimden dat hun spellen minder goed waren, nu ze ook op een ander platform uitkwamen. Het waren "hun" spellen en door ze op de PC uit te brengen, verloren ze waarde ofzo.

Ik vind het een mooie ontwikkeling: hoe meer mensen iets kunnen spelen, hoe beter! Exclusiviteit is voor mij echt niet belangrijk (lees: ik hecht geen waarde aan of een spel exclusief is of niet), maar snap wel dat bijvoorbeeld Nintendo er zakelijk voor kiest om games exclusief te houden, want dat zorgt voor meer verkopen van consoles.
Om de één of andere vage reden vinden sommigen een game automatisch beter wanneer het een exclusive is |:(
Tja dat is helaas het standaard sentiment "ons tegen hen" van vandaag. Mensen grijpen van alles aan om hun identiteit vorm te geven, de keuze voor een console en bijhorende exclusives is daar een van..
Ik ben bang dat het niet iets is van vandaag. Het is eerder stam mentaliteit die we na duizenden jaren nog steeds niet zijn verleerd. Dat komt natuurlijk ook omdat er ook positieve aspecten eraan hangen (samenhorigheid), maar ik vind wel dat we verder mogen ontwikkelen...

Zelf heb ik Nintendo gekocht juist voor Nintendo spellen, maar als ze ook uit zouden komen voor de pc/ps/xbox zou ik het niet erg vinden. Wat ik soms erg vind aan Nintendo is dat de hardware de concurrenten niet kan bijbenen op grafisch vlak. Als er dan een multiplatform spel is dan speel ik het liever op de pc/ps/xbox, puur omdat het beter uitziet met dezelfde gameplay. En ik ben zeker niet de enige. Nog afgezien van het feit dat het meestal goedkoper was bij de concurrenten alhoewel ze sinds de Switch weer goede prijzen beginnen te krijgen.
Als je de meeste winst kunt pakken op software dan is het ergens niet raar om sommige 'exclusives' ook naar andere platforms te brengen.

Maar voor nu is het prima zo. Goede tijd een PC gamer te zijn :+
Die stam mentaliteit wordt ook versterkt omdat de wereld groter lijkt te zijn geworden. In feite is het ook een gevolg van toenemende onbetrouwbaarheid van informatie - de enige manier om nu nog informatie betrouwbaarheid te krijgen lijkt dan de groepsgrootte beperken en iedereen binnen die groep is dan automatisch te vertrouwen. Dat wordt dan weer versterkt omdat een dergelijke groep een zekere bias kan hebben waardoor je het eerder met elkaar eens bent.
Helaas kan zo'n groep dan weer omslaan naar een cult...

Group / Club / Clan / Fanboys (Fangirls? Fanpersons?) / Cult - het zijn allemaal stammen...
Omdat die games in het algemeen ook beter zijn. Niet zozeer omdat ze niet voor andere platforms uitkomen, al is dat een logisch gevolg, maar omdat ze voor één specifiek platform zijn ontwikkeld en daarom vaak het onderste uit de kan weten te halen van de hardware en dus vaak beter zijn qua controls, graphics, gameplay mechanics en snelheid.

Mijn persoonlijke favorieten op de ps4 zijn allemaal exclusives. The last of Us, Horizon Zero Dawn (ten tijde van uitbrengen), God of War, Ghost of Tsushima, Uncharted. Het verschil in kwaliteit is gewoon duidelijk merkbaar, vooral in controls en bij (laad)snelheid van bv de menu’s, dan bij niet exclusives.

Persoonlijk mogen ze de games op een later moment uitbrengen op een ander platform zoals de pc maar dan wel als port en niet dat ze tegelijkertijd ontwikkeld worden voor de Playstation en de Pc want dan heb je kans dat de kwaliteit, op de Playstation iig, wat verwaterd.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 24 februari 2021 10:44]

En ze zijn vaak "beter" omdat het juist de paradepaardjes van het platform zijn. Het doel van exclusives is om de betreffende console te verkopen. Daarom wordt er vaak langer aan gewerkt, neemt men vaak wat meer creatief risico en ligt de lat (doorgaans) hoger dan bij veel multiplatform-games.

Een Ubisoft of Activision is veel meer gebaat bij periodieke output zodat hun franchises 'actueel' blijven bij de spelers, ook al is het vaak dezelfde wijn in een nieuwe fles (om nog maar niet te spreken over grotere afhankelijkheid van lootboxes/MTX qua verdienmodel)
Het doel van exclusives is om de betreffende console te verkopen.
Dat valt te betwisten.. Anders zouden ze niet aan het “einde” van de generatie nog exclusives uitbrengen (Last of Us2 en Ghost of Tsushima)
console, merk, platform; zolang de spelers maar het ding kopen :) (en het liefst nog een abonnementje afsluiten en regelmatig wat gaan kopen via de store)
Daar doe je toch zeer af aan de ontwikkelaars die bloed, zweet en tranen in hun game stoppen. Alsof ze dat alleen doen voor sony..

Ik heb hier het idee dat ik met een pc only gamer in discussie bent. Dat mag (was ik vroeger ook). Maar het hele ‘exclusives zijn alleen bedoeld om de console verkoop te stimuleren’ is gewoon onzin.

Games die alleen voor Windows uitkomen zijn (ook) niet bedoeld om de verkoop van Windows te stimuleren.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 24 februari 2021 12:26]

Daar doe je toch zeer af aan de ontwikkelaars die bloed, zweet en tranen in hun game stoppen. Alsof ze dat alleen doen voor sony..
Niet alleen, maar zeker wel voor een groot gedeelte. Tuurlijk - ontwikkelaars willen altijd een goede game neerzetten, maar diegene die uiteindelijk bepalen wat flink gepromoot wordt als zijnde een exclusief, zijn de consolefabrikanten.

