Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung S34A650-ultrawidemonitor met 100Hz-verversingssnelheid verschijnt online

Er is een Samsung S34A650-ultrawidemonitor verschenen. Dit 34"-scherm heeft een resolutie van 3440x1440 pixels, een verversingssnelheid van 100Hz en een 1000R-kromming. De monitor komt volgens Deense webshops in april uit en kost daar ongeveer 630 euro.

De S34A650 is nog niet officieel aangekondigd, maar staat al wel op de Vietnamese website van Samsung, merkte PCMonitors.info op. Het scherm beschikt over een VA-paneel met een geadverteerde responstijd van 5ms. Het paneel heeft daarnaast een kromming van 1000R. Dat staat gelijk aan de kromming van een cirkel met een straal van een meter. De S34A650 kan volgens Samsung overweg met HDR10-content, maar met een helderheid van 300cd/m² komt het scherm niet in aanmerking voor een DisplayHDR-certificering van VESA.

Afbeelding via Samsung

De website van de fabrikant noemt geen specificaties op het gebied van kleurweergave. Vermoedelijk beschikt het scherm over een 8-bitpaneel met frame rate control. De S34A650 heeft een verversingssnelheid van 100Hz. Het scherm ondersteunt FreeSync, met een bereik van 48 tot 100Hz. Samsung voorziet de monitor van een DisplayPort 1.2-aansluiting, een HDMI 2.0-connector en een USB-C-poort met ondersteuning voor power delivery tot 90W en DisplayPort-alt-modus.

Het scherm heeft verder een 3,5mm-jack voor audio, drie USB 3.0-aansluitingen van het type-A, en een RJ45-ethernetaansluiting. Gebruikers kunnen hiermee een laptop zonder ethernetconnector op het scherm aansluiten om gebruik te maken van bedraad internet. De meegeleverde monitorstandaard is in hoogte verstelbaar en kan gedraaid en gekanteld worden. Het scherm weegt 7,6 kilogram inclusief monitorstandaard.

Samsung heeft de S34A650 nog niet officieel aangekondigd en daardoor is het niet bekend wanneer het scherm in Europa uitkomt. Het Duitse ComputerBase merkte echter op dat het scherm al op de website van een Deense retailer staat. Het scherm kost daar op het moment van schrijven omgerekend zo'n 630 euro, hoewel de daadwerkelijke adviesprijs nog onbekend is. Volgens de Deense webshop komt het scherm op 13 april uit.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

14-03-2021 • 15:11

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Wat opmerkelijke dingetjes:
  • Ik zie een soort pijltjestoetsen onderop het logo en USB aansluitingen aan de achterkant van het scherm. Vreemd soortige bediening weer.
  • Poweraansluiting rechtstreeks op de monitor, maar flink weg van het midden. Geld ook voor de andere aansluitingen onderop. Lange kabels lijken noodzakelijk als je ze door de voet wil wegwerken. Dus dat plaatje met uitzicht is duidelijk BS, want alle kabels missen. Sterker nog, ik zie uberhaupt geen plaatjes met kabels, waarschijnlijk omdat ze niet goed weg te werken zijn.
  • Wordt verkocht als productiviteitsmonitor, maar met een knipoog naar gaming. Wel een 5ms responsetijd zoals aangegeven in het artikel.
  • In hoogte verstelbaar + kantelbaar + zeer kleine swivel van het scherm zelf.
Een 8 bit scherm met frame rate control kan dus 10 bit weergeven met een truckage, voor het geval dat niet duidelijk was uit het artikel.

Al met al een interessante monitor omdat hij tevens een dock vervangt. Heeft (daardoor?) wel een energie-klasse G, het laagst haalbare (35W).
8 bit scherm met frame rate control kan dus 10 bit weergeven met een truckage
wat houdt dat precies in?
Dat betekent dat het scherm 8 bits kleuren aan kan, en voor de overige 2 bits wisselt hij steeds snel tussen de twee omgelegen waarden (meestal te snel om te zien, maar sommige mensen zijn er gevoelig voor). Natief 10 bit is natuurlijk veel beter. Maar dat zie je vooral in de hogere prijsklassen bedoeld voor grafisch ontwerp (Eizo bijv.)

