VR-versie van Resident Evil 4 komt exclusief naar Oculus Quest 2

Capcom en Oculus hebben een VR-versie van Resident Evil 4 aangekondigd. De game komt exclusief beschikbaar op de Quest 2 en dus niet op andere platforms of de eerste versie van de Quest-headset. Een verschijningsdatum is nog niet bekendgemaakt.

De VR-versie van Resident Evil 4 krijgt een eerstepersoonspectief. Het origineel, dat in 2005 voor het eerst op de Nintendo GameCube verscheen, heeft een derdepersoonsperspectief. Capcom werkt samen met Oculus Studios en Armature Studios aan de VR-versie. Laatstgenoemde studio is verantwoordelijk voor het porten van de game naar de Oculus Quest 2.

Resident Evil 4 is de eerste game die exclusief voor de Quest 2 zal verschijnen. Er zijn al meerdere Oculus Quest-exclusives, maar tot nu toe werkten die ook op de eerste versie van de standalone-headset. Door de game enkel te maken voor het nieuwe model, hoeven de ontwikkelaars geen rekening te houden met de lagere rekenkracht van de oudere versie.

Capcom toonde de eerste beelden van Resident Evil 4 VR tijdens zijn Resident Evil Showcase-livestream. Bij de aankondiging zijn enkele gameplaybeelden te zien, maar de makers verwijzen naar de Oculus Gaming Showcase op 21 april voor meer informatie en meer gameplay. De prijs en verschijningsdatum van het spel zijn nog niet bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2021 • 12:07

124

Lees meer

Reacties (124)

124
117
65
9
0
47
Wijzig sortering
Facebook en de quest is op korte termijn zeer goed geweest voor de VR markt, maar ai, hier begint de keerzijde van de munt duidelijk te worden. Ze zullen hun dominante positie en cash reserves alleen maar verder misbruiken vrees ik.
Welke keerzijde? Een Facebook account? Daar heb je één oplossing voor: Geen Quest kopen.
Hij doelt op exclusieve content voor Facebook/Oculus hardware ipv universele platformen als Steam.
Dit zijn low-end graphics, geen PC VR gebruiker zal die accepteren. Een platform als Quest is dan veel logischer. En exclusives zijn vaak tijdelijk.....
Dat is vergelijkbaar met het claimen dat indie games geen bestaansrecht hebben op de PC omdat PC gamers alleen dingen met high-end graphics spelen.

De Quest is absoluut minder krachtig dan een game pc, maar de ervaring doet er niet (altijd) voor onder. Spellen als Beat Saber en Superhot zijn grafisch niet hoogstaand (ook op PC niet) maar doen het erg goed op de Quest. Zelfs een spel als Robo Recall heeft een versie op de Quest. Ziet die er minder uit als op de PC? Ja. Maar als je speelt zie je ze sowieso niet naast elkaar, maar belangrijker nog, de immersie is er niet minder om.

En overigens hebben we het hier niet alleen over de Quest, maar ook over de Rift S. Ook al vraag ik me sterk af in hoeverre Facebook nog in gaat zetten op brillen die aan je computer hangen.
Hoi Walter, de quest 2 is al gewoon te gebruiken via de pc met een usb c kabel. ( Oculus link ) Zelf gebruik ik virtual desktop en dit werkt echt dikke prima. Wel als uitzondering dat natuurlijk niet alles van SteamVR echt 100% draait maar toch verekkes goed. Heb bijv met half life geen problemen.

Edit: voor bijv de vive ben je dacht ik al 200 euro kwijt alleen om die draadloos te maken. Vindt zelf de quest eigenlijk zelfs beter als de vive. Dus met quest 2 heb je alles in een voor echt belachelijke prijs eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door dennisbergh op 22 juli 2024 18:43]

Ik bedoel dat ze lijken te stoppen met tethered brillen zoals de Rift S, CVE, DK2 en DK1 die ze daarvóór hebben gemaakt.

En je hebt absoluut gelijk, de Quest (2) is op het eerste gezicht een belachelijk goede propositie, behalve dus dat je betaalt met je data. Er zijn veel mensen die dat weten en besluiten dat ze dat niet erg vinden, maar ook een hoop mensen die zich dat niet realiseren.

Persoonlijk zou ik het dubbele betalen voor een bril die hetzelfde kan maar die in het Steam ecosysteem zit in plaats van Facebook.
Ik zit anders nog steeds te wachten op Resident Evil 7 VR op pc.

Hopelijk wordt het wat met PSVR2, want dat spel ziet er niet uit op ps4 vr.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 22 juli 2024 18:43]

Vrij irrelevant. Na 5 minuten ben je bij VR toch al vergeten op wat voor apparaat je speelt. Vooral RE7 doet dat met je. 1 van mijn waanzinnigste game ervaringen in 35 jaar tijd.
Ik had bij release zowel een PSVR als een Vive en ik heb het spel op beide platformen. Het zou een kleine moeite zijn geweest om het over te porten naar de PC. Straffer nog, ik had gelijk voor de tripple-dip gegaan, als ze het appart zouden willen aanrekenen. Komt ook nog eens bij dat Capcom had laten vallen dat het een timed-exclusive was op PSVR. Dus ik heb gewacht voor de superieure ervaring. En die is er nooit gekomen.

