Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

MSI komt met ultrawide-monitor met 1000R-kromming

MSI toont tijdens de CES vier monitoren. Het bedrijf komt met twee ultrawide-schermen voor gamers en twee 32"-monitoren in de Creator-serie. Het is nog onbekend wat de schermen gaan kosten. Ook over releasedata wordt momenteel nog niet gerept.

MSI brengt kondigt onder andere de Optix Mag342cqr aan. Dit is een ultrawide-monitor met een resolutie van 3440x1440 pixels en een schermdiagonaal van 34". Het paneel heeft een kromming van 1000R. Dit wil zeggen dat de kromming een radius van 1000mm zou vormen wanneer de kromming wordt doorberekend naar een volledige cirkel. Hiermee heeft de Mag342cqr samen met de Samsung Odyssey de grootste schermkromming van het moment. Het scherm heeft een verversingssnelheid van 144Hz met ondersteuning voor adaptive sync van de VESA. Het scherm heeft verder een grijs-naar-grijsresponstijd van 4ms.

De MSI Optix Mag342cqr

MSI komt ook met de Meg381cqr, een ultrawide-scherm van 38" met een resolutie van 3840x1600 pixels, wat gelijk staat aan een beeldverhouding van 21:9. Deze monitor beschikt over een ips-paneel en een klein tweede oledscherm dat onder andere informatie over games of overige zaken kan weergeven, zoals een ingame healthbar of het weer. Het primaire scherm heeft volgens Tom's Hardware een verversingssnelheid van 144Hz en hdr-ondersteuning met een helderheid van 400cd/m². MSI kondigde de monitor in december al aan.

De MSI Optix Meg381cqr

MSI kondigt daarnaast twee monitoren in de Creator-serie aan. Deze schermen zijn bedoeld voor 'creatievelingen' zoals grafici. MSI komt het de Creator PS321UR en PS321QR, die respectievelijk een resolutie van 3840x2160 en 2560x1440 pixels hebben. Het 1440p-scherm heeft een verversingssnelheid van 165Hz, terwijl die van het 4k-model niet wordt genoemd. Beide schermen kunnen 95 procent van de dci-p3-kleurruimte en 99 procent van het Adobe RGB-kleurspectrum weergeven. Daarnaast hebben beide schermen een DisplayHDR 600-certificering.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

07-01-2020 • 15:34

32 Linkedin Google+

Reacties (32)

Wijzig sortering
Deze monitor beschikt over een ips-paneel en een klein tweede oledscherm dat onder andere informatie over games of overige zaken kan weergeven, zoals een ingame healthbar of het weer.
Voor die twee spellen die dat weer gaan supporten...

Zo lang fabrikanten geen API voor dit soort spul afspreken blijf je zitten met spellen die of andere feature van een of andere fabrikant supporten en vervolgens zie je het niet meer terug.

Mooi voorbeeld was Logitech met keyboard backlight support voor The Division. Komt deel 2 uit en is dit verschoven naar ik dacht Corsiar en met geen mogelijkheid werkend te krijgen op een Logitech keyboard...
Net zo als de displays vroeger op de G15.

Maar gelukkig staan er op Toms Hardware wat nuttigere voorbeelden, zoals de refreshrate en volgens mij de HUD is hier heen verplaatst.
Maar als nog niet echt iets wat ik zou missen.

Edit:
Het zou developers ook sieren als ze dit gewoon via een publieke API beschikbaar maken, dan kunnen mensen zelf een implementatie voor een apparaat/webui/app maken. Denk dat fabrikanten daar zelf ook profijt van hebben als mensen niet het idee hebben dat het gimick zo veel is wat weer dood bloed.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 7 januari 2020 15:50]

Het gaat de goeie kant uit aura sync van asus en iCUE van corsair gaan samen werken.
Really? Dat zou gaaf zijn aangezien ik dit nu ook inderdaad los van elkaar moet instellen.

Heb je een bron / link?
Ik zie Corsair nog wel samen werken met Elgato om programmeerbare knoppen en lcd's in hun toetsenborden te implementeren. De Elgato software is volledig standalone en heeft een degelijke API.

Ik gebruik zelf de Elgato Streamdeck XL voor DCS World om mijn TACAN en coordinaten in te voeren. Ik heb zelf ook de PR van Corsair gesproken op de HWI Abonneedag en voorgesteld om meer samen te werken en dit te verwerken in hun producten.

Corsair heeft namelijk vorig jaar Elgato overgenomen, dus die kans zit er dik in. Daarnaast hebben ze dan een breder publiek aangezien streamers, content creators en designers ook gebruikmaken van Elgato en hun software.

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 7 januari 2020 16:49]

Klopt, dat kan bij hun nieuwste keyboard. Je krijgt zelfs speciale elgato keys.
https://www.corsair.com/e...-Keyboard/p/CH-9127412-ND
Er zit naast het oled schermpje ook een rgb strip, dus iig je fps is beter. /s (wat zal dat afleiden...)
Ter informatie, hoe lager de waarde van het cijfer R, hoe groter de kromming is van het scherm.
't Is niet dat dit een cryptische omschrijving is hé. Die "r" is gewoon de afkorting van 'radius', zijnde: straal.
Neem dus een touw met lengte 900mm 1000mm, hou het vast op een punt en aan de andere kant gebruik je dit touw als een passer en je tekent de kromming van dit scherm.

[Reactie gewijzigd door cadsite op 7 januari 2020 16:40]

Het was wel goed geweest om dat even aan te duiden in het artikel. Bij dezen heb ik dat alsnog gedaan. Dank :)

CC: @3V3RT
Dit wil zeggen dat de kromming een radius van 1000mm zou vormen wanneer de kromming wordt doorberekend naar een volledige cirkel
Een kromming uitgelegd met een kromme uitleg zou ik zeggen. 8)7

Een kromming van een boog is ook een kromming met een straal, je hoeft dat echt niet door te trekken tot een cirkel.
Ben ik de enige die het nut van het extra oledscherm niet echt ziet? Je kan er misschien wel een paar leuke dingen mee doen. Maar het voorbeeld om een healthbar te laten zien die al op het primaire scherm staat lijkt me vrij nutteloos.
Wat de 2 schermen aangaat, Supreme Commander (Ja ik weet het, een oud spel) is een goed voorbeeld hoe je een 2e scherm kan implementeren!

[Reactie gewijzigd door Apsie op 7 januari 2020 16:00]

Het gaat hier om een mini OLED schermpje.

SupCom is wel geniaal overigens, met support voor meerdere schermen. Nooit in een andere game gezien verder. Speel het nog steeds af en toe (FAF)
Heh, same here... Nog steeds geïnstalleerd hoor...

Mini Oled gaat dus niet werken met SupCom,,,
Nee, ik zie dat nut ook niet. Het lijkt mij ook niet handig om tijdens het gamen je blik van het hoofdscherm te moeten verplaatsen naar zo'n subscherm. Dat zijn dan nét de momenten dat je in-game wordt neergeknald bijv.
Creator scherm. vraag me af hoe makkelijk een curved scherm werkt voor dingen als maya 3d max of blender of bijvoorbeeld photoshop. Lijkt mij persoonlijk niet fijn werken met een curve/vervorming.
Als ik het goed lees en naar de afbeeldingen kijk, zijn de creator schermen recht.
Oh ja zie het nu inderdaad ! Wel jammer van de resolutie op een 32 inch scherm verversingssnelheid is beetje een moot point voor creatievelingen die hebben vaak meer aan resolutie.
Er staat dan ook niet dat de Creator schermen curved zijn.
from: https://pid.samsungdispla...dive-into-curved-displays
"A display’s curvature is measured by the radius the curve would deliver if it formed a complete circle. When measuring curved monitors, the value 'R' is used to indicate the curvature radius. For instance, a 4,000R curvature monitor would form a circle with a 4,000 mm radius, which is 4 meters or 13.12 feet. The smaller the 'R' value is, the higher the monitor’s curve."
En een monitor van 1000R heeft dus op 1 meter afstand een gelijke hoek en afstand tot elke pixel (in theorie).

Wel grappig dat we begonnen met bolle buizen, daarna flatscreens en nu 'holle' schermen.
Nu nog hol in de verticale richting, en dan gewoon in een bol zitten ;)
Je bedoelt "en dan gewoon in een bubbel zitten" ;)

[Reactie gewijzigd door DevWouter op 7 januari 2020 17:04]

Ik zal eens zien of het al te koop is op www.bubbel.com }:O
Je lacht maar het is wel de meest logische volgende stap :D

Paar jaar geleden was een 40' scherm met curve nog bijzonder terwijl die veel harder een curve nodig heeft op 1 meter afstand dan een 32'.

Ik zie een 3D-gekromde monitor wel zitten. Ik vrees alleen dat die er niet zo snel zal komen omdat een scherm buigen over 1 as betrekkelijk eenvoudig is, maar over 2 assen niet.. Technische lastig dus duur dus fabrikant huiverig om er überhaupt aan te beginnen.
Kan je nu al vertellen dat zo'n aggressieve kromming op een 34"'er niet nodig is. Een subtiele kromming op zo'n scherm is juist wel beneficial. Spreek uit ervaring ;)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 januari 2020 16:12]

Dat is nou eens geen kromme uitspraak :)
Dat extra scherm doet me denken aan het compleet gefaalde Windows SideShow. Een extra scherm waarop je widgets kon laten zien in Windows Vista..
Prachtig systeem. Behalve dat geen enkele applicatie er iets mee deed. En er dus geen hardware voor kwam. Etc.
https://www.profesionalre...reator-ps321-32-pulgadas/

Ik weet niet hoe accuraat deze website is maar hier is geschreven dat het 4k model (de Creator PS321UR) een 60Hz refreshrate zal hebben.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True