Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Detroit: Become Human komt later dit jaar uit voor Windows via Epic Games Store

Het Franse Quantic Dream brengt Detroit: Become Human en zijn eerdere games Beyond: Two Souls en Heavy Rain uit voor Windows. Het eerste jaar zijn de games alleen verkrijgbaar in de Epic Games Store.

De aankondiging van de release van de drie PlayStation-games voor Windows volgt twee maanden na de aankondiging dat Quantic Dream niet langer exclusieve games voor Sony's console maakt. Die beslissing kwam na een investering van het Chinese NetEase.

Quantic Dream maakte op de Game Developer Conference bekend dat de games later dit jaar zullen verschijnen en Epic heeft al een pagina online gezet van Detroit:Becom Human. Ook Beyond: Two Souls en Heavy Rain staan daar inmiddels in.

Detroit kwam vorig jaar uit als exclusief spel voor de PS4, terwijl Beyond: Two Souls en Heavy Rain beide verschenen als PS3-game en later een port kregen voor de PS4. Quantic Dream maakte sinds 2006 spellen exclusief voor PlayStation, maar bestaat al sinds 1999.

Review Detroit: Become Human

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-03-2019 • 20:27

138 Linkedin Google+

Reacties (138)

Wijzig sortering
Concurrentie is goed.

Iemand een ander idee over hoe je effectief een succesvolle gamestore opzet als er een giga monopolist de markt in handen heeft? Want GoG en GMG zijn leuk enzo, maar komen in de verste verte niet bij Steam qua grootte. En de Windows Store, please...

Origin op zich ook niet, maar EA weet zich redelijk te redden met hun... Oh ja, Exclusives.

"Jamaar Epic heeft functie zus en zo nog niet!"
Gek hè, hoe lang bestaan ze nou als daadwerkelijk storefront, hoe lang heeft Steam erover gedaan om te worden wat het vandaag de dag is, en hoeveel geld van de 30% op iedere aankoop is daar in gestoken? Hoe hard heeft Valve gevochten om je maar niet die return policy te hoeven geven, om vervolgens het triomfantelijk aan te kondigen toen duidelijk werd dat ze dat niet gingen winnen.

Microsoft mag geen monopolist zijn, want boeee, slecht. Google mag geen monopolist zijn, want boeee, slecht. Maar over Steam wordt niet gerept, want oh het is zo handig, plus goede herinneringen aan Steam sales. (En nee, de huidige alternatieven zijn niet groot genoeg om onder concurrentie genoemd te worden)

Ik zal je uit de droom helpen, Valve is niet je vriend, het is een geldmachine. Steam sales zijn al tijden niet meer wat ze geweest zijn, en zonder broodnodige concurrentie zal het alleen maar verder uitgeknepen worden.

Mijn hoop is dat zodra Epic groot genoeg is er een echte open concurrentie begint, worden de devs rijker van, en als het een beetje mee zit krijgen wij gamers er betere spellen van, en na een jaar of wat na release ook weer leuke deals.

Misschien kunnen ze met het extra geld dan ook weer eens kappen met public betas verpakken als retail games... (Haha, vast niet, dat is weer een ander verhaal..)

[Reactie gewijzigd door Diavire op 21 maart 2019 01:21]

Concurrentie is goed.
Zoals ik al zei: concurrentie is enkel goed voor diegene die het doelwit is van de concurrentie. Als je daaraan twijfelt: op de IT markt is schaarste aan werkkrachten, dus bedrijven concurreren voor werknemers. Goed voor de werknemers, slecht voor de klanten die meer betalen. Op de markt van supermarkten is de concurrentie ook moordend, maar concurreert men voor klanten: goed voor de klanten die, als ze rondshoppen, erg lage prijzen kunnen krijgen, maar het is slecht voor de leveranciers: boeren moeten dmv wurgcontracten hun waren vaak aan verlies verkopen.

Concurrentie is inderdaad goed, maar voor wie wil al eens verschillen.

