Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BioWare geeft eerste blik op Dragon Age 4

BioWare geeft in een video een eerste blik op Dragon Age 4. De rpg zal volgens de makers sterk leunen op de mensen die spelers in het spel ontmoeten en de relaties die de speler daarmee opbouwt. De ontwikkeling is nog in een vroege fase.

In een video komen diverse ontwikkelaars van de studio aan het woord en Bioware toont ook beelden uit de game. Die zijn 'representatief voor de ontwikkeling', aldus het bijschrift. Ook bevat het filmpje concept art.

De ontwikkelaars vertellen dat Dragon Age 4 veel nieuwe gebieden en personages zal bevatten. Het verhaalt gaat over 'wat er gebeurt als je geen krachten hebt'. Volgens de ontwikkelaars heeft de game een sterke focus op de mensen om de speler heen, zoals vrienden en familie. BioWare wil dat spelers een sterke band opbouwen met personages.

Verder benadrukt BioWare dat de studio geavanceerde motioncapture-technieken gebruikt om personages overtuigend weer te geven. Ook zouden keuzes van spelers veel invloed hebben op het verloop van de game. Dragon Age 4 is nog in een vroege fase van de ontwikkeling. Het is nog niet bekend wanneer de game uitkomt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-08-2020 • 09:14

63 Linkedin

Reacties (63)

Wijzig sortering
Dragon age 1 gameplay met dragon age 3 graphics en dan vergeef ik ze delen 2 (vijanden verschijnen toch uit het niets dus qua tactiek hoef je niets te proberen, wel een goed verhaal) en 3 (super onnozel verhaal en nog net geen arcade, wel aardige graphics).

Ik vind het een heel interessante wereld die ze bedacht hebben, maar wat er na deel één mee gedaan is vind ik echt zonde. Had zoveel meer ingezeten wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 28 augustus 2020 09:36]

Ja, DA1 was geweldig vanwege het als-dan-systeem dat je je team kon programmeren om om te gaan met verschillende situaties. Er waren heel wat combinaties beschikbaar. Voorbeeld: als je melee char omringd was door 3 vijanden, kon je je mage programmeren om er een aoe spell op te casten. Was je archer laag in health? Hop, je healer zou automatisch healen.

Toen kwam DA2 en dat hele conditional workflow systeem was dumbed-down om de console markt tevreden te houden. In DA3 was nog verder een gebrek aan strategie, waarbij je team hersenloos vijanden om zich heen gingen aanvallen, tot grote ergernis van control freaks zoals ik. Dan moest je telkens je team uit gevaar halen dan dat je je team aan het instrueren was.

Ik vrees voor weer simpele actie voor DA4.
Dat klopt inderdaad, de conditional flow was super geregeld in D1.
In D2 en D3 maak ik er nauwelijks gebruik van, er valt weinig aan te passen...

Het voelt alsof DA3 gemaakt is om met enkel één hero te spelen, niet met een team.
Super frustrerend hoe dom je allies zijn.
In DA1 kun je nog lekker op de spatiebalk timmeren om het spel te pauzeren, om dan in isometrisch perspectief op je gemak je rondje te spelen. Net zoals je dat ook in de gouden tijden van de infinity engine had. Heerlijk spel, vooral het level met die weerwolven. Twee speelde nog wel lekker maar was ernstig gemankeerd qua verhaal en had eindeloos gerecyclede omgevingen. Drie ben ik niet voorbij de tutorial gekomen. Dat was echt niks voor mij, teveel action based en geen tactical view. Benieuwd welke kant ze met deel 4 op gaan.
In deel 3 heb je zeker wel een tactical view, die speel je vrij vroeg vrij in de tutorial. Ik meen de eerste keer dat je vijanden tegen komt zodra je een full party hebt
Goed verwoord.

DA: Origins was geweldig (op PC) en had alles wat ik zocht in een moderne RPG. Dragon Age 2 leek een compromis tussen PC en console (of eigenlijk controller) qua gameplay. Ik vergaf het ze omdat het verhaal nog steeds in de smaak viel.