Laten we hopen dat de PSVR2 het beter doet dus. Een hogere resolutie is toch echt wel nodig voor dat spel.

Ben nog wat aan het rondsnuffelen geweest, blijkbaar is er een betrouwbare bron die zegt dat er current gen patch/upgrade in the works is voor RE7. Er is dus nog hoop!

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 22 juli 2024 18:43]

Precies dat, geef mij eens RE7 VR op de PC!
Hij ziet er niet uit, maar wat een ervaring was dat zeg. Kan het iedereen aanraden mocht je de mogelijkheid krijgen.
Exclusive content bestaat als de weg naar Rome.
Spellen die op console a komen maar niet naar b
Of pc maar geen console.
Of windows maar geen Mac Linux.
En zo kan je nog meer noemen.
Ook wel een kul argument op dit moment.
Eens, ik verduidelijk enkel wat de beste man bedoelt waar ik op reageer.
Behalve dat ze hiermee zelfs hun eigen brillen uitsluiten. Vind ik toch wel een belangrijk verschil. En dat dit Facebook troep is natuurlijk.
Welnee.. gewoon een fake facebook account maken en vervolgens alleen maar content kopen via de Steam Store. Mocht je Facebook account dan geblokkeerd worden ooit heb je in ieder geval je aankopen op Steam nog.
Had ik gedaan, een week later werd m’n LinkedIn gescand door Facebook onder m’n echte naam. Vertrouw die meuk niet, het is de ingang tot je pc voor Facebook, VR is een leuke cover-up om nog meer data te verzamelen dan ze via een browser kunnen.
Dan maak je toch gewoon een facebook pagina aan met dezelfde naam en laat je de rest leeg. Ander mailadres er aan plakken en gaan. Dan zou het geen probleem mogen zijn voor facebook.
Met de nieuwe koppeling, en verplichting je echte naam te gebruiken kan je dit niet aanraden.

Immers, er zal een moment komen waar ze je identiteit willen verifiëren, dit kan je niet ej dan is je headset waardeloos

Het alternatief, je echte naam gebruiken en gestalkt worden door een gekkie, is ook niet echt een optie.
Klopt. En met hun dominante marktpositie en diepe zakken zal dat er voor kunnen zorgen dat je spellen nooit zal kunnen spelen.

Keerzijde dus :)
Vraag me dan af welke verkoper je het gekocht zou hebben, want op de officiele site en op sites als CoolBlue en UnboundVR staat het er gewoon bij. Dat JIJ niet alles fatsoenlijk leest is een ander verhaal, enuh, sorry hoor, maar je zit op tweakers, dus ik neem aan dat je nog wel meer op internet zit en daar dus over de Quest 2 hebt gehoord, en dan heb je ALTIJD gehoord dat er een facebook account voor nodig is. Dus ik geloof maar weinig van je verhaal.
Of jij bent ook zo dom dat je nooit ook maar 1 google search doet voordat je iets koopt. Want al RUIM van te voren was al bekend dat voor de Quest 2 een facebook account nodig was. Dat is zelfs ook nog in het 'gewone' nieuws geweest. En jij doet nu dus zelf aannames dat ik mijn tijd verdoe met het spelen van spelletjes. Daarbij, ieder zijn ding, andere verdoen hun tijd met de sportschool, tv kijken, boek lezen, buiten wandelen, uitgaan, whatever..
Dit soort stappen zijn funest voor HMD’s & VR gaming.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 22 juli 2024 18:43]

HMD heeft sowiesow geen stock. Moeilijk om VR te groeien met een permanent uitverkochte headset.
HMD staat voor “Head Mounted Display”, een VR headset.

Niet één bepaald merk vr headset.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 22 juli 2024 18:43]

Oh foutje, dacht dat je het over Valve Index HMD had zoals ik hun naam vaak lees maar je hebt gelijk het is inderdaad een generale term voor alle headsets.
Hoezo? hoe is dit anders dan met consoles?
Vind ik het jammer als PCVR gebruiker? ja, maar dat vind ik ook van genoeg console exclusives..

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 18:43]

Omdat een VR headset vooralsnog toch meer een Accessoire is dan een volledig op zich zelfstand product.

Echt hoge kwaliteit VR / experience kan je nog steeds niet echt op een fully integrated HMD vinden.
Het is natuurlijk waar je verwachtingen liggen, maar IMHO is een hoge kwaliteit experience met de Quest 2 dus zeker wel al mogelijk. En met de Quest 2 heb je nog het voordeel dat als je een fatsoenlijke PC hebt dat je OOK deze nog (draadloos) kunt gebruiken voor PCVR.
Zelfs al hou je totaal geen rekening met Facebook en hun praktijken, in welke wereld is geen concurrentie goed voor de markt? 8)7 Concurreren met Facebook is momenteel onmogelijk, ze verkopen aan verlies en ze kopen exclusieve content. Als developer heb je ook geen keuze.
Wat weer een markt creëert voor developers die tegen de draad in gaat, dit kan bijvoorbeeld weer een sterkere "indie" scene creëren. Niet dat de klanten met facebook afkeer een grote markt zullen vertegenwoordigen maar het zal zeker wel een aandeel in het geheel opleveren.
Hun spel was vanaf het begin al duidelijk korte termijn gericht.

VR is nog onbetaalbaar voor de massa, en de meeste computers kunnen dit nog niet fatsoenlijk draaien.

Dit onder kostprijs op de markt zetten was puur een zet om een monopolie te vergaren, en ten koste van je privacy en alle andere negatieve aspecten. Dit komt VR op de lange termijn ook niet ten goed, want nu heb je en product wat niet echt af is, geen visie heeft - maar waar wel veel mensen voor de gadget factor al geld aan hebben uitgegeven.

Ik hoop dat mensen niet zo dom zijn om hier in te trappen, maar de verkoopcijfers vertellen helaas een ander verhaal.

Je kunt met een bedrijf als Valve of HTC hier niet tegen concurreren, immers je kunt misschien een losstaande VR bril kopen maar deze nooit voor zo'n lage prijs verkopen (200-300 euro verlies).

Ik heb er gelukkig dan wel weer vertrouwen in dat markt zich op natuurlijke wijze hersteld. Het is een kwestie van tijd voor het meer mainstream wordt en er betere, concurrende en goedkopere producten zijn waar je niet betaald.
uhhh, Facebook is JUIST met hun VR gericht op de lange termijn. En juist met de Quest 2 is VR betaalbaar voor massa. En Facebook verkoopt hun headset dus niet onder de kostprijs, maar ook niet met dikke winst (zoals Apple bv doet met hun hardware). De hardware in de Quest 2 is echt niet meer dan $349, dat is ook waarom bv de IMHO benodigde deluxe headstrap er niet al bij zit (welke ook echt geen $49 aan materiaal is). De enige reden waarom ze heel misschien juist nog met verlies zouden gaan verkopen is vanwege dat de prijs van de onderdelen stijgen door de schaarste op de markt, maar zelfs dat geloof ik niet zo snel.

Juist door Facebook groeit VR, want de PC VR headsets zijn allemaal nog steeds te duur op zichzelf al en dan moet je er nog de goede hardware voor hebben, minimaal een 1060 (en dat is dan nog op de 'oude' headsets zoals HTC Vive of de Oculus CV1 en Rift, voor de HTC Vive Pro/Cosmos, Valve Index, HP Reverb (G2) heb je al minstens een 2060 nodig om echt fatsoenlijk te kunnen gebruiken (en ik zag net prijzen van 600 euro voor een 1660 bij Azerty 8)7 ).

En je spreekt puur uit haat voor facebook dat je aangeeft dat het een gadget is, maar de Quest 2 is verre van een gadget, het heeft wel degelijke goede VR ervaring.

En we zullen binnenkort zien wat HTC te bieden heeft aangezien ze sinds vorige week hun nieuwe headset aan het teasen zijn, maar helaas moeten we daar nog tot 11/12 mei wachten want ze zullen deze waarschijnlijk dan pas compleet onthullen op hun Vivecon.. Maar die zal zeker geen 449 euro zijn.
Ik heb geen haat voor FB, weet niet warom je dit soort drogredenen moet aanhalen.

Het feit is wel dat ze niet echt goed met privacy omspringen, en er wel wat lelijke situaties zijn voortgekomen uit het verplichten van het gebruik van een FB account.

Ik zeg niet dat het een gadget is? Ik zeg dat het product nog niet volwassen is, dus er een half-bakken ervaring bij mense op de vloer komt.

Graag even daadwerkelijk lezen wat ik zeggen ipv zelf dingen verzinnen, anders kan je geen discussie hebben.
Je snapt het denk ik niet helemaal. Het gaat om de stap VR, naar er in rondlopen, naar AR en andere technische uitdagingen.

Het risico met deze beperkte ervaring is dat mensen weer afhaken.

Maar hey, als jij FB op je hoofd wilt en met je echte naam online wilt met alle risico's van dien, doe je ding - maar ga geen anderen die mening opdrukken.
Net zoals jij dus jouw mening opdrukt?
Sowieso is IMHO iets compleet anders, en de stap voor betere VR komt gewoon alleen als VR betaalbaarder wordt, en DAT is precies wat Facebook doet. Oh ik hoop ook zeker dat HTC op 11/12 mei met een goed alternatief komen, en dat anderen zullen volgen, maar ik betwijfel dat ten zeerste.
En zoals ik al zei, de quest 2 is verre van een beperkte ervaring.
Overigens heb ik zelf een HTC Vive Pro, en die zal het voorlopig nog wel blijven.
Toch snap ik dat dit vervelend is voor vele. Aan de andere kant is het best logisch dat Facebook wat meer exclusieve content probeert te maken voor de Quest 2. Immers doen Nintendo, Sony en Microsoft dit ook, ik praat het zeker niet goed maar onlogisch en evil vind ik het ook weer niet zo.
Jammer, VR is echter nog niet op het niveau dat het zich dit soort praktijken kan veroorloven.

Volgens mij wordt er ook onderschat hoe de VR wereld tegen Facebook & Oculus momenteel aan kijkt.

Erg veel mensen en zeker bedrijven waren niet happy met de FB requirements & nieuwe voorwaarden.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 22 juli 2024 18:43]

En toch zijn de verkopen van het device erg goed. Ik zit er zelf ook nog heel erg over te twijfelen. Prijs/kwaliteit is erg goed en het spelen via wifi zonder kabels maar wel met power van een PC is indrukwekkend. Maar wil ik daarvoor de facebook premium betalen...
Ik heb een Oculus te leen van mijn werk. De integratie tussen Oculus software en Facebook is echt heel hinderlijk. Ik heb jaren geleden afscheid genomen van FB vanwege alle privacy issues en heb in mijn netwerk Pi-Hole actief om alle FB en andere zooi tegen te houden. Dit betekent dat Oculus software inmiddels niet goed meer werkt! Hoe bizar is dat, dat je een VR game wil starten maar dat dit alleen mag van FB als je je data weggeeft. Ik vind dat dit soort praktijken zeer schadelijk is voor de adoptie van VR in algemene zin, maar koppelverkoop betreft wat gewoonweg verboden moet worden.
Wij overwegen inmiddels de HP Reverb G2, Facebook & Oculus komen er niet meer in.

Mede ivm zorgen bij R&D.
Ik zit zelf ook naar de HP Reverb G2 te kijken. Meer pixels per oog door hogere resolutie én geen gedwongen FB, echter wat ik teruglees een mindere tracking van de controllers en een hoger prijskaartje. Met name die eerste doet mij wachten op de volgende generatie waarbij dit hopelijk is verbeterd.
Zelf vond ik de tracking eigenlijk wel goed, zelf geen verschil tussen Q2 en deze gemerkt.

Merk eigenlijk alleen het verschil op het moment als je echt een beweging maakt buiten de field of view van de camera’s maar ja dat is dat tracking systeem en komt echt minimaal voor.

Als je perfect tracking wilt hebben dan zou je naar de HMD’s moeten kijken welke Outside in tracking ondersteunen.
Ik gebruik mijn G2 sinds december 2020 en ik heb weinig problemen met de tracking. Hier en daar valt ie wel eens weg, maar ik ga ervan uit dat elke VR headset wel eens een uitvalmoment heeft.
Het grootste probleem dat ik met de G2 heb is de FOV. je ziet ten alle tijden de randen van de display en dat breekt de immersie enigzins. Ik ga ooit de FrankenFOV mod uitproberen maar voor nu is dat het grootste nadeel.

Oh en de thumbsticks blijven vaak vastzitten. Stel je maar voor hoe dat is xD
Gewoon doen, ik heb ook veel getwijfeld. Maar het is echt een geweldig apparaat
Goede argumentatie 8)7
Als je echt om de toekomst van VR geeft zou je dit dus nooit doen...
Tenzij je een toekomst wilt waar je alleen volledig aan Facebook overgelaten bent.
Nee dat is een goeie argumentatie. Geen enkele vr headset kopen.. 😂 Dan komt er helemaal nooit meer een headset uit.

Ik heb hiervoor ook genoeg headsets gehad maar zolang er geen competitie is, zal het nooit wat worden.
Eeuhm, ja? Als je Facebook stimuleert door hun geld te geven worden ze alleen maar machtiger?

Maar ik zie dat je toch al een heel ander beeld hebt van de discussie want we hebben het helemaal nergens over geen HMD kopen..
Ze hebben geen competitie, er zijn geen standalone headsets die hetzelfde doen. Als ik dat spel wil spelen heb ik geen alternatief. Er zijn al weinig big budget games voor vr. Dan komt er eentje uit en dan wil je dat mensen die niet komen omdat hij exclusief is.. we accepteren exclusieven voor PlayStation en Xbox. Waarom dan niet voor de quest ?
Ik heb zelf een sockpuppet FB account gemaakt en koop exclusief PCVR games (behalve Virtual Desktop) met een throwaway paypal zodat ik niet in het FB ecosysteem gelockt zit. Facebook maakt sws geen winst aan de Quest2, ze willen zoveel mogenlijk mensen in hun ecosysteem locken.

De komende 3-4 jaar zal VR hard groeien maar de enige betaalbare headset op dit moment blijft de Quest2. Het belangrijkste vind ik persoonlijk om je niet vast te zetten voor toekomstige headsets. Facebook zorgt momenteel voor de userbase wat betekent dat het ecosysteem groeit en daarmee zal er ook concurrentie op de markt komen.
Je bedoelt dat je jezelf met iedere aankoop dieper in de walled garden van Facebook zinkt? Hoe zal dat het 'ecosysteem' laten groeien en concurrentie bevorderen?
Simpel. Als ik desktop VR speel en alles op steam koop ipv op de Oculus store, dan heb ik goedkope hardware zonder vast te zitten aan het Facebook ecosysteem. Ik kan overstappen naar een ander platform in de toekomst zonder al mijn software kwijt te zijn.

