Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Root-truc maakt spelen via Google Stadia mogelijk op niet-compatibele telefoons

Het aanpassen van de build.prop is genoeg om Google Stadia te kunnen spelen op telefoons die officieel niet compatibel kunnen zijn met de gamestreamingdienst. Officieel is Stadia alleen mogelijk op Google Pixel-telefoons.

In de build.prop moeten gebruikers via ADB of een Terminal-app de waarden ro.product.model en ro.product.manufacturer aanpassen naar Pixel 4 en Google om te kunnen spelen, claimt XDA-Developers. De site heeft dat getest op een OnePlus 7 Pro; die draait op dezelfde soc als de Pixel 4. Het is onbekend of het met alle telefoons werkt.

Om de build.prop 'systemless' aan te kunnen passen, hebben gebruikers root-toegang nodig. De truc werkt, omdat Stadia bij het opstarten kijkt naar die waarden in de build.prop om te controleren of het gaat om een compatibele telefoon. Het is onbekend of de truc zal blijven werken.

Google bracht Stadia vorige week uit. Games draaien op servers van Google, waarna het bedrijf een videostream naar gebruikers stuurt. Daardoor is het mogelijk om te gamen op allerlei apparaten, waaronder smartphones. De zoekgigant heeft gezegd later ondersteuning voor meer smartphones dan alleen Google Pixel-modellen toe te voegen, maar het is onbekend wanneer dat zal zijn. Tweakers publiceerde vorige week een review van Stadia.

Terugkijken: Stadia-review

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

28-11-2019 • 16:16

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Ik gebruik zelf een oneplus 5t en kan stadia hierop gebruiken zonder root of andere aanpassingen.
Open Chrome op je telefoon, ga naar stadia.com en kies je in je menu voor "Desktop Site"
Voila! je kunt nu je stadia game draaien vanaf je telefoon. :)
Het lukt echter alleen met bluetooth toetsenbord en muis.
Met zowel stadia- als andere bluetooth controller heb ik het nog niet werkend gekregen.
Ik ben nog aan het kijken of ik op een of andere manier mn controller als toetsenbord en muis input kan mappen.
Zo doe ik het ook, zeer gemakkelijk en geen problemen mee enkel fullscreen mode werkt niet perfect aangezien de functieknoppen blijven staan
Wat bedoel je met functie knoppen?
Bij mij werkt fullscreen zonder problemen.
Heb jij of heeft iemand misschien al een workaround gevonden om een bluetooth controller ook te laten werken?
de terug, huis en tabladen knop. Deze trekken zich bij mij niet in. Maak me daar voor de rest geen zorgen in.
De regel die ik heb mee gekregen is vertrouw nooit data van je clients..
Toch wordt het nog steeds veel te veel toegepast. Zelfs veel multiplayer spellen maken die fout vandaag de dag nog. Bij DOOM en Quake wist men dit al.

Alleen zit je met het probleem, hoe kom je anders te weten welk systeem er gedraaid wordt? Je hoeft het niet te vertrouwen, maar alle mogelijkheden om te filteren op 'type device' is te spoofen als je -te- veel rechten op het apparaat hebt. Root op Android is Linux root, niet de Windows admin.

Ik kan met mijn gerootte smartphone Google, Tweakers of wie dan ook overtuigen dat ik vanaf een scheerapparaat verbinding maak met bijbehorende hardware info. Het is onmogelijk om dit in een open omgeving tegen te houden.

[Reactie gewijzigd door batjes op 28 november 2019 17:29]

Je zit helemaal niet met een probleem. Je moet gewoon niet kijken naar welk systeem er gedraaid wordt, maar naar welke features het systeem heeft. In het geval van Stadia zou je dus eigenlijk moeten kijken of het systeem bijvoorbeeld een voldoende krachtige processor, voldoende geheugen, een goede resolutie en minimaal ondersteunde versie van Android heeft. Als dat zo is kun je Stadia gebruiken. Zo niet, dan wordt het systeem niet ondersteund. Daarmee voorkom je ook meteen dat enkel Pixel telefoons Stadia kunnen draaien, terwijl er genoeg telefoons zijn met de juiste hardware om Stadia te kunnen draaien. En als er straks meer telefoons ondersteund worden voorkom je direct dat een nieuwe telefoon met de meest moderne hardware niet werkt omdat die nog niet op het goedgekeurde lijstje van Google staat. Maar voor nu is het natuurlijk ook nog een mooi verkoopargument voor Google om nog wat extra Pixel telefoons bij Stadia te kunnen verkopen..
Het gaat toch puur over het ecosysteem waar Google je in wil lokken. Natuurlijk kan je Stadia op andere hardware draaien. Je kan een PS4 OS ook wel op een PC draaien, maar ze willen dat natuurlijk niet. Je moet hun hardware kopen, en je binden aan het ecosysteem zodat je alles blijft kopen wat compatible is.
Precies wat je zegt. Alleen al het feit dat je met 4 woordjes aanpassen in de code al stadia kan draaien terwijl Google zegt: "in de toekomst maken we meer devices beschikbaar" alsof het allemaal niet werkt en eerst geprogrammeerd moet worden.. terwijl het dus simpelweg een manier is om pixel telefoons interessanter te maken. Ze hoeven dus werkelijk 0,0 moeite te doen om het op alle telefoons te draaien. Een paar woordjes aanpassen en klaar. Ik had dit eerlijk gezegd ook wel verwacht
Ik denk helemaal niet dat ze het om die redenen blokkeren of meer telefoons willen verkopen, ze willen gewoon een eerste gecontroleerde groep hebben ter test.
Ik heb al eerder eens gezegd: Google heeft het voorelkaar gekregen om betalende beta-testers te regelen :-)
Microsoft en Apple ook.
Dat denk ik niet. Ten eerste zou stadia dan alleen op ChromeOS laptops draaien in plaats van elke machine met een Chrome browser.

Ten tweede is het marktaandeel van Pixel toestellen waarschijnlijk iets van 1%, Google heeft waarschijnlijk liever dat het spul ook op de andere 99% draait. Daardoor kunnen ze veel meer abonnementjes verkopen.

Er kunnen meerdere redenen zijn om nu alleen Pixel te ondersteunen. De meest voor de hand liggende is dat Google weet met welke hardware ze te maken hebben en zo voorkomen ze supportgezeur van mensen met vage telefoons van een paar tientjes.
Ik denk dat testen onder de gebruikers is, waarom het na enkel werkt op Pixel-telefoons. Vergeet niet de doelgroep van die telefoons: Google fanaten en developers. Die zullen dus eerder feedback geven dan andere groepen. Tevens heb je als Google weet van de hardware (tenminste dat neem ik aan) en heb je niet te maken met tig andere fabrikanten, software en specificaties.

Het geeft je dus een zuiver beeld en dat maakt uitrollen naar andere platforms waarschijnlijk makkelijker. Al had het voor mij best op meerdere telefoons mogen werken momenteel.

PS. Deze 'root-truc' is ook fijn om apps te installeren vanuit de Play Store die normaal enkel voor Pixel-telefoons zijn gemaakt. Magisk heeft daar een module voor als xmlpak zonder die props te veranderen. Wellicht werkt dit ook i.c.m. Stadia?

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 28 november 2019 18:36]

Weet ik, vandaar ook de laatste regel in mijn bericht ;)
Daar zit waarschijnlijk net precies de business case; het gaat er in eerste instantie niet om dat de telefoon krachtig genoeg is om Stadia te draaien maar dat je per sé een Google telefoon nodig hebt om er als eerste gebruik van te kunnen maken, dus m.a.w. proberen de kans te verhogen dat mensen die een nieuwe telefoon zoeken dan maar een Pixel telefoon kopen. Jammer, maar zo werkt dat.
Inderdaad een 1080p video streampje draaien op 30 fps kan tegenwoordig iedere budget telefoon wel. Je hebt alleen een beetje aardige internet snelheid nodig
Dat is ook geprobeerd met Windows en Intel.

Toen had je al het probleem dat zelfs op meer krachtige systemen issues had omdat de wisselwerking tussen cpu-gpu niet optimaal is, al dan niet door gedonder met drivers.

Apple heeft door zijn eentonige portfolio het een stuk makkelijk omdat het ontwikkelt als een console. Je weet wat je hebt en daar verandert op sommige vlakken bar weinig aan. Truukjes die andere ontwikkelaars gebruiken kun je ook relatief snel toepassen op je eigen programma’s.


Als google er iets van een succes van wilt maken hebben ze weinig keus anders dan het voor een klein publiek beschikbaar te stellen en daar een focus op zetten, en relatief mild omgaan met dit soort ‘hacks’. Tzt kunnen ze producenten van socs een bepaalde ondergrens meegeven als ze zich willen toevoegen. Zo gauw het een succes wordt betwijfel ik overigens niet dat ze er een verdienmodel aan willen plakken.
In het westen zie je dat gaming een goede business is, maar met name de focus op console/desktop met met online een goede tweede, in China /Azië net omgekeerd waarbij online een kar trekt.
Ik heb zelf een Xiaomi Mi 9T Pro, die heeft ook een Snapdragon 855 net zoals de Pixel 4 en OP 7 Pro. Ben benieuwd of dit daar dan ook werkt, hoewel ik geen Stadia abonnement heb.
Als je geen Stadia abonnement hebt dan gaat het niet vliegen. Je moet inloggen met je Google account en er is nu geen gratis variant van Stadia.
Ik heb dit toegepast op m'n OnePlus 6. Op6 en p4 hebben verschillende SoC's maar dat maakt blijkbaar niet uit.
Als je chrome in desktop mode zet werkt Stadia ook.
Voor de tutorial van XDA hebt niet geen root nodig, maar Magisk nodig. Magisk kan o.a. root toegang geven, maar biedt ook een framework voor mods zonder de /system partitie (of andere partities) daadwerkelijk te modificeren. Deze laatste functionaliteit wordt gebruikt in de tutorial van XDA.

Strict gezien heb je ook Magisk niet nodig, er zijn vele andere manier om build.prop aan te passen (custom rom, root, etc.).

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 28 november 2019 16:45]

De zoekgigant heeft gezegd later ondersteuning voor meer smartphones dan alleen Google Pixel-modellen toe te voegen, maar het is onbekend wanneer dat zal zijn.
Eén van de redenen dat ik met argusogen naar cloudgaming kijk, is dat er een extra partij aan de knoppen gaat draaien. En niet voor de consument, maar om andere redenen. Ik zie al hoe "kapot" Android is met het beroerde updatebeleid, overlading van advertenties en het lastigvallen met ontneming van privacy (Sailfish is een verademing :) ). Als we nu al zien dat Google dirigeert wat er gebeurt, vraag ik me af wanneer we (meer) advertenties in games gaan krijgen, ons gedrag gevolgd gaat worden en wanneer Google pay2win gaat inbrengen.

Gaming is de laatste jaren al behoorlijk onder vuur komen te liggen door van alles. Ik heb zelfs al kritiek gehoord van lezers die het niet ok vinden dat een review van de website zelf al min of meer accepteert dat een game nog kinderziektes heeft. Laten we alsjeblieft niet nu nog een partij roet in het eten kunnen laten gooien. Dat hebben we niet nodig. Dan maar wat meer betalen. Graag zelfs.
Ik zie in de Pricewatch niet 1 telefoon met Sailfish . . .
Offtopic: De Xperia X, Xperia XA2 en de Xperia 10 kunnen gebruik maken van Sailfish.
Ik denk dat Google Stadia een beetje zoals het idee met thin clients wordt: het bestaat, maar het is eigenlijk net niet. Het kan werken, maar het kan veel haken en ogen hebben, en die zijn er bij 4K gaming vrij snel.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 28 november 2019 16:42]

Je moet het er ook zelf opzetten of een product van Jolla kopen.
Dit doe ik eigenlijk voor alle apps die niet compatible zijn met mijn telefoon.
Ik heb bijvoorbeeld de RuneScape app ook zo moeten doen omdat deze ook bepaalde telefoon modellen incompatible maakte. (Terwijl hij hiervoor gewoon werkte, maar ach)
Is dat niet gewoon een marketingtactiek? Stadia beperkt houden voor één apparaat, vervolgens de 'hack' delen met de 'root' / developer community en iedereen hapt.. Win-win wat mij betreft. Nieuwe artikelen/tutorials/video's over Stadia op devices met root, extra interesse vanuit deze community en daar boven op zullen de mensen die Stadia op een gerootte telefoon hebben gedraaid er nog het meest over praten ook :)
Wat is het verschil tussen deze methode en chrome browser in desktop mode?
Krijg je extra controls die je kan gebruiken? Kan je de remote gebruiken?
Nu is het denk ik gewoon wachten tot iemand die Stadia app gaat modden. Simpele check zou er zo uit te slopen moeten zijn..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True