Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Duits bedrijf introduceert modulaire smartphone en laptop

Het Duitse bedrijf Shift heeft op de IFA een nieuwe versie van zijn modulaire smartphone en een modulaire laptop getoond. De smartphone moet eind dit jaar verschijnen, de laptop in de eerste helft van 2021.

De Shift 6mq is een smartphone die ontworpen is door het Duitse bedrijf Shift en waarvan verschillende onderdelen relatief eenvoudig te vervangen zijn omdat deze niet vastgelijmd, maar vastgeschroefd en -geklikt zijn. De 6mq heeft een 6"-scherm met amoledpaneel, Qualcomm Snapdragon 845-soc, 8GB ram en 128GB flashopslag. De cameramodule bestaat uit een 24- en 16-megapixelsensor. Die cameramodule is eenvoudig te verwisselen, net als de accu van 3850mAh en het moederbord.

Shift levert het toestel vanaf het vierde kwartaal van dit jaar voor 844 euro. Bij het vroegtijdig bestellen kost de telefoon 799 euro. Shift levert de smartphone met Android 10 en biedt ondersteuning voor custom roms. Shift bracht eerder al de Shift 5m met MediaTek Helio X27-soc en 5,7"-scherm uit. Voor dat model levert het bedrijf een vervangend scherm voor 55 euro en in een video legt het bedrijf uit hoe dit te vervangen is.

Tegen Der Spiegel zegt de oprichter van Shift, Samuel Waldeck, dat hij het bedrijf in 2014 met zijn broer en vader gestart is en dat de ontwikkeling, het ontwerp en de assemblage in het Duitse dorp Falkenberg plaatsvindt, met twee dozijn werknemers. In een zelf opgerichte kleine fabriek in China met tien werknemers vinden de voorbereidende werkzaamheden volgens hem plaats.

Shift toonde tijdens de IFA ook de Shift 13mi. Dit is de eerste modulaire laptop van het bedrijf, die in de eerste helft van 2021 moet verschijnen. De processor is een Intel Core i5 van de Tiger Lake-generatie en het scherm is een 13,3"-exemplaar met full hd-resolutie. Het bedrijf biedt ondersteuning voor Windows 10 en Linux en belooft dat 'vele onderdelen' te vervangen zullen zijn, waaronder de accu, de m2-ssd en het toetsenbord. Wel meldt het bedrijf dat de specificaties nog kunnen wijzigen in aanloop naar de release. De Shift 13mi is al wel te bestellen, voor 1222 euro. De uiteindelijke verkoopprijs bedraagt 1444 euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-09-2020 • 09:23

86 Linkedin

Reacties (86)

Wijzig sortering
Dit klinkt toch nogal als de Fairphone, maar dan met uit de doos al betere specs?
Fairphone gaat over het stukje Fair. Dit is een modulaire telefoon en daar houdt de vergelijking ook op.
Het komt in het artikel niet zo goed uit de verf, maar ze willen alle medewerkers goed betalen en hebben in China een eigen bedrijf opgericht omdat niemand goede werkomstandigheden garanderen kon/wilde. Ook wil het bedrijf geen winst maken en lokaal de wereld verbeteren (bv. dorpswinkel openen in het dorp waar er eerst geen was).

Of er kwa grondstoffen uit Congo etc. ook moeite wordt gedaan weet ik niet. Maar het is meer dan alleen modulair.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 8 september 2020 02:48]

Dit klinkt toch nogal als de Fairphone
Fairphone wordt zo duurzaam mogelijk geproduceerd, daar lees ik hier niks over.
maar dan met uit de doos al betere specs?
en bijbehorende prijs.

[Reactie gewijzigd door CurlyMo op 7 september 2020 09:36]

voor die bijbehorende prijs zijn de specs anders niet om over naar huis te schrijven
Dat klopt, maar FairPhone heeft dan ook nooit geclaimd dat zij de enige zouden zijn die een modulaire telefoon met vervangbare onderdelen zouden uitbrengen. Concurrentie op dit gebied is goed, zeker nu Shift een modulaire telefoon met betere specificaties dan de Fairphone 3+ in de markt zet.

En daarnaast creëert het ook bewustwording bij de consument en andere producenten, zeker wanneer dergelijke telefoons een succes worden. Blijkbaar is er dan behoefte aan telefoons waarvan onderdelen wél te vervangen zijn wanneer dat nodig (of gewenst) is.

Ik vind het wel een interessante ontwikkeling.
Ja, het idee lijkt daar veel op.
Ik geloof dat het verschil is dat Fairphone (ook) zwaar inzet op milieuvriendelijk produceren, terwijl de Shift vooral inzet op menswaardig produceren (tegen een eerlijk salaris, zonder kinderarbeid, etc).
Van Fairphone weet ik dat ze exact documenteren waar de onderdelen vandaan komen en hoe ze geproduceerd zijn, zodat je het zelf kan controleren. Shift schijnt dat nog niet te doen.
Fairphone richt zich ook nadrukkelijk op de leefomstandigheden van degenen die de telefoons produceren:
https://www.fairphone.com/en/impact/good-working-conditions/
en shift heeft niet de openheid en transparantie van fairphone, op de blogs van fairphone kan je diepgaande externe audits vinden over product life cycle en productieketens en zelfs welke fabrikanten wat van gesourced wordt. (echt tot individueel smd component niveau)

[Reactie gewijzigd door t link op 7 september 2020 13:58]

Klopt, maar hier kunnen wel eventueel componenten inzitten die niet "fair" verkregen zijn (kinderarbeid, conflictgebieden, vervuilende mijnbouw, lage lonen, etc).
Helemaal waar. Volgens mij ziet FairPhone zichzelf vooral als voorbeeld. En blijkbaar worden hier de krenten uit de voorbeeld-pap gehaald: Het modulair zijn is er in ieder geval al, een pré voor de repareerbaarheid.

Het zal mij benieuwen of ze het volgende voorbeeld van fairphone ook gebruiken: Een upgrade van de modules. Maar dat gaat de toekomst uitwijzen.
Betere specs voor bijna twee keer zoveel geld inderdaad. Daarnaast lijkt me deze telefoon minder "fair" anders hadden ze dat wel genoemd om de hoge prijs te rechtvaardigen.
Wat is in deze telefoon de definitie van modulair?

Dat je losse onderdelen kunt upgraden? Of dat je losse onderdelen kunt vervangen als deze stuk zijn?
Op dit moment alleen reparaties, maar ik zie zo voor me dat er in de toekomst upgrade mogelijkheden zijn.
Al moet je je van upgrades ook niet teveel voorstellen. Als je bijvoorbeeld een betere cameramodule installeert is het maar de vraag of de rest van het systeem dat trekt. Een beetje hetzelfde als met pc's: je begint met 1 component maar uiteindelijk heb je alles vervangen op de kast na.
Of ze doen het als de nieuwe camera's voor de fairphone 3, ik kan jullie binnenkort vertellen hoe dat is gegaan. Het idee van hardware kunnen upgraden vind ik in ieder geval fantastisch.
Gezien het grote aantal losse onderdelen zie ik het modulaire hier niet echt van in. Fairphone probeert nog wat onderdelen samen te voegen tot logische eenheden. Dat lijkt hier niet het geval. Het lijkt mij eerder een gewone telefoon die wel een TIEN scoort op repareerbaarheid.
Wat bedoel je precies met logische eenheden, dan heb je het toch juist over modules/een modulair concept?
FairPhone heeft alle onderdelen tot een compacte module gemaakt en die ook een eigen connector gegeven, waarmee je ze gemakkelijk in het moederbord kan klikken. Dat ziet er echt netjes en doordacht uit.
Zo te zien heeft Shift niet veel meer gedaan dan een behuizing ontwerpen die gemakkelijk toegankelijk is. Modulair is dan een groot woord voor het gemakkelijk los kunnen trekken van alle onderdelen. De onderdelen lijken ook rechtstreeks van een externe leverancier te komen. Repareren lijkt mij gemakkelijk, maar een onderdeel upgraden zal er vermoedelijk niet bij zijn. Bij een upgrade van een onderdeel ziet een fabrikant dat gewoon als nieuw onderdeel en doet men echt niet de moeite om de vorm exact gelijk te houden.
Ik dacht net hetzelfde. Ik zie hier niets modulair aan. Modulair betekent dat je onderdelen kan vervangen door andere/betere/nieuwere onderdelen. Dit zie ik hier niet. Ik zie enkel een smartphone die gemakkelijk open te maken is en waar je het scherm en accu kan vervangen door eenzelfde exemplaar, meer niet.
Sorry, maar dan zijn nagenoeg alle smartphones modulair te noemen. Het scherm en accu van mijn smartphone heb ik ook zelf vervangen. Dat het misschien iets gemakkelijker gaat bij deze Shift, maakt het daarom nog niet modulair. Ik noem het een PR-stunt.
modulaire lijkt leuk maar uiteindelijk wil je toch eens een ander model.
Als je een betere camera wilt, waarom moet de compleet nieuwe telefoon kopen.
Modulair is niet verkeerd, maar dan moet de modulaire telefoon niet duur zijn en de onderdelen voor een schappelijke prijs.
Modulair is per def duurder omdat al die onderdelen apart moet worden gemaakt.
De markt is ook niet groot waardoor je geen massa prod hebt.
Het gaat om het hele pakket. Na 2 of 3 jaar wil ik weer eens een ander design.
Modulair is per def duurder omdat al die onderdelen apart moet worden gemaakt.
De markt is ook niet groot waardoor je geen massa prod hebt.
Het gaat om het hele pakket. Na 2 of 3 jaar wil ik weer eens een ander design.
Dat is nogal persoonlijk om elk 2 of 3 jaar een ander model te willen hebben. Als dat je insteek is dan is een modulaire telefoon niet voor jou. Er zijn zat mensen die met 1 model genoeg hebben.
Ik zou het de betere optie vinden als modulaire telefoons een breed assortiment aan onderdelen zouden bieden. Denk bijvoorbeeld aan 5 verschillende soorten camera's of keuze uit verschillende soc's of grootte van de opslag. Nu is het meer een telefoon waarin je alleen de onderdelen kunt vervangen.
Ik betwijfel jouw mening dat zat mensen een modulair smartphone willen. Je vergeet dat meer onderdelen ontzettend duur zijn. Als je 5 camera's verkoopt en 1 of 2 worden redelijk verkocht. Zit je meteen met verlies op de andere 4 camera's. En dan heb je het over 1 onderdeel. Economisch is het een veel groter risico dan 1 of 2 smartphones uitbrengen. En dat is al moeilijk met al die concurrentie. Qua prijs kan het ook niet concurreren met een normale smartphone. Consumenten kijken voornamelijk naar prijs

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 7 september 2020 12:10]

Je begrijpt me verkeerd.
Er zijn zat mensen die met 1 model genoeg hebben.
Daarnaast zei ik:
Ik zou het de betere optie vinden als modulaire telefoons een breed assortiment aan onderdelen zouden bieden.
Dus om je punt nog eens te herhalen dat het economisch niet verantwoord is begrijp wel vandaar dat ik het bovenstaande zei. ALS er een breed assortiment is.
Zoals ik al zei. Breed assortiment is economisch zelfmoord.
Dat brede assortiment zou met tijd moete komen, dus eerst iets van 2 modellen, een simpel ding en een uitgebreider ding.
Dan over een jaar, met beter geworden technieken, kan er eens een extra camera bijkomen die nog meer biedt.

Dat lijkt mij het interessante aan een modulaire telefoon, dat als er een feature achterhaald begint te worden, dat je dat kan upgraden, ipv het hele ding moeten vervangen.

Maar goed, betwijfel sterk of dat boeiend genoeg is.
Een breed assortiment lijkt eerder de regel dan de uitzondering te zijn. Zelfs Apple heeft op dit moment 63 varianten van hun vier huidige modellen te koop (met variatie in kleur en opslag). Productdifferentiatie is economisch rationeel. Het zorgt ervoor dat je voor meer mensen een passend aanbod hebt.
Toevallig gisteren in een electronica winkel geweest en langs het telefoonrek gelopen. Het is een grote eenheidsworst. Je ziet alleen maar dunne plakjes die aan de voorkant zijn voorzien van een scherm over het volledige oppervlakte. Enige verschil tussen de 40 telefoons die er lagen was de camera aan de voorkant (geen, in het midden, druppel, notch, linkerhoek, pop-up).

Dus voor het design koop je een telefoon allang niet meer.
Ik snap wat je bedoelt, maar design gaat verder dan wat er nu toevallig in de winkels ligt. 2 jaar terug zagen die schappen er heel anders uit en menig consument zou nu geen genoegen meer nemen met een telefoon met dikke bezels. Zo zullen er de komende jaren weer veranderingen komen waar mogelijk niet op in te spelen valt met een modulaire telefoon.
En wie gaat die modules leveren? Als enkel Shift die gaat leveren, dan acht ik weinig levensvatbaarheid voor dit idee. Dan ben je alsnog gebonden aan 1 bedrijf met de daarbij horende prijs. Bedrijven zien dat mogelijk alleen baat bij een nieuwe camera module en de rest wordt niet geproduceerd. Zit je daar mooi met een modulaire telefoon.

Daarnaast denk ik dat in de huidige consumptiemaatschappij waarin veel mensen al na 2 jaar een nieuw mobieltje willen, er maar weinig mensen zitten te wachten op een apparaat waarin je een camera vervangt of meer geheugen kan kopen.
"omdat al die onderdelen apart moet worden gemaakt."

Uhm? Hoe bedoel je dat? Ieder onderdeel moet natuurlijk gemaakt worden, of bedoel je het kleine beetje extra materiaal wat nodig is om er een module van te maken?
Je moet ze apart maken.
Inpakken vervoeren en moet het nog eens verkocht worden.
Zijn allemaal extra kosten. Je vergist je dat het allemaal meevalt. De verliezen kunnen groot zijn als je verkopen tegenvallen. Het idee is leuk maar financiële risico te groot.
Dus we moeten maar verspillen? Telefoon is 2 jaar oud, goh ik wil een nieuwe want ik wil een ander kleurtje...
Zet dat eens tegenover: mijn telefoon is 2 jaar oud, maar de batterij doet het niet meer, dus ik koop een nieuwe batterij. Nog twee jaar later, ik vind de soc te traag, doe mij maar een nieuwe soc. Op deze manier doe je makkelijk 6 jaar met een telefoon, waarvan je enkel de batterij en de soc vervangen hebt. Als je de eerste regel volgt, heb je intussen 3 telefoons versleten, mag jij mij eens uitleggen waarom de eerste optie goedkoper is 8)7
Er is eigenlijk nog maar één model smartphone. Een groot aanraakscherm aan de voorkant, knoppen aan de zijkant en USB aan de onderkant.
Op dit model zijn minieme variaties gemaakt.
Ja dan waren de tijden voor de smartphone pas echt revolutionair te noemen. Hoeveel verschillende modellen had Nokia wel niet? Of Ericsson.

Als je het zo bekijkt waren dat eigenlijk mooie tijden. De 8850, 8210, 3310 etc. Alledrie totaal verschillend met alleen het OS als overeenkomst. De 8850 heb ik hier nog werkend liggen en gaat altijd mee naar een festival. Het typen van een sms is redelijk kut te noemen (al kon ik het vroeger zowat blind), maar de reacties op de telefoon zijn fenominaal te noemen. Mensen hunkeren weer terug naar die tijd, omdat ze bij het zien ervan herinneren hoe puur de gsm toentertijd was en hoeveel tijd en energie de huidige smartphone eist van de mens.

Nee, het klopt. De smartphone van vandaag is geen vooruitgang meer, maar eerder een achteruitgang in technologie met hedendaags maar 1 doel. Het tracken van de gebruiker. En het overduidelijke voorbeeld daarvan is het design. Superboring te noemen.
In de basis wel. Maar er zijn veel verschillende designs. Een auto heeft ook 4 wielen maar niet iedereen koop dezelfde merk en type auto.
Verschil in grootte scherm, curved of plat scherm, oled of ips, notch of geen notch, dunne of dikke bezels. Wat jij minimaal verschillen noemt vind ik dat niet.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 7 september 2020 11:41]

Je hebt gelijk, dat is heel persoonlijk.

Ik vind zelf dat er bij auto's wel wat meer variatie is dan bij (het uiterlijk van) smartphones.
modulaire lijkt leuk maar uiteindelijk wil je toch eens een ander model.
Eh nee, ik zou graag zelfde form factor houden en hard ware upgraden.
Dus je smartphone formfactor van pakweg 4 jaar geleden zou je nog tegen aan willen kijken.
Ja hoor, ik typ dit op een vijf jaar oude Moto G3. Het zijn alleen de prestaties die wat tegenvallen, maar ook dat is in principe nog prima te doen.
Misschien ben ik wat anders ingesteld dan jij, en vind ik functionaliteit en compactheid belangrijker dan looks en het grootste scherm hebben.
Je hebt altijd consumenten die het prima vinden. Alleen te weinig om een business van ta maken. De verkoop cijfers van nieuwe smartphones laten dat wel zien.
Dan is een modulaire telefoon dus niet voor jou.
Waarom zou je dat willen? Als het toestel het nog goed doet en met de tijd mee kan komen dan hoeft dat toch niet?
Werkelijk? Bakelieten grijze telefoon heeft hier ook gewoon 40 jaar gedraaid. Het is maar een telefoon.
Bakelieten grijze telefoon
Bij mijn weten was een bakelieten toestel (T51) zwart of wit (ivoor). Het beroemde grijze model (T65) is gemaakt van ABS.
ABS Dan. Nooit behoefte gehad te upgraden.
Ja inderdaad en die laptop mag die modulair noemen? Ken laptops waar van deze onderdelen ook kan vervangen.
Alleen noemen ze het niet modulair.
Bij een laptop is toch wel meer keuze voor modulaire systemen? Bij mijn Elitebook heb ik ooit zelfs eens de processor gedemonteerd en weer gemonteerd just for the hell of it. Alleen jammer dat de gpu niet vervangen kon worden en die uiteindelijk de geest heeft gegeven.
Tegenwoordig zijn bij de meeste laptops alleen de RAM en ssd/hdd te vervangen. En dan nog zit de RAM soms zelfs vastgesoldeerd.
als modulaire laptops moet je niet bij merken als HP, Dell, Asus e.d. kijken
dat zijn vooral componenten vervangen volgens de service manuals

maar je hebt ook ATO (Assemble to order) merken zo als Skikk uit Nederland, BTO en nog een heel legio
waarbij je veel meer keuze vrijheid hebt
maar bij laptop die een MXM / dedicated GPU hebben kun je deze zeker wel vervangen, alleen zijn deze modules heel kostbaar aangezien ze dan uit defecte andere laptops komen of spare part zijn

[Reactie gewijzigd door xtrme op 7 september 2020 09:45]

Desalniettemin is de trend bij (consumenten) laptop steeds meer om vastgesoleerde en vastgelijmde onderdelen te gebruiken. Steeds vaker is de CPU vastgesoldeerd en kan je (een deel) van het geheugen niet meer vervangen. Zelfs draadloze netwerkchips worden vaker op het moederbord geplaatst.

Bij zakelijke laptops kan je vaak nog heel wat zelf vervangen en zijn er zelfs uitgebreide service manuals te vinden om zowat elk onderdeel te vervangen. Het lijkt me dan ook dat de markt zelf al voldoende te bieden heeft op vlak van laptops die je zelf kan onderhouden of uitbreiden zolang je maar gaat kijken naar de zakelijke modellen.
Ik kijk inderdaad wel altijd naar zakelijke (tweedehands) modellen. Via de pricewatch ooit bij een medetweaker terecht gekomen en daar komen sindsdien de laptops vandaan.
Toch wel weer jammer dat het dan effectief met een verouderde Android en SoC uitkomt. De prijs is ook aan de hoge kant, dat is wel te verklaren natuurlijk, maar dat maakt het nog steeds een "hard sell"
Toch wel weer jammer dat het dan effectief met een verouderde Android en SoC uitkomt. De prijs is ook aan de hoge kant, dat is wel te verklaren natuurlijk, maar dat maakt het nog steeds een "hard sell"
Verouderde Android? Ik kan niet 1..2..3.. een nieuwe telefoon opnoemen die 11.0 out-of-the-box heeft hoor.
Android 10 is gewoon up-to-date.

Van die processor ben ik het met je eens, maar zal hoogstwaarschijnlijk de kosten drukken.
Tegen de tijd dat deze telefoon uitkomt, gaat Android net wel of net niet uit zijn.
Android is al even uit hoor. De 11e variant nog net wel/niet en daarom is een telefoon die uitkomt met Q nog niet meteen met een oude Androidversie... Een telefoon die vandaag uitkomt met 8 of 9 en outdated securitypatches ja. Maar ook dat hoeft nog geen probleem te zijn aangezien het meestal de pre-6.0 telefoons en tablets zijn die softwareproblemen krijgen en 8/9 met recente updates niet gelijk een securityrisk vormen.
"Het bedrijf biedt ondersteuning voor Windows 10 en Linux en belooft dat 'vele onderdelen' te vervangen zullen zijn, waaronder de accu, de m2-ssd en het toetsenbord."

Zolang je de CPU en GPU niet kan vervangen, is het geen baanbrekend modulaire laptop. Been there, done that. Ja, een laptop CPU/GPU kan je inderdaad niet zomaar kopen als consument. Maar dat is juist waar een bedrijf zich dan in moet verdiepen. Losse onderdelen verkopen, zodat je klanten eenvoudig de laptop krachtiger kunnen maken waar nodig. Maar zulke projecten zijn een instant faal als het door kleine partijen wordt gedaan, vanwege support wat vaak erg snel gestaakt wordt. Zelfs grote bedrijven hebben er moeite mee.
Tsja, wat is baanbrekend? Maar het feit dat ze alleen al schroeven IPV lijm gebruiken zodat je de niet core componenten als cpu/gpu/moederbord/voeding kunt vervangen of opwaarderen is al heel wat.

Hoeveel fabrikanten solderen het geheugen al niet vast tegenwoordig? Daarnaast is voor de echte Tweaker die het risico van permanente schade wil nemen natuurlijk alles op de een of andere manier te demonteren/los te halen.
Dat de overige fabrikanten het erg slecht doen, wil niet zeggen dat zij het dan heel goed doen nu. Als je termen als modulair gaat gebruiken, dan moet je wat meer moeite doen dan accu, ssd en toetsenbord vervangbaar maken. Anders ben niet veel beter, maar gewoon minder slecht.
Sterker nog, bij nagenoeg alle laptops kan je de accu, opslagmedia en toetsenbord vervangen. Dat de fabrikant deze onderdelen zelf ter beschikking stelt, maakt deze laptop nog niet modulair. Een PR-stunt noem ik het.
@xtrme Reactie op jouw post bovenin dit draadje: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Van HP Pro en EliteBooks zijn onderdelen gegarandeerd nog 5 jaar leverbaar als spare parts. En in de service manual wordt tot op het laatste schroefje uitgelegd hoe je onderdelen kunt vervangen. Check deze manual van 120 paginas maar eens. https://www.google.com/ur...Vaw30mGWiKy51yBrPfEhzMiLi

[Reactie gewijzigd door Magyku30 op 7 september 2020 09:59]

dat zeg ik ook. zie opmerking service manual. echter zijn dit vaste componenten welke in bios gewhitelist moeten zijn
Nee, hoeft niet hoor. Andere onderdelen werken gewoon. Garantie vervalt alleen als je geen spare parts gebruikt.
Probeer maar is wat CPU's niet die niet standaard in de serie voor komt ;) of mxm kaarten

Met geheugen en HDD/ssds heb je helemaal gelijk

[Reactie gewijzigd door xtrme op 7 september 2020 20:49]

Ik zou wel eens willen experimenteren met een kwart slag draaien van de camera, lijkt me leuk.
Dan kan je met je smartphone in je borstzak in normaal formaat filmen, dat kan wel eens handig zijn.
Misschien kan dat met dit ontwerp? Bij mijn Xiaomi Mi Note 3 kan dat niet, heb ik onderzocht, past niet.
Eigenlijk zouden sensoren gewoon vierkant moeten zijn. Dan kan je simpel softwarematig bepalen hoe het eruit moet zien. Rechthoekige sensoren zijn eigenlijk raar als je ziet dat de lens een cirkel projecteert.
Ze zijn als ik met goed herinner sowieso 3:4, dus vrij vierkant. Software knipt daar graag boven en onder wat van af, want breedbeeld. Helemaal vierkant zou inderdaad een leuk idee zijn.
Het nadeel is dat je dan maar een klein deel van het scherm gebruikt tijdens het fotograferen.
Ik denk dat modulariteit voor telefoons op dit moment eigenlijk onbegonnen werk is. Echte modulariteit vergt open standaarden, waarbij producenten halffabrikaten kunnen maken op basis van afgesproken interfaces. Dan wordt het interessant.

Voor laptops lijkt het mij best iets waar energie op gezet zou kunnen worden. Bijvoorbeeld via een consortium van wat grote partijen. Een “open laptop” initiatief of zo. De af te spreken interfaces zijn voor 80% helemaal duidelijk. Nog wat constructie standaarden kiezen en gaan.
Mooie tekst ook op de achterkant. Niemand opgevallen? :)
Nu wel. Grappig, benieuwd of het ook nog op het productie model staat straks.

Ben voor waarschuwingen op z'n tijd, maar bij een mobiele telefoon moet ik niet denken aan Amerikaanse toestanden waar ze hele teksten op hun achteruitkijkspiegels hebben staan. Ik kan nl. een hoop mogeljike waarschuwingen bedenken die niet eens op de achterkant én het scherm passen..
Was mij ook niet opgevallen maar erg leuk gedaan (en wel waar ook eigenlijk)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True