Doom Eternal komt op 8 december uit voor Nintendo Switch

Doom Eternal is vanaf 8 december te spelen op de Nintendo Switch. Het was al duidelijk dat de port van deze game voor Nintendo's console nog uit moest komen, maar tot nu toe was er geen definitieve releasedatum bekend.

Nintendo heeft een nieuwe trailer van Doom Eternal online gezet en ontwikkelaar Bethesda meldt in een faq op zijn eigen website dat de game vooralsnog alleen in digitale vorm is te verkrijgen. Dat betekent beschikbaarheid ofwel via de Nintendo Switch eShop ofwel via digitale codes van externe winkels. De game neemt 18,8GB aan opslagruimte in.

Bethesda maakt verder duidelijk dat de versie van Doom Eternal voor de Switch gebruikmaakt van optionele gyroscopische controls, die in het hoofdmenu van de game zijn aan of uit te zetten. Er is multiplayer aanwezig, in de vorm van Battlemode. Dat is een twee-tegen-een-modus waarin een volledig bewapende Doom Slayer het moet opnemen tegen twee door spelers bestuurde demonen.

Doom Eternal is sinds maart al beschikbaar op de pc, PlayStation 4, Xbox One en Stadia. Voor die platforms kwam in oktober ook al de dlc genaamd Ancient Gods: Part One uit. Dit eerste deel komt ook beschikbaar voor de Nintendo Switch, maar daar is nog geen concrete releasedatum van bekend.

Door Joris Jansen

Redacteur

30-11-2020 • 17:03

83 Linkedin

Reacties (83)

Wijzig sortering
Ik zie kritiek over waarom dit gedaan wordt, omdat de Switch nu eenmaal minder krachtig is. Minder graphics, framerate... dat wil toch niemand? De originele Doom werd naar zowat elk apparaat geport, of het nou goed was of niet. Niemand deed daar toen moeilijk om, dus waarom nu wel? Denk daar maar eens over na...

Jullie hoeven niet voor anderen te beslissen wat goed is of niet. Als mensen Doom op de Switch willen, laat ze lekker, jij wordt er niet minder van, toch? Nou dan. Blijf maar lekker op Pc fraggen met je i9 + GTX 3090.
Nare eigenschap van de mens, maar je doet er niks aan.
Welkom in 2020. We hebben het nu zo goed, dus we moeten zeiken om te zeiken.

Ik kan juist niet wachten op deze Switch versie. Ik ben niet geïnteresseerd om het te spelen, maar in de techniek en de tricks en de consessies die gedaan zijn door de ontwikkelaar om het aan de praat te krijgen op de Switch. Ik hoop dat ze minimaal een strakke 30 FPS hebben weten te halen.
Nah, zo simpel is het niet! ...Of anders was DooM Eternal al lang verschenen voor de Switch. Daarnaast kan het voor ID Software financieel ook erg interessant zijn om hun engine goed aan de praat te krijgen op de Switch. De Switch is een erg succesvolle console.

Ik verwacht dat ze er echt wat van maken en ik hoop op een strakke 30 FPS met een dynamische resolutie. Die nieuwe ID Tech Engine is een super moderne engine die erg goed schaalt op PC. Die engine is zo goed, alleen al wanneer je kijkt naar zaken als LOD techniek en object culling en zo. Ik ben erg benieuwd hoe zich dat vertaald naar de Switch. Er is IMHO echt wel wat mogelijk met deze engine op de Switch.

Dus ja, zoals ik zei: jittikmiegerij! :+
Wat een schattig punt is, maar als iemand alleen een Switch heeft om op te gamen (of dat het portabel gamen belangrijk is voor hij/zij is) boeit het diegene echt geen reet hoe het op een ander systeem draait. :)
Ik snap zelf niet waarom je zo'n spel zou spelen op de Nintendo Switch. Op pc ziet het spel er supervet uit. Het loopt soepel, goede sound design etc. Op de Switch loopt het niet heel soepel (ik denk 30fps of minder?). Verder zijn de graphics minder goed, omdat de Switch niet heel snel is. En veel mensen die dit spel op de Switch spelen gebruiken waarschijnlijk haast geen goede koptelefoons voor het geluid. Het geluid van DOOM voegt zoveel toe aan de hele ervaring. Daarom benoem ik die ook.

Het is leuk dat het voor iedereen die geen PC/PS4/Xbox heeft toch te spelen is, maar voor mij blijft het altijd een vraag waarom zo'n spel ook voor de Switch uitkomt. De Switch is perfect voor mario spellen en ik heb er zelf ook heel veel plezier mee gehad (ondertussen heb ik de Switch verkocht), maar voor games zoals DOOM lijkt me dit geen geschikt apparaat.
Sommige mensen spelen heel graag handheld. Meer dan 20% van de Switch eigenaars speelt zelfs enkel handheld, om maar te zwijgen van de 10 miljoen mensen die een Switch Lite bezitten.

DOOM 2016 heeft goed verkocht op de Switch, anders zou Bethesda geen geld en tijd in deze port steken :)
Verder draagt game diversiteit zeker iets bij voor een gezonde software library. DOOM op 30 FPS spelen is misschien niet optimaal maar waarschijnlijk nog steeds vermakelijk


Dat mensen die op een Switch spelen, geen goede koptelefoon gebruiken, bestaat trouwens geen enkele indicatie voor. Ik vraag me eigenlijk af wat voor beeld jij in je hoofd hebt van een "Switch" gamer ;p

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 30 november 2020 17:34]

Ik val dus in die 20% ik speel alleen handheld en de dock wordt alleen gebruikt als lader. En ik ben een casual gamer dus speel mijn games op normal en geef niet zoveel om resolutie/fps. Ja wij bestaan ook xD ik speel het liefst alles handheld. Dus stream mijn pc en ps4 ook naar de switch
Je streamt wat naar wat?! Hoe kun je pc naar switch streamed dan?
Verder deel ik je mening, al spel ik ook wel eens docked. Ik heb weinig tijd (gezin met thuiswonende kinderen, voltijds baan, vroeg naar bed) en wil gewoon vlot mijn portie awesome binnenkrijgen. Ik heb doom eternal deluxe al in de aanbieding voor de pc gekocht, maar motion aiming op de bank zou mij kunnen verleiden voor een double dip. DE is de heftigste en tegelijk grappigste fun person shooter sinds... (Te lui om de geschiedenis die te nemen) lang.
Ik stream alles naar m'n switch (hij is dan ook gehacked). Het is zeker mogelijk om je ps4 en pc naar de switch te streamen mits je je switch kan en wil hacken. En inderdaad hier ook full time baan en 2 kleine kinderen. Daarom ook even lekker in bed ff een snelle game starten.

[Reactie gewijzigd door thamaster88 op 30 november 2020 20:55]

Met een gehackte console kun je er vanalles opzetten, zoals bijv. Moonlight waarmee je vanaf een PC met nVidia kaart kunt streamen naar ieder apparaat met een moonlight app.

Hier mooi lijstje met homebrew: https://wiki.gbatemp.net/wiki/List_of_Switch_homebrew
Er bestaan mensen die geen PC hebben. Zelf heb ik beide maar ik neig toch meer het aangenaam te vinden om in de woonkamer, op de bank, casual te gamen ipv mij op te sluiten in m'n computerhok. Wel beter voor de beleving hoor, maar toch.
Hier is Stadia ideaal voor. Switch vind ik zelf toch vooral voor bepaalde games geschikt ( Mario, Zelda etc.).
Tsja, moet je wel weer een degelijke internet verbinding hebben. Hier geprobeert en werkte gewoon niet goed (instabiel ADSL lijntje).
Ik denk dat mensen die op de Switch spelen gewoon minder interesse hebben om 120fps te halen?

Voor mij is 30 stabiel goed genoeg, zeker op zo'n klein scherm.
Mijn snelste shooter vroeger werkte juist prima met 25fps. Unreal tournament...
Volgens mij was dat toch één van de snelste FPS shooters (destijds) :)

Ik heb ook jaren met een verouderd systeem online lopen knallen, en dat ging best. Zolang je maar niet onder de 25-30 kwam.

Moet wel toegeven dat het met een modern systeem toch wel fijner speelt, maar ben er niet echt beter door gaan spelen :)
Het maakt ook alleen verschil voor de absolute top. De normale mensen heeft een reactie tijd waarmee het weinig uitmaakt of je beeld elke 33.333ms vernieuws (30fps) of elke 8.333ms (120hz). Bij e-sports kan dat net het verschil maken soms ja, bij gewoon gebruik zal dit altijd een tragere shooter blijven dan unreal tournament omdat het niet gemaakt is als zo'n snel multiplayer spel.

Maar de switch wordt niet gebruikt voor professionele doom tournaments, dus het maakt niet zo uit. 60+fps voelt wel iets vloeiender dan 30fps, dus als het kan is het mooi meegenomen. Dat wel :)
Je kan die toch in zijn dok steken en op de tv spelen of andere monitor :)
Ik zie de relatie tussen schermgrootte en FPS niet helemaal. Framedrops zijn storend, op een scherm van 5" of een TV van 60".
lol.
Destijds op mijn 66mhz(!) werkstation kon het mij ook niet boeien dat ik de 30fps niet haalde bij de originele Doom.
"De Switch is perfect voor mario spellen"

Zelfs dat niet aangezien er behoorlijk wat compromissen gesloten moesten worden om Mario überhaupt draaiende te krijgen. (denk aan vijanden die op halve framerates lopen).

Stak Nintendo maar eens wat meer geld in hardware, dan kan Mario, Zelda en de rest ook meer schitteren.
Stak Nintendo maar eens wat meer geld in hardware, dan kan Mario, Zelda en de rest ook meer schitteren.
Ik denk dat je gewoon niet bij de doelgroep hoort. Mensen spelen Nintendo games om de gameplay en niet om de FPS.
Gameplay bij platformers is gewoon beter op 60 fps, daar is weinig discussie over mogelijk. Maar dat wil niet zeggen je geen plezier kan hebben op 30 fps.
Straks zijn veel games op ps5 ook gewoon die op 30 FPS draaien. Het is een kleine groep die echt bezig is met FPS haha. Merendeel van mijn gamende vrienden boeit het allemaal totaal niet. Het is maar wat je gewend bent.
Ik denk dat niemand zal beweren dat Miles Morales beter speelt op 30 fps dan op 60 fps. Visueel is het een andere ervaring, maar als het puur op gameplay aankomt speelt de 60 fps variant echt velen malen beter.

Maar je hebt gelijk dat het veel mensen niet boeit, die merken het niet als het beeld schokt en alle input vertraagd is. Of beter gezegd, die weten vaak niet beter. Als je de afgelopen jaren alleen maar op consoles hebt gespeeld dan mocht je vaak al lang blij zijn als de 30 fps stabiel is. Een stabiele 30 fps is dan al een hele vooruitgang. Echten zal 95% van de gebruikers gewoon 60 fps prefereren als je ze blind de keuze geeft en ze moeten zeggen welke het beste speelt.
Maar dat wil niet zeggen dat mensen die op de Nintendo spelen niet wat extra zouden betalen voor extra fps/gfx!. Want die zijn er genoeg.
Ik snap zelf niet waarom je zo'n spel zou spelen op de Nintendo Switch.
Zo ver ik kan zien is het de enige console-versie van het spel met gyro controls.
Doom VR is er ook voor de PS4. Dus blijkbaar heeft de engine support voor andere dingen dan keyboards of controllers alleen.
Ik snap zelf niet waarom je zo'n spel zou spelen op de Nintendo Switch. Op pc ziet het spel er supervet uit.
Omdat ze geen (andere) pc/console hebben die ‘m kunnen draaien...
wat als je nou geen pc hebt ?
of mobiel wilt spelen?
Ik heb doom in een vliegtuig gespeeld en het was de beste mobile game ervaring ooit. Ik zat helemaal in de game misschien nog wel meer dan thuis door het gebrek aan internet..
Onderaan de streep maken betere graphics de game niet leuker. Gameplay first, de rest is gewoon een marketing machine die ons goed heeft opgevoed om altijd de beste hardware te willen.

Kleine toelichting. Ik heb doom voor pc en switch en heb met beide versies veel lol gehad. Eerste playthrough was met de PC met alle settings op ultra en 144hz en FPS game ervaring.
Ik heb alleen een Switch en een Imac. Ik ben hier HEEL blij mee en wacht ook al een paar maanden.
Niet iedereen heeft een PC, de Switch versie draait prima (30 fps ja), gyro controls, dat koptelefoon-gebazel is uiteraard onzin, en er zijn nogal wat Switches verkocht dus de user base is er wel. Het is een perfecte console voor heel veel games buiten Mario om. Sterker nog, als ik naar mezelf kijk, ik heb de PS4 alleen nog voor The Last Of Us II en verder hapt ie stof. Er is gewoon niks dat ik niet op de Switch heb en liever handheld of op TV speel.

Rocket League en Overwatch heb ik op de PS4 ook maar sinds die er op de Switch zijn heb ik ze gekocht en geen moment meer teruggekeken naar de PS4 versies..
Omdat je de PS4 of PC niet in je broekzak meeneemt :) .
Met jou betedenering zou iedereen met een mobiel candy crush moeten spelen en niks zwaarders.
Hoeveel mensen hebben er nu nog een game PC?

Ik game op mijn werklaptop, of op de TV. Heb al jaren geen desktop meer. Ik begrijp de keuze prima. Switch is een heel mooi apparaat.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 30 november 2020 19:09]

Ik snap zelf niet waarom je zo'n spel zou spelen op de Nintendo Switch.
- on the go
- omdat Switch je enige console is.

Dat kostte me ongeveer 3 seconden om te bedenken. Echt geen rocket science.
Het maakt mij persoonlijk niet echt uit of een spel dat ik op de Switch speel wel helemaal soepel draait, of de beste graphics heeft. Daar heb ik mijn Switch niet voor gekocht. Ik heb de Switch gekocht om m'n ps vita te vervangen voor portable gaming. Ik heb vaak geen zin om achter mn pc te zitten en speel veel liever lekker lui op de bank of in bed. De dock gebruik ik ook enkel als oplader of als ik toevallig couch co-op wil spelen met m'n vriend.

Ik heb vorige week Lego Marvel Super Heroes 2 op de switch uitgespeelt. Ik denk dat het gemiddeld op 25 fps draaide en de textures and laadtijden waren niet top, maar heb me er toch echt wel goed mee vermaakt doordat ik 's avonds voor het slapen lekker relaxed 2 uurtjes kon spelen terwijl ik warm onder de dekens lag.

Ik zal Doom niet zo snel gaan spelen omdat het niet mijn soort spel is, maar kan zeker zien waarom mensen het zouden willen spelen op de Switch. Puur omdat we ons niet zoveel zorgen maken over hoe het speelt, zolang als het speelbaar is.

Voor geluid gebruik ik gewoon de Switch speakers, wat prima geluid geeft voor wat het is, en als dat geen mogelijkheid is gebruik ik m'n oortjes. Tot nu toe niks op aan te merken gehad. Wanneer ik op mijn Switch speel weet ik waarop ik speel, en zijn dingen als fps, resolutie, textures en geluid geen prioriteit voor mij. De prioriteit voor mij op dat moment is dat ik gewoon ff relaxed een uurtje of 2 lekker wat afleiding heb. En dat werkt zo goed als altijd.
dan maak je een vergelijking en kom je met "Het is leuk dat het voor iedereen die geen PC/PS4/Xbox", dan kan ik hem ook doortrekken
Waarom zou je hem op PS4 of xbox spelen? mijn 3000 euro pc draait hem beter, waarom zou je het voor minder doen?

Gewoon erg simpel, sommige mensen boeit het niet. 30FPS goed genoeg en lekker in bed liggen nog een half uurtje doom doen voor het slapen. Daarnaast kan het ook fijn zijn om even naast je partner op de bank te zitten zodat je geen vreemde van elkaar word en alleen elkaar ziet met eten en slapen gaan
Toevallig heb ik zowel een PS4 als een Switch en heb ik Doom in de uitverkoop op de Switch gehaald. Waarom? Ik game simpelweg meer op de Switch, het is een meer pick up en play apparaat en ik had nog geen FPS. Daarnaast heb ik mijn Switch in de slaapkamer(waar ook m'n pc staat) op een klein tv'tje aangesloten en de PS4 in de woonkamer. Ik heb niet altijd zin om op de bank te gamen, soms is het lekker om op bed te liggen en wat te knallen.

Op de PS4 speelt het uiteraard wat soepeler en ziet het er mooier uit, maar het is vrijwel even leuk op de Switch. Een stabiele 30fps is prima en na een minuutje spelen heb je dat niet eens door, alleen bij sommige challenges was het onhandig omdat je binnen een bepaald tijdstip heel precies moet schieten. Het beeld is wat minder scherp, maar dat maakt het niet minder leuk. De gameplay loop blijft gewoon hetzelfde bewegen en schieten. Het viel me enorm mee hoe goed ik me ermee heb vermaakt.

Wat wel zonde is, is dat de Switch versie zoveel later wordt uitgebracht. Dus de andere versies liggen inmiddels al in de virtuele budgetbakken, terwijl er voor de Switch versie ongetwijfeld de volle mep moet worden betaald.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op 30 november 2020 17:45]

Het voordeel van een Switch is dat je op een scherm kan spelen en onderweg. Een laptop kan dit ook maar die is vaak groter en duurder dan een Switch.

Daarnaast is voor consumenten prettig om spellen op meerdere platformen te hebben. Zo kun je toch een spel spelen ook al heb je niet de snelste spelcomputer. En als de toekomstige Switch backwards-compatible is zullen mensen mogelijk ook deze titel iets eerder oppakken.
Ik ben het niet helemaal met je eens, gezien Mario etc ook triple A is. Maar inderdaad, de vorige Doom release was ook al niet van top kwaliteit. Die engine is prachtig en ik vind het knap dat ze deze game uberhaupt enigsinds draaiende krijgen op de switch. Maar dit is nu net zo'n game die onspeelbaar wordt als je geen steady 60fps framerate haalt. De switch is geweldig, maar niet voor Doom Eternal wat mij betreft.
Anoniem: 159816
@Stinky930 november 2020 18:38
Deze game is juist de essentie van Doom, in tegen stelling tot het gedrocht dat Doom 3 was.
Nou.. dat heeft lang geduurd voor ze doom op de switch aan de praat hebben gekregen! _/-\o_

Op de Game & Watch SMB 35 years hadden ze een weekje nodig!

[Reactie gewijzigd door KaiTak op 30 november 2020 17:11]

Leuk, jammer alleen dat het om een digitale versie gaat en niet fysiek wordt uitgebracht. Dan haak ik al af.
Ben wel heel benieuwd hoe deze game speelt op de switch. Heb m op de PS4 pro gespeeld destijds. Opzich wel gaaf om "on the go" te kunnen DOOM'en , mits het soepel speelt. Mensen ervaring met de vorige versie op switch?
Het is qua port een technisch hoogstandje. Maar wel een met beperkingen als je de PC-versie ernaast houdt. Maar wel een die je mee kan nemen onderweg.
Als je geen problemen hebt met 30 fps, framedrops, texture pop-in, dynamic resolution downscaling, een laag vaseline over je scherm en crappy controls dan is het prima. Dit zijn wat mij betreft nu net de redenen waarom deze game voor switch geen goede match is.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 30 november 2020 17:25]

Niemand koopt een switch om de graphics.....alleen de mensen zonder switch zeuren over het feit dat de Nintendo switch achter loopt qua graphics....de Nintendo spelers zijn ondertussen gewoon aan het genieten van de gameplay zelf.
Het feit dat het portable is maakt het een stuk leuker. Bijvoorbeeld diablo 3. Speelt het leuks op de switch. Terwijl ik hem heb op de pc.
On the go heeft toch wat speciaals.

Mijn quote uit een andere comment thread
Ik heb doom in een vliegtuig gespeeld en het was de beste mobile game ervaring ooit. Ik zat helemaal in de game misschien nog wel meer dan thuis door het gebrek aan internet..
Onderaan de streep maken betere graphics de game niet leuker. Gameplay first, de rest is gewoon een marketing machine die ons goed heeft opgevoed om altijd de beste hardware te willen.

Kleine toelichting. Ik heb doom voor pc en switch en heb met beide versies veel lol gehad. Eerste playthrough was met de PC met alle settings op ultra en 144hz en FPS game ervaring.
deze game op de PS4 geprobeerd, maar met een controller i.p.v. keyboard+muis is het zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad bijna onmogelijk om doorheen te komen. :/
deze game op de PS4 geprobeerd, maar met een controller i.p.v. keyboard+muis is het zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad bijna onmogelijk om doorheen te komen. :/
Nu heb ik geen ervaring met DOOM, maar twin-sticks besturing voor shooters op consoles heeft mij nooit bevallen. Een keyboard en muis zoals op de pc voelt een stuk natuurlijker aan. Het enige wat voor mij fijn werkt op een console zijn gyro controls (zoals o.a. in Ocarina of Time 3D op de 3DS en Splatoon 1/2 op de Wii U/Switch), waarbij je met de rechter stick de grote, grove bewegingen kunt uitvoeren en met je polsen het fijnere richtwerk kunt doen.
Dan hebben ze goed vastgehouden aan de formule in de jaren '90 toen games nog moeilijk waren. Tegenwoordig schakelen sommige games de moeilijkheidsgraad terug of nemen ze je aan het handje als je x aantal keer af bent gegaan.

Een ding weet ik zeker en dat is dat mijn kinderen later eerst papa's NES en SNES bibliotheek door mogen spelen voordat ze met de games van 'tegenwoordig' aan de slag mogen. Beetje eelt kweken op dat gamerzieltje :+

[Reactie gewijzigd door D3F op 30 november 2020 17:40]

Anoniem: 159816
@D3F30 november 2020 18:08
Lekker de Lion King spelen op PC of SNES, dan leer je wel snel om met frustratie om te gaan :D.
De enige mogelijkheid die ik zie om het speelbaar te maken op consoles, is het flink verlagen van AI en damage van enemies.
Vind het nog steeds jammer dat deze game geen fysieke release krijgt, zal waarschijnlijk met de koste van het geheugenkaartje te maken hebben.

Wel tof dat ook mensen met alleen een Nintendo console nu deze geweldige game kunnen spelen.
Ik hoor iedereen altijd dat doom zo goed eruit ziet enz. Maar ben ik de enige die Doom niet echt een hoogvlieger vindt?
Must buy ik heb geen PC en voor onderweg een perfecte game!
Zelf ook een Pc gamer, maar sinds een half jaar ook een Switch Lite en hij bevalt veel beter dan verwacht voor AAA games. Wel wat oudjes zoals Red Faction 2 remastered, en Sniper Elite 2&3. Ik heb deze ook allemaal op de Pc gespeeld, maar moet zeggen dat deze ook op de Switch heel goed speelbaar zijn. Het was een beetje de missing link na de PS Vita waar vroeger ook veel AAA spellen op te spelen waren. Het is zeker een betere ervaring dan verwacht en het is wel gaaf dat ze Doom ook geport hebben (al ben ik er zelf geen groot fan van). Zou wel gaaf zijn als er straks een Switch 2 komt die grafisch wellicht weer wat beter is, maar de huidige is best ok.