Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Afbeelding toont nieuwe Oculus Quest-headset

Er is een afbeelding online gezet van een Oculus Quest-headset met een iets ander ontwerp dan de bestaande versie. Het nieuwe model is wit en lijkt iets compacter te zijn. Wellicht ontbreekt de interpupillary distance-slider.

Op de render is een witte Oculus Quest te zien. Het nieuwe model lijkt iets minder diep te zijn en daardoor zou het ook lichter kunnen zijn. Eerder waren er al geruchten over een vernieuwde Quest die dunner en lichter is dan de huidige versie van de standalone-vr-headset.

Bij de huidige Oculus Quest zit aan de onderkant van de headset een slider om de interpupillary distance aan te passen. Die lijkt te ontbreken op het nieuwe model, al is het ook mogelijk dat hij is verplaatst naar de bovenkant, die niet te zien is. Oculus liet de ipd-slider eerder al weg bij de Rift S.

De camera's aan de bovenkant hebben een iets andere positie dan bij de huidige versie. Ze zijn meer naar onderen geplaatst en lijken iets meer naar de zijkant te kijken. Dat zou de bewegingsruimte voor tracking van handen en controllers kunnen vergroten.

De afbeelding is op Twitter gezet door WalkingCat, een gebruiker die vaker details over nog niet aangekondigde producten openbaart. Details over de hardware van de nieuwe Quest zijn er nog niet. Het huidige model is voorzien van een Snapdragon 835-soc en 72Hz-schermen. Volgens eerdere geruchten test Oculus 90Hz- en 120Hz-schermen voor een opvolger.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-07-2020 • 09:11

65 Linkedin

Reacties (65)

Wijzig sortering
Met dank aan Google (ik kende de term niet):

Interpupillary distance
Oculus Quest includes an IPD slider on the bottom of the headset which adjusts the distance between the lenses for ideal alignment with the user's eyes, which is important for visual comfort and clarity.
Om aan te vullen: IPD is inderdaad de afstand tussen de twee pupillen. Deze wil je zo goed mogelijk afgesteld hebben om een scherp beeld te kunnen krijgen. Oculus heeft bij de Rift S deze weggelaten om het in software op te lossen.
Voor mannen is dit gemiddeld 64mm en dit kun je met software nog redelijk goed krijgen voor 1mm afwijking, als je bedenkt dat er genoeg mensen zijn met 70mm of juist 60mm IPD en dit vaak bij aanschaf van een VR headset niet weten zullen ze over het algemeen een slechte ervaring hebben met VR zonder te weten dat het daaraan ligt.

Dat de IPD slider weggehaald wordt is in mijn ogen niet goed voor de VR markt. Mensen krijgen slechte ervaringen met VR, worden misselijk[1] en zeggen dat VR niet werkt en zullen het niet nogmaals proberen.
Nu worden mensen met een afwijkende IPD (en hiervan afweten) gedwongen om naar duurdere HMDs (Head Mounted Displays) te gaan die wel zo'n IPD slider hebben.

[1] Misselijk worden hangt voornamelijk af van het verschil tussen wat je ziet en wat je voelt. Jezelf naar voren zien gaan terwijl je lichaam denkt dat het stil staat kan best misselijkmakend zijn. Dit effect kan, in mijn ervaring, flink sterker gemaakt worden door een onjuiste IPD. Zo heb ik zelf geen problemen met het verschil tussen zien en voelen maar met een onjuiste IPD wordt ik bij dat soort bewegingen toch misselijk.

Edit 1: Een notitie over het misselijkmaken toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 23 juli 2020 10:48]

De IPD slider helpt zeker bij het verbeteren van je beeld en algehele experience.

