Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Monitoren op CES 2020

Sneller, krommer en feller

13-01-2020 • 12:00

89 Linkedin

Sneller, krommer en feller

De CES is een beurs waarop schermen volop in de aandacht staan. Ieder jaar trekken nieuwe tv's veel bekijks en dit keer waren er ook vouwbare pc's als blikvangers. Monitoren staan wat minder in de schijnwerpers, maar de ontwikkelingen bij deze productgroep zijn daarom niet minder interessant. Dit jaar waren op de CES interessante nieuwe modellen te zien. We kunnen de ontwikkelingen daarbij grofweg samenvatten als 'sneller, krommer en feller'. In dit artikel bespreken we de nieuwe modellen en technieken.

Sneller

Monitoren voor gamers kregen tot een paar jaar geleden steeds hogere refreshrates, maar de ontwikkelingen op dat vlak staan inmiddels stil. Schermen met een verversingssnelheid van 240Hz zijn al ruim drie jaar te koop en vooralsnog is dat het maximum. Asus brengt daar verandering in met de introductie van een 360Hz-monitor in de ROG-serie, die later dit jaar moet uitkomen. Het scherm is in samenwerking met Nvidia ontwikkeld en dus ook voorzien van G-Sync.

Asus maakt nog niet alle details rond de 360Hz-monitor bekend. Het scherm krijgt een 24,5"-paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels. Het paneel is zo goed als zeker afkomstig van AU Optronics, want Asus werkt nauw samen met die fabrikant. Om welk paneeltype het gaat, is evenmin duidelijk, maar vermoedelijk is het een tn-paneel, net als bij de voorganger.

De nieuwe 360Hz-monitor is de opvolger van de ROG Swift PG258Q, die sinds 2017 wordt verkocht. Dat scherm heeft een 24,5"-paneel met een verversingssnelheid van 240Hz. De grote vraag is natuurlijk of het verschil tussen 240 en 360Hz in de praktijk zichtbaar is. Op de CES konden we de schermen vergelijken om een indruk te krijgen.

Asus plaatste de nieuwe 360Hz-monitor op zijn stand naast het oude 240Hz-model. In samenwerking met Nvidia en de website Blur Busters was een test ontwikkeld die het verschil moest weergeven. Het ging om een demo waarbij op hoge snelheid door het beeld werd gescrold met een weergave van Dota 2. En inderdaad, als je goed keek, was te zien dat de weergave op 360Hz wat scherper oogde. Dat was vooral te zien bij de tekst, die op het nieuwe scherm beter was te lezen. In de demo-opstelling kon het beeld ook worden vergeleken met lagere refreshrates als 144Hz en 60Hz. Het verschil was daarbij beduidend groter.

De Dota 2-test sprak niet echt tot onze verbeelding, want het is immers geen praktijktest. Op de stand van Nvidia stonden ook demo-opstellingen waarbij we aan de slag konden met het 360Hz-scherm in combinatie met tests in CS:GO om nauwkeurigheid en reactietijd te testen. Nvidia zette het nieuwe scherm naast een 60Hz-monitor. Het verschil bleek daarbij zo groot als tussen dag en nacht.

Bij de reactietijdtest lukte het ons op de 60Hz-monitor niet of nauwelijks om het doel te raken, met een score van 1 uit 10 als gevolg. Overschakelen naar 360Hz maakte het raken van het doelwit een stuk gemakkelijker en we haalden een score van 9 uit 10. Deze test zegt op zich echter nog niets over het verschil tussen een 240Hz-monitor en het nieuwe 360Hz-scherm.

Na wat aandringen veranderde Nvidia de demo-opstelling voor ons, zodat we het verschil tussen 144Hz en 360Hz konden ervaren in een demo die op nauwkeurigheid is gericht, door headshots te maken. Het verschil was duidelijk te zien en spelen op het 360Hz-scherm voelde merkbaar vloeiender aan, wat zich ook vertaalde in een wat betere score.

Een praktijktest om 240Hz met 360Hz te vergelijken werd niet geboden; daarvoor moesten we het met de Blur Busters-weergave doen. Wel vertelde Nvidia dat uit eigen tests is gebleken dat professionele e-sporters in de reactietest zo'n vier procent beter scoren op een 360Hz-scherm dan op een 240Hz-monitor. Dat is wellicht een klein verschil, maar voor die doelgroep wel relevant.