En zelfs als mijn sockpuppet facebook account gebanned wordt behoud ik al mijn games op Steam hoef niet al te bang te zijn van de banhammer.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 22 juli 2024 18:43]

Dat is waar inderdaad, ik ging er van uit dat je de Oculus store gebruikte.
Ik denk juist dat jij het overschat. Op internet zie je meestal alleen reacties van mensen die of klagen of heel blij met iets zijn. Een groot deel van de mensen is gewoon neutraal over de facebook requirement of hebben toch al een account. Verder is de quest 2 technisch gezien een goed headset en alle mobile headsets ver vooruit. Hoewel de echte verkopen niet bekend zijn, zijn er veel geruchten dat de quest 2 vele malen beter verkoopt dan andere headsets.

Facebook heeft vast een bedrag moeten betalen om RE4 voor de quest te laten ontwikkelen. Maar juist omdat VR-gebruik nog niet op een hoog niveau is krijg je dit soort praktijken. Dit komt omdat voor grote AAA-games het nog niet altijd uit kan om ze alleen voor VR te ontwikkelen want de userbase is nog te klein om de kosten eruit te krijgen.
Ik zeg ook niet dat het geen goede headset is, vindt het zelf best een goede headset.

Ja het helpt VR pushen maar het beperkt de concurrentie, er zijn maar een handje vol bedrijven welke het tegen Facebook kan opnemen. Zie het op langer termijn als een schadelijk iets.
Ik denk juist dat als je nu op korte termijn sneller vooruitgang boekt, je er op lange termijn profijt van gaat hebben. Want als niemand hier aan trekt, dan gaat er ook niemand chips of schermen of lenzen voor vr ontwerpen en dooft alles een beetje uit. Verder moet er ook nog veel onderzoek gedaan worden, zowel aan de softwarekant als de hardwarekant. Ook alle game makers die nu voor oculus ontwikkelen kunnen later ook wel voor andere headsets ontwikkelen. Het voordeel is dat ze nu een grote boost krijgen dankzij facebook. En het is niet zo dat andere bedrijven niet tegen fb op kunnen nemen. Zowel Microsoft, Apple, Sony of Valve hebben echt wel het geld. Hun focus is alleen niet zo groot op vr als die van facebook.

Ik denk dat uiteindelijk er wel concurrentie komt. Dit is net zo als met de smartphone. Daar was Apple een van de eerste in en heeft zo een enorme voorsprong behaald, maar uiteindelijk zijn er genoeg keuzes naast een iPhone. Bij vr gaat het alleen wel wat langer duren voordat er goede alternatieven zijn want vr zit veel meer in de experimentele-/onderzoeksfase. Verder moet er een platform komen die andere fabrikanten kunnen gebruiken (zoals Android/google play store bij de smartphones). Als we zover zijn kan komen er snel genoeg alternatieven.
Volgens mij wordt er ook onderschat hoe de VR wereld tegen Facebook & Oculus momenteel aan kijkt.

Volgens mij heb je nog nooit een Quest gebruikt.
De wereld is groter dan je zou denken, met meer en meer bekende ontwikkelaars die stappen nemen om de Quest in handen te nemen.
Vermoedelijk wordt met "de VR wereld" hier de gebruikers en potentiële gebruikers bedoeld...
Ja, uiteindelijk moet je het toch hebben van mensen die met tech begaan zijn, de early adaptors. Als die je product niet nemen, of sterk afraden, schiet je jezelf toch in de voet - op de lange termijn.

Ik hoop dat de hele VR markt niet eigenhandig de nek om gedraaid is, in de hoop voor een monopolie. We gaan het zien.

Mijn inziens is het nog ver van een volwassen product, elke keer zo'n grote unit op je kop is toch wel wat. En besturing heeft ook nog wel wat uitdagingen.
Ja... maar daarvan is momenteel ruim de helft op "FB spul" onderweg!
Zeg maar een kwart van alle VR gebruikers die "ontvoerd" is van Oculus naar FB en nog eens een kwart die de Quest 2 gekocht heeft en daarmee kennelijk het FB model voor lief genomen heeft. https://www.roadtovr.com/...user-2-million-milestone/
Nouja, het aantal Quest 2 headsets (die nu al volgens facebook meer zijn verkocht dan alle Oculus headsets daarvoor samen) zegt toch wel dat die gebruikers en potentiele gebruikers er anders over denken dan de facebook haters..
Joh, geen opinie over. Ik meende alleen dat er twijfel over kon bestaan wat de OP bedoelde met "de VR wereld"
Ik heb inmiddels een flink aantal VR headsets gebruikt, maar dat is niet echt waar het allemaal om draait.

De Quest en opvolger zijn mooie producten met een goede store.

Het gaat om de praktijken van FB/Oculus en wat dit betekend voor de toekomst van de markt.

Als game dev kan je niet om de quest heen, echter wil je je bereik zo groot mogelijk maken en niet limiteren.

Gaming is overigens niet de enige use-case voor VR.
Volgens mij is de Quest de enige toekomst voor VR en ik snap niet dat andere fabrikanten nog steeds alleen PC headsets maken. Het vereisen van een gaming PC is een doodsteek voor iedere kans op mainstream succes.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 18:43]

Er is ook playstation VR waar de drempel om in VR te stappen al flink mee is verlaagd.
Probleem is dat deze prijs niet realistisch is. De quest 2 wordt tegen een flink verlies verkocht, zowel om de markt te domineren (een developer kan echt niet naast de oculus store kijken, integendeel het heeft zelfs weinig zin om te ontwikkelen voor andere platformen) maar ook als lange termijn strategie om geld te verdienen aan de user data en god weet wat Facebook nog allemaal van plan is.

Andere fabrikanten kunnen hier niet veel tegen doen. Een gigant zoals Microsoft of Valve zou nog kunnen meegaan aan verkopen aan verlies, maar zelfs dat wordt veel moeilijker gezien de voorsprong van Oculus op gebied van techniek, naamsbekendheid en vooral developer lock-in steeds groter wordt.
HP doet het anders erg goed met de Reverb G2, Zelfde geld voor Valve.
Dat komt helemaal niet overeen met de statistieken, zelfs de cijfers van steam zelf spreken over oculus markt van >50%. De Quest 2 die nog maar een half jaar uit is heeft al 23%. En nogmaals, dat is enkel op Steam al het geval.
De quest 2 wordt helemaal niet met flink verlies verkocht, ook zeker niet met echt veel winst. De hardware in de Quest 2 valt enorm mee hoor, het duurste is de Qualcomm XR2, de display en de 4 camera's, daarna de accu en het geheugen. De hele package zal echt net richting de $299 gaan, maar dat is ook de reden waarom dus die deluxe headstrap los wordt verkocht (die IMHO toch wel echt noodzakelijk is), maar ook die is wat betreft kostprijs echt geen $49, die zal zelfs wel eens met normale winst verkocht worden.

Maar onderschat niet hoeveel Facebook verdient met de Oculus Store, alleen in het 1e jaar van de Quest al hadden ze $100 miljoen verkocht aan alleen al Quest content, dus nog niet eens de CV1/Rift/RiftS content. Dus, net zoals Sony en Microsoft, is het voor Facebook de store waar de winst vandaan moet komen. En de userdata, tja, men blijft daar over zeiken, maar geen bewijzen geven dat men daar bij de Quest ook daadwerkelijk behoorlijk wat op zal verdienen.

Het is alleen dat HTC en HP bv alle winst uit de verkoop van de hardware moeten halen, want ze hebben geen store. Ok, HTC heeft inmiddels wel de Viveport, welke multiheadset support heeft, en als PCVR liefhebber is het best interessant om daar te gaan kijken naar bv hun Infinity abonnement, vast bedrag per maand voor een shitload aan vette VR games, OF je koopt de games gewoon los in hun store.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 22 juli 2024 18:43]

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat deze met een flink verlies word verkocht.
Kom op praat andere niet na...
Je gelooft zelf dat een bril met lenzen en een scherm echt 800 euro moet kosten.
Hardware wat meest gedeelte bestaat uit 200 euro kostende telefoon?
Het is gewoon simpel de reden van die hoge prijs is omdat je weinig verkoopt compenseren ze het met de prijs.
Investering terug verdienen.
Iets wat Facebook niet druk om hoeft te maken.
Haha, ga niet de pot verwijten dat de ketel zwart ziet. Ik was vanaf het begin er bij betrokken.

Maar je bevestigd in ieder geval mijn punt. Immers, als je geen winst maakt maak je verlies. Dus bedankt voor het bevestigen, al dan niet via een omweg ;)

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 22 juli 2024 18:43]

Wat een onzin toch weer. En de componenten alleen (XR2, display, 4 camera's, 64GB geheugen, accu zijn daarvan het duurste) zal zeker hooguit de verkoop prijs ($299) zijn, de XR2 is een afgeleide van de 865 welke vorig jaar rond deze tijd al voor minder dan $160 was.
De meest verkochte head set is nog altijd de PSRV. PSVR2 voor de PS5 is inmiddels aangekondigd.
Een Playstation is natuurlijk geen gaming PC.
En daarnee is dus de Quest niet de enige optie voor mainstream VR.
(er van uitgaande dat PC's voor PCVR te duur blijven voor mainstream)
Playstation vr + een playstation is toch echt een heel stuk duurder dan een quest 2.
Niet helemaal... Sony was erg succesvol met hun PSVR. nu tamelijk verouderd, maar er komt volgend jaar een nieuwe aan, dat zie ik als een potentiele uitdager voor FB. Want een console is duidelijk betaalbaarder. Jammer dat MS kennelijk geen zin heeft in VR voor de Xbox!
Uhm, je vergeet 1 ding, bij de PSVR2 heb je dus wel een PS5 nog nodig, en daarmee wordt die dus helemaal niet zo betaalbaarder dan een Quest 2 (of tegen die tijd Quest 3), vergeet niet dat de PSVR bij release $399 was. En de PSVR2 zal mogelijk bij release ook richting die kant op gaan, maar ik geloof nooit dat die goedkoper van $299 gaat worden, de huidige set (inclusief camera, controllers en 1 game) is ook al $349, dus ga er maar van uit dat de PSVR2 op zijn minst hetzelfde zal gaan kosten.
En tja, xbox, in theorie zou elke PCVR headset daar sowieso gewoon op kunnen draaien, zeker MR headsets en ligt het meer aan de developers.
Ja, wat ik bedoelde is dat de PS5 met zijn €500.- o.i.d. toch een stuk goedkoper is als een game-rig die eerder richting €2000.- gaat. Is de PSVR2 b.v. ook €500, ben je voor €1000.- klaar. Zeker veel duurder dan de Quest, maar goedkoper dan een €2500.- PC set-up. De PS5 is dan krachtiger dan de Quest en de PC weer krachtiger dan de PSVR maar zo heb je voor elk prijspunt een mogelijkheid. Bij de Xbox begrijp ik niet waarom MS de VR mogelijkheid zo nadrukkelijk heeft laten vallen. Je hebt natuurlijk gelijk dat er geen enkele technische reden is waarom PCVR games niet 1:1 op de Xbox draaien, maar na even met het idee geflirt te hebben lijkt MS nu besloten te hebben dat je dat maar op de PC moet doen, geen idee hoezo!
Als ik Google naar "XBox VR games" krijg ik een paar meldingen uit 2016, erna zo goed als niets... behalve dan dat MS glashard ontkent plannen te hebben voor VR op de XBox: https://winfuture.de/news,121793.html.
Ik denk dat je het juist onderschat hoeveel in de VR wereld de Quest ook juist als savior van VR gezien wordt, omdat het zorgt dat VR betaalbaar wordt voor de massa, en daarmee de acceptatie voor VR vergroot wordt. PCVR is gewoon rete duur, en het voordeel van de Quest(2) is dat het dus in principe het beste van 2 werelden is, je kunt deze standalone gebruiken, maar ook als PCVR headset.
Heb zelf de HTC Vive Pro, maar moet eerlijk zeggen dat de draad mij het meest irriteert, maar dat het dus gewoon voor mij bijna goedkoper is om de Quest 2 te kopen dan de draadloze module voor de Vive..

En voor bedrijven bestaat dus Oculus for business, ja, is duurder dan gewoon een set losse consumenten varianten kopen, maar dat is met bijna alle VR headsets, want datzeflde geldt dus ook voor HTC headsets.
De Oculus for business is echter een ramp, management van meerdere headsets is vervelend en veel te beperkt en ook hier is er een verplicht voor FB accounts met data sharing etc.
Daar zal Facebook wel diep voor in de buidel hebben moeten tasten. Ik zie zo'n exclusive alleen niet als reden om een oculus aan te gaan schaffen. Lijkt me niet snel een goede zet als je zo veel mogelijk omzet voor je game wilt halen.
Gewoon niet aanschaffen?
Laat ze het maar voelen. Dit soort crap moet worden afgestraft. Door het te kopen, hue je dit ook in stand.


Daarnaast,
Dit word hacking heaven! Durf er op te wedden dat het binnen een half jaar, op andere manieren te spelen is :)
Je hebt weinig vertrouwen in de community dat je er zelfs een termijn van een half jaar aan hangt. Ik geef het hooguit een week, maar ik denk in dagen (zo niet de zelfde dag).
krijg ik dan nu een - op m'n comment voor me incorrecte inschatting qua hackers? xD

Ben ook niet bekend met de status van het kraken van de vr headset.
Dus het was ook meer een wilde gok ;)
Ik kan niet eens stemmen, dus die -1's komen niet van mij :). Ik had mijn reactie overigens moeten voorzien van een ;) of :+, want anders leest men het nog als kritiek ;).
Was niet persoonlijk naar jou bedoelt, maarr in het algemeen.
Maar iemand heeft het blijkbaar al zitten corrigeren :p

Hé alvast een prettig weekend gewenst! :p
Want zonder facebook account kan ik natuurlijk niet een console opstarten?
Uhm exclusives... En ook bij die consoles heb je tegenwoordig wel een account nodig om er volledig gebruik van te kunnen maken.
Diep? Nah, die hebben geld zat.
En toch verkoopt de Quest 2 en de games via de Oculus store toch behoorlijk. Jammer is het wel, maar dit is natuurlijk niet anders dan een exclusive voor de PS, xbox of nintendo.
Daar zal Facebook wel diep voor in de buidel hebben moeten tasten. Ik zie zo'n exclusive alleen niet als reden om een oculus aan te gaan schaffen. Lijkt me niet snel een goede zet als je zo veel mogelijk omzet voor je game wilt halen.
Nee hoor, een bedrijf die $86 miljard binnen bracht in 2020, maakt zich absoluut niet druk om een paar miljoen, of 100 miljoen of meer.

En je hebt kans dat Facebook geen winst gaat maken, maar evengoed VELE miljoenen aan spellen blijft uitgeven, tot ze de enigste nog zijn en de concurrenten failliet zijn, dat is nieuw tegenwoordig, VEEL miljarden pompen in een bedrijf, en vele miljarden verlies draaien, tot je concurrenten failliet zijn, dan gooi je de bedrag enorm omhoog, hoger dan wat de rest had, en dan verdien je weer al die miljarden terug in no time, zo doet uber het ook en ook Amazon, en ook Netflix en vele andere enorme bedrijven nu de laatste +/- 15 jaar, vroeger ging je failliet als je zulke bedragen verloor, nu heb je fat cats die geld blijven pompen in de bedrijf tot ze wel veel geld verdienen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 18:43]

Betekent dit dat de Rift S niet meer ondersteund word?
De Rift S wordt al een tijdje niet meer ondersteund
Net een weekje blijkbaar:
https://hothardware.com/n...-facebook-ends-production

Blij dat ik de mijne (bijna tegen kostprijs) verkocht heb.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 18:43]

Had ik met mijn Quest 1. Toen de Quest 2 aangekondigd ging worden; verkocht voor 350 euro, en toen de Quest 2 gehaald, net op tijd.
Super gaaf! De Wii versie met motion controls was ook al super, maar dit gaat nog een hele stap verder natuurlijk. Zou het een timed exclusive kunnen zijn? Zou deze graag op de Playstation VR zien :)
"You will be able to step into the game for the fist time"

Ressident evil7 op de PSVR gemist 2 jaar geleden ? :?
Mensen die de graphics als grootste argument gebruiken tegen de Quest 2 snappen blijkbaar echt niet waar het om draait... Veel mensen (waaronder ik) vinden de graphics van de Quest 2 meer dan prima... Het gaat immers om immersion en verhaallijn... En ik vind de graphics van de Q2 gewoon echt goed.. heel bijzonder wat zo'n snapdragon 865 kan doen:)

T gaat er om dat er voor 350 euro een compleet goede vr ervaring te koop is. Dat drukt de markt voor uit:) en tzt komt er vanzelf concurrentie voor Facebook:)
Ik zelf kijk er ook veel natuurfilms op waar David attenborough geen deel van uit maakt en dan zou ik het voor de toekomst wel prettig vinden dat Mark zuckerberg mijn pipi niet kan zien...

Concurrentie komt vanzelf wel:)
Je kunt die exclusives via Revive toch gewoon op andere headsets spelen, wat is hier het grote probleem behalve het principe?
De game wordt volgens mij alleen voor de Oculus Quest 2 gereleased en niet voor de Oculus Rift S. Revive zal dan niet mogelijk zijn.
Zolang er nog geen Quest 2 emulator is voor de PC zal dat dus nog niet kunnen, maar het zou mij niet verbazen als er hobbyisten bezig zijn met een Quest emulator (immers is het voor een groot deel gebaseerd op bekende hardware en Android.
Jammer dat betere headsets, zoals een HP Reverb G2 met afwijkende controllers gewoon onmogelijk is een spel fatsoenlijk te spelen. Ben zelf erin getuind met Saints & Sinners - The Walking Dead. Game is gemaakt voor Oculus, vanwege de grotere naam. Als je het spel installeert kom je nieteens langs het allereerste dialoog, dan via via ini files gaan copieren plakken en toen had ik nog issues met besturing. De game leunt heel zwaar op bepaalde toetsen en bijbehorende functies, ingame is alles dus toegespeeld op enkel DIE controller :(

Gaat dus de goede kant op, zolang Zuckerbergs platform op handen gedragen blijft worden (en enkel ondersteund) dan kan je als HTC, HP, ect hoog of laag springen. De games zijn praktisch onbruikbaar. Waarom kan het het met Halflife Alyx WEL? Oh wacht, die snappen het waarschijnlijk wel dat er meer is dan Oculus.
Mwah, je overdrijft een beetje. Ik had een Quest maar die heb ik door FB's gelieg over dat een FB-account nooit verplicht zou worden voor Oculus, vervangen door een Reverb G2. Fantastisch beeld. Zit echt enorm veel lekkerder dan de Quest. Speel er voornamelijk sims mee als DCS, IL2 en Elite Dangerous. De controllers zijn idd iets minder fijn dan die van de Quest, dat is waar. Maar het is ook niet helemaal een ramp. Het meeste kan je er gewoon mee doen. Wat we niet willen is dat FB de VR-monopolist wordt en daar zijn we hard naar toe op weg doordat ze geen winst op de headsets -kunnen- maken. Ze verdienen het ruimschoots terug met het te gelden maken van onze privacy. Een erg onzalige ontwikkeling die op termijn erg slecht is voor innovatie en concurrentie.
"het meeste kun je er gewoon mee doen" i rest my case. En ik heb totaal geen klachten over de WMR controllers van HP. Houd er niet van als premium games alles op één platform gooien en de rest can suck it. Steam zegt, je game is buiten de twee weken aanschafdatum. En de totale 15min speeltijd maakt geen indruk. Nu steam zich zo laat kennen, zal ik behoudener aankopen doen... vooral tijdens hun salesweken. En er zijn zat cheap keysites ;-)
Ze verdienen het ruimschoots terug met het te gelden maken van onze privacy.
Dikke onzin, waar ze hun geld vooral mee verdienen bij deze headsets is de Oculus Store.
Ik denk dat je onderschat wat de marketing-info die FB van je 'mined' waard is. Inkomsten uit de store zijn een fijne extra inkomstenbron, maar de core business is het vergaren van (privacy) data. Dát is het businessmodel en daarom zijn de headsets zo goedkoop.
Eh, de Wii versie van RE4 is voor mij perfectie, daar komt geen remake overheen.

Village daarintegen zit ik met smart op te wachten! Geef me liever nieuwe content of remakes van spellen die echt niet meer speelbaar zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.