Nvidia introduceert RTX 3050 en RTX 3050 Ti voor laptops vanaf 799 dollar

Nvidia presenteert twee nieuwe laptopvideokaarten in de RTX 30-serie. De RTX 3050 en RTX 3050 Ti krijgen 4GB GDDR6 en zijn voorzien van gpu's met respectievelijk 2048 en 2560 CUDA-cores. Volgens Nvidia zijn de gpu's tot twee keer zo snel als hun voorgangers.

Uit eigen benchmarks van Nvidia blijkt dat dat de verdubbeling van de prestaties haalbaar is in games die DLSS ondersteunen en waarbij die functie is ingeschakeld. Nvidia toont scores van Outriders en Call of Duty: Warzone waarbij een RTX 3050 Ti-laptop met DLSS ongeveer een dubbel zo hoge framerate haalt als een laptop met een GTX 1650 Ti. Die gpu van de vorige generatie heeft geen DLSS-ondersteuning. De benchmarks zijn gedraaid op een laptop met een Intel Core i7-cpu, 16GB ram en bij een 1080p-resolutie en DLSS Quality-instelling.

De RTX 3050 Ti heeft 25 procent meer CUDA-cores dan de RTX 3050 en de overige specificaties zijn vrijwel gelijk. Beide nieuwe gpu's hebben een tgp tussen 35W en 80W. Dat wijst op mogelijk grote prestatieverschillen tussen verschillende laptops met dezelfde gpu's. Fabrikanten kunnen aan de hand van de beschikbare koeling het verbruik instellen.

De RTX 3050 en RXT 3050 Ti zijn de goedkoopste laptop-gpu's met ondersteuning voor raytracing en DLSS. Volgens Nvidia zullen er modellen verschijnen vanaf 799 dollar. De videokaartenfabrikant toont onder andere een Dell XPS 15 met RTX 3050 Ti en een Lenovo IdeaPad 5i Pro met RTX 3050.

Nvidia presenteert de videokaarten als opvolgers van de GTX 1650 en 1650 Ti. Die gpu's zitten momenteel in tal van laptops met prijzen tussen de 700 en 1000 euro. De GTX 1650-gpu's hebben maximaal 1024 CUDA-cores en hebben een tgp van 35 tot 55W. Vermoedelijk brengen veel laptopfabrikanten in de komende maanden nieuwe versies uit met de RTX 3050-gpu's.

Nvidia GeForce RTX 3050 en RTX 3050 Ti voor laptopsNvidia GeForce RTX 3050 en RTX 3050 Ti voor laptopsNvidia GeForce RTX 3050 en RTX 3050 Ti voor laptopsNvidia GeForce RTX 3050 en RTX 3050 Ti voor laptops
Nvidia GeForce RTX 30-gpu's voor laptops
RTX 3080 RTX 3070 RTX 3060 RTX 3050 Ti RTX 3050
CUDA-cores 6144 5120 3840 2560 2048
Tensor-cores 192 160 120 80 64
RT-cores 48 40 30 20 16
Gpu-kloksnelheid 1245 – 1710MHz 1290 – 1620MHz 1283 – 1703MHz 1035 – 1695MHz 1057 – 1740MHz
Geheugenbus 256-bit 256-bit 192-bit 128-bit 128-bit
Geheugen 8GB / 16GB GDDR6 8GB GDDR6 6GB GDDR6 4GB GDDR6 4GB GDDR6
TGP 80W – 150W 80W – 125W 60W – 115W 35W – 80W 35W – 80W

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2021 • 13:15

68

Lees meer

Reacties (68)

68
67
30
2
0
20
Wijzig sortering
Ben benieuwd wat de desktop versies gaan kosten.....
Tsja. Omwille van de huidige gekte betreffende pc hardware, maar even mijn build uitgesteld. Ik doe het wel nog even iets langer op mijn oude systeem. Ga geen 1500 euro betalen voor een 3080 (onder de 800 msrp).
Hier net zo. Heb voor MSRP een Ryzen 5 5600x op de kop getikt een paar maanden terug, veel games toch wat stabieler nu met mn GTX 1060.

Ben mn backlog met oudere games aan 't wegspelen en pak wanneer een fatsoenlijke GPU betaalbaar wordt pak ik de huidige generatie games mooi op voor een prikkie!
Toch triest eigenlijk he dat we uitdrukkingen als "op de kop getikt" gebruiken wanneer we iets kopen voor de normale winkelprijs :(
Helemaal eens. Helaas voelde het wel net of ik een goeie deal te pakken had :(
sluit ik me volledig bij aan, ik wacht de hype wel af, misschien dat de productie beter geregeld is bij de volgende generatie, ik probeer altijd 2 of 3 generaties over te slaan.
De hype gaat alleen nog wel even duren. De prognose is dat dit nog twee jaar aanhoud, hoe lang kan je het nog uitstellen?
GeForce GTX 1080 (rev2) was gereleased in april 2017
GeForce GTX 1080 Ti was gereleased in maart 2017

GeForce RTX 2080 was gereleased in september 2018
GeForce RTX 2080 Ti was gereleased in september 2018
GeForce RTX 2080 Super was gereleased in juli 2019

GeForce RTX 3080 was gereleased in september 2020
GeForce RTX 3090 was gereleased in september 2020
GeForce RTX 3070 was gereleased in oktober 2020

GeForce RTX 4080 wordt waarschijnlijk, gezien de hype, geïntroduceerd worden in 2022.
Eerste kwartaal 2022 zou niet onrealistisch zijn. Althans, zo denk ik erover.
De 4080 kost tegen die tijd 5000 eu :+ 8)7
Dat had ik op reddit gezegd en de hoeveelheid negatief karma dat ik ervoor kreeg was zo erg dat ik mijn post heb moeten verwijderen.

Ik had erbij verteld dat het nog ergens tot in 2022 ging duren en dat ik dan uiteindelijk toch evengoed kan wachten op de 4000 serie.

Ja oke ik had dit toen gezegd in Februari terwijl de meerderheid dacht dat alles terug normaal ging zijn dit jaar in Mei maar ik zag het zo aankomen. Blij om op Tweakers reacties te zien die op hetzelfde neerkomen, ik had bijna getwijfeld of ik verkeerd was.
een vriend van mij heeft een rtx 3060 op de kunnen kopen toen ze net uit waren omdat ie er snel bij was, ik hoop dat ook te kunnen doen met deze laptops.
Ik ook. Precies dat zorgt er deels voor dat ik weinig vertrouwen heb dat het komend jaar nog gaat gebeuren.

Volgens mij zitten een hoop mensen te wachten tot de prijzen weer redelijk worden, dus zodra het een beetje in die richting gaat, zal de vraag vast oplopen. En de productiecapaciteit zit vast, die gaat de komende jaren niet omhoog.

Ik heb een stille hoop dat ergens dit jaar Ethereum over gaat naar Proof of Stake en de miners massaal hun grafische kaarten kwijt moeten (staat gepland voor 2021/2022). Dan wordt het misschien nog eens betaalbaar. Daarvoor heb ik niet zo veel hoop, er is een hoop pent-up demand vanuit gamers en miners, en productie wordt duurder door de grote vraag naar productiecapaciteit.
Als ik de V&A mag geloven is 1500 grofweg nog 400-500 te weinig voor een 3080. Zum kotzen.
Zoals meerderen hieronder/boven hetzelfde. i5-9600k / 32Gb 3000Mhz Ram maar nog steeds mijn oude 1060-6Gb (doet het voor de spellen die ik speel nog goed op een ultrawide, WoW, Diablo 3, Overwatch). Wilde een 3060/3060ti maar de prijzen zijn te idioot voor woorden.....

Dacht het dan op te lossen met de Xbox X of Ps5 maar ook die is niet normaal aan te komen 8)7

Rare tijd momenteel ;)

ps toevallig enige weken terug voor de buren een pc in elkaar gezet met een i5-3570K, kan goed meekomen voor wat hun dochter er gebruik van maakt (Sims 4 en Rocket League) maar een 2e hands 760/770 ging ook al over de 100 euro.....via een toffe tweaker een amd 280x voor een normale prijs kunnen krijgen. Ook dit goed nergens meer over.

[Reactie gewijzigd door SonicRPR op 22 juli 2024 15:20]

Tsja. Omwille van de huidige gekte betreffende pc hardware, maar even mijn build uitgesteld. Ik doe het wel nog even iets langer op mijn oude systeem. Ga geen 1500 euro betalen voor een 3080 (onder de 800 msrp).
Maak er maar €2300 van 8)7

Echt gekkenwerk.
BINGO! Zelfde van mening. :Y)
Een arm, een been en voor de Ti misschien nog een nier.
Ik ook, maar waarschijnlijk zijn ze binnen een week toch al 2 keer zo duur...
Anoniem: 57381 @Hoiboy1911 mei 2021 13:35
Miners willen deze niet, 4GB geheugen is te weinig voor ETH-DAG. Dus denk dat dat wel mee zal vallen.
Miners willen deze niet, 4GB geheugen is te weinig voor ETH-DAG. Dus denk dat dat wel mee zal vallen.
Wat een onzin zeg, daarom dat zo goed als ALLE 4GB Grafische kaarten uitverkocht zijn, of 2 a 3x de prijs nu zijn als voor de Miners begonnen.
Je logica veronderstelt dat er geen vervangings-vraag is. Het is prima denkbaar dat miners 6GB kaarten kopen, en dat gamers daarom massaal uitwijken naar 4GB kaarten.
want alle andere spullen met chips behalve GPU's zijn wel normaal te verkrijgen? Dat miner excuus hebben we nu ook wel vaak genoeg gehoord en is al vaak genoeg ontkracht als zijnde van grote invloed. De grootste bottleneck is nog steeds productiecapaciteit en logistieke problemen in combinatie met een gigantiche vraag naar alles wat ook maar iets van vermaak biedt.
grondstoffen en chips worden vaak geproduceerd door bedrijven die geen mensenrechten kennen, die hebben dus ook geen corona maatregelen.

Dus dat is ook een slecht excuus.

Hou je transport over, dat kan kloppen.
Je kunt productiecapaciteit niet van de een op de andere dag verhogen. Een fabriek uit de grond stampen kost jaren en de grootste bottleneck in de fabriek, ASML machines, zijn niet aan te slepen.

Dus ja er is wel degelijk een probleem met productiecapaciteit, daar hebben mensenrechten of corona niks mee te maken.
Dat de mining gekte niet de grootste aandeel is, ben ik met je eens. Maar ik ben zeker van mening dat het een factor is die mee heeft gedragen aan de slechte beschikbaarheid van graphics cards.
Als de miners hem niet willen, zijn er nog steeds duizenden gamers over de hele wereld die geen 3060-3090 hebben kunnen bemachtigen. Die zullen dan met z’n allen een 3050/3050ti gaan kopen, terwijl de supply van chips al beperkt is vanwege de algemene tekorten door corona enzo.

En dan heb ik het verhaal over de scalpers nog achterwege gelaten.
Ik zag amazon bots te koop op marktplaats waarmee je zelf die dingen kunt scalpen.
Ik ben ook benieuwt, maar ben bang dat ze zo uitverkocht zijn als ze net uitkomen, net als zo goed als ALLE 4GB Grafische kaarten uitverkocht zijn, of 2 a 3x de prijs nu zijn, ik zou een upgrade over mijn GeForce GTX 1650 wel willen zien.
zou hier een Low Profile versie van komen die in een SFF desktopje zou passen wellicht?
Met een TGP van 35-80W zou dat wel haalbaar zijn, ik hoop het in elk geval. Ik wil al een tijdje een GTX 1650 LP kopen maar die zijn sinds het najaar niet meer te vinden. Er was een gerucht dat Nvidia weer meer GTX 1650's zou laten produceren om het tekort wat op te vangen (wegens niet interessant voor miners) maar daar is weinig van te merken. Andere Turing kaarten zoals de GTX 1660 Super kun je wel weer krijgen, maar de shops blijven idiote marge rekenen, dat kan nog wel een tijdje zo blijven zolang het vee blijft kopen.
Ze zijn nog makkelijk te vinden als je een hoge prijs wilt betalen toch?
Ik wou de Asus GTX 1650 LP, de andere LP's hebben een veel minder goede koeler, en ik zag gisteren inderdaad dat die bij een paar shops beschikbaar was. Vandaag weer niet meer (Max ICT tel ik niet mee, hun stock klopt zelden, RedShell geen ervaring mee maar de shopreviews voorspellen ook niet veel goeds), en de andere GTX 1650 LP's zien er ook niet echt beschikbaar uit.

En verder weiger ik die hoge prijs te betalen voor wat een sub 200 euro videokaart hoort te zijn, zeker omdat die niet interessant is voor miners dus in dit geval komt het echt door de hebberigheid van de verdelers/shops. Er mogen misschien tekorten zijn, maar voor mij is de noodzaak er niet om meer te betalen voor een videokaart, kan wel even zonder. Voor mijn desktop heb ik net een videokaart bij AMD gekocht aan de adviesprijs, dus het kan wel.

Edit: Was op V&A dat ik een kaart aan betaalbare prijs zag, niet bij een winkel. Zoals gezegd, alle GTX 1650 LP varianten die in de Pricewatch staan, zijn volgens mij niet onmiddellijk leverbaar en de kans is groot dat de winkel de bestelling gewoon annuleert.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 22 juli 2024 15:20]

Mooi gepositioneerde kaart!

Verwacht hem ook wel terug te zien in mac’s en nuc-achtige builds.
Zo ver ik begreep is het met Apple Silicon cpu’s niet mogelijk een externe gpu te gebruiken.
Dit was niet mogelijk omdat er nog geen drivers tot voor kort waren. Maar deze heeft AMD recentelijk ontwikkeld.
Betreft Nvidia is dit al niet meer mogelijk voor alles wat na High Sierra kwam.
Apple is wel een beetje eigenwijs, maar ook de M1 CPU heeft gewoon PCIe lanes. Het silicium is het probleem niet, drivers zijn een ander verhaal.
Je hoeft een Nvidia graphics card niet te verwachten in Apple producten of te gebruiken i.c.m. Apple heeft het niet zo met Nvidia sinds een aantal jaar, en dat heeft ertoe geleid dat het de ondersteuning voor de kaarten van Nvidia sinds de MacOS-update, Mojave, heeft ingetrokken.

[Reactie gewijzigd door mprkooij op 22 juli 2024 15:20]

Apple gebruikt al jaren geen Nvidia meer, en er zijn ook geen drivers voor. Momenteel produceren ze ook hun eigen GPU's, en zelfs een coprocessor voor AI die hetzelfde doet als Nvidia's Tensor cores.
Worden dit de nieuwe ultieme 1080p kaarten? Als de prijs voor de desktopversie gunstig is, kan dit wel eens een knaller worden voor de casual gamers die een 1080p scherm hebben. Zeker als de fabrikanten de kaarten ook behoorlijk zuinig kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 22 juli 2024 15:20]

Zijn toch al tientallen kaarten voor de casual gamer op een 1080p scherm? Of bedoel je die casual gamer die een 360Hz 1080p scherm heeft en graag 360fps wilt halen, maar zelfs dan zijn er al genoeg kaarten beschikbaar.
Natuurlijk zijn er tientallen kaarten, maar de meesten hiervan zijn overkill (en daardoor relatief duur). Efficienter met een lagere prijs, maar wel nog steeds genoeg performance, zou natuurlijk top zijn.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 22 juli 2024 15:20]

Nou, als je casual gamer noemt dan denk ik aan 30 tot 60fps op high settings in 1080p. Dat kunnen ondertussen toch wel een heleboel kaarten aan. Dat een nieuwe generatie dit efficiënter kan geloof ik direct, maar als je dan toch de prijs benoemt ben je meteen in de omgekeerde wereld. Want als je nu een oudere kaart inruilt voor een 3050 omdat die efficiënter zou zijn dan had je waarschijnlijk een paar jaar gratis kunnen gamen (qua stroomverbruik dan hé)
Ja daar ga ik wel vanuit :)
Nu alleen de prijs en beschikbaarheid afwachten ;)
Het gaat in dit artikel alleen over de laptops waar de chips in worden gezet, maar worden deze kaarten ook los gelanceerd?
Dit gaat niet over 'wat wij noemen' kaarten, maar noem 't liever 'Graphics' / GPU's. Het is zeker geen losse (interne noch externe) kaart, maar de 'chips-serie' die op het laptop board geintegreerd wordt.

Of er uiteindelijk ook van deze serie losse 'uitbreidingskaarten' worden gemaakt: Waarschijnlijk wel, maar daar gaat dit artikel / deze launch niet over. Dit gaat enkel om laptops met RTX-3050 serie techniek aan boord.
Daar hebben ze geen haast mee, want er valt niet mee te minen, en dus levert het niet zo veel op.
Laat de nieuwe XPS 15/17 nou gewoon Ryzen hebben alsjeblieft...
Dat staat toch los van de GPU keuze lijkt mij? Ik weet niet hoe het zit met Resizable bar en deze 3050series. Maar kan een leuke combi opleveren.
Klopt, maar anders zit er weer een Intel Skylake+++++ processor in de laptop die stroom vreet en "last-gen" performance heeft tegenover de AMD CPU's die beschikbaar zijn.
Dan blijf ik wel bij mijn XPS 15 9550 met Intel Skylake. :Y)
Ze krijgen de Tiger-Lake-H (11thgen) die op de 10nm procede gemaakt zijn(https://tweakers.net/nieu...xacores-voor-laptops.html).

Dell XPS; https://www.notebookcheck...ouchscreens.537985.0.html

Ben benieuwd wanneer de eerste reviews komen, want dit zou eindelijk de laptop generatie voor intel zijn waarbij we niet meer oververhittende laptops kunnen hebben.
Scheelt erg veel dat deze kaart niet geschikt is voor het minen van Ethereum. Je hebt minimaal 5GB VRAM nodig om goed te kunnen minen, want de DAG is inmiddels al zo groot.

Ben benieuwd wat deze kaarten retail gaan doen, in principe zijn deze echt vooral voor gamers.
Dat gaat echt wel meevallen. Helaas zijn importeurs ook niet gek. En die gaan niet een rtx-3050 voor bv 200 euro(advies prijs?) En vervolgens 800/900 euro vragen voor een 3060. Tenzij er ineens zoveel voorraad van is. Maar dat zie ik niet gebeuren.
Ben ik met je eens. Maar het blijft een kwestie van vraag en aanbod. En de vraag is in elk geval minder door Miners. Dat veel gamers nu naar deze kaart uitwijken zou het wel kunnen compenseren en alsnog de vraag doen opdrijven.

@noway Ben niet met je eens dat 4GB VRAM te weinig is. De performance van de chip zelf is ongeveer een kwart van een RTX3080 en die heeft 2,5x zoveel VRAM. Leuk dat je meer VRAM hebt, maar je moet al die textures wel kunnen berekenen. Denk dat 4GB VRAM helemaal prima past. Bovendien zou je in je reactie wel iets respectvoller mogen reageren.
Voor gamers?welke op low budget zkrs.
Wat moet je met deze meuk?

4gb is a joke.
Straks komen ze ook nog met een 3020 met 2gb zeker?

Hou toch op |:(
....en uitverkocht :)
Anoniem: 508592 11 mei 2021 15:04
Blij dat ik toen de RTX 3080 heb weten te krijgen op launch day. Jesus die prijzen slaan nu dus echt gewoon compleet nergens meer op... benieuwd hoelang het gaat duren voordat dit hersteld.. of zal het nog erger worden?
Ik heb de mazzel gehad dat ik nog garantie had op mijn GTX 1080Ti. Deze was helaas overleden, maar heb daar een RTX 3070 voor terug gekregen. Ik mag zeker niet klagen wat dat betreft.
Nog bij betaald of niet?
Ik had m'n gtx670 +€100 voor gtx780 omgeruild destijds, gebruik 'm nog steeds...
Nope, bij betalen was niet nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.