Oculus Quest 2 krijgt 120Hz-modus en Air Link voor draadloos spelen van VR-games

Facebook komt met een update voor de Oculus Quest 2 waarmee een verversingssnelheid van 120Hz en het draadloos streamen van vr-games via Air Link worden ondersteund. De update wordt geleidelijk aan uitgebracht.

Oculus meldt op zijn blog dat de v28-software-update spelers en ontwikkelaars meer keuzes geeft door de optie van 120Hz mogelijk te maken. Ontwikkelaars kunnen binnenkort apps in de Oculus Store uitbrengen die native op 120Hz draaien en gebruikers van de Quest 2 kunnen voor die verversingssnelheid kiezen via een instelling in het Experimental panel. Momenteel zijn er nog geen apps die 120Hz ondersteunen en de hele interface van de Quest 2 blijft werken op 90Hz. Eerder zette het bedrijf al de 120Hz-ondersteuning op zijn roadmap. De Oculus Quest 2 had bij de release een refreshrate van 72Hz, maar toen was al een experimentele modus voor 90Hz beschikbaar. Deze 90Hz-modus is al enige tijd officieel beschikbaar.

Daarnaast brengt de nieuwe update ondersteuning voor Air Link met zich mee. Dit is een streamingtechnologie waarmee VR-pc-games draadloos via wifi kunnen worden gespeeld op de Quest 2. Oculus presenteert Air Link als een alternatief voor Oculus Link-kabels, waarmee de VR-bril via USB-C op een pc kan worden aangesloten. Volgens Oculus is Air Link alleen een goede optie als er een sterk wifisignaal is, waarbij het spelen plaatsvindt op pakweg zes meter van de router. Bij minder optimale wifiomstandigheden raadt het bedrijf aan om de bedrade Link-oplossing via USB-C te gebruiken. De fabrikant zegt ook dat spelers beter deze bekabelde optie kunnen gebruiken als ze de beste visuele kwaliteit willen ervaren.

Tot slot komt Infinite Office beschikbaar. Dit is een functie die onderdeel is van Oculus Home en gebruikers in staat stelt om in een virtuele omgeving te werken. Met de komende update kunnen gebruikers een virtueel bureau toevoegen op de plek waar hun echte bureau staat en fysieke objecten toevoegen zonder dat ze hun VR-bril hoeven af te zetten. Ook komt er een virtuele representatie van het Logitech K830-toetsenbord. Zowel het toetsenbord als de handen van de gebruikers worden zichtbaar in de virtuele ruimte, wat volgens Oculus het invoeren van tekst en het navigeren in het systeem moet vereenvoudigen. In de toekomst komt er ondersteuning voor meer toetsenborden.

Update v28 zal zoals alle updates voor de Quest 2 geleidelijk aan beschikbaar komen voor gebruikers. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat de update nog deze maand voor de meeste of alle Quest 2-bezitters uit zal komen.

Door Joris Jansen

Redacteur

14-04-2021 • 07:57

137 Linkedin

Reacties (137)

137
134
46
7
0
64
Wijzig sortering
Zou het nog uitmaken of je een hotspot (Virtual Access Point) gebruikt op de PC waarvan je wilt streamen, zodat je de router eigenlijk kan overslaan?
Ik heb dit zelf getest maar werkt toch niet lekker. Ik heb een ubiquity ap6 lite in dezelfde kamer. Dit samen met VD werkt perfect. Ik heb geen issues en het beeld en tracking is niet te onderscheiden van native
Ik heb precies hetzelfde, ik heb ook een Unifi 6 Lite.

Ik heb ook een Unifi AC-Lite en daarmee ging het wat minder, nou moet ik wel zeggen dat daar ook al mijn andere spullen aan hangen (werk laptop, telefoon). Toen ik de 6 lite binnen kreeg heb ik de AC laten hangen en de 6 alleen voor VR gebruikt. De andere spullen hangen nog steeds aan de AC. Sindsdien heb ik geen rare hikjes meer tijdens Virtual Desktop.

Dus het is wel de moeite waard om er een speciale AP voor in te richten, vind ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 april 2021 10:59]

Bij mij gaat de 'oude' ap lite ook als een trein, maar heb wel de bandbreedte van 5ghz op 80mhz moeten zetten voordat dat goed genoeg ging.
Ja ik denk dat het bij mij ook niet echt de verandering van AC -> 6 was die het verschil heeft gemaakt. Maar meer het verschil van "AP gedeeld met tig andere apparaten" -> "AP voor VR alleen" :) 80 Mhz had ik al aan staan.

