ASUS Zephyrus M16-laptop met 16:10-scherm en Intel Core i9-11900H-cpu verschijnt

Er is een onaangekondigde Zephyrus-laptop van ASUS verschenen bij de Korean Agency for Technology and Standards. De laptop is ook bij een webwinkel verschenen. Dat model heeft een 16"-scherm met Intel Core i9-11900H-processor.

De Zephyrus-laptop in kwestie draagt de modelnaam GU603H en werd getest door de KATS, merkte Twitter-gebruiker harukaze5719 op. Het lijkt te gaan om een Zephyrus M16, schrijft ook VideoCardz. Dat model zou dan de huidige Zephyrus M15 GU502 kunnen opvolgen. ASUS voorzag de vorige laptop in de Zephyrus M-serie van een Intel-processor, terwijl Zephyrus G-laptops van AMD-chips worden voorzien.

Amazon Italië bevestigt dat de Zephyrus M16 een Intel Tiger Lake-H-processor krijgt, merkt Notebookcheck.net op. Bij die webwinkel zijn specificaties van een ASUS ROG Zephyrus M16 GU603HE verschenen. Dit specifieke model zou een Intel Core i9-11900H-processor krijgen, die op 2,5GHz draait met een turbofrequentie tot 4,9GHz. Deze processor is nog niet aangekondigd, maar volgens eerdere geruchten gaat het om een cpu met acht cores en zestien threads.

De webshop noemt daarnaast een Nvidia GeForce RTX 3050 Ti-videokaart met 4GB GDDR6-geheugen. Ook deze videokaart is nog niet officieel aangekondigd. De laptop zou verder 16GB DDR4-geheugen en een 512GB-ssd krijgen. Het 16"-scherm zou een relatieve beeldverhouding van 16:10 krijgen, met een resolutie van 1920x1200 pixels en een verversingssnelheid van 144Hz. De laptop is momenteel nog niet leverbaar, en staat momenteel te koop voor 1799 euro. Het is onbekend wanneer de laptop officieel wordt aangekondigd. Ook de officiële adviesprijs is nog niet bekend.

De ASUS Zephyrus M16 GU603. Afbeelding door @harukaze5719 via Twitter

Door Daan van Monsjou

Redacteur

04-04-2021 • 15:06

36 Linkedin

Reacties (36)

Wijzig sortering
Een Core I9 en dan een videokaart met maar 4 Gb video geheugen ? Wat voor bizarre gaming combo moet dit dan zijn.
Misschien gewoon niet een gaming combo?
Zephyrus is wel de gaming tak van asus. Het is dus sowieso een beetje een gekke keuze, al dan niet qua benaming.

[Reactie gewijzigd door Kevinns op 4 april 2021 17:21]

Volgens mij kijk je als op het moment een beetje capabele workstation wil hebben toch vooral naar de gamingmodellen (someone correct me if I'm wrong). Dus dan is het niet zo heel raar als fabrikanten onder hun gamingtak ook configuraties uitbrengen die daarvoor bedoeld zijn. Zeker als ik naar het uiterlijk van deze laptop kijk is er weinig wat gaming schreeuwt, dus hij zou prima passen in een werkomgeving.
Ik heb van mijn werk een mobile workstation van Dell. Groot verschil is dat daar een Quattro kaart inzit, die dan weer officieel word ondersteund door verschillende pro-software. Gebruik zelf SolidWorks wat volgens de maker alleen pro-lijn videokaarten ondersteund.
Verschilt natuurlijk per gebruiker of dat een probleem is. Dell heeft ook een toegewijde klanten service voor bedrijven. Weet niet of je zoiets ook krijgt voor gaming laptops. Kan voor de IT reden zijn toch een workstation te kiezen.

Laten we zeggen dat een laptop 4 jaar mee gaat, en de gebruiker €60.000 per jaar kost voor het bedrijf. Dan is een workstation laptop van €4000 maar %1.66 van de loonkosten.
€4000 is veel geld, maar voor bedrijf die geld verdient aan het werk van een medewerker is het niet raar.
Maar voor een startende zzper is het een boel geld ;)
De kunst is dan om die hardware- en softwarekosten goed te vertalen naar het uurtarief. Vraag dus niet te weinig. In het uurtarief moeten ook de periodes verwerkt zijn dat je verwacht geen werk te hebben.

Ik kan mij trouwens goed voorstellen dat er een goeie prijs vragen best moeilijk is als je verlegen bent om werk en een klant dreigt nee te zeggen.

Een andere insteek kan nog zijn om de klanten de hardware en software te laten voorzien. Dan kunnen die kosten in de overeenkomst achterwege blijven. Zeker bij grote klanten zal de voorkeur bestaan dat met de spullen van de klant wordt gewerkt.

[Reactie gewijzigd door teacup op 6 april 2021 22:38]

Volgens mij kijk je als op het moment een beetje capabele workstation wil hebben toch vooral naar de gamingmodellen (someone correct me if I'm wrong).
Wellicht, maar vaak is de videokaart niet (hard) nodig. Dan kun je prima een laptop met veel ram / diskspace (m2) en een rappe cpu vinden (hp zbook / dell precision / lenovo thinkpad). En dat hoeft helemaal geen gaming machine te zijn.

Ligt natuurlijk ook aan je workload voor je workstation. Doe je 3d animaties dan is de gaming machine waarschijnlijk meer geschikt. Een gemiddelde geavanceerde pc gebruiker (dus die een zware pc gebruikt voor z'n werk) heeft geen dikke videokaart nodig. Sowieso kun je beter een desktop halen als het op dat gebied serieus gaat worden.
Toevallig heb ik net voor iemand die veel cad software e.d. gebruikt, maar dat ook portable moet hebben, naar een laptop gekeken en de enige opties zijn echt gamingmachines (of veeeel te dure workstations).
Kijk, je noemt in je eerste post niet dat je met een krap budget de zaak rond probeert te krijgen. Dat een gaming laptop goedkoper is dan een workstation sure. Maar het is niet zo dat er geen stevige workstations zijn zonder grafisch geweld. Die zijn er plenty. Ze kunnen aan de bovenkant van de markt zitten maar voor een bedrijf over het algemeen een prima prijs en de kwaliteit en service is vaak ook beduidend beter.
Ik heb nooit een krap budget genoemd, maar ik heb ook nooit gezegd dat er überhaupt geen budget is. Dat laatste is ook nogal een aanname. Ik heb het ook nooit over een bedrijf gehad. Ik heb het alleen gehad over een workstation. Welke aannames jij daaraan wil hangen, mag jij weten :+

[Reactie gewijzigd door hoeksmarp op 6 april 2021 13:01]

Hmm, kwestie van goed lezen.
veeeel te dure workstations
Krap budget
Ik heb het ook nooit over een bedrijf gehad. Ik heb het alleen gehad over een workstation. Welke aannames jij daaraan wil hangen, mag jij weten
Dan maar naar nog een quote van jezelf
Zeker als ik naar het uiterlijk van deze laptop kijk is er weinig wat gaming schreeuwt, dus hij zou prima passen in een werkomgeving.
Werkomgeving is wel niet letterlijk bedrijf maar toch wel een zakelijke omgeving.

Ook vroeg je om een correctie:
Volgens mij kijk je als op het moment een beetje capabele workstation wil hebben toch vooral naar de gamingmodellen (someone correct me if I'm wrong).
Als je er niet tegen kunt dat die dan komt, dan moet je er niet om vragen.

Ja gaming laptops kun je prima gebruiken en ja, er zijn plenty aan workstations beschikbaar die prima inzetbaar zijn in de zakelijke omgeving. En het is niet zo dat ze onbetaalbaar zijn. Sterker nog, ze zijn helemaal niet schreeuwend duur als je kijkt naar de kwaliteit en service.
Mobiele werkstations onderscheiden zich vaak door de aanwezigheid van de discrete graphics en een kwaliteitsbehuizing.

Heb je discrete graphics nodig dan ben je tot een mobiel werkstation veroordeeld of, als je werk dat toelaat, een gamelaptop. Verwacht je lange sessies met de laptop te moeten werken, kies dan een mobiel werkstation voor het comfort van een kwalitatief toetsenbord, een goede display en touchPad.

Het staat mensen natuurlijk vrij om een mobiel werkstation te kopen voor de hoeveelheid ram en de CPU. Voor velen is de comfortabele gebruikservaring ook een reden tot aankoop.

Wil Asus in deze markt komen dan gaat het dus om graphics en de comfortabele gebruikservaring. Het 16:10 display vindt in verband met dit laatste al een plus. Over de kwaliteit van de bedieningselementen weten we nog niets.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door teacup op 6 april 2021 19:10]

Ik raad voor 3D applicaties af om voor consumenten VGA kaarten te gaan. Zo zijn er lange tijd problemen geweest met Autodesk en Nvidia (RTX) kaarten.

Er is een opkomende markt voor workstation laptops die uitgerust zijn met Cuda/Quadro kaarten en die zijn daar specifiek op toegespitst. Daarnaast zijn deze vaak uitgerust met een Xeon en kan je ECC geheugen gebruiken.
Met een 16:10 scherm lijkt mij gaming juist niet de doelgroep maar meer "productivity"
Gamers zijn gewend aan gewoon 16:9 en geen rare 16:10 verhoudingen. lol
16:10 eindelijk is het weer terug dat geeft zoveel meer ruimte, ik mis het wel vooral met Excel bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 4 april 2021 16:13]

Ze mogen ook wel eens iets doen aan de verloren ruimte in Excel. Die is in totaal (titelbalk + menubalk + formulebalk bovenaan, en onderaan de tabbladen en de taakbalk) 300 pixels. LibreOffice doet het op dat vlak wat beter met slechts 243 pixels. Dat zijn zowat 3 extra rijen die zichtbaar zijn.
Wist je dat je die balk ook kan invouwen?
De balk onderaan kan ook weg als je dat stoort.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 4 april 2021 20:19]

Dat kan inderdaad, maar dan even snel een keuze uit het menu maken is er dan niet meer bij.
Dus je wil én 300 pixels aan menubalken én ze niet in beeld? :+
Misschien wordt bedoeld dat de menustructuur in hoogte wat compacter zou kunnen (ook mijn mening).

Als dit zou betekenen dat MS de chaotische ribbon interface vaarwel zegt dan zou ik daar helemaal geen probleem mee hebben. Sowieso mogen windows structuren van mij compacter, zeker omdat het leeuwendeel van de laptopgebruikers nog tegen een 16:9 scherm zal aankijken.
de eerste 10nm intel cpus met 8 cores, dat kan nog eens interessant zijn.
Nog een klein jaartje geduld.
Ik vraag me af of ze wel een i9 in combi met 3050ti (laptop editie) nuttig is voor gaming. Ik vraag mij namelijk af of de gpu niet de beperkende factor is.
Waar blijven de laptops met dikke AMD Cpu's ? Ryzen 9 4900H Graag. Heb zelfs ook Dell gevraagd wanneer ze een laptop met deze processor gaan leveren. Want heb met hun laptops nooit problemen qua Linux. Maar ik wil gewoon een goede AMD processor in een laptop.
Zen3 Ryzen 9 5980HX Ryzen 9 5900HX is ook prima. Waarom zijn die krengen zo schaars. Ik mot geen intel meer.

Die laptop fabrikanten willen gewoon NIET leveren wat de klanten willen. Ik wil het liefst Ryzen 9, het liefst Zen3. Maar Zen2 is ook prima. Maar er is gewoon niks!!!

[Reactie gewijzigd door Immutable op 4 april 2021 19:11]

Ehmm zit er niet een prima ryzen in de eerdere Zephyrus modellen? Precies die (4900H) zit in de G14, samen met een 3060... twijfel er over als een vervanging voor mijn stokouwe macbookje.
heb een ryzen 4900H met een 2060 met veel plezier! Idd van Asus, en voor 1300 eur destijds. Nu is ie goedkoper zag ik...

@Immutable kiek eens:
https://www.alternate.nl/...er_1597=57&filter_1597=58

Zat leuke dingen!
Een dell rep gaat natuurlijk niks zeggen over upcoming porducts ;)

Als ze we überhaupt van weten, wat de klantenservice gegarandeerd níet weet

[Reactie gewijzigd door dec0de op 4 april 2021 23:40]

Waarom stuur je dan niet even een mail naar AMD dat ze veel en veel meer productiecapaciteit bij TSMC moeten inkopen zodat AMD ook voldoende CPU's kan leveren? Voor de grote laptopboeren is het simpel, zij willen heel veel verkopen en AMD kan domweg niet genoeg leveren.
Nee, de laptopboeren hebben vaak exclusieve deals met Intel. Dat is nogal het probleem.
Het is onbekend wanneer de laptop officieel wordt aangekondigd. Ook de officiële adviesprijs is nog niet bekend.
Over een maand of 6 tot 12 gok ik :P
Dat wordt vast barbecuen met de 11e i9 :P
Als je tegen de 2000 euro wil verbrassen voor een laptop, doe er dan meteen een paar 100 bovenop en schaf een XMG Apex 15 met desktop Zen 2 en desktop 2070 Super aan...
Met de reviews van die i9's die ik las, krijg je hier dus gratis een kookplaat functie bij. :)