Mei-update voor Xbox Series X en S verbetert Quick Resume-functie

Microsoft brengt in mei een update uit voor de Xbox Series X en S met verbeteringen voor de Quick Resume-functie. De fabrikant belooft 'hogere betrouwbaarheid' en snellere laadtijden. Ook is duidelijker te zien welke games Quick Resume ondersteunen.

Welke prestatiewinsten gebruikers kunnen verwachten en of dat voor alle Quick Resume-games geldt, is niet bekend. Microsoft noemt in de aankondiging dat de Mei-update voor de Xbox Series X en S wel specifiek dat deze voor snellere laadtijden zal zorgen.

Middels een tag is voortaan zichtbaar of bepaalde games de Quick Resume-functie ondersteunen. Ook krijgt de Xbox-interface op de nieuwe consoles een nieuwe groep waarin games verzameld worden die op dat moment in het geheugen staan en dus via Quick Resume hervat kunnen worden.

Gebruikers kunnen die groep aan hun dashboard toevoegen om zo snel een overzicht te krijgen van de games die nog open staan in het geheugen. In april begon Microsoft al een test met deze verbeteringen voor een select aantal gebruikers.

Quick Resume-update voor Xbox Series X en SQuick Resume-update voor Xbox Series X en SQuick Resume-update voor Xbox Series X en S

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2021 • 17:48

103

Reacties (103)

103
94
49
2
0
26
Wijzig sortering
Om eerlijk te zijn.. die Quick Resume heeft voor mij geen nut. Ik zie niet echt waarom je 'ff' een ander spel zou spelen terwijl je 100% gefocust in iets anders bezig bent. Dan verlies je toch de zin om door te spelen. Of zie ik het verkeerd?
Het werkt ook zo dat als je de volgende dag je Xbox opstart en je bijv. Dragon Quest wil spelen, dat hij gelijk verder gaat waar je was. Kan bijv. ook prettig zijn als een spel alleen per checkpoint opslaat.

De dag erna kun je zo weer Forza Horizon opstarten en ga je daar in 1x verder. Geen laadtijden meer, die zijn al heel erg beperkt maar nu helemaal. Ik vind het misschien wel een van de fijnste veranderingen tov de oude Xbox One die ik had. Snelle laadtijden icm Quick Resume zijn hemels!
De voortgang word ook bewaard als de console uit staat. Er was al lang quick resume voor één game, maar als je dan een andere game startte dan werd de vorige afgesloten. Nu word voor ongeveer vijf games tegelijk de voortgang bewaard.
Het is ERG handig als je Xbox meerdere gebruikers heeft. Maakt niet uit wie er ondertussen gespeeld heeft, je zit altijd in een paar seconden weer in je spel.
Je kunt dus je eigen spel, dat van je partner en/of kinderen allemaal opslaan zodat iedereen verder kan waar ie was gebleven was. Ook starten die spellen meteen weer op nadat je je console uit hebt gezet
In mijn geval gebruik ik vaak Quick Resume als ik tussendoor een uitnodiging krijg om te spelen. Zo ben ik nu bezig met Bioshock Remastered en krijg ik vaak later op de avond een uitnodiging voor bijvoorbeeld Rocket League.
Als dat potje Rocket League klaar is en ik weer Bioshock start, of ik de volgende dag mijn Series X weer aan zet, wordt binnen enkele seconden mijn Bioshock sessie weer gestart precies op het punt waar ik gebleven was.
Afhankelijk van mijn bui zijn er nog wat "simpele games" die ik speel, en ook daar is het zeer prettig wanneer ik zonder enig laadscherm of logo weer verder kan gaan waar ik was. Een fantastische luxe waar ik helemaal aan gewend ben geraakt.
Ik hoop ook dat je straks per game kunt instellen of je QR wilt gebruiken. Voor online games werkt het nl. niet lekker.
De keuze heb je toch? Meestal weet je wel van een spel dat qr niet lekker werkt. Dan sluit je het spel gewoon ouderwets handmatig af. Qr en valhalla werken bijvoorbeeld niet goed samen. Weet dat ik die altijd gewoon moet afsluiten.
Je kan een spel inderdaad handmatig afsluiten maar het zou fijn zijn als je QR gewoon op titel/systeem kan uitzetten. Zodat je niet iedere keer de handmatige actie hoeft te doen.

Voor nu sluit ik alles gewoon handmatig af en is dat voor mij automatisme geworden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 17:57]

Voor mij was het voorheen ook normaal om spellen voor het afsluiten van de console de spellen te beëindigen. Waarschijnlijk komt dat omdat ik een gamepc heb gehad en dan is het normaal dat je spellen afsluit. Heb dus liever dat ze qr fixen dat je ook bij online spellen de verbinding word hersteld. Wat nu dus bij valhalla niet gebeurd terwijl dat gewoon eigenlijk een sp game is.
Wat liep er mis met Valhalla? Nooit problemen mee gehad, ging steeds goed.
Qr werkt wel met valhalla alleen online gedeelte als store of reda's daily quest werken niet na qr. Ik krijg dan foutmeldingen. Ook ingame cloud saving werkt dan niet meer.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 24 juli 2024 17:57]

Ah vandaar, ik heb beide zaken nooit gebruikt.
Helemaal mee eens. Bij online spellen quick resume je rechtstreeks naar een "connection lost" scherm, waarna het opnieuw verbinden net zo lang duurt als de game volledig opnieuw starten.Dan heb ik liever dat ik nog een paar extra offline spellen snel kan starten.

Wat ik hierbij trouwens wel vreemd vind, is dat ik ergens gelezen dacht te hebben dat de game quick resume moet ondersteunen. Outriders ondersteund dit bijvoorbeeld, maar is online only. Ik snap niet helemaal wat het voordeel hiervan is bij deze game. Het enige wat ik me kan bedenken is dat je het introfilmpje overslaat.
Mee eens. Battlefield V loopt bij mij regelmatig vast na een quick resume. Het spel afsluiten en opnieuw starten duurt dan langer dan waar quick resume voor bedoelt is.
Ik heb geen Quick Resume nodig, ik speel namelijk vooral always online spellen. Waar ik meer baat bij heb zijn uitgevers die je die stomme voorfilmpjes niet niet laat overslaan. Dat ze dat maar eens aanpakken. Gewoon direct laden dat spel i.p.v. al die 'reclame'.
Dat kan dus met quick resume...
Dan kom je in een scherm wat een 404 achtige error geeft en vervolgens gaat ie in menig game het hoofdmenu staan laden al dan niet met nieuwe errors. Sommigen gooien je gewoon helemaal naar het begin. Niet elke dev gaat er vooralsnog goed mee om. Vooral games met een verkapte always online (ook al speel je singleplayer) zijn erg irritant.

Het kan beter, dat bewijzen andere spellen weer, maar soms geeft een dev 0 fucks en komt er ook geen update voor

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 24 juli 2024 17:57]

Jup valhalla is er een van. Het is 99% een sp game maar door kleine online functies heb je niets aan qr. Terwijl je natuurlijk echt qr wil gebruiken bij een game als valhalla.
Ik speel op zowel series x als ps5. Op series X werkt quick resume inderdaad goed maar met online games kom je uit op een error. Spellen als Destiny 2 hebben de activity cards op ps5 goed geïmplementeerd. Wil ik naar de maan dan kies ik die card en ga ik daar heen. Met quick resume kom ik altijd in het hoofd scherm bij destiny 2. Quick resume vind ik heel fijn voor offline games, activity cards voor online.

Edit: de reden dat destiny 2 op series X niet doet wat ik verwacht is omdat het geen quick resume ondersteunt…

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 24 juli 2024 17:57]

Als ze nu gewoon fatsoenlijk quick resume implementeren zo dat je direct in een lobby komt in plaats van het hoofdscherm heb je wat je wilt.

Ik snap überhaupt niet waarom bijvoorbeeld Destiny, zo een crap disconnect gebeuren heeft. Op de Xbox One X was het echt een drama als je internet er even geen zin in had. Meteen uit het spel en weer minuten lang menu's laden en dan weer het spel.

Gewoon automatisch een lobby joinen op dezelfde map zou toch niet zo lastig moeten zijn.
Als ze nu gewoon fatsoenlijk quick resume implementeren zo dat je direct in een lobby komt in plaats van het hoofdscherm heb je wat je wilt.
Kijk eens naar de activity cards op ps5. Hoewe destiny 2 bij m’n gamepass op series x inbegrepen is speel ik liever op ps5 omdat ik met de activity cards direct een destination kan kiezen. Je krijgt dan alleen je character keuze en hop, naar de maan.
Vaak zijn dat ook verkapte laadschermen. Dat merk je op de pc ook bv als je met een ini tweak of door de files te hernoemen die filmpjes uitschakelt, schiet je vaak genoeg nauwelijks wat mee op.

Maar quick resume helpt in die gevallen toch ook? Misschien moet je terug naar het menu in sommige online games, maar dan dropt qr je de volgende keer ook weer direct in dat menu, dan heb je de splash screens ook overgeslagen.
Het is vaak een eis van de makers van bepaalde middleware dat ze hun logo laten zien. Havok physics, Unity, Blink Video en Wwise audio bijvoorbeeld. En fungeert ook als laadscherm.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 17:57]

Ik moet zeggen dat Quick Resume al tijden goed werkt. Toen de console net uit was werkte het vaker niet dan wel maar dat hebben ze vrij snel opgelost.
Met oudere spellen werkt het niet super, Witcher 3 bv hangt nog wel eens.
Bij GTA V werkt het dan weer perfect bij mij. Het is echt per geen afhankelijk denk ik, daarom is zo’n overzicht straks wel handig!
Dat overzicht laat alleen maar zien welke games het ondersteunen, en welke games in het geheugen staan voor quick resume. De problemen bij bepaalde games zullen blijven.
Hoor veel negatiefs over de functie maar het werkt hier als een zonnetje, niet elke titel is even goed getest, dat is duidelijk, maar ik ping-pong veel tussen een aantal Xbox 360 games waar ze de oude laadtijden achter een berg intro filmpjes verbergen, met QR ben je daar mooi vanaf.
Ik heb deze optie uit gezet, omdat de console dan meer stroom gebruikt + hij gaat dan ook dingen downloaden als die uitstaat. Leuke optie maar niet met een 50mbit lijn.
Ik denk dat je in de war bent met de power mode "instant on". Quick Resume schrijft de status van je RAM weg naar de SSD, en zelfs als je Series S/X in energy saving modus staat zal Quick Resume werken. Volgens mij zelfs als de console van 't stroom is geweest.
Als ik er 1 zou hebben zou ik de hele console uit zetten. Liever geen stroom verbruik en een minuut wachten dan 50 euro per jaar over de balk gooien.
50 euro is wat overdreven. Met een verbruik van 10w in stand-by kom je op ongeveer 20 euro uit
Ik dacht veel meer dan 10 watt gelezen te hebben. Dacht dat het rond de 25 watt was.


Edit : The Xbox Series S/X initially drew 25 to 28W of "instant on" standby power at launch, but a recent firmware update caused a dramatic reduction, placing the new systems below the ~13W drawn by the Xbox One's "instant on" mode.


Redelijk gefixed dus maar alsnog zode van het geld.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 24 juli 2024 17:57]

Het lijkt meer dat bij sommige mensen de Xbox misschien te lang 'actief' bleef in het begin. Mijn XSX is vanaf het begin al netjes zo'n 9 watt aan het verbruiken in standby.
https://gathering.tweaker...message/64663166#64663166
Dat is misschien iets te makkelijk rekenen. Je moet er ook rekening mee houden dat je niet meer (lang) voor "niets" de Xbox aan moet laten staan bij (grote) updates.
Met 50 Mbit/s kunnen updates die soms zelfs 50+ GB groot zijn. Dan ben je toch een paar uur verder, of bij kleinere updates makkelijk een half uur.
In die tijd verbruikt de console ~50W, en dan moet je er van uit gaan dan men ook netjes de TV uit schakelt.
Dan moet je ook nog mee rekenen dat veel gebruikers de console wel een aantal uur per dag aan hebben staan. Uit gaande van 2,5 uur per dag is dat toch weer zo'n 10% die je van het jaarverbruik af kunt halen.

Hoogstwaarschijnlijk verbruik je eind van de streep natuurlijk meer, maar het standby verbruik doorberekenen is een beetje krom.

Die paar euro per jaar extra betaal ik graag voor wat extra comfort en gaming tijd, die steeds schaarser begint te worden in mijn geval.
Het verbruik wordt er niet anders van. Een game wordt naar je ssd geschreven, net zoals Windows doet met sluimerstand.
Ik gebruik het onverwacht toch best vaak. Ik ben bezig om naast al het Warzone en call of duty geweld mijn jeugd herinneringen op te halen door alle oude DOOM games te spelen, echt fanatastisch!

Inmiddels bij DOOM64 aanbeland }>

Maar eigenlijk werkt het tot nu toe bij al mijn offline games prima! Misschien niet bij Cyberpunk, maar die heb ik na het voltooien van het verhaal niet meer aangeraakt om op de next gen patch te wachten.
Passthrough is ook geïnstalleerd met deze update. In combinatie met de beta van Plex eindelijk Dolby Atmos en DTS:X. De Nvidia Shield Pro kan de deur uit!
Zijn er meer mensen die een probleem met de store ervaren ?

Ik had store aan een groep toegevoegd. (Vanuit de opgeslagen groep start hij niet meer)

Vanuit de apps wel alleen vanaf daar kan ik hem niet meer vast pinnen aan een door mij gekozen groep. Toch wel lastig aangezien ik alles netjes geordend heb op me Home
Deze hele nieuwe console generatie ontgaat me compleet. Misschien komt het omdat ze erg moeilijk te krijgen zijn, maar het kan me weinig interesseren wat er mee gebeurd tot op heden.
Anoniem: 306567 @REDSD11 mei 2021 18:01
Heb je wel een console van last gen dan? Vergeet niet dat je alle last gen games veel beter kan spelen op de current gen consoles. Nu zijn er nog weinig games te krijgen voor de current gen maar dat komt zeker wel.
Het is fantastisch ja. Laadtijden zijn 5x korter, en alle games draaien een stuk soepeler.
Ik ben super blij dat we eindelijk van die mechanische schijven af zijn.
Anoniem: 306567 @Wolfos11 mei 2021 18:09
Enige nadeel is dat we weer achteruit zijn gegaan in ruimte. Waar 2tb bijna de standaard was bij de last gen. Zitten we nu weer onder 1TB
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt hoor maar bij one s one x waren beiden 1tb
Anoniem: 306567 @Xantilyst211 mei 2021 18:36
Nou ja ik had standaard 2tb in mijn ps4 pro. Daar was ik die ruimte gewend.
niets houd je tegen om om deze consoles van een grote ssd te voorzien maar standaard is het nooit geweest.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 24 juli 2024 17:57]

Dat kun je natuurlijk gewoon oplossen door er een SSD bij te kopen. Kost wat, maar ik heb nu 2 TB ruimte in mijn XSX. Bij de PS5 misschien nog even wachten maar ik neem aan dat het daar binnenkort toch ook wel mogelijk zal worden.
Anoniem: 306567 @Finraziel11 mei 2021 18:35
Klopt ps5 heeft dat nog niet. Wel een voordeel dat de games allemaal veel kleiner zijn door de betere compressie. Ik heb er zelf een externe hdd via usb aanhangen. Daar kan je dan de ps4 games op zetten.
Ik heb er zelf een externe hdd via usb aanhangen. Daar kan je dan de ps4 games op zetten.
Hier idem ditto. De ps4 games op externe ssd laden nog steeds bizar snel door de verbeterde cpu en gpu en usb 3.2. Ps5 games behoren een stuk kleiner te worden dan de ps4 varianten door dat er door de snelheid van de ssd geen textures meer 50x opgeslagen hoeven te worden. Zo is borderlands 10gig kleiner op ps5.
Omdat de ssd bij Xbox tot 50% trager is, is bijvoorbeeld Control 42 gig op Xbox series X en 25 gig op PS5. Dit wederom omdat textures niet meerdere malen opgeslagen hoeven te worden en hardware decompression op ps5.

Edit: info over ‘control’

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 24 juli 2024 17:57]

Als je dit soort informatie geeft, zorg dan dat je juiste informatie geeft.
Xbox series s&x zijn beide 25gb.
Exact hetzelfde als de ps5.

EDIT; Ik heb mijn Xbox opgestart om het te controleren, het is inderdaad 43gb.
@thijssie83 heeft dus gelijk

[Reactie gewijzigd door Excessed op 24 juli 2024 17:57]

Anoniem: 306567 @Excessed11 mei 2021 19:21
Volgens mij geeft @thijssie83 de juiste informatie, zie:

https://www.psu.com/news/...en-compression-technique/

Control Ultimate Edition PS5 Size Is 42% Smaller Than Xbox Series X Due To Kraken Compression Technique

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 24 juli 2024 17:57]

Ik heb hier even naar gekeken, maar buiten dat iedereen aannames doet (er is geen officiële bron die bevestigd dat het door de compressie komt), kon ik alleen maar vinden dat Control geen smart delivery ondersteund. Dus (en dit is een aanname van mij) vermoed ik dat de Xbox versie van Control zowel de Xbox als series X textures aan boord heeft en wellicht dus ook meerdere keren assets aan boord heeft omdat er rekening gehouden moet worden met de langzamere schijven in de lastgen Xbox.

Als je bijvoorbeeld naar andere multiplats kijkt, zoals AC Valhalla, dan zijn die allemaal exact even groot op de PS5 en Series X.

Dus dat compressie verhaal neem ik voor nu even met een korreltje zout.
Dat ze even groot zijn ligt vooral aan de developer. Geen zin in optimalisaties of geen tijd. Sony heeft, als ik me niet vergis Oodle Texture and Oodle Kraken system wide gelicentieerd, het blijft aan de devs om hier gebruik van te maken.
Als dat aan de developer ligt, waarom zou Remedy dan alleen compressie technieken hebben toegepast op de PS5 en niet op de Series X?

Kijk, ik zeg niet dat het niets te maken heeft met compressie, maar ik kan geen officiële bron hiervoor vinden, alleen een post op reddit die door wat sites is overgenomen.

Daarnaast heeft de versie van de Xbox geen Smart delivery, dus je download zowel de Xbox als Series versie.
Dat lijkt me een veel logischer verklaring voor het verschil dan een magische compressie techniek.
Daarnaast zie ik ook verschillende berichten dat de PS5 versie ook ruim 40gb is, maar dan blijkt de PS4 versie om 1 of andere reden ook meegekomen te zijn. Die kan je dan wel verwijderen en dan blijft er 24gb over.

Ik geloof inderdaad dat de compressie technieken van Sony wat efficiënter zijn dat degene die MS heeft geïmplementeerd, maar zo'n enorm verschil? Ik ben daar sceptisch over.
l
Als dat aan de developer ligt, waarom zou Remedy dan alleen compressie technieken hebben toegepast op de PS5 en niet op de Series X?
Er wordt wel degelijk compressie gebruikt op Xbox maar een andere techniek, BCPack.
Het is een aanname maar alles wijst er op dat dit verschil er is omdat Sony niet alleen system wide (gratis voor developers dus) Oodle Textures en Oodle Kraken heeft gelicentieerd maar ook hardware ondersteuning heeft voor decompression. De combinatie van beide geeft een compressie ratio van 3.16 staat to 1. BCPack zoals gebruikt op Xbox, alleen vs Kraken performt in een veel gevallen iets beter maar de combinatie met Oodle Textures stijgt daar weer ruim bovenuit. Ik kan me goed voorstellen dat een developer geen licentie kosten gaat betalen voor Oodle Textures op Xbox als ze niet zelf verantwoordelijk zijn voor content deliver (size matters) waarbij het ook nog moet werken met een softwarematige decompressie.

Lees ook: https://cbloomrants.blogs...ken-and-oodle-texture.htm
Bedankt voor je technische lezing ;)
Ik weet inderdaad van de verschillende technieken en ik weet ook dat de PS5 technieken iets efficiënter schijnen te zijn, maar een verschil van 42% geloof ik gewoon niet. Overigens heeft de series X ook ondersteuning voor hardwarematige decompressie.
maar een verschil van 42% geloof ik gewoon niet. Overigens heeft de series X ook ondersteuning voor hardwarematige decompressie.
Xbox Series X heeft inderdaad hardware, dedicated voor decompressie, BCPack als ik me niet vergis. Dit is echter meer geschikt voor ruwe data compressie en niet gericht op textures. de 42% komt bij de developer zelf vandaan dus kan waar zijn of een wij van WC eend verhaal en een puur theoretisch maximum.
De developer geeft ook aan dat Oodle Textures op andere platforms gebruikt kan worden maar dat je dan wel de decompressie door een general purpose core moet laten doen. Wellicht dat MS hier op heeft ingezet door meer functionele cores in de series x te stoppen.

Edit: Xbox Series X heeft hardware decompressie voor zowel voor BCPack (texture compression) en een LZ industry standard.

[Reactie gewijzigd door thijssie83 op 24 juli 2024 17:57]

De originele bron heeft zijn statement, terecht imo, ingetrokken.

Kraken is nou ook weer niet zo efficiënt dat het 42% beter comprimeert dan de bestaande zlib compressie methodes. Zelfs niet in ideale scenario's. Er zijn meerdere theorieën waarom het verschil zo groot is bij Control.

Kraken wordt gewoon op beide consoles ondersteund, het werd zelfs op de PS4 en XB1 al gebruikt. De PS5 heeft enkel als voordeel dat het hardware acceleratie heeft voor Kraken.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 17:57]

Anoniem: 306567 @Caayn11 mei 2021 20:13
Series x gebruikt bcpack en ps5 gebruikt kraken.

Ps4 en xbox one gebruiken geen kraken maar andere compressie.

Sony heeft op zijn first party titels een patch uitgebracht om daar ook kraken te gebruiken. Gevolg is dat de laadtijden drastisch lager zijn:

https://geekculture.co/ne...arty-games-loading-times/
Je leest mijn post niet goed ;)

Daarnaast is BCPack geen concurrent/tegenhanger van Kraken maar een compleet andere compressor met een ander doel. BCPack is een tegenhanger voor Oodle Texture.

BCPack is een texture compressie techniek, Kraken is net als zlib een data compressie techniek.

Kraken kan bijvoorbeeld in combinatie met BCPack of Oodle Texture gebruikt worden.

Heel simplistische uitgelegd, en niet geheel correct maar meer voor het idee, kan je het vergelijken met jpeg en zip compressie. Beide hebben een andere taak en kunnen elkaar aanvullen maar de één is geen vervanger voor de ander.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 17:57]

Anoniem: 306567 @Caayn11 mei 2021 20:46
Oodle kraken en Oodle textures werden niet op last gen gebruikt. Sinds de ps5 introductie heeft Sony een licentie genomen op Oodle.

https://www.psu.com/news/...ession-and-15gb-s-speeds/

Die compressie technieken hebben ze ook in hun first party games gepatcht. Waardoor de laadtijden bij bijvoorbeeld TLOU verlaagd zijn van 1,5 minuut naar 15 seconden.

Door deze hoge compressie zijn grotere bandbreedtes bij ps5 mogelijk. Maar ook een ps4 heeft hier dus voordeel bij.
Dit wederom omdat textures niet meerdere malen opgeslagen hoeven te worden en hardware decompression op ps5.
Dat heeft te maken met de trage seek times van een HDD, bij een SSD heb je daar vrijwel geen last van. Niet met de bandbreedte ;)

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 17:57]

Correct, hoewel de bandbreedte waar Sony over beschikt (rond de 8gb/s dacht ik) in theorie textures kan streamen buiten ram caching om. Er komt meer bij kijken, het geheel is behoorlijk complex. Wellicht was ik wat simplistisch in mijn post.
De One S en One X hadden ook 500GB en 1TB respectievelijk, dus blijft hetzelfde. Ook kan er nu betere compressie worden toegepast waardoor games minder ruimte innemen.

Maarja, opslag is nu op PC ook even een pijnpuntje. Het is 20x zo snel maar net iets duurder per GB. Ik denk dat we daar over een paar jaar vanaf zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 17:57]

De Xbox One S|X hadden een 512GB en een 1TB versie, er was geen 2TB versie, laat staan dat dit bijna standaard was. Zelfde verhaal bij de Playstation 4.
offtopic:
Bij de release van de Xbox One S was er tijdelijk een 2TB SKU beschikbaar ;P Maar dat was geloof ik ook gelijk de enige 2TB SKU van de afgelopen generatie.
Dat is logisch bij een nieuwe gen, wat deze gen zo bijzonder maakt zijn de designs en eindelijke een stuk snellere cpu opslagschijf, iets waar de andere versies op boven haken in mijn ogen
Ik heb een switch, had een ps4, de xbox one niet gehad, omdat ik nog een gaming laptop heb.
Ik denk inderdaad dat als er iets moois uitkomt de interesse toe neemt, de extra features klinken mooi.
Tja, ik heb er een sinds launch, vind het de beste console ooit en geniet volop van hoe hard Microsoft momenteel aan het blazen is :)

Dat het niet interessant is als je er zelf geen hebt, tja, dat is niet zo gek hè...
Inderdaad, Microsoft is echt gas aan het geven met Xbox!
Vul dit eens aan met waar jullie op dit moment dan volledig in op gaan?

Ik wil het oprecht graag geloven, want ik denk dat dit wel klopt, maar ik bezit zelf een PS5, en heb na de Xbox 1 nooit meer een MS console gehad.

Ben oprecht benieuwd!
Ik haak wel even in, MS is hard op game pass aan het inzetten en het is bijzonder om te zien hoe dat het hele xbox landschap verandert. Een xbox is nu gewoon steeds weer interessant omdat er continue nieuwe titels aan toegevoegd worden, zowel singleplayer als multiplayer. En sowieso bevalt de series x mij ook goed vanwege hoe snel en stil hij is, en de quick resume waardoor je effectief tussen 6 games kan alt tabben. Een heerlijke console om lekker op te gamen. En ook heb ik heel veel vertrouwen in phil spencer, die sinds hij aan het roer staat bij xbox steeds weer pro consumer en pro gamer beslissingen neemt. Bijvoorbeeld al die games die je nu gratis met dubbele framerate kan spelen, en met hdr en hogere resolutie. En games die nu uitgesteld worden ipv gerusht uitgebracht worden. Goede studio´s die worden overgenomen en worden vrijgelaten te doen wat ze willen.
Helaas heeft quick resume functie nog wel wat fouten of verbeterpunten. Je kan het bijvoorbeeld niet per game uitzetten alleen elke keer uit de lijst verwijderen (sinds deze update). Bij online spellen krijg moet je reconnecten alleen gaat dat bij een aantal games fout waardoor je de spel opnieuw moet starten. De probleemgames zijn dayz (niet kunnen joinen van een server) en bij pubg kan ik niet reconnecten, en als ik het uit de lijst verwijder dan gaat het laden van de eerste game mis.
Ja tuurlijk maar dat zijn online games. Die moeten nog om leren gaan met quick resume omdat er verbinding wegvalt met de servers, en dan disconnect de game altijd. Rocket league bijvoorbeeld heeft daarom al geen quickresume. Maar die is ook zo opgestart.
Of Microsoft moet het niet gelijk voor die type games aanzetten. Het gaat mij niet om het reconnecten, maar om alsnog de game opnieuw moeten starten omdat ergens in de backend wat misgaat. Het is ook echt zeiken om iets kleins, ik weet wat het veroorzaakt en het overkomt mij niet meer, maar andere misschien wel
Eigenlijk twee woorden: game pass
Dan haak ik al af want 9/10 games zijn multi platform kan ik dus ook op de ps5 spelen, en hoef niet alles direct bij de launch te spelen.
En in mijn ogen zijn er geen leuke exclusieve spellen op de xbox op halo na, welke ik dan ook wel op de pc kan spelen ;).

Die multi platform spellen kan ook een jaar later kopen, dan zijn ze goedkoper en betaal ik niet elke maand terwijl ik misschien niet eens speel.
Het is heel simpel. Als ik klaar ben met een game kijk ik op Game Pass wat er nu weer te spelen is. Ik hoef niet meer €60 aan een game te besteden om erachter te komen of ik het iets vind of niet, en kan gewoon alles proberen. Zo is DOOM Eternal zelfs mijn favoriete game van 2020 geworden, terwijl ik helemaal niks met DOOM had en die game dus nooit gekocht zou hebben.
Je hoeft niet elk spel direct voor de volle mep te kopen bij de launch, je kan ook jaar later doen en dan Kopen.
Dan zijn ze vaak al afgeprijsd buiten de actie periodes om, of je zoekt hem op disc daar altijd al goedkoper vaak.
Dat kan, of je betaalt een maandbedrag en kan dan meer dan 100 spellen spelen op de Xbox, een redelijk aantal op PC, EA play gratis gebruiken op zowel Xbox als PC enzovoorts. Het zijn niet alleen de Xbox exclusives die je kunt downloaden. Uit deze reactie en je reactie iets verder naar boven krijg ik het idee dat je niet precies weet wat de Game pass allemaal biedt.
EA boeit mij niet hebben geen leuke spellen voor mij, alleen the fallen order van star wars maar die heb ik al lang gespeeld.
Ik speel geen sport spellen, battlefield achtige knallers, race spellen ook niet als need for speed,of andere rare knallers met robotten of weet ik het

Dus dan valt ea games al heel makkelijk af.

Verder hoef ik geen 100derde spellen omdat ik heel weinig games leuk vind, zoals ik al zij ik speel geen

Shooters
race games
sport spellen
rpg ook niet echt fan van

Ik kon niet verder dan eens een tomb raider, gta, red dead redemtion, spiderman of straks ratched en clank.
Dus of te wel een handje vol spellen meer alleen spel met een goed verhaal, verder zijn indies ook niet voor mij weg gelegd.
Daarna zal mijn ps5 wellicht weer uit staan tot Harry potter in 2022 komt en de nieuwe God of War(Of ik moet iets tegen komen wat ik wil spelen, en zal ik in de tussentijd nog alleen de nieuwe pokemon diamond of pearl spelen op de switch.

Ik heb dus niks aan 100derden spellen, wat ik leuk vind is maar heel beperkt.
Ik heb mijn ps5 nu ook al sinds december niet meer gebruikt, alleen Spiderman miles moras gespeeld en verder is er voor mij niks leuks.
Ik heb op de pc dan nog eens voor 2 gulden een lego spelletjes van the hobbit en lord of the rings gekocht, maar ook van lego vind ik alleen de spellen leuk als de film of iets mij echt bevalt.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 17:57]

Vind het moeilijk om daar echt antwoord op te geven want ik heb de neiging om de individuele dingen te vergeten en vooral de tendens te onthouden. Ook probeer ik het niet af te zetten tegen de PS5, dat ding is ongetwijfeld ook top (heb er nog geen maar komt over een paar jaar ook nog wel). Maar als ik zo eens nadenk over wat er beter is nu...

Gamepass biedt een geweldige service. Een heerlijke collectie aan games waaronder alle Microsoft 1st party games op dag 1. En niet alleen de games zelf, maar ook de presentatie er omheen, zoals wekelijkse quests met dingen om in een gamepass titel te doen en daar krijg je dan weer punten voor (waarmee je bv tegoed bij elkaar kunt sparen, als je alles doet heb je zo'n dikke 5 euro per maand). Ik maak lang niet altijd tijd om het allemaal te doen maar vind het wel leuk.

Oudere games draaien beter dan ooit. Soms gewoon puur door het draaien op betere hardware (waaronder ook de kortere laadtijden), maar er zijn ook steeds meer games waarbij Microsoft nu bv hun fps verdubbeling techniek actief heeft. En auto hdr helpt ook al heb ik niet echt zo'n goede hdr tv. Ik ben een patient gamer en speel vaak genoeg oudere games waardoor ik nu optimaal profiteer van het feit dat ze nu zo'n goede ervaring bieden.

Gamepass streaming (xcloud) wordt langzaam beter. Ook handig voor als je een game even uit wil proberen (of een gamepass quest wil halen :+ ) zonder te downloaden.

Quick resume. Het is heel fijn om even een andere game tussendoor te kunnen doen en dan in een paar tellen weer terug te zijn waar je gebleven was. Het heeft nog wat tekortkomingen maar met de aankomende updates worden die veelal al verholpen. Dit werkt ook heel lekker samen met die gamepass quests bijvoorbeeld. Enige nadeel is nog dat sommige online games er niet lekker mee om gaan.
Anoniem: 306567 @RoelZ11 mei 2021 18:44
Ik heb beide, het volgende heb ik geconstateerd qua verschillen:

Voordelen PS5:

– Haptic feedback
– Playstation VR
– Snellere SSD (bij RE8 heb je 6 keer snellere laadtijden bijvoorbeeld)
– Betere compressie (games zijn kleiner op de ps5)
– Veel meer exclusive games
– Betere 4k bluray playback vs xbox
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=JFpakgvCKck
– Veel gratis games d.m.v. Ps plus en play at home

Voordelen Series X:

– BC Xbox 360 en xbox classic
– FPS boost BC
– Gamepass
– Dolby Atmos
– Iets snellere GPU
– Quick resume
– iets grotere SSD
Sony komt uiteindelijk met de dingen die nu xbox alleen heeft. Zoals ooit online play en voice chat etc.

Maar xbox zal nooit een PlayStation worden. Zoals niemand Nintendo kan kopiëren/evenaren.

Daarom zeggen die "plus"punten van xbox mij niks.
Exclusives worden steeds minder. ze komen zelfs naar de pc.
En die gratis games krijg je ook bij de game pass.

Naast de gpu heeft de xbox ook sneller geheugen en een snellere cpu.
En ook pc to xbox streaming lijkt me gewedig voor games als final fantasy en in de toekomst pc games voor als de xbox her niet meer bij kan benen.


Grootste nadeel (buiten beschikbaarheid) vind ik toch dat je weer moet betalen voor online gaming en dat je een premium betaald voor extra opslag.
Het is net hoe je het ziet qua geheugen:

Series x:

Memory Bandwidth: 10GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s

PS5:

16GB Memory Bandwidth: 448GB/s
Wat ik ervan begreep is dat het trage geheugen voor de CPU, OS en low power modes is en het snelle geheugen voor de gpu en high performance.


De vraag is gaat die 10 GB een probleem zijn. Ik verwacht persoonlijk van niet omdat het een fixed systeem is en er dus geen snellere gpu in komt en de gpu die er nu in zit limitaties heeft.
Moet ook wel. De software werkt erg matig. - Resolutie van dashboard is laag. Download snelheid is laag als een game open staat. Quick resume werkt vaker niet dan wel. Disconnects waren software matig een enorm issue in het begin en kan nog wel even doorgaan.
Disconnects zijn opgelost. Resolutie van dashboard is inderdaad "maar" 1080p. Quick resume zijn inderdaad wat haken en ogen aan, maar waar het goed werkt is het wel fijn om te hebben. Software is verder weg wel oké, het doet wat het moet doen: Een hub zijn tussen de verschillende games (met andere woorden het is maar de dashboard)
Ben overgestap van PS4 Pro naar Series S, bedoeling is om Series S als voorproefje voor next-gen voor te gebruiken, maar quick-resume is echt een must!.. en in combinatie met GamePass is series S echt een true-gen console, wat een power voor zo een kleine ding.

Als je een PC moet samenstellen met vergelijkbare kracht.. ben je echt veel kwijt hoor.
Ja, heb een beetje hetzelfde. Slecht verkrijgbaar en er zijn amper games te verkrijgen die écht de moeite waard zijn en niet te spelen zijn op de Xbox One X.

Als er nou een nieuwe GTA uitkwam, of Halo6 o.i.d.... maar nee.
Anoniem: 306567 @Dennahz13 mei 2021 12:49
Dat is meer een probleem op de Xbox dan op de ps5 op dit moment. Want op de ps5 zijn er genoeg games gelanceerd en ook dit jaar komen er veel aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.