Acer presenteert monitor met local dimming en oled-gamescherm met 4k-resolutie

Acer heeft drie nieuwe game-monitoren gepresenteerd op de CES-beurs in Las Vegas. Het gaat om schermen van 32 en 37,5 inch, en een 4k-display van 55 inch. De monitoren vallen in de Predator-reeks en ondersteunen Nvidia's G-Sync.

De nieuwe monitoren werden aangekondigd op de techbeurs die deze week in Las Vegas plaatsvindt. De kleinste monitor is de Predator X32. Die heeft een uhd-resolutie van 3840x2160 pixels, met een schermhelderheid van 1440 cd/m², en maakt gebruik van local dimming. De monitor heeft een verversingssnelheid van 144Hz en een kijkhoek van 178 graden op een ips-paneel en heeft ondersteuning voor Nvidia's G-Sync. Er zitten drie hdmi 2.0-poorten en een DisplayPort 1.4-aansluiting en vier usb 3.0-poorten op de monitor. De Predator X32 komt in Europa uit in het tweede kwartaal van dit jaar voor 3299 euro.

Predactor X32 1Predactor X32 2

De Predator X38 is iets groter dan de X32, maar heeft naast de grotere maat ook een gebogen scherm. Het uwqhd+-scherm heeft een resolutie van 3840x1600 pixels en een verversingssnelheid van 175Hz, als hij overgeklokt is. In dat geval heeft de monitor ook een responstijd van 1ms. De monitor heeft een kromming van 2300R. De X38 gaat 2199 euro kosten.

Predator X38

Acer brengt ook een veel grotere monitor uit, met een diagonaal van 55 inch. Het gaat om een 4k-oledscherm met een schermhelderheid van 400 cd/m². Deze CG552K-monitor heeft een variabele verversingssnelheid die maximaal 120Hz bedraagt, met een responstijd van 0,5 milliseconde en is compatibel met Adaptive Sync. Acer zegt dat het de monitor ook compatibel wil maken met G-Sync, maar daarvoor moet het apparaat nog wel gecertificeerd worden. De monitor heeft een aanwezigheidssensor waardoor hij automatisch in power saving-modus kan gaan. Er zitten drie hdmi 2.0-poorten en twee DisplayPort 1.4-poorten op de achterkant, en een usb-c-poort. De CG522K komt in het derde kwartaal uit in Europa voor 2699 euro.

Predator CG552K 1Predator X522k 2

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

06-01-2020 • 09:42

72

Reacties (72)

72
68
50
1
0
12
Wijzig sortering
Oe, die 55inch is wel heel erg hebberig 😳 alleen de prijs is wat minder vooralsnog.
Voor iets boven de 1000 euro heb je een oled met -exact de zelfde specs, waaronder g-sync- en een tuner, geen displayport wel hdmi 2.1, hou je genoeg geld over voor een 3080ti met hdmi2.1. :)
Je bent gewoon een dief van je eigen portemonnee als je dit koopt.
Bedankt voor deze goede tip. Zo steek ik nog eens iets interessants op uit de reacties onder een artikel!
Ik was benieuwd, maar volgens mij heb je gelijk. Een 55" OLED tv voor 1.000 euro is zeer reëel zo te zien: Pricewatch categorie: 55" OLED televisies.

[Reactie gewijzigd door iApp op 23 juli 2024 00:20]

Ik zei wel iets boven 1000 euro, het moet wel een series 9b/c zijn als je g-sync wilt of de laagste input lag, maar model ervoor had een marginaal hogere imput lag maar heeft geen g-sync gehad via een update.
Goedkoopste 9b= 1150ish.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 00:20]

Alleen is de èchte gsync©$$ daar dan weer ver te zoeken. Gsync compatible is lang niet slecht, maar nog niet vergelijkbaar met full blown gsync dmv een dedicated chip in de monitor/tv.

Edit: Zie nu dat die 55 inch van Acer ook slechts een freesyncer is... In dat geval slaat die prijs echt 3 keer nergens op inderdaad...