Het verhogen van de refreshrate stelt gamers uiteindelijk in staat om sneller te reageren, doordat frames eerder worden weergegeven. Bij een 360Hz-scherm wordt elke 2,8ms een frame weergegeven. Bij een 240Hz-monitor is dat ongeveer elke 4,2ms en bij een 60Hz-scherm iedere 17ms. Om daarvan te profiteren, moeten games op zeer hoge framerates draaien. Bij competitieve games als CS:GO en Overwatch is dat mogelijk met de huidige hardware.

Vooralsnog is Asus de enige fabrikant die een 360Hz-monitor heeft aangekondigd, maar vermoedelijk volgen er later meer. Wat het scherm van Asus gaat kosten, is nog niet bekend. Een Asus-medewerker vertelde ons dat het scherm wat duurder zal worden dan de huidige PG258Q. Dat scherm staat momenteel voor zo'n 550 euro in de Pricewatch.

Krommer

In 2017 verschenen de eerste monitoren met een 32:9-verhouding, waaronder Samsungs 49"-model. Met dergelijke afmetingen is een kromming geen overbodige luxe, en vooral in games komt die goed tot zijn recht. De eerste 49"-monitoren hadden nog een kromming van 1800R en nu introduceert Samsung een nieuwe versie met een kromming van 1000R, gelijk aan een cirkel met een radius van een meter. Samsung toonde het scherm met daarop beelden van de game Overwatch. We hebben er even voor kunnen zitten en werden behoorlijk enthousiast. De grote kromming maakt het gemakkelijker om de hoeken van het scherm te zien en het beeld komt aardig overeen met het menselijke blikveld.

Samsungs nieuwe Odyssey G9-monitor is in meer opzichten indrukwekkend. Het 49"-paneel heeft opnieuw een resolutie van 5120x1440 pixels, net als zijn voorganger, maar de verversingssnelheid is nu maximaal 240Hz en de responstijd 1ms. Het scherm is gebaseerd op een va-paneel met een laag quantumdots en geschikt voor hdr-weergave met een maximale helderheid van 1000cd/m². Het scherm heeft FreeSync 2-ondersteuning en is daarmee ook compatible met G-Sync.

Ook het uiterlijk van de monitor is imposant en dat komt niet alleen door de afmetingen. Aan de achterkant zit een rond gat met daarin leds. Gecombineerd met de glanzend witte afwerking geeft dat een futuristische uitstraling. Wanneer Samsungs monsterlijke gamemonitor uitkomt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekend. De voorganger met een 120Hz-paneel en een kromming van 1800R kost momenteel zo'n 1200 euro.

Ook MSI had een monitor met een kromming van 1000R meegenomen naar de CES. Het ging om de Optix MAG342CQR, een 34"-monitor met 21:9-verhouding en een resolutie van 3440x1440 pixels. Dit scherm heeft een wat minder brede beeldverhouding, dus valt de kromming minder op. Wel is deze monitor aanzienlijk krommer dan andere 21:9-schermen, die tot nu toe verkrijgbaar waren met een kromming van 1800R of 1500R. MSI mikt met zijn scherm ook op gamers. Het paneel heeft een verversingssnelheid van 144Hz en een grijs-naar-grijsresponstijd van 4ms.

Feller

Vorig jaar zagen we op de CES bij Asus de eerste monitor met een miniledbacklight. Dat scherm had een maximale helderheid van 1200cd/m² en zo'n duizend dimbare zones. Door veel kleine ledjes achter een schermpaneel te plaatsen maakt de fabrikant een hoge helderheid en goede hdr-weergave mogelijk, doordat het beeld plaatselijk licht of donker is te maken. Dit jaar stonden diverse nieuwe monitoren met een miniledbacklight op de beurs, en zagen we exemplaren met meer dimbare zones en een hogere maximale helderheid.

Bij Asus namen we plaats achter de ROG Swift PG32UQX. Dat is een 32"-monitor met een ips-paneel, een resolutie van 3840x2160 pixels, een verversingssnelheid van 144Hz en een G-Sync Ultimate-module. De miniledbacklight kan het scherm op 1152 verschillende zones dimmen en het scherm heeft een DisplayHDR 1400-certificaat. Het kan dus tot 1400cd/m² weergeven. In de donkere ruimte waarin het scherm stond, zag de hdr-weergave er indrukwekkend uit.