Dit kan op 2 manieren, met FRC zoals Samsung doet, of met dithering.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 14 maart 2021 18:40]

8 bit kleur diepte is 256 X 256 X 256 (rgb)= 16,7 miljoen kleuren
10 bit is 1024X1024X1024 (rgb)= 1,07 miljard kleuren

Waneer je als professioneel video editor (cinematografie) met beeldmateriaal in 10 bit gaat werken, heb je veel meer kleur informatie en zijn kleur transities in beeldmatertiaal van de lucht bijv. veel geleidelijker. Waneer je dan kleurcorrecties toepast en contrasten gaat verhogen, blijft het beeldmaterieel intact. Contrast van de blauwe lucht in 8 bit footage verhogen geeft dan kans op artifacts. http://www.uhdledtvcompar...-8-Bit-Depth-of-color.jpg (dit is een overdreven voorbeeld)

Om dus het beeld materiaal wat de camera heeft opgenomen in 10 bit te zien, heb je een 10 bit monitor nodig.

Wat ik zo gauw heb kunnen googlen is dat framerate control een een interpolatie is van kleuren. 1024/256 = 4 dus om 1,07 miljard kleuren te laten zien heb je met een framerate van 100hz 4 frames (1/25 seconde, dus niet met het oog te zien) die twee kleuren kan om en om kan laten zien. (A rood, B iets minder rood. aaaa, aaab, abab, abbb bbbb)

[Reactie gewijzigd door Koakie D op 14 maart 2021 18:53]

Zijn de energieklasses niet onlangs ‘gereset’ en dus niet zo onlogisch dat deze slecht scoort?
Ik vermoed het, ik kan het anders niet voorstellen dat het ding zo slecht scoort. Hiervoor moest je al TL's gebruiken voor je backlight om tot zo'n score te komen.
> Ik zie een soort pijltjestoetsen onderop het logo en USB aansluitingen aan de achterkant van het scherm. Vreemd soortige bediening weer.

Heb ooit een monitor gehad met bediening op de voet waar je de knoppen kan zien.
Toch wel grappig eigenlijk: fabrikant x introduceert product y (vul x en y zelf maar in) en de halve Tweakers community valt er over heen omdat het weer een waardeloos product is. Toch jammer dan al die product managers, engineers, etc geen gebruik kunnen maken van de geweldige kennis van de Tweakers community waardoor ze alleen maar slechte spullen kunnen maken.

Of omgedraaid: aan alle mensen die het weer helemaal niets vinden, welke succesvolle producten hebben jullie ontwikkeld en in de markt gezet (en er nog wat geld mee verdient)?
Als iemand die 3 jaar voor de concurrent gewerkt heeft welke ook schermen produceerde kan ik je alvast zeggen dat dit soort monitoren waarbij het paneel tig keer hergebruikt wordt helemaal niks met innoveren, designen of wat dan ook te maken heeft maar puur met de bottom line. Dit paneel is een variant op het oeroude 3440x1440 Samsung 1800R 100hz paneel welke je tegenkwam in vaak overgeclockte vorm in budget ultrawide gaming schermen en of Samsung zijn nu paar jaar oude C34J791 welke voor een hele tijd voor 599 over de toonbank ging (met USB C dock etc). Dit is gewoon een relatief oud scherm intern. niet goed qua licht opbrengst, niet denderend qua refresh rate anno 2021, matig qua kleuren en hoogstwaarschijnlijk nogsteeds de meh pixel response. Dat heeft niets te maken met of designers wel of niet hun best hebben gedaan. Dat heeft er gewoon mee te maken dat een paar product managers besluiten weer een oud paneel in een nieuw jasje op de markt te brengen met hoge marges om de bottom line wat te spekken in plaats van te innoveren. In PC scherm land staat de techniek relatief lang stil al. Nogsteeds geen oled, FALD backlight zijn er maar in 2 halo producten geweest en tot de 800 euro 4K 144hz panelen van LG en of de 32:9 Super Ultrawide van Samsung is er helemaal niets noemendswaardigs ontworpen de laatste 5 jaar en de 2 eerder genoemde producten zijn dan ook nog enorm duur. Zo duur soms zelfs dat je doodleuk een 48inch Oled TV kan kopen voor dat geld.