[Reactie gewijzigd door Bansheeben op 23 juli 2024 00:20]

Edit: Zie nu dat die 55 inch van Acer ook slechts een freesyncer is... In dat geval slaat die prijs echt 3 keer nergens op inderdaad...
Als ik je edit lees, lijkt het erop dat je het wel een goede prijs vind als het een Gsync variant was geweest. Een paar duizend €1700 extra puur en alleen voor Gsync?

[Reactie gewijzigd door N0stradamus op 23 juli 2024 00:20]

Ja natuurlijk, daarom heb ik thuis een monitor met freesync staan... Idioot
Dat valt juist enorm mee. Neem de pricewatch: LG OLED55B9PLA Zwart
Die zou maar 13ms hebben in Game Mode. Het is allemaal erg verbeterd.
De prijs is toch juist `wat' meer? :P
Ik begrijp toch die 55"-monitoren niet helemaal hoor. Ik heb zo'n 55" OLED aan mijn muur hangen als TV en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik zo'n enorm ding op mijn bureau zou hebben. Zelfs niet aan een muurbeugel...
Ik heb een Oled TV waar ik ook voornamelijk pc games op speel als ik daar tijd voor heb. Vooral strategiegames ect. In combinatie met een set Oorstoelen werkt het als een droom en zou niet meer anders willen

gallery: roberto250b :)

Edit, zoals @D0gtag Aangeeft is deprijs van de Acer CG522K wel een beetje aan de hoge kant. Mijn gehele setup inclusief PC kost momenteel volgens mij momenteel net zo veel.

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 23 juli 2024 00:20]

Xbox en dan met muis en toetsenbord spelen 😂😂🙈🙈🙈
De Xbox gaat eigenlijk nooit aan :) was meer een impuls aankoop, ook bedoelt voor 4khdr bluerays al gebruik ik hem daarvoor eigenlijk nooit. Maar toetsenbord en muis kan tegenwoordig trouwens wel op de Xbox. De PC staat uit het zicht met een knop op het meubel.

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 23 juli 2024 00:20]

Enige nadeel is dat 'gewone' OLED TV's nogal een hoge input-lag hebben.
21ms bij de LG C7 zo uit mijn hoofd. werkt in ieder geval snel genoeg voor strategiegames. Doe zelden shooters maar dan ben ik toch al niet competatief vanwege de afwezigheid van skills. Maar 95% wat ik tegenwoordig nog doe is offline games.

[Reactie gewijzigd door roberto250b op 23 juli 2024 00:20]

LG C9 heeft ongeveer 12ms op 60hz en zal waarschijnlijk rond de 8ms liggen op 120hz (kon niet worden getest want geen HDMI 2.1 GPU's beschikbaar). Alles hierover is terug te lezen op Rtings.
Dat behoort bij LG in ieder geval tot het verleden: In spelmodus schakelen ze over van het bufferen van een frame naar het bufferen van enkele scanlijnen, waardoor ze latenties van minder dan één frame kunnen halen. Roberto250b noemt 21ms, maar volgens mij is dat cijfer inmiddels alweer verouderd en zitten de recentste televisies nog lager.
Zie het inderdaad bij de specs van de 2019 modellen, weer wat geleerd :P
Dat is gewoon niet waar, je kan het zelf opzoeken op YT onder andere: linus tech tips. Laatste gen. heeft sowieso een lage input lag (14ms) sowieso een kenmerk van oled tech. En als jij input lag belangrijk vindt koop je geen 4k scherm, tenzij je een profi gamer bent is de 14ms vs 1ms prima te doen.
Er is een zeker markt voor bijvoorbeeld opstellingen waar dit soort racestoelen voor gebruikt worden: https://www.playseatstore...-red-bull-racing-new.html

... dat is niet echt de particuliere markt meer, maar genoeg evenementen waar zo'n ding neergezet wordt en geld rolt daar makkelijk. Maar ja... dan kun je net zo goed een TV voor gebruiken, de LG-televisies zijn perfecte monitoren. Het enige argument dat ik nu nog zie is Displayport, maar het gaat niet lang duren voordat iedere videokaart HDMI2.1 heeft.
Ah, is dat meer de markt waarvoor ze bedoeld zijn. Ik dacht daadwerkelijk dat mensen zo'n enorm scherm op hun bureau gingen plaatsen |:( .