ROG Swift PG32UQX

Een medewerker van Asus vertelde ons dat het paneel en de backlight zijn gebaseerd op de eerder aangekondigde PA32UCG uit de ProArt-serie. Dat is een 4k120Hz-monitor die tot maximaal 1600cd/m² haalt, met eveneens 1152 dimbare zones. Wanneer de gamemonitor uitkomt en voor welke prijs, is nog niet bekend. Wel weten we dat Asus' eerste monitor met miniledbacklight, de ProArt PA32UCX, inmiddels te koop is voor zo'n drieduizend euro.

Acer heeft met de Predator X32 een vergelijkbare monitor aangekondigd. Ook dit is een 4k-model met een 144Hz-paneel, een miniledbacklight en een G-Sync Ultimate-module. Acer spreekt van een maximale helderheid van 1440cd/m² en zegt dat de monitor in het tweede kwartaal van dit jaar uitkomt, met een winkelprijs van 3299 euro.

Opvallend is dat zowel Asus als Acer ruim een half jaar geleden op de Computex-beurs al monitoren met miniledbacklight voor gamers aankondigde, maar ze nog niet heeft uitgebracht. Het ging toen om 27"-varianten met eveneens een 4k-resolutie en 576 dimbare zones. Asus was van plan om zijn model eind 2019 uit te brengen, maar dat is dus niet gebeurd.

Dell toonde op de CES zijn eerste monitor met miniledbacklight. Het ging om een 31,5"-model gericht op ontwerpers. De maximale helderheid is met 1000cd/m² minder hoog dan wat we bij Asus en Acer zien, maar Dell belooft tweeduizend dimbare zones, bijna het dubbele van wat de concurrentie nu te bieden heeft.

Laptops met miniledbacklight

We sluiten af met een letterlijk kijkje achter de schermen bij Asus. De fabrikant toonde een prototype van een laptopscherm met een miniledbacklight van AUO en liet daarbij de miniledbacklight zien, zonder het schermpaneel. De demo-opstelling toonde ook een volledige laptop met backlight en scherm. Het beeld was gesynchroniseerd zodat zichtbaar werd hoe de miniledbacklight werkt.

Het ging hier om een 17,3"-scherm met een 4k-resolutie, een verversingssnelheid van 120Hz en een helderheid van maximaal 1000cd/m². De miniledbacklight bestaat uit duizenden ledjes, maar met de huidige timing controllers voor laptopschermen zijn maximaal 240 zones aan te sturen. Asus stopt dit scherm dan ook nog niet in laptops die te koop zijn. Misschien gaat dat in de toekomst wel gebeuren. Overigens heeft MSI een laptop aangekondigd met een miniledscherm en vergelijkbare specificaties. Wellicht maakt het bedrijf daarbij gebruik van dezelfde leverancier.

Reacties (89)

89
89
67
1
0
21
Wijzig sortering
Ik wil een mooie 27" 1440p of 2160p met 144Hz+ refresh rate, 1ms latency, een mooi IPS display met HDR en Freesync met Gsync Compatibility en dit alles rond de 500-700 euro.
Er zijn er al een paar op de markt maar ik hoop dat in 2020 de concurentie naar boven gaat en de prijzen naar beneden.

Ben benieuwd!
Deze heb ik toen gekocht voor 600 eu ongeveer , Asus MG279Q Zwart
2560x1440 en 144hz.

Ik ben er echt heel blij mee. Inmiddels staat ie alweer ruim 2 jaar op mn bureau.
Nu weet ik even niet meer of het nu gsync/freesync is, ik heb m gekocht om te matchen met mn radeon videokaart.

[Reactie gewijzigd door fastbikkel op 13 januari 2020 15:47]

Die heb ik ook al een tijdje inmiddels. Topding.
Die prijzen vooral. Ik wil heel graag een breed scherm (bij voorkeur een beetje rond), maar het is gewoon nog altijd ver buiten het budget. Dus voorlopig is het nog behelpen op een te klein laptop schermpje bij mij (want kan wel een 'gewoon' scherm kopen - maar dat vind ik dan zonde! Spaar ik liever eerst nog even verder.).
Mee eens! Een 21:9 120 of 144hz 1440p IPS scherm met gsync of freesync en een lichte kromming voor rond de 600 euro is waar ik op hoop dit jaar.