Epic concurreert niet voor consumenten maar voor developers. Uiteraard zullen ze ook consumenten moeten lokken, maar momenteel lijkt hun koers 100% te zijn "deze game is nu exclusive, dus je moet hem wel bij ons kopen". Klanten dwingen dus, ipv lokken. Ik zie niet in hoe de consument daar beter van wordt.
Hoe de consument daar beter van wordt beschreef ik op het einde, kan natuurlijk zijn dat je het daar niet mee eens bent, is ook prima. :)
Ik ben het nooit eens met trickle-down ideeën die al decennia lang bewezen hebben niet te werken.

Daarnaast lijkt een gebrek aan budget totaal niet een probleem te zijn bij AAA releases, als je naar de waanzinnige budgetten kijkt. Zowat 90% van de problemen bij AAA releases zin het gevolg van rush-jobs, waarbij men de game nog net in een bepaald boekjaar wil uitbrengen, niet van een tekort aan budget. Ik geloof dus echt niet dat meer geld AAA games beter zullen maken. En Indie games, daar heb ik eigenlijk niets over te klagen, die zie ik ook niet beter worden omdat ze wat meer geld hebben.

Niet dat ik het de devs niet gun, maar ik voorzie exact 0,0 voordelen voor de consument voortvloeien uit Epic hun agressieve jacht op exclusives.

[Reactie gewijzigd door kiang op 21 maart 2019 14:38]

Ik had je hele post even doorgelezen, want het was wel goed doordacht dus ik ging er al vanuit dat je ook een voordeel in die aanpak zag. Tevens kudos dat je in ieder geval devil's advocate speelt.

Het voordeel dat je omschrijft (wat Epic Games zelf ook aankaart) is dat met het extra geld, betere support voor het platform zelf komt en ook betere games (omdat er meer inkomsten zijn).

Maar ik denk dat als je bedrijven de keuze geeft, ze altijd kiezen om het geld aan de aandeelhouders/bedrijf zelf te geven in plaats van terug te investeren in de game. Je kan niet uitgaan van de goodwill van de dev, zoals we erg veel hebben gezien de laatste tijd.

Ik zie dit ook niet als concurrentie; de klant heeft geen keuze als hij de game wil spelen. Alternatief is een jaar wachten. Het ergste van het hele verhaal is dat er weer een permanente launcher bijkomt. Ik ben fan van Assassin's Creed, Left 4 Dead, Witcher 3 en Heroes of the Storm. Dat zijn eigenlijk de enige games die ik nu en dan speel. Tel de launchers... -.-
De epic store mist nogal wat functionaliteiten en is daardoor alles behalve epic. Boycot en voor de exclusieves, yo ho ho, a pirates life for me...
Ik zal je uit de droom helpen, Valve is niet je vriend, het is een geldmachine.
Dit doet mij denken aan iets wat ik laatst op ModDB heb gelezen, even kijken of ik dat kan terug vinden.

[edit]
Gevonden

[Reactie gewijzigd door Thunderwing op 21 maart 2019 09:04]

Ja ik heb een idee. Wat als iemand nu eens zou proberen om een BETERE gamestore te maken dan Steam, in plaats van consumenten te dwingen om een minderwaardige store te gebruiken omdat ze bepaalde games nergens anders kunnen kopen?
Ahhhh the (Bad) old days of steam, toen je het moest hebben om een of andere multiplayer mode van half Life te spelen.(Counter Strike 1.6), en er verder niets aan Steam was, behalve dat het opeens je game ging updaten af en toe, zonder dat je wist waarom. (maar al een stuk beter dan WON :P)
Weer eentje om te skippen. Deze strategie van Epic store is walgelijk.
waarom is die walgelijk,

heel veel andere games zijn steam exclusives is steam dan net zo walgelijk.

