Cooler Master komt deze maand met twee gamingmonitoren - update

Cooler Master heeft twee gebogen gamemonitoren aangekondigd. Het bedrijf komt met een 144Hz-ultrawidemodel met een beelddiagonaal van 34" en een 165Hz-model van 27" met een resolutie van 1920x1080 pixels. De schermen komen februari uit in de VS.

De Cooler Master GM34-CW is een ultrawidemonitor met beelddiagonaal van 34" en een resolutie van 3440x1440 pixels. Het scherm heeft een kromming van 1500R, beschikt over een verversingssnelheid van 144Hz en ondersteunt FreeSync 2 HDR. De monitor heeft een helderheid van 400cd/m² en heeft het DisplayHDR400-certificaat van VESA ontvangen. De GM34-CW heeft een va-paneel met quantum dots, en kan tot 95 procent van het dci-p3-kleurspectrum weergeven. Cooler Master adverteert daarnaast met een grijs-naar-grijsresponstijd van 1ms.

Het scherm wordt geleverd met een monitorvoet die in hoogte verstelbaar is, hoewel deze ook vervangen kan worden met een 75x75mm-vesa-mount. De GM34-CW heeft twee displayport-aansluitingen, twee hdmi-poorten en een 3,5mm-jack voor audio. De monitor komt volgens Cooler Master in februari beschikbaar, en krijgt een adviesprijs van 799 dollar, wat omgerekend en inclusief btw neerkomt op ongeveer 863 euro. Het is nog onbekend wanneer het scherm in de Benelux beschikbaar komt.

De GM27-CF is op zijn beurt een kleinere variant met 27"-paneel. Dit scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels, een verversingssnelheid van 165Hz en een helderheid van 300cd/m². Ook dit model heeft een va-paneel en een kromming van 1500R. Het scherm bevat overigens geen quantum dots en ondersteunt geen hdr. Het scherm is daarnaast gecertificeerd voor FreeSync en kan 90 procent van de dci-p3-kleurruimte weergeven. Volgens Cooler Master heeft de GM27-CF een grijs-naar-grijsresponstijd van 3ms.

Ook dit scherm wordt geleverd met een verstelbare monitorvoet die vervangen kan worden met een 75mm-vesa-adapter. De monitor bevat een enkele displayport-uitgang, twee hdmi-aansluitingen en een 3,5mm-jack. Dit scherm zou ook in februari uitkomen en heeft een adviesprijs van 299 dollar. Omgerekend en inclusief btw is dit zo'n 323 euro.

Update, 13:47: Cooler Master laat weten dat de producten in februari uitkomen in de VS. Dit is aangepast in het artikel.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

07-01-2020 • 13:00

45 Linkedin

Reacties (45)

45
39
30
1
0
0
Wijzig sortering
Meh.

We moeten toch echt eens uit de Full-HD tijdperk naar mijn mening. Dat 1080p scherm is prijstechnisch nu al iets wat zichzelf de markt uit drukt.
Even die 1440p schermen met 144hz (en sneller) op de markt gooien en dan niet alleen widescreen. Daar in mag nog wel meer concurrentie komen.
Tevens vind ik de 1080p scherpte vs de 1440p op 27 inch of groter een enorm verschil uitmaken. Daarom lijkt mij dat 1080p scherm ook wat... Onnodig.

Leuke specs verder.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 7 januari 2020 15:01]

Het enorme verschil dat jij opmerkt, is dat 1080p@1440p native of 1080p@1080p native? Als ik mijn 27" 1440p scherm op 1080p zet dan lijkt alles inderdaad wazig in vergelijking, maar ik weet niet of hetzelfde effect ook op een native 1080p scherm van toepassing is.
Klopt, hebt je een goed punt.
Zet windows met een native 1080p en 1440p scherm, zelfde grootte, naast elkaar en je zal weinig verschil zien.

Echter in games of bewegende beelden (getest met 4K natuur shots van youtube, dus zelfs met ietsjes compressie) zie je al heel gauw verschil. In games wil je al heel graag anti-aliasing aanzetten op 1080p want je hebt gewoon veel last van losgeslagen pixels langs de randen van objecten. Waarbij 1440p ZONDER anti-aliasing er al vele malen beter uit ziet.

Je moet MSAA (dus niet FXAA of TAA, al helpt dat al iets, alhoewel het soms iets 'waziger' wordt) al op 2 x of zelfs 4 x zetten wil je aan een vrijwel identieke vormgeving van 1440p zonder AA komen.

Dit hebben we getest op een LAN met wat vrienden. Zijn wel de meest handige plekken!
Zeker 1080p op een 27" scherm.. Lekker de pixels tellen :+ Belachelijk eigenlijk.
En dan ook die prijs. Er zijn de afgelopen December achterlijk veel deals geweest van 24" en 27" game monitoren met 1080p. Je kan vrijwel dezelfde specificaties krijgen voor vele malen minder geld.

Maar inderdaad, na nu vele ervaringen met monitoren te hebben gehad, wil ik met 1080p ook niet hoger dan 24". Bij 27" zou ik toch echt wel al naar 1440p willen.
Als je een 27 inch scherm even dicht van je af zet als een 24 inch, dan wel ja.

Maar als ik van 24 inch naar 27 inch zou gaan, dan zet ik de 27 inch ietsje verder, en dan is het precies even scherp.
Niet mee eens, ik vind 1080p mooi scherp, zeker op tijd 24 inch, ook heb je op 1080p in games minder sterke hardware nodig om hetzelfde te kunnen spelen.
Ja, 24 inch ja.
1080p op 27 inch begint écht wel z'n leeftijd te laten zien en dan kan je imo beter overstappen op 1440p.
Voor games kan je met MSAA en supersampling nog iets mooier maken, maar dat kost dus ook weer extra vermogen van je hardware.
Helemaal mee eens! Ik ben een zeer tevreden eigenaar van een 1080p scherm en hoef echt geen andere. In games gooi ik liever de kwaliteit een tikje omhoog dan de resolutie (ik speel niet competitief), films kan ik gewoon 1:1 afspelen zonder scaling, en ik kan met goedkopere hardware games op native resolutie spelen.

Voor mij is het of/of, ik heb niet onbeperkt geld te besteden, dus als de resolutie omhoog gaat moet de kwaliteit of FPS naar beneden.
Bijna het hele RGB is afleidend iig in mijn mening.
Ok sommige dingen is RGB leuk, maar het voegt geen meer waarde
toe aan een product(in de meeste gevallen). Leuk om aan mensen te
laten zien als ze een keer bij je lang komen maar voor de rest,
ik doe het niet voor iemand anders en als ik er zelf geen meerwaarde
aan hecht hoeft het ook niet voor mij.
Voor veel producten voegt RGB inderdaad niets toe. Blauwe ledjes op je koelerfan? Nee, bedankt, dat ben ik met je eens. Maar precies het hele idee achter een monitor is dat het miljoenen RGB ledjes zijn :D
Als het om een OLED paneel gaat wel ja. Bij een LCD zijn het niet zo veel ledjes hoor :P
Ik denk niet dat je veel last zal hebben van rgb op de achterkant. Onder het scherm zoals Asus het doet, ja dat wel. https://cdn.mos.cms.futur...KTtFtzQCByDHTg-480-80.jpg Dat is pas erg.
Het monitor van 299 dollar is dit niet omgerekend 323 euro ipv 423 euro?
Nee omdat we in Nederland bedragen altijd inc BTW vermelden. Staat er nu ook bij ongerekent en inclusief btw. Of dit er net ook stond durf ik niet te zeggen.

/edit. Na wat rekenwerk klopt het inderdaad niet😂

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 januari 2020 14:10]

Ja dat weet ik van de BTW, maar het monitor van 749 dollar is omgerekend 811 euro, wat redelijk logisch klinkt. Maar een monitor van 299 dollar omgerekend 423 euro is wel wat veel denk ik. Dus daarom denk ik eerder dat ze gewoon perongeluk een tikfoutje hebben gemaakt.
Klopt. Heb hem net nog een edit gegeven😀.
27 inch en 1080p is gewoon om niet aan te zien.
Ik had liever meer 24 inch schermen gezien. Op 27 inch zijn de pixels gewoon te groot en 1440p heeft het gros simpelweg de gpu power niet voor om nog 90 fps te halen op ultra.
En ik vind ultra belangrijk omdat het er beter uit ziet als 4k medium.
Al jaren geen monitor gezien die voor mij de moeite waard is erg jammer. Alle asus panelen vallen standaard al af vanwege het belabberde menu met verplichte game modes die er slecht uit zien wil je brightness naar beneden kunnen bijstellen.
Mooi dat de technische kant altijd mist;

- Welk schermtechniek
- Wat voor anti-glare coating, aggresief?
- Input to signal latency
- Interfaces, welke versies?

