Dell voorziet XPS 15 en XPS 17 van Tiger Lake-octacores en RTX 3050-gpu's

Dell brengt nieuwe versies uit van zijn XPS 15- en XPS 17-laptops. De nieuwe modellen zijn gelijk aan de uitvoeringen van vorig jaar, maar krijgen nieuwe Intel-cpu's en Nvidia-gpu's. Ook kan de XPS 15 uitgerust worden met een oledscherm.

Zowel de nieuwe XPS 15 9510 als de XPS 17 9710 kunnen voorzien worden van Core i5-hexacores en Core i7- en i9-octacores van Intels Tiger Lake-H-serie. Ook geeft Dell de nieuwe uitvoeringen Nvidia's RTX 3050 en RTX 3050 Ti-gpu's. Deze processors en videokaarten werden dinsdag aangekondigd.

Bij de Dell XPS 17 is er ook keuze uit een RTX 3060-videokaart. In de XPS 15 krijgen de RTX 3050 en de Ti-versie een tdp van 45W. In de XPS 17 is dat 60W en als er gekozen wordt voor de RTX 3060-gpu gaat het om 70W.

Beide laptops worden geleverd met maximaal 64GB ram en 16:10-schermen. Van beide laptops is er een uitvoering met 4k-paneel beschikbaar met een resolutie van 3840x2400 pixels. Bij de nieuwe XPS 15 is er nu ook een optie voor een oledscherm met een resolutie van 3456x2160 pixels. De XPS 17 heeft vier Thunderbolt-aansluitingen, de XPS 15 heeft er twee en daarnaast nog een USB 3.2 Gen2 Type-C-aansluiting.

Wanneer de nieuwe XPS 15 en XPS 17 in Nederland en België te koop zijn, is nog niet bekendgemaakt. Ook zijn de prijzen niet bekend. In de VS zijn de startprijzen respectievelijk 1200 en 1400 dollar.

Dell XPS 15 9510 en XPS 17 9710Dell XPS 15 9510 en XPS 17 9710Dell XPS 15 9510 en XPS 17 9710Dell XPS 15 9510 en XPS 17 9710Dell XPS 15 9510 en XPS 17 9710Dell XPS 15 9510 en XPS 17 9710

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2021 • 17:25

56

Submitter: TheVivaldi

Reacties (56)

56
56
27
2
0
27
Wijzig sortering
Zou leuk zijn wanneer tweakers een vergelijking zou kunnen posten tussen de prestaties van een 8th gen i9 XPS 15 en 11th gen XPS 15. Waarom de 8th gen en niet de 10th gen? In bedrijfsleven hebben laptops een levens duur van 3 jaar. De piek prestatie is wellicht sneller maar laat de cpu maar eens een half uur bezig zijn met een flinke hoeveelheid unit tests. Dan ben ik benieuwd naar de prestaties wanneer de cpu's maximaal throttlelen.
Even reageren op levensduur van 3 jaar. Tegenwoordig gaan ze toch veel langer mee of wat is de gedachte achter die 3 jaar?
Na 3 jaar is er een grote kans dat de batterij versleten is en de garantie is dan meestal vervallen. Vooral de garantie is een probleem. Dan komen ze deze volgende dag niet meer maken als deze stuk gaat. Dan moet je een nieuwe bestellen of altijd eentje op stock hebben liggen.

Dus het budget is makkelijker te berekenen, minder kans op interventies ICT en het personeel is meer tevreden omdat ze regelmatig nieuw materiaal krijgen. ICT werkt dan ook meer preventief dan "nu is ie kappot help!!!"

Het kost meer maar stabiel werken is meestal de voorkeur op de kostprijs.

[Reactie gewijzigd door Mastofun op 26 juli 2024 04:06]

ok, dat zijn ook goede overwegingen inderdaad. Bedankt voor de uitleg.
Ik heb mijn xps 15 9560 sinds 2018 (i7 7700HQ) en de batterij begint het nu echt te begeven. Maar na een repaste en een nieuwe batterij gaat hij zo nog een paar jaar mee.
Ik heb dezelfde laptop, denk ook een jaar of 3 nu. Geheugen wat uitgebreid naar 32GB en er zit een nieuwe 1tb ssd in, de vorige was stuk gegaan. De batterij gebruik ik niet veel, zit vrijwel altijd in het stopcontact, dus daar heb ik weinig last van. Kan voor mij nog wel even mee zo.
Zonde dat deze modellen niet met een AMD chip geleverd worden.
De Intel Tiger Lake H45 in deze laptops worden op 10nm gemaakt (vergelijkbaar met TSMC’s 7nm) en presteren volgens de eerste benchmarks gelijk aan de Ryzen 5000 laptop CPUs. Voordeel van Intel tov AMD is de ondersteuning voor Thunderbolt 4.
TB4 > USB4?
Als Dell voor een uitgebreide USB 4 spec had gekozen was er niet echt reden geweest om Intel te kiezen vanwege de Thunderbolt ondersteuning. https://liliputing.com/20...nderbolt-3-and-usb-3.html
De opties van Thunderbolt 4 lijken geïntegreerd te kunnen worden in USB 4 specificaties.
Klopt, maar elke thunderbolt 4 aansluiting heeft bepaalde minimale specs binnen de mogelijkheden van usb 4.

Een usb 4 aansluiting kan vanalles wel of niet ondersteunen en nog steeds la usb 4 zijn.
Sterker nog TB4 is inmiddels een onderdeel van de USB4 standaard. :)

Ik ben een half jaar geleden om twee redenen afgestapt van de XPS lijn en naar een Lenovo Slim 7 gegaan. De eerste is dat Dell problemen met de jack niet opgelost kreeg. Moeder- en logicborden vervangen. Kort nadat de 3 jaar NBD garantie was vervallen weer hetzelfde issue (nog geen half jaar na de laatste reparatie). XPS support wilde niets meer voor mij doen. Dat is de eerste reden en de tweede is gewoon het zwaar gebrek aan AMD processoren bij AMD. Ik had het nog wel weer willen proberen met een XPS als er een AMD 4000 of nu 5000-serie CPU aanwezig zou zijn.

Mijn Lenovo slim 7 heeft nu een AMD Ryzen 4800, 16GB geheugen en 512GB SSD, welke rustig 15+ uur op een accu lading doet. Eind vorig jaar aangeschaft.
Zelf de kleine broer met een hogere resolutie (IdeaPad S540 13ARE05). 13 inch 2560*1600 scherm maar alsnog inderdaad een fantastische accuduur of enorm veel performance voor de temperaturen en geluidsproductie ervan.
AMD is met gelijke prestaties toch nog steeds een stuk zuiniger, wat zich vertaald in minder lawaai, minder hitte en langere accuduur?
Die gelijkenis is er daarmee een tussen de Intel H-modellen van 45W en de AMD U-modellen van 15W. Niet voor niets dat er in de Dell-specificatie (zie screenshot) gesproken wordt over adapters van 115W. Ben dus heel benieuwd naar de throttling-benchmarks van deze laptops.
De Tiger Lake H 45W modellen nemen het qua performance en verbruik op tegen de Ryzen 5900HX. En die 5900HX heeft tevens een TDP van 45W: https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-9-5900hx
En jammer dat de XPS 15 niet met een
3060 komt
Dat wil je denk ik ook niet hoor. Ik heb een xps 15 9560 met een 1050 erin. Als je iets gaat doen met de nvidia kaart dan stijgt er een jumbo jet op. De erg mooie kleine behuizing is niet heel geschikt voor snelle videokaarten. Dan moet je denk ik toch gaan kijken naar iets wat beter koelt.
Het is DELL, dus je kon verwachten dat er geen AMD versies bij hun top modellen laptops komen. En mocht er toch een AMD top model tussen zitten, dan wordt het toch weer verstopt achter sub-sub-sub menu's op DELL website zodat onwetende de AMD versies nooit zullen vinden.

En dan halen sommigen hier de Thunderbolt 3/4 hoed tevoorschijn en AMD kan nooit genoeg de aantallen aan DELL leveren. Daar zit zeker waarheid in. Maar Waar DELL de schijn vooral tegen heeft komt hierdoor:

DELL kreeg van intel zowat 1 miljard dollar per jaar mits DELL géén AMD verkocht!
Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.
Intel Challenges EU's $1.2B Fine Over Antitrust Behavior Against AMD

De EU onderzoek en bijbehorende boete tegen intel is nog steeds gaande. Ironisch genoeg probeerd intel 8 miljard euro subsidie van Europa los te peuteren voor:
Intel overweegt chipfabriek in Duitsland of de Benelux maar wil 8 miljard euro
;)
Absoluut niet. AMD heeft voor zover ik weet nog steeds geen Thunderbolt ondersteuning. Zakelijk worden deze laptops erg veel gebruikt i.c.m. met een docking station. Voor mij is Thunderbolt een must.
Zelf gebruik op kantoor de XPS i.c.m. met een Dell U4919DW. Er gaan 2 kabels het beeldscherm in (stroom en ethernet) en vervolgens gaat er 1 thunderbolt kabel naar de laptop. Meer ligt er niet op het bureau. Dit ga je niet voor elkaar krijgen met USB4.

[Reactie gewijzigd door _RickvdL_ op 26 juli 2024 04:06]

Inderdaad, ik heb de 9700 gekocht met een 10875H CPU maar had graag een AMD optie gehad. Geen enkel merk had echter een laptop met een 16/17" 4K 16:10 of 3:2 kleurecht paneel gecombineerd met AMD.
Als doorgewinterd XPS eigenaar had ik liever gezien dat Dell hun nieuwe topmodellen ging voorzien van een betere assemblage kwaliteit.
Gezien de prijscategorie is het echt ongehoord hoeveel laptops er binnen enkele jaren support nodig hebben vanwege allemaal onnozele dingen. Problemen met koeling, storingen in beeldscherm, dode moederborden... en het gaat al jaren zo met hun XPS lijn.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 26 juli 2024 04:06]

Ook hier dezelfde ervaringen. Paar jaar terug extreem veel problemen met thunderbolt docks, maar na 2 jaar begonnen de laptops zelf ook vervelend te doen. De problemen die je noemt herken ik, maar het meest verschikkelijke is de power throttling bug. Soms weigert de laptop zichzelf boven de 0,7ghz te klokken wat het hele apparaat totaal onwerkbaar maakt.

Het zijn mooie machines, maar de kwaliteit laat echt te wensen over. Zeker voor het geld.
Die powerthrottling bug heb ik zelfs om twee verschillende redenen gehad. Vanwege koelingsproblemen door uitgelopen koelpasta (ja serieus, dat kan in 2016 kennelijk nog steeds) en één keer door een stroomadapter die niet correct meer herkend werd. Wel op twee verschillende modellen.
Ik heb inmiddels al 4 nieuwe moederborden erin gekregen, en 1 nieuw scherm. De throttling issues los ik nu meestal op door de turbo boost uit te zetten: dan is hij misschien minder snel, maar wel stabiel.
Dell brengt regels matig firmware updates uit om dit soort issues te verhelpen
Ook ik heb die ervaring als doorgewinterde xps gebruiker.

De laatste jaren veel RMA aanvragen moeten doen. Gelukkig on-site support.
Maar microfoon, vingerscanner, speaker die defect geraakten in 1 laptop op verschillende momenten. Wel allemaal netjes gerepareerd geraakt door de hardware te verwisselen.
Overlaatst was mijn 'laptop scharnier' stuk van mijn Dell XPS. Als je het opzoekt hebben er wel meer last van.

De customer support was verschrikkelijk. Kreeg ik een factuur van +€600. Na het vragen van details wilden ze mijn volledige mobo + 4k scherm vervangen plus nog wat andere onderdelen. Na wat discussie heb ik de prijs net onder de €130 gekregen.

Sindsdien heb ik gezegd geen XPS Dell meer. Echt zonde want ik vind het zo'n mooie toestellen. Maar na ook al 2 keer een akkefietje met opgezwollen accu's is het wel goed geweest. Het zijn geen goedkope toestellen...

