Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook voegt 90Hz-ondersteuning en fitnesstracking toe aan Oculus Quest 2

Facebook heeft een Oculus Quest 2-update uitgebracht die 90Hz-ondersteuning voor games en apps toevoegt. Het bedrijf maakte eerder al bekend dat de Quest 2 na release een 90Hz-modus zou krijgen via een update, maar meldde niet wanneer dat zou gebeuren.

Facebook is vandaag begonnen met het uitrollen van de update, zo meldt het bedrijf. De 90Hz-modus werkt met native Quest 2-games en met Oculus Link, waarmee de Quest 2 wordt gebruikt als pc-VR-headset. "Vanaf vandaag zal alle systeemsoftware standaard op 90Hz draaien, en we staan ontwikkelaars toe om Quest 2-titels te voorzien van native 90Hz-ondersteuning."

Het bedrijf meldt dat verschillende VR-games 'binnenkort' worden geüpdatet met 90Hz-ondersteuning, waaronder Superhot, Beat Saber, Job Simulator en Echo VR. Oculus Link werkt al volledig met 90Hz. Link-gebruikers kunnen met de nieuwe update ook kiezen uit andere verversingssnelheden, welteverstaan 72Hz en 80Hz. De Oculus Link-modus krijgt ook enkele andere nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid om de renderresolutie van apps te veranderen.

Facebook maakte eerder al bekend dat de verversingssnelheid van de Oculus Quest 2 na release opgehoogd zou worden naar 90Hz. Aanvankelijk werkte de VR-headset alleen op 72Hz. Volgens het bedrijf waren de ontwikkelaars in eerste instantie niet tevreden over de aansturing van het scherm op 90Hz.

Facebook voegt ook een fitnessmodus toe aan de Oculus Quest en Quest 2

De Oculus Quest en Quest 2 krijgen daarnaast een nieuwe fitnessmodus. Oculus Move is een fitnesstracking-app die in combinatie met alle Oculus-apps en -games werkt. De fitness-app schat in hoeveel calorieën gebruikers verbranden tijdens het gebruik van de Quest-headsets. Dat gebeurt door de bewegingen van de headset en controllers bij te houden.

Verder voegt Facebook ook 'Gifting' toe aan de Oculus Store. Hiermee kunnen gebruikers apps en games kopen, om deze vervolgens naar een vriend te versturen. Dit kan gedaan worden via de mobiele Oculus-app of via een webbrowser. Ontvangers kunnen de apps en games vervolgens ook verzilveren via de Oculus Store. De Gifting-functie wordt later deze maand toegevoegd, zo meldt Facebook.

De Oculus Quest 2 kwam in oktober uit tegen een adviesprijs vanaf 350 euro. Tweakers publiceerde toen een review van de Oculus Quest 2. De headset is sindsdien enkele keren in opspraak gekomen, onder andere omdat gebruikers verplicht zijn om een Facebook-account te koppelen aan hun Quest 2. Gebruikers met een afgesloten Facebook-account, kunnen de headset niet gebruiken. Een Duitse toezichthouder noemde dit eerder 'mogelijk illegaal'. Ook ondersteuning voor Oculus Go-apps werd uit de headset verwijderd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

14-11-2020 • 15:17

83 Linkedin

Submitter: Darklance

Reacties (83)

Wijzig sortering
Wij willen hem op grotere schaal gaan inzetten in de medische sector maar zien er dus gewoon vanaf door de Facebook integratie. Eigenlijk best schandalig wat ze hier doen ik denk dat het voor veel mensen een dealbreaker is...

We gaan nu voor de Pico.
Volgens de EULA mag je sowieso de consumentenversie niet voor commerciële doeleinden gebruiken. Daarvoor heb je oculus voor business. Deze heeft geen Facebook integratie, maar wel workspace.
Sinds wanneer is de zorg commercieel?
Het gaat hier om gebruik persoonlijk gebruik versus gebruik binnen een organisatie. Maar als je denkt de consumentenversie te kunnen gebruiken is voor jullie doel dan zou je via de developer dashboard testaccounts kunnen maken voor je headsets (https://developer.oculus.com/distribute/test-users/) Dit zorgt ervoor dat je headset niet persoonsgebonden is.
Dank voor de tip. Commercieel wordt meestal uitgesloten vanuit concurrentie of marketing oogpunt en niet zozeer als niet-particulier. In mijn ervaring beschouwen fabrikanten de zorg nooit als commercieel in dat aspect en beschouwen ze het gewoon als individuele inzet.
Zorg valt niet onder consumer.
Serieus? Zorg is zeker geen consument.
Het is niet commercieel. Geen winstoogmerk etc. Wij verdienen geen geld met dit product maar leveren een maatschappijke dienst uit maatschappelijke middelen.
Omdat er geen winstoogmerk is wil niet zeggen dat het niet onder de zakelijke markt valt. Enuh, winst is makkelijk weg te werken in het verhogen van de salarissen van de medewerkers, zo werken een hoop stichtingen.
Ik vraag me af waarom er dan zoveel te doen is over de salarissen in de zorg. Maar goed. Ik vind het goed. Alle ziekenhuizen, verpleeghuizen en huisartsen zijn commerciële instellingen.
Ik zou idd de voorwaarden er op nalezen of de zorg wel of niet gezien wordt als commercieel / zakelijk gebruik.
Sinds 1 januari 2006 toen de marktwerking werd ingevoerd voor de zorgsector.
Die marktwerking gaat over het inkopen van zorg door verzekeraars bij aanbieders. Niet door patiënten bij aanbieders. En is overigens nooit van de grond gekomen.

Het is blijkbaar ingewikkeld....

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Semioverheid
Ik ben het met je eens dat ingewikkeld is maar de jurisprudentie hierover is wel heel duidelijk. Algemene ziekenhuizen zijn geen semi overheid doordat zij hun financiering ontvangen van verzekeraars die sinds 2006 dus commercieel zijn. Uitzondering wordt gemaakt voor academische ziekenhuizen.

Voor meer informatie
https://kvdl.com/artikele...en-aanbestedende-diensten
Het is dus niet ingewikkeld.
De klant betaalt niets aan ons. Je hebt als klant ook geen invloed op de prijs. Er is dus geen commercie tussen klant en aanbieder. Er is ook geen marktwerking tussen ziekenhuizen maar tussen verzekeraars en ziekenhuizen. Dat zorg bij ons wordt ingekocht door een partij die commercieel is betekent niet dat wij dat ook zijn. De overheid doet ook zaken met commerciële instellingen dat maakt de overheid nog niet commercieel. We zijn dan ook vrijgesteld van BTW.

En die link gaat over toezicht als in de zin dat er overheidsgeld wordt besteed een of de overheid daarmee toezicht houdt en heeft niets te maken met het al dan niet commerciële karakter van de zorg.

[Reactie gewijzigd door gaskabouter op 14 november 2020 22:47]

Dit gaat erg off topic maar oké.

De redenen waarom een ziekenhuis commercieel is.
  • Zoals je zegt, er is marktwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars. De patiënt is dan ook niet de klant van het ziekenhuis. Dat is de zorgverzekeraar. De patiënt is klant bij de zorgverzekeraar.
  • Die prijzen zijn weldegelijk beïnvloedbaar en worden jaarlijks onderhandeld tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars.
  • Een ziekenhuis dient ook gewoon winst te maken of ze minst quite te spelen omdat een ziekenhuis failliet kan gaan. De overheid legt het verschil niet bij.
De link die ik gaf gaat niet over toezicht maar over de aanbestedingswetgeving. De aanbestedingswetgeving bepaalt onder andere of een bedrijf een publieke instelling, semi overheid of een private partij is. Er is dus jurisprudentie dat ziekenhuizen een private partij zijn.

Vrijstelling van btw is trouwens geen kenmerk van een niet commercieel bedrijf. De KLM is ook vrijgesteld van btw voor internationaal personenvervoer.

Maar je hoeft het niet van mij aan te nemen. Vraag het van de week maar aan jullie jurist. Die zal je hetzelfde vertellen.
sinds heel lang er werken ook gewoon commercieel medewerkers in de zorg maar het is niet commercieel

LOL

https://www.nationalevaca...s:%2F%2Fwww.google.com%2F
Sinds wanneer is de zorg niet commercieel!?
Stevige rem op innovatie als je kunstmatig gaat gatekeepen.
Onzin, want voor innovatie maakt het gebruuk van een facebookaccount niets uit.
Zucht, strikt genomen kun je geen burner account aanmaken, en de opmerking ging meer om innovatie alleen "legaal" te maken met de duurdere, wellicht zelfs minder goede bril, terwijl innovatie vaak juist gebaat is bij goedkope proeftuinen.
Dit was bij ons in het onderwijs exact hetzelfde. Het leek sommige wat voor gebruik in de les maar toen de integratie kwam is het gecanceld.
Ik zou dan toch nog eens naar de Pico kijken. Er zit echt wel meerwaarde in VR. Het maakt passief luisteren actief luisteren. Wij hebben de indruk dat het veel beter doordringt én blijft hangen. De eerste wetenschappelijke literatuur is er ook al, zij het mondjesmaat maar de resultaten zijn erg positief.
Dank. Ik ga eens kijken. Is daar educatie materiaal voor het vo aanwezig?
Dit is alleen de bril. Apps en zo moeten apart aangeschaft worden.
Heb je een linkje voor dat wetenschappenlijke artikel van leren in VR? Wat voor termen moet je dan naar zoeken?
Ik heb er door de jaren veel meer voorbij zien komen, maar dit is er in ieder geval alvast één:
Learning in virtual reality: Effects on performance, emotion and engagement
Er is ook oculus for business waarbij je niet onder Facebook policy maar onder de workplace policy valt. Je wilt sowieso niet gebonden zijn aan de oculus store of gaan sideloaden voor de distributie van je apps en MDM...

https://business.oculus.com/
700$ per bril
En nog eens 180$/maand jaar voor de business subscriptie.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 15 november 2020 09:12]

En wie vertrouwd facebook met hun "workspace policy" ?
Ik zal nooit een product aanschaffen wat aan facebook gekopeld is. Whatsapp is ook zoiets, jammer dat veel mensen het niet uitmaakt.

Zuckerberg is niet miljardair geworden door netjes te spelen.
Workplace is prima te vertrouwen. Wij passen Oculus for Business nu ook al toe bij een aantal klanten waarbij de ‘consumer’ versie sowieso geen optie is (als het goed is geldt dat eigenlijk voor elk bedrijf). Alles staat prima online gedocumenteerd.

Ja het is wat duurder in aanschaf ($799) en bij gebruik ($180 per jaar NA het eerste jaar). Maar dan krijg je ook een veel beter product voor bedrijven: geen games store/geen facebook geneuzel en accounts/fleet management/ makkelijke distributie van apps en zelfs van te voren wifi kunnen instellen - organisatie breed).

Als je kijkt naar zoiets als een VR bril, dan is een bril als de Quest met 3 jaar wel afgeschreven (zeker als er met 2 jaar al weer een betere komt). Met dat in het achterhoofd kost de OfB Quest 2 ca. €980 exl. BTW ($799 + $180 + $180). En dat is een prima prijs voor het beste apparaat in z’n klasse (standalone HMD). En begin dan niet over de die Pico Neo 2 steeds... we hebben een loan sample gehad en het is en blijft het gewoon net niet (voelt aan als een chinese knock-off die gewoon net te veel steken laat vallen).

Begrijp me niet verkeerd... ik heb niks met fb en ik hoop echt dat er gezonde concurrentie komt (bv opvolger HTC Focus Plus ergens in Q1 2021), maar voor nu doet fb het gewoon erg goed met hun Quest lijn!

[Reactie gewijzigd door BaT op 16 november 2020 10:18]

En begin dan niet over de die Pico Neo 2 steeds... we hebben een loan sample gehad en het is en blijft het gewoon net niet (voelt aan als een chinese knock-off die gewoon net te veel steken laat vallen).
Zo zijn ze volgens mij wel gewoon begonnen. Concurreren met Samsung GearVR en later Oculus Go, en HTC Focus. En inderdaad, Chinees.
*$180 per jaar, niet per maand...
zelf wou ik hem heel graag hebben maar ik vertrouw facebook voor geen meter en zie het als te grote risico, jammer want ik vind de prijs en vr headsets wel heel intrestant
https://business.oculus.com/products/
Commercial Organization” means any person, entity or organization that is not a personal or consumer user.
Commercial Organizations include for-profit, non-profit, and other non-consumer proprietorships or entities.

Er is wel een vr for good program en hier in België althans zijn de ziekenhuisnetwerken vaak VZW's.

[Reactie gewijzigd door florjohn op 14 november 2020 23:14]

Er is ook een Oculus Quest for Business. Ook zonder Facebook.
Ja... en jij gelooft dat Facebook niet op een andere manier informatie doorstuurt? Dat je het niet hoeft te koppelen aan een account, stopt het spioneren niet.

Hell, zal me niks verbazen dat facebook kan nagaan wie er in de buurt van dat ding is, als je facebook op je telefoon draait. Dat apparaat zal zeker "product verbeter" data naar facebook sturen, en facebook zo ook aannames kan doen over wie wat met het apparaat doet.
Dan moet kijken naar https://business.oculus.com/products/
Kan je ze ook op afstand mee beheren etc.
Ja hebben we ook naar gekeken naar is serieus twee keer zo duur en de licentie is voor een jaar. Nu hebben we eenmalige uitgave per bril en een licentie per programma. Deze is 800 dollar per stuk nu zijn we 400 kwijt en voor 150 euro per maand 60 licenties voor de software. Dus voor 15 brillen met licentie betalen we nu 6150 euro. Van Oculus was dat 12150 euro geweest en dan maar kijken wat ze na 1 jaar gaan rekenen.
Volgens mij worden wij betaald uit maatschappelijke middelen en hebben wij de plicht daar zorgvuldig mee om te gaan.
Een account maken is wel wat anders dan het koppelen van een dienst aan een product. Hier worden twee dingen gekoppeld die los van elkaar bestaan in plaats van een account voor het product wat je gebruikt ten behoeve van support of wat mij betreft reclame. Dit is gewoon een ander niveau van integratie dienst en product ten behoeve van zeer waarschijnlijk data verzameling.
Facebook/Oculus heeft trouwens een smerig spelletje gespeeld wat die fitness app betreft.
Doet denken aan Apple.
Ze hebben Yur Fit eerst het leven zuur gemaakt en het daarna simpelweg gekopieerd.
https://www.reddit.com/r/...m=ios_app&utm_name=iossmf

Voor mij de zoveelste reden om bij de Quest weg te blijven.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 14 november 2020 15:23]

Het is misschien nitpicking maar waarom staat er "facebook..." ipv "Oculus..." ? Ik weet dat facebook oculus heeft overgekocht maar bij andere soortgelijke gevallen zie je zoiets niet?
Of is Oculus niet meer het merk maar alleen een type naam geworden?
Oculus is slechts een frontje, maar sinds de FB integratie met de Quest kun je die net zo goed weglaten...
Het is net als Apple iets aan de iPhone toevoegt. Sony die iets aan de playstation toevoegt.

Verwarring ontstaat waarschijnlijk omdat het vroegere bedrijf Oculus heette en het product wat ze uitbrachten de Oculus Rift heet.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Facebook zelf de naam Oculus gaat uitfaseren en overgaat op gewoon Facebook. Zou dit met de reputatie van Facebook zelf niet hebben gedaan en gewoon lekker het frontje bewaard waardoor een eenling er nog in zal trappen.
Aan de andere kant wel eerlijk want nu weet iedereen dat ze voor 300 euro hun ziel mogen verkopen.
Oculus is alleen maar het merk nu, facebook is de werkelijke producent.
De intergratie van facebook lijkt me in deze dusdanig dat dat terecht is. Het is niet zo dat facebook slechts op de "achtergrond" een rol speelt in de vorm van eigenaar/kassa. Oculus klant = Facebook klant.

Edit: Lijkt me zelfs een kwestie van tijd voordat ze naam Oculus helemaal niet meer gaan voeren:
https://techcrunch.com/20...rganization/?guccounter=1

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 15 november 2020 23:12]

Is er al een jailbreak?
Er was er een aangekondigd maar het lijkt erop dat het fake news is en de jailbreak niet werkt
Nee, nog niet beschikbaar gemaakt. Het is een beetje te volgen via https://forum.xda-developers.com/mobile-vr/oculus-quest, ik hoop er ook op
Dit kan wel. Dit kan nu al wel:https://youtu.be/RDUlYekMdl0. Heeft wel wat performance nadelen......
Wel handig dat het nu officieel is. 90hz werkte al door via SideQuest 90 hz te forceren in alle apps. Met name via Virtual desktop wireless mode met wifi6 werkte dit al uitstekend op de quest 2. Met een stream tot 160mbit en een delay tussen de 20-30 ms is dit uitstekend speelbaar. Eventuele compressie kan ik niet onderscheiden en de kwaliteit schijnt zelfs beter te zijn dan native op de quest 1 volgens onderstaande link. De delay wireless op de quest 2 is zelfs minder dan een rift S. Zie https://youtu.be/6i928zhM7SA vanaf minuut 9.

De vertraging is voor mij niet merkbaar. Om een game als HL:Alyx te spelen zonder snoeren in een grote huiskamer is toch wel heel bijzonder.

Ik heb nog een HP reverb G2 ge-preordered (wanneer deze ooit geleverd gaat worden is helaas onduidelijk), maar deze headset heeft mij echt positief verrast.

edit voor de liefhebber: Bij een nvidia kaart, selecteer h264 ipv hevc. hevc zorgt voor 5 ms extra delay bij Nvidia kaarten. In verschillende games (HL:Alyx, SW:squadrons) kan ik geen verschil in kwaliteit ontdekken met maximale bitrate.

[Reactie gewijzigd door frankrox op 14 november 2020 15:51]

HL:Alyx, WiFi6 en huiskamer... check!
vergeet een powerbank niet voor in je broekzak. hij slurpt nogal :+
Jep heb ik ook, bevestigd met velcro aan de achterkant van de elite band. Ik kan uren spelen zonder op te hoeven laden.
Ik heb WiFi 5 (ubiquiti spul) en werkt ook meer als prima :-)

Voor games als HL Alyx en beat saber een droom om draadloos te spelen.
Maar zelfs voor games waar een kabeltje niet het einde v.d wereld is (zittende games ala Squadrons of auto racen) is draadloos alsnog gewoon zoveel relaxter.
Als idd die HP G2 nog lang duurt is die Quest2 nog wel een alternatief aan het worden
Facebook spyware is sowieso geen optie, maar daarnaast is 150 Mbps bitrate voor mij ook onacceptabel. Heb geëxperimenteerd met steamlink en 100 Mbps screencapture via videokaart software en OBS 1080p 60fps, maar kwaliteitsverlies was voor mij onacceptabel en duidelijk zichtbaar zelfs op een 27" scherm op 2 meter afstand. Omgerekend naar Q2 resolutie op 90 Hz kom je dan op iets van 500Mbps, maar dan wel met het scherm op je neus bekeken door een vergrootglas, ja dat gaat m duidelijk niet worden. Snap de allure van draadloos, maar techniek is er nog lang niet zo te zien.
Uh de techniek is er al wel. Je kan bitrate van steamlink niet zomaar vergelijken met de bitrate van virtual desktop. Daarnaast is er de keuze voor welke codec je wilt gebruiken. Ik heb aardig goede ogen en ik zie geen kwaliteitsverlies.
Ze gebruiken toch de standaard realtime compressie opties? Zolang ze geen nieuwe codec hebben uitgevonden gelden dezelfde beperkingen als voor steamlink en vergelijkbare realtime streaming en capture opties. Wat de meeste mensen doen is statische scenes zonder beweging of "gradients" vergelijken, maar dat slaat nergens op, nogal wiedes dat je dan geen verschil ziet. Probeer voor de gein iets vlotters zoals Dirt Rally of een spel met bewegende planten in de storm en merk op dat de wereld verandert in een olieverf tekening in de regen. Als je een beetje vlot om je heen kijkt zal het ook al zichtbaar zijn, ik persoonlijk ben daar heel gevoelig voor (toegegeven mijn zicht is blijkbaar ver boven gemiddeld zowel in onderscheidend vermogen als details in beweging).
Al 5 weken aan het wachten op een vervangend exemplaar voor mijn Q2. Bekraste lenzen en kruimels tussen lijm lenzen uit doos. Nu al een week vast bij DHL door verkeerd papier werk van Facebook Tsjechië wat hij naar terug moest. Wat een f#@& support van Oculus. Koop nooit en dan ook nooit rechtstreeks van ze maar altijd van een reguliere Nederlandse retailer voor garantie!!

[Reactie gewijzigd door mvoosten op 14 november 2020 17:26]

Mijn zus heeft er 1 gekocht nadat ik haar beatsaber op htc vive had laten spelen.
Ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben, is een betere ervaring dan mijn setup die 10x zoveel kost.
Alleen jammer van heel dat facebook eco systeem.
Bij mij is de update nog niet beschikbaar. Bij wie wel?
Nu ook even gechecked maar ook nog niet beschikbaar
Vraagje kun je stand alone de game hl:Alyx spelen?
Nee, HL:Alyx draait alleen op pc.
Het schijnt te kunnen met een truucje zodat je via WiFi toch je desktop VR game kunt streamen naar de headset.

Normaliter moet je Oculus Link gebruiken ja.
mag iedereen weten waar je woont, wat je doet en wat je conditie is..lekkerrrr

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True