Ja, dan begrijp ik het wel! :)
Dit is miskien wel De uitkomst voor de mensen die een "domme" tv willen zonder Smart OS erop. En als het dan ook nog fijn is om op te gamen is dat extra mooi.
Maar wanneer ze dan 2x zo veel kosten, dan maar met Smart OS ;)
Ik heb m Al een tijdje en zit er 80-110cm vanaf en het is perfect. Volle inmersie en niet te groot omdat het een zeer scherp 4K paneel is. Dat een 55 inch OLED niet als PC scherm kan dienen, is het grootste fabeltje in tijden wat mij betreft.

Probeer het een keer en je wilt niet meer terug, ik krijg het idee (en ik dacht dat ook in de eerste instantie) dat mensen elkaar simpelweg napraten over dat het te groot zal zijn.

Bijkomend voordeel is dat de TV markt veel beter prijs/kwaliteit bied, zeker als je kijkt naar kwaliteit van het paneel (OLED) en euro/cm2 scherm.

Daarnaast gebruik ik, tegen al mijn eigen verwachtingen in, de TV OS vaak om content te streamen. Bij Netflix (maar ook Disney+ geloof ik) zit je aan allemaal restricties vast om 4K te mogen streamen (ik heb 3 schermen, en moet er bijvoorbeeld 2 uitzetten zodat ik native 4K heb, anders krijg ik 1080p) in een TV OS werkt dat allemaal veel lekkerder omdat er minder variabelen zijn.

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 23 juli 2024 00:20]

Is een 55"Inch Oled scherm niet gewoon een LG scherm met ACER tunning?
In principe wel maar heeft wel een displayport aansluiting. LG heeft enkel hdmi.
De LG variant haalt dan wel weer ruim 700 nits ipv de 400 nits van de Acer variant. Nu LG ook kleinere OLED panelen gaat fabriceren (beginnend bij 48"), zullen er ook snel gaming monitoren volgen.
Erg Mooie scherm die Acer Predator X38, maar wat is de aspect ratio, wat is UWQHD+? Is dat gewoon 21:9, want dan is dit een erg mooie game en films scherm, helemaal met die 175Hz paneel, maar door die 1ms is het dan jammergenoeg hoogwaarschijnlijk geen IPS paneel.

De Acer Predator X32 is ook een erg mooie monitor, die 4K is en 144Hz is, en dan nog steeds een IPS paneel heeft.

Alleen vind de naam helemaal niet duidelijk, ik heb de Acer Predator X34A, en dat is een 34" 3440x1440 100Hz IPS monitor, door de naam Acer Predator X32 zou je zo denken dat het een 32" 3440x1440 100Hz IPS monitor is, en niet een 32" 4k 144Hz IPS monitor.
Er zijn al een aantal ips schermen met 1 ms specificatie.
Ow ok, ja ik las op Hardware Info dat hij dan hoogst waarschijnlijk geen IPS paneel dan heeft.
Het paneeltype is nog onduidelijk, maar aangezien de reactietijd slechts 1 milliseconde bedraagt is de kans klein dat hij ips-technologie gebruikt.
deze bijvoorbeeld: pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver

al is 1 ms niets meer dan een marketingsterm, ook bij niet IPS schermen, de snelste schermen tegenwoordig zitten zo rond de 3-4 ms, de monitor die ik link zit ook rond die 4 ms.
deze bijvoorbeeld: pricewatch: AOC 24G2U/BK Rood, Zilver

al is 1 ms niets meer dan een marketingsterm, ook bij niet IPS schermen, de snelste schermen tegenwoordig zitten zo rond de 3-4 ms, de monitor die ik link zit ook rond die 4 ms.
Euh, heb je wel de Tweakers artikel gelezen, en wat ik zij??

Jij heb het over een scherm met een resolutie van 1920x1080, en ja daar is het geen probleem mee om 144Hz en 1ms, maar Tweakers en ik hadden het over 3840x1600 wat de Acer Predator X38 is, en dan is 175Hz en 1ms op een IPS paneel zo goed als onmogelijk nog, daar had ik het over.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 00:20]

Ik heb het artikel gelezen, ik wist alleen niet dat pixels in schermen met hoge resoluties langzamer zijn dan pixels in 1080p schermen, daar had ik nog nooit van gehoord.
Het is moeilijk om een hoge Hz te krijgen op een hoge resolutie met een IPS paneel.

Edit spel fouten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 00:20]

Dat wist ik, maar we hadden het hier over ms, ms en hz zijn 2 totaal verschillende dingen.
ms gaat over hoe snel de individuele pixels kunnen veranderen van kleur, en hz gaat over hoe vaak in een seconde een scherm ververst. Daarom zie je in schermen met slechte ms en hoge hz ghosting, het scherm ververst dan sneller dan dat de pixels van kleur kunnen veranderen, je ziet dit bij de 144 hz VA panelen.
Nee ik had het duidelijk over Hz vanaf de begin, alleen zij ik dat 1ms op een IPS paneel heel moeilijk is op die resolutie met die Hz, dat zij Hardware. Info iedergeval.
Het paneeltype is nog onduidelijk, maar aangezien de reactietijd slechts 1 milliseconde bedraagt is de kans klein dat hij ips-technologie gebruikt.
Dus nogmaals ik had het over een monitor met een hoge resolutie van 3840x1600, en 175Hz en 1ms, dat het hoogst waarschijnlijk niet een IPS paneel heeft.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 00:20]

Nee je had het over hz en ms
Had het over IPS en hoge resolutie en over Hz en ms, had het over de Acer Predator X38, alles lezen niet alleen de gedeelte waar ik 1ms zeg, ook de rest.

Maar OK hoor.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 00:20]

Ja, alleen zonder HDMI 2.1 8)7
Hmm een OLED monitor... Voor mensen wie de lock functie van de taakbalk niet als voldoende beschouwen?
Die zal tijdens het gamen niet vaak op het scherm staan.
Eheh oh nee? Pak dan maar je willekeurige favo game in plaats daarvan... Best leuk om altijd je action bars in beeld te hebben. Of een crosshair. Of een minimap. Er zal altijd een UI element zijn dat voor specifieke slijtage zorgt in een deel van het scherm, en dat gaat de levensduur negatief beinvloeden. Levensduur = helderheid, want zo compenseert LG de slijtage.

En gezien het prijskaartje, waarbij deze monitor overigens nog 1-2x de kop overgaat dus sowieso loop je hier met een grote boog omheen; denk ik toch dat je hier zeker wel 7-10 jaar mee wil gaan doen. Nou... succes.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 00:20]

het klinkt wat offtopic maar uiteindelijk heb je wel gelijk.
Ben nog steeds zeer huiverig als het gaat om OLED schermen als het gaat om statische beelden en die heb je op een PC monitor toch al snel.
En waarom zou ik deze 55" Acer CG552K OLED monitor voor 2700 EUR aanschaffen wanneer ik een 55" LG C9 OLED TV voor 1300 EUR kan kopen? De C9 komt ook met adaptive sync (ja, ook G-sync compatible) een 120Hz refresh rate, 1ms response time en heeft wel HDMI 2.1.
Tja goede vraag. Daarom heb ik sinds kort ook een C9 op mijn mancave staan. Het is DE perfecte gamemonitor in mijn ogen.
Niet te vergeten dat die Acer ook geen HDR support gaat hebben naar alle waarschijnlijkheid en dan gaat een heel groot voordeel van een OLED paneel al verloren. Dus voor 4k films kan je 'm ook niet echt gebruiken, en als gewone tv ook al niet. Dus het enige voordeel dat die Acer biedt tegenover een C9 is een Display Port. Al veronderstel ik dat de volgende generatie van nVidia wel een HDMI 2.1 aansluiting zal hebben. Lijkt mij eerlijk gezegd een product dat reeds gedoemd is te mislukken.
Gaaf! (als je de prijs even naast je neerlegt ;)

Toch heb ik mijn vraagtekens bij deze monitoren. OLED staat bekend om burn-in issues en is daarom niet geschikt voor het weergeven van statische content (volgens mij) zoals bij monitoren ben heel benieuwd of ACER technologiën toepast zoals pixelshift.
Is dat niet al verholpen tegenwoordig? Een LG OLED tv doet geloof ik elke nacht een kunstje die de burn-in tegen gaat. En er staat perfect zwart en perfecte(?) kijkhoeken tegenover. Dat is voor sommige mensen belangrijker dan een kans op burn-in.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 23 juli 2024 00:20]

Ook al is burn-in mogelijk, dat zal je denk ik niet zo heel snel gaan merken.
In Windows ga je die 1000+ cd/m² niet benutten, dat is veel te helder. Alleen in games en videos/films ga je echt die helderheid benutten, waar het al veel minder problemen veroorzaakt mits je niet altijd hetzelfde spel speelt, En dan zeker in combinatie met dat kunstje elke nacht denk ik dat je er niet veel van gaat merken.
Burn-in heeft volgens mij meer te doen met statische content en minder met helderheid. Logo's e.d. kunnen door LG AI worden gefade maar bij veel statische content zoals een bureablad en het windows icoontje bijvoorbeeld. OF constant een spreadsheet open etc etc.
Tja dat is de vraag. LG doet een pixel refresh als de tv langer dan 4 bedrijfsuren heeft gedraaid en in standby wordt gezet. Daarnaast wordt pixelshift toegepast zodat niet constant dezelfde pixels opgelicht zijn.

Of het genoeg is weet ik niet. Volgens mij wordt dit ook al in de C8 modellen toegepast en daar zijn wel degelijk burn-in issues geconstateerd door Rtings:

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
Hmm, er lijkt inderdaad wel wat burn-in te verschijnen op die OLEDs. Zelfs van het Netflix logo wat volgens mij maar even in beeld komt: https://photos.google.com...VRnVEUXJqNGZuRzFQSU5SeXhR

Of zou dat bij pauze ook continue in beeld zijn? Lijkt me sterk.

Ik heb trouwens een tip bij Netflix. Via de app kun je de ondertiteling half doorzichtig maken. Goed tegen burn-in en dan verblindt het ook niet zo een HDR programma.
De LG C9 zal gehakt van de 55 inch maken voor een mindere prijs. Reden genoeg om die nu alvast te halen dus.
Nu alleen nog een knappe gpu die al dit moois kan laten draaien. 3000 series van Nvidia, iemand? :+
Zijn er al wel, alleen helaas nog zonder HDMI 2.1. Wanneer Nvidia de RTX 3000 series met HDMI 2.1 beschikbaar zal stellen is het direct een perfecte aankoop in combinatie met een LG C9.
Doe het zelf momenteel met een 5700XT en dat gaat top.
Waren we eindelijk verlost van de gebogen-schermen-hype bij televisies, is het nu overgeslagen op monitoren. Waarom denken fabrikanten nog steeds dat alleen gamers nieuwe monitoren kopen..
Bij een monitor is er dan nog een praktisch nut. Bij TV's sloeg het echt als een lul op een drumstel, maar gelukkig kon zelfs de grootste digibeet dat nog bedenken en sterft het snel uit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 00:20]

Eindelijk een game scherm zonder lelijke schreeuwende kleuren of LEDs :)
Lelijk?

RGB geeft je 10% betere gameprestaties. Dat is wetenschappelijk bewezen, echt waar.

Voor het RGB masterrace is deze monitor in elk geval not-done :p
Poeh, wat een prijzen zeg. Zie die X38 wel zitten, lijkt zo'n beetje alles te hebben wat ik zoek. Voor rond de E1000 zou ik het nog acceptabel vinden maar E2200 voor een gaming monitor is echt too much als je het mij vraagt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.