VR-versie van Resident Evil 4 verschijnt 21 oktober voor Oculus Quest 2

Capcom brengt de VR-versie van horrorgame Resident Evil 4 op 21 oktober uit. De game verschijnt op die datum exclusief voor de Oculus Quest 2. Het bedrijf toont ook nieuwe gameplaybeelden van het spel.

In een trailer van Oculus worden de eerste uitgebreide gameplaybeelden getoond, waar de bedrijven eerder alleen korte fragmenten uit het horrorspel lieten zien. In de trailer worden onder andere de merchant, verschillende wapens, puzzelfragmenten en meerdere vijanden uit de game getoond.

De VR-variant verschilt op meerdere vlakken met het origineel uit 2005, schrijft Oculus in een blogpost. De nieuwe versie krijgt onder andere een first-personperspectief. Het origineel had een third-personperspectief. Gamers kunnen het spel zowel zittend als staand spelen en zich door de spelwereld bewegen via 'teleportatie', de analoge stick van de Oculus Touch-controllers, of room-scale-movement.

Wapens en voorwerpen zijn volgens het bedrijf opnieuw ontworpen, zodat spelers deze direct uit de omgeving kunnen oppakken en gebruiken via de Touch-controllers. Ook kunnen gebruikers van wapens wisselen door ze bijvoorbeeld uit een holster te pakken. In voorgaande Resident Evil 4-versies ging dat via menu's. Gamers kunnen daarnaast in elke hand een wapen dragen en bewegen tijdens het schieten, wat voorheen niet mogelijk was, schrijft The Verge.

De VR-versie van Resident Evil 4 werd in april aangekondigd tijdens de Oculus Gaming Showcase. Capcom, Oculus Studios en Armature Studio werken samen aan de game. Resident Evil 4 VR verschijnt op 21 oktober exclusief voor de Oculus Quest 2. De VR-versie komt niet beschikbaar op andere platforms en ook de originele Quest wordt niet ondersteund. Door het spel alleen voor de Quest 2 te maken, hoefden de ontwikkelaars geen rekening te houden met de lagere rekenkracht van de oude versie. Het is nog niet bekend wat de game gaat kosten.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

27-09-2021 • 14:06

61

Reacties (61)

61
61
23
0
0
33
Wijzig sortering
Ziet er uit als Gamecube kwaliteit maar dan in VR.
Erg gaaf hoor, RE4 in VR, maar had ook liever een PC port gezien met alle grafische snufjes naar maximale getrokken. De lichteffecten zijn toch wel erg afwezig en sommige textures lijken wel heel erg plat en steken uit van de omliggende omgeving.
VR gaming is not about graphics ;)
Hier ben ik het deels mee eens.
SuperHot VR is nog steeds een top 3 VR game van me. (Heb zelf de Rift S)

Maar met thriller/horror spellen die spelen met het licht en enge beelden proberen te laten zien dan moet ik toch echt constateren dat de immersie die IK beleef in VR toch wel dramatisch afneemt wanneer de graphics 'subpar' zijn en niet aansluiten op elkaar.

Half-Life Alyx had ook geen goede scores gehad als t volledig 'cell-shaded' was.
Onward is sinds z'n "Quest downgrade" ook behoorlijk wat immersie kwijtgeraakt en is camouflage en omgeving ook niet meer bruikbaar om mee te schuilen.
En zo kan ik nog wel een paar spellen opnoemen die wat betreft immersie het toch écht óók moeten hebben van de graphics/textures.
Ik daag je uit om RE7 op PSVR te spelen. ;)
dat voorbeeld wilde ik ook geven, eng genoeg ondanks de mindere graphics
Wil je hem een hartaanval geven?! Vetste VR ervaring op een console ooit, Star Wars close second.
Ja gespeeld bij een maat van me. Super vet.
De graphics zijn maar 'iets' minder dan t normale spel. Lichteffecten en textures van dichtbij blijven behoorlijk hoogstaand.
Niet te vergelijken met Quest (1 & 2) titels.
Even voor de duidelijkheid, je hebt het nu over de PSVR. Dat ding met die PS3 controllers met die led bolletjes bovenop en een resolutie waardoor het lijkt alsof je door een beslagen duikbril aan het gamen bent? Vrijwel elk spel op de Quest 2 ziet er door de veel hogere resolutie en framerate veel beter uit.
Ja die ja.
Was mijn eerste ervaring met VR.
Zelf heb ik de Rift S.
Heb de Quest 2 wel ervaren maar naast de mooiere donkerwaardes vond ik het nou niet een enorme upgrade in vergelijking met mijn Rift S. Om over de downgrade tussen spellen die op beide platformen zijn uitgekomen maar te zwijgen.

En had bij RE7 VR nou niet echt het gevoel door een vochtige duikbril lens heen te kijken, alhoewel de Rift S wel stukken beter aanvoelde in de korte periode na die ervaring.
Daar kan ik het enkel mee compleet oneens zijn. Granted zowel qua GPU power als qua mogelijkheden van de headsets zijn er veel beperkingen. Maar juist bij VR voor je immersie zijn graphics gewoon een belangrijk gedeelte imo. En dat hoeft niet per se fotorealistisch te zijn, maar ook bijvoorbeeld als iets meer een cartoon-stijl heeft, kunnen wat fatsoenlijke lichteffecten een hoop toevoegen.

En uiteraard gezien het succes van de Quest (2), is het duidelijk dat ook met mindere graphics je een eind kan komen. Maar dat veranderd wat mij betreft niet dat zeker bij VR betere graphics gewoon echt wat toevoegen aan het geheel.
Mwah, ik heb een Quest 2 en ben nauwelijks onder de indruk van de quest native games. VR op potato mode. Beat saber gaat nog wel maar Ik gebruik hem verder enkel en alleen als PC headset. Native quest games zien er niet uit.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 25 juli 2024 18:04]

Niet helemaal mee eens. Betere graphics zorgen toch echt wel voor meer immersie, en daardoor voor meer plezier. Half Life: Alyx had voor mij echt een "wow" effect doordat alles er levensecht uitziet.
De graphics zijn echter niet het belangrijkst.
Gaming is not about graphics. Zeker, er zijn zat spellen die zo dicht mogelijk tegen de realiteit aan gaan zitten maar goede gameplay is een stuk belangrijker dan realistische graphics.
Gaming is not about graphics. Zeker, er zijn zat spellen die zo dicht mogelijk tegen de realiteit aan gaan zitten maar goede gameplay is een stuk belangrijker dan realistische graphics.
Ik vind alle twee belangrijk, natuurlijk is de verhaal en gameplay het belangrijks, maar een nieuw spel die er uit ziet of hij uit 2009 komt zou ik ook absoluut niet willen.
Aan de andere kant speel ik nog steeds spellen als Rimworld of Factorio met graphics die in de jaren 90 normaal waren geweest.
Aan de andere kant speel ik nog steeds spellen als Rimworld of Factorio met graphics die in de jaren 90 normaal waren geweest.
So what, ik speel spellen die ouder zijn dan jaren 90, op me C64 of Amiga, maar dat betekent niet dat alle spellen van nu er zo uit moeten zien, wat je zegt slaat werkelijk nergens op.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 juli 2024 18:04]

Zeker niet, maar spellen hoeven ook niet afgeschreven te worden omdat ze niet hyperrealistisch zijn.
Zeker niet, maar spellen hoeven ook niet afgeschreven te worden omdat ze niet hyperrealistisch zijn.
Zeg ik ook niet, maar gaming is ook definitely about graphics, anders had Crysis nooit bestaan of Hellblade: Senua's Sacrifice, en Halo: The Master Chief Collection, of Metro Exodus, of the nieuwe Tomb Raider, of The Witcher 3: Wild Hunt, of Red Dead Redemption 2, of Horizon Zero Dawn, of een berg andere spellen, die de de mooiste graphics proberen te toveren op je scherm, heb heel vaak bij The Witcher 3: Wild Hunt stil gestaan en gekeken naar de ontzettend mooie natuur, wat er op veel plekken ontzettend mooi uit ziet.

Ja Gaming is also about graphics, en niet alleen gameplay.
Zoals met alles in het leven is het een balans tussen allerlei dingen.
Waarschijnlijk omdat deze origineel voor de Gamecube uitkwam in 2005.
Re4 is natuurlijk ook een gamecube game. RE7 heeft psvr ondersteuning en ziet er een heel stuk beter uit dan de video hierboven. Dus het kan zeker veel beter.
Wow, jij hebt een goede GameCube.

Mijn GameCube heeft niet genoeg bandbreedte om de textures in de te trailer te laden.
Damn! Hiervoor zou ik best een oculus willen kopen.
Zoals @NullZer0 hierboven al zei: Gewoon doen. De Quest 2 is gewoon een geweldige combinatie van hardware/software/prijs/gemak/lol. Facebook account, tja... Even los van de 'popular opinion' en smakeloze vergelijkingen met de tweede wereldoorlog, hoe erg is t nou allemaal echt? Ik zou hem in ieder geval niet meer willen missen.
Facebook en daarmee de Quest 2 doet het slecht op Tweakers dat vol zit met personen die wat meer "ICT bewust" zijn en daardoor ok iets meer privacy gevoelig/bewust zijn. Ik heb een facebook account aangemaakt op mijn echte naam voor mijn Quest2, die maximaal op slot gezet. (je kan me niet eens als vriend uitnodigen) en er vervolgens nooit meer wat mee gedaan. Het gaat tot nu prima, mijn kwaliteit van leven is 0,0% achteruit gegaan.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 25 juli 2024 18:04]

Gewoon doen, ik heb er ook eentje en games op een computerscherm lijken nu zo saai. En Facebook, tja daar ontkom je niet aan. Maar dan kan je ook niet met een smartphone rondlopen..

[Reactie gewijzigd door johanneslol op 25 juli 2024 18:04]

Na bijna 5 jaar VR merk ik dat ik steeds meer op de bank blijf liggen, gamend op een grootte platte OLED TV. Half Life Alyx was fantastisch, verder zijn er nauwelijks fatsoenlijke AAA games die mij motiveren om de VR bril wat vaker op te zetten.

Ik ben de kleine indie / VR tech demo's moe. En ik vrees dat deze Resident evil4 in potato mode daar geen verandering in gaat brengen. Nee, rond deze release ga ik me bezig houden met Guardians of the Galaxy, Far Cry 6 en Forza Horizon 5.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 25 juli 2024 18:04]

Ik speel nu galaxy edge part 2. Heb je die al gespeeld?
Nee, ziet er wel leuk uit. Maar ook al heb ik een Quest2, ik heb gewoon geen interesse in Quest 2 native games.
Waarom niet? 😊 Ik heb wel een gaming laptop maar gebruik het amper voor vr titels want native werkt gewoon prima.
Ik vind het er niet uit zien. Potato mode Graphics, cell shaded, low res textures enz enz.
Een beetje fatsoenlijke VR graphics vragen een PC. Robo Recall unplugged alleen al laat het mooi zien. Maak me maar wakker als een Quest 4 of 5 dat op een mobiele SOC kan. Tot die tijd PC VR Masterrace FTW.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 25 juli 2024 18:04]

Tja op Video lijkt het minder dan als je het in het echt ziet. De pc zal altijd voorlopen, maar dan ben je echt een 3090 nodig.
IK heb het in het "echt" gezien. Ik heb een Quest 2, ik zit al in de VR sinds de Rift CV1. Dat is juist het "probleem". Ik weet hoe VR er uit kan en in mijn optiek hoort te zien. Het succes van de Quest 2 verziekt PC VR. Developers pompen hun resources nu voornamelijk in games voor de laffe hardware van de Quest 2. Gelukkig zit er ook een PSVR2 aan te komen. En Sony kennende houd dat kwaliteitsgames in en dit keer wel op een fatsoenlijke resolutie.

Dat ik niet over de graphics heen kan komen wil niet zeggen dat de games niet vermakelijk zijn trouwens. Heb me laatst nog prima met een golf spelletje vermaakt. Ik besef me alleen continue dat het zoveel mooier kan zijn en dat irriteert me.

Het gaat overigens ook prima met een RTX 3080 trouwens.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 25 juli 2024 18:04]

De vraag is eerder of je al je privacy wil opgeven.
al je privacy
Wauw, echt waar, al je privacy?

Welke privacy? Jij hebt een facebook account en Mark Zuckerberg komt vanavond even bij je op de bank zitten? Onzin natuurlijk, het hebben van een facebook account heeft 0,0 invloed op je kwaliteit van leven.
Denk dat je dan beter gewoon heel je smartphone de deur uit moet doen, en ook niet meer moet internetten.
VR-versie van Resident Evil 4 verschijnt 21 oktober voor Facebook Oculus Quest 2
Fixed !!!
"Facebook" dus een negatief koopadvies ;)
Onzin, de Quest 2 is een dijk van een VR headset.
I schaam mij er niet voor: Ik durf dit soort games niet te spelen. Half life Alyx ziet er zo gaaf uit, maar 1 zombie die een beetje maf doet is voor mij voldoende om de headset af te doen.
Enige wat ik daarop kan zeggen is: Gewoon doen :)

Ik dacht eerder dat horrorgames spelen niet mijn ding is, games zoals RE7 zou ik ook nog niet aan durven (denk ik :P). Deze echter, ga ik wel zeker proberen. Het verschil is denk ik vooral dat je iets hebt om echt terug te vechten, in RE7 lijkt mij dat toch minder het geval.

Alyx is wat dat betreft ook nog niet zo eng, ik vond TWD Saints & Sinners meer horror hebben. Die heb ik ook gespeeld, op sommige momenten weet je echt even niet wat je moet. Dat is echter ook wel juist wat het een beetje leuk houdt :P

Maar doe uiteraard waar je jezelf goed bij voelt, je moet er denk ik een beetje aan wennen. Eerst beginnen met een flatscreen game zou wel verstandig zijn :)

[Reactie gewijzigd door NullZer0 op 25 juli 2024 18:04]

ik heb deze RE4 echt grijs gespeeld, ik heb hier zo belachelijk veel zin in.

Voor mij echt de goede verhouding tussen wapens verzamelen/spannende gameplay en puzzels.
Dus hoe krijg je dit speelbaar in SteamVR?
Even wachten totdat Revive de game support.
Edit: Woops, lijkt specifiek voor ARM gemaakt. Wel erg sneu als het alleen met de Quest 2 werkt...

[Reactie gewijzigd door Vengeance404 op 25 juli 2024 18:04]

Oculus maakt geen PC games meer. De Rift S is jammer genoeg met pensioen
Anoniem: 334725 27 september 2021 14:24
Precies de manier om VR groot te maken, exclusives!
Wat ontzettend gaaf zeg! Dag 1!
Ik kan die survival horror games niet aan in vr denk ik.
Alleen speelbaar met Facebook account.
Je kan bij mijn weten gewoon een Quest 2 gebruiken in combinatie met een Oculus account wanneer je er al een hebt/had, dus zonder Facebook account.

Edit: blijkbaar niet dus. Gebruik zelf vooral de Quest 1 omdat de Quest 2 niet lekker zit, en daarom waarschijnlijk nog geen 'last' van gehad.

[Reactie gewijzigd door jamsi op 25 juli 2024 18:04]

Nee dat kan niet, je moet dat account linken aan je Facebook account.

Ik ben benieuwd naar deze game. Hopelijk is hij niet te duur. 😊dan ga ik hem zeker proberen.
De Quest2 zit prima, ik heb er een aftermarket 30€ halo headstrap van Amazon op, werkt echt uitstekend.
LOL, ik heb speciaal een Facebook account voor de Quest2 aangemaakt. Privacy settings op max, 0 vrienden en niemand kan me überhaupt een vriendschapsverzoek sturen. 1 keer gebruikt om in te vullen op de Quest 2. En nu ben ik 1 van de 2,85 miljard facebook gebruikers. Big Whoop... Merk je niks van. Als je zo paranoïde bent dat een facebook account een probleem vormt dan raad ik je aan om van het internet af te blijven en je smartphone weg te flikkeren.

Tenzij je er echt heel, heel, heel veel moeite voor doet: Privacy op het internet is een illusie.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 25 juli 2024 18:04]

De trailer lijkt rail shooter achtig.
Dat kan illusie zijn though.

daarnaast hadden ze aan het RE4HD project geupdate textures kunnen vragen
Snap niet dat er nog steeds geen bedrijf is die een betaalbaar loop-device zoals de Omni of Katwalk hebben ontwikkeld zodat we eindelijk eens af kunnen van dat teleporteren.

Maakt het nog zoveel beter maar waarschijnlijk hebben mensen er geen ruimte voor of budget, rond de 300-500 moet toch haalbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Navi op 25 juli 2024 18:04]

Teleporteren only is al lang niet meer. Bovendien weet ik niet of zo’n treadmill wel zo leuk is. Als gimmick misschien, maar dat hou je geen uren vol.
Je hoeft ook niet te rennen, lopen voegt al heel wat toe.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.