Deze schermen bestaan al maar de huidige prijs is voor mij nog net niet aantrekkelijk genoeg. :9
Ik zoek meer ultrawide als het even kan... (dan heb ik namelijk één scherm nodig, anders eigenlijk twee). Deze zal dan vooral voor werk gebruikt worden, dus verdere specs zijn voor mij niet eens heel erg belangrijk (mits wel enigszins fatsoenlijk uiteraard - anders wordt het koppijn bij langduriger gebruik).
Maar 600 euro is absoluut niet waar ik hoop! Eerder de helft daarvan! :/ Tot die tijd zie ik het bij mij niet gebeuren... (en ja: ik weet het, ca. 300 euro voor een gekromde ultrawide is voorlopig niet realistisch!).
Vooral de prijzen in die categorie (vooral die in 1440p) moeten gewoon heel wat omlaag.
In Amerika heb je prachtige schermen van rond de 250-350 dollar in 27 inch die hier gewoon niet leverbaar zijn, of VEEL te duur.
LG 27GL850 voldoet dan precies toch? Dat was voor mij qua prijs nog net te gek, dus ik heb de Acer VG271UP gekocht een tijdje terug, erg blij mee!
Enkele jaren terug kocht ik een 1080p VA 120hz / BFI capable (strobe) FG2421 van Eizo. 400 ekkies. Nog altijd een topding, eigenlijk, en ik denk niet dat ik nog snel van VA af stap. Contrast <3

Als ze 1440p met die specs gaan aanbieden op 27" voor 400-450 dan doe ik mee. Ze zijn er al wel, of iig komt het al heel dicht in de buurt. Maar wat je zegt, laat dit nog maar héél even sudderen. En Gsync mag er tegenwoordig wel gratis op zitten, nietwaar.

Er was even een 4K paneel hype maar nu lijkt de aandacht weer terug naar de gaming resoluties te gaan (laten we wel wezen, 4K is dat bij uitstek niet, veel verloren performance in pixels die je amper ziet, niet echt efficient... en nog altijid lastig op high refresh te pushen nu en de komende 5-10 jaar).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 januari 2020 23:01]

Mee eens, heb zelf een Nvidia kaart maar mijn freesync werkt perfect. Zie op dit moment niet echt de reden om meer te betalen voor Gsync terwijl bijna elke monitor die nu uit komt met freesync ook gsync compatible is.

Ik hoop dat tegen de zomer de panelen goedkoper worden en dat de concurentie flink stijgt. Nu meer partijen de monitor markt op gaan lijkt me dit het perfecte moment. Al is IPS van LG dus toch jammer dat die een soort monopolie hebben daarop.
IPS is niet van LG. Ik denk dat je dat verwart met OLED. Meer fabrikanten hebben IPS-implementaties. Het is wel zo LG enkele specifieke vormen van IPS heeft ontwikkeld.

Vwb OLED monitoren, ik denk dat die nog erg ver weg zijn. We krijgen nu mondjesmaat iets kleinere display diagonalen dan 55 inch maar nog altijd veel te groot voor normaal gebruik als monitor. Verder zijn de specs dan wel top, maar het inbrandrisico niet. Ik blijf daarom lekker naar VA kijken. Ook mooi contrast, geen IPS glow, geen bleed, diep zwart, en zeer lage slijtage.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 januari 2020 23:04]

Ik bedoelde meer dat LG al een tijdje voornamelijk de IPS panelen supplied. Maar inderdaad, er zijn ook andere fabrikanten. OLED zou helemaal mooi zijn maar als ik de prijzen van CES zie denk ik niet dat er binnenkort een OLED Gaming Monitor op mijn bureau staat.

Ik leg mijn hoop voor de komende jaren nog op IPS displays, heb nu een VA paneel en die ziet er verder prima uit dus heb geen haast met een nieuwe monitor kopen.
Spijtig dat al die gaming modellen zo een lelijk design hebben (in mijn ogen toch). Is er nergens een goede 1440p monitor met een minimaal design (dunne randen, effen zwarte kleur en geen folietjes van blauw, groen of rood of RGB... ).
Dell heeft prima 34"modellen. Wel 60hz. Maar mocht je een normaal model zoeken met minimaal design kan ik ze zeker aanbevelen.

pricewatch: Dell UltraSharp U3419W Zwart
pricewatch: Dell UltraSharp U3417W Zilver, Zwart
pricewatch: Dell UltraSharp U3415W Zilver, Zwart

Heb zelf de laatste, en totaal geen last van de 'lagere' refreshrate.
Ik heb die laatste ook gehad totdat je naar een high refreshrate gaat dan ben je verpest en kan je niet meer terug. Het verschil in hoe ik in shooters presteer is echt dag en nacht, maar daarnaast merk ik het ook wel.
60hz is zelfs voor browsen verouderde techniek. Dit koop je anno 2020 niet meer tenzij je budget wilt.
Heb pasgeleden AW3420DW aangeschaft, 3440x1440@144hz met freesync en gsync. super blij mee.
34 inch en 60 hz. Niet bepaald een gouden combo, lijkt me :D Prima dat het bij je past maar verre van 'gewild'. Zeker voor gaming... pixels tellen en een refreshrate die zwaar teleurstelt. Want hoe groter de pixels des te meer de transities ook opvallen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 januari 2020 23:08]

Anoniem: 708439
@magatsu13 januari 2020 12:06
LG, AOC, ASUS en nog meer hebben stuk voor stuk nette designs in hun stal, MSI is al wat gekker maar valt me ook nog wel mee.
Inderdaad.