Epic betaald de ontwikkelaars beter dan steam door lager royalties op zowel de engines als de store.
Epic betaald de ontwikkelaars beter dan steam door lager royalties op zowel de engines als de store.
Ten koste van features voor gebruikers:
  • Geen user reviews
  • Geen community features
  • Geen Linux support
  • Geen alternatief voor big picture mode
  • Geen universele controller support
  • Geen game streaming
  • Extra kosten als je regionale betaalmethoden gebruikt
  • Slechte account security
En ga zo maar door. Dat betaalt Steam allemaal uit hun 30% cut. De toeslag voor bvb iDeal betaalt Steam uit hun 30%, niet de developer. Daarnaast vraagt Steam nooit aan andere developers om exclusief op Steam te komen.

Het is leuk dat de dooddoener "concurrentie is goed!" steeds blind herhaald wordt, maar concurrentie is enkel goed voor de consument als bedrijven concurreren om de consument binnen te halen. Epic doet dat niet: Epic concurreert voor developers, en betaalt dat feestje door de consument een ondermaatse ervaring te bieden. En om die consument toch gebruik te laten maken van hun ondermaatse winkel gebruiken ze exclusives.
Dat heeft echt geen enkel voordeel voor de consument, en dus kies ik er als consument voor om de Epic game store niet te gebruiken.

Zoals ik elders al zei: beeld je in dat je kleren koopt, en je er twee winkels in de straat zijn. De kleren kosten even veel in beide winkels, maar de ene is een hut gebouwd van stront waar je
  • de kleren ook niet mag passen voor je ze koopt (slechtere refund policy)
  • je ook niet met andere mensen mag praten over de kleren (geen user reviews)
  • waar ze enkel mannenkleren hebben (enkel windows)
  • waar je extra moet betalen als je met credit card betaalt
de andere winkel is een luxe boetiek
  • met gratis massagestoelen (Big Picture Modus en streaming... ja sorry kan geen equivalent voor kleding verzinnen ;))
  • gratis drankjes (Wederom, geen equivalent: community features)
  • paskamers en niet-tevreden-geld-terug garantie (de refund policy)
  • waar je met andere klanten kan praten over hun ervaring met verschillende merken (user reviews)
  • en waar ze mannen-, en vrouwen versies verkopen wanneer die bestaan (Steam is er voor windows, linux en osx)
Wanneer je in de stronthut vraagt waarom de kleren daar hetzelfde kosten, komt Tim Sweeney binnen, en die zegt passief-aggressief "ja, ik snap dat jij het HEEL lastig vindt om niet enkel naar die luxe boetiek te gaan, maar IK betaal de modeontwerpers meer en daarom kost alles hier evenveel, dus bedank me maar voor deze hut gebouwd van stront!". Dan loopt hij boos weg, en een week later krijg je te horen dat je favoriete merk spijkerbroeken enkel nog in de stronthut te krijgen is, aan dezelfde prijs als voorheen, uiteraard.

Jij moet als consument dan even beslissen in welke winkel je liever je kleren koopt: waar krijg jij meer waar voor je geld?
Kijk, als jij uit altruïsme zegt "ik wil best wat opofferen aan features, en zelfs meer betalen als ik iDeal gebruik, want ik vind het belangrijk dat developers meer krijgen dan ze de afgelopen decennia kregen" (in retail kregen developers zelfs veel minder dan een 70% cut), dan is dat jouw goed recht en vind ik het helemaal top dat jij voor de Epic Game Store kiest.

Maar waar we in al het nieuws rond de Epic Game Store van af moeten, is de insinuatie dat Epic simpelweg minder hebzuchtig is dan Valve en uit hun eigen goedheid developers meer uitkeert. Dan doen ze niet: ze besparen op de user experience en betalen daarmee die grotere cut voor developers. Op het einde van de rit stoppen ze volgens mij ongeveer even veel in eigen zak als Valve.

Daarnaast moet je gewoon erkennen dat, zoals altijd, exclusives slecht zijn voor de consument, en Epic zet daar veel agressiever op in dan we ooit gezien hebben. In een tijd waar console exclusives net aan het wegtrekken waren en we meer en meer multiplatform titels krijgen, hebben we nu Epic die echt in volle vaart grote releases exclusief in hun store wil trekken. Het gaat zo ver dat ze zelfs games binnenharken waarvan er pre-orders verkocht zijn voor het Steam platform. Dat is echt slecht voor de consument en moeten we niet toejuichen.

De boutade "Concurrentie is altijd goed" moet je niet te breed zien: je moet je afvragen "voor wie is deze concurrentie goed?" en als consument je conclusie trekken.

[Reactie gewijzigd door kiang op 21 maart 2019 12:04]

Daar kan steam nog een puntje aan zuigen.
Op "Android Store" na zie ik niet meteen wat dat Steam nog niet heeft, en mis ik nog steeds de meeste features die ik al noemde. Ik snap dus niet echt wat je bedoelt met je opmerking.
Helaas mist de Epic store inderdaad nog een flink aantal stukken functionaliteit die je van Steam reeds gewend bent. Ze lopen immers wat jaren ontwikkeltijd achter. Ik vind het ook kut dat ik tientallen storefronts op mn pc moet installeren.

Maar om even door te gaan in je analogie met een stronthut: Steam is niet de mooie boetiek die jij je voorstelt. Elke dwaas mag daar tegenwoordig zijn met nietjes aan elkaar geregen vaatdoeken verkopen als designerkleding. Ik vind Steam eerder een beerput van ellende. Waar de Epic store nu nog netjes clean is en alleen designerkleding verkoopt. De winkel heeft dan wel niet alle functionaliteit, maar er is direct een verschil in curatie van het platform te merken.

Voor mij is de keus anders:

1. Een prachtige kledingwinkel die designerkleding tussen de vuilniszakken heeft hangen.
2. Een lelijke kledingwinkel die alleen maar designerkleding verkoopt.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 21 maart 2019 11:37]

Steam heeft trouwens wel degelijk een app met ingebouwde store op Android.
Maar geen Android games. Aangezien Fortnite al op Android draait, vermoed ik dat Epic een volledige client op Android wil maken, maar ik kan me vergissen.
Da's inderdaad goed mogelijk. Al zou ik mobiele games en pc games liefst in een aparte store blijven zien.
Steam betaalt geen andere devs of uitgevers om hun games weg te houden van concurrerende storefronts. Epic doet dit massaal. Daar zit het grote verschil.
Valve doet dat net zo hard, alle valve games zijn steam exclusives.
Met de games die ze zelf maken kunnen ze doen wat ze willen. Niemand vind het erg dat Fortnite alleen op de Epic store is of Overwatch alleen op Battle.net.

[Reactie gewijzigd door Sileh op 21 maart 2019 08:37]

Het probleem is hetzelfde enkel de manier waarop deze tot stand komt niet.

Praktisch gezien geen verschil. De ene game kan je enkel bij die ene store halen.

Principieel hebben vele problemen met de "koop manier' van Epic valt mij op.

Naar mijn mening schiet dat principe zijn doel voorbij, want ook voor CS GO geldt dat je Steam MOET gebruiken om maar wat te noemen.

Het maakt mening persoon echt niets uit wie ontwikkelaar is.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 21 maart 2019 13:02]

Ja precies dat dus dit zijn allemaal unreal games dus epic mag volgens jouw doen wat ze willen immers heeft epic de game mee gemaakt.

Het is toch logische dat je je eigen producten het liefst ook inhouse verkoopt.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 21 maart 2019 13:07]

Een zelfgemaakte game op je eigen platform uitbrengen vind ik geen probleem. Origin en Uplay en Battle.net zijn er al jaren, en hoewel het niet 100% optimaal is zie ik daar geen graten in.
Je kan misschien lezen wat ik schreef: Steam betaalt geen andere devs of uitgevers om hun games weg te houden van concurrerende storefronts.

Niemand klaagt dat Fortnite exclusief is in Epic's store.
En epic trek unreal engine games naar zich toe die dus deels uit eigen keuken komen.

Is toch logische dat je je eigen merk inhouse het mooiste plaatsje wilt geven
De Epic store zelf is al walgelijk. Misschien wel het slechtste distributie platform voor games op dit moment.
Je kunt games niet offline spelen, het refund beleid is slecht en wordt niet altijd nageleefd, geen user reviews, geen cloud saves, geen social features. Voor de consument is hij in vrijwel elk opzicht slechter dan de concurrentie.

Als platform stelt het totaal niets voor, het is een minimum viable product en dat zie je aan alles.

De Epic store verkiest niet de pareltjes, ze pakken wat ze pakken kunnen op slinkse wijze. Als ze nog meer publishers aantrekken zal er ook meer zooi op komen te staan.
Inderdaad. Ironisch genoeg moneyhat Epic enkel games van ontwikkelaars die in het verleden het meest succesvol waren op Steam.
Refund beleid is goed. Paragon game had ik binnen een dag geld terug nadat het was aangekondigd
Heb je werkelijk enige indicatie dat Epic hier ook maar iets doet buiten de beste deal bieden voor uitgevers qua marge die zij rekenen?
Tuurlijk anders zou het toch niet exclusief zijn? En dan ook nog eens voor een jaar met als bij Metro Exodus.
Nou ja, ik meen ergens vandaan te hebben (nee geen goede bron, sorry, geloof dat het hier uit de comments kwam) dat Steam het niet accepteert als je game elders een lagere standaard prijs heeft... Dus ze kunnen niet op de Steam store een hogere prijs vragen om te compenseren voor de hogere afdracht aan Valve. Dan zou een uitgever dus maar moeten slikken dat ze minder verdienen aan een verkoop op Steam. Dat kan dus al een reden zijn om het te doen zonder dat Epic ze er een zak geld voor geeft (afgezien van de game opbrengsten natuurlijk).

Toegegeven, dat ze gelijk al zeggen dat het voor een jaar is ruikt wel meer naar een exclusiviteitscontract, maar ik vind het toch wat zwak bewijs.

Overigens als het waar is dat je van Steam geen hogere prijs op Steam mag hanteren dan elders dan snap ik niet dat daar geen ophef over is want dat is eigenlijk gewoon concurrentie vervalsing. Als dat níet waar is, dan snap ik weer niet waarom uitgevers niet gewoon op beide platformen blijven maar de hogere marge van Valve gewoon een op een in de prijs verwerken...
Dat is dan ook totaal niet waar. Waar jij het over hebt gaat over de verkoop van Steam keys, die bij release niet aan een onredelijk lage prijs mogen verkocht worden. Hiermee wil Valve gewoon misbruik vermijden, waardoor devs Steam volledig buitenspel zouden zetten maar toch gebruik maken van alle features die Valve aanbiedt.

Verder hebben zowel een aantal devs als Epic zelf toegegeven dat er financiële compensatie is voor die exclusiviteitsdeals.
Ok kijk dat is goede informatie, dan ben ik het er mee eens dat het wat onfris is van Epic. Waarom niet gewoon in beide stores laten staan maar de lagere take van Epic reflecteren in de prijs? Dan zouden klanten zelf kunnen bepalen wat ze belangrijker vinden, lagere prijs of de features en bekendheid van Steam...
Je kan het onfris vinden, maar is deze manier van zakendoen niet gewoon praktisch standaard? Het hele outsourcing beleid van bedrijven in in ieder geval de EU draait op dat systeem. Je wil als bedrijf wat outsourcen, Europese aanbesteding uitschrijven, de meeste geïnteresseerde partijen komen met een aanbod dat absoluut niet winstgevend (lees: geld toeleggen) is voor de eerste pertiode, maar wel het bedrijf aan hun bindt voor een contractsduur dat langzamerhand heel lucratief wordt.
Nou ja, ik meen ergens vandaan te hebben (nee geen goede bron, sorry, geloof dat het hier uit de comments kwam) dat Steam het niet accepteert als je game elders een lagere standaard prijs heeft...
De regel is dat als je een Steam game buiten Steam om verkoopt - dwz als je een Steam key zelf buiten om Steam verkoopt - je de gebruikers die op Steam zelf kopen, niet een slechtere deal mag geven.

Als je buiten een Steam-editie van je game ook nog andere edities hebt die totaal niet via Steam werken, dan is dat geen probleem. En als derde partijen Steam keys voor jouw titel goedkoper wegzetten is dat in principe ook geen probleem. (Je mag ze vermoedelijk alleen niet zelf bewust goedkoper aan een reseller weg doen.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 maart 2019 22:29]

Dacht zelf dat Steam keys niet aanzienlijk goedkoper ergens anders verkocht mogen worden, buiten aanbiedingen om.
Ja, Epic betaald gewoon voor al deze exclusives. Daar gaat al dat geld van Fortnite nu heen.
Wat dacht je van genoeg 'buzz' genereren ?? Dit is waarom onlangs de Razer store dicht ging en iets ouder Direct2Drive twee keer over de kop is geweest: geen 'buzz' en geen 'exclusives' . . .
^^ Weer een post om te skippen.

Persoonlijk zit ik erg te wachten op Detroit: Become Human, en was destijds teleurgesteld dat ie er niet was voor PC. Eerder deze week het bericht that de HALO games geport worden naar PC, en nu dit. :) Gaat de goeie kant op.

Dat het via de Epic store moet, is helaas een beetje jammer, maar het zij zo.
Heel opvallend bericht, dit lijkt naast Journey de tweede keer dat Sony een game waar ze zelf de rechten over hebben en in eerste instantie exclusive was naar de pc brengt.

Ook Control en Outer world zijn een jaar exclusive voor de Epic store, Epic/Tencent lijkt op volle oorlog sterkte ervoor te zorgen dat de Epic store een succes wordt. Er lijkt een grote macht strijd gaande in het game landschap met onder andere Google gister en Epic met hun Fortnite geld.
De oorlog tussen Steam en Epic Games Store is de slechtste console port sinds jaren. In plaats van keuzevrijheid en gezonde concurrentie in het voordeel van de consument, werkt het op dit moment alleen maar in het nadeel van de consument.
Slechte vergelijking. Als je de ene console hebt kon je de exclusives voor de andere console gewoon niet spelen tenzij je die console kocht. Nu is het het installeren van een ander programma, wat een stuk minder voeten in de aarde heeft.
Dan mogen ze hopen dat hun launcher en procedures minder spyware-achtig zijn. Want het % mensen die enthousiast waren voor Outer Worlds bv maar nu dat gaan mijden is vrij hoog.
Alleen maar mooi. Hoe meer hoe beter. Heb de ps4 alleen maar voor de exclusives.
Goed nieuws zeg! Jammer van die Epic store exclusiviteit maar ik heb toch al jaren deze games niet kunnen spelen ivm Playstation exclusiviteit. Dus over een jaartje slinger ik ze wel eens aan.

Ik hoop dat andere PS exclusives dit ook gaan doen zoals the last of us. Die had ik ook wel willen spelen maar ik ga er niet speciaal en console voor kopen. Desnoods wacht ik wel tot er PS3 emulatoren komen over een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 maart 2019 20:35]

Quantic dream is nooit van Sony geweest.
Dus waarom zou Sony dan dit willen releases op non-ps consoles 8)7
Gewoon, geld verdienen? Als exclusiviteitspunt is het toch te oud inmiddels.

Quantic Dream doet dit ook niet uit liefdadigheid. Dus blijkbaar is er genoeg interesse voor.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 maart 2019 21:07]

Tenzij Sony Epic overneemt, maar anders zie ik het niet gebeuren.
Dan zouden ze Tencent's 48,5% aandeel ook moeten kopen, terwijl door de invloed van Tencent en het succes van Fortnite Epic steeds meer richting de F2P-met-een-dodelijke-hoeveelheid-MTs-kant op gaat.
Tencent heeft maar 40% belang in Epic. De andere 60% is van Tim Sweeny.
Je ziet toch ook niet Mario op een Xbox of Sony console. Dat zijn juist de games waarvoor je een bepaalde console koopt.

Dus logisch van Sony om bijvoorbeeld meer geld uit te geven voor een 3th party game om het als hotdogs over de toonbank te verkopen. En de 1 st party games zullen altijd goed draaien daar hoeven de console boeren niet bang voor te zijn. Dat een gekkeprutser niet de console hoeft te kopen betekent niet dat andere dat ook foen
Nee maar ze zouden het wel naar de PC kunnen brengen. Vergeet niet, The Last of Us is alweer uit het PS3 tijdperk. Daar gaat nu niemand meer een console voor kopen natuurlijk.

En op die manier krijgen ze wel wat meer mensen in aanraking met hun reeks zodat ze volgende keer wellicht wel een PS5 gaan kopen.
Het grote nieuws zal wel weer zijn dat ze in de Epic Store terecht komen ipv Steam, en niet dat ze uberhaupt naar PC komen.

Zou deze release te maken met wat Microsoft de laatste tijd aan het doen is? Dat Sony het gevoel heeft dat ze op de een of andere manier moeten gaan inhaken?

Ik ben in ieder geval blij dat ik de titels nu kan spelen. :D Vooral Beyond en Detroid ben ik erg benieuwd naar. Vooral Fahrenheit vond ik erg goed, controls zijn nu zwaar achterhaald, maar het verhaal houdt je goed te pakken. Ook Heavy Rain was erg leuk. Kan ik eindelijk de collectie compleet maken. :D

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 20 maart 2019 20:34]

Het grote nieuws zal wel weer zijn dat ze in de Epic Store terecht komen ipv Steam, en niet dat ze uberhaupt naar PC komen.
Het grote nieuws is dat ze met een exclusiviteitsdeal naar de de Epic store komen, in combinatie met het feit dat dit gebeurt na een investering van het Chinese NetEase. Dat het Chinese Tencent ook een significant aandeel heeft in Epic, is natuurlijk gewoon stom toeval.

O-)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 maart 2019 22:21]

Ja Fahrenheit was erg goed vond ik ook. Alleen de quicktime events zijn razend vervelend. Ik wou dat je die alleen in 'adventure' mode kon spelen. Heb hem pas nog eens opgestart maar kwam er niet doorheen.
leuke games van QD leuk dat pc gamers er ook van mogen genieten, exclusiviteit mag wat mij betreft helemaal weg, maar ik begrijp dat sony ook consoles wil verkopen natuurlijk, maar zo na een jaartje of meer moet het toch wel kunnen, zeker met de mindere blockbusters.
Sony heeft Quantic Dreams wel groot gemaakt. Zij hebben Cage de miljoenen gegeven om games te maken, dus dat ze exclusief voor PlayStation waren is begrijpelijk.
Geweldig spel! echt van genoten. the feels af en toe echt nice!
Even los van de discussie waar de game beschikbaar is: Ik hoop dat ze hier veel geld mee verdienen zodat ze (makkelijker) nog een nieuwe game kunnen maken! Heb met veel plezier deze games meerdere malen gespeeld op de Playstation en ben groot fan van Quantic Dream.
Ben benieuwd naar de graphics. Detroit draait op 30fps met checkboard rendering, oftewel ongeveer 1440p. Op 4k60 wordt het vast genieten!
Detroit become Human! Gaaf!! Die wilde ik sowieso spelen, alleen heb ik geen PS4. Dit vind ik echt gaaf nieuws!