Ga er ook niet achteraan dus sowiezo dikke pass.. Niet serieus te nemen dus.

Dit gaat zo met elk scherm dat geintroduceerd wordt. Totaal gebrek aan details.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 7 januari 2020 15:12]

300 voor een 1080p 165hz va paneel. Niet klein beetje duur? vgm kan je voor hetzelfde geld een 1440p 144hz halen :?
Anoniem: 91868
7 januari 2020 13:03
Niet eens met RGB??
Zonder sarcasme, toch een gemiste kans. Nu ben ik helemaal geen voorstander van de RGB-everything gekkigheid, dus ik heb liever dat ze het helemaal niet doen, maar als ze dan toch perse van die (nu paarse) lampjes aan de achterkant willen doen, doe ze dan wel in RGB. Ik heb geen idee hoeveel mensen paars als thema hebben, maar rood en groen komen volgens mij vaker voor. Dus ik hoop wel dat ze aan de optie hebben gedacht om ze gewoon uit te kunnen zetten. (Ze noemen zelf alleen de opties Steady en Blinking mode).
Steady zou natuurlijk ook twee states kunnen hebben: aan of uit
Liever een degelijke sRGB ;)
Nee, CM is een verstandig bedrijf. RGB is voor kinderen.

Seasonic werd een keer bij een presentatie van hun voedingen gevraagd waarom ze geen voedingen met RGB hebben:
"RGB hebben we niet omdat RGB een component is dat geen performance toevoegt maar wel kapot kan gaan".

[Reactie gewijzigd door adje123 op 7 januari 2020 13:08]

Daarom dat zowel Cooler Master als Seasonic producten met RGB hebben veronderstel ik? Omdat deze geen performance toevoegen?
Was sarcasme. Jij zegt dat CM een verstandig bedrijf is omdat ze geen RGB toevoegen. En dat Seasonic zou gezegd hebben dat ze geen RGB toevoegen wegens geen waarde. Toch hebben beide bedrijven producten met RGB componenten.

Nuja, ieder z'n ding. Heel die pro-RGB vs anti-RGB is al even kinderachtig als PCMR vs Console.
Dat was ook sarcasme, wellicht lastig te lezen.
Puntje voor Seasonic. Ik ben erg fan van hun voedingen, heb meerdere van hun passief gekoelde voedingen in gebruik.
Lijkt me een prima argument.
Uiteraard moet iedereen dat kopen wat hij/zij aanspreekt, maar het probleem is dat veel fabrikanten lijken te denken dat, zodra het gaming hardware betreft, iedereen zo'n (naar mijn persoonlijke mening) infantiele LED-kermis in huis wil halen. Als we de hoeveelheid gaming apparatuur met LED's, schreeuwerige decals en transformer-achtig design afzetten tegen de hoeveel gaming hardware met een 'normaal'/saai uiterlijk, dan zal de uitkomst niemand verbazen. Wat op zijn beurt weer verbazingwekkend is, want ik vermoed dat de markt voor gaming apparatuur met een neutrale vormgeving (bijv. oudere generaties gamers die iets zoeken dat aansluit bij het interieur, of dat ergens discreet kan worden geplaatst), niet veel kleiner is dan de groep gamers die wel graag gaming-branded spullen willen hebben.

Nu komt hier langzaam maar zeker wel wat verandering in, kijk bijvoorbeeld maar naar de recente opkomst van meet zakelijk ogende gaming laptops, maar ondanks dat is het qua hardware vaak nog steeds een kwestie van gaming device = gaming design.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 7 januari 2020 14:43]

Ik snap je punt maar waarom LED verlichting infantiel noemen?
mijn scherm geeft netjes alle kleuren weer en dit zonder RGB 8-)
Elk scherm heeft RGB gelukkig :+
behalve de vintage groen of orange monochroom schermen :+
Huh, zieltjes winnen? Waar heb je het over? Je comment gaat over een tikfoutje en ze zullen je comment veel sneller vinden (en kunnen fixen) als je 'm op de juiste plek zet. Geen van de auteurs leest alle comments, dus het is veel beter om zoiets in dat topic te zetten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee