Dell brengt XPS 15- en XPS 17-laptops met Tiger Lake-H uit vanaf 1699 euro

Dell heeft de nieuwe versie van zijn XPS 15- en XPS 17-laptops op zijn website gezet. De laptops zijn voorzien van Intel Tiger Lake-H-processors en komen met de optie voor RTX 3050, 3050 Ti en 3060-videokaarten. De goedkoopste uitvoering kost 1699 euro, zonder RTX-videokaart.

Zowel de nieuwe XPS 15 9510 als de XPS 17 9710 kunnen worden voorzien van Core i5-hexacores en Core i7- en i9-octacores van Intels Tiger Lake H-serie. Ook geeft Dell de optie voor een Nvidia RTX 3050, een 3050 Ti of RTX 3060 in een deel van de configuraties. Dell kondigde de nieuwe uitvoeringen van de XPS 15 en XPS 17 in mei aan. Toen was nog niet bekend welke configuraties naar Nederland en België zouden komen en wat die zouden gaan kosten.

Nu de nieuwe uitvoeringen op de Dell-website staan, zijn de prijzen bekend. De XPS 15 begint bij 1699 euro, daarvoor krijgen kopers een model Met Core i5-hexacore en geïntegreerde Xe-gpu. Dit model heeft 8GB ram, 512GB flashopslag en een ips-scherm met een resolutie van 1920x1200 pixels. Een versie met RTX 3050 Ti kost minimaal 2149 euro. Kopers krijgen dan een Core i7-hexacore en 16GB ram. De duurste XPS 15 kost 3799 euro; die heeft een Core i9, 64GB ram, een 2TB-ssd, RTX 3050 Ti-videokaart en een uhd+-scherm.

De XPS 17 begint bij 1899 euro zonder GeForce-videokaart, of 2499 euro met RTX 3050-gpu. De duurste uitvoering met Core i9, RTX 3060, 64GB ram, een 2TB-ssd en een uhd+-scherm kost 4499 euro. De XPS 15 wordt volgens de Nederlandse Dell-website binnen 17 dagen verzonden, de XPS 17 binnen 4 dagen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

23-06-2021 • 17:46

67 Linkedin

Reacties (67)

Wijzig sortering
Waarom geven ze consumenten alleen de optie voor Windows Home. De XPS heeft een TPM chip en Bit-Locker werkt alleen met Windows Pro.

En waarom kan je bij een i9 niet voor de Intel GPU kiezen? Dat scheelt kosten en hitte.
Omdat consumenten hem niet binnen een zakelijk domein gebruiken. Daar heeft een consument niet zoveel aan. Consumenten die dat wel willen kunnen via een tool alsnog bitlocker activeren op Windows 10 Home. Daarnaast kan de XPS lijn ook met een Pro licentie geleverd worden voor zakelijke klanten.

Ook kopen mensen een XPS voor performance en mobiliteit met een luxe afwerking. Een i9 met Intel GPU is daarbij geen logische combinatie. Wellicht voor jou maar niet voor de meeste gebruikers van een XPS 15 of 17. Wellicht is de Latitude 7000 of 9000 dan beter qua keuze.

[Reactie gewijzigd door Mischaaaaa op 23 juni 2021 18:38]

Ik ben het met de eerste alinea wel met je eens, maar kwa performance... vraag ik mij af waarom Dell nogsteeds weigert AMD Ryzen processoren te gebruiken in de XPS lijn. Dat is begin dit jaar/ eind vorig jaar bij mij de reden geweest om na jaren XPS laptops gebruikt te hebben over te stappen naar Lenovo. Oja en de service van Dell de laatste paar jaar niet erg meer beviel (contractuele afspraken niet nakomen).

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 juni 2021 19:53]

Ik zoek een goed alternatief voor de XPS welke lenovo ga jij voor? Ben zelf niet thuis in lenovo en vind de site lastig navigeren.
Ik heb eind vorige jaar jaar een Lenovo Slim 7 met AMD Ryzen 4800 gekocht, het enige puntje dat ik enigszins vind tegen vallen is dat een non-glare scherm beloofd werd, echter kan ik het scherm redelijk als spiegel gebruiken. Niet helemaal zo erg als een normaal glansend scherm, maar ik heb liever gewoon een mat non-touch scherm.
Het vergelijkbare Lenovo model is de Carbon X1: https://www.lenovo.com/nl...1-Carbon-G9/p/22TP2X1X1C9
Vind ik toch niet.

- 14" vs 15/17
- Low power CPU met maximaal 4 cores versus 8 cores voor de XPS's
- Geen optie voor een dGPU

Je zou kunnen beargumenteren dat de X1 een concurrent is voor de 13, maar als je voor de XPS 15 of 17 achtige laptop in de markt bent neem toch aan dat de X1 niet een overweging zal zijn.

Anders gezegd, ik was op zoek naar een snelle 15" laptop (heb uiteindelijk de XPS15 van vorige jaar gekocht), maar als iemand de X1 had gelinkt had ik vriendelijk bedankt. Prima laptop, maar geen workstation achtige snelheid.

Niet dat de XPS15 mijn software kan bijhouden, maar je moet iets te wensen overhouden

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 24 juni 2021 10:18]

Ik denk dat de ThinkPad T14s het dichtst in de buurt komt, afhankelijk van welke overeenkomsten je zoekt. Of, als je zelf nog RAM wilt kunnen bijprikken, de iets minder dunne T14.

Helaas is de T14 Gen2 momenteel nog niet verkrijgbaar met AMD.

Ik heb zelf een T14 Gen1 met AMD, en er zelf een grotere SSD en meer RAM ingezet. Die heb ik besteld bij Bluelink. Voordeel van direct bestellen bij Lenovo is dat je (vaak, maar helaas niet altijd) zelf de laptop kan samenstellen. Nadeel is dat ze hun webshop in Europa uitbesteden aan het Ierse DigitalRiver, wat erg slecht en traag schijnt te zijn met retouren en garantieafhandeling. Vandaar dat ik bij het Nederlandse Bluelink heb gekocht, wat veel beter beoordeeld wordt.

Ook een pluspunt: de laptop kwam met twee jaar on-site garantie, dus bij een eventueel probleem hoef ik 'm niet op te sturen.

Edit: hm, misschien dat een IdeaPad (Flex) 5 meer lijkt op de XPS. Dit zijn alle laptops met een low-voltage Ryzen 7 van de 5e generatie. De T14 Gen2 staat er dus nog niet tussen helaas.

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 23 juni 2021 21:59]

ThinkBooks of T series en niet anders.
https://www.medion.com/nl...-ram--2-tb-ssd-30031490A1

als ik er nu 1 zo kopen zou ik die nemen of een soort gelijke, bv

https://www.skikk.eu/laptops/17md7p

dus op basis van de TongFang GM7ZG7P
Voor de XPS 13 is dat de ThinkPad X13 of de X1 Carbon.

Voor de XPS 15 is dat de ThinkPad X1 Extreme (maar die momenteel niet te koop bij lenovo.nl, wel via pricewatch). Hier ook te bekijken op de US site: link

Voor de XPS 17 heeft lenovo niet echt een alternatief.

Voor het overzicht van verschillende productlijnen bij Levovo vind ik dit altijd een handig startpunt:
link

[Reactie gewijzigd door Ghost81 op 24 juni 2021 16:30]

Bedankt iedereen, hier kan ik wat mee
Performance van de nieuwe Tiger Lake-H is vergelijkbaar met AMD Ryzen. Maar... Tiger Lake-H produceert meer hitte, waardoor slecht gekoelde laptops gaan throttlen, wat er dan weer voor zorgt dat de prestaties inzakken. Bovendien is een AMD Ryzen 7 5800H vaak goedkoper dan een Core i7-11800H.
Dus ja, AMD is te prefereren, maar niet louter omwille van performance...
Ik snap dat je dat graag zou willen zien bij Dell, maar Dell heeft besloten maar een select aantal modellen met AMD uit te rusten. Sinds kort leveren ze ook een budget optie in de Vostro series met AMD processor om prijscompetatief te zijn. Je merk dat Dell wel stapsgewijs her en der een strategisch AMD model heeft in het zakelijk assortiment. Intel blijft een belangrijke strategische partner voor Dell. Op het moment dat de vraag veranderd in de markt en verschuift naar AMD zal Dell zeker wel meer op AMD gaan inzetten. Geloof mij dat ze dat wel goed onderzocht hebben en ook blijven monitoren. In de consumer versies zie je oom wel meer AMD terug.

Groot voordeel is dat Dell afgelopen jaar ondanks de schaarste door COVID snel heeft kunnen leveren, terwijl HP en Lenovo dat niet konden. Dat komt door hun uitstekende logistieke organisatie en overzichtelijk assortiment.

Mbt de service, je kunt bij Dell via je accountmanager een HAC ticket laten loggen. Hiermee escaleren ze voor jou bij de support organisatie zodat zaken goed opgepakt worden wanneer men niet tevreden is. Bedrijven zoals HP en Dell werken met outsourced support organisaties. Soms zit er wel eens een medeweker tussen met een slechte dag. Vraag dan naar een ander persoon of escaleer het bij je accountmanager. Die lost het voor je op. Over het algemeen is de support van Dell zeer goed wanneer je Prosupport NBD onsite hebt afgenomen. Kies je voor de Plus versie krijg je een eigen technische accountmanager die zaken voor je regelt. Of gebruik Techdirect waarmee je zelf tickets kunt loggen en onderdelen bestellen. Dit is gratis bij Basic en Prosupport. Of je koopt hem via een partner en laat de support door de partner afhandelen. Als contractpartij lossen ze het dan voor je op. In principe heb je met NBD onsite support recht op een engineer onsite de volgende werkdag. Dat zegt verder niks over de beschikbaarheid van onderdelen en dat staat er los van. Check de contractvoorwaarden maar eens.

[Reactie gewijzigd door Mischaaaaa op 24 juni 2021 20:07]

wat een onzin

de meeste zakelijke kopers (zoals ik) hebben NIKS aan die gpu

ik probeer ook gewoon de snelste CPU plus een snelle SSD te krijgen in combi met Windows Pro maar dat lukt niet

ik ontwikkel software dus die gpu die ik nu ook in mijn huidige laptop heb zit nooit 1 ding te doen, totale verspilling van fabricage en energie.

Maar ja, koop maar eens een 17" laptop waar 1 van de snelste cpu's in zit zonder een dedicated gpu...
als consultant die dit afgelopen jaar voornamelijk vanuit huis gewerkt heeft via MS Teams ben ik dit niet met je eens.

Teams vreet nu mijn laptop op wat betreft resources, zeker als ik er twee beeldschermen aan hang en een teams meeting opneem/scherm deel (dat is eigenlijk 80% van mijn tijd).

Huidig gebruik ik de precision 5520 17 inch. Daar zit wel een video kaart (NVIDIA Quadro M1200) in maar ik verwacht dat die niet voldoende is op dit moment.
he wat?

waar reageer je nu op?

waarom ben jij een dedicated video kaart voor nodig?
Voor Teams or Zoom?

Das echt een totale onzin.

Dedicated video kaarten ben je eigenlijk alleen maar nodig voor games of als je echt CAD/3D werkt doet.
Omdat consumenten hem niet binnen een zakelijk domein gebruiken.
Ook niet alle zakelijk aangeschafte apparaten worden in een domein gebruikt.
Daar heeft een consument niet zoveel aan.
Daarnaast heeft Windows Pro ook andere voordelen t.o.v. de Home-bagger-versie, zoals Hyper-V, Remote Desktop (lekker vanaf de bank via je laptop werken op de grote PC aan je bureau). Assigned Access (kinderen kunnen alleen bepaalde apps gebruiken). WIP ken ik onvoldoende, maar juist privé-personen hebben dingen die ze niet in andermans handen willen laten vallen. Ja de schade daarvan is misschien niet zo makkelijk financieel te waarderen als diefstal van bedrijfsgevoelige informatie of intellectueel eigendom, maar de mogelijke gevolgen zijn minstens zo groot en de risico's zijn zelfs vele malen groter.

Mobile device management is ook binnen een gezin zinvol. Juist van je kinderen wil je voorkomen dat ze dubieuze software installeren omdat ze denken dat coole spelletje te kunnen spelen - op de computer waar jij je bankzaken en beleggingen doet.
Consumenten die dat wel willen kunnen via een tool alsnog bitlocker activeren op Windows 10 Home.
Bitlocker is nu juist de minst interessante optie van Windows Pro. Als je je gegevens veilig wilt versleutelen dan gebruik je bv VeraCrypt, DiskCryptor, CipherShed, CrossCrypt, of EncFS.
Daarnaast kan de XPS lijn ook met een Pro licentie geleverd worden voor zakelijke klanten.
Zoals boven aangegeven zou ik voor privé-doeleinden alleen de Pro versie willen.
Ook kopen mensen een XPS voor performance en mobiliteit met een luxe afwerking.
Nee, die mensen kopen een Macbook of Macbook Pro. De XPS koop je vanwege degelijkheid en repareerbaarheid. Dat is voor zakelijk gebruik belangrijk (een uitval kost meer aan loonkosten van de medewerker die erdoor niet kan werken) maar ook voor thuisgebruik relevant.
Een i9 met Intel GPU is daarbij geen logische combinatie.
Juist wel. De meeste mensen die een i9 kopen doen dat niet om te gamen, en ook niet voor high-end rendering zoals AutoCAD of grafische bewerking, al zullen die laatste wel een relatief groot deel van de kopers uitmaken.
Wellicht voor jou maar niet voor de meeste gebruikers van een XPS 15 of 17. Wellicht is de Latitude 7000 of 9000 dan beter qua keuze.
Een latitude is groter en zwaarder. Juist als je cpu-kracht nodig hebt en toch mobiel wilt zijn kies je een XPS. De Latitude is meer voor de commerciële mensen.
De consument kan ook voor Euro's (35 dacht ik) vanuit Windows zelf, een upgrade naar Pro doen. Kost dan iets van 35 euro of iets dergelijks. Eerst key kopen via grijze store kan denk ik ook, maar ik heb daar geen ervaring mee. :)
+2Anoniem: 470811
@Cobalt23 juni 2021 18:50
Wanneer je met een MS account inlogt op het apparaat wordt bitlocker ook geactiveerd wanneer er support voor is. Ook voor Home versies.
De XPS lijn wordt steeds minder gericht op zakelijke gebruikers. Voor de onderkant van de XPS markt pushen ze steeds meer de Latitudes en voor de bovenkant de Precision modellen. Bij mijn werk bestelde we eerst altijd XPSen maar zijn sinds 'n jaar overgegaan op Latitudes en het bevalt ons heel goed tot nu toe.
Op deze machines staat bitlocker wel aan, ook op Windows 10 Home. Geen idee waarom: misschien een deal met OEMs, of misschien heeft Dell wat gedaan.
Er zijn nu ook varianten met OLED en touchscreen, met een 3.5K resolutie. Dat is vrij bijzonder en wellicht het vernoemen waard?
Ik volg al een tijdje vanwege interesse de 9xx0 serie van Dell en ik kwam op reddit een mooi lijstje tegen van alle bekende issues van de 9xx0 serie. Dit zijn dingen waar je extra op moet letten na aanschaf (helaas wel in het engels)
The lemon list. It more or less applies to all 9xx0 models.
Some problems are more common on other models, but I've seen reports of all
the issues except the 130W draw for all models. You won't have the power draw issue,
becuase the 13 uses a measly 65W (or it might have been 45W) brick.
------------------------------------------------------------------------------------
-Trackpad wobble / pre-click
-Can't click trackpad while holding laptop in the air by its corner / Trackpad clicks itself when held in the same way
-Weird dead zone on edges of trackpad (not palm rejection), that Dell claim is normal
-Early units would not draw the full 130W from their chargers under full load
-Backlight bleed
-Dead pixels
-Lid not closing properly and opening slightly when laptop is being carried sideways
-Bent screen / not flush with the body when closed (along the short side)
-Inductor / coil whine
-Missing or stripped external screws
-Missing or stripped internal screws
-Scratches and dents on the panels, especially the bottom
-Speaker / TRRS crackle
-Dead ports
-Overheating
-DPC latency
-Hot while sleeping / draining battery while sleeping
Uiteraard anekdotisch en persoonlijk maar ik heb nog nooit zo een slechte laptop ervaring gehad als met een XPS 15 laptop. Ik zou mensen oprecht willen afraden een Dell XPS aan te schaffen.
- Geen reguliere sleep function en dus overheated in rugtas. (Workaround mogelijk, maar geen Dell fix)
- Audio kraken
- Enorme backlight bleed
- wifi drop out
- Rechterklik die niet registreert.

En dit is niet enkel persoonlijk aangezien meerdere collega's ook sommige issues ervaren. Helaas lijkt het wel dat ik persoonlijk echt het maandag ochtend model te pakken heb in vergelijking.

[Reactie gewijzigd door Rendiertje1 op 23 juni 2021 19:56]

Hier ook bijna alle problemen die je noemt, maar dan op de XPS 15 9550 uit 2015. Daarnaast ook 2x accu vervangen. Ongelofelijk dat veel van deze problemen nog steeds niet zijn opgelost in nieuwere modellen - voor zo'n prijs verwacht je echt een premium experience. Ik denk nu wel 2x na voordat ik weer voor Dell zou kiezen voor een laptop. De Desktop XPS 8930 is daarentegen wel mega snel en stabiel.
Ik ook, 9550 uit 2016/2017 volgens mij (gok zo'n 4 jaar oud nu).

Gelukkig accu en trackpad wel goed, maar heel veel issues gehad met de WD15 docking station en inderdaad de sleep functie waardoor-ie altijd de volgende dag leeg is.

Batterij gaat na 4 jaar in plaats van 12 uur na aanschaf nu ook nog maar zo'n 3-4 uur mee.
Ik heb een klant met een prachtige Precision 5750 (17” ultrabook) maar die heeft flink coin whine probleem! Vind ik persoonlijk zeer irritant en kan echt niet voor een laptop van € 2500+. Het touch pad is daarintegen wel echt veel beter geworden dan de generaties ervoor.
En oververhitting?

Ik gebruik een tweedehands xps 9360, mooi beeld maar dat is ook alles. Werd als nieuw toestel enkele jaren geleden altijd al heel warm, WiFi valt soms weg of is traag en 13 inch is met enkel een verrekijker leesbaar.
Daar heb ik eerlijk gezegd geen last van zolang je de laptop nooit in sleep in een tas stopt. (Want dan kan hij waken en zichzelf frituren)

Bij heavy load uiteraard wel fan geluid maar ja dat hoort bij thin and light.
Ik heb een 9560. Eigenlijk geen issues mee gehad. Met één uitzondering dat recentelijk (na een jaar of 3) de ssd stuk ging. Die vervangen en gaat weer als een zonnetje. Ik ben er erg tevreden over.
Ook nooit problemen gehad na 4 jaar vrijwel dagelijks gebruik. Vraag me dan af bij de klachten of het ligt aan gebruik of laptop zelf. Uiteindelijk is het een A4-boek formaat elektronica wat best fragiel is en daar moetje nou eenmaal altijd rustig mee omgaan.
De laptop is bij mij altijd met zorg behandeld. Van bureau naar bureau en met uitzondering in een sleeve in de auto. Dat gebruik zou ruim binnen de schade marge moeten liggen.
Beter coil whining en power dan een langzame CPU vanwege Current/EDP Limit Throttling. Alles is wel op te lossen maar de vraag is tegen welke prijs.

[Reactie gewijzigd door Cobalt op 23 juni 2021 18:13]

Ik heb zo'n beetje alle XPS 15's gehad vanaf de 9530.
Vorige werkgever had ik een 7590 met i7 en 4k touch scherm.
Nu bij nieuwe werkgever een 9500 met i9 en het 4k touchscreen.

Enige wat ik in de loop der jaren gehad heb (en wat ik gezien heb bij collega's) is de accu die uitzet.
Hierdoor gaat het touchpad rare dingen doen ja. Kwestie van nieuwe accu onder garantie en gaan.
Daarnaast 2x (waaronder mijn 9570 destijds) gezien dat de chip doorbrand die het laden via de TB dock verzorgt.

Ik ben met de 9500 zeer tevreden. Ook hitte lijkt bij mij niet echt een probleem te zijn.
De HP EliteBook 830 G7 die ik gebruik om zaken te testen wordt vele malen warmer.

Enige nadeel van de 9500 met i9 is als je hem op zn staart trapt hij niet meer bij laad als hij op de adapter is aangesloten.
Hij trekt dan zoveel stroom dat de 130w lader niet voldoende is.
Blijft jammer dat er zo ongelooflijk veel quality issues zijn met de nieuwe XPS. 4 keer besteld, 4 keer trackpad issues. Geef mij dan maar een Thinkpad
Met mijn XPS 15 destijds ook alleen maar gez**k. Tot twee keer toe het moederbord kapot en de speakers.
Wat mij ook opviel is dat als je hem zakelijk besteld, je nu ook de optie hebt om het instapmodel van de XPS 15 met 6-core (alleen iGPU) uit te rusten en de grotere 86 W/u batterij. Die configuratie zou zomaar een goede optie kunnen zijn voor mensen die een lange batterijduur en toch een beetje power willen.

Externe Thunderbolt GPU eraan en je kunt er nog goed mee videobewerken en gamen ook.

Veel kwaliteits-issues van de vorige zullen er nu toch wel uitgefilterd moeten zijn aangezien ze de basis niet hebben gewijzigd... Kom nu toch wel een beetje in de verleiding om zo'n XPS 15 aan te schaffen :9~
Kun je ook de snelste/meest high-end CPU nu kiezen zonder GPU? Of alleen maar lager gepositioneerde CPUs?
Was altijd super irritant, je kon alleen de cheapste CPU kiezen als je geen dedicated GPU wilde :( Voor mij zijn de XPS en precision daarom altijd afgevallen.
Waarschijnlijk als je hem zakelijk besteld en een CTO/BTO aanvraagt kunnen ze de GPU er wel uit laten en toch een i9 erin proppen.
Dit is volgens mij wel de eerste XPS met het nieuwe (Precision 5550/5750) chassis toch?
Houd er rekening dat de zwaarder uitgeruste modellen nog steeds met een 130 Watt voeding komen. Dat is onvoldoende bij volle belasting van de CPU en GPU. Als zich dat voordoet, dan wordt de batterij ook aangesproken. Dus ben je flink aan het gamen of renderen, houd er rekening mee dat ook je batterij opgeladen is en dat die langzaam leeggezogen wordt.

Ik ben een XPS fan, maar er zijn nog een paar dingen die ik mis in deze modellen:
- 180+ Watt voeding
- 120+ Hz schermen
- USB-A poort
- SD-Card reader in het 15 inch model
- AMD Ryzen CPU (i.c.m. TB4)
- Een betere Webcam
- Standaard Windows 10 Pro ipv Home

[Reactie gewijzigd door shredder op 23 juni 2021 19:33]

stroom voorziening is nog steeds een dingetje ja...
Hier heb ik ook wel eens dat hij de accu aanspreekt als ik aardig wat vraag van mn i9 in mn 9500.

USB-A was handig geweest maar past gewoon niet meer omdat ze nu te dun geworden zijn.
Er wordt wel een USB-C naar USB-A/HDMI blokje standaard meegeleverd. Gelukkig geen Apple praktijken waar je die er zelf bij moet kopen voor 40eur.

SD-card reader zit gewoon op de 9500 en 9510 (rechterkant).

Webcam is wat mij betreft prima in de 9500. Hij zit gelukkig ook al een tijdje boven het scherm ipv de eerdere versies waarbij de webcam recht je neus in keek.
Maar nog steeds Killer wifi meuk erin en geen optie om voor Intel te gaan. Wil je Intel wifi dan ben je genoodzaakt om de Precision te kopen. Vermoedelijk zit ook hier de wifi module weer gesoldeerd op het moederbord.
Ik heb meerdere XPS 15 gehad, allemaal waren de wifi kaartjes gemakkelijk te upgraden... hebben ze de laatste jaren dit gewijzigd?
Vanaf de xps 9x00 serie zit hij gesoldeerd helaas.

Edit, gezien de down mods van de mensen die niet snappen hoe de dell nummering werkt.

Nummering Dell, bijvoorbeeld de xps 15 9570:
9 = Klasse nummer, 9 is meest luxe
5 = formaat, 5 is 15 inch
7 = serie nummer
0 = laatste nummer wordt vaak gebruik voor onderscheid in cpu (0 is intel, 1 meestal ook Intel maar onderscheid tussen U en H cpu's, en 5 is AMD)

[Reactie gewijzigd door triflip op 23 juni 2021 21:10]

Nee? Ik heb de xps 15 9570 en zelf de killer wifi kaart omgewisseld met de intel versie wat trouwens ook gratis aan te vragen is bij dell.
Na 9570 kwam de 7590, en daarna de 9500, en vanaf die (9500) is het gesoldeerd. (Lekker handig van delll weer)
Jij hebt de 9x70 reeks.

Nummering Dell
9 = Klasse nummer, 9 is meest luxe
5 = formaat, 5 is 15 inch
7 = serie nummer
0 = laatste nummer wordt vaak gebruik voor onderscheid in cpu (0 is intel, 1 meestal ook Intel maar onderscheid tussen U en H cpu's, en 5 is AMD)
de laatste 5 in het nummer is bij XPS gebruikt om aan te geven of het een 2-in-1 was.
Maar mijn 9560 zou in door jou genoemde reeks vallen, maar is dus gewoon wisselbaar. Ook de specs van deze nieuwe geeft gewoon aan dat het om een Intel/Killer m.2 kaartje gaat. Kan je aangeven welk specifiek model jij de gesoldeerde versie hebt gezien?
Nee jij hebt de 9x60 reeks (van zeker 4 jaar oud), die 9x00 is van vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door triflip op 23 juni 2021 21:11]

Is Killer intussen niet opgegaan in Intel?
Killer gebruikt inderdaad nu voor de meeste wifi modules Intel inderdaad. Maar nog steeds zitten er een hoop rare fratsen in de drivers die helemaal niet nodig zijn.
Inderdaad, lijkt mij gewoon om een intel chip te gaan
Gewoon de control panel van killer niet installeren of alle “optimalisaties” uitzetten in de killer control panel. Werkt dan meer dan prima.
Ik draai linux op m'n 9560. Verder geen issues met de killer wifi. College met dezelfde laptop heeft hem vervangen door een intel variant.
In het artikel wordt vermeld dat er een optie met een RTX 3060 mogelijk, maar hier kan ik niks over terug vinden op de website van DELL.
Ook in de eerder uitgelekte specs staat hier niks over.
nieuws: Dell voorziet XPS 15 en XPS 17 van Tiger Lake-octacores en RTX 3050-g...
Weet iemand hoe dit zit?

Alleen de XPS 17 kan uitgerust worden met een RTX 3060... My bad

[Reactie gewijzigd door obin1000 op 23 juni 2021 17:56]

Wanneer komt eigenlijk die amd advantage hp omen editie uit?

edit: ik vergiste me in dell en hp sorry mijn bericht is daardoor nog meer off topic!

[Reactie gewijzigd door Repsajsov op 23 juni 2021 18:06]

Ze hebben ook de inspiron 16 pro online staan
Met betere Specs ongeveer zelfde afmetingen en wat ik kan lezen ook voor aluminium
Maar dan 500 euro goedkoper

Wat maakt de xps zo bijzonder?
En absoluut het chassis en bouwkwaliteit. Die is bij Inspiron veel minder...
Inderdaad, op het werk hebben we beide types. De xps laptops hebben sowieso een betere behuizing.
En die xps kan een oled paneel en 32gb geheugen krijgen :) Heb hem besteld.