Overal wordt naar gekeken binnen de product design fase waar zij op kunnen beknibbelen, backpanel van de behuizing vastmaken met schroeven voor een makkelijker eventueel reparatie process? Nee we maken er plastic clips van, monitor een stevig frame geven zodat er minder kans is op backlight bleed vanwege fabricage tolerances van plastic? Hoppa niet nodig uiteraard. Maar wel de hoofdprijs vragen. Jij loopt er met open ogen in. Dit is puur omdat de PC markt jarenlang als niet viable werd beschouwd door de Koreaanse fabriekanten en nu er veel vraag is repackagen ze oude meuk.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 14 maart 2021 20:26]

De innovatie is beperkt, maar met het toevoegen van wat trucjes is dit panel wel in staat om 10 bit kleuren weer te geven.
Oled is voor een "productie monitor" niet echt de juiste techniek. Door de vrij statische (vaak ook nog witte) beelden is inbranden een serieus probleem. De prijs is aan de hoge kant, maar die zakt een paar maanden na introductie meestal al. Het is dan gewoon een goede vervanging voor een dual monitor setup voor (thuis)werk. Een stevige game spelen is ook nog mogelijk.

Oled monitoren zijn meer geschikt voor gamers en filmkijkers.

De energie klasse G is niet iets om wakker van te liggen. Met dit formaat is gewoon het lastig om beter te scoren. De klasse indeling voor monitoren houdt geen rekening met het formaat. Met twee 24 inch monitoren klasse F of E (als die er zijn) zal je voor het zelfde schermoppervlak meer energie gebruiken.

Het kabel management is bij Samsung monitoren over het algemeen niet erg doordacht.
Echte 10 bit panelen zijn niet zeldzaam meer, dus een soort van fakery techniek toepassen welke het beeld ook nog eens onrustig maakt lijkt mij zelf persoonlijk geen pluspunt.

Ik had het voornamelijk betreft Oled over het algemeen. De lage brightness monitoren terwijl TV's 600nits en meer eruit knallen samen met laptops maakt het erg zuur dat desktop monitoren hier in enorm achterlopen. NIets irritanter dan dat een TL buis in een kantoor gebouw een irritante glare veroorzaakt o je scherm paneel omdat deze maar rond de 220nits zit.

Prijzen zijn ook juist omhoog gegaan afgelopen jaar en daar is dit product ook een reflectie van.

Dus wat krijg je voor meer dan 600 euro? Een monitor welke net aan 300nits aan tikt en dat zelfs met een HDR stempel, een ouder Samsung scherm paneel welke een relatief slechte pixel response heeft dus veel smearing vertoond bij beweging, geen breder kleuren spectrum modus voor productivity en dan ook ngo eens een curve welke beter tot zijn recht komt bij entertainment dan productivity.
De innovatie is beperkt, maar met het toevoegen van wat trucjes is dit panel wel in staat om 10 bit kleuren weer te geven.
Verwerken, ja. Weergeven nee.
Weergeven is niet volledig ja of nee. Door de toegepaste trucjes is het beeld wel beter dan bij een standaard 8 bit paneel. De weergave haalt het natuurlijk ook niet bij een 10 bits paneel. De 10 bit panelen zijn een stuk duurder en als Samsung daarvoor had gekozen zou de prijs ook een klasse hoger komen te liggen.
Zeker voor monitoren voor kantoor toepassingen staat de innovatie er al langere tijd op een laag pitje, bij de gaming monitoren zie je wel wat meer ontwikkelingen. Daar beginne de Oled panelen wel door te dringen en gaat de resolutie weer omhoog.
volgens samsung zelf:
Helderheid (Min)
250 cd/㎡
dat is wel heel erg vel voor minimale helderheid.
geen info bij color gamut/dekking, dus verwacht een goedkope paneel.
Klopt, een hoofdpijn machine voor op kantoor waar het vaak toch een lichte omgeving betreft. Ben je beter uit met een "gaming" monitor met betere specs en paar honderd euro minder ook nog.