Maar de misselijkheid / motion sickness wordt niet veroorzaakt door het verkeerd ingesteld staan van de ipd slider. Ook bij goed beeld treedt het op. Gewoon kwestie van je evenwichtsorgaan/hersenen die niet om kunnen gaan met het verschil tussen wat je ogen zien en je lichaam voelt (of niet voelt. Gebrek aan G-krachten bij nemen van bochten bv).
Hardwarematige aanpasbare IPD is voor mij een must.

Als ze dus de huidige quest door deze vervangen, hebben ze geen headset meer die dit kunnen of ben ik mis ? Dan word oculus geen optie meer voor mij.

ik heb proefondervindelijk moeten ontdekken dat ik dit nodig heb, door de Pimax 4K te kopen die dit enkel in software kan.

Deze headset was voor mij enkel een beetje bruikbaar als ik het brilglas van mijn minst dominante oog afplakte zodat ik maar door 1 oog zag. anders kreeg ik op geen enkele manier. goed beeld.
Een halve dag geprobeerd en sindsdien in de doos en nooit meer aangeraakt.

Gelukkig had ik voorheen een 1st Gen HTC vive op gehad wat echt een leuke ervaring was.
Anders had ik nooit meer VR aangeraakt tenzij gepushed of gratis headset gewonnen met ipd.
Zonder flauw te zijn. Heb je hem (of andere VR headsets) vaak gebruikt met 1 oog afgeplakt? Je behoudt natuurlijk de bewegingsvrijheid enzo, maar diepte zien is er niet meer bij... Of is dat sowieso lastig voor je? (Als ik zo vrij mag zijn?)
Maar de misselijkheid / motion sickness wordt niet veroorzaakt door het verkeerd ingesteld staan van de ipd slider. Ook bij goed beeld treedt het op. Gewoon kwestie van je evenwichtsorgaan/hersenen die niet om kunnen gaan met het verschil tussen wat je ogen zien en je lichaam voelt (of niet voelt. Gebrek aan G-krachten bij nemen van bochten bv).
Dat klopt, wat je ziet en voelt heeft een grote impact op of je misselijk wordt of niet, maar in mijn ervaring is de foute IPD ook van invloed hierop.
Ik heb zelf een HTC Vive gehad en heb nu een Valve Index. Beide hebben een IPD slider. Ik heb best VR benen en kan de meest gekke dingen wel doen in VR. Mijn IPD is 68, als ik de IPD slider op 64 of 65 zet merk ik dat ik wel misselijk wordt, als deze op 67-69 range staat wordt ik dit niet. Ik vermoed dat het komt omdat je veel energie in het focussen stopt dat je hier dus minder goed tegen kan, al weet ik het niet zeker.
Ik weet dus niet precies waardoor het komt, maar weet wel dat bij mij IPD ook belangrijk is om niet misselijk te worden bij bepaalde dingen.
Misselijkheid/motion sickness kan wel degelijk veroorzaakt worden door een verkeer ingestelde IPD gebeuren. Ik merk het zelf ook al als ik de IPD niet goed instel dan krijg ik wel sneller motionsicknes omdat dus de lenzen ook niet helemaal correct staan (vergeet niet dat veel headsets nog steeds een hele kleine sweetspot hebben, de nieuwe HP Reverb G2 schijnt een hele brede sweetspot te hebben waarbij dat probleem verwaarloosbaar is).
Loop maar eens rond met een bril op sterkte die niet voor jouw sterkte is, dan wordt je ook heel snel misselijk.
Ik heb er inderdaad ook last van. Ik heb mijn PS VR ingesteld op dezelfde waardes die de opticien heeft gemeten voor mijn ogen. Al wordt de afstand tussen de ogen bij de PS VR niet hardwarematig aangepast, maar softwarematig blijf ik nog steeds last houden van motion sickness. Max een half uur voor een spel waarin je rondloopt. Een uur bij stationairy spellen. Daarna voel ik de misselijkheid opkomen.
De PS VR heeft ook nog eens als nadeel dat je stationairy bent. En niet kunt rond lopen als bij oculus. Dat helpt niet mee.
Wat kan je instellen dan voor de PS VR qua waardes die je van je opticien gekregen heeft? Ben daar wel nieuwsgierig naar.
Ja. Je kunt het laten doen met behulp van de PS camera.
https://www.vrheads.com/h...t-your-ipd-playstation-vr

Maar je kunt dit ook handmatig instellen op mm. Dat heb ik gedaan. Beide waarde (bij mij gemeten vanaf het hart neus naar pupil en dat natuurlijk voor beide ogen. Ik heb ook de bovenstaande methode geprobeerd natuurlijk, maar het blijft een lastig iets als je de lenzen niet afzonderlijk van elkaar kunt aanpassen.
Nog simpeler, gewoon naar een spiegel met een lineaal en dan de 0 kant op het midden van je rechterpupil houden en kijken waar het midden van link linkerpupil strand op je lineaal.
Grootste probleem met de huidige headsets is gewoon dat de hotspot van de lenzen erg klein is, en daardoor zul je dus veel sneller met je zicht in het 'onscherpe' komen, wat te vergelijken is met het rondlopen van een bril die niet voor jouw sterkte is, dan wordt je ook heel snel misselijk.
Na zelf een wm headset te hebben die zoiets niet heeft is een slider voor manueel de IPD aan te passen echt wel must.
Het verschil dat manuele sliders maken om de scherpte van het beeld perfect aan te kunnen passen is zo groot.
Fun fact: ik had een Nintendo Virtual Boy uit 1996 en die had dus al een IPD draaiknop erop zitten :) .

Softwarematig oplossen lijkt me niet de oplossing. Wat me wel beter lijkt is de slider weghalen en dat de bil automatisch de IPD meet en de lenzen opschuift wanneer je hem opzet. Dat moet prima mogelijk zijn.

Had een tijdje geleden een oogtest bij Owndays, een Japanse brillenzaak waar je binnen 20 min met een bril op sterkte naar buiten loopt. Dat verliep geheel automatisch: binnen een paar seconden wist dat ding alles: sterkte, IPD, cilinderafwijking. Het kan niet anders dan dat dit ook de toekomst voor VR gaat zijn: zet de bril(headset wordt ouderwets) op en alles wordt automatisch aan je ogen aangepast voor de optimale kijkervaring.
Ja, het probleem met software IPD is ook dat je door de verplaatsing van het beeld op het fysieke scherm, inlevert op beeldhoek hoe meer je van de standaard IPD afwijkt.
Dat automatisch detecteren is dus ook wel mogelijk, maar is best prijzig. Eyetracking modules kosten minimaal zo'n $100 per module (en je hebt er dus 2 nodig), je ziet dus ook dat eigenlijk alle headsets die eyetracking meeleveren zo'n $200 duurder zijn dan hetzelfde model zonder.
Ja als er geen fysieke ipd aanpassing meer mogelijk is dan zal ik hem niet meer kopen helaas... Ik heb een rift gehad en nu een Quest, waarbij ik de slider geloof ik op 72 heb staan (ongeveer maximum). Zet ik hem in het midden dan is het beeld gewoon wazig... Software kan dat inderdaad niet oplossen, die kan alleen de geometrie bijstellen maar als het beeld domweg niet in focus is dan doet software daar helemaal niks aan.
Kan je dit zelf in de spiegel met een liniaal meten?

En hoe zit het met het brildragen, moet je de bril dan onder de VR headset nog op hebben?
Ja je kan dit zelf meten in de spiegel, maar de opticien kan dit ook gratis voor je opmeten.

Mensen die een bril nodig hebben zullen deze ook nodig hebben in de VR bril. Bij sommige brillen gaat dit makkelijker dan bij andere. Maar over het algemeen is het advies lenzen op sterkte aan te schaffen (2 voorbeelden hieronder gelinkt). De lenzen van de VR bril zijn (tot nu toe) onvervangbaar. Zit daar een krasje op dan moet je eigenlijk een nieuwe HMD kopen. Er zijn ook plano lenzen beschikbaar die niet op sterkte zijn, mocht je toch graag een bril op willen hebben (of er zijn verschillende sterktes in je huishouden). Het nadeel van een bril ophouden met een VR headset op is, naast dat het minder comfortabel zit en de lenzen kan beschadigen ook dat je FOV (Field Of View) kleiner wordt omdat je lenzen minder dicht bij je ogen kunnen staan.

Voorzet lenzen (op sterkte) voor de meest gangbare HMDs
https://vroptician.com/
https://widmovr.com/
Wow die lenzen zien er goed uit! Ik zit een beetje te wachten tot deze tweede Quest uitkomt en dat wordt dan mijn eerste VR headset. Ik hoop dat de lenzen dan ook snel beschikbaar zijn
het is heel simpel om dat dus zelf te meten ja, precies zoals je het al aangeeft. Zorg dat de 0 van je lineaal boven het midden van je rechter pupil hangt, en kijk dan naar de positie boven het midden van je linkerpupil, dat is de IPD die je kunt gebruiken voor je headset (komt zich niet op de micrometer nauwkeurig, daarvoor zijn die draaiknoppen toch niet nauwkeurig genoeg).
Deze draait op zichzelf Android toch? Dus als je Alyx zou willen spelen, moet je hem aan je pc hangen? Of kan deze daar niet meer verbinden?
Klopt. Je kan hem draadloos verbinden met de PC (via Wifi, maar is wat minder stabiel) maar tegenwoordig ook bedraad.
Je kan hem met behulp van een usb kabel (bijv. de oplaadkabel van de quest) op pc gebruiken met Oculus link. dan kun je ook Steam Vr spellen spelen.

Als je liever niet met kabels klooit kun je ook met de app Vitrual Desktop en het programma Sidequest games draadloos streamen van pc naar quest.

Deze methode is mogelijk instabieler en met meer vertraging. (Persoonlijk heb ik er geen last van)
Sidequest heb je daar niet voor nodig. Enkel 2 exemplaren van Virtual Desktop. 1 voor de Quest en 1 voor de PC. Wel aan te bevelen om een apart 5Ghz wifi kanaal op te zetten voor de Quest.

Alleen zou ik HL Alyx niet op de quest spelen zonder er een goede Halo strap op te zetten. Met de standaard hoofdband hou je dat niet lang vol. Ik heb er de Halo3 opgezet en is nu net zo comfortabel als de PSVR. Kan uren achtereen spelen.
Bij deze besteld. Bedankt voor de tip. AliExpress is dan misschien goedkoper,maar deze kan ik tenminste terugsturen als het toch niet lekker zit.
Als je zorgt voor een apart en stabiel 5Ghz netwerk waar je alleen de Quest aanhangt dan werkt draadloos als een tierelier.

Nu moet ik wel zeggen dat ik maximaal 5 meter bij mijn router vandaan sta in dezelfde ruimte, de pc is bekabeld op dezelfde router aangesloten.
Met een kabel merk ik echt 0 verschil qua performance.
VR lijkt me nog veel leuker en bruikbaarder dan een multi-monitor setup.
En qua kosten van aanschaf en energieverbruik nog goedkoper ook.
Vraag me wel af in hoeverre een leesbril ( +1.0) en een lui rechteroog het plezier in de weg gaan zitten.
Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Een leesbril zal geen probleem zijn want dat is alleen voor dichtbij. De Oculus modellen projecteren het beeld op een 'virtuele' afstand van 1 a 2 meter. Als de bril niet te groot is, kan je hem ook gewoon met de headset dragen, doe ik zelf ook. Hoe dit met luie ogen werkt, weet ik niet.

Als multi-monitor vervanging vind ik zelf de resolutie nog te laag. Ook is het niet iets waar je hele dagen op zal werken, je ziet immers je omgeving niet, en het wordt na een tijdje toch wel zwaar. En ik heb nog geen app gevonden die echt virtuele monitoren simuleert. Virtual Desktop laat alleen je bestaande monitoren zien, en dan ook nog eens maar 1 per keer.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2020 10:18]

Da's snel... dank voor je antwoord!
Met multi-monitor setup bedoel ik feitelijk toepassingen als flightsimulators en co. Ik gebruik daar nu nog Track-IR voor op 1 monitor. Moest er aan wennen in het begin maar het werkt prima.
Nadeel van Track-IR is dat je slechts relatief beperkt links/rechts/hoog/laag kunt kijken terwijl een VR bril in principe 360 graden aan kan. Alleen je nekspieren en wervels zijn dan de beperkende factor.
Ik ken zo niemand in mijn omgeving die een VR set heeft en zou het toch eerst een ergens moeten proberen om te kunnen bepalen of de geadverteerde theorie aansluit op de bruikbare praktijk.
Aha, voor flight simulatoren is het een wereld van verschil. De resolutie is redelijk laag dus je moet vaak inzoomen om de instrumenten goed te lezen, maar het is werkelijk waar enorm immersief. Ik heb zelf ook echt gevlogen en met de sims op beeldschermen had ik nooit het idee dat ik echt vloog. Ik heb zelf pas in een full-motion-sim gezeten en ook dat vond ik het gevoel niet echt evenaren. Nuttig om procedures te oefenen maar niet echt het vliegen zelf.

Maar VR doet dit absoluut wel. De manier waarop je over je schouder kijkt of je de bocht naar base al kan maken, dat je naar beneden kijkt en het wiel ziet hangen (Cessna 172), het 'voelt' net zoals in het echt. Je voelt je echt in het vliegtuig, ik tenminste wel.

Ik gebruik het het meeste met X-Plane omdat die de meest uitgekiende bediening heeft in VR. En dan vaak op de bank met Virtual Desktop in wireless mode. Voor actiespellen vind ik Virtual Desktop te veel vertraging hebben, maar als je gewoon rustig vliegt in een sim is dat niet zo'n probleem.
Grinnik.... de Cessna 172 ( en overige hoogdekkers) zijn lastige brommers in bochten... Je kijkt dan al rap tegen de onderkant van de vleugel aan...en dat ontneemt je je blik op overig verkeer dat je pad kruist.
Dat is in het eggie al een ding om rekening mee te houden en simulators bootsen dat perfect na..
Ik vlieg ( qua GA) dan liever met laagdekkers zoals de Robin DR of Beaches.
F16 in DCS is helemaal een feest omdat je daar feitelijk OP de kist zit, met de canopy als oogbescherming :-)
Ja ik had niks te kiezen, de enige vliegclub in de buurt had alleen twee 172's (een 172S met stoomklokken en een 172R met G1000). Maar het voordeel van de 172 is weer de stabiliteit en het naar buiten kijken tijdens gewone vlucht.

Ik vind met X-Plane trouwens ook dat de zitpositie standaard veel te hoog is in de 172. Als ik naar boven kijk dan zit ik letterlijk in de brandstoftank te kijken 8)7. Dus wat ik doe is een beetje opstaan en dan 'recenter view' drukken, als ik dan ga zitten is het het precies als in het echt. Enige nadeel is dat je dat elke keer moet doen als je wil recenteren. Gelukig hoeft dat door de goede tracking niet zo vaak.
LOL@ stoomklokken 8-)
Ik ken ze en heb er ook IRL vaak mee mogen vliegen.
G1000 overigens ook en ik kan gelukkig vrij makkelijk schakelen tussen beide vormen.
Grootheden als snelheid, hoogte, richting en locatie zijn universeel, alleen de presentatie kan wennen zijn.
Ja die term wordt vaak gebruikt hier in het FS forum, ik wist zo gauw geen betere term :)

Persoonlijk heb ik liever de G1000 al kan ik ook met beiden overweg. De G1000 geeft je ook wat minder workload. Je hoeft niet steeds je gyrocompas bij te stellen, de transponder gaat automatisch aan/uit, dat soort dingen.

Het kwam ook wel goed uit want de versie met G1000 was minder populair omdat de meeste vliegclubleden al lang vlogen en de analoge instrumenten gewend waren. En het vliegtuig met de G1000 was juist ouder en minder compleet uitgevoerd (geen autopilot bijv.). Dus ik vloog het meest met de G1000 want die was gewoon het meest beschikbaar. Maar ik geef er ook zeker de voorkeur aan. Alles op 1 scherm (of de vlieginfo links en een strookje rechts voor de motorinfo + kaart rechts, maar met instructie hadden we hem meestal in 2x1 scherm mode) vind ik erg prettig.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2020 12:30]

Stomtoevallig zat ik gisteren een docu te kijken op YT over Garmin, en hoe ze te werk gaan bij het ontwikkelen van hun avionics..
Je staat daar als eindgebruiker niet direct bij stil maar het is geen kattenpis.
https://www.youtube.com/watch?v=sUSZALnHw20
tja, dan moet je de nieuwe HP Reverb G2 kopen, dan hoef je helemaal niet meer in te zoomen om de instrumenten goed te lezen (kijk maar naar de 'in lens' video's daarvan).
Die heb ik ook al gepreorderd ja :) Maar hij is nog niet leverbaar.

Maar qua resolutie had ik het hier over de quest omdat het daar in het artikel over ging.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2020 12:25]

Ik ben zelf een groot fan van de Quest, maar hij is wel net te zwaar om langer dan 45-60 min te dragen. Als het een echte upgrade wordt met nieuwe SOC en betere schermen ga ik zeker upgraden!
Strap vervangen door een aliexpress Halo strap en het probleem is opgelost!
Oh dat is nog niet eens zo'n slecht idee. Enige wat ik me afvraag is hoe schoon en fris hij blijft. Ik speel veel beat saber en la lange tijd kan het nogal zweterig worden. Ik heb al een extra siliconen "oogmasker" om de headset zelf niet onder te druppelen.
tja, is toch niet anders dan met de huidige headstrap.. met de prijs die die aliexpress versie kost, kun je er wel 1 of 2 extra bijkopen zodat je snel kunt wisselen terwijl je de andere rustig een keertje later reinigt.
Zo'n siliconen masker is inderdaad de beste oplossing. Makkelijk los te halen en schoon te maken. De stoffen buitenkant van de Quest word ook echt minder fraai na een half jaar gebruik, goed dat ze daar van afstappen. De kussens op mijn halo strap zijn een nepleer spul wat goed af te nemen is met een vochtige doek.
De meeste mensen denken dat dit een Quest S is.. al zegt de "leaker" zelf dat dat niet zo is. De strap ziet er echter minder comfortabel uit (meer zoals een Oculus go) en het gebrek aan IPD slider is echt wel een groot gemis.

Ik hoop dan ook dat er 2 versies uitkomen. Deze, om meer mensen over de streep te trekken, en een pro versie, met de hogere refreshrate en sterkere chip, misschien snellere wifi voor het streamen van Steam VR games via Virtual Desktop vanaf de pc.

Hij zou in ieder geval iets lichter en kleiner zijn dan de originele Quest. Dat is dan wel weer fijn.
Oculus Connect komt er aan, dus het klinkt dat deze rond die tijd wel uit zal komen. Want dit plaatje ziet er uit als redelijk definitief marketing materiaal. Zelf heb ik een maand of wat geleden net de Quest gekocht (net voor de Corona crisis, goede timing ;) ). Maar wel jammer dat 'onze' Quest waarschijnlijk alweer gauw opgevolgd zal worden.

Aan de andere kant, de huidige is toch wel redelijk beperkt qua hardware. Een SoC boost zou hem veel goed doen, en ook meer camera's ondersteunen voor betere tracking (al ziet het er naar uit dat het model op het plaatje dit niet heeft). De Snapdragon 835 was al verouderd toen de Quest uitkwam.

Ik hoop ook op een PC mode zonder USB compressie dit keer (met 'gewoon' Displayport over USB-C). De USB mode werkt beter dan ik dacht, maar niettemin zou dat een goede verbetering zijn. Ik zie ook dat de bovenste camera's iets meer omhoog kijken, dit zou ook een prima verbetering zijn voor games als beat saber.

De headstrap ziet er inderdaad wel simpeler uit dan de huidige, en die was natuurlijk al niet echt om over naar huis te schrijven, niet voor niets kopen veel mensen de Vive pro audio strap en modden die er op. Het beste zou zijn een hoofdband zoals de Rift S of Playstation VR. Dit samen met de ontbrekende IPD zou me inderdaad ook wel aan een goedkopere versie doen denken. Wellicht met 1 enkele LCD in plaats van 2 aparte OLEDs, wat hem ook goedkoper zou maken.

Vergeet ook niet dat Oculus zich richt op massa-adoptie en daarvoor is de gewone Quest nog steeds behoorlijk hoog geprijsd (voor een gewone consument die hem al gauw af zal zetten tegen een PS5 of Xbox X)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2020 11:04]

Hoop ook dat ze Displayport over USB-C toepassen bij deze nieuwe, dat hadden ze indertijd expres achterwege gelaten omdat ze oa puur wilde focussen op echt draadloos gebruik. Ook hoop ik dat ze de Wifi in deze upgraden naar de nieuwe standaard EN dat ze nu native streaming gaan ondersteunen en dus niet afhankelijk van een thirdparty app. Ik hoor al van verschillende mensen dat die huidige implementatie via wifi al erg goed werkt, dus denk sowieso dat er al wat verbetering kan zijn als het native ondersteund wordt (voor de huidige quest al), maar dus met ondersteuning van de laatste Wifi standaarden, en een nog wat betere SOC, dan moet je dus een draadloze headset wel kunnen creeeren die voor de meeste PCVR toepassingen te gebruiken is.

Ik hoop toch echt dat deze nieuwe versie niet een achteruitgang is tenopzichte van de huidige Quest, maar een vooruitgang.
Ik hoop dat dit gewoon een goedkopie Oculus Go opvolger is want als dit hun nieuwe main headset wordt dan is Oculus echt af. Geen IPD slider, Plastic fantastic wit, ik zie ook niet echt een duidelijk PC connectie optie (tenzij ze een wireless connectie met de PC voorzien), geen headphones.

Ik blijf me erover verbazen dat Oculus telken nieuwe headsets uitbrengt voor een goede prijs die op bepaalde aspecten echt goed zijn maar waarbij ze goedwerkende onderdelen uit eerdere headsets gewoon overboord kieperen.

Ondertussen zit ik als PC gamer mooi in de situatie dat ik of 1k neertel voor the whole package of een wat normaler bedrag voor een oculus die niet goed bij mijn IPD past.

Zo moeiljik is het niet Oculus, Doe gewoon de quest, met het ontwerp en de headphones van de eerste rift, en een optionele link kabel met de pc die niet teveel compressie shortcuts neemt maar integraal is meegenomen in het ontwerp.
Of je neemt een reverb g2
Is een optie. Ik kijk alleen eerst echt even de kat uit de boom voor wat betreft de tracking. Had eigenlijk een beetje gehoopt dat Microsoft een wat ambitieuzer WMR 2.0 had gelanceerd/aangekondigd met een duidelijk verbeterde tracking en controllers. De reverb g2 lijkt wat beeld betreft echt heel goed maar ben beetje huiverig voor de hele experience.
ik zie ook niet echt een duidelijk PC connectie
Bij de bestaande Quest ging dit via de USB-C poort en dit ziet hier ook duidelijk op :)

Ik vind het wit wel mooi trouwens. Ook ziet het eruit alsof ze wat kleine wijzigingen hebben gemaakt: De bovenste camera's kijken nu iets meer omhoog bijvoorbeeld, en de knoppen op de remote zijn iets verplaatst.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2020 11:04]

Hmm ik stond op het pint een Quest te kopen, nu twijfel ik of ik toch maar moet wachten, of juist niet.
Gewoon doen, mij lijkt dat dit model slechts een lite versie is en er later nog een Quest 2 komt.
Een goedkopere instap model is misschien handig maar nu al een nieuwe variant is eigenlijk niet nodig. Vissen in hetzelfde vijver. Daarnaast was de quest lange tijd zeer slecht verkrijgbaar.

De VR space en helemaal de Quest mist naar mijn mening vooral killer content/games. Ze zouden ze daar meer tijd in moeten stoppen.
Wat bedoel je met killer app? Er zijn genoeg apps & games die de kracht laten zien van de Quest. Ja, deze games zijn ook beschikbaar op andere VR platformen, maar hebben niet het voordeel dat de headset draadloos is (wat veel vrijheid geeft!).

Paar titels waar ik mee vermaak:
- Beat Saber,
- Pirate Space Trainer
- Pistol Whip
- Moss

Sinds kort is ook Five Nights at Freddies VR beschikbaar.

Heb nu sinds 2 weken de Quest en ik moet zeggen: het bevalt enorm. Dat het zelfs bruikbaar is met de PC is voor mij als PC gamer een enorme plus. Op die manier kan ik Half Life Alyx spelen, maar ook bijv. Tabeltop simulator met vrienden.
Mijn partner die normaal niet van de games is heeft er ook enorm veel plezier aan.

[Reactie gewijzigd door Madje op 23 juli 2020 09:49]

Ik heb al sinds launch de quest. Nieuwe games worden mondjesmaat uitgebracht. Die trouwens vaak een speelduur hebben van Max 3/4 uurtjes.

Hoewel er een paar goede games op zitten zie ik geen killer games. Ik heb het over games waar je lang zoet mee bent. De soort games waar men besluit een Xbox/PS voor te kopen.

Als ik de workout games niet had (boxvr, totf) dan had ik de quest veel eerder al weggedaan.
Probeer eens de PC games, dit kan nu zelfs met de meegeleverde kabel! Daar zijn er meer hele goede van. HL: Alyx is al genoemd. Lone Echo is zeer goed vond ik, ook doe ik veel Elite: Dangerous.

Probleem met de Quest is dat de hardware toch wel gauw tegen limieten aanloopt. Ik hoop dat de nieuwe een flinke stap voorwaarts maakt (al is het dan wel jammer dat 'onze' huidige quest minder ondersteund zal worden).
Denk dat mijn pc het niet trekt. (RX 480)

Wil graag shadow.tech proberen om te zien hoe dat gaat werken...
Niettemin is zelfs een RX480 een stuk zwaarder dan de SoC in de Quest! Ik denk dat je met lage settings toch wel aardig wat kan bereiken. Al heb ik het zelf niet geprobeerd (eerst 970GTX en nu 1080Ti).

Ook zijn er een hoop dingen waar framerate minder belangrijk is, zoals Google Earth. En die toch heel indrukwekkend zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 juli 2020 11:14]

Echo VR is ook geweldig! (en gratis!).
En Eleven Table Tennis Multiplayer. Het is écht ping pong.

[Reactie gewijzigd door pim op 23 juli 2020 13:02]

Wellicht ontbreekt de interpupillary distance-slider.
Op de foto zie je de IPD slider gewoon zitten?
Dat is de volumeknop (als die op dezelfde plaats zit als de originele Quest).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True