Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Dell toont 31,5"-monitor met miniledbacklight en 2000 dimbare zones

Dell heeft op de CES een 31,5"-monitor getoond die volgens het bedrijf over een miniledbacklight beschikt met 2000 dimbare zones. Dat zou in theorie tot een relatief indrukwekkende hdr-ervaring leiden.

Zonder er veel publiciteit aan te geven heeft Dell op de CES een 4k-monitor getoond met een beelddiagonaal van 31,5". Verschillende websites, waaronder DisplaySpecifications, tonen foto's van de monitor. Het gaat om de UP3221Q die volgens Dell over 2000 dimbare zones beschikt.

De fabrikant stelt dat de monitor door VESA is gecertificeerd met het DisplayHDR 1000-label, wat betekent dat een piekhelderheid van 1000cd/m² mogelijk is. De monitor zou een breed kleurbereik hebben, waarbij een onbekend deel van de dci-p3, AdobeRGB- en Rec.2020-kleurruimte kan worden weergegeven.

Foto's: FlatpanelsHD

Daarnaast is een opvallende eigenschap dat een colorimeter is ingebouwd, voor een kalibratie met CalMAN-software. De UP3221Q is niet de eerste monitor waarin Dell dat inbouwt; het bedrijf introduceerde in november vorig jaar ook al een 4k-monitor met ingebouwde colorimeter: de UP2720Q. Net als deze monitor heeft de UP3221Q ondersteuning voor Thunderbolt 3 en een monitorkap die glare moet tegengaan.

Dell heeft verder geen informatie over de UP3221Q naar buiten gebracht. Daardoor is het afwachten of en wanneer de monitor op de markt komt en voor welke prijs. Tweeduizend dimbare zones is relatief veel voor een lcd, waardoor de prijs niet gering zal zijn. High-end gamemonitoren met miniledbacklight zoals de tijdens de CES getoonde Asus ROG Swift PG32UQX en de Acer X32 hebben 1152 dimbare zones.

Bij de miniledtechniek wordt een lcd gecombineerd met veel kleine leds achter het paneel, wat tot een relatief hoog contrast en een goede hdr-weergave moet leiden. Hoeveel leds worden toegepast in de UP3221Q, is niet bekend.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-01-2020 • 14:30

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Stel, ik heb een volledig zwarte achtergrond met witte tekst. Zijn er voorbeelden wat er dan gebeurt? 2000 zones is waarschijnlijk nog te grof voor tekst?

Ik kan zo snel geen resultaten vinden als ik voorbeelden zoek.

[Reactie gewijzigd door Waxyen op 10 januari 2020 14:36]

Zolang de witte tekst niet op full brightness wordt belicht ga je geen halos zien. De zones zullen zo'n 12,5mm x 12,5mm groot zijn dus dat gaat allemaal meevallen.
Bedankt voor je antwoord.

Ik wacht toch wat reviews af, ik vermoed dat ze dit wel behandelen. Ik vermoed dat het aantal dimbare zones ook wel zal vermeerderen door de loop van de jaren heen. Deze techniek zal vast en zeker al voor verbeteringen zorgen t.o.v. de huidige technieken.
Als je op hetzelfde formaat er 8000 kwijt kunt dan zit je aan 6,25mm x 6,25mm per zone. Een muiscursor is niet veel groter.