Ik heb zelf de LG 34GK950F en ben er erg reuze blij mee. Dunne randen. Geen rare lichtjes (alhoewel zo'n Ambilight effect best leuk kunnen zijn) als hij aan staat.

Prima gamen op 3440x1440p op 144Hz

Zelfs me vriendin wilt niet meer een kleiner of ander scherm (en die wilt alles van Apple en is design kritisch...)
Goede keuze! Ziet er uit als een geweldig scherm, alleen is de prijs voor mij persoonlijk nog te hoog.

Schermen met ambilight zou inderdaad leuk zijn, misschien een zelfbouw kit als je een beetje technisch bent? :*)
Ik snap je helemaal. Ik had precies hetzelfde destijds. Ik heb heb in mei 2019 aangeschaft voor 891 euro ipv rond de 1100 euro. Bol.com had een goede deal en meteen gekocht (volgende dag was hij meteen een stuk duurder, vermoedelijk omdat het een te goede deal was).

Ik wilde niet meer dan 750 euro er voor geven maar toch overstag gegaan aangezien de deal te goed was om te laten liggen. Ik hoop voor je dat ze nog eens in de aanbieding komen :)

Ja, daar zat ik ook nog aan te denken alleen staat de monitor op een eettafel (geen kamers meer over om een mooie set up te maken). Wellicht iets voor in een nieuw huis :)
De LG 27GL850 is echt een super scherm ... Sober design en goede specs. Zou geen andere meer willen.
Helaas al 2 maanden in backorder staan, niet leverbaar dat ding!
Samsung LC27HG70 Grijs
Strake design, 144Hz en 1 ms :)
Reviews al eens gelezen ? :X
De blacklight bleeding is inderdaad niet echt top :/
De 27gl850 is niet zo "gamer achtig" en lijkt op het 4k scherm dat lg aankondigde op CES
Die zijn er meer dan genoeg, maar jij bedoelt met een hoge refresh rate?
Ik ben gegaan voor de Philips 349P. Qua prijs onklopbaar (op het moment van aanschaf 430 Euro). Een 34" ultrawide, 1800R en 1440p, wel "maar" 100Hz... Er zitten een hele hoop kabels in de doos en ik kan mijn MacBook Pro er met 1 USB-C kabel aan hangen dus lekker clean (65W over de kabel). En wat voor mij ook belangrijk was, geen gamer uiterlijk. Deze is clean, solide en understated afgewerkt. Buiten misschien het Philips logo, misschien een keer kijken of ik dat er niet van kan af prutsen :).

Voor het zwaardere werk koppel ik deze aan een RX 5700 XT, dan is het wat mij betreft een top resultaat. Ik ben geen pro gamer dus 240Hz of hoger is zeker niet aan mij besteed. Voor mij is dit de ideale monitor als "alleskunner". Ik doe er mijn werk mee (IT) wanneer ik thuiswerk, filmpjes en casual gaming (Witcher 3, FF XIV, ...) als ontspanning.
Mooie monitor inderdaad, ik heb hem echter teruggestuurd en een Dell gehaald omdat er geen KVM switch in zit. Ik kon dus niet mijn aangesloten toetsenbord en muis gebruiken op en de vaste pc en de werklaptop aan de USB-C.

