Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar van Detroit: Become Human maakt niet langer PlayStation-exclusives

Quantic Dream, de studio achter PlayStation-games zoals Heavy Rain en Detroit: Become Human, stopt met het exclusief maken van games voor Sony. De Chinese internetgigant NetEase investeert in de studio en nieuwe games komen naar meerdere platforms.

NetEase heeft een minderheidsaandeel in Quantic Dream genomen, vertelt mede-oprichter David Cage in een interview met VentureBeat. Het is niet bekend hoe groot het bedrag is dat de Chinese uitgever investeert, maar het geld stelt de studio in staat om meer mensen aan te nemen, games te ontwikkelen en die uit te brengen op meerdere platforms.

Quantic Dream was in de afgelopen twaalf jaar een studio die gefinancierd werd door Sony en zodoende games uitbracht die exclusief op PlayStation-consoles uitkwamen. In 2010 verscheen Heavy Rain, in 2013 volgde Beyond: Two Souls en in 2018 kwam Detroit: Become Human uit. Van die laatste game zijn in acht maanden tijd zo'n drie miljoen exemplaren verkocht volgens Cage.

De Franse studio werd in 1997 opgericht en blijft ook na de investering van NetEase zelfstandig opereren volgens de mede-oprichter. De eerste game van Quantic Dream was Omikron: The Nomad Soul. Dat spel kwam in 1999 uit voor de Dreamcast en Windows.

NetEase investeert ook in andere studio's, zoals Bungie, de makers van Destiny. Die investering van honderd miljoen dollar werd vorig jaar bekendgemaakt. Ook heeft NetEase een samenwerking met Blizzard om games zoals World of Warcraft en StarCraft in China te exploiteren. Het Chinese bedrijf is een van de grootste internetbedrijven ter wereld met een omzet van omgerekend 7 miljard euro in 2017.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-01-2019 • 19:21

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Belangrijk is wel om te melden dat Quantic Dream nooit onder SIE viel. Sony was dus niet volledig eigenaar van de studio. Sony was enkel een investeerder en uitgever. Een zogenaamde 'second' party studio
Een ander geval dus dan first party studios als Naughty Dog, Santa Monica of Guerilla Games.

Opzich wel opvallend dat het Sony niet is gelukt om Quantic Dream aan zich te binden. Het voorbije jaar heeft Shawn Layden meermaals verkondigd dat Sony nog verder wil investeren in 1st party games. Achter de schermen zijn er ook meerdere aanwijzingen die op nieuwe studios hinten
(Onder andere de nieuwe San Diego studio. Wilde geruchten zijn dat ze een nieuwe Uncharted gaan maken)

Voor Quantic Dream: tja, als het grote geld komt ben je weg he. Zo gaat dat tegenwoordig ook met voetballers die naar Azië of de woestijn trekken

[Reactie gewijzigd door Anton.net op 29 januari 2019 20:18]

Voor Quantic Dream: tja, als het grote geld komt ben je weg he. Zo gaat dat tegenwoordig ook met voetballers die naar Azië of de woestijn trekken
Niet per se. De studio zal enorm veranderen als ze letterlijk gaan verplaatsen, dus dat zullen ze waarschijnlijk niet doen.

De extra investering maakt de studio minder afhankelijk van Sony, waardoor ze andere markten kunnen aanspreken (Xbox, Switch, PC, mobile). Het lijkt me niet dat de studio zich volledig terug gaat trekken van Playstation releases (ook niet op lange termijn). Console releases zijn nog altijd best aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 29 januari 2019 22:54]

Ik vraag me af waarom Sony dit doet en of meer studio's dit gaat overkomen. Ik kijk dan vooral naar Guerrilla en Naughty Dog. Toch wel twee top studio's die volgens mij behoorlijk profiteren van het geduld van Sony en behoorlijk vrij gelaten worden.
En met resultaat. Horizon is echt een mega hit en idem voor heel de Uncharted reeks. :)
En vergeet The Last of Us niet! Eén van de beste games, misschien wel de beste die ik ooit heb gespeeld en onwijs goed door het publiek werd ontvangen. Sowieso werd de hele ervaring enorm versterkt door de muziek van Gustavo Santaolalla. Als TLoA deel 2 ook zo goed ontvangen wordt, heeft Naughty Dog zichzelf redelijk onsterfelijk gemaakt 8-)
Ben nu begonnen met The Last of Us, maar het kan me nog niet heel erg boeien na een uurtje speeltijd. Wanneer wordt het zo goed dan? Filmachtige begin was erg goed gedaan, maar vind het nu vooral een shooter? (waar je mensen dood kunt gooien met bierflesjes als extra bonus...)

-edit-
Thanks voor de reacties! Ik ga verder spelen ergens binnenkort ;)

[Reactie gewijzigd door Sorcerer8472 op 30 januari 2019 19:13]

Haha, smaken verschillen. Ik vond de openingsscene al intens. YouTube heeft genoeg video’s die reacties van mensen laten zien bij dat stuk, weinig games die zoveel emoties uitlokken. Qua gameplay is het niet het meest vernieuwende ooit, maar het verhaal en hoe alles in beeld is gebracht zeker wel.
Betekent niet dat iedereen een spel goed moet vinden he.

Zeker als je het gaat spelen alsof het een shooter is is het wellicht niet jouw genre of soort spel. Kan best en is niks mis mee.

Game community in 3 zinnen.

Gamer 1 "Ik vind het het beste spel ooit!!"

Gamer 2 "Ik snap waarom mensen dat spel leuk vinden dus het is een kut spel"

Gamer 3 "mensen die het een kut spel vinden zijn dom en moeten gewoon Fortnite/battlefield/whatever gaan spelen!!!"

:P
Je vergeet Gamer 4: "ja wel een leuk spelletje,die mag weer in de kast/verkocht worden want ik heb de platinum trofee toch al"
Het verhaal als geheel. De chemie tussen Joel en ... ja ik weet biet of je daar al bent in de game na een uurtje.. de andere hoofdpersonen zeg maar ;)

De ontknoping is simpelweg mindblowing. De mensen die je onderweg tegenkomt. Ja de gameplay zelf is vooral schieten en ontwijken maar alles wat daartussen zit maakt de game legendarisch.
Ik heb het spel ook nooit echt leuk kunnen vinden, zo zie je maar, smaken verschillen :)
Ik had hetzelfde, begin is heel goed maar als je dan een stukje naar voren springt in de tijd en het werkelijke verhaal begint kon het mij ook niet bekoren. Maar ik heb van meer mensen gehoord dat het op dat punt inderdaad nogal traag op gang komt en dat je er echt even doorheen moet bijten.
Ik heb hem zelf nog niet opnieuw geprobeerd, maar staat wel op het lijstje om zeker nog een tweede kans te geven. Maar moet even er zin voor vinden op het juiste moment dat ik ook gelijk even een flink stuk door kan spelen om hopelijk ver genoeg te komen om te zien waarom hij zo briljant zou moeten zijn ;)
Ik had dezelfde mening in het begin van het spel, de eerste uren was het vooral leren hoe alles werkt.
Maar na enkele uren spelen komt het boeiend, je leert de karakters kennen en het verhaal wordt beter.
wacht maar tot je effectief 'buiten' bent in het spel en het echte verkennen en zoeken kan beginnen! :)
Hou vol.
Ik kies spellen op het verhaal. En schieten e.d. vind ik zeker vermakelijk, maar niet voor lang.
Last of Us beschouw ik nog steeds als het beste spel dat ik ooit gespeeld heb (tot op heden). Juist vanwege het goede verhaal en de diepgang daarachter.
Sony doet dit niet, NetEase doet dit. Waarschijnlijk had NetEase een betere deal geboden en gaat Quantic Dream daarom met ze in zee.

Persoonlijk kan ik dit alleen maar toejuichen, ik heb het niet zo op exclusives (ik vind het altijd jammer om te zien dat een game op een bepaald platform gevangen houden wordt). Ik zie dit ook niet als iets dat ze overkomt maar meer als iets dat ze meer vrijheid zal geven (en potentieel veel meer klanten).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 29 januari 2019 19:32]

QD is geen Sony studio, maar Sony investeerd daar gewoon in ruil voor exclusives. Iets heel anders dan een studio als Naughty dog die wel volledig in handen is van Sony.
Klopt. Toch heeft het meer dan 10 jaar wel min of meer als Sony studio gefungeerd omdat alles wat ze uitbrachten exclusief was.

Ik ben blij dat ze weer de vrijheid krijgen om op andere platforms te releasen.
Erg veel plezier beleefd aan Android become human. Kan het iedereen aanraden die ook eens wat anders wilt spelen dan het gross van de actiegames die nu uitkomen. Speel het nu weer opnieuw.

Ik ben bang dat de kwaliteit bij een volgende game minder zal zijn als je met zo'n gigant samenwerkt. Daar draait het toch meer om de omzet dan om iets unieks neer te zetten, zoals zo vaak is gebleken. Ik heb mijn PlayStation om de exclusives te spelen en daar zijn er veel van en van hoge kwaliteit. Ik zie dan toch liever dat Sony er zelf achter zit.
Ik heb ook een playstation voor de exclusives, echter als ik een game ook op pc kan kopen dan is de keus snel gemaakt.

Ik zou het dan ook heerlijk vinden als ik voor de volgende generatie consoles niet een playstation hoef aan te schaffen voor de exclusiviteitsdeals. Het is misschien een droom... maar ik juich de tijd toe dat ik maar 1 game-apparaat hoef aan te schaffen en dan bij voorkeur pc. Als Sony nu zo slim is om de games (mogelijk na een tijdelijke exclusiviteitsdeal) ook met dezelfde kwaliteit op PC te verkopen dan kunnen ze ook nog een graantje van die markt meepikken.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 29 januari 2019 20:57]

Gaat niet gebeuren, de reden: "ik wacht wel op de PC editie", heel simpel gezegd.
Sony vangt voor elke game op de PlayStation veel meer geld dan op de pc voor de licentie. Dat doet MS en Nintendo ook. MS verkocht ooit de Xbox met verlies en compenseerde dat met de licentiekosten van de games.
Ik ken de achtergrond, vandaar dat ik het ook heb over een potentiele tijdelijke exclusiviteitsdeal. Ja ze willen uiteraard hardware verkopen, maar na een tijdje wachten ook poenscheppen op de PC markt is mogelijk nog niet eens een slechte zet.
Hardware verkopen verdienen ze beperkt op. De winst zit in de software. En ze verdienen veruit het meeste aan de exclusive games met als bonus dat ze daarmee klanten binden die ook andere games voor hun console kopen waar ze weer lekker op verdienen. Plus ze koppelen er nog een dienst aan (bij Sony Playstation Plus). Lekker verdienen...
Oef.. ik weet het niet. Onder sony hebben ze echt fantastische games uitgebracht en dat ook met enige wenselijke schaarste. Nu zo’n Chinese gigant geïnvesteerd heeft krijg ik gelijk het gevoel dat er vooral veel geproduceerd moet gaan en de kwaliteit erop achteruit zal gaan.

De tijd zal het leren.
Och, nu wordt Detroit Become Human 2 gewoon mobile only. Of heb je geen telefoon? :)
Haha! Ik had voor Diablo Immortal nog nooit van NetEase gehoord, maar nu hoor ik die naam echt overal..
Zolang die gigant geen meerderheids aandeelhouder is zullen ze geen final say hebben :D
Goed nieuws voor de neutrale gamer. Veel PlayStation exclusives hebben wel iets extras in de afwerking. Hoop dat ze die kwaliteit kunnen bewaken.
Ik snap niet dat Sony die studio’s niet gewoon koopt. Dit geldt ook voor Insomniac. Deze studio’s werken al jaren samen met Sony en zijn hierdoor vrijwel onderdeel van het PlayStation merk.
Misschien heeft het iets te maken met de Japanse denk- en werkwijze? Kan me wel indenken dat ze het mogelijk niet respectvol vinden ofzo. Verder geen verstand van overigens, is puur giswerk.
Nouja, ze hebbn voor Sony Ratchet n Clank en Spider-Man gemaakt, maar ze hebben ook voor Microsoft Sunset Overdrive gemaakt en die kwam dan weer alleen op de xbox one (en pc) uit.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 29 januari 2019 21:03]

Klopt! Echter hebben ze behoorlijk veel Ratchet and clank delen gemaakt. Ze werken al minimaal 15 jaar lang samen met Sony.
Insomniac wil onafhankelijk blijven
De volgende Quantic Dream wordt een mobile only, met lootboxes, ingame aankopen om progressie te versnellen en heul veul skins? :+
Nice, hoop dat meer studio’s van beide kampen stoppen met exclusives
Timed exclusives dan. Zoals de FFVII:Re - dat is en zal een systemseller worden van heb ik jou daar. Kan je zeggen: "valt mee", maar ik voorspelde tijden terug al dat er een remake zou komen van FFVII en toen werd ik ook niet geloofd. Exclusives gaan gewoon niet helemaal verdwijnen omdat het gewoon zorgt voor impuls om het platform van de game aan te schaffen.

Stel je voor: Zelda op de PC? Waarom dan nog een Switch kopen?
Omdat je in de trein bijvoorbeeld beter met een Switch in je handen dan een laptop op schoot kunt ziiten.

Maar ik snap je punt ;)
Kwalijke zaak. En jammer....
Beetje kort de bocht en wat pessimistisch deze opmerking, maar zeker niet al die -1's waard in mijn ogen.

Ik vind het zelf ook nogal een dubieus verhaal en hoop dat de kwaliteit / vrijheid / creativiteit er niet onder gaat lijden, als Netease ineens mee kan praten...

Ook als ze voor meerdere platformen gaan ontwikkelen is het mogelijk dat ze minder diepgang kunnen bieden omdat ze over die platformen hun aandacht moeten verdelen... of zie ik dat verkeerd?

Snap dat ze met meer geld van Netease meer mensen aan kunnen nemen, maar dan nog.

Ik zie dit ook niet per se als een goed iets voor de gamers, maar de tijd zal het leren.
Zou dit betekenen dat Detroit: Become Human ook beschikbaar komt op PC?
Het spel is uitgegeven door Sony. Zij bepalen dus of die game multiplatform wordt of niet
(hint: gaat niet gebeuren ;) )
Jammer. Leek me een erg mooi spel.
Mischien dat de game ooit via PS Now beschikbaar komt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True