Een punt (pt) groot voor tekst is 1/72inch oftewel. Dat is 0.356mm. Het lijkt me dat 10pt inmiddels wel gebruikelijk is voor de meeste teksten zitten we aan een formaat van 3.56mm. Dan spreken we over 32.000 zones. Ik denk dat we tegen dan minstens 7-10 jaar verder zijn en we micro led schermen in de plaats zullen gebruiken.
Je gaat daar in dit geval weinig tot niets van zien vanwege de kleine individuele zones. Zo'n LED zone zal achter de letter licht gaan geven, maar omdat de letter wit en helder is zal het perceptuele contrast ervoor zorgen dat het (iets oplichtende) zwart er omheen gewoon helemaal zwart lijkt. Als de zone aan blijft staan en de letter verdwijnt, dan zal je wel een vlek van de backlight zone zien, maar dat zal in de praktijk dus niet gebeuren. Met hele kleine letters zal je er heel misschien iets van zien, maar ik denk dat het mee zal vallen. Uiteraard kan alles nog verpest worden door slechte Local Dimming algoritmes of door het gebruik van een low contrast IPS paneel. Dat laatste is wel een risico gezien het een computer monitor betreft en DELL veelal IPS panelen gebruikt in hun monitoren.
Als dit je use-case is, zou je dan niet beter af zijn met een Oled-monitor?
Die zijn er toch nog niet? dan zit je toch meteen vast aan 55" tv's? Of telefoonschermen :-).
Binnenkort komt LG met een 48" OLED TV. Is nog te groot om als monitor te gebruiken, maar is toch al kleiner dan 55" :)
Heb sinds een paar maanden een OLED en dacht eerst ook dat 55 inch te groot was, maar dat was echt een fabeltje, zou nooit meer terug willen naar kleiner. :)
Als monitor? Ben je dan niet de hele tijd je muispointer aan het zoeken :P
Nee hoor, had eerst de muur met tape geplakt om de grote in te schatten en dacht toen oei.... Dat is wel heel groot. Maar toen die er stond was ik na een halfuur gewend en vind het echt super, ook de beeldkwaliteit is ongeëvenaard.

Ik raad je aan om het te proberen en als het niet bevalt, je op je herroepingsrecht te beroepen. Overigens ook heel chill dat het allemaal smart is, nooit meer geklooi met m'n PC om Netflix in 4K te krijgen.
Mijn volgende pc monitor wordt ook een 55" oled tv. Nadeel vind ik alleen de input lag. Die blijft bij smart tv's om te janken
Geen enkele last van bij mijn LG C9, dat merk je niet tenzij je al bij de 0,05% beste spelers van de wereld zit. :)
Gebruik al 3 jaar een oled curved 4K scherm van lg. Zit er een meter af. Dit kun je dus vergelijken met 4x een Full HD van 27"
Te groot? welnee ben je heel snel aangewend en met gamen is het echt geweldig!
Scherm is met een customresolutie ook aan te sturen op 3840x1080 dan heb je dus zwarte balken en vergelijkbare beeldgrote als de Samsung curved 49" monitor die heel erg populair zijn.
Echter met een groot verschil. De beeldkwaliteit is stukken beter, dit komt ook doordat het scherm geen matte coating heeft wat de kleurweergave enorm verslechterd.

Zodra de LG 48" 120hz met hdmi 2.1 op de markt komt gaat deze weg en komt die er voor in de plaats!

[Reactie gewijzigd door dma-creations op 10 januari 2020 18:45]

Jij hebt precies mijn denkwijze haha, euro/cm2 scherm kom je overigens ook nog eens veel goedkoper uit. :) En inderdaad, in geen enkel opzicht te groot. Zit er zelf ook 80-110 centimeter vanaf (afhankelijk van hoe ik op mijn stoel zit).

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 10 januari 2020 19:48]

Ik begrijp dit niet. Ik heb en keer achter een 43 inch scherm geprobeerd te werken en dat was een en al drama. De hele tijd moest ik mijn nek draaien en het zorgde ook voor performance problemen met mijn macbook.
Dat begrijp ik ook niet, ik speel veel Rainbow Six Siege bijvoorbeeld en heb dat totaal niet, en ik wordt absoluut niet benadeeld door de omvang van het scherm.

Op welke afstand zat u? Ik heb zelf een bureau van 80 cm diep en de TV zover mogelijk naar achter geplaatst (elektrisch zit/sta bureau, dus aan de muur was voor mij niet handig). En dan nog met stoel erbij kom ik tussen 80-110cm kijkafstand.
Vergelijkbare afstand. Voor gamen kan ik het wel wat meer begrijpen, maar voor kantoorwerk niet.
Ik ben ook naar het kijken naar een 48 of 55 oled, kom er ook ongeveer 1 meter vandaan te zitten.

[Reactie gewijzigd door Goofy1978 op 11 januari 2020 11:16]

Zou gewoon de 55 pakken, grote kans dat de 48 inch, zeker in het begin, duurder uitvalt dan de huidige prijzen voor de B9 en C9 (tussen de 1100-1300 euro). Ik zit er zelf ook 80-110cm vanaf. :)
OLED ijkt me niet zo handig met zo'n statische taskbar en wallpaper ;)
https://www.displayninja.com/best-oled-monitor/

Dit was een van de eerste linkjes op google. Er zijn niet zoveel OLED monitoren maar dit zijn er al een aantal.
Heb je het wel gelezen? er staan eigenlijk alleen producten die nog niet uit zijn, of 500 items van gereleased zijn.

Degene die beschikbaar zijn zijn 55 inch. Ik heb ook even gegoogled maar duidelijke producten die te koop zijn (laat staan dat ze 5k kosten of meer) zijn niet echt heel erg te vinden.
Ja, oké, dat klopt. Maar ze zijn er wel (geweest). Maar wat ik lees zijn ze kwalitatief slecht en te duur in vergelijking met andere monitoren.

En zeker 5k voor een monitor is duur. Zeker voor een met tegenvallende prestaties.
Er zijn tot nu toe twee aangekondigde oled monitors:
- Asus PQ22UC
- Eizo Foris Nova

Echter zou ik daar absoluut geen tijd en geld aan besteden want de kans is groot dat je last gaat krijgen van blauwe tinten na twee dagen of langer. Volgens JOLED zou het goedkoper moeten maar helaas kosten die krengen +5000 euro's.
Jup, en inderdaad aangekondigd maar nog niet beschikbaar dus even 'n oledje gaan halen bij je IT boer zal 't 'm op korte termijn niet worden!
Ja er is een vreemde scheiding in OLED panelen helaas. Samsung maakt ze tot 15.6" voor telefoons en laptops, en LG maakt ze pas vanaf 48" voor TV's.

Ik zou ook heel graag een OLED monitor willen :9 Maar helaasch....
Ik meen dat minileds minder last hebben van degradatie, dus dat zou met deze monitor ook minder moeten zijn. Bovendien heeft OLED een beduidend lagere helderheid, dus ivm HDR zou dit een betere ervaring op kunnen leveren op dit moment.
Daarnaast kan oled inbranden en aangezien een computer veel statische afbeeldingen toont weet ik niet of een oled wel slim is.
Inbranden bij OLED is in feite degradatie van de betreffende OLEDs. Minileds zullen waarschijnlijk net zo ongelijk degraderen, maar degradatie duurt veel langer.
Dat is niet bepaald juist.
OLED zijn gemaakt van organisch materiaal en degraderen daardoor.
Minileds zijn geen organische LEDs en slijten daarom amper.

Dat wordt ook het voordeel van microled ten opzichte van oled. Geen inbranding en veel minder degradatie.
Wat is er dan niet juist? Je zegt exact hetzelfde?
Nee leds en oleds zijn niet van het zelfde materiaal.
Oled is organisch, leds zijn niet organisch.
Dat verschil is wel cruciaal.
Gewone leds degraderen amper en inbranden zal je dus niet hebben.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 10 januari 2020 20:20]

Dat.. weet ik? Voor zover ik kan lezen staat het tegengestelde nergens in mijn reactie.
Je hebt gelijk in zoverre dat led trager degradeert.
Ik schreef het iets te zwartwit.
Echter het is zo dat led amper degradeert en daardoor je geen inbranding zal krijgen bij statische content.
Ja, dan heb je op een plekje een iets lichter beeld wat overigens niet storend is. Bij Sony ZD9 kan je dit ook zien als je gaat pixelpeepen in het pikkedonker met alleen 1 lettertje ondertiteling.

Maar wie daarover zal vallen, moet wel een echte zout-op-slakkenlegger zijn.
Toch heeft die televisie in kwestie maar 650 local dimming areas op een 65 inch 4k televisie. Ik vermoed dat het bij deze Fell monitor wel goed zit. Toch zit je bij een monitor dichterbij, ook al is 31,5 inch niet echt comfortabel om dichtbij te zitten.
De grap is dat ik op mijn LG Oled ook hele vage halos zie, om felle witte tekst heen.
Dat kun je natuurlijk ook niet compleet voorkomen. Maar omdat het niet overduidelijk 'zones' zijn stoort het bij mij niet.
Ik denk dat het vanwege de kleine zones op dit scherm erg mee gaat vallen.
Dat is voor mij ook de reden dat ik zwarte ondertitels gebruik in een transparant wit kader (netflix). Dat kijkt zó veel prettiger dan die fel witte letters!
Ik heb altijd zwarte achtergronden + gele text, zeker aan te raden als je geen OLED scherm hebt :-)
Het is een 4K monitor met 3840*2160 pixels en 2000 backlight zones. Oftewel 3391 pixels per backlight led, lang niet genoeg resolutie om iets te beteken voor text. Het gaat ws om een grid van ±60*33 zones.
Iedere zone zal ca. 84 bij 48 pixels zijn, vierkante zone's aangenomen.
Mogelijk zie je wat effecten op letters die in meerdere zone's vallen, maar verwacht dat het mee zal vallen
2000 klinkt misschien veel, maar op een 16:9 monitor is de backlight zo'n 60 x 33 "pixels". Vrij grof dus.
Een variant die er aan komt is, twee LCD panelen voor elkaar. Beide leveren 1:1 000 contrast, samen 1:1 000 000. De achterste is 1080p of 4K, de voorste 4K. Soort van 2 tot 8 miljoen dimbare zones achter een 4K scherm.

Kost momenteel nog de hoofdprijs. Maar qua hardware natuurlijk niet veel spannends. Hopelijk noemen ze vertaald 'm iets van "super oplichting" in het Nederlands :D

Ah, er is ook een video van Tweakers over de Panasonic MegaCon.

Voor tensor lichtveld 3D beeldschermen (tensor light field displays) zullen we überhaupt die kant van gestapelde LCDs op moeten. Je kijkt als het ware door een paar rastertjes heen, die dan samen achter elkaar richting geven aan een bundel licht.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 12 januari 2020 13:27]

Wat is een relatief indrukwekkende hdr-ervaring?
Waarschijnlijk een stuk beter dan LCDs met minder dimbare zones en zeker beter dan edge-lit LCDs, maar niet zo goed als OLED schermen.
Moet wel bij vermeld worden dat de helderheid die ze claimen een stuk hoger is dan wat een OLED scherm op het moment kan, dus in theorie zou het indrukwekkender kunnen zijn dan een OLED scherm. Je hebt alleen mogelijk nog wel wat last van blooming.
Als je je retina wilt inbranden, is het inderdaad zeer indrukwekkend. OLED is echt al super fel.
Dat is niet hoe HDR werkt ;)
Ik gebruik m'n oled tussen de 0-50% OLED Light en veel feller moet het echt niet worden.
Lees je eens in hoe HDR werkt. In short, delen van het scherm kunnen dan feller om de beelden dynamischer te maken. Dan heb je er ook wat aan als je scherm heel fel kan als je scherm maar op 50% brightness staat.
Ik weet hoe het werkt en heb HDR ook vaak aan, maar de zon in een scifi serie hoeft echt niet feller voor mij. :)
Hangt dan ook af van de omgeving waar je in zit. In een donkere kamer is oled meer dan fel zat. Op een helder verlicht kantoor niet.
Ik heb me laten vertellen dat dat voor HDR niet per se op gaat en dat (tot een limiet uiteraard) meer ook beter is.
Het zal in ieder geval wel uitmaken, je pupillen staan immers gewoon verder open in een donkere kamer waardoor dezelfde lichtsterkte resulteert in meer licht op je netvlies dan in een lichtere kamer.

Of het echt het verschil volledig opheft durf ik niet te zeggen, maar gezien de 'wow' ervaringen van mensen op het forum met oled tv's toen hdr een ding werd (bij games vooral) vermoed ik van wel.
Ik vermoed een HDR weergave vergeleken met een regulier backlight LCD scherm.
Eh?
Het gaat om de UP3221Q die volgens Dell over 2000 dimbare zones beschikt.
Hoeveel leds er worden toegepast in de UP3221Q, is niet bekend.
Edit: ah ik snap 'm. dimbare zones =! het aantal leds. We kunnen er dus wel van uit gaan dat er dan minstens 2k leds worden gebruikt (immers kan je niet meer dimbare zones hebben dan leds). 2k leds op een dergelijke kijkafstand zou gigantisch zijn, en lijkt mij aannemelijk heel dicht in de buurt liggend van OLED.
en lijkt mij aannemelijk heel dicht in de buurt liggend van OLED.
Wat bedoel je hiermee? Het aantal leds in een oled-scherm? Het hele idee van oled is dat er geen leds inzitten :)
Zitten dus wel leds in, organische ...
Snap ik, maar niet als backlight. Daar doelde ik op.
Dat het waarneembaar contrast heel dicht in de buurt zal liggen van OLED... (P.S. O-LED)
Oled: Organic Light Emitting Diode. Een Oled scherm bestaat compleet uit leds.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 10 januari 2020 15:49]

4K vs 6K, waarschijnlijk wel 3k euro ipv 6K euro. Dell vs Apple
Zal wel een doelgroup hebben, maar meer dan 600euro will ik niet betalen voor een 4K monitor. Gebruik nu een 34 UW met 1440p en kijk eerder naar een SUW monitor die 1600 of 2160p heeft.
Het ligt eraan wat verder je eisen zijn, maar €600 moet kunnen zonder verder te weten wat je zoekt. Maar als je 240Hz, HDR1400, G-sync, en 100% AdobeRGB wil, dan gaat het je niet lukken.
Ik zou eerlijk gezegd liever een wat kleinere 4K-monitor zien, zoals een 24 inch. Waarom moeten die bakken altijd zo groot? Dat past helemaal niet op m'n bureau. Er zijn toch ook laptops met een 4K scherm, dus het is niet alsof het technisch niet haalbaar is ofzo.
4K, 2000 dimbare zones. Dat komt overeen met 3840x2160=8.294.400 / 2000 = 4147pixels per zone. Dat vind ik nou niet bepaald heel erg scherp en zal bij 'randgevallen' behoorlijk wat 'light bleeding' weergeven.

Ter vergelijking, de usericons hier in de reacties zijn 60x60 30x30 pixels, met een oppervlak van 3600 900 pixels. Dat icoon zal dus wel of niet oplichten (of relatief naar gelang het wit/zwart niveau), maar alles er direct omheen dus ook.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 10 januari 2020 17:26]

Dit was een leuke vervanger voor m'n Dell P2715Q geweest als 't een 6k scherm was geweest, maar 4k op 31.5" is een beetje karig.
maak de miniledjes nog kleiner, ter grootte van een pixel en maak ze full color, zo heb je geen LCD paneel..... o wacht....OLED :Y)
Dit is waar Samsung naartoe wil met microled. Alle voordelen van oled, zonder de nadelen van oled. Hopelijk.
Gezien de naam zal hij in 2021 uitkomen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.