Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gamer krijgt Google Stadia aan de praat op Nintendo Switch met LineageOS

Een Spaanse gamer is erin geslaagd om Google Stadia-games te laten draaien op een Nintendo Switch. Hij maakte daarbij gebruik van het besturingssysteem LineageOS, een aangepaste Android-versie waarvan in de afgelopen zomer ook een port voor de Switch verscheen.

Stadia Switch
Tomb Raider via Stadia op de Switch. Foto: Isaaki_Gaming

In een tutorial op YouTube legt de Spanjaard Isaaki_Gaming gedetailleerd uit hoe het hem gelukt is om Googles gamestreamdienst aan de praat te krijgen op zijn Nintendo Switch. Eerst installeerde hij switchroot LineageOS 15.1, een besturingssysteem dat gebaseerd is op Android 8.1 Oreo. Verder maakte hij onder meer gebruik van de custom NX-bootloader Hekate 5.2 en van Magisk 20.1 om de Switch te rooten.

Via de Stadia-smartphoneapp kreeg Isaaki_Gaming vervolgens zowel de Stadia-games als de beide Joy-Con-Controllers aan de praat. Via de browser Chrome lukte het de Spanjaard vooralsnog niet om de controllers werkend te krijgen.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

04-12-2019 • 09:54

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
En zit hier nog steeds te wachten totdat Nintendo eindelijk een browser gaat uitbrengen standaard voor op de switch :')
Ik denk dat het dan een stap makkelijker word om je Switch te hacken. Als een handheld simpel gehacked kan worden om gratis games te spelen, kun je hem al snel afschrijven.

Dit gebeurde helaas ook met PSP. Terwijl dat echt een mooi apparaat was voor zijn tijd.
Het heeft de DS anders geen windeieren gelegd.
Bron? Als je ervan uitgaat dat fabrikanten winst maken op de hardware klopt dit. Maar dat is vaak niet het geval. Inkomsten worden voornamelijk gerealiseerd op software.

Bijv: https://www.bright.nl/nie...ies-op-elke-playstation-4

[Reactie gewijzigd door Hans C op 4 december 2019 11:36]

Je gaat me niet vertellen dat een plastic tablet die low-demanding games speeld op 720p met een prijs van 320 euro in 2019, onder kostprijs wordt verkocht.
Een 2018 iPad kost ter vergelijking 330 euro, PS4 slim kost op dit moment 290 euro.
Bij de launch van de switch werd zelfs nog berekend dat de switch $260 koste om te maken, en dat zal nu nog veel goedkoper zijn na bijna 3 jaar.
https://www.polygon.com/2...h-component-cost-estimate
Je vergeet dat het bedrijf Nintendo uit meer bestaat dan uit plastic. Daar werken mensen. Die ontwikkelen zaken, er wordt reclame gemaakt en ze verblijven in kantoren. Dat is ook allemaal onderdeel van de kostprijs en dat lijkt altijd vergeten te worden.
De DS was al heel snel gekraakt, en werd alsnog één van de best verkopende handhelds. En volgens mij is Nintendo de enige leverancier die zijn consoles niet onder de kostprijs verkoopt.
Nou..... nieuws: Nintendo gaat Wii U onder kostprijs verkopen

Gaat over de Wii-U. Onderaan staat nog dat de 3DS korte tijd met verlies verkocht is.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 4 december 2019 14:40]

Nintendo heeft er niet onder geleden ja maar 3rd party developers wel. Als je platform een groot piraterij probleem heeft hebben ontwikkelaars minder zin om exclusieve games te ontwikkelen. Ook komen ports dan pas maanden later uit.

Anyway grootschalige piraterij lijkt deze generatie geen probleem meer.
Pc gaming als platform heeft ook een groot piraterij probleem, maar er worden nog genoeg pc games ontwikkeld
Dit is al kinderlijk eenvoudig door een speciale USB in te prikken, mits je Switch een bepaald serienummer heeft en geen recente firmware update draait. Nadeel is dat je niet meer online kunt.
Niet in alle gevallen geldt dit.
Voorbeeld is de Vita. Nooit volledig gehacked om Vita games te spelen, maar ook niet aangeslagen.

En ja er was wel een mogelijkheid om homebrewn of psp games te spelen, maar Vita games niet zonder meer.
Dat is ook hoe de switch na 9 maanden gehackt was. Nintendo had de browser er nog wel in laten zitten voor het geval je met een hotspot waar je voor moet inloggen verbindt of voor games die het nodig hebben. Als je in een bepaald tetris spel de handleiding leest en op een link klikt naar de sega website, gaat de browser verbinden en kun je heel makkelijk de switch om de tuin leiden.

Een andere manier om dit te doen is om de browser te starten door te doen alsof je een WiFi hotspot hebt waarvoor je moet inloggen op een website (zoals in de trein bijvoorbeeld).

De browser engine wordt dus al gebruikt om de boel te hacken dus zoveel heeft Nintendo niet meer aan de veiligheid ervan. Als hun browser niet een half jaar achter had gelopen op Chromium toen de switch werd gelanceerd, was dit niet eens zo'n probleem geweest.

De hacks zijn er al lang, er is zelfs een batch switches (de eerste generatie) met een defect dat niet weg te patchen is. Als gamebedrijven de switch zouden afschrijven, zou dat al lang gebeurd zijn onderhand.
Wat we nodig hebben zijn streaming browsers.
Dan hoeven we op alle devices alleen maar streaming te implementeren om te kunnen browsen.
nee? :)
En een Netflix app zou ook erg fijn zijn!

Google Stadia op de Switch zou wel een tof iets zijn om te hebben overigens, dan kun je dus ook games die anders eigenlijk niet op de Switch te spelen zijn, alsnog via de Switch spelen. Dit breidt het aanbod in dat op zicht dus zeker uit!

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 december 2019 10:07]

Google heeft al een relatie met Nintendo Switch dmv de Youtube app. Zou cool zijn als ze ook met een Google Stadia app komen voor de Switch.
mijn aluhoedjes-theorie is dat Youtube al op de Switch staat zodat Google in de toekomst de vrijheid heeft om Stadia via de Youtube-app op de Switch te krijgen als Nintendo cloud-gaming-diensten blokkeert in haar Store. Stadia is zwaar gebaseerd op Youtube-streamtechnieken, en het in de toekomst mee kunnen kijken en save states verder spelen zou allemaal gebaseerd zijn op Youtube-streams.
Ik zie eerder xcloud naar de switch komen officieel. De samenwerking tussen nintendo en Microsoft is sowieso al vrij goed. Het zou me niks verbazen als deze 2 giganten nog eens echt een grote samenwerking aan gaan
Volgens mij heeft Microsoft al een beetje door laten schemeren dat dat niet snel zal gebeuren. Ik kan me tenminste zoiets herinneren uit een interview. Het zou wel tof zijn overigens.
Ik zie eerder xcloud naar de switch komen officieel. De samenwerking tussen nintendo en Microsoft is sowieso al vrij goed. Het zou me niks verbazen als deze 2 giganten nog eens echt een grote samenwerking aan gaan
Ligt eraan hoeveel geld Nintendo eraan kan verdienen, want zij hebben het meer voor het kiezen. Er zijn alternatieven naast Microsoft en Nintendo heeft eindeloos veel software. En ze hebben genoeg cash om te kopen waar ze zin in hebben.

Persoonlijk acht ik de kans groter dat Nintendo zelf met een platform/dienst/service komt, maar dan draaiend op (eventueel) xcloud technologie. Althans, dat is de grootste no brainer in de industrie. Dat technologie wiel moeten ze zeker niet gaan uitvogelen, want dat wordt helemaal niks.

Maar een platform creeren met een mogelijke installbase van 100en miljoenen? Mario Kart 9 = done deal, thx for playing. Je hoeft maar 1 ding te doen. Maak de beste mario kart die mogelijk is. En gezien het niveau van 8 kunnen ze dat zonder twijfel. Vervolgens kun je eindeloos seizoenen (tracks, karts, etc.) uitbrengen tegen FAIR pricing. Geen nasty pay to win bullcrap modellen. Gewoon fair pricing for fair content. Ze hebben zo absurd veel content voor mario kart. Dat is een instant geldmachine.

Neem een app met Nintnedo's typische UX (lekker clean en simple) met een powerhouse van een oplossing erachter. Als ze op tijd zijn kunnen 3rd parties nog in springen. Kom je over een paar jaar, dan is die nieuwe markt wellicht weer gesettled. Dan nog kan Nintendo, net als Disney+ fungeren en bestaan tot in den treure.

Vergeet nooit de potentie van Nintendo's software. Bijna 40 miljoen mario karts op de Wii. Met New Mario Bros Wii erbij +/- 70 miljoen software sales? 2 games, meer dan 10% van de totale software sales op MS's 360. Dat is compleet insane.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 4 december 2019 12:26]

Als Nintendo games op andere platforms uit had willen brengen hadden ze dit al lang gedaan. Daarnaast hebben ze juist een gigantisch softwareprobleem. Zowel de Wii als de Wii U lag op het laatst te verstoffen in de kast omdat er zo weinig kwalitatieve games uitkwamen.

Nee, de hardware is voor hun veel belangrijker dan de games.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 4 december 2019 14:27]

Wie had het over andere platforms dan? Het hele punt was juist eigenplatform.

Volgens mij gaat het Nintendo om een gesloten en controleerbaar systeem/platform. Hardware was tot dusver slechts de weg.
In Japan heeft de Switch al vrij lang Assassin's Creed: Odyssey (of Origins, daar wil ik van af zijn) via hun eigen streamingdienst. Helaas alleen in Japan... dus 'blokkeren' is een groot woord.
Nintendo zal daar geen brood in zien want dat betekent dat je titels op de Switch kan spelen die niet-Nintendo titels zijn. Voor elke titel die op de Switch uitkomt moet de uitgever namelijk ook licentiekosten afdragen aan Nintendo.

Stadia ondermijnt dus compleet hun businessmodel.
Dat ook zeker, maar als er een browser is zou je in theorie ook netflix kunnen kijken.
Wil niet zeggen dat het via een app niet veel beter gaat.

Dat gezegd hebbende. De switch heeft zoveel potentie, maar nintendo moet het wel ff gaan aanpakken
Ik vraag mij af of de Switch via een browser sterk genoeg is om de Widevine DRM te draaien. Ik draai dan liever een native app dan een browser.
Photoshop op de Switch zou ook helemaal geweldig zijn.
Sorry, maar verwacht je dat mensen dit daadwerkelijk gaan lezen? Ik zeur normaal niet over het taalgebruik, maar je zou toch op zijn minst hoofdletters kunnen gebruiken.
Geen idee wat je nu allemaal zegt, vooralsnog kan ik er weinig kaas van maken. Probeer even wat meer punctuatie te gebruiken in jouw bericht, dan wordt het in elk geval leesbaarder.

De apps waar je over spreekt, zijn allemaal apps die sowieso al niet op de Switch staan en een browser is ook niet beschikbaar op de Switch, ik heb dus los van dat het moeilijk te begrijpen is, geen idee waar je nu exact op doelt.
Probeer eens de facebook lite en messenger lite apps :)
plus waarom zou nintendo een concurrerende apps als, netflix, spotify, browser, instagram er op zetten, voor mijn is nintendo een game bedrijf die games maakt, dat is hun core business... het gaat niet om de hardware maar om de games.om die redenen zie ik netflix, spotify er niet komen, dat lijd alleen maar af van hun games.netflix is op de switch een kei harde curerend dus dat gaat niet gebeuren.
Ik ben benieuwd waarom Netflix een 'keiharde' concurrent is voor Nintendo. Op de Wii en Wii U zijn er nota bene Netflix apps geweest en er is al een YouTube app voor de Switch, die ook gewoon muziek en videostreaming aanbiedt. Ik zie dus zeker niet waarom Netflix daar geen plek bij zou hebben, als ze in dat opzicht wel een andere "concurrent" toelaten.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 december 2019 10:56]

Dat maakt Netflix geen concurrent voor Nintendo, dat is iets waar je als gebruiker toch zelf voor kiest? :?
nu is het goed zoals het is,nu kan je twee uur gamen op de switch, een filmpje kijk op een ander mobiel platform, dan heb je nog genoeg batterij op je switch om nog is twee uur te gamen.het gaat om de game ervaring van hardware en software.soms moet ze een keuze maken voor de consument die ten goede komt van je eigen apparaat.zo als het nu is, is het het beste.
Maar daar gaat het een gebruiker toch niet om? Die kiest om het een of het ander te doen. Ik begrijp wat je zegt hoor, maar ik zie niet hoe dat 'concurrerend' is voor de Switch.
plus als er een spotify app komt dan moet ie ook weer tijdens het gamen te gebruiken zijn, dat kost weer ram-geheugen wat ten koste gaat van de game ervaring dus dan wordt ie trager(en slechte reviews), de volgende switch wordt weer duurder omdat er meerdere dingen mogelijk moeten zijn.ze moeten niet gaan concurreren met een tablet of smartphone.
Sorry, maar je zit echt drogredenen aan te halen. De YouTube app kun je ook niet draaien tijdens het gamen. Op YouTube staat ook veel muziek. Dat haalt jouw hele argument onderuit dat je probeert te maken en het zegt nog altijd niets over concurrentie.
nintendo is ook all geen echt hardware bedrijf meer sinds de switch, de hardware komt van Nvidia, die maakt Nintendo niet zelf.zelfs de console van de playstation en xbox zijn door hun eigen bedrijven gemaakt, een custome made APU van AMD, kijk is naar de xbox-one-x die helemaal opnieuw uit gebouwd en ontworpen.
De Wii en Wii U waren anders ook geen powerhouses voor hun tijd, dus ook dit stukje vind ik maar vreemd en geeft niet aan waarom Netflix een 'keiharde concurrent' is voor Nintendo.
Voor de Wii(U) zijn er AMD GPU's gebruikt?
Dat zeg ik toch niet of wel ?
Je schrijft zelf dit:
De wii-(u) waren idd geen powerhouse console's, maar daar had ik het niet over, ze maakten in die tijd wel hun eigen apu voor die consoles, bij de switch kloppen ze aan bij Nvidia.
Voor de Wii en de WiiU klopte men dus aan bij ATi, tegenwoordig onderdeel van AMD.
Maar goed, desondanks weet ik nog steeds niet waarom Netflix een 'keiharde' concurrent zou zijn van Nintendo (heb ik volgens mij meermaals gevraagd intussen), maar zie ik wel dat je verschillende kanten op gaat met jouw reacties in een poging het te onderbouwen, met info die dus ook niet altijd klopt en waarvan (sorry dat ik het zeg) de leesbaarheid te wensen over laat.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 december 2019 18:25]

Ik zie eigenlijk wel een (3rd) party markt om Stadia handhelds op de markt te brengen. Een soort eenvoudige Chromebook zonder toetsenbord met een klein scherm en knoppen en pookjes aan de zijkanten. Vooralsnog heb je er alleen wat aan via wifi, maar met de uitrol van 5g kan het opeens hard gaan.

(Of je plaatst je telefoon natuurlijk in een daarvoor geschikte controller...)
Zou dit niet gewoon werken op alles met een chrome browser? Eventueel de agent spoofen..
Iemand al getest op een Google Nest Hub? Of zou je nog moeten inloggen dan...
De Nest Hub heeft geen volledige Chromebrowser die bovendien geen on-screen toetsenbord heeft. Dan moet je dus eerst op Stadia.com zien te komen, maar vervolgens heb je geen mogelijkheden voor input. Dus tsja, misschien kun je Stadia opstarten, maar daarmee is dan ook alles gezegd.
ben tot op stadia.com geraakt, maar inloggen is inderdaad niet mogelijk :-)
Via Wikipedia of iets dergelijks? ☺️ Zou best wel tof zijn als ze Stadia gewoon gaan ondersteunen op de Hub en Hub Max. Waarom niet?
Zo, of via de homey. Maar kan dus niet inloggen... Hopelijk ooit mogelijk ja!
Hopelijk komt er nog een app van Google Stadia in de Nintendo Store, maar dat zie ik helaas niet gebeuren. Ik zou het fantastisch vinden om bijvoorbeeld FM2020 of wellicht andere games die niet (of nauwelijks) worden aangeboden in de Store, te spelen op mijn Switch Lite. Misschien zou er wel een wet moeten komen om apps van concurrente op elkaars devices te moeten toestaan, je zou nu best kunnen spreken van vendor-locking, maar denk dat enkel Google daar interesse voor zou hebben - die hebben (nog) geen eigen console(s).

Tevens is de Nintendo shop echt te duur, games van 1/2/.. jaar geleden worden nog altijd voor 45 euro (of meer) aangeboden, op andere platforms zijn die dan al met 2/3 gedaald in prijs. Hacken is zeker niet goed te praten, maar soms snap ik wel dat (gemiddelde) gezinnen dan liever kiezen voor omwegen.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 4 december 2019 10:26]

Voor zover ik weet komt FM 20 touch gewoon uit op switch.
Dat zou kunnen, maar met Google Stadia heb je meer rekenkracht en hoeft het apparaat in feite niet veel te doen. FM 20 gaf ik als voorbeeld omdat je zoveel mogelijk wilt laten plaatsvinden in het spel, met Google Stadia i.c.m. een handheld zou echt fantastisch zijn op zowel rekenkracht als ook grafische mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 5 december 2019 13:12]

Google stadia op een switch. Super dope!
Gelukkig was dat ook niet zijn doel ;)
Dit is hetzelfde als dat iemand DOOM op zijn magnetron aan de praat krijgt, het gaat er niet om of het beter is en een geweldige optie is maar puur omdat het kan. Maar wie houd jou tegen om een eigen mod te maken firmware te breken en een betere wifi aan de praat te krijgen? the sky is the limit


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.