Maar omdat ik op dat moment niks anders had dat al op WiFi 6 kon, had het weinig zin om het andersom te doen. Inmiddels heb ik een OnePlus 8 gekocht dus wellicht ga ik het wel een keertje omdraaien.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 april 2021 19:48]

Zelf heb ik hier positieve ervaring mee. Je moet echter wel hotspot software downloaden (keuze genoeg) omdat het niet goed kan in Windows zelf. Windows en Intel (als in de tak van draadloos netwerk) zitten in sommige landen waaronder NL vast aan een limitatie dat een 5GHz PC hotspot niet toegestaan is op zichzelf. Waarschijnlijk omdat je meer power eruit kan drukken dan eigenlijk mag en die limitatie op routers makkelijker te enforcen is.
Ik durf nu zo niet te zeggen welke software ik er voor gebruik omdat ik nu niet thuis zit te werken maar met een beetje googlen kom je vast een eind. En als het voor jou toch niet werkt heeft het je als het goed is alleen wat tijd gekost.

TL;DR
je kan vanuit windows alleen een 2.4 hotspot aanmaken ondanks dat dat niet goed zichtbaar is. 3rd party software kan wel 5GHZ hotspots maken en dat werkt voor mij persoonlijk goed.

[Reactie gewijzigd door BleghBlarg op 14 april 2021 11:55]

Bedankt! Mocht je vanavond toevallig achter je pc zitten, wil je dan even spieken welke software je gebruikt?
Ik kan hier in Windows toch echt een Mobiele hotspot op de 5Ghz band aanmaken. Volgens de Quest is het ook echt 5Ghz, dus ik weer niet wat jij voor hardware hebt maar Windows is hier niet een beperkende factor lijkt me.
Wellicht had ik meer moeten specificeren dat ik dus ook een wifi module heb van Intel die gebonden zit aan deze afspraak zoals op deze pagina uitgelegd: https://www.intel.com/con...el-wireless-products.html
De fix is dat je het wel kan als je tegelijkertijd ook via 5GHz verbonden bent met een AP maar precies vanwege dat feit is de verbinding belabberd. (voor mij)
3rd party software heeft dit wel voor mij opgelost.
En terwijl ik mijn PC op een andere manier verbonden had met mijn router kon ik wel 5GHz selecteren voor de hotspot maar als ik dan met een wifi scanner app controleerde was die ook gewoon afgestemd op 2.4GHz.
Mijn ervaring is dat een hotspot direct op mijn pc niet lekker werkte. Ik heb een simpel tplink routertje (Archer c1200) op mijn pc geplaatst en dat werkt perfect. Het is overigens van belang dat de PC bedraad is. WiFi 6 is momenteel overbodig, WiFi 5 bandbreedte is nog overkill.
Heb ik getest omdat mijn PC AC1200 met Wifi 6 ondersteuning heeft, maar de verbinding was enorm slecht gek genoeg. De PC zelf trekt ruim 500Mbps over wifi vanaf mijn thuis netwerk, maar de bril direct op de PC haalde een fractie (rond de 100 en niet stabiel). De bril op mijn thuis netwerk draait perfect, dus de bril direct op de PC was een stuk slechter in de praktijk ook al zou je verwachten dat het veel beter zou zijn.
Ik heb precies dezelfde ervaring.
De verbinding was alleen bruikbaar met de dongle vanuit mijn moederbord op 1 meter afstand. Enige visuele blokkades of langere afstanden maakte de verbinding super onstabiel. Uiteindelijk een Huawei AX3 Wifi 6 router als AP ingesteld en dit werkte PERFECT.
Als het net zo goed werkt als de huidige link implementatie blijf ik wel bij Virtual Desktop.
Link werkt een stuk beter dan VD en dat is logisch. VD heeft niet te toegang tot de hardware zoals Oculus dat zelf kan. Ik verwacht dat, na wat kinder ziektes, Air Link beter gaat werken dan VD. VD heeft haperende schokkende tracking en dat is een beperking die ze niet kunnen oplossen. Link werkt nog altijd vloeiender hier, en feilloos.
Om aan te geven wat een shit bedrijf Facebook is, VD had deze feature al lang klaarstaan maar Facebook blokkeerde het.. support de echte developers door VD te gebruiken en niet gestolen feature:

It’s mostly the fact that they blocked my feature from being in the store for almost 2 years, blocking potential competition before they even announced Link. I’ve put a ton of work into it, optimized it and made it easy to use over the last 2 years. Oculus just swooped in, learned what worked and what didn’t from my work, saw how popular it was and copied the functionality. They released their own version without even mentioning my app or ALVR in their post. It’s infuriating..

https://reddit.com/r/Ocul...fdvz/_/gufqmfs/?context=1
Volgens mij zegt Furfoot iets anders. Zelf geen ervaring met kabel, maar wel perfect met Virtual Desktop. Herken de schokkende tracking absoluut niet.
Heb beide nooit gebruikt (zit nog bij de CV1 wachtende op iets wat een upgrade is op elk gebied, en liefst wat goedkoper dan een Index), maar heb wel Oculus Reddit behoorlijk veel gevolgd. En daar heb ik wel de threads gezien over een schokkende tracking in VD, met bijbehorende video's, waarbij gewoon de consensus was: Ja dat doet VD nou eenmaal, en hoort zo.

En daarom is het zo lastig zulke dingen objectief te beoordelen, ook als gebruiker, zonder echt meerdere opties (het liefst blind) te vergelijken. Totdat de Link update kwam, was de consensus daar namelijk ook dat Link compressie eigenlijk onzichtbaar was, en net zo goed als native displayport verbinding. En toen de Link update kwam, toen was het beeld ineens veel beter, en net zo goed als native displayport. Dat kan natuurlijk niet. Het is het één of het ander.

Maar goed, heb ook altijd begrepen dat schokkende tracking komt omdat itt Link, VD niet de de mogelijkheid heeft om ASW toe te passen op het inkomende signaal om latency te compenseren.
Probleem is denk ik ook nog dat het heel persoonlijk is of je verschil in beeldkwaliteit ziet of niet. Zelf ziet het gestreamde beeld er voor mij prima uit, ik zou niet kunnen zeggen waar het verschil zit met beeld via link of met mijn oude cv1. Maar dat wil niet zeggen dat er geen verschil is natuurlijk, ik ben gewoon gezegend met een niet zo kritische blik.
VD tracking is perfect, je moet alleen een dedicated router hebben. Ik kon super smooth Gorilla Tag spelen en dat zegt verreweg genoeg.
ASW maakt echt een gigantisch verschil, sinds er wordt verwacht dat Air Link dat wel gaat ondersteunen kijk ik er heel erg naar uit als Q2 gebruiker. Voor mij is de prijs van VD te hoog voor wat er uit te krijgen valt.
Bij mij werkt het ook perfect met VD. Veel prettiger dan met link.

Daarnaast nog eens de vrijheid zonder kabel. Heerlijk.
Wat de 1 perfect vindt vindt de ander matig. Het is erg lastig om dit goed objectief te beoordelen. Draadloos deel maakt erg veel goed en het speelt ook nagenoeg perfect, dat klopt, maar het is niet perfect. Link ook niet, maar die heeft bepaalde zaken qua vloeiendheid toch meetbaar beter. Voor sommige mensen maakt dat weinig uit wellicht, mij stoortde het wel.
En met die statement ben ik het niet eens. Want de kwaliteit is exact hetzelfde, en niet meetbaar anders.

Dit is uiteraard niet voor iedereen haalbaar. Maar ik heb het geluk met de setup die ik heb, dat het mogelijk is.
Glichtes / micro stutters zijn voor de 1 een niet opvallen maar voor de andere wel, en deze zijn meetbaar. En beeldkwaliteit is wel degelijk anders. Compressie is hoger bij VD dan bij Link, dat is in sommige gevallen echt wel zichtbaar, maar in een hoop niet. Ook dat is meetbaar maar voor een hoop mensen valt het niet op.

Dus speelbaarheid kan net zo goed zijn ook al is de kwaliteit meetbaar minder. Ik ben erg gevoelig voor de geringste imperfecties als mijn gevoel zegt dat het beter kan, dus de ervaring is heel erg persoonlijk. Ik gebruik VD vaak en vindt het echt geweldig goed werken gezien de beperkingen. Maar dat het beter is dat Link is simpelweg niet waar. Het is zeker niet minder bruikbaar, maar dat is heel wat anders.
Sterker nog, VD is gewoon beter dan link want met VD kan je een hogere bitrate instellen dan de (wired) link je geeft. Uiteraard als je router het gewoon trekt natuurlijk. Hier met een Amplifi HD ging dat vlekkeloos, net paar dagen geupgrade naar een Amplifi Alien. Nog niet getest maar ga ervanuit dat het net zo vlekkeloos werkt gezien de Quest 2 WiFi6 ondersteunt.
Ja, die vrijheid zonder kabel is wat mij ook aantrekt, maar ik heb zelf de Vive Pro, maar vind 350 euro om deze draadloos te maken toch echt te duur, en voorlopig vind ik de Quest 2 nog niet goed genoeg om al afstand te doen van mijn Vive Pro, maar wie weet, HTC teased sinds vorige week hun nieuwe headset, en Pico Neo 3 wordt ook al bijna uitgebracht.
Hij zeg dat VD beter werkt dan Link, en daar ben ik het niet mee eens.
Ik speel zelf veel vr met een flinke hogere resolutie en vond toen VD toch een stuk minder dan de link. Had VD dezelfde dag gerefund en ik heb een flinke moderne router. Met grote open games (skyrim) kreeg ik toch flinke artifacts, wat veel leek op link 1.0. Draadloos is leuk maar je levert wel flink in.
Ben erg benieuwd naar air link.
Ik denk dat de AIR link hetzelfde effect zou geven een flinke moderne router gaat je helaas niet helpen als je air spectrum voor WIFI niet optimaal is. dan komt er voor storende factoren gewoon niet genoeg bandbreedte beschikbaar. Dan moet het systeem compenseren met compressie helaas.
Bandbreedte is het probleem niet. VD wordt hier niet beperkt door bandbreedte van Wifi maar door de beperkte toegang tot sensoren en technieken die beschikbaar zijn bij Link.

[Reactie gewijzigd door Tadango op 14 april 2021 10:37]

Nouja, er zal wel iets vooruitgang zijn op VD, maar verwacht er niet te veel van, in iedergeval niet met de Quest 2. Facebook geeft zelf al aan dat Link wel betere beeldkwaliteit geeft, maargoed, kan zijn dat dat in de toekomst natuurlijk beter wordt omdat het pas de 1e versie van AirLink is, en ook Link is na officieel uitkomen ook behoorlijk verbeterd.
VD heeft haperende schokkende tracking
Klinkt als een PICNIC incident. Ik heb nergens last van. Kwestie van een fatsoenlijke router gebruiken.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 14 april 2021 12:10]

Zucht, is geen router issue. Ik heb hier uren met de VD dev's naar gekeken en hun vonden dit normaal. Ze zeiden zelf dat dit niet anders kon omdat ze geen toegang hebben tot de sensoren. Ik heb ook verschillende routers en netwerk setups getest en alles met exact hetzelfde resultaat. Aangezien de dev's zelf aangeven dat dit normaal is lijkt het me stug dat jij dit niet hebt.
Alhoewel de peceptie van traagheid, schokken, enz enz per persoon kan verschillen moet ik zegen dat ik nergens last van heb. Ook nog nooit iemand anders er over horen klagen die bij mij VR gebruikte. Wellicht zit het in jouw Quest 2.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 14 april 2021 12:18]

De Quest 1 had het ook exact zo. Wellicht merk jij het niet.
Zou kunnen, dergelijke begrippen zijn relatief. Ik heb sinds kort een 144Hz scherm. Ik vind de stap van 30 naar 60 enorm, van 60 naar 90 wel zichtbaar en van 90 naar 144 nauwelijks waarneembaar. En dan heb ik het over FPS games. Wat ik wel direct zie is de vermindering aan scherpte door een lagere resolutie en dat is bij elk device en schermgrootte en kijkafstand natuurlijk anders. Voor een monitor is dat bv 2160p op 27/28 inch.

De enige keer dat ik een Quest vond schokken was omdat hij op mijn crappy isp zyXel router zat. Die is vervangen door een goedkope Huawei met 4 cores. Met als gevolg geen latency en geen packetloss meer. Dergelijke metrics zijn trouwens gewoon zichtbaar in VD met een rood kleurtje als je er boven komt.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 14 april 2021 17:06]

Verschilt van game tot game. Bij Alex heb ik dit ook in vd. Maar die speel ik alleen via de kabel. Omdat er een groot kwaliteit verschil is. Bij Pavlov heb ik dit weer niet met vd. Daarnaast is het verschil van vd of kabel in Pavlov ook echt verwaarloosbaar.

Dus het hangt ook net af welke games je speelt en hoe gevoelig je ervoor bent.
Hier ook nog nooit problemen gehad met VD of haperingen. Er kunnen haperingen voordoen als ik mijn kwaliteit TE hoog zette op mn 2080ti, maar sinds mn 3080 heb ik dit ook niet meer.
Ik heb juist veel problemen met de Link cable ervaren. Latency issues, uitval/connectie die crashed. Nu kan ik niet zeggen dat VD altijd feilloos heeft gewerkt, maar vaak waren de problemen daar te herleiden naar instabiel wifi.

"haperende schokkende tracking" is niet hardware noch software gerelateerd, dit kun je vrijwel altijd verwijten aan je wifi signaal ( pc bedraad en de Quest op een sterk 5Ghz punt zonder obstructies ).

Sommige games kreeg ik simpelweg niet werkend met de link cable, Projectcars 2 was bijv. onspeelbaar. Met VD heb ik geen enkel probleem. Misschien dat het tegenwoordig beter is, maar de kabel heb ik al tijden niet meer gebruikt. De (subjectief) betere beeldkwaliteit van de kabel weegt niet op tegen de vrije bewegingsvrijheid en het gemak van VD.

[Reactie gewijzigd door quintox op 14 april 2021 10:29]

Een slechte kabel / usb poort wellicht? Ik gebruik voor Project Cars 2 juist de Link kabel (goedkopere van amazon) omdat dit vloeiender en stabieler beeld is dat VD. Latency is geen verschil en beeld kwaliteit ook niet. Bij VD is het net niet perfect vloeiend maar dat is ook logisch.
Wellicht dat de software inmiddels beter is, maar ik heb het met 2 kabels geprobeerd (officieel en onofficieel), op 2 verschillende systemen (zat een PC upgrade tussen). Dus ik kan met grote zekerheid de usb poorten en kabel uitsluiten.

Is de link software inmiddels uit beta?
Ja, maar ook in het Beta tijdperk was dit voor mij de betere keus met heel af en toe een crash. Ik heb nu regelmatig dat Link niet wil starten zonder een herstart van de Oculus service, maar als het eenmaal verbonden is speelt dat uren achter elkaar zonder probleem.
Same here. Oculus link is niet meer wat het geweest is (elke firmware update v/d Quest en het lijkt te verslechteren). Op Reddit zie je heel veel dezelfde slechte ervaringen met Link. Ja, VD is niet perfect, maar werkt in mijn ervaring doorgaans toch beter (en draadloos spelen is sowieso de betere ervaring).

In mijn beleving geeft FB geen sier om pcvr (met goedrecht overigens) en krijgt Oculus Link niet de aandacht die het verdient. In hoeverre Airlink beter of gelijk is aan VD, daar ben ik erg benieuwd naar, maar mijn verwachtingen zijn niet heel hoog ;-)

Los van dit alles vind ik het persoonlijk misselijkmakend hoe FB kleine devs op slinkse wijze de broodwinning ontneemt. Ja, kopiëren doet iedereen, maar actief een app saboteren, verwarring zaaien met de naam (met hun eigen verwante native app) en een dev onder druk zetten middels het 'join us or die' principe, vind ik geen acceptabele manier van zaken doen. En ja, das niet alleen FB die dit soort praktijken aan de lopende band uitvoert, maar is een probleem met de grotere tech-bedrijven (en wellicht kapitalisme in general, maar dan ga ik iets teveel off topic ;-)
Link kost veel meer CPU om de een of andere reden. Bij een spel als IL-2 kan loop ik eerder tegen een bottleneck aan daardoor.
Gek, ik haal via Link een hogere FPS dan met Virtual Desktop. Scheelde richting te 10%.
Ja, eigenlijk alleen een probleem bij CPU-bound spellen.
Ik heb bij Virtual Desktop helemaal geen haperende tracking. Dat had ik eerst wel, maar na wat settings in vd getweaked te hebben werkt het vloeiend. Sta wel 3 meter bij het modem vandaan en zonder obstakels er tussen. (dit is belangrijk)
Heel tof dat dit nu 'native' komt. Gebruik al een tijdje Virtual Desktop wat hetzelfde bewerkstelligt: bij goede wifi (800Mbps en hoger) draadloos kunnen VR'en. Kan nu in elke kamer VR'en, mijn pc hoeft er niet te staan. Ben heel benieuwd hoe dit tot elkaar verhoudt. Na wat instellingen aanpassen werkt VD nagenoeg perfect. Slechts heel zelden zie je dat er video gestreamd wordt (bijv. bij een achtergrond die net niet helemaal perfect beweegt, beetje soap opera effect) maar latency is voor mij geen issue.
Welke setup gebruik jij voor jouw wifi?
Ik heb momenteel 2 van die gratis KPN Experia Wifi kastjes, en hoewel de verbinding snel genoeg is zie je wel duidelijk dat de kwaliteit wordt gecompressed. Er is geen merkbare delay, maar ik vraag me af hoe erg het kwaliteitsverlies is in betere wifi setups.
Ik heb Ubiquiti Access Points hier met gbit backbone door het hele huis. De kwaliteit is volgens mij niet dynamisch: je zet een vaste bitrate. Hier staat ie op 90Mbps voor VR (en 32 voor desktop). Bij dit Air Link zie ik overigens dat er ook een dynamische bitrate gebruikt kan worden.
Ik verwacht niet dat de beeldkwaliteit veel beter gaat zijn met Air Link want Wifi zal de beperkende factor zijn. Ik verwacht van Air Link vooral een soepeler beeld en betere tracking op zal leveren.
Oculus heeft wel wat interessant dat Airlink kan supporten, dat mogelijk VD niet kan gebruiken:
Asynchronous Spacewarp (ASW) for the Oculus Rift PC runtime. ASW technology works behind the scenes to effectively give our users “free” CPU and GPU upgrades, to provide higher-quality VR on lower-spec hardware. ASW activates as the headset rotates (3DOF), predicting head movement, extrapolating and smoothing frames, and reducing judder to make VR more comfortable.

Until now, ASW has been self-contained in the runtime, where it just works—but we knew it could be better. Today, we’re excited to release the first major upgrade to ASW. ASW 2.0 builds on our previous version, activating to support headset performance in a full 6DOF space, accounting for depth and rotation. ASW 2.0 combines ASW with an existing experimental technology, Positional Timewarp (PTW) to take our PC runtime prediction accuracy to the next level and further boost app performance and frame rate.
Link

[Reactie gewijzigd door Oakley op 14 april 2021 10:28]

Bitrate is dynamish standaard, tenzij je het uitzet in de desktop client
Mijn tip. Ik heb geen extra router gekocht maar mijn PC als Wifi Hotspot. Wifi6 AX200 Pcie kaart kost niet zo veel. Rond de 20 Euro. Werkt als een trein 1200Mbps.

Zelf heb ik een m.2 pcie format vanwege ITX mobo.
Hoe zet je die hotspot op? Mijn PC heeft die AX200 ingebouwd maar de Quest verbindt op slechts 200Mbps als ik in Windows een hotspot maak en de snelheid is enorm slecht. Als ik de PC via wifi verbind aan het thuis netwerk haal ik 500Mbps kopieer snelheid en 866Mbps link speed, dus de Wifi adapter lijkt wel goed.
Ja een bekend probleem. Had eerst een probleem om 5GHz hotspot te maken. Je moet in "configure - advanced" kijken van je network adapter en op wireless mode "5Ghz".

Voor Quest2 1200 Mbps, moet je eerst je mobiele telefoon verbinden met de hotspot en daarna de Quest2. Dan ' unlock' je de volledige bandbreedte.

Hier is het deels omschreven:
https://www.reddit.com/r/...intel_ax200_5ghz_hotspot/
Dit is het 5Ghz probleem, maar bij mij start alles prima op 5Ghz. Ik zie op de quest dat de signaal sterkte van de hotspot maar 1 streepje is op 50cm afstand. op 2 meter valt het signaal bijna weg. Dit lijkt meer in de hotspot een energie beperking te zijn.

Edit: Telefoon verbind ook op een lage snelheid, rond de 130Mbps.

[Reactie gewijzigd door Tadango op 14 april 2021 14:41]

Klinkt meer als een antenne probleem? Ik heb op 2 meter nogsteeds volledige sterkte. Ik heb deze 'racing drone antenne's". Maar was meer om iets korts/kleins te hebben voordat ik een Quest2 had. Ik ga nog een andere antenne met verlengstuk kopen.

Zoek op amazon: Antenna-Dipole-Multicopter-Racing-Quadcopter

In de advanced settings kun je ook nog het eea configureren mbt signaal sterkte. Ik had deze youtube guide gebruikt:
Youtube: Wifi 6 Made Virtual Desktop on Oculus Quest 2 Lightning Fast!! [TUTORIAL]

succes
Moet je dit elke keer doen als je de PC aan en uit zet? Anders blijf ik wel gewoon via mijn router streamen. Ik krijg 30 ms delay ongeveer. Hoeveel krijg jij met je hotspot?

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 14 april 2021 15:40]

Het is dat m'n router te oud is en geen zin heb op dit moment te upgraden en toch al een AX200 wifi had ingebouwd. Moet dit idd elke keer doen. Denk dat ik hoofdzakelijk met de link-kabel ga spelen, want m'n PC is niet zo heel ver van waar ik de ruimte heb om te VR'en.
Zo vervelend dat Microsoft zo'n domme bug laat zitten in windows...
Via de bekabelde, moet er dan ook een USB-C connectie op je kast of moederbord zitten? Of is het uiteinde van de kabel gewoon de standaard USB 3.0?
Kabel USB3.0. USB-C in de Quest2. PC kant kun je USB-A of USB-C nemen, dat maakt dan niet uit. Wat je zelf wil. Ik heb USB-A met m'n quest 2.
Ik heb hem via officiële link kabel -> usb c converter naar usb a -> powered usb hub (4ampere) -> 1,8 meter usb kabel
Zolang het maar USB 3 is, is het goed. Ik heb zelf een 3 meter USB-C > USB-A kabel, en werkt zonder problemen. Maar ben tegenwoordig draadloos gegaan, dus de kabel gebruik ik al niet meer.
Updates zijn goed en deze heeft heel wat extra mogelijkheden. Belangrijker om te weten is of zo ook oude problemen oplossen. Hier ligt er een Q2(v27) stof te vergaren omdat de tracking gewoon telkens verdwijnt nadat het toestel in standby gaat. Een heel veel voorkomend probleem met tot nu toe nog geen oplossing. Vooruitgang is goed als de basis goed zit.
Ik heb dit issue ook maar na een 10-20 seconden komt de tracking altijd terug, bij jou krijg je in zijn geheel geen tracking? Ik speel alle dagen, geen problemen met tracking naast de initiële opstart.

[Reactie gewijzigd door unfor op 14 april 2021 09:34]

In de change notes wordt deze bugs specifiek benoemd als iets wat ook opgelost wordt in deze update. Net als de vervelende bug met de melding "tracking has been lost"
Hebben ze alle support laten vallen voor de Oculus Quest (1)? Of krijgt deze ook de beschikking over nieuwe features zoals Air Link?
Voorlopig wordt er alleen gesproken over Quest 2. Wellicht veranderd dat nog in de toekomst.
Kan ook zijn dat het net zoals met andere features, eerst op Quest 2 uitrolt, en later op Quest 1.
Zeer benieuwd naar Link AIR. Gebruik hem eigenlijk alleen met VD. Pavlov met CSGO maps zonder aan een kabel te zitten is echt vet.
En toch tijd voor pc upgrade dus. 120frames haal ik niet met VR games helaas.
Ik moet sowieso upgraden, maar de huidige GPU markt staat het niet toe. 90 frames is al lastig met m'n huidige kaart.
Nee maar 60Fps met ALVS maakt een scherm refresh van 120Hz mogelijk :)
Niemand die klaagt over de virtual desktop met het nieuwe toetsenbord? Mijn achterdochtigheid gaat dan meteen op tilt en ik vermoed dat alles wat je daarop aanslaat gewoon naar Facebook geupload gaat worden.

Oftewel, men weet straks ook wat je aanslaat ivm je werk. Je zal maar minister zijn of een andere functie die classified docs moet behandelen.

Kan zijn dat ik doordraai hoor, maar zie ze er voor in staat.
Ja joh, alsof die werken via een VR bril.... heb je dat wel eens geprobeerd? Tekst lezen heb je na 10 min echt wel gezien ;)
Daar gaan we wel naar toe richting 2050. Tenminste, dat is mijn visie haha
Tja, over 30 jaar is alles anders, dat weet ik ook wel. Hopelijk iets zonder facebook :)
Misschien draaien ze me een rad voor de ogen, maar tot nu toe lijkt hun data kwaliteit/aanbevelingen bar slecht.

"Omdat je Eleven Table Tennis hebt gespeeld, vind je SuperHot VR misschien ook leuk. Kopen?"

Euh .. ten eerste heb ik table tennis per ongeluk opgestart (minder dan 1 minuut), ten tweede lijken die spellen in de verste verte niet op elkaar en ten derde heb ik SuperHot VR niet alleen al aangeschaft, maar ook al 3 x uitgespeeld :P Try again :+

[Reactie gewijzigd door Arfman op 14 april 2021 12:47]

De reden dat Facebook er later mee komt is omdat zij meteen een zo goed mogelijke ervaring willen bieden EN er hun 'helpdesk' op aan moeten passen. Vergeet niet dat zodra Facebook het officieel released het een feature is van de headset, en als die niet goed werkt dan kan dat weer een hoop gezeik opleveren.
Een 3rd party heeft niet die 'verantwoordelijkheid'.
In principe zou de AirLink beter kunnen werken dan de alternatieven omdat AirLink wel directe toegang zou hebben tot de hardware, waar de alternatieven dat mogelijk niet hebben.

En het aanbod, tja, dat groeit langzaam, maar zal ook weer harder groeien bij de volgende versie omdat die weer een krachtigere CPU/GPU heeft waardoor het voor weer meer developers interessant wordt om met weinig moeite hun games over te zetten. De Quest 2 is al een enorme succes voor de vooruitgang van VR. VR staat op dat gebied nog steeds redelijk in de kinderschoenen, vergelijk het met de 'smartphone' industrie van rond 2006.
Noem eens een headset voor dezelfde prijs waar de software/features beter geregeld is als bij de Oculus? Wat mis je bijvoorbeeld? En als er 1 bedrijf is dat investeert in games voor VR dan is het toch wel Oculus. Ik durf gerust te stellen dat als Oculus er niet was, ondanks alle ook minder positieve zaken, het droevig gesteld zou zijn met VR.
Valve. Zowel software als hardware. Half-life Alyx is ongekend goed, veel beter dan welke game oculus ook heeft gereleased. En de vr set van Valve is danwel niet draadloos, maar daar hoef ik ook niet al mijn privacy voor op te geven.
Halflife Alyx is een erg goed spel, maar dat is slechts 1 spel, daarnaast is de hardware stukken duurder en niet draadloos, zoals je zelf al aangeeft. Om dan te zeggen dat hardware en software een pijnpunt is bij Oculus, gaat me echt te ver, zeker als de concurrentie vaker minder biedt.
Privacy is een pijnpunt bij Oculus. Een heel groot pijnpunt. Of de concurrentie minder biedt hangt vooral af hoeveel je privacy je waard is. Voor mij veel meer dan dat beetje korting wat je bij Oculus dan op hardware krijgt.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 14 april 2021 11:05]

Zelfs meer dan privacy - ik las in een andere comment dat dankzij gedoe met accounts het ook al je oculus-software-aankopen kan kosten...
Dat is niet anders dan bij Steam hoor.
Als jij je account kwijtraakt / geblokkeerd wordt ben je gewoon je library kwijt.

Werkt overal zo.. Xbox, Playstation, Epic etc

Overigens kun je ook zonder Facebook account werken, door een dev account gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Daikirai op 14 april 2021 13:16]

Maar je leent niet je steam-account uit (mee eens dat als je het account zelf kwijt raakt je ook alles kwijt bent).
Door die &^#@$%&^ verplichte FB-koppeling is het apparaat opeens niet te gebruiken zoals de koper/eigenaar dat goeddunkt.
Maar mijn Steam wordt niet afgesloten omdat ik een alias of nickname gebruik. Steam vraagt niet om een kopie van mijn paspoort. Steam gaat me niet vervolgens op alle websites tracken en mijn gegevens verkopen voor advertenties.
Mijn HTC Vive is daarentegen wel draadloos. Doe mij maar Steam. Die debiele facebook koppeling kkomt er bij mij niet in.
Ik heb (het inderdaad geweldige spel) Alyx op de Rift S en de Index gespeelt en doe mij maar de Rift hoor.
Index had continue issues met controller die tracking verloor, daarnaast vond ik het draaggemak bij >1 uur ook beter.
Draaggemak of mijn privacy... hmmm moeilijke keuze..
Alyx met de Quest 2 dmv Virtual Desktop wireless gespeeld. Prachtgame ja. Ga binnenkort misschien voor een nieuwe playthrough maar nu met de developer notes aan.
Facebook moest wel overtuigd worden door externe partijen om PCVR een beetje te ondersteunen. Virtual Desktop kwam pas na twee jaar op de store (na blokkade van Facebook), een korte tijd voordar ze hun eigen kopie aankondigen.

Sidequest was nodig om Virtual Desktop te installeren. Oculus labs volgde pas na de populariteit van Sidequest.

De ontwikkelaar van Virtual Desktop kwam in 2015 al met het idee om de PC te streamen en heeft dit ook voorgelegd aan Facebook in een sollicitatiegesprek. Facebook huurde hem niet in omdat ze PCVR niet interessant genoeg vonden.

Hopelijk is Facebook nu definitief om en ondersteunen ze PCVR gewoon net zo goed als standalone. Lijkt me ook handig voor enterprise-toepassingen. Ik ben zelf verder best fan van de Quest 2, behalve de dickpics die ik naar Facebook moet sturen elke keer als ik in bad ga en Netflix wil kijken.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 14 april 2021 15:41]

Je bedoelt Facebook, die na hoeveel jaar nu eindelijk een "app labs" heeft die ontwikkelaars toelaat hun apps te promoten ? kom maar op met die -1. Als ontwikkelaar ben je in VR dik gecharelt door facebook, zeker nu ze mark overheersen.
Waarom deze rant. Hij noemt toch geen 1 x Facebook?

Het gaat om Oculus, en hiermee ben ik het eens dat er geen enkele andere bril zo goed is als de Oculus.
Qua software, hardware, drivers, support etc is het gewoon een superieur product. Daar kunnen Valve en HTC bijv. nog een hoop van leren.

Dat ik ook liever niet had gezien dat Facebook deze club had overgenomen, absoluut. Maar bovengenoemde punten gelden nog steeds, zelfs met de negatieve invloeden van Facebook.
Oculus is natuurlijk gewoon een submerk van Facebook. Je kunt dus rustig zeggen Oculus = Facebook.
Oculus is a brand of Facebook Technologies, LLC (formerly known as Oculus VR, LLC),[1] a subsidiary of Facebook Inc.
Iedere keer dat je de software start staat het zelfs groot in beeld: Oculus from FACEBOOK (sorry voor de hoofdletters, zo beeld Facebook het af).

Qua software, hardware, drivers, support etc is het gewoon een superieur product. Daar kunnen Valve en HTC bijv. nog een hoop van leren.
Dat is jouw mening..
Software: Volgens mij gebruiken de meeste VR gebruikers nog steeds gewoon SteamVR van Valve... Die software kun je draaien met iedere HDM.. Die van Facebook kun je alleen draaien met hun HDM. Welke is dan superieur? Je kunt de vergelijking niet eens maken... Vanwege Facebook's walled garden.
Hardware: De Valve Index heeft een hogere verversingssnelheid, betere tracking (lighthouse) en een hogere Fov (130 graden). De quest heeft alleen een hogere resolutie. Persoonlijk heb ik liever de voordelen van de Index. Zeker in combinatie met hun betere controllers waar meer vingers nauwkeurigers worden getracked.
Drivers: Daar kan iemand natuurlijk moeilijk iets over zeggen maar zoals aangegeven installeert iedereen toch al SteamVR...
Support: Dat is helemaal een lachertje gezien Facebook al meerdere mensen heeft geblokkeerd wat hun Quest tot een baksteen heeft omgetoverd. Alle aangeschafte software is daarna ook verdwenen. Goede support kun je echt niet claimen.

Zoals je zelf al aangeeft geeft niet iedereen om privacy maar dat wil niet zeggen dat het geen enorm negatief punt is. Arstechnica is het bijvoorbeeld mee eens:
https://arstechnica.com/g...2-as-your-next-vr-system/
Er mogen best een hoop goede games bij inderdaad, maar lang niet alles is geschikt om in VR te spelen. Ook zie ik veel studios nog even afwachten welke kant het op gaat. Nu met de Quest 2 heeft VR een boost gekregen dus ik verwacht dat de ontwikkelen nu wel gaan groeien maar voordat spellen beschikbaar zijn kost even tijd. Ik vermaak me anders prima met wat er is :)
Ik ga dit hier even plaatsen als alternatief voor VD of link (voor quest 1 gebruikers)
https://github.com/alvr-org/ALVR
Niet de moeite waard op te proberen, er is een reden dat VD zoveel verkocht werd. ALVR werkt gewoon niet lekker.
Ik heb hier een tijdje mee gestoeid, en het werkt niet goed. Regelmatig dat je vanuit ALVR Steam moest restarten, bleef de streamer applicatie hangen in een status waarbij Steam nog aangekoppeld is enz, het is lastig om dit stabiel te krijgen, en als de boel niet lekker loopt, is het lastig te zien waar het aan ligt.

Daarom is VD superieur tegenover ALVR, uiteindelijk gekocht, en doet het gewoon vele malen beter, en daarom het geld waard. Ook met die performance overlay waar je kan zien waar je vertraging zit, etc. Plus het hele configureren is vele malen makkelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee