Nieuwe HP Pavilion Aero-laptop met AMD-cpu weegt minder dan een kilogram

HP heeft in de VS een nieuwe HP Pavilion Aero 13 aangekondigd. De laptop weegt minder dan een kilogram, draait op een AMD Ryzen 7 5800U-cpu met geïntegreerde AMD Radeon-gpu. De Aero is voorzien van een 13,3"-ips-scherm met een resolutie van 2560x1600 pixels.

De nieuwe generatie HP Pavilion Aero 13 moet in juli uitkomen, in ieder geval in de VS, en is boven alles heel licht. Het startgewicht is 0,987 kilogram, al kan dit iets meer zijn in bepaalde configuraties. De laptop is voorzien van een magnesium-aluminium frame en zal verkrijgbaar zijn in vier kleuren: roségoud, goud, wit en zilver. Het is volgens HP de eerste Pavilion-laptop met een screen-to-bodyratio van negentig procent.

HP voorziet de Pavilion Aero 13 alleen van een AMD-processor, omdat deze volgens HP zuinig is, niet veel accuvermogen eist en ook minder hitte produceert. Dit is volgens HP belangrijk in een dunne laptop. De Aero 13 krijgt maximaal een AMD Ryzen 7 5800U-mobiele-cpu met geïntegreerde AMD Radeon-gpu. HP belooft een accuduur van 10,5 uur, al kan die accuduur iets afwijken.

De laptop is voorzien van een 13,3"-ips-scherm met een resolutie van 2560x1600 pixels, een beeldverhouding van 16:10 en een piekhelderheid van 400cd/m². De versie van de Aero 13 die nu op de markt is heeft een resolutie van 1920x1200 pixels. In de VS krijgt de laptop volgens HP een beginprijs van 749 dollar. Hoeveel de laptop gaat kosten als hij in Nederland uitkomt, is nog niet bekend. Omgerekend inclusief btw zou de Amerikaanse prijs 763 euro zijn.

Behalve de Pavilion Aero 13 heeft HP ook twee nieuwe monitoren aangekondigd: de HP M24fwa FHD en M27fwa FHD, full-hd-ips-schermen van respectievelijk 24" en 27" die bijna volledig gemaakt zijn van gerecycled materiaal. Ook die schermen moeten in juli te koop zijn, in ieder geval in de VS.

HP Pavilion Aero 13 2021HP Pavilion Aero 13 2021HP Pavilion Aero 13 2021HP Pavilion Aero 13 2021

Door Stephan Vegelien

Redacteur

30-06-2021 • 14:10

52

Reacties (52)

52
52
36
1
0
11
Wijzig sortering
draait op een AMD Ryzen 7 5800U-cpu en heeft een AMD Radeon-videokaart.
De Aero 13 krijgt maximaal een AMD Ryzen 7 5800U-mobiele-cpu en is voorzien van een AMD Radeon-gpu.
@SirRosencrantz Deze twee zinnen impliceren dat er in deze laptop een aparte, dedicated GPU zit. Het gaat echter om een zogenaamde APU (accelerated processing units), een naam die AMD gebruikt voor zijn chips met zowel een CPU en GPU (zoals de hele Ryzen 5000U-serie).

Je zou het bijvoorbeeld kunnen verwoorden als:
draait op een AMD Ryzen 7 5800U-apu met geïntegreerde AMD Radeon-gpu.
De Aero 13 krijgt maximaal een mobiele AMD Ryzen 7 5800U-apu met acht Zen3-processorkernen en geïntegreerde AMD Radeon Vega-gpu.
Zo is het een stuk duidelijker dat het niet om een aparte chip gaat :).

Edit: Verder als ik Google op "site:hp.com Pavilion Aero" is de tweede hit de Nederlandse HP Store, al gesorteerd op Nieuwe producten. De bovenste laptop is... de HP Pavilion Aero Laptop 13-be0220nd, met een prijs van € 899 voor de variant met 1920x1200 IPS-scherm, AMD Ryzen 7 5800U-processor, 8 GB RAM en 512GB SSD.

Zoek ik vervolgens gewoon in onze eigen Pricewatch op HP Pavilion Aero, vind ik er nog een, de Pavilion Aero 13-be0120nd met Ryzen 5 5600U-processor voor € 799.

Gebruik je de Ongecategoriseerd zoeken-functie van Hardware Info, kom je nog een derde variant tegen: de HP Pavilion Aero 13-be0240nd voor € 970 bij Azerty. Wederom met Ryzen 7 5800U en 512 GB SSD, maar nu met 2560x1600 IPS-scherm en 16 GB RAM.