Ik zoek nog altijd een Ryzen 5900HX + 64/128Gb RAM + Geen fancy GPU + 4K + 'stijlvolle' behuizing (lees geen kerstverlichting achtige game laptops).
Bij de Lenovo Legion 7 kan je de LEDs uitzetten waardoor hij er nog redelijk deftig uitziet.
Je moet er wel een NVIDIA gpu'tje bijnemen, en Windows want met de support voor linux staat het niet zo goed.
Ik zoek ook zoiets, maar vrees er voor.
Lenovo heeft AMD laptops in januari gepresenteerd, nog nergens iets van te vinden, zelfs geen review.
Mijn scharnier is ook stuk gegaan, maar dat kwam wel omdat ik hem had laten vallen :-)
Dell Repair gebeld en proces ging allemaal vlot en professioneel. Eerst een raming van de kosten, alvorens verder te gaan. Uiteindelijk €300 kwijt, denk ik.

Laatste laptop is nu wel een MacBook Pro 16 geworden, maar ik mis die XPS wel. Of haat ik gewoon macOs...
Ook deze release bereid ik mij alvast voor op een topic vol klachten over krakende trackpads en dergelijke.

Erg jammer. Vooral nu Apple over is naar een eigen architectuur waar Linux nog niet volledig mee overweg kan.

Dan kom ik voor een nieuwe laptop toch bij Dell terecht. (Of de wat lompere ThinkPad.) En ik moet zeggen, als je eenmaal een goed exemplaar hebt is de XPS fantastisch.
Nieuwe XPS ver boven de 2K. Meteen al klavier kapot. Zelf moeten fiksen.
De ervaring verschilt toch wel hoor. Bij ons op het werk hebben we er een stuk of 8. Niet heel veel problemen mee gehad. Eentje had direct nieuw een scherm wat niet lekker was, die is gelijk vervangen. Daarnaast niet veel issues. Bij die van mij is na 3 jaar intensief gebruik de ssd overleden. Maar dat vind ik op zich niet heel vreemd.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 26 juli 2024 04:06]

Worden deze wel geleverd met een fatsoenlijke microfoon?
Ja, dacht het wel.
Ik hoop dat ze er ook wat op vinden dat je de trackpads en toetsenborden minder er door hoort. Ik gebruik hoofdzakelijk een MBP, en ik hoor nooit klachten aan de andere kant wanneer ik mijn trackpad gebruik wel eens van het toetsenbord.

Maar naast mijn MBP heb ik ook een Dell XPS omdat ik wel eens wat op Windows moet doen en ik hoor het zelf ook wel eens van collega's maar het geluid wat door de trackpads en toetsenbord opgevangen word in de microfoon is best irritant hard en veel.
Ja, dat is echt van instap kwaliteit.
Volgens mij ligt het ook echt meer aan de software, noise cancelation lijkt er niet op te zitten.
Ik hoop dat Dell hun QC nu wel op orde heeft. Op internet veel klachten over kapotte schermen en losse toetsenborden, al generaties lang.
Blije eigenaar van de XPS17 current gen. Webcam en audio zijn 100x beter dan mijn vorige XPS15. Vooral in low light situaties is het 'dag & nacht' verschil. Tot nu toe zeer tevreden, al moet ik wel toegeven dat ik deze van mijn werkgever heb gekregen. Ik zou never €2800 neertellen voor een laptop. (4k versie met RTX2060) Ik moet ten allen tijde Première Pro kunnen draaien en Mac was niet integreerbaar in het bedrijfsnetwerk.
De camera in de 9560 vind ik niet slecht. Alleen de plaatsing (onder het scherm) is vrij ongelukkig gekozen. Daardoor krijg je van neus-shots :-). Ik gebruik zelf overigens m'n mobiel met droidcam als webcam. Die kun je makkelijk plaatsen waar je wilt en de camera is prima.
Ik hou mijn hart vast. De organisatie is net overgestapt op Dell’s door een samengaan met een andere organisatie. Daarvoor lenovo’s
De zakelijke lijn heeft minder last van dit soort problemen. Het lijkt alleen bij de XPS lijn te spelen.
Nog steeds geen AMD chips; dan maar geen XPS.

Heel langzaam zie je iets betere AMD modellen komen bij Dell, maar het schiet nog niet echt op. Waarom zou ik geld willen neerleggen voor een inferieure Intel chip.
Je hoeft het niet te kopen ;-) Ik zou zo weer een xps kiezen als volgende laptop. Ben er prima tevreden mee.
Dat is juist mijn punt. Ik heb nu een 5-6 jaar oude XPS en ben redelijk tevreden over deze. Naast een brakke accu (begon snel bol te staan) en het bekende fan probleem die niet uit wil is het een degelijke laptop.
Alleen ben ik niet van plan zoveel geld neer te leggen voor een trage Intel variant.

[Reactie gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26 juli 2024 04:06]

Ik heb 9560 momenteel. De fan is stil zolang ik de intel gpu gebruik. Zodra je iets met de nvidia gpu doet, dan stijgt het aardig op. Gebruik deze laptop voornamelijk al om mee te ontwikkelen. Dat werkt prima verder. De fans gaan eigenlijk alleen maar aan als m'n ide aan het indexeren is, of als er wat andere wat andere zware processen draaien. Maar dat is op zich logisch.

Overigens zou ik een tiger lake ook niet per se als traag definiëren
Ik heb een hele lange tijd een bug gehad dat ondanks dat de laptop niks deed dat hij opsteeg. Dat kan de fan van de gpu zijn geweest of die van de cpu; dat maakt mij niet veel uit zoiets is gewoon onwerkbaar.
Uit ellende heb ik in die periode op een andere plek gaan zitten zodat mijn collega's normaal kunnen werken.

Dit is uiteindelijk met updates opgelost (firmware). Ik heb overigens een Dell XPS 15 9550 (i7 6700HQ/GTX 960M), dus een model ouder. Nu is hij inderdaad gewoon stil; tot ik Teams nodig heb voor een videocall, maar daar kan ik mee leven.

Het is niet perse traag, maar AMD is een stukje sneller (en zuiniger), met name in MT. Als ik weer 5-6 jaar met een laptop wil doen dan wil ik ook het snelste hebben.
Ik draai overigens ook geen windows, maar linux. De fan aansturing zal daar vast ook anders gaan. Maar je wil inderdaad niet de hele dag naast zo'n blazende fan zitten. Dat is echt niet te doen...
Ik had gehoopt dat er eindelijk weer eens een toetsenbord met normale pijltjestoetsen zou komen. Helaas nog steeds die onwerkbare halve up en down arrows. Of, wie durft er nog van te dromen, functietoetsen van normale omvang, zodat die ook weer eens bruikbaar worden. De functietoetsen geloof ik nog wel, hoe sneu het ook is dat die onklaar zijn gemaakt op praktisch alle laptops. Maar die halve pijltjestoetsen maken een laptop direct een complete no-go voor mij. Met het huidige aanbod betekent dat helaas dat zo goed als geen laptop meer in aanmerking komt.
Jammer dat er geen versie is met een krachtigere 3070 of 3080 op 100 watt of iets dergelijks.

Bijna alle laptops met een krachtige GPU komen met een LCD scherm en allerlei RGB verlichting.
Voor de krachtigere "degelijke" laptop heeft Dell de G-Lijn.
Was wel mooi geweest als een 3070 of 3080 in de behuzing van een XPS zou passen zonder te overheaten.
Maar komen die uit de G-lijn dan ook met een OLED scherm?
Dat is een beetje wat ik zoek.. een 3070/3080 met OLED en niet al te flashy/nerdy behuizing.
Zodat je naast workstation taken ook een redelijk spelletje kan spelen.
Beter laten ze de nVidia gpu helemaal uit de XPS serie. Dat geeft alleen maar warmte waardoor je i9 gaat throttelen. Voor gaming heb je Alianware of G-serie
Je kunt die gewoon uitschakelen. Ik gebruik al jaren vrijwel alleen maar de intel hd graphics. Snel genoeg voor de desktop gebruik, en veel minder warmte.
De nieuwe Razer Blade heeft dit wel: nieuws: Razer Blade 15 Advanced met Intel-octacore en RTX 3060 kost 2500 euro
Met OLED scherm. RGB toetsen kun je vast uitzetten. Wel voor de dikke beurs.
Dat maakt ze alleen maar aantrekkelijk voor miners.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.