Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tetris Effect komt naar Epic Games Store met ondersteuning voor Rift en Vive

Tetris Effect, een game eind vorig jaar op de PlayStation 4 uitkwam, komt naar de pc. Het spel is vanaf 23 juli te koop in de Epic Games Store en heeft net als de PlayStation-versie ook een vr-modus.

Tetris Effect volgt het klassieke concept van vallende blokken waarmee lijnen gemaakt moeten worden, maar zit vol met audiovisuele toevoegingen die voor een andere game-ervaring moeten zorgen. Ook is er een speciale Zone-modus waarin spelers de tijd en het vallen van de blokken kunnen stoppen. De game heeft dertig omgevingen met eigen muziek, geluidseffecten en een grafische stijl die verandert tijdens het spelen.

De pc-versie van Tetris Effect is gelijk aan de game die eerder voor de Sony-console verscheen, maar heeft meer grafische opties en ondersteuning voor ultrabreedbeeldmonitoren. De game heeft een optionele vr-modus en daarvoor is er compatibiliteit met de Oculus Rift en HTC's Vive. Voorlopig is de pc-versie alleen te koop via de Epic Games Store. Tetris Effect kost daar zo'n 33 euro en is als preorder met 20 procent korting te koop.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-07-2019 • 17:41

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Voor iedereen die een HDR tv heeft, het liefst een OLED.
Deze game is een van de mooiste demo games.
Voor HDR en OLED zwart,
Je weet niet wat je ziet!

de kleuren spatten van je scherm af!
Met VR op de ps4 pro ziet het er ook geweldig uit.
In het begin vaak vergeten dat ik aan het spelen was omdat ik puur de visuals om me heen zat te bekijken :)

Maar idd op een oled tv is het meesterlijk vanwege het diepe zwart en de heldere kleuren.
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Met VR zou je verwachten dat je een van de steentjes bent en naar beneden valt ofzo. Maar bij dit spel zie je gewoon hetzelfde als op je scherm? Alleen de effecten zie je dan om je heen ofzo?
Het hele spelbord is virtueel. Het zweeft voor je. Maar effecten als dolfijnen etc gebeuren in 3d om het bord en om jezelf heen.
"en ondersteuning voor ultrabreedbeeldmonitoren"

Het is te triest voor woorden dat dit anno 2019 nog een dusdanig weinig voorkomende feature is dat het noemenswaardig is..

Het is nóg triester dat het zit in een tetris spel, waar in principe het 'spel' gedeelte plaats vind op een vrij smalle kolom.. ik neem aan dat op een ultra-widescreen monitor ze niet heel die kolom over de gehele breedte van je scherm uitsmeren. 8)7

*zucht*... ik wou dat ultra-widescreen beter ondersteund werd door spelletjesbakkers.
en "unlocked resolution" / " unlocked framerate", sinds wanneer is dat bijzonder? Is toch het minste wat je zou verwachten van een PC variant, zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 17 juli 2019 10:28]

Ubisoft zat daar ook al mee te paraderen op hun The Division 2 twitter campagne. Walgelijk dat ze dat opbrengen als "kijk ons eens!" eigenlijk terwijl dat gewoon standaard zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 18 juli 2019 01:36]

meen je dat?
getver,

Ik heb letterlijk echt NET een ultrawide predator x34p aangeschaft xD
Meeste moderne spellen ondersteunen het wel hoor.. maar er is erg veel onduidelijkheid over en geen standaard manier van omgaan ermee.

Veel spellen bijvoorbeeld geven je wel de optie voor ultra-widescreen aspect ratio's, maar vertellen je dan niet hoe ze de 'native' (bedoelde) aspect ratio van 16:9 omtoveren naar jou 21:9 ratio.
Dit kan, in principe, op 3 manieren:
- vertical crop: ze snijen wat van de onder en boven kant weg => kleiner verticaal zichtveld
- horizontal expand: ze geven je extra info in de linker/rechter extremen => groter horizontaal zichtveld
- een mix van gedeeltelijke vertical crop en gedeeltelijke horizontal expand

Wat je HOOPT wanneer je een spel opstart is dat je een horizontal expand krijgt (competitief gezien een voordeel dus).. wat je echter vaak voor je kiezen krijgt is een vertical crop, waardoor je dus 'competitief' gezien benadeeld word.
Als demo is het misschien erg fraai maar als spel slaat het natuurlijk nergens op. Er zijn al zoveel Tetris klonen (TwinTris anyone?!?) en deze is echt redelijk onspeelbaar door al die drukte.

Dus als demo super mooi maar om voor een demo nou 33 euro neer te gaan tellen.... tja. Not me.
Hij was voor 10 a 15 te koop op de ps4 na een poosje.
Zonde om hem hier voor te laten liggen.

En de muziek is ook echt geweldig in deze game. Zat de hele tijd met een dikke grijns de game te spelen.
Joh, iemand die professioneel Tetris speelt blijkt goed in Tetris.
Spel wordt onspeelbaar genoemd.
Niks mis met gezonde concurrentie op de PC maar de manier waarop Epic concurreert begint wat zorgwekkend te worden. Overal een zak geld neergooien en klaar. Ik zou liever zien dat exclusiviteit van 3rd party games geen ding wordt op de PC.

Edit: ik heb overigens geen hard bewijs dat de deal met Tetris Effect komt door een zak geld, maar waarom zou je als ontwikkelaar bewust kiezen voor een gamestore die onder vuur ligt én een kleinere userbase heeft? Stel via Steam kun je potentieel 20.000 keer je game verkopen en via Epic maar 15.000 keer dan verdien je via Steam, ondanks de hogere afdracht, alsnog 25.000 euro meer.

Nog beter is het om het gewoon via zoveel mogelijk platformen te koop aan te bieden omdat je dan nou eenmaal meer mensen bereikt. Er zijn twee redenen om voor de Epic Game Store te gaan:
- Uit principe omdat je ondanks dat je inlevert op inkomsten tóch de lagere afdracht wilt steunen.
- Omdat je er geld voor krijgt zodat eventuele mogelijke verliezen gecompenseerd worden.

Bedrijven zullen zelden voor optie 1 gaan, tenzij het een indy developer is die zich hardmaakt voor betere condities voor ontwikkelaars.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 16 juli 2019 18:10]

De vraag is of de aanpak van Epic zorgwekkend is. Leuk dat Epic veel geld bied, maar de ontwikkelaar nemen het geld graag aan om hem exclusief aan te bieden in de Epic store. Kennelijk zijn de voorwaarden voor de ontwikkelaar goed genoeg om ervoor te kiezen om hem exclusief aan te bieden op één store. Een ontwikkelaar die er heilig van overtuigd is dat Epic slecht is en Valve zaligmakend zal hier absoluut niet op ingaan.

De vraag is overigens of de game überhaupt wel naar de PC was gekomen als Epic geen zak met geld had aangeboden. Sterker nog, misschien is dit bericht de reden dat mensen het kopen.

Ik bekijk het vanaf de consument, want dat ben ik. Zelf heb ik sinds de launch van Epic ontzettend veel gratis goede games gekregen. Icoontjes van Epic staat tussen de icoontjes van Twitch, Uplay, Gog, Origin, battle.net en steam. Stiekem hoop ik dat de concurrentie weer terug komt en dat Valve eindelijk genoodzaakt is om weer stappen te nemen, zoals een holidaysale die er eindelijk weer toe doet.

Ik gun Epic de tijd om functies toe te voegen. Daarom accepteer ik dat er nu minder "inzit" dan in steam. Over en paar jaar zullen we het zien. Persoonlijk ben ik super blij met Epic, want zeg nu zelf.. het landschap was behoorlijk verzadigd met Steam. Gamers waren blij met één platform, maar het was wel flinke stilstand in gameland qua distributie. Persoonlijk vind ik het aanbod op Epic van stukken beter kwaliteit dan de crap die tegenwoordig aangeboden is op Steam.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 16 juli 2019 19:10]

Ik gun Epic de tijd om functies toe te voegen. Daarom accepteer ik dat er nu minder "inzit" dan in steam.
ik niet, die goodwil hebben ze niet gekweekt, en het is imo ook van de zotte nu een store uit te brengen met zoveel missende opties, en het excuus die ik vaak hoor van Steam was ook zwaar beperkt in het begin, echter waren hun wel de eerste.. blijkbaar heeft Epic genoeg geld om het makkelijk goed te kunnen regelen

Maar hun voorkeur gaat uit naar het omkopen van uitgevers, en als je iets meer verdiept in deze hele zaak is dat niet het enige "irritante" wat ze doen

Epic als store vind ik prima, hun manier van business niet, en ik zie ook niet hoe hun manier van handelen de PC markt beter gaat maken, imo alleen maar slechter
Stiekem hoop ik dat de concurrentie weer terug komt
Dat gaat zeker niet gebeuren hoe Epic hun business doen, het enige wat ik kan zie gebeuren is dat Steam ook zakken met geld gaat geven voor exlusiviteit, en volgens mij is dat wel het laatste wat we willen

[rant] en dan nog die Sweeny... wat een verschrikkelijke man [/rant]

[Reactie gewijzigd door Sinester op 16 juli 2019 19:38]

Wat tijd mogen ze best hebben. Maar geen jaar om de basic features als wishlist e.d. in te voeren. Dat mag een stuk sneller.
Is een wishlist een basic feature? Volgens mij is hij noodzakelijker op Steam omdat je daar door de enorme vloedgolf aan games (van eh, wisselende kwaliteit zullen we maar zeggen) het overzicht kwijt kan raken. De Epic store heeft minder games, maar die lijken wel van een hogere gemiddelde kwaliteit te zijn.
Met een groeiend aanbod zullen ze uiteindelijk wel wat meer moeten bieden dan die lange lijst waar nu alles in staat (categorieen en/of een uitgebreidere search), maar een wishlist? Tja... mag van mij hoor, maar ik zou het echt geen basic feature willen noemen.
De laatste weken zijn er heel veel games opgezet (veel er van nog 'coming'). En het is absoluut een basic feature. Het is ook geen feature die echt veel moeite vereist vergeleken met alle features/gedoe.
"Persoonlijk vind ik het aanbod op Epic van stukken beter kwaliteit dan de crap die tegenwoordig aangeboden is op Steam."

Da's dubbel, want zonder Epic's moneyhats waren deze games gewoon (ook) op Steam verschenen.

Ik ben het volledig eens dat er competitie moet zijn tussen storefronts. Maar massaal devs en uitgevers betalen om hun games weg te houden van concurrerende storefronts is niet het soort competitie waar wij als gamers beter van worden.

Volgend jaar stopt Epic met het uitdelen van gratis games, en dan blijven wij achter met een versnipperd pc landschap waar storefronts concurreren door zoveel mogelijk 3rd party exclusives op te kopen in plaats van de beste prijzen, features en policies aan te bieden. Dat is absoluut niet mijn visie op gezonde concurrentie.
Omdat je als uitgever meer geld/marge overhoudt; afdracht aan epic is lager dan aan Valve
Omdat je als uitgever meer geld/marge overhoudt; afdracht aan epic is lager dan aan Valve
Enkel bij verkoop van vergelijkbare aantallen. Het enige dat helpt bij lagere aantallen zijn geldzakken van Epic.

Bij Epic staat de consument niet op de eerste plaats. Hierom komt Epic bij mij niet op de eerste plaats. Of überhaupt op de lijst.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 juli 2019 18:22]

Dus je koopt ook geen games via Steam? Of van Ubisoft? Of van EA? Of van Square Enix? Of van Rockstar? Neem tenminste aan dat je niet de illusie hebt dat die wel de consument op eerste plaats hebben staan.
Dus je koopt ook geen games via Steam?
Jawel, want die voegt functionaliteit voor de consument toe.
Of van Ubisoft? Of van EA? Of van Square Enix? Of van Rockstar?
Nee, die verkopen enkel spellen waar ik geen interesse in heb.
Neem tenminste aan dat je niet de illusie hebt dat die wel de consument op eerste plaats hebben staan.
Als je ziet wat Steam doet in verhouding met Epic Store dan doen die het toch een stuk beter. Zo speel ik ook spellen onder Linux, gebruik ik de Big Screen interface op mijn televisie, kan ik spellen zonder gezeur offline spelen, worden spellen niet plots verwijderd van mijn account, heeft het native ondersteuning voor VR, ...

Gezien de ellende die Epic Store heeft veroorzaakt bij gamers en het gebrek aan functionaliteit kan ik niets anders concluderen dat ze zich eerst richten op de publishers. Hierom verkies ik hen niet als tussenpartij.

Overigens koop ik ook wel eens spellen bij GOG of direct van spelmakers. Ik ben niet exclusief gebonden aan Steam.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 16 juli 2019 19:39]

Sorry dat ik het zeg maar wat is nieuws hier aan Tweakers, je heb een berg nieuwe kleine spellen op Steam en andere platforms voor digitale distributie van videogames en videogames (zat virtual reality spelletjes ook), wat maakt dit zo bijzonder, omdat het op Epic is en ondersteuning heeft voor Rift en Vive?!?!

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 juli 2019 00:56]

Waar ik mij het meeste zorgen om maak is het gebrek aan support. Er zijn genoeg negatieve verhalen hierover, waaronder gratis spellen die spontaan verdwijnen en dat support zegt "koop gewoon opnieuw". Verder zijn er ook genoeg problemen met gestolen accounts (die eventueel zelfs verwijderd zijn door een hacker) waar support weinig tot niets mee doet. Video hierover van SidAlpha: https://www.youtube.com/watch?v=7890TcWYeeU&t=0s
Omdat sommige ontwikkelaars meer omzet draaien op de Epic store. En omdat ontwikkelaars zien dat er meer kansen zijn dan enkel Steam. Ik zelf ben absoluut geen fan van het laatst genoemde platform maar zal mensen de details daar over besparen. Ik zelf vind het dan ook geen enkel probleem dat er een serieuze speler en concurrent is.
Onzin. De enige reden is dat Epic massa's geld biedt voor exclusiviteit.

https://www.vg247.com/201...xclusives-says-rebellion/
Koop ze dan gewoon niet. Epic heeft dat geld eerlijk verdiend door een game aan te bieden die gigantisch veel mensen met plezier spelen, en ze gebruiken dit geld volgens de regels van het kapitalisme.

[Reactie gewijzigd door Enai op 16 juli 2019 19:51]

Inderdaad als de ontwikkelaar voor de EGS heeft gekozen vanwege de lagere overdracht heb ik er vrede mee maar niet als er een of andere exclusiviteitsdeal is beklonken.

Dat de EGS minder kosten maakt kan ook hier mee te maken hebben.
Tetris Effect is zeker een aanrader. Toffe visuals, sfeer en muziek!
Ik heb het niet met een VR-bril kunnen spelen, maar kan me voorstellen dat dat zeker de moeite is.
33EUR is een fixe prijs voor een 'oude' game. Zit er dan ook wat meer bij dan alleen de flitsende visuals die ik in het filmpje zie? Yahoo! Towers was bijvoorbeeld een game in Tetris stijl waarbij de regels flink aangepast waren (was eerder 'drie op een rij + twist' en daardoor weer heel leuk was. Simpelweg Tetris spelen zou ik liever oldschool doen...
Ze hebben die 'zone'-feature toegevoegd, waardoor je de tijd kan stilzetten en extra punten kan verdienen. Verder zijn er nog een 10tal andere modes, die net iets anders zijn dan de klassieke Tetris. (zoveel mogelijk lines clearen in 60sec, infected blocks verwijderen...)

Ik geef je wel gelijk dat 33euro redelijk prijzig is. Ik heb zelf 20 euro betaald, dat vond ik zeker een correcte prijs. Heb me er 3 avonden mee bezig gehouden en af en toe zet ik het nog eens op om 15min te spelen.
Ik lees dat sommigen al deze game spelen, is dat een demo op de pc? Waar kan ik die proberen? Ziet er cool uit. €33 wel forse prijs.
Een VR game uitbrengen op een platform wat er geen launcher voor heeft waardoor je terug moet schakelen op Steam of Oculus...
Games buiten de Oculus store kan ik gewoon toevoegen aan m'n library en starten vanuit de Oculus launcher. Ik zie het probleem niet?
Yeah, maar ik heb ook vaak dat ik dan nog weer ff in Steam moet inloggen.
Hetzelfde geldt voor Tetris, moet je weer eerst inloggen op EGS, alvorens het spel start.
En Oculus Launcher blijft dan "Starting" laten zien, zonder de melding dat je effe moet inloggen.
Vaak genoeg gehad met VRChat o.a.

Is leuk, maar al die gamestores begint een beetje irritant te worden.
Bij GOG games hoef ik niet eerst een launcher te starten, voordat ik het spel kan spelen...
Wat maakt dat uit? Het idee dat je een launcher nodig zou hebben als je iets bij een winkel koopt is op zichzelf al reuze irritant. Daarnaast kan ik ook gewoon Ubisoft VR spellen kopen bij hun eigen winkel, dat is toch ook gewoon probleem?

Als ik een VR spel op Steam koop, dan start ik hem één keer op via Steam / gewoon bureaublad, en daarna staat hij bij Oculus in het lijstje en start ik hem vanaf daar. Als ik via Epic een VR spel koop, dan start ik hem één keer via Epic / gewoon bureaublad, en daarna start ik hem vanaf Oculus Home. Oftewel, dat werkt beide exact hetzelfde voor mij.
Het is hetzelfde probleem als dat je uplay moet downloaden als je via steam een ubisoft spel koopt. Schhelt in opstart tijd toch vijf tot tien seconden
Steam weg laten en meteen overschakelen op uPlay is ook gewoon een (meestal goedkopere) optie. Scheelt je de tig updates per week als je het weer eens op wilt starten.
Dat probleem heb je niet als je dagelijks aan het gamen bent :)
Eigenlijk.... hoor je Tetris te spelen op een 1stgen Gameboy :)
Of op een PDP-11 (emulator). ;)
Omdat? Tetris Effect kwam in november 2018 uit, wat eind vorig jaar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True