DA:Inquisition heb ik nu al 3x geprobeerd te spelen, maar na enkele uren geef ik het gewoon in frustratie op. Ik weet niet voor wie dit spel is gemaakt, maar het is in ieder geval niet voor dezelfde persoon die een fan van DA: Origins was.
Daarom jammer dat Inquisition commercieel gezien zo'n succes was... ik vond het idd ook de minste van de 3...
Ik vond vooral die mechanic met "geen healing, wel shielding" echt vreselijk. Dat maakte de game zo ongelofelijk grindy dat de lol er voor mij snel af was.
Ik weet niet voor wie dit spel is gemaakt, maar het is in ieder geval niet voor dezelfde persoon die een fan van DA: Origins was.
Ik heb DA:O tig keer uitgespeeld, maar Inquisition vond ik nog wel decent genoeg om in ieder geval 1x uit te spelen. :D Je hebt wel veel herhaalde shit (Ocularum/shard collection quests anyone?) en een hele load aan filler questjes, maar de story quests etc speelden wel lekker vond ik. Ik had er alleen niet echt een DA vibe bij en heb me daar gewoon niet teveel op zitten focussen, dan gaat het prima.
DA: Origins is niets voor mij. DA 2 vond ik best vermakelijk en voornamelijk het verhaal maakte het interessant.

Ik heb hetzelfde probleem als jou met Inquisition. Ik heb onlangs een derde poging gewaagd en ik heb ditmaal misschien wel zes uur gehaald (record!), maar het voelt allemaal zo nutteloos. Het vechten is saai, de controls zijn onlogisch, de gesprekken boeien mij niet en de map zit propvol met filler content. Ik probeerde mij te richten op de main quests, maar ze voelden aan als side quests.

Dankzij Mass Effect 1 en 2 leek Bioware even mijn favoriete ontwikkelaar te zijn, maar sindsdien is het voor mij bergafwaarts gegaan. Inmiddels heb ik de hoop op een comeback opgegeven.
Deeltje 2 vond ik erg prima. Je moet alleen Inquisition als écht deel 2 zien en DA2 als een kleinschalig interim verhaal. Dan is er weinig mis mee.
Ik vind deel twee lang zo goed niet als deel een, de tactiek is helemaal weggehaald uit de gevechten, maar nog wel een leuk spel met een goed verteld verhaal.

Deel drie vind ik echt niets aan, het ziet er alleen mooi uit (althans voor toen), het verhaal en de manier van spelen zijn voor een fan van origins echt beneden alle peil.

Maar goed, als jij van twee en drie genoten hebt des te beter voor jou, mijn mening is niet meer dan dat :)

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 28 augustus 2020 11:37]

Dragon Age 3 graphics op de current-gen dan, op de PS3 en Xbox 360 was dit spel één ramp met zowel grafische als gameplay bugs. Nog nooit zo'n kwalitatief spel voor een console gehad. Op de PS4 was het overigens prima.
Deel 1 trok mij juist totaal niet aan terwijl ik deel 2 en 3 erg goed vond. Deel 1 werd ook veel vergeleken met Baldur's Gate maar ik vond het half niet zo spannend of meeslepend als Baldur's Gate. Verder was de game op sommige stukken goed te doen en op sommige stukken was er in een keer een hele grote difficulty spike. Ik heb heel erg genoten van het verhaal in 3 en ben benieuwd hoe het verhaal zich rondom Solas gaat ontwikkelen.
Het doet mij plezier om te lezen dat ik niet de enige ben die deze mening deelt. Hoe knap DAI ook was op grafisch vlak, de gameplay was gewoon om van te huilen met momenten. Ik heb het spel op easy gezet gewoon omdat vijanden niks meer dan bulletspunges werden.
ik ben het met je eens maar het feit dat de games veel mods hebben op Nexus maakt het wel veel speelbaarder. Ik vind games die je kunt modden alstijd geweldig
Alle topmedewerkers zijn al lang en breed weg bij Bioware. De Bioware van vroeger is al lang niet meer.
En dan wordt het automatisch een slechte game bedoel je? Andere medewerkers kunnen geen (goede) game maken?
Zeg ik dat dan? Ik zeg alleen dat Bioware niet meer dezelfde kwaliteitsgarantie is als in het verleden.

Tijdens Anthem zijn de laatste knappe koppen vertrokken en toen werd er al een verhaal richting de pers naar buiten gebracht dat ook Dragon Age 4 op rampkoers was.. Zelfde (onmenselijke) werkwijze en mismanagement zoals bij Anthem.

https://kotaku.com/how-biowares-anthem-went-wrong-1833731964

Hopelijk hebben ze het rechtgetrokken in de tussentijd.

[Reactie gewijzigd door doobieters op 28 augustus 2020 09:40]

Ik ben zelf afgehaakt na de eerste dragon age die vond ik geweldig maar de tweede was een stuk minder leuk om te spelen ze waren met dragon age toendertijd ook populairder dan de witcher, maar hebben dat helaas na deel een niet meer vast kunnen houden.
Het is het verhaal wat we steeds vaker zien en gaan zien. Ontwikkelaars zijn veel vaker gebonden aan wat de aandeelhouders/ uitgevers willen en die willen maar één ding: geld verdienen.
EA heeft Bioware opgelegd dat ze met de Frostbite engine moesten gaan werken, daar hadden zowel DA:I en ME:A erg veel last van.
Dergelijke keuzes die opgelegd worden door een uitgever maken het voor een ontwikkelaar erg lastig om de game te maken die ze voor ogen hebben, want wie betaalt bepaalt.
Ik kan Blood, Sweat and Pixels aanraden om eens te lezen.
Ik ben zelf een BioWare fan en nog steeds geloof ik in hun potentie. Maar tegelijk kan ik niet minder dan het met je eens zijn. Anthem was gewoon een flop. En Mass Effect Andromeda zat boordevol potentie, maar heeft daar nauwelijks iets van kunnen benutten. Een aantal keer ben ik van het spel enorm onder de indruk geweest, maar er waren des te meer momenten die ronduit voorspelbaar of zelfs gebugged waren. Zo zonde. Het spel had geweldig kunnen zijn. Nu geef ik het nog net een voldoende, en zelfs dat pas na alle patches.
Zeker kan dat, ware het niet dat Bioware in het recent verleden heeft aangetoond dat hun niveau niet meer is wat het ooit was.
Heb je de laatste tijd Bioware nog een goede game zien maken? :X Ik niet hoor. Tegenwoordig beschouw ik Bioware als elk andere doorsnee devs.

[Reactie gewijzigd door Von Helm op 28 augustus 2020 10:17]

Yep dit had ik recent ook ergens gelezen. Blijkbaar waren de mening van deze mensen dat EA te veel invloed had op Bioware management en de belissingen omtrent de games + huidige Bioware management is erg slecht. Dus deze mensen zijn nieuwe studio's begonnen of hebben zich bij andere (kleinere) studio's aangesloten. Zodat ze hun eigen visies kunnen uitwerken.

Ik heb dan ook exact zelfde gevoel als Smuey hier zegt
Op zich word ik wel warm van de (schaarse) gameplay-beelden in de trailer. Maar toch blijft dat knagende, irritante gevoel op de achtergrond.
maar een pre-order zit er absoluut niet in voor mij.

[Reactie gewijzigd door Revassin op 28 augustus 2020 09:37]

Yup. Anthem heeft eigenlijk niets te maken met waar Bioware voor staat/stond: Sterke, story-driven games. Ik gok dat dit is omdat halverwege de ontwikkeling er druk kwam vanuit EA om er een Destiny clone van te maken. De creativiteit is in ieder geval weg.

We zullen zien, het duurt nog een tijdje voor het uit is.
Je hoeft niet te gokken hoor, er is veel gedocumenteerd over hoe het met Anthem is verlopen, waar trouwens de D-woord niet uitgesproken mocht worden.
Je bent maar een zoekopdracht verwijderd van feiten, hoef je ook niet te gokken ;)
Het mocht niet uitgesproken worden... maar speelde het wel daar?
Op zich word ik wel warm van de (schaarse) gameplay-beelden in de trailer. Maar toch blijft dat knagende, irritante gevoel op de achtergrond: Het is er wel weer eentje van EA en Bioware. En laten we zeggen dat alle recente releases.... 'Wat ruw aan de randjes' zijn geweest. Anthem, Mass Effect: Andromeda, zelfs Dragon Age Inquisition was niet bepaald zonder controverse. Ik hoop van harte dat EA/Bioware het tij wil keren, maar een pre-order zit er absoluut niet in voor mij.
Inquisition is sowieso apart. Of je vindt het te gek, of je haat het. Er lijkt niemand te zijn die er tussenin zit. Persoonlijk heb ik er best van kunnen genieten.
Tjah.
Mass Effect Andromeda werd online in de fik gestoken maar daar heb ik ook wel een dag of vier aan verbrand, achter elkaar.
In de basis was dat ook gewoon een vermakelijke game voor een hele hoop mensen.

Maar het is wel helder dat de kwaliteit er niet was. En dan heb ik het niet over inzoom gevalletjes zoals die character animations waar die game voor in de fik gestoken werd maar gewoon het hele plaatje.
De originele trilogy slaat ook helemaal nergens op qua animatiewerk in het gezicht maar dat hield het ook niet tegen om één van de beste gamereeksen te worden die we überhaupt kennen.

Ik weet overigens dat Andromeda door andere mensen is gemaakt maar dat boeit me verder geen drol, stond gewoon Bioware op de doos en daar zit dan ook een verwachting aan vast.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 28 augustus 2020 12:43]

Andromeda was enorm jammer. Na alle patches was het wel acceptabel, maar ook niet meer dan dat. Ik zag er tijdens het spelen enorm veel potentie in. Dat tientje of zo dat ik ervoor heb betaald was het dan ook wel waard. Maar meer dan dat ook niet. Het plot was voorspelbaar (ik wist vanaf bijna het begin al wie de Kett waren) de gebieden okee maar konden beter. Maar er lag zoveel meer in. Jammer.

Als ze dat spel nou een half jaartje extra hadden gegeven, bovenop de patches die het uiteindelijk kreeg, dan was het een klassieker geworden. Nu is het een 6/10 spel. Vermakelijk, maar niet meer dan dat.
Ik vond Andromeda wel iets meer dan acceptabel.
Maar misschien komt dat ook omdat ik mijn verwachtingen compleet naar niets heb bijgesteld.

ME 1,2,3 zijn collectief een gigantische space opera met een ongekende diepte en met Andromeda gingen ze naar een ander heelal en druk je lore wise eigenlijk gewoon een op reset en moet dat allemaal weer opgebouwd worden.

Ik vind het vooral jammer dat de kansen die die titel had om te groeien eigenlijk (onder andere) een beetje afgepakt zijn door ramptoeristen op internet.
Dat heeft dan inderdaad met verwachtingen te maken. Als je een andere studio's naam op had geplakt had iedereen het een slechte mass effect rip off genoemt.

Ook op zichzelf bekeken viel het verhaal in het niet bij deeltje 1. En dat was echt volledige nieuwe lore.
Andromeda heb ik 2x gespeeld, net als alle DA. Met man en vrouw als hoofdspeler. Alles was voor mij prima vermakelijk aangezien ik meer voor verhaal en exploratie ga.

Andromeda echter, voelde niet compleet doordat je de helft van de wezens mist.
Ik zit er tussenin, quests, characters en wereld boeiend genoeg om verder te willen gaan. Dramatische combat en typische open world verzamel resources geneuzel om mijn enthousiasme te dimmen.
Kon je die verzamelqueesten niet negeren, en alleen de 'echte' queesten volgen?
Ik heb er een hard hoofd in, ben bang dat Bioware zoals vele die door EA zijn opgeslokt zal verdwijnen, als dit weer uitloopt op een debacle.
Origins was zo verschrikkelijk goed. Die heb ik echt grijs gespeeld.
De manier waarop je een Warden was en moest vechten tegen de Darkspawn sprak mij enorm aan.

Deeltje 2 was echt meh en Inquisition begon er weer op te lijken.
Maar hopelijk gaat deze echt terug naar Origins.
In tegenstelling tot blijbkaar de rest vond ik DA 3 erg leuk. Prima te spelen op de console.
DA 1 destijds op de PC gespeeld, deze was wel veel beter dan de andere 2.

Ik hoop dat DA 4 in de buurt komt van DA 1!
Laten we hopen dat deze game beter gaat lukken dan Anthem.

We gaan het zien.
Of als pre-order DLC debakel Mass-effect 3 en bugfest Mass-effect Andromeda.
Bioware z'n trackrecord is de laatste titels nou niet echt best.
Of als pre-order DLC debakel Mass-effect 3 en bugfest Mass-effect Andromeda.
Bioware z'n trackrecord is de laatste titels nou niet echt best.
Mass Effect 3 (2012) was een hit en verkocht erg goed, dus was niet een debakel, ook al vonden veel mensen de einde in de begin en zelfs nog later niet zo goed.

Maar Mass Effect: Andromeda (2017) deed het wel een STUK slechter dan Mass Effect 3, en vonden VEEL mensen hem niet goed, en zelfde ja met Anthem (2019) die niet goed verkocht, en VEEL mensen niet goed vonden.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 augustus 2020 15:22]

Mass-Effect 1 is a cult classic. Mass-Effect 2 wordt gezien als 1 van de beste sci-fi RPG's ooit.

Het maakte niet uit wat ze deden met Mass-effect 3. Het zou altijd een verkoop hit worden naar die 2 games als afsluiting trilogie. Echter beschadigde ze hiermee wel de franchise door het verhaal te verknallen.
Mass-Effect 1 is a cult classic. Mass-Effect 2 wordt gezien als 1 van de beste sci-fi RPG's ooit.

Het maakte niet uit wat ze deden met Mass-effect 3. Het zou altijd een verkoop hit worden naar die 2 games als afsluiting trilogie. Echter beschadigde ze hiermee wel de franchise door het verhaal te verknallen.
Je hebt gelijk veel vonden Mass Effect 3 niet goed, vooral de einde, al had ik er nooit een probleem mee, ik vond de einde juist goed, en gaf voor mij echt dat het de einde was van de spel series, ***Spoilers*** ik koos juist altijd voor de vernietiging van al het AI ***Spoilers***, en dat 95% van mij team het dan overleefde, behalve EDI en Thane Krios en Legion en Mordin Solus in Mass Effect 3, Commander Shepard zijn lichaam zag je in de einde en zag je dat hij weer adem begon te halen, wat neer kwam dat hij/zij het overleefd had.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 28 augustus 2020 16:19]

Het lijkt er in ieder geval niet op dat ze weer met Unreal Engine mogen werken. Hopelijk hebben ze eindelijk Frostbite een beetje onder de knie.
Dragon age inquisition was al frostbite.
Laten we hopen dat deze game beter gaat lukken dan Anthem.

We gaan het zien.
Laten we hopen, maar heb er een hard hooft in, heb niet veel vertrouwen meer in die grote video game developers, al helemaal niet sinds ze overgekocht zijn door EA, met blunders als Mass Effect: Andromeda en Anthem, en Bethesda Game Studios met Fallout 76, en DICE met Battlefield 5 die ook bij EA hoort, en meer.
In de basis heb ik alles van Bioware platgespeeld, maar om een of andere reden ben ik nooit lekker in Dragon Age gekomen. Ik heb deel 1 ik denk 10 - 20 uur gespeeld. Vond het wel ok. Het verhaal was interessant, gameplay was vermakelijk. Graphics vond ik mwoah. Super enthousiast ben ik er nooit van geworden.

Overige delen stuk voor stuk een paar uurtjes gespeeld, maar het wilde gewoon niet. Heel raar vind ik dat. Kan nog steeds mijn er niet vinger opleggen wat nu het "issue" is.

[Reactie gewijzigd door MarvinJames op 28 augustus 2020 09:50]

Misschien heb je het niet lang genoeg gespeeld om te merken dat de personages erg goed uitgewerkt zijn, en er fantastische stukjes interactie tussen je partymembers is. Dat is een belangrijk facet wat in ieder geval voor mij Dragon Age:Origins onvergetelijk gemaakt heeft.
Ik heb dat gehad met DA 3 in het begin. Het pakte mij niet meteen. Ik ben toch even doorgegaan en op een gegeven moment zat ik er helemaal in. Super goed verhaal en de characters zijn ook interessant. Waar ik mij vooral aan stoorde was het crafting systeem. Ik ben er totaal niet van en wil dan ook niet gedwongen worden om het te gebruiken.
De rpg zal volgens de makers sterk leunen op de mensen die spelers in het spel ontmoeten en de relaties die de speler daarmee opbouwt.
Allemaal leuk en aardig, maar welke kleuren kan ik uit kiezen voor de cutscene van de finale?
Ik heb alleen Dragon Age: Inquisition gespeeld, dat vond ik een aardige game. Ben zeer benieuwd wat we eventueel van deze game kunnen verwachten.