Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nightdive toont eerste beelden van remaster Blade Runner-game

Nightdive Studios heeft de eerste cinematische scenes van Blade Runner: Enhanced Edition gepubliceerd. De studio kondigde in maart aan dat het aan een remaster van het scifispel uit 1997 werkte.

De cutscenes van Blade Runner: Enhanced Edition zijn identiek aan die van het origineel, maar scherper en in hogere resolutie. Gameplaybeelden toont Nightdive Studios nog niet. Het bedrijf poetst de beelden op voor 16:9-weergave op 4k en met 60fps. Het origineel draaide op 15fps. De scifigame met point-and-clicksysteem krijgt daarnaast ondersteuning voor bediening met controllers.

Nightdive Studios bouwt de game opnieuw op met zijn game-engine KEX. Die engine gebruikte de studio ook voor de remasters van System Shock en Turok: Dinosaur Hunter. De studio heeft het spel moeten reverse engineeren omdat de broncode van Westwoods origineel uit 1997 verloren is gegaan. Nightdive kondigde het spel in maart aan. Blade Runner: Enhanced Edition verschijnt nog dit jaar voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-09-2020 • 07:51

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Het betreft een cutscene en in het artikel staat ook: “ De cutscenes van Blade Runner: Enhanced Edition zijn identiek aan die van het origineel, maar scherper en in hogere resolutie”.

Niet vreemd dus dat je vrijwel geen verschil ziet (op mobiel).
Je ziet een klein stukje van de gameplay: Wanneer de camera naar beneden 'panned' naar het pand van Runciters. Dat loopt nu heel soepel en vloeiend. Dus dáár ga je het grote verschil merken.
Ik heb het origineel hier nog liggen. Als de prijs redelijk is wil ik deze remaster best wel weer eens spelen :)
Als je goed `kijkt zie je dat er behoorlijk wat smoothing overheen is gegooid. Bijvoorbeeld in de pet-shop het hout van de balie. Of het pak van de commessaris. Veel detail is verloren gegaan lijkt.

Een smoothing er overheen gooien en wat FPS toevoegen is neit helemaal een enhanced editie die men zou willen zien denk ik.

Ben in ieder geval benieuwd of de normale gameplay graphics echt wat winst op levert.

Wat zou het vet zijn als ze vanaf de source gewoon de cutscenes opnieu konden renderen. Of met behulp van wat AI.
Als je op youtube in een groter scherm bovenstaand filmpje bekijkt zie je wel degelijk verschillen. Ik ben echter niet zo gecharmeerd van de enorme hoeveelheid "smoothing" ze hebben toegepast. Veel details zijn simpelweg verloren gegaan.
- textuur van kleding
- de "haren" van de personages
- subtiele details
- etc.

Alles is gewoon glad gestreken en ziet er af en toe uit als een poppetje van plastic of klei.

Ik ben echter meer benieuwd naar hoe het spel er zelf uit ziet. Hopelijk wordt daar ook niet alles smooth gemaakt. Verder vraag ik mij af waarom ze geen AI/deep leraning gebruiken voor dit soort zaken. Af en toe zie je dit soort upscaling door een fan/amateur gemaakt middels AI en ziet het eindresultaat er stukken beter uit. Een resultaat waarbij vooral de scherpte behouden is gebleven.
Precies dit. Er zijn maar een paar scenes waar de upscale er wat beter uit lijkt te zien en dat is op het dak van politie bureau met het shirt van de vrouwelijke collega.
Denk dat er een misconceptie is waarbij de titel tweakers een "remaster" zegt en de studio zelf een Enhanced edition wat 100% meer de lading dekt wanr ene remaster kan ik dit persoonlijk niet noemen.
... Ik snap niet helemaal waarom voor deze minimale kwaliteitsverbetering (ik zie nagenoeg geen verschil) een complete "remaster" zou moeten worden uitgebracht... Het origineel is prima speelbaar met bestaanbare tools / diensten.

Maar goed ik begrijp dat het voor de industrie een soort van low hanging fruit is... lekker makkelijk scoren met minimale effort...
Met een remaster kan je niet alleen de kwaliteit verhogen, je kan het spel ook op nieuwe platformen uitbrengen. En je kan er nog eens aan verdienen. Zoek vandaag maar eens een kopie vna het origineel in de winkel.
Gewoon te koop op Gog: https://www.gog.com/game/blade_runner

En draait onder ScummVM, dus zeker multiplatform.
Ik wil het je wel eens op je Xbox of PS zien spelen dan ...
Wellicht onder ScummVMX, maar dat is alleen beschikbaar voor gemodde xboxen
Ik snap niet helemaal waarom je een origineel zou willen kopen... diensten zoals GOG verkopen gewoon een valide kopie (al dan niet met een wrapper)

Ik neem aan dat jij ook geen fysieke mediums meer koopt sinds... ergens 200*
Oh jawel. Alles op mijn consoles is fysiek. Koop jaarlijks nog vele fims op BluRay en zelfs sommige PC games worden nog fysiek gekocht. Zeker als het om special editions gaat. Al is het dan meestal wel gewoon de code inkloppen in een compatibele download client zoals Steam. Enkele weken terug nog een fysieke kopie van een special edition van Beyond 2 Souls mee naar huis genomen.
Het zijn allemaal pre-rendered scenes die je ziet in het filmpje. Deze hebben ze zo te zien opgeschoond en de framerate van verhoogd. Als je kijkt naar het filmpje dan zie je wel degelijk een aardig verschil. Beelden zijn veel schoner (minder duidelijke pixels) en veel vloeiender (hogere framerate).

Ik kan me heel goed voorstellen dat de originele filmpjes niet meer te re-renderen zijn, en alles opnieuw bouwen kost in dit geval wel erg veel tijd. Het is dan ook een remaster en geen remake.
"Minimale effort", reverse engineeren betekent best wel "compleet opnieuw bouwen". Het is niet even een likje verf en klaar. Ze hergebruiken de assets, maar niet de executable. Ik vraag me wel af hoeveel werk hier dubbel is gedaan, voor de recente ScummVM release moest exact hetzelfde gedaan worden want "source kwijt".
Dit is dan ook geen echte remaster, geen van de nieuw aangekondigde 'remasters' van deze uitgever zijn dat.
Ehhh. Remaster? Ik zie op mijn telefoon eigenlijk geen verschil...
Op een groter scherm is het verschil wel duidelijk. Hij is nu wazig in plaats van blokkerig...
Zelfs op een groter scherm is het verschil niet echt duidelijk, ja, het enige wat gedaan is, is een smoothfilter over de originele video gelegd, niets meer niets minder. De video is niet opnieuw gerenderd, wat een veel beter effect zou hebben, of misschien zelfs met een remaster op een nieuwe engine zou het gewoon realtime kunnen.. Dit is dus niets meer dan gewoon even de originele video door Handbrake te halen..
Is de stem van die kerel dezelfde acteur als die in de C&C GDI briefings?
Lijken inderdaad op elkaar, nou je het zegt, maar volgens IMDB zijn het verschillende acteurs. General Sheppard werd gespeeld door wijlen Eric Martin (die ook stemmen voor twee Kyrandia-games heeft gedaan, ook voor Westwood), terwijl McCoy door Mark Benninghoffen ingesproken is.
Night Dive Studios niet Night Drive*. Los daarvan is de meerwaarde van deze remaster vooral dat dit toegankelijk wordt voor een veel groter product. Blijft een juweel van een game!

Edit: Shame on me. Wijzen naar een typo en er zelf eentje toevoegen... .

[Reactie gewijzigd door BitJager op 7 september 2020 09:22]

Nicht Dive Studios niet Nicht Drive*.
Het is 'Nightdive Studios', voorheen 'Night Dive Studios'. Wat iemands nicht ermee te maken heeft ontgaat me even ;)
Dank u, nu zit ik met die irritante video van "nicht rijder" in mijn hoofd. ;)

(jaja, totaal off-topic, mod me maar naar beneden)
Bloody hell, "k*t" autocorrect ;)
Brings back memories.

Deze nog een keer spelen zou ik graag doen. Ben benieuwd hoe het de gameplay de tijd doorstaan heeft.
ja top game, herinner we wel enkele keren volledig vast gezeten te hebben. Hopelijk is hier ook iets aan gedaan.
De enhancement ziet er meer uit in verzadeging/blurr dan verbetering, qua texture zou ik nog de voorkeurgeven aan vanilla, Maar mogelijk dat dit er wel beter uit ziet op full reso ipv dit voorbeeld.
Fantastische game. Leuk te zien dat er een remaster voor komt al is het dat je gewoon zonder poespas op de huidige systemen kan draaien in hogere resolutie.

Echter durf ik het bijna geen remaster te noemen maar meer een upscale en soms (ligt wellicht aan telefoon) minder crispy dan origineel.

We zullen zien. Misschien is het in-game anders qua detail en effecten waren heel dynamische locaties met licht en zo. .


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True