Niet dat dat geweldig is maar voor zowel voor gaming als productie zijn er betere en goedkopere opties

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 14 maart 2021 17:22]

0Anoniem: 310408
@NosferatuX14 maart 2021 19:21
Ben je beter uit met een "gaming" monitor met betere specs en paar honderd euro minder ook nog.
Een betere 3440x1440 monitor voor een paar honderd euro minder dan 630 euro. Geef eens wat voorbeelden?
pricewatch: Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart

Qua specs beter, geen USB-C/PD, 470 euro, mogelijk dat NosferatuX deze bedoeld.
Wat is dat nou met fabrikanten die met schermen aankomen die 5 jaar geleden al oud waren?

* 34"
* 1440p
* 100hz

Overbodig!

HDR10 met 300 (lees DRIEHONDERD) nits?? Say what?

Gaan we terug in de tijd met specs ofzo? Of doen fabrikanten express oude meuk uitbrengen met relatief absurde hoge prijs zodat ze de schermen met wel goede specs hoger kunnen leggen dan de high end die al jaren rondgaat maar relatief maar een schijntje meer kost dan iets als dit?
Volgens mij omdat er maar een klein aantal fabrikanten zijn die de gebruikte panelen maken. Daardoor zijn de monitorfabrikanten behoorlijk beperkt door wat voor panelen ze kunnen inkopen. Zie https://www.tftcentral.co...s/monitor_panel_parts.htm

Overigens lijkt Samsung eigen panelen te maken... Wellicht omdat de markt kleiner is dan de markt voor televisies?
Dat maakt helemaal niks uit en is geen excuus of zelfs reden voor wat ik beschrijf.
Een monitor van 1 a 2 jaar oud met minstens dezelfde specs kost nog niet eens 500 euro. Deze "nieuwe" samsung monitor is gewoon overbodig maar whatever.

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 14 maart 2021 16:03]

Er zijn inderdaad genoeg vergelijkbare monitoren als je puur naar het paneel kijkt. Er zijn er echter maar weinig met ingebouwd usb-c dock (incl power delivery). De schermen die wel een usb-c dock ingebouwd hebben zitten ook in deze prijsklasse en doen echt niet allemaal 90W PD (sommige doen zelfs maar 45W).

Voor ultrawides is 1440p overigens nog steeds een prima resolutie.
Ik denk dat de meerwaarde meer ligt in de USB dock functionaliteit en de automatische aanpassingen (schakelen tussen inputs). Als dit een dock van 250 euro overbodig maakt (+ alle kabel rotzooi) is het scherm al snel veel geld waard voor een IT afdeling.

Beetje dom dat de voet niet de aansluitingen herbergt echter, want ik zie al menig office medewerker met een flex werkplek vloeken steeds om een groot scherm heen te moeten lopen om iets aan te sluiten.
Aansluitingen van een scherm wat bijna altijd via de VESA mount wordt gebruikt in de voet verwerken is een heel slecht idee.
Goed punt. 1 probleem: het lost de onhandige plaatsing van de USB aansluitingen niet echt op. Nou ja, het is nog altijd beter dan onder aan je scherm lopen te k4n of k5n zoals bij mijn Dell.
Ja, kabels aanpassen is altijd naar met monitoren, maar ik koop sowieso geen scherm zonder VESA mount optie.
Wat is dat nou met fabrikanten die met schermen aankomen die 5 jaar geleden al oud waren?
Welke 34" 1440p 100Hz schermen (met USB-C) waren toen al oud?
Samsung heeft er zelf een aantal in het assortiment alleen hierbij is de kromming groter. Niet 5 jaar oud, wel dezelfde functionaliteit. Maar de panelen zelf zijn wel verouderd ja.
Marketing werkt goed, en laten we eerlijk wezen ik ken genoeg mensen die zeggen '4K k'zie geen verschil, 60hz is prima, ik zie geen backlight bleed op een LCD, yadayada.'

Dit soort schermen is een beetje voor deze doelgroep.

Een 'beetje' goed, maar toch nèt niet, voor weinig geld.

Denk dat ze deze schermen nu zó goedkoop kunnen produceren dus dat is dikke winst marge.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 14 maart 2021 16:47]

Er zijn nu hier al mensen die in dit soort marketing trappen idd. De eerste DM is al binnen dat ik een noob ben want deze samsung monitor heeft HDR..

Tjah, ik ga de moeite niet eens nemen

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 14 maart 2021 16:50]

De zoveelste 34" met 3440x1440 resolutie. Na 6 jaar is de keuze in 5120x2160 nog steeds karig met maar 2 modellen. Wat mij betreft is 21:9 here to stay, maar de resoluties mogen wel een keer omhoog.
Da's ook zonde zeg. Heb je zo'n mooi uitzicht en dan zit je de hele dag naar je scherm te turen. 8)7
De opstelling snap ik ook niet helemaal. 2 grote schermen en dan je toetsenbord zo neerzetten dat je alsnog tegen een rand aan zit te kijken. 8)7
Heb je ooit met dual screen setups gewerkt, laat staan ultrawides?

Als enorm actieve dual screen gebruiker (tegenwoordig triple dus nu één scherm in het midden) heb ik altijd mijn randen centraal gehad.

Wanneer je deze 2 schermen actief gebruikt voor productie, ben je praktisch iedere paar seconden aan het wisselen tussen naar welk scherm je kijkt. Je hoofd 10 graden draaien en je ogen een beetje rollen is aanzienlijk makkelijker dan je hoofd 90 graden moeten draaien zodat je de ultra-wide die in dat geval rechts of links van je staat wel volledig kunt zien...

Edit: En als ik ga gamen, draai ik gewoon met mijn stoel naar één scherm.

[Reactie gewijzigd door NoobishPro op 15 maart 2021 03:43]

Het doet mij erg denken aan het uitzicht vanuit CS:GO eerlijk gezegd, het ziet er super-nep uit.

[EDIT] En omdat alle kabels missen kunnen we daar wel vanuit gaan, dit is geen draadloos scherm.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 14 maart 2021 16:23]

Tot de zon de halve dag in je giegel schijnt.
100hz... klinkt als zo'n overgeklokt 60hz scherm vanuit de fabriek. Ik zou dan toch gewoon een alienware o.i.d. kopen van 120hz native.

Overigens nog best groot verschil 100 vs 120 qua smooth movement kan ik je vertellen ;-)
Dan zit je ook wel in een andere prijscategorie.. en dan heb je nog steeds geen USB-PD.

pricewatch: Alienware AW3420DW Zwart
En weer een Samsung product met een achterlijke 1000R curve. De monitoren waar rechte lijnen krom zijn en schuine lijnen parabolisch...
Samsung zooi komt er bij mij niet meer in, een wasmachine na een jaar stuk, een TV 3 keer moeten laten repareren en is nog niet goed en dat binnen 1,5 jaar, een vaatwasser na drie maanden kapot sluiting afgebroken, logische als ze het van slap kunststof maken.

Een miele vaatwasser heeft het 13 jaar uitgehouden en staat nu nog steeds te draaien bij een familielid, mijn andere TV een LG staat er al 7 jaar en werkt perfect, een AEG wasdroger doet het na 6 jaar nog perfect.

Het ligt aan Samsung, dat is wel overduidelijk en hoor er veel meer mensen over.
Exact dezelfde verhalen hoor je over, bijvoorbeeld, Miele ook (tegenwoordig, in ieder geval).

En ik kan hier ook (zinloze) anecdotes tegenover zetten. Ik ben zeer tevreden met mijn Samsung gaming monitor en soundbar. De Samsung tv van m'n ouders doet het ook al vele jaren prima.
Samsung is betreft huishoud apparatuur meermaling op hun vingers getikt wanneer het op kwaliteit aankomt. Met name wasmachines zijn berucht, zodanig berucht dat de detail handel hier weldegelijk over geklaagd heeft.
Iets voor FlightSim?