Games die alleen voor Windows uitkomen zijn (ook) niet bedoeld om de verkoop van Windows te stimuleren.

Windows is voor PC gamers al dominant - en de PC heeft zijn exclusives hierdoor al binnen. Als ontwikkelaar MOET je releasen op Windows om op de PC jouw omzet te kunnen draaien.

Verder is een PC natuurlijk niet een bezit van 1 partij, wat ook het verschil wel maakt. Echter hebben we op dit moment wel een PC-store gevecht, met vooral Epic Games die met hun launcher timed exclusive deals regelt.
Zeker, elke "grote speler" lijkt inmiddels zijn eigen store te hebben (met wisselende resultaten). Voor de consument vervelend, maar voor dit soort bedrijven wel logisch: als je zelf de controle hebt over het aanbod en de onderliggende prijsstellingen dan kan dat financieel heel interessant zijn.
MS verdient daar alleen geen klap meer op. Sony wel door exclusives aan hun console te plakken waardoor ze altijd een percentage meer opstrijken dan bij multiplatform games die ook op Xbox/Switch uitkomen.
Daar doe je toch zeer af aan de ontwikkelaars die bloed, zweet en tranen in hun game stoppen. Alsof ze dat alleen doen voor sony..
Ik begrijp je punt maar het hele idee van 1st party studios is juist exclusief games maken voor "het eigen merk", en dat bedoel ik niet negatief door de door mij en door jou al aangehaalde redenen. De kwaliteit ligt vaak hoger omdat er technisch focus is op maar 1 of 2 platforms (dus veel ruimte voor optimalisaties), en omdat exclusieve games ook belangrijk zijn voor de marketing zijn dit vaak langere ontwikkeltrajecten, zijn het doorgaans ambitieuze producties en onderscheiden deze games zich vaak van de concurrentie op een positieve manier.

Maar de 1st party studio's zijn feitelijk gewoon eigendom van Sony, en vergeet niet dat de uitgever (in dit geval ook Sony) doorgaans de rekening betaalt om dit soort games te ontwikkelen, en ook de eigenaar is van het platform; en ook de store uitbaat. De ontwikkelaars (de mensen) zelf zijn niet per definitie honkvast; tussen studio's is vaak genoeg onderling verloop als projecten weer aflopen of starten.

Natuurlijk wil men zoveel mogelijk mensen overhalen om hun product of dienst aan te schaffen. Maar dat wil niet zeggen dat dat tegenstrijdig is met het creatieve proces van het maken van games lijkt mij.
Ik heb hier het idee dat ik met een pc only gamer in discussie bent. Dat mag (was ik vroeger ook). Maar het hele ‘exclusives zijn alleen bedoeld om de console verkoop te stimuleren’ is gewoon onzin.

Games die alleen voor Windows uitkomen zijn (ook) niet bedoeld om de verkoop van Windows te stimuleren.
Nee hoor, ben consolegamer-pur-sang :) al 10+ jaar geen gaming-PC in huis gehad ;)

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 24 februari 2021 18:52]

Op de Xbox kan ik niet zeggen dat games minder goed zijn omdat er tegelijk ook een pc versie uitkomt... Het verschil wat jij opmerkt zit puur in hoeveel aandacht er aan de game gegeven is. Sony doet dat heel goed door de devs genoeg ruimte te geven om een echt goede game neer te zetten voordat deze uitgebracht wordt. Maar bijvoorbeeld een Gears 5 is net zo goed wat mij betreft (los van of het je smaak is). Het feit dat er ook een pc versie is doet daar niks aan af.
Ik denk wel dat een exclusive beter "kan" zijn, alle aandacht/resources gaan naar 1 platform.
Daardoor kan je wellicht een betere game neerzetten dan dat je voor te veel platformen moet ontwikkelen.
Makkelijker finetunen en bugs sneller vinden/oplossen, en natuurlijk goed optimaliseren voor dat ene platform.

Maar ik vind het goed dat ze games naar de PC brengen, of deze manier speel ik ook al veel XBOX exclusives op de PC :-)
Het is grappig dat deze thread beiden een punt hebben die prima langs elkaar heen kunnen bestaan.

Een console koop je wanneer je wel wil gamen maar misschien niet veel tijd heb door werk en familie. Je op de bank wil zitten wanneer je thuis komt, console aan en gaan misschien wat updaten en klaar en gewoon een kant en klare doos heb gekocht van 500 a 600 euro waar een spel specifiek voor gemaakt wordt en in de meeste gevallen gewoon werkt met wat uitzonderingen en toch een goede en erg aantrekkelijke ervaring kan hebben met de huidige consoles die toch wel aardig wat visueel pracht kan tonen. En omdat de games specifiek voor die hardware gemaakt wordt heb je altijd de beste performance voor die game op dat platform en gaat je console dus 2 a 3x zolang mee als menig game PC. Vaak is het zo dat jij je PC al na 2 tot 4 jaar moet upgraden als jij je standaard voor FPS en Settings wil behouden. En als jij een systeem wil voor je kind om lekker op te gamen, Een console is vaak toch wel het begin voor vele en is makkelijker te delen met huisgenoten.

Een PC koop je meestal als liefhebber voor de grafische kant van games, en natuurlijk als liefhebber van de hardware! Of gewoon omdat je een dikke gaming PC wil hebben. op een PC van 1000+ euro kan je de effecten aanzetten die enorm zwaar zijn en totaal niet praktisch, alles op ultra en gaan. Je helemaal inleven in t spel wereld Of het tegen overgestelde, alles op "Goed genoeg" zetten en op hoge beelden per seconde spelen. De keuze heb je! maar daar betaal je voor en soms fors, vooral nu. Maar dat heb je er dan voor over, of je nu tijd heb of niet. Maar, je kan ook prima een PC maken van 500 a 600 euro en de games op medium/High settings spelen en erg genieten, al kan je niet verwachten dat je elke game met 60FPS gaat spelen op 1080P of 1440P.

Bij de PC heb je meer flexibiliteit, daar betaal je ook voor, in aanschaf en onderhoud. Een console is gewoon een doos die onder of naast je TV staat die niets anders doet dat Games en misschien een Streamingdienst (Netflix, Spotify bijvoorbeeld). Het is niet "Console of PC" te zijn. Slaat nergens op. Je kan prima beide tergelijk hebben. Ze hebben beiden evenveel bestaansrecht en wordne gebruikt voor verschillende doeleinden en voldoen aan verschillende wensen. Ik ken mensen die misschien hoogstends 3 tot 5 max 10 uur per week een spelletje doen, ik zie hun geen game-PC kopen van 2x de prijs.

Ik snap sowieso de PC vs Console / Xbox vs PS oorlogen niet. Het is enorm achterhaald. de beide platformen kunnen prima naast elkaar bestaan zonder enige moeilijkheden.

Dit is net als dat ik zou zeggen dat het enorm dom is om een sportauto te kopen in Nederland want je mag toch maar maximaal 130km/u op de snel weg, dus waarom een auto kopen die 2x zo snel kan? Een Honda Civic gaat net zo ver. Of ik zegt vice versa en roep dat men gewoon een luxe sport auto moet kopen omdat andere auto's geen bestaansrecht heb. Nu ben ik gene car guy dus je mag hier zelf wat invullen, maar ik denk wel dat er wordt gesnapt waar ik heen wil.
Sowieso is de discussie heel krom, want alles draait om te context.

Ik koop een pc voor 1001 dingen. Ik kijk er films en series op, volg er het nieuws mee, luister er muziek op, werk er op, doe mijn administratie er op, leer er dingen op, consumeer andere vormen van entertainment, gebruik hem voor backupdoeleinden (foto's inscannen bv.), etc.
Ja ik game er ook op, maar alleen de videokaart heb ik daar extra voor hoeven aanschaffen en die was maar 175 euro. Daar koop je geen console voor.

Maar een ander zal zeggen: ja maar dat wil ik helemaal niet op een pc doen, ik heb al een smartphone! Okee, maar dan heb je dus om hetzelfde te kunnen een console a 300-500,- nodig en een smartphone a 300-1000,- Dan krijg je al een hele andere vergelijking. Oh wacht, waar kijk je het spel op? Een tv, die je ook aan moet schaffen. Ook weer 300-800,- Maar voor een pc heb je ook een monitor nodig die ook 200-400,- kost. Alle prijzen zijn voorbeelden en daar kan eenieder de wildste kanten mee op. Maar mijn punt is dat het geen zin heeft apparaten te vergelijken die hele verschillende mogelijkheden hebben. Als je dat wilt proberen moet je alle kosten meenemen.
Totaal niet mee eens. Consoles hebben onder meer bestaansrecht vanwege de laagdrempeligheid om AAA te kunnen gamen zonder dat er een 3 of 4 x zo dure game-pc nodig is; zonder je druk te hoeven maken over de specs of upgrades. Op jouw manier kan je iedere vorm van media downplayen. Bijv "game-pc's hebben alleen upgradebaarheid als usp, zonder dat geen bestaansreden" (niet mijn mening) Zie je dat je 'logica' nogal mank gaat en incompleet is?
Consoles hebben onder meer bestaansrecht vanwege de laagdrempeligheid om AAA te kunnen gamen zonder dat er een 3 of 4 x zo dure game-pc nodig is; zonder je druk te hoeven maken over de specs of upgrades.
Houd eens op met deze mythe te verspreiden. Een pc die AAA games games kan spelen kost geen €1500-€2000 en je 'druk maken' over specs of upgrades doe je toch echt zelf. Ik heb niks tegen consoles: het is een goede investering als je voor een relatief laag bedrag een spelcomputer wilt hebben, maar altijd die vergelijking dat een game pc extreem veel duurder is is je reinste onzin. Puur omdat er veel hobbyisten zijn die er erg veel geld tegenaan gooien wil niet zeggen dat je geen prima ervaring kunt hebben uit een veel betaalbaarder systeem.
Wel als je op dezelfde settings wilt spelen als de PS5/Series X. Met de One X was een volledig vergelijkbare game PC ook minstens €700 en niet de €499 die Microsoft voor de console vroeg. Ja, je kunt voor hetzelfde geld AAA gamen op de PC, maar dan niet met vergelijkbare graphics en/of performance.

[Reactie gewijzigd door halofreak1990 op 24 februari 2021 13:10]

Maar consolebouwers leggen vaak ook toe op de console. Ze verdienen vooral aan de content en de gold abbo's enzo. Op de PC heb je geen gold nodig om online te spelen en er zijn vaker sales (zeker nu er meer concurrentie is tussen Steam en Epic).

Dus op zich betaal je dat verschil ook gewoon zelf.
Aan de andere kant kan je ook aanzienlijk meer doen met een pc dan alleen gamen net als met een console. Je kunt het zelfs een 'nieuw' leven geven door het te schuiven naar een neef/nicht/broer/zus/buurjongen/buurmeisje zodat zij ook kunnen gamen. Voordeel is dat het alsnog wel de populaire games zal draaien. Ja het zal niet hetzelfde zijn als iemand die 2k euro heeft uitgegeven, maar in tegenstelling tot de console kan je nog steeds wel de 'nieuwere' populaire games spelen en kunnen ze het gebruiken voor schoolwerk.

Dat wordt wel moeilijk(er) met een console. En anders verander je de pc desnoods in een dedicated server. Dat is wat ik heb gedaan. Laptop is nu 6 jaar oud en draait nog prima, speelde vroeger zelfs ARK ermee en nu is het een dedicated server om samen met vrienden te kunnen spelen.
Alleen al een low-end videokaart kost al 300- 400 euro 8)7
Vertel mij dan maar eens "met je mythe" hoe lang jij de nieuwste games op jouw pc kunt blijven spelen zonder te upgraden én met de hoogste instellingen. Dat kan de gehele levensduur van je console én niet de gehele levensduur van je pc. Bij consoles worden de games steeds beter geoptimaliseerd en zit je aan het eind van de generatie doorgaans op mooiere games. Bij pc's begin je ergens en loop je elk jaar meer achter de feiten aan.
Waarom zou ik alles op de hoogste instellingen moeten blijven spelen? Dat doen consoles ook niet. Je kan gerust meer dan 5 jaar voort met een pc van onder de €1000, waar je dan gelijk veel meer mee kunt dan met een console.

Wat betreft console ‘optimalisatie’, dat bestaat niet of nauwelijks meer. De verbeteringen die men doorvoert werken tegenwoordig op ook gewoon op pc gezien de grotendeels gedeelde architectuur.
Anoniem: 1439850
@Jorgen24 februari 2021 12:12
Totaal niet mee eens. Consoles hebben onder meer bestaansrecht vanwege de laagdrempeligheid om AAA te kunnen gamen zonder dat er een 3 of 4 x zo dure game-pc nodig is; zonder je druk te hoeven maken over de specs of upgrades. Op jouw manier kan je iedere vorm van media downplayen. Bijv "game-pc's hebben alleen upgradebaarheid als usp, zonder dat geen bestaansreden" (niet mijn mening) Zie je dat je 'logica' nogal mank gaat en incompleet is?
Daar dachten zowel Sony als Microsoft tijdens de vorige generatie toch echt anders over toen ze de Pro en One X uitbrachten.
Daarbij is die laagdrempeligheid ook volledig verdwenen door alle patches, firmware upgrades en zelfs de grafische instellingen die games op de PS5 en Series X voortaan hebben.
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Ik kies een console voor het gemak. Schijfje erin en spelen maar. Geen driver updates, settings aanpassen etc...

Nee de exclusives zijn mooi meegenomen maar voor mij absoluut niet de reden om een PS5 te kopen.

Nu lekker op de bank hangen met een fijne controller in de hand :)
Schijfje erin, spel installeren, en gaan bedoel je. Of als je een tijdje niet gespeeld hebt, schijfje erin, wachten op de update en gaan.

Op de bank hangen met een controller in je hand kan ook gewoon op de PC, en dan kun je nog zelf kiezen welke controller je wil gebruiken ook!
Updates krijg je altijd voor je kiezen, welk platform je ook gebruikt.

En zeker kun je met een pc ook een controller gebruiken maar volgens mij moet je altijd nog instellingen per game aanpassen terwijl dit met default controller van een console niet zo is.

Anyway, ieder zijn eigen keuze gelukkig. Daarom is er juist bestaansrecht voor de consoles.
Praktisch alle moderne games bevatten standaard profielen voor controllers, je hoeft daar zelden zelf aan te sleutelen. Aansluiten en gaan.
PC games hebben ook updates die je na een tijdje niet spelen moet installeren.
En ook op de Xbox en op de PS en op de Nintendo kun je niet officiële controllers gebruiken.
Op de PC kan ik praktisch alle controllers en stuurtjes en joysticks en bongo's en wat dan ook gebruiken :)
Voordeel is dat je voor de PC niet elke generatie nieuwe randapparatuur hoeft te kopen, al je oudere controllers (en alle nieuwere) zullen gewoon werken. Jij kun jouw bestaande PS4 controllers niet gebruiken voor PS5 games, zelfs niet bij games die de nieuwe technieken van de PS5 controller niet gebruiken.
Maar dat boeit verder ook niet. Als je een PS5 koopt en PS5 games speelt, heb je er ook een PS5 controller bij gekregen.
Je denkt toch niet serieus dat als er geen exclusives meer zijn op consoles dat er geen consoles meer verkocht worden?

Ik denk dat de voornaamste reden dat mensen een console aanschaffen is omdat het makkelijk is, alles werkt, plug 'n play, geen driver gezeik.

Of hoe verklaar jij dat de XSX nog verkocht word? Er zijn daar ook geen exclusives aangezien alles ook voor PC uit komt, goed meestal wel voor MS Windows, maar er zijn zga. geen exclusives op de XSX

[Reactie gewijzigd door Kalder op 24 februari 2021 10:42]

Dat het goedkoper is helpt natuurlijk ook veel mee, maar zoals ik al zei er zijn zga geen xbox exclusives meer, en toch word de XSX nog goed verkocht (overal uitverkocht)

Maar je zegt zelf dat het enige bestaansrecht van consoles de exclusives zijn, misschien is het toch ook het feit dat ze veel goedkoper zijn dan PC's en alles gewoon plug 'n play is zonder gezeik.

[Reactie gewijzigd door Kalder op 24 februari 2021 11:08]

Waarom zou een doorsnee consument nog een desktop kopen?
Om te gamen en daarnaast ook alle andere dingen te doen die je met een PC kunt doen?
Maar even jouw scenario: pc in de huiskamer (want is 100 % vervanging voor een console toch??) en dan we tijdens kantooruren Excellen op de tv? Of welke andere zaken kan ik dan nog doen. En nee ik ga geen desktop ergens anders neerzetten en dan een 10 meter lange hdmi kabel of streamen naar een tv box in de woonkamer (moet ik ook nog eerst de pc gaan aanzetten op mijn kantoortje terwijl ik een console lekker aanzet met mijn controller). Super oplossing! Niet dus. En ja ik heb Streaming geprobeerd en het werkt zeker maar nooit zo goed en fijn als gewoon native.

Weet je wat normale mensen doen? Die kopen een laptop voor alle andere zaken die schijnbaar op een pc kan doen en geen desktop

[Reactie gewijzigd door Teak69 op 24 februari 2021 12:14]

Een desktop kopen mensen doorgaans om op een bureau te zetten (de naam geeft het al een beetje weg). Als je dus een desktop koopt of bouwt om te gamen, doe je dat meestal achter je bureau of op de TV via streaming of een HDMI kabel. Het is misschien wat werk om even een HDMI kabel achter de plintjes te leggen maar je kunt daar jaren van genieten.

Een gaming PC voor bij de TV koop je niet kant en klaar, die bouw je zelf. Voor de meeste gamers is dat een koud kunstje. Voor de mensen met twee linker handen (of mensen die gewoon lui zijn) is er altijd nog de console inderdaad.

Grappig dat je het over "normale mensen" hebt. Wat zijn normale mensen? Desktop computers zijn nog steeds zeer populair, vandaar dat de hardware ervoor amper te krijgen is.

Je zegt dat ik kortzichtig ben maar jij bent zelf amper in staat om verder te denken dan je eigen situatie. Bijzonder.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 februari 2021 12:33]

Ben eens eerlijk, heb jij ooit een bekende of familielid een laptop aangeraden? Of telkens een desktop?
Ja hoor, mensen die niet mobiel te hoeven zijn met hun computer zou ik nooit een laptop aanraden. Laptops zijn leuk voor mensen die mobiel moeten zijn, voor de rest zitten er veel nadelen aan.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 24 februari 2021 14:25]

Voor gebruik aan de keukentafel of op de bank hebben veel mensen tegenwoordig gewoon een tablet natuurlijk.
Een iPad is leuk voor erbij, absoluut geen desktop vervanger.
Omg het kortzichtige Tweakers gehalte is weer hoog
Nogal hypocriet om dat te roepen na wat je daarvoor zegt |:(
Wat mij betreft was in het verleden daar maar 1 goede reden voor, als voor 1 console iets geprogrammeerd werd hoefde je dan geen rekening te houden met ports naar andere platformen waardoor je (denk ik) als je het goed doet het uiterste uit de console in kwestie kan halen.

Maar sinds vandaag de dag er zelfs meerdere varianten van dezelfde generatie console zijn denk ik dat die vlag niet meer op gaat, zeker niet sinds het allemaal PC's zijn geworden.

Laat de games nu maar lekker overal uitkomen, dan genieten er meer mensen.
Tja, dan kunnen ze namelijk ook niet meer afgeven op Microsoft, waar ze telkens zeggen dat er geen exclusives zijn voor de xbox, omdat ze ook op de PC uitkomen.

Sterker nog, dit zou zelfs een opstapje kunnen zijn om de spellen ook op de xbox uit te brengen. Zo groot is de stap niet meer van PC naar Xbox. En daarmee zouden ze dan meer Microsoft achterna gaan, want ik verwacht dat MS voornamelijk timed exclusives (xbox./pc) gaat uitbrengen via Bethesda.
Waarom zou het voor MS of Sony interessant zijn hun “eigen” titels uit te brengen op elkaar systemen?

Dat is het “exclusieve”... dat een game naar de pc komt, staat los van het geheel in mijn ogen.

Waarom zou je de nieuwe <insert exclusive title here> gelijktijdig op de PC willen uitbrengen? Response publiek: ik koop wel een PC, ik speel het wel via een streamingsdienst. Doei <insert console here> hardware benodigdheden.

Nee, dat zal nimmer te staan gebeuren, want je moet en zal die console in huis moeten halen om op dag 1 game X te kunnen spelen. Althans zo denkt de verkoop afdeling er over.

Als je X jaar later die exclusive uitbrengt voor de PC - doet de kassa lade rinkelen, je “serie” krijgt weer gratis media aandacht want hey dat is nieuw, console title naar PC. En ook dit zal die verkoop afdeling niet zo erg vinden. Zelfs niet als X % naar Steam/Epic gaat.

Ik vind het gewoon prima als gamer dat je uiteindelijk keuze krijgt om een game of op je favoriete console te spelen of op de pc na zoveel jaar geduld.

Een console is stuk gemakshardware waar men premium voor wil betalen om even te kunnen gamen zonder te hoeven denken: drivers, oh hij laad niet, Windows updates, oh instellingen nalopen want FPS is niet goed. Nope, spelletje installeren en hop spelen maar.. (althans zo werkt het 9 van de 10 keer)

Gaming draait toch om plezier, en dat is het leukste als het voor zo veel mogelijk mensen beschikbaar is.
Maar daarmee geef je indirect ook wel aan hoe zwak ze eigenlijk staan. Want als zij het superieure gameplatform hebben dan koopt sowieso iedereen die wel. Als hun games het allerbeste zijn dan wil iedereen die game sowieso wel kopen. De hele constructie laat zien dat ze dat dus niet hebben en met trucjes je zoveel mogelijk geld bij hun moeten laten uitgeven. En zowel MS als Sony lopen bij mij juist geld mis omdat er best spellen (MS/Sony backed) zijn die ik wil spelen, maar ik schaf er gewoon echt geen console voor aan.

Daarnaast is je, waarschijnlijk expres gedramatiseerde, beeld over de pc echt zo stoffig als de poes van mijn oma. Als je de standaard updates en drivers volgt dan is dat echt niets anders dan af en toe op next klikken en klaar. Hardwareproblemen heb je echt op elk platform en OS problemen heb je ook op elk platform. Updates net zo goed. Dat dramatische beeld dat je voor elk spel uren aan je pc moet sleutelen voordat je kan spelen geeft wel aan hoe weinig argumenten je nog hebt.
True, gelukkig is PC gamen, plug n play.

Ik krijg echter veel test builds vanuit o.a. Ubisoft en soms kan ik met hun support team wel ff een uurtje klooien voordat t draait... wat logisch is want tis nog niet af.

Verder zijn wij geen personen die in paniek schieten met een BSOD echter zijn er mensen die gewoon een console voor een pc kiezen ivm dat je wel wat zelf redzaam moet zijn.

Daarom ben ik persoonlijk ook voor dat Sony en MS hun exclusieve titels ook gewoon uitbrengen naar pc alleen verwacht ik dat ze dit eerder vanuit een “revival” sales standpunt blijven doen ipv gelijktijdige release want dat brengt de drempel voor het bezitten van een console wat lager. Het maakt hun niet uit dat ze jouw geld pas later krijgen namelijk..

Ik bespreek en overleg in mijn discord groep wel waar we op gaan spelen.
Waarom zou je de nieuwe <insert exclusive title here> gelijktijdig op de PC willen uitbrengen? Response publiek: ik koop wel een PC, ik speel het wel via een streamingsdienst. Doei <insert console here> hardware benodigdheden.
Dat is denk ik wel voor een deel van de gebruikersgroep waar, maar niet voor iedereen. Een gaming PC die de PS5 kan evenaren is wel een heel stuk duurder dan de PS5 zelf.
En ook een compleet andere ervaring naar mijn mening. Ik heb zelf een gaming PC staan, maar heb toch ook een PS4 waar ik veel op game. Als ik games als Hitman of Assassin's Creed speel, dan doe ik dat liever op de PS.

Maar dat komt ook wel vanwege de locatie. De PS staat bij mij naast de TV, terwijl mijn PC in een kamer een verdieping hoger staat. Dus als ik op de PS game, dan kan ik lekker op de bank hangen. Ook is het switchen van Youtube/Netflix kijken op de TV naar het spelen op de PS super makkelijk. Genoeg spellen die ik nog op de PC speel, maar sommige spellen zijn gewoon veel lekkerder om relaxt op de bank te hangen.
Ik heb zelf een Nvidia Shield TV Pro dus ik herken dat op de bank spelen idee. Op mijn pc gebruik ik dezelfde controller als op de PS, tenzij het muis input nodig heeft. De meeste RTS bijv zijn niet te doen met sticks.

Ik heb ook GFN en dat zorgt dat ik zelfs op mijn telefoon een DS4 controller op m’n balkon kan gebruiken en kan genieten van remote play can beide platformen dus ja - waar je gamet en kan gamen maakt iets wel lekkerder 8-)
De Shield Pro staat inderdaad ook op mijn wishlist voor na mijn verhuizing aan het eind van het jaar. En inderdaad, strategie spellen spelen niet echt lekker met een controller (als het al werkt). Hoewel sommige turn based spellen nog wel kunnen met een Steam controller (vooral de instelbaarheid is heerlijk. Heb Civ 6 wel eens daar mee gespeeld en kon heel veel binden aan knoppen).
Geforce Force Now of Shadow, zelfs Stadia. Recent voorbeeld Cyberpunk dat moeilijk liep op veel pc’s in begin kon ik wel vlekkeloos op streamen. Van €500 kan je aardig wat tijd een gelijke “high end” console betalen.

Met mijn GFN en Shield TV Pro in de woonkamer speel ik net zo makkelijk als met de ps, ook multiplayer. Het is geen vervanging maar dit is wel een risico wat men loopt als ze gelijktijdig PC en console zouden releasen.

Nu met de huidige prijzen is het idd best duur om een console gelijke pc te bouwen maar er zijn genoeg video’s dat je voor een gelijkwaardig budget een net zo fijne ervaring kunt krijgen als op een console. Nu weet ik niet of die voor de current gens ook al zover zijn maar met de wereldwijde tekorten aan materialen, verwacht ik dat het lastig is.
Waarom tegelijk op console en pc? Microsoft doet dat al jaren. Ik hoor daar geen klachten over. Niet van gamers en niet van Microsoft. Niet alle console gamers hebben een pc om op te gamen (denk zelfs heel veel niet).

En waarom het interessant is om het na een jaar of 2 jaar uit te brengen op de concurrerende console? Afzetmarkt. Ik denk dat bv PS gamers best Forza Horizon zouden willen spelen of een nieuwe Skyrim.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 24 februari 2021 18:59]

Ik vind het een mooie ontwikkeling: hoe meer mensen iets kunnen spelen, hoe beter! Exclusiviteit is voor mij echt niet belangrijk (lees: ik hecht geen waarde aan of een spel exclusief is of niet), maar snap wel dat bijvoorbeeld Nintendo er zakelijk voor kiest om games exclusief te houden, want dat zorgt voor meer verkopen van consoles.
Je begrijpt natuurlijk dat dit geen actie is uit weldaad vanuit Sony voor de consument. Dit is puur zakelijk. Door deze strategie hoeft de consument nog minder een Xbox of Nintendo aan te schaffen, want je kan nu immers Sony exclusives op de PC spelen. Oudere games natuurlijk, want ze gaan hun huidige system sellers echt niet op PC uitbrengen, want dan snijden ze zich in de eigen PS5 verkopen.

Zodra Sony vindt dat de toeloop naar de concurrentie voldoende is afgezwakt, verwacht ik dat er "even" geen exclusives meer naar de PC komen. De sequels van populaire games/franchises zullen dan weer PS5 exclusives worden. Om die te spelen zal de consument dan toch die PS5 moeten aanschaffen.
Deze PC uitgaven zijn dus lokkers voor later. En in de tussentijd verdient Sony ook aan de PC inkomsten van deze oude games. Win-win voor Sony.
Reddit is dan ook een extreme broedplaats voor fanboys en extreme politiek in hokjes denken platform.

Voorbeeld Nintendo kanaal en TheNetherlands kanaal
Er valt echter wel wat voor exclusives te zeggen. Het grote punt is optimalisaties. Het kost veel geld een stuk software te optimaliseren voor een platform en met cross platform spellen gebeurt dit dan ook soms niet of nauwelijks. Dit zagen we met de grote hype die Cyberpunk 2077 heet. Op ouder consoles gewoon niet bruikbaar.
Het spel Horizon lijkt wel goed geoptimaliseerd, tenminste qua cpu. Ben wel benieuwd wat de systeemeisen van Days Gone zijn.
Het waren "hun" spellen en door ze op de PC uit te brengen, verloren ze waarde ofzo.
Ik snap deze mentaliteit op zich wel. Stel dat jij een Ferrari hebt. Dan voel jij je wel speciaal verwacht ik. Nu ineens rijdt bijna iedereen in een Ferrari. Je Ferrari blijft dezelfde auto maar het heeft wel iets speciaals verloren. Betekent het dat je het de andere niet gunt? In sommige wel maar in andere gevallen is het van eigenlijk gun ik het de andere wel maar ik wil niet de speciale gevoel kwijt raken.
Het is dan ook gewoon een heel kromme vertaalfout die de schrijver hier maakt.

In het engels staat er : There was no massive adverse reaction to it.
Wat iets totaal anders is als dat er geen weerstand tegen zou zijn.
Ik hoop echt op God of War!
2 keer uitgespeeld op m'n PS4, maar mag nog wel een keertje op de PC.
Wat een game was dat zeg!
Als je een PS5 hebt weten te bemachtigen, dan denk ik dat je hem nog een keer wel wilt uitspelen.
God of War heeft een PS5 update gekregen en draait nu op checkerboard 4K en in 60fps. Je zou bijna zweren dat je naar een eerste generatie PS5 game zit te kijken.
Prachtige game indeed. 3 x uitgespeeld hier. :p
Goeie zaak. Console exclusives zijn mooi voor een tijdje, maar na een jaar (of twee) heeft iedereen die daarvoor een console koopt dat toch al wel gedaan, tegen die tijd staan er al lang weer nieuwe exclusives te trappelen. Dan is het mooi dat meer gamers kennis kunnen maken met die exclusives. Win voor gamers, die krijgen die games toch nog te spelen, en win voor de console-maker (in dit geval Sony), want meer gamers kunnen ervaren waarom die exclusives het spelen waard zijn.
Het zou me niets verbazen als dit meer gamers naar de diverse consoles trekt.

Eigenlijk is alleen Nintendo nog zo eigenwijs dat ze alle exclusives alleen op de eigen console houden. Legt ze geen windeieren, maar ze zijn hiermee inmiddels wel -weer- de uitzondering.
Het zou me niets verbazen als dit meer gamers naar de diverse consoles trekt.
Ik denk dat mogelijk de grootste drijfveer is. Heb je Horizon: Zero Dawn gespeeld op PC en vond je deze tof? De sequel komt er aan, maar zal de eerste X-jaar console exclusive zijn, dan moet je toch een Playstation kopen als je echt niet kan wachten.
Nonsens.

Dus de grootste drijfveer van een windows-only game is om meer Ms Windows te verkopen?

Of zouden de ontwikkelaars (gewoon) een dijk van een game willen neerzetten die het meeste haalt uit de betreffende hard/software. Of dat nou (exclusief) voor Windows, Playstation, Xbox of Nintendo is?

[Reactie gewijzigd door er0mess op 24 februari 2021 12:35]

Het een sluit het andere toch niet uit? Een studio zal natuurlijk een hoogstaande game willen afleveren. Maar de geldschieter (doorgaans de uitgever) zal doorgaans bepalen op welk platform dat initieel beschikbaar zal komen.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 24 februari 2021 15:43]

Beetje vreemde vergelijking. De hardware van een pc verdient Microsoft eigenlijk niets aan. Ook wordt Windows vaak genoeg illegaal geïnstalleerd en verdient Microsoft er ook niets aan. Een pc kan je veel meer dingen op doen als alleen gamen (of Netflix kijken). Ik heb hier op Tweakers wel eens vaker gelezen dat iemand speciaal een console had gekocht alleen om een exclusieve game te spelen. Dus ja het werkt zeker wel. Al zal het voor genoeg mensen ook niet werken en blijven ze gamen op een andere apparaat.
Ik verwacht dat juist hierdoor de console verkoop gaat afnemen. Waarom een console kopen als de games toch met een jaar of 2/3 op de pc gaan verschijnen. Dan heb je waarschijnlijk nog alle mogelijke dlc content erbij. Genoeg mensen die inderdaad het snel wil spelen maar ik heb geen problemen met wachten. Ik heb dan een week of 3 geleden God of War uitgespeeld en ik heb nu pas Shadow of the tomb raider. Voor mij is die nieuw. Toevallig dat ik dan liever een console heb in plaats van een pc omdat ik die niet hoeft te upgraden. Maar anders had ik zelf gewoon gewacht tot die op de pc uit komt (en liefst dan in de aanbieding). Af en toe koop ik eens een game snel maar over het algemeen niet (dan heb ik het wel over dure games en geen 5 euro indie games natuurlijk). Vooral nu dat de games flink duurder geworden zijn voor de PS5 (Xbox series x weet ik niet). Nu betaal je al 75 euro per stuk voor een hoop spellen als ik kijk op bol.com.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 24 februari 2021 17:45]

Het gros van de verkopen vindt rond launch plaats, DAN is de hype rond de game volop opgebouwd en spreekt iedereen er over. Daarna dat in de loop van de tijd sterk af. Hoewel er meer dan genoeg gamers zijn die afwachten, is launchday en de directe periode daarna grotendeels bepalend voor het succes van een game. Zo werkt dat met vrijwel elke game (GTA V daargelaten). Na die 2-3 jaar heeft iedereen die de game wilde kopen op console dat echt al wel gedaan, dan is de game al lang in de mats (geweest) of zelfs al op één van de subscriptiondiensten (PS Now, PS Plus, GamePass, Games with Gold).

Overigens koop ik zelf nooit een game boven de 40 Euro (budgetgaming is je vriend), dus wacht ik inderdaad even tot ik tot aanschaf over ga.
Apart dat Sony het nog steeds PS-exclusives noemt. Het niet gereleased worden op andere platformen staat gelijk aan het woord exclusive game. Hoe dan ook is het natuurlijk mooi dat games door een breder publiek opgepakt kunnen worden!
Het zijn nu nog PS exclusives en na release op PC zijn het console-exclusives. Terminologie is door MS verzonnen/populair gemaakt toen ze hun XBox en PC steeds nauwer gingen samenvoegen.
Ik hoop dan ook op de uncharted serie :*)
hoewel ik die mening met je deel, zie ik dat minder snel gebeuren.

HZD is speelbaar vanaf ps4, dus op een x86-64 architectuur en dus relatief eenvoudig om te zetten naar PC. Uncharted is met eerdere delen op de PS3 beschikbaar geweest, wat een andere architectuur vereist. De omzetting daarvan zal dan ook veel meer tijd en geld kosten.
Alle delen zijn ook op de PS4 uitgebracht.
ah, dan is het natuurlijk een stuk waarschijnlijker. al hangt het van de implementatie af
er is een remaster van uncharted 1-2-3 voor de ps4 (nathan drake collectie). Dus die omzetting is al gedaan.
De Uncharted delen van de PS3 zijn met een emulator al goed speelbaar op een moderne PC. Misschien hoeft er niet eens zoveel omzetting plaats te vinden.
God of war zou leuk zijn
Santa monica studios is tog ook van Sony ? Dat zou flink wat centjes opbrengen.
Same, heb die serie al heel lang willen spelen. Echter 1 van de weinigen dus nooit reden genoeg geweest om een PlayStation voor aan te schaffen.

Slim van Sony; na al die jaren hebben mensen het spel toch wel gekocht voor de PlayStation als ze het wouden en nu kunnen ze aan de pc spelers gaan verdienen.
De uncharted serie is één van mijn favoriete series, zou het erg tof vinden als de games ook op PC beschikbaar komen want ik vind dat iedereen die games moet ervaren :P

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Kalder op 24 februari 2021 10:47]

Zou wel leuk zijn als ze Bloodborne naar pc brengen.
Jup, enige game die ik zo zou kopen :)
En demon souls dan? :)
Heb een maand geleden een PS pro aangeschaft om oa bloodborne te spelen :)

Toch tof dat Sony de exclusives uit wil gaan brengen. Heb zelf horizon zero dawn voor de pc gekocht, maar het duurde wel een aantal patches eer het stabiel liep. Ik hoop dat ze dat beter doen.
Zeker, zodat ik cheats kan aanzetten en de defiled dungeon wel kan uitspelen. Zelfs met m'n maxed out character lukt het me niet om langs één van die bazen te komen.
Als ik ooit toch Bloodborne in 60fps zou kunnen spelen. De droom
Echt een prima ontwikkeling natuurlijk! Ik speel momenteel Death Stranding met veel plezier op de PC en je merkt dat Playstation of games uit de Playstation koker toch echt wel bepaald gevoel hebben wat je bij de meeste PC games wat minder hebt. Als dit soort titels de overstap maken dan lijkt mij dat alleen maar goed! :)
Voor Sony heeft dit ook een dubbele betekenis. Je laat PC gamers proeven uit welke pot PS gamers al jaren eten, en je lokt hiermee ook PC gamers naar je platform. Dit zorgt er ook voor dat PS spelers Days Gone 2 aankondiging kunnen verwachten. Dit zelfde hebben ze dus een beetje gedaan met Horizon Zero Dawn.
Op het radio 1 journaal werd vanochtend gezegd dat de tekorten mogelijk tot in de komende feestdagen aan kunnen houden.
Unreal Engine 4, makes sense. HZD en Death Stranding delen dezelfde decima engine dus HZD na Death Stranding was ook logisch. Ben benieuwd welke games volgen
Zou mooi zijn als ze meer nieuwere games via een clouddienst beschikbaar stellen. Zeker nu de ps5 slecht leverbaar is, dan geven ze mensen toch de kans op een eenvoudige pc of laptop de ps5 games te spelen.
Er is natuurlijk PS now, laat ze dat uitbreiden met de mogelijkheid nieuwe games te kopen en die ook via de cloud dienst te spelen.

Ikzelf heb een prima game pc, dat kost wel wat meer dan een console. Als ik de exclusives kan spelen zonder console is dat volgens mij win win: ik hoef geen extra apparaat te kopen op een oververhitte markt en Sony levert dat ding sowieso al onder kostprijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee