Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar Rocket League vervangt lootboxes op 4 december door blauwdrukken

De eerder aangekondigde vervanging van de lootboxes in Rocket League gaat in op 4 december. Vanaf dat moment zijn de Crates vervangen door blauwdrukken, zodat voor spelers vooraf duidelijk is welk item ze ontvangen.

Ontwikkelaar Psyonix schrijft dat de blauwdrukken te verkrijgen zijn na bepaalde onlinewedstrijden. In aanloop naar de update van 4 december worden vanaf vanaf 3 december 18.00 uur Nederlandse tijd het verschijnen van Crates en alle aankopen in het spel gedurende 25 uur stopgezet.

Blauwdrukken tonen spelers een specifiek item dat voor een vast aantal Credits is te bouwen, maar het is ook mogelijk het te ruilen met een vriend. Credits vormen de nieuwe munteenheid die nodig is om de blauwdrukken te ontgrendelen en vervangen de Keys die nu nodig zijn om de Crates te openen. Ongeopende Crates worden automatisch omgezet in blauwdrukken en elke Key wordt omgezet in honderd Credits. Er volgt ook een nieuwe itemwinkel waardoor aangekochte items niet meer verhandeld kunnen worden. Items die via blauwdrukken of in deze winkel worden bemachtigd, kunnen na de update ook niet meer worden ingeruild.

De update om de lootboxes te vervangen valt samen met het einde van het twaalfde seizoen. De beloningen in het kader van dit seizoen worden vanaf 4 december uitgereikt en de update van 4 december luidt het begin in van het nieuwe, competitieve dertiende seizoen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-11-2019 • 10:19

29 Linkedin

Reacties (29)

Wijzig sortering
Blijft jammer dat ze het alsnog in kratten willen doen waarbij je teveel betaald voor de items die je graag zou willen hebben. Ik vraag me af wat het verschil is in opbrengst met simpelweg alles in de store zetten met een vaste prijs erop. Dat was bij Rainbow Six Siege ook ideaal tot ze begonnen met exclusieve lootpacks. Ik zou best wat skins e.d. kopen als ik ze direct kon aanschaffen, maar dit systeem is gewoon erg irritant, want je hebt gewoon geen grip op wanneer welke skin beschikbaar komt. Je kunt er 100 uur in steken en niet de skins krijgen die je graag zou willen terwijl iemand anders hem wellicht binnen een uur al heeft.
Dat zou inderdaad beter zijn maar het is nou eenmaal het systeem waar de makers van rocket league voor gekozen hebben. Ik ga er niet vanuit dat ze dat ooit gaan veranderen aangezien ze nu inplaats van lootboxes blauwdrukken toevoegen.
Er komt ook een item shop met items die elke 24 of 48 uur verwisselen. Hier staan natuurlijk niet alle items tegelijk in, maar het is iets.

Wat ik vooral jammer vind is dat ze nog niet open/duidelijk zijn geweest over de prijs van het bouwen van een blauwdruk of van items in de item shop. 1 key = 100 credits = +-1 euro, maar hoeveel kost een 'rare' skin, wat moet je neerleggen om de black market item te bouwen/kopen. In de item shop zullen zeldzamere items vast duurder zijn dan de normale items, maar hoe zit dat bij blauwdrukken? Het zou ze sieren om alle blauwdrukken ongeacht zeldzaamheid even duur te maken en dat dat je dus alleen de drop chance om een zeldzaam blauwdruk te vinden verkleint, maar dat zie ik helaas niet gebeuren.
Nee denk ook niet dat ze een decals maar 1 key maken, maar psyonix is niet zo gierig dus het kan wel, want je krijgt ze maar heel zelde, maar denk het ook niet.
Ben wel heel erg benieuwd maar we weten het pas als het uit is, en ze willen ook geen grote teleurstelling dus ze zullen wel goede prijzen verzonnen hebben
Je krijgt nu geen kratten meer maar gelijk een afbeelding van het item die je kna ontgrendelen door een aantal credits, of je geeft m weg of je koopt er credits voor.
Er zit niks meer in kratten je krijgt gewoon een item wat je kan maken/aanschaffen.
Of je koopt spullen in de winkel zoals ook in fortnite, zelf ben ik er blij met deze manier van verkoop, ik had een hekel aan de loodboxes en kocht alles op verhandelaars, maar dat hoeft nu niet meer.
EN ik heb 500 lootboxen die allemaal een blauwdruk worden, zal genoeg leuks tussen zitten.
Volgens mij wordt het grootste deel van de winst (omzet = immers winst hier) behaald bij de zogenaamde walvissen, gebruikers die per persoon heel veel geld uitgeven – dus niet bij de massa die per persoon weinig uitgeeft. Walvissen zijn misschien mensen met een eigenschap verwant aan gokverslaving: misschien is dat deels waarom ze zo veel uitgeven. Dus misschien brengt het gok-element echt heel veel meer op. Zou ook verklaren waarom al die bedrijven hierbij gok-elementen hebben proberen te gebruiken.
Een aantal van mijn gaming buddies zijn van die Whales, pompen met gemak duizenden in zelfs simpele games als Happy Wars, het probleem waar zij mee kampen is dat er te vaak niet tegen aan te grinden is om steeds maar het nieuwste te hebben, en ze geven zelf ook toe dat het erg moeilijk is om weg te lopen als je al ruim over de duizend in hebt zitten, bijkomend probleem is dat als je niet blijft uitgeven dat je achterop raakt bij diegenen die dit wel doen want die hebben constant de nieuwste gear en buffs en hakken je in de pan. Oude games als Happy wars draaien nog steeds en dat dankzij een klein clubje van hooguit een paar honderd spelers die er rustig per persoon 100,- in de maand in steken. Het is een heel eco-systeem waar het maar lastig is om uit weg te komen. Kijk naar hoeveel spelers al moeite hebben om een spel waar ze al 2000 uur in hebben vaarwel te zeggen, vaak spelen die nog honderden uren door terwijl ze overal verkondigen wat een saai rotspel het eigenlijk is. Als je er dan ook nog over de duizend piek in hebt zitten zijn velen gewoon de klos.
Ik denk zeker dat die dynamiek belangrijk is, ja. Heel gewiekst. Maar denk je niet dat een gok-element haar nog flink kan versterken?
Zal bij een aantal van de mensen zo zijn, maar de whales waar ik mee speel kennen hun spelen en weten hoeveel ze moeten uitgeven om zo goed als zeker te zijn dat de nieuwe buff erbij zit, en die klappen dus minimaal 100,- per keer in het spel om daarna zo snel mogelijk de zooi in te wisselen zodat ze hun build kunnen uitpakken. Die mensen willen liever af van dat gok element en zouden met gemak die ene buff kopen als die voor 75,- in een in-game shop zou zitten. Het internet zou wild worden van zulke prijzen, zij zouden blij zijn met de besparing en de tijdswinst en elke maand braaf die buff kopen.
Als zoon spel dan wat redelijk is vragen ze niet zulke hoofdprijzen voor een kleine boost.. Er zijn namelijk veel minder mensen bereid om 100 euro te betalen voor iets wat je een klein voordeel geeft in een game.. Eigenlijk zouden ze al dergelijke boosts moeten bannen.. En enkel cosmetische upgrades in boxen moeten stoppen.. en dat je boosts alleen krijgt door x uur te spelen (of met wat skill korter)..

Als ik in een game stap waardoor ik direct achter lig op mijn concurrenten omdat hun gekochte wapen bv 200 dmg doet en mijn gratis wapen maar 20 dan zeg ik heel snel hoi tegen zoon spel..

Zoals league of legends dat doet vind ik niet gek, iedereen gelijke kansen.. je krijgt zelfs af en toe gratis cosmetische upgrades door veel spelen.. of kan cosmetische upgrades gewoon aanschaffen.. gezien het spel gratis is heb je er verder geen onkosten aan.. Zeer weinig mensen zullen dan 10.000 euro uitgeven om alle skins te bemachtigen.. maar sommigen doen het wel.

Van die mobiele spelletjes die je progressie hinderen met allemaal timers en waar je maar geld in moet pompen om sneller te blijven levelen zal ik nooit aan beginnen..
Sommige spelen zorgen dan ook dat het geen klein voordeel is, de nieuwe buff is gewoon wat ook nodig is om een ongeveer even goede speler die wel de buff heeft te kunnen verslaan.

Ik speel zelf al jaren geen spel meer waar geld een voordeel in het spel geeft. Voor zoiets als level boosters in Destiny vind ik het nog geen probleem, want ieder die zelf regelmatig speelt zit toch al op de max en het is meer om nieuwe characters/spelers snel op niveau te krijgen, op het moment dat er ook maar 1 goed wapen voor geld te koop is doe ik een uninstall.
Juist door deze verandering ga je goedkoop mooie items kunnen krijgen. Je maakt alleen blueprints open die je graag wilt hebben en verkoopt de mooie blueprints die je niet hoeft. Dit systeem wordt echt prachtig waarschijnlijk.

Nu krijg je tenminste iets, met het oude systeem kreeg je iets dichts en moest je het OOK nog eens open maken voor geld en dan vervolgens een rare decal krijgen..

Ik heb in ieder geval onder de 1000 crates en ga zeer genieten van deze update!
Wat dat aan gaat kan je zeggen over fortnite wat je wilt maar die store van hun doet het echt goed. Gewoon roulatie met een "random" vertraing en je weet precies wat je krijgt voor hoeveel. En volgens mij verdienen ze daar als een malle aan.

Waarom de rest dat niet gewoon ook doet, dunno.
Rocket Leage krijgt ook zoiets. Naast het droppen van Blueprints komt en ook een item shop waar elke dag en elke elke 2 dagen items rouleren in 2 categorieen. https://www.rocketleague....item-shop--a-closer-look/

Grote verschil is dat je Blueprints kan traden en items gekocht in de item shop niet.
Het grote nadeel aan zoon shop is dat alle items dus tijdelijk beschikbaar worden.. dit geeft je extra druk om iets te kopen.. want anders komt die skin misschien wel niet meer voorbij.. Precies de reden waarom ze niet alle skins tegelijk willen aanbieden.. het blijft een smerig zaakje.
True.. Maar ik vind dat zelf niet zo heel erg. Een skin vind ik zo onbenullig dat ik het echt niet vervelend vind dat ik er eentje gemist heb of dat ik persee eentje moet hebben. Voor de verzamelaars is dat misschien belangrijk maar niet voor mij. En ook het "verrassingseffect" van een loot box doet mij helemaal niets.
Laten we niet vergeten dat het spel wel gratis is. Een beetje schietspel is makkelijk 60 euro. En dan is er nog maar de vraag of je er skins bijkrijgt of niet.
Tuurlijk heeft dat wel wat initiële invloed, maar als een spel een jaar uit is, dan is dat echt irrelevant geworden. Elk spel moet zijn serverkosten dan gaan terugverdienen met microtransacties. Dat betekent niet dat ze meteen hebberig moeten doen met de prijzen van skins en andere zaken. Tuurlijk, het is een business, maar ze zijn te druk bezig met de whales imo net als veel andere games. Lagere prijzen zou ze waarschijnlijk meer opbrengst opleveren. Sure, de skins worden wat minder speciaal, maar dan is het een stuk betaalbaarder voor mensen met een lager inkomen of die simpelweg minder willen uitgeven aan games.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 november 2019 14:36]

Ben benieuwd hoe ze het dan met de Rocketpass aan gaan pakken. Nu krijg je tekens 10 keys zodat je genoeg hebt om de volgende pass te kunnen ontgrendelen. Wordt deze nu 1000 credits? Lijkt mij wel zo logisch.
Ja daar ga ik wel vanuit. Zou bijzonder zijn als ze meer credits gaan vragen waardoor de rocket pass ineens duurder zou worden. Dan moeten ze niet verwachten dat iedereen de pass opnieuw gaat kopen.
Werd op de discord al over gesproken, zal idd 1000 credits worden. Welke je ook net als met de huidige 10 keys weer terug krijgt met rocket pass levels.
het zijn geen lootboxen, het zijn "suprise mechanics".
Het is geen ongewenste opmerking, het is een populariteitswedstrijd.
ik probeer alleen maar juridisch correct te zijn.... O-)
Maar duidelijk niet politiek correct. ;)
Gezien de waarde die sommige speeltjes krijgen is kindersurprise eigenlijk niet anders dan lootboxes. ;)

Maar lootboxes (zeker met ruilbare/verkoopbare items) zijn gewoon gokken en moeten allemaal verboden worden IMO. Microtransacties ben ik sowieso geen fan van, maar lootboxes maken het wel heel erg bond. Goed dat steeds meer devs het vervangen door andere mechanics, of het nou onder druk is of niet.
Zelf heb ik 500 lootboxen over, die kan ik allemaal zichtbaar gaan maken, dat is een hoop werk.

En er komt ook een update om je items in je voorraad beter te organiseren.
Heb nu 300 verschillende wielen en dan is het heel moielijk om te vinden wat je wilt hebben.
Bij de nieuwe update kan je ze ook niet zichtbaar maken.

En de beloning voor het seizoen is een decal met verschillende kleuren per rank.
Top verandering. Ik ben zelf een van de Moderators van de officiële Discord, en de algemene reactie is vooral enthousiasme. Makers van het spel zijn er ook erg blij mee. Op zich zelf zijn de blueprints en de item shop ook een meer ethische manier van inkomsten genereren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True