On topic vooral veel snel en gaming zo te zien in de aankondingen. Geen nieuw mooi ultrawide "werkpaard".
Je kunt natuurlijk ook altijd nog een beugel gebruiken, waardoor in mijn geval het scherm er een stuk minder ''gaming'' uitziet.
categorie: Monitoren

Take your pick zou ik zeggen :)

[Reactie gewijzigd door FastFred op 13 januari 2020 13:43]

Helemaal mee eens. Ik heb thuis nog 2 x Dell Ultrasharp monitoren. Niet geschikt voor high end gaming / snelle fps shooters maar voor wat ik doe meer dan voldoende. Qua design nog steeds veel mooier dan al die gaming monitoren. Ieder zo zijn ding maar het ziet er ook cheap uit met zoveel toeters en bellen.
Exact mijn gedachte...
Alhoewel AOC het wat dat betreft het nog het beste/mooiste doet.
Zoiets als de: dell-s2716dg bedoel je? Of de philips-276c8 hoewel deze maar 75 hz is. of anders de Asus VG289Q en ook AOC heeft zo nog het 1 en ander, Eizo helaas niet meer, de Foris FS2735 was zo'n beetje de laatste, deze laatse is echter ook interessant voor de foto / videobewerker, aangezien hij al voor gekalibreerd de fabriek verlaat.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 13 januari 2020 17:29]

Anoniem: 498327
13 januari 2020 12:02
Ik snap alleen niet waarom een krom scherm nog rechthoekig is. Zou een ovaal logischer vinden. Als de het voorbeeld ziet lijkt er in het midden veel hoogte van het beeld te missen. Hooguit wat uitdagingen in de productie: snijverlies minimaliseren, en eventueel dubbelgekromd werken :), maar cilindrisch is er ook al veel mogelijk. Lijkt me dat Windows probleem van afgeknipte menubalken ook wel heeft opgelost in UWP, de Hololens lijkt me ook niet rechthoekig qua blikveld.

Hier schrijft Samsung wat over de technische uitdaging:
https://pid.samsungdispla...dive-into-curved-displays

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 13 januari 2020 12:14]

Wordt denk ik toch lastig aangezien alle content rechthoekig is... Denk dat een rond scherm ook lastig wordt. Als iedere fabrikant een eigen ronding kiest moeten de content creators weer zorgen dat hun spullen zich netjes aanpassen aan de verschillende afgeronde 'hoeken'.... Zie dat niet zo snel gebeuren! En zie dan ook weinig nadeel met de huidige rechthoekige schermen... Als het gaat om bv. games/film en dergelijke vallen de uiterste hoeken inderdaad wat minder in het zichtveld (tenzij je het hoofd draait), maar dat geeft weinig... Als je vervolgens het scherm gebruikt voor mail, tekstverwerken of internet oid dan is juist die rechthoekige vorm weer wel zo praktisch.
Zo'n rond scherm is juist ontworpen om ervoor te zorgen dat de hoogte over de gehele breedte gelijk lijkt. Lijkt het midden voor jou hoger, dan zit je gewoon niet op de juiste afstand van je monitor.

Denk aan het omgekeerde, namelijk een lang en niet rond scherm. Zit je daar in het midden voor, dan lijken de zijranden juist minder hoog dan het midden. Precies wat ze met een rond scherm willen opheffen. Maak je de monitor ovaal, dan doe je dat juist weer teniet.
Waarom heeft nog geen enkele fabrikant een 4K touch screen bureauscherm uitgebracht? Niet om continue te gebruiken, maar af en toe. Lijkt mij technisch wel haalbaar aangezien dit al lang in laptops en tablets zit.
Het heeft simpelweg gewoon weinig nut. Je krijgt er vooral een lamme arm van als hij op het bureau staat. Zo iets werkt alleen goed als het plat ligt, zoals bijvoorbeeld bij de Surface Studio, die wel een 4k touchscreen heeft.
Ze zijn er wel, maar doorgaans niet groter dan 14"
Noem mij maar gek, maar ik zou toch wel eens 3D willen ervaren op een 49” scherm die helemaal om je buigt. Ik ben natuurlijk net die ene procent die het wel tof vond.
Zet dan gewoon een VR headset op.
En wat als dat niks voor mij is en ik er misselijk van word?
Niet te snel opgeven want je moet even wennen, niet op een te langzame PC proberen en uitproberen wat aan anti-misselijkheid voor jou het beste werkt :-). Maar, volledig offtopic ;).
Dan verkoop je de boel en heeft het je wat geld gekost.

Dat moet te overleven zijn. ;)
Precies wat de rest zegt. Ben zelf recent ingestapt met de rift s en dat is echt een sublieme headset. Hang de kabel op aan het plafond en je hebt een hele fijne ervaring. Misselijkheid hoort er in het begin bij omdat de illusie zo goed werkt dat je hersens er aan moeten wennen. Vergelijk het met de eerste keer in een achtbaan gaan. Die eerste keer is het heftigste. Daarna worden de effecten exponentieel minder. Zorg dat je je tijd opbouwt gedurende de eerste week en neem genoeg pauzes.

Als je eenmaal gewend bent gaat er een wereld van mindblowing ervaringen voor je open.
Ik ben om en zie me hier de komende jaren vele uren in investeren. Al helemaal als de techniek nog net wat stapjes verder zet met adaptieve foveated rendering en net wat meer Field of view.

Maar het zit momenteel op een heel goed punt. In ieder geval de headset die ik heb ervaren. Hoor dat vive erg matig is de laatste tijd en niet meer kan concurreren met de geldinfusies van Facebook.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 13 januari 2020 18:50]

Zijn er ook games die de 3D->2D projectie aanpassen op kromme monitoren?

Ik vind het opzich heel mooi, zo'n droogkap van een monitor, waar je helemaal in kunt kruipen, maar als een game een gewone platte 3d projectie blijft hanteren krijg je natuurlijk enorme vertekening aan de randen..
Over het algemeen ondervang je dat al redelijk door de FOV aan te passen, een FOV van 120 graden ziet er op een vlak scherm heel vreemd uit, maar op een ultrawide die in een kromming loopt klopt het aardig.
Nou.. echt?

Een grote FOV ziet er gek uit, met alles langgerekt zo aan de randen, maar alleen van een afstand. Dus eigenlijk zo je je neus dichter op het scherm moeten drukken hoe groter je FOV.

Anyway, de vertekening van een grote FOV is toch juist dat alles aan de randen, en dus aan de zijkant helemaal uitgerekt is? Bij een gekromt scherm zijn die zijkant naar je toe gebogen, dus dan zou je die uitgerektheid toch juist alleen maar sterker moeten zien?
Dat is afhankelijk van de game, oude games die niet gemaakt zijn voor ultrawide resoluties zijn minder goed geoptimaliseerd voor een grote FOV. Games die het al langer goed ondersteunen zijn bijvoorbeeld racegames omdat deze al sinds jaar en dag goede multimonitor support hebben. Nieuwe shooters zien er ook veel beter uit met een grote FOV op een ultrawide scherm. Lees het onderstaande artikel;

http://www.theastronauts.com/2019/04/the-secrets-of-fov/
Hmm.. dat artikel gaat alleen maar over het corrigeren van de gun-model. Ik heb nog nooit een game gezien die met z'n perspectiefprojectie rekening houdt met een gekromd scherm (terwijl ik denk dat dat vrij makkelijk kan).
Het gun model is dan ook hetgeen dat naar mijn idee de grootste invloed heeft op het beeld. Veel (oudere) games houden daar geen rekening mee waardoor het er al heel snel vreemd uitziet met een grote uitgerekte gun in beeld. De zijkanten vallen over het algemeen reuze mee, je krijgt alleen een fish eye effect omdat het voor je ogen niet klopt. Wanneer je een beeld met een 120 graden fov op een gekromd scherm laat zien dat ca. 120 graden van jouw eigen FOV in beslag neemt dan zou het gewoon moeten kloppen. Je moet dan alleen mogelijk wel in het midden van de radius van de kromming van het scherm zitten. Ik gebruik een 32" 1800R 16:9 scherm en heb de FOV eigenlijk altijd op 90 graden staan waar mogelijk, dat is vrij hoog voor een 16:9 scherm, maar naar mijn mening niet storend en het fish eye effect lijkt lang niet zo aanwezig als op een vlak scherm.
"Wanneer je een beeld met een 120 graden fov op een gekromd scherm laat zien dat ca. 120 graden van jouw eigen FOV in beslag neemt dan zou het gewoon moeten kloppen."

Nee: Wanneer je een beeld met een 120 graden fov op een plat scherm laat zien dat ca. 120 graden van jouw eigen FOV in beslag neemt dan zou het gewoon moeten kloppen.

Namelijk: Het is gewoon een standaard platte perspectiefprojectie, dus als de FOV daarvan 120 graden is, dan klopt het alleen als het scherm ook plat is, en ook in de echte ruimte 120 graden van jouw eigen FOV inneemt. Alsof je door een raam de game wereld in kijkt zegmaar.

Een gebogen scherm zorgt alleen maar voor vervorming, en daarom vind ik het gek dat ik nog niet gehoord heb dat een game of een video driver daarvoor kan corrigeren.
Vgm kan je in racesims Enzo met behulp van een calculator en je eigen metingen vaak voor triple screenshots de correcte realistische FOV bepalen die per scherm nodig hebt. Mogelijk dat je daar eens in kan duiken voor antwoorden.
De grote vraag is natuurlijk of het verschil tussen 240 en 360Hz in de praktijk zichtbaar is.
Natuurlijk maakt het verschil! Het geeft meer diepte waarin gewerkt kan worden, minuscule details waarmee geverfd kan worden.

