Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

David Cage heeft een missie. De grote man achter het Franse Quantic Dream wil film en game laten versmelten tot een nieuw medium. Een nobel streven, alleen blijkt het - voor Cage en anderen - nog verdomd lastig om een goede mix te maken van elementen uit beide mediavormen. Heavy Rain, de voorganger van Beyond: Two Souls, leunde zwaar op quicktime events en het maken van emotioneel belastende keuzes.

Gespeeld op: PlayStation 3 (enige platform)

Dat is in Beyond: Two Souls niet anders, hoewel er toch een duidelijk verschil is. In Heavy Rain was steeds duidelijk dat die quicktime events soms dodelijk saai waren - de opening waarin je de tanden moest poetsen van hoofdpersoon Ethan Mars - maar vaak ook bloedstollend spannend omdat het letterlijk een strijd op leven en dood kon zijn. Wie een paar keer te laat was met het drukken op de juiste knop, kon zomaar een belangrijk personage verliezen, wat tegelijk een stevige wending in het verhaal betekende.

Hollywood-sterren

Dat is hier niet het geval. Cage, die eigenlijk David De Gruttola heet, pakt het in Beyond: Two Souls anders aan. Dit nieuwe avontuur is nog veel meer dan Heavy Rain een interactieve film. Zo trok Cage voor de belangrijkste rollen in de game heuse Hollywood-sterren aan. De hoofdrol is voor Ellen Page, de belangrijkste bijrol voor Willem Dafoe. Zeker Page doet haar werk uitstekend en is de ster van de show, al moet daar direct bij worden gezegd dat ook de mensen die haar digitale alter ego hebben geschapen uitstekend werk hebben verricht. Waar de vormgeving van het lichaam van Page misschien nog wat te wensen overlaat, is haar gezicht prachtig gedetailleerd. De tekening en het detail in haar gezicht zijn prima en de uitdrukkingen ook. Beter dan die in L.A. Noire, de detectivegame waarmee Team Bondi in 2011 de standaard zette.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True