Edit 2: Zoeken op HP Pavilion Aero in de Nederlandse HP Store geeft netjes 5 varianten. De eerdergenoemde be0120nd, be0220nd en be0240nd in het zilver, en de be0125nd en be0245nd in het "Pale rose gold".

[Reactie gewijzigd door Balance op 23 juli 2024 08:58]

Je hebt gelijk qua APU. Pas ik aan. Als ik het alleen goed begrijp zijn de Pavilion Aero's die jij linkt de vorige generatie en komt er in juli dus weer een nieuwe uit, als ik het persbericht moet geloven. Verder intern vrijwel hetzelfde zo te zien, overigens. Daar kijk ik nog een keer goed naar.
Dank voor je reactie! Volgens mij is dit de eerste generatie "Pavilion Aero" laptops, de "Pavilion" merknaam bestond natuurlijk al wel. Alles met Pavilion Aero in de naam is dus nieuw.
De Aero is voorzien van een 13,3"-oledscherm met een resolutie van 2560x1600 pixels.
Het OLED-scherm ben ik ook wel benieuwd naar. Als ik naar het persbericht kijk zie ik nergens OLED genoemd worden, en ook in de specificaties kom ik enkel IPS tegen. Verder heeft geen enkele andere laptop in de Pricwatch een OLED-scherm met 2560x1600 resolutie. Dat zou betekenen dat het om een nieuw of custom paneel voor HP gaat, wat natuurlijk zou kunnen, maar dan wel bijzonder is dat het nergens genoemd wordt als feature.

Weet je zeker dat het om een OLED-scherm gaan en niet een IPS?

Mocht je in de gelegenheid zijn, vind ik een tabelletje met de specificaties en prijzen van de verschillende uitvoeringen ook altijd wel een nuttige toevoeging aan een artikel.
Ik kon nog te weinig informatie vinden over de specificaties en prijzen, zo noemt HP nog geen configuraties. Dat van het oledscherm is denk ik fout, dat stond bij The Verge, maar pas ik aan. Elders zie ik dat het gaat om een ips-scherm, maar HP zelf is er niet duidelijk over. Het enige echte 'nieuwe' is dus de resolutie: 2560x1600 ipv 2560x1200. Bedankt voor je oplettendheid.
Ik twijfel door de volgende detail:

Gewicht
< 1 kg

[Reactie gewijzigd door LordMike op 23 juli 2024 08:58]

Waarom? Er zijn al best een boel laptops die rond dat gewicht zitten
Ik twijfel door de volgende detail:

Gewicht
< 1 kg
https://store.hp.com/Neth...d=467N5EA&opt=ABH&sel=NTB

Gewicht met verpakking wordt weergegeven 1.58kg, en zonder verpakking <1kg
Ik twijfel omdat de voeding er niet bij getoond wordt. Met name bij Dell heb ik iets te vaak gezien dat dat dan nog wel een belachelijk bakbeest is..
Dell = Intel CPU, niet deze config
Dacht ook al waarom zeggen ze niet welke kaart dan, vond het ook onwaarschijnlijk gezien de dikte/gewicht, maar het gaat inderdaad om een APU. Best belangrijk detail want dat gaat dus ten koste van je geheugen (niet erg verder maar wel iets om rekening mee te houden bij aankoop).
Dit vind ik wel heel verwarrend; hoe weet je nou welke en of je die nieuwe varianten te pakken hebt?
Want ik zie in jouw eerst en derde genoemde ook al de 5800U zitten.

Op de HP site kun je echter bijv weer niet kiezen uit die kleuren
[...]


[...]

@SirRosencrantz Deze twee zinnen impliceren dat er in deze laptop een aparte, dedicated GPU zit. Het gaat echter om een zogenaamde APU (accelerated processing units), een naam die AMD gebruikt voor zijn chips met zowel een CPU en GPU (zoals de hele Ryzen 5000U-serie).

Je zou het bijvoorbeeld kunnen verwoorden als:

[...]


[...]
Zo is het een stuk duidelijker dat het niet om een aparte chip gaat :).

Edit: Verder als ik Google op "site:hp.com Pavilion Aero" is de tweede hit de Nederlandse HP Store, al gesorteerd op Nieuwe producten. De bovenste laptop is... de HP Pavilion Aero Laptop 13-be0220nd, met een prijs van € 899 voor de variant met 1920x1200 IPS-scherm, AMD Ryzen 7 5800U-processor, 8 GB RAM en 512GB SSD.

Zoek ik vervolgens gewoon in onze eigen Pricewatch op HP Pavilion Aero, vind ik er nog een, de Pavilion Aero 13-be0120nd met Ryzen 5 5600U-processor voor € 799.

Gebruik je de Ongecategoriseerd zoeken-functie van Hardware Info, kom je nog een derde variant tegen: de HP Pavilion Aero 13-be0240nd voor € 970 bij Azerty. Wederom met Ryzen 7 5800U en 512 GB SSD, maar nu met 2560x1600 IPS-scherm en 16 GB RAM.

Edit 2: Zoeken op HP Pavilion Aero in de Nederlandse HP Store geeft netjes 5 varianten. De eerdergenoemde be0120nd, be0220nd en be0240nd in het zilver, en de be0125nd en be0245nd in het "Pale rose gold".
Of je gebruikt gewoon Pricewatch van hier pricewatch: HP Pavilion Aero 13-be0120nd waar er tenminste al 1 instaat (al dag of 6-7) @SirRosencrantz Er is geen oude versie van Pavilion Aero. Alleen ProBook 635 Aero G7 uit 2020. (ook met AMD Ryzen 5 en 7)
Doet me qua design erg denken aan de Google Pixelbook.
Lijkt ook veel op de HP Envy x360
Extreem veel, zelfs. Ik vraag me af wat het wezenlijke verschil nou echt is.
Scharnieren, touchscreen, resolutie, niet convertable, toetsenbord, CPU, moederbord, aansluitingen, etc... :+
Ah, wacht even. Je hebt wel gelijk, dit is geen convertible. De behuizing en toetsenbordlayout zette me op het verkeerde spoor.

Behalve de display-technologie/resolutie en de oudere CPU, is het wel degelijk ook een convertible: https://tweakers.net/revi...komma-3-inch-klapper.html

[Reactie gewijzigd door rc_enzo op 23 juli 2024 08:58]

Ach alle laptops lijken op elkaar. Je hebt ze in zilver of zwart.
Oh ja? En de eMate 300 :+
Misschien ben ik te weinig bekend met de Google Pixelbook maar ik vind het design echt weer standaard HP Pavilion. Wat ook mooi, straks en minimalistisch is.
Voor degene die de prestaties niet kennen van AMD Ryzen 7 5800U Dat zit wel prima. alleen de iGPU is minder krachtig dan Intel’s Xe GPU
Ik keek even rond maar is de Vega 11 uit de 2400g sneller dan de Vega 8 die in de nieuwe APU's zoals de 5800u? Zijn er verschillen tussen een oude Vega 8 en de nieuwe Vega 8?
Ik keek even rond maar is de Vega 11 uit de 2400g sneller dan de Vega 8 die in de nieuwe APU's zoals de 5800u? Zijn er verschillen tussen een oude Vega 8 en de nieuwe Vega 8?
Vega 11 komt uit desktop CPU/APU's. Was mooi geweest als AMD dit door had ontwikkelt voor laptop APU. Vega 8 van nu is wel sneller dan Vega 8 uit 2200G

@bwerg Je quote de verkeerde ;)

[Reactie gewijzigd door Hackus op 23 juli 2024 08:58]

De huidige vega 8 is sneller dan een vega 11. Maakt ook niet zoveel uit of je prestaties bereikt met meer cores of met een hogere kloksnelheid.

Het is een beetje lastig om benchmarks te vinden van "de" vega 8 omdat die naam al jaren meegaat, en over de tijd is dat ding flink verbeterd. Voor zover ik me kan herinneren waren verschillende reviews/benchmarks ronduit inconsistent, maar scoorde de 5800U grafisch vergelijkbaar met de huidige Intels.
En vooral het stroomverbruik is uitstekend voor de prestaties van deze processor
Intel heeft een paar jaar liggen slapen, en kan nog steeds geen snelle laptop CPU's leveren die weinig warmte ontwikkelen. Apple is daarom overgestapt op z'n eigen M1 chips, en HP op AMD. Logische stappen.
Maar blijkbaar is AMD toch niet helemaal ‘wakker’, anders was Apple wel op AMD overgestapt.
Apple draait al decennia lang om allerlei cpu architecturen heen.

Niet te vertrouwen.
Apple vertrouwt op zichzelf en heeft nu voor het eerst zelf ontwikkelde chips in de machines zitten. Voor ieder tijdperk heeft het bedrijf geprobeerd de beste apparaten te maken met chips die op dat moment beschikbaar waren en dat lijkt nu ook weer het geval te zijn.

Mocht RISC-V interessant worden, dan zie ik ze daar op termijn ook weer naar overschakelen.
Dat ligt natuurlijk een heel stuk complexer. Ongetwijfeld zullen er gesprekken zijn geweest tussen Apple en AMD. Maar Apple heeft inmiddels natuurlijk heel wat ervaring met hun eigen ARM Soc, dus dat was ook een mogelijkheid voor Apple. Een mogelijkheid waarbij ze nog meer van het ontwikkel proces in eigen hand hebben en niet voor een 3e keer tegen de beperkingen van de partner chip maker aan lopen.
Klopt ze hebben die jongens weggekocht en mochten toen bij Apple hun nieuwste techniek in die M1 chip stoppen. Daaag AMD en Intel.
Voor Apple is het ook een stukje verticale integratie - niet meer afhankelijk zijn van een andere chipontwerper. Nu loopt Intel gigantisch achter, maar wie weet zit AMD over 10 jaar in die situatie.
Maar blijkbaar is AMD toch niet helemaal ‘wakker’, anders was Apple wel op AMD overgestapt.
Intel en AMD hebben dezelfde x64 instructieset, maar het systemboard moet helemaal opnieuw worden ontworpen bij het afstappen van Intel. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan Thunderbolt.

Apple is al een decennium bezig met een eigen ARM chip, en heeft dit ontwerp klaargemaakt voor de desktop, iPadOS draait sinds het begin al op ARM, en lijkt steeds meer op macOS. Daarbij heeft Apple al verschillende succesvolle CPU architectuur wijzigingen gehad, dus dit was geen verrassing.
De nieuwste 11de generatie is toch wel echt goed, ​single-core krachtiger dan AMD, "integrated" gpu ook sneller,
en zuinig INTEL 10nm is vergelijkbaar met TSMC(AMD) 7nm
Ja, gelukkig is er na 5-6 jaar stilstand weer wat beweging. Maar helemaal lekker loopt het nog niet. Zo zijn er ook al server CPU's uitgesteld. De problemen bij Intel zijn nog niet voorbij!
Hm beetje geinspireerd op de MS Surface Laptop met die kleurtjes. Mooi ding op zich, en lekker licht. Als het toetsenbord ook een beetje redelijk is dan is het misschien wel een optie.
Bij mij zou de niet reversed-T pijltjestoetsen al een dealbreaker zijn. Kan daar maar niet aan wennen en zit blind altijd de verkeerde toetsen aan te tikken
Jammer zijn zulke dingen hè. Al is die oplossing altijd nog beter dan bij mijn Acer laptop waarbij meerdere knopjes zijn weggefrommeld in dat hoekje, vlak naast de cursortoetsen (voorbeeld). Heb ze zelfs moeten uitschakelen met SharpKeys om zonder irritatie te kunnen navigeren.
Ben benieuwd naar de fan noise. Surface modellen met lichte CPU zijn fanless.
2560x1600 op 13,3" lijkt me erg klein, is dat nog een beetje te doen op 100% scale of zet je hem dan op 150%? Iemand (met goede ogen) ervaring mee?

Ik heb het niet zo op 150% scale omdat je dan onder andere in de UI elementen afrondingsfoutjes krijgt, 200% is beter maar dan vind ik 2560x1600 weer te klein.
Zelf heb ik 2560x1440 op een 13" Spectre x360.
Op scaling 100% werkt dit goed als de laptop op het bureau staat.
Bij gebruik op de schoot is het vrij klein. Maar meestal ben ik dan aan het surfen, dus dan is snel de tekst vergroot in de browser.
Ik vind het goed werken! Goed compromis tussen veel informatie op het scherm en batterijduur.
Leuke laptop, maar ben ik de enige wie denkt dat die home/end/pgup/pgdown toetsen aan de rechterkant een vreselijk slecht design keus is (denk aan blind typen)?

[Reactie gewijzigd door harakiri576 op 23 juli 2024 08:58]

Momenteel heb ik die toetsen onder de Fn + pijltjes toetsen, dus aparte toetsen vind ik al een verbetering.
Hoewel, misschien wel ver reiken?
De zakelijke variant van dit product is er al wat langer in de vorm van de HP ProBook 635 Aero G8. Daar kan ook 4g LTE in overigens.
Veel meer laptop voor minder geld dan een Macbook.
Zijn die AMD CPU's tegenwoordig zo zwaar joh?
Minder dan een kilo \s
Ja AMD heeft grote stappen gemaakt terwijl Intel heeft liggen slapen op hun 14nm-procedé. Vandaar dat iedereen tegenwoordig loopt te trappelen voor een AMD Ryzen CPU.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.