Edit: Dus meer ruimte om tussen de frames te werken.

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 13 januari 2020 15:00]

Vraag is of je boven de 200 Hz nog merkbaar verschil merkt. Het verschil tussen 144hz en 240hz is al vrijwel onmerkbaar. Ja meer is zeker beter en denk dat het ook rustiger voor je ogen kijkt. Alleen of dat 360hz nu echt zon grote upgrade is. Klink meer als een nieuwe techniek die ze in hun high end monitors kunnen bouwen om de prijs te verantwoorden.
Natuurlijk is het zeker goed dat hogere refreshrates steeds meer standaard worden. Zeker voor de ontwikkeling van VR.
Ah, ik bedoel dus niet of wij het verschil gaan zien tussen nog hogere hz. Mijn punt is dat je ermee kan spelen om detail toe te voegen :)

Edit: En die gaan we wel merken. Zie het als een significant hogere resolutie, ineens kun je minuscule datails toevoegen zoals reliëf wat het effect van papier nabootst.

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 14 januari 2020 00:12]

Okay goed punt maar is 144hz of 240hz hier niet al voldoende voor?
Nee.

Hoe hogere de Hz hoe meer je bijvoorbeeld ook met tijd kan gaan spelen.

:)

Edit: Dus zie het als: Je hebt de lengte * breedte dimensies die groeien, en nu ook de tijd dimensie die groeit.

Edit: Correctie: Dus zie het als: Je hebt de lengte * breedte * dichtheid (van pixels) dimensies die groeien, en nu ook de tijd dimensie die groeit/uitbreid.

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 16 januari 2020 11:02]

Snap ik. Alleen heeft je nog toch bepaalde limieten dankzij "image retention". Zelfde principe als waarom we een 50hz lamp niet als knipperend ervaren.
Nu ga ik niet de fout maken om het menselijk oog een verantwoordelijkheid toe te wijzen, maar ik zie niet in wat die extra 100hz in de praktijk gaat bijdragen.

Edit; heb je berichten nog eens gelezen en snap wat je bedoelt. Net als dat je met 96khz audio meer data per sector hebt waardoor in theorie meer detail kan worden weergegeven.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 16 januari 2020 14:33]

Draagt een willekeurig koolstof atoom die naar gaud veranderd in de praktijk een bijdrage?

Edit: Draagt een willekeurig koolstof atoom in het universum die naar gaud veranderd in de praktijk een bijdrage?

[Reactie gewijzigd door Ra5a op 16 januari 2020 17:30]

Als toevoeging: Dat hele idéé van: Als een boom in een bos omvalt en er is niemand in de buurt om het te horen, maakt het dan geluid?

Het antwoord is ja: Als een mens het niet hoort, hoort een dier het wel, ergo: het heeft effect.
Stel dat er ook geen enkele dier in de buurt is om het te horen: Geluid is een golflengte, ergo: het heeft effect op objecten in de omgeving. Dus bijvoorbeeld: De boom valt en de golven kraken, etc creëeren een golf die bladeren op afstand laten bewegen.

:)
1600 cd/m2... kom ik aan met 50 cd/m2 wat ik al fel vind in de avond met twee lampen aan.

Met 1600 mag je wel een laskap op :P

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 13 januari 2020 15:52]

Klopt, dat verbaast mij ook steeds. Ben dan ook benieuwd of HDR600 en hoger wel zo prettig is of inderdaad aanvoelt als een bouwlamp recht op je bakkes :+
Ik vind het essentieel dat ik mijn scherm makkelijk kan dimmen. Bij laptops gaat dat met een combo. Bij desktops moet ik altijd mijn gereedschapskist erbij halen.
Hoop dat ze ooit ook nog eens met een 24" scherm komen met een resolutie van 1920X1200 en een refreshrate boven de 75hz (Wat ik nu heb.) toch jammer dat, dat nog steeds niet het geval is.
Werd een beetje tureluurs van alle monitoren en tv’s.
Vorig jaar was het roll up, nu is het roll down van lg lol.

Vet, maar de meerwaarde ervan hmm, ligt wel zwaar aan je interieur design etc.

Vond de aparte gadgets leuker, soms zijn dat dingen wat je ook echt in huis wil hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee