Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Breder dan ultrabreed

De komst van 32:9-monitoren

19-12-2017 • 06:00

178 Linkedin Google+

Breder dan ultrabreed

Wat is beter dan een monitor? Twee monitoren! Wie weleens op het hoofdkantoor van Tweakers is geweest, weet hoe onze gemiddelde redactie-pc eruitziet. Aan onze digitale tikmachines zijn twee breedbeeldmonitoren gekoppeld, zodat we tijdens het schrijven ook een oogje op de spam in onze inbox kunnen houden en elkaar lastig kunnen vallen op Slack.

Maar wat als je die twee monitoren zou kunnen vervangen voor één exemplaar? In de afgelopen jaren zijn er tal van extra brede 21:9-monitoren op de markt gekomen en die hebben er al voor gezorgd dat sommigen hun tweeschermenopstelling vaarwel hebben gezegd. Twee 16:9-monitoren zijn echter nog altijd beduidend breder dan één 21:9-exemplaar, dus de dubbele schermen zijn de wereld nog niet uit.

Het gebruik van twee schermen heeft ook nadelen, want films kijken of games spelen is er niet op te doen. De rand in het midden gooit dan roet in het eten. Samsung heeft dit jaar de eerste 32:9-monitor op de markt gebracht en feitelijk zijn daarmee twee 16:9-schermen samengevoegd. Philips heeft aangekondigd met zo'n zelfde scherm te komen, op basis van het paneel van Samsung. We hebben het extra brede scherm van Samsung een tijdje in gebruik gehad om te kunnen ervaren hoe zo'n 'twee-in-één'-scherm in de praktijk werkt.

Enorm formaat

De eerste 32:9-monitor valt niet alleen op vanwege zijn extreem brede beeldverhouding, maar ook vanwege het enorme formaat. Samsung heeft gekozen voor een paneel met een diagonaal van 49", ofwel zo'n 125cm. De Samsung C49HG90 heeft een gebogen paneel met een aanzienlijke kromming van 1800R, dus gelijk aan die van een cirkel met een straal van 1,8 meter. Veel gebogen monitoren hebben een kromming van 3000R, gelijk aan de kromming van een cirkel met een straal van 3 meter. Die zijn dus minder gebogen.

Hoewel we een gebogen paneel bij tv's meestal onzinnig vinden, is dat bij deze monitor helemaal geen overbodige luxe. Vanwege het enorme formaat en de korte kijkafstand die bij een monitor gebruikelijk is, heeft de kromming tot gevolg dat je de hoeken van het beeld nog goed kunt zien. Bij een vlak paneel zou dat lastiger zijn.

Het 49"-paneel is van het va-type. Als je onder een flinke hoek van de zijkant of de bovenkant naar de monitor kijkt, neemt de helderheid enorm af en zie je flinke kleurafwijkingen. Ook zie je dan wat reflecties op het scherm. Zit je midden voor het scherm, dan heb je daar vrijwel geen last van.

Pixels tellen

Het formaat van Samsungs ultrabreedbeeldmonitor is indrukwekkend, maar de resolutie van 3840x1080 pixels is dat niet. In feite is het een half 4k-scherm en in combinatie met het grote paneel leidt dat tot een erg lage pixeldichtheid van 81ppi. Als je plaatsneemt achter het scherm, valt dat meteen op. De weergave van tekst is grof en je ziet duidelijk de pixels. De pixeldichtheid is dan ook vergelijkbaar met die van een 16:9-full-hd-monitor van het 27"-formaat. De meesten zullen dit niet als prettig ervaren en zeker als je gewend bent aan de hoge pixeldichtheid van een smartphone, tablet of monitor met een hoge resolutie, is het een flinke achteruitgang.

Een oplossing kan zijn dat je een wat grotere kijkafstand aanneemt dan gebruikelijk bij een monitor. Vanwege het grote formaat is dat ook zeker mogelijk, al moet je dan wel een diep bureau hebben. Het scherm zelf neemt door de kromming en de grote voet ook behoorlijk wat plek in met een diepte van ruim 38cm.

Software

Een scherm met een 32:9-verhouding is breed genoeg om drie of zelfs vier vensters naast elkaar weer te geven. Helaas is de Snap-functie van Windows 10 niet in staat om meer dan twee vensters automatisch naast elkaar te zetten. Samsung levert Easy Setting Box-software mee, waarmee dat wel moet kunnen. In de praktijk is dat echter lang niet altijd een goede oplossing.

Het lijkt handig; je kunt je scherm indelen in zones, bijvoorbeeld drie vlakken naast elkaar. Software krijgt vervolgens een icoontje waarmee je vensters naar een van de vlakken kunt verplaatsen. Mappen in Windows hebben dat icoontje, Chrome-vensters ook, maar Edge-vensters bijvoorbeeld niet. Bij Media Player Classic zagen we het icoontje zelfs opeens in het midden van het beeld staan, in plaats van in de bovenhoek. Daarnaast sluiten de vensters niet netjes op elkaar aan, zoals ze wel doen met de Snap-functie van Windows, maar er zit een beetje ruimte tussen. Ook is het niet mogelijk om het beeld in meer dan drie zones naast elkaar te verdelen. De software is dan ook niet speciaal gemaakt voor de 32:9-monitor; dat zie je aan de interface waarop een monitor met een reguliere 16:9-verhouding wordt weergegeven.

Desondanks is het 32:9-formaat ook bij productiviteit in sommige opzichten handiger dan twee losse 16:9-monitoren. Met twee monitoren kun je het beeld niet goed in drieën verdelen, je hebt immers een rand in het midden. Het zou fijn zijn als Windows met betere Snap-functionaliteit komt, die je in staat stelt om vensters beter te verdelen. Vooralsnog zul je met andere software aan de slag moeten of je vensters handmatig moeten indelen.

Gamen op 32:9

Door de lage pixeldichtheid is de C49HG90 geen aanrader voor digitaal lees- en schrijfwerk, maar Samsung mikt met het scherm dan ook vooral op gamers. Dat is te zien aan eigenschappen als de verversingssnelheid van 144Hz en de responstijd van 1ms. Het enorme beeld nodigt ook absoluut uit tot het starten van je favoriete game. De lage resolutie valt bij snel bewegende beelden een stuk minder op dan bij tekst en de ervaring in games is indrukwekkend. De extra beleving die het grote scherm geeft, laat in games meteen een positieve indruk achter. Om te kijken hoe de 32:9-resolutie in de praktijk uitpakt, hebben we een aantal verschillende games geprobeerd.

Shooters

Om te beginnen hebben we een potje van het immens populaire PlayerUnknown's Battlegrounds gespeeld. Dat werkt probleemloos op de resolutie van 3840x1080 pixels en de extra schermruimte resulteert in een veel breder blikveld. Handig, want je ziet twee keer zoveel van de omgeving als iemand die met een 16:9-monitor speelt, en je kunt dus eerder een vijand opmerken.

Dat een extra brede monitor een voordeel op kan leveren in games, is voor sommige ontwikkelaars reden om geen afwijkende beeldverhoudingen te ondersteunen of om het beeld zo uit te snijden dat er geen voordeel meer is. Zo werd bijvoorbeeld lange tijd de 21:9-verhouding niet ondersteund in Overwatch. Inmiddels is die ondersteuning er wel, maar wie de game speelt op een extra breed scherm, ziet juist minder van het beeld, doordat er gewoonweg een uitsnede wordt gemaakt waarbij aan de boven- en onderkant informatie wegvalt.

De meeste shooters laten gebruikers echter vrij in de keuze van hun scherm, ondanks het voordeel ten opzichte van andere spelers. Zo speelden we probleemloos Battlefield 1, Doom en Wolfenstein II: The New Order op het Samsung-scherm. In al die games voegt de brede beeldhoek flink wat toe aan de beleving. Op screenshots ziet het beeld er in de hoeken wellicht wat vervormd uit, maar als je recht voor het scherm zit en die hoeken ook echt alleen in je ooghoeken zichtbaar zijn, dan is dat niet storend.

Doom (2016)

Racegames

Het extra brede blikveld komt vooral van pas bij games die je vanuit een cockpit speelt, zoals racespellen en flightsims. We zijn aan de slag gegaan met Eurotruck Simulator 2, Project Cars 2, F1 2017 en Forza Motorsport 7. Al die games kunnen prima met het brede formaat overweg, maar in sommige games moet je nog zelf de field of view aanpassen om ook daadwerkelijk meer te zien in de breedte. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Project Cars 2. Die game geeft je tal van opties voor camera-instellingen en per view kun je de fov aanpassen.

Project Cars 2

Bij Forza Motorsport 7 is de fov niet instelbaar, maar hij staat eigenlijk direct goed als je de game in 32:9-resolutie speelt. het beeld is simpelweg breder dan op een 16:9-monitor, waardoor je als je de cockpitview gebruikt, opeens de zijspiegel en achteruitkijkspiegel goed in beeld hebt. De breedbeeldervaring bevordert racegames enorm, omdat je beter de bochten aan ziet komen of je tegenstanders in de gaten kunt houden.

Forza Motorsport 7

Ook zijn er spellen, veelal oudere titels, die een beetje hulp nodig hebben om goed te draaien op breedbeeldresoluties. Die hulp is er in de vorm van de Flawless Widescreen-software, die fixes bevat voor tal van games. Als je dat programma installeert, worden problematische games automatisch gedetecteerd en worden er patches toegepast die verbetering brengen.

Als een game echt niet overweg kan met de 32:9-verhouding, betekent dat niet dat je het spel niet kunt spelen. Het is uiteraard mogelijk om een andere resolutie met een reguliere beeldverhouding te kiezen, met zwarte balken aan de zijkant tot gevolg.

32:9 proberen op je eigen monitor

Gamen op de 32:9-verhouding is overigens niet voorbehouden aan eigenaren van het enorme Samsung-scherm. Op iedere monitor of tv is het mogelijk om diezelfde beeldverhouding te simuleren door een aangepaste resolutie in te stellen. Uiteraard gaat dat gepaard met zwarte balken onder en boven in beeld als je dit op een 16:9- of 21:9-monitor doet.

Zowel bij Nvidia- als bij AMD-videokaarten kun je aangepaste resoluties toevoegen aan de driversoftware. Heb je bijvoorbeeld een 21:9-monitor met een resolutie van 3440x1440 pixels, dan kun je een 32:9-resolutie van 3440x968 pixels aanmaken. Bij een 16:9-full-hd-monitor kun je de extra brede verhouding nabootsen door een resolutie van 1920x540 pixels te maken. Je hoeft je monitor niet altijd op die resolutie in te stellen. Als je deze resoluties eenmaal hebt aangemaakt, kun je ze bijvoorbeeld in een game selecteren, terwijl je op de desktop de native resolutie van het scherm gebruikt.

Resolutie aanpassen in het Nvidia Control Panel

Het gebruik van een aangepaste resolutie is een handige manier om te kijken of de 32:9-beeldverhouding iets voor jou is. Heb je een kleine 16:9-monitor, dan blijft er natuurlijk weinig van het beeld over. Ook mis je de extra beleving die het grote schermformaat geeft. Op een grote monitor of een tv en bij een korte kijkafstand, kun je het effect van de brede beeldverhouding beter nabootsen.

Een ander voordeel van het gebruik van een aangepaste, bredere resolutie is dat je hogere framerates kunt halen, omdat er minder pixels gerenderd hoeven te worden. Heb je bijvoorbeeld een 4k-monitor en stel je een game in op de 32:9-resolutie van 3840x1080 pixels, dan is het opeens een stuk makkelijker voor je videokaart om een fatsoenlijke framerate neer te zetten.

High dynamic range

De Samsung C49HG90 is niet alleen bijzonder vanwege zijn extreem brede beeldverhouding; het is ook een van de eerste hdr-monitoren die je kunt kopen. Voor hdr-weergave zijn een hoge piekhelderheid en een goede zwartweergave belangrijk; met die eigenschappen is een hoog contrast mogelijk. Als je een volledig wit scherm weergeeft, is de helderheid van de C49HG90 maximaal 263cd/m². In de hdr-modus is dat echter 654cd/m² en dat is voor een monitor zeer helder. Het weergeven van een piek in de helderheid gaat de monitor dus prima af. Omdat Samsung een va-paneel gebruikt, is de minimale zwartwaarde erg goed en dat resulteert in een prima contrast van ruim 2500:1.

Microsoft heeft met de Windows 10 Fall Creators Update ondersteuning toegevoegd voor hdr-schermen. Bij de beeldscherminstellingen in het configuratiescherm is een optie 'HDR en geavanceerde kleuren' verschenen. Als je die inschakelt, wordt hdr geactiveerd, maar het beeld wordt dan erg flets en er lijkt een grijze waas over te liggen. Windows 10 zelf is niet gemaakt om in hdr weer te geven; deze modus moet je dus alleen inschakelen op het moment dat je van plan bent om bijvoorbeeld een hdr-game te spelen of om een hdr-video te kijken. Als de modus is ingeschakeld, herkent YouTube bijvoorbeeld dat je een hdr-monitor hebt en worden filmpjes die dat ondersteunen, in hdr afgespeeld.

Bij het inschakelen van de hdr-modus ondervonden we af en toe een probleem. Het beeld raakte dan in de war, pixels werden als het ware dubbel weergegeven. Alleen een herstart van het systeem loste dat op. Misschien ligt dat aan de combinatie van monitor en videokaart, aan de driver of aan een probleem in Windows 10.

Hdr in games

Er zijn nog niet heel veel games die hdr ondersteunen, maar ze zijn in opkomst. Dat zowel de PlayStation 4 Pro als de Xbox One X games met hdr kan weergeven, draagt waarschijnlijk bij aan de komst van meer games met hdr. Veel games worden immers zowel voor de consoles als voor de pc ontwikkeld. Een voorbeeld daarvan is Forza Motorsport 7; dat biedt zowel op de Xbox One X als op de pc hdr-weergave.

Een andere game die hdr overtuigend weergeeft, is Battlefield 1. De zon die door de wolken breekt of van achter een berg tevoorschijn komt, geeft een indrukwekkend effect. Verblindend fel is het beeld dat van de C49HG90 afkomt niet als je overdag in een verlichte ruimte speelt, daarvoor is de maximale helderheid te laag. Speel je in een verduisterde ruimte of 's avonds, dan ziet het er een stuk beter uit. Met de hdr-weergave van games in Windows lijkt nog niet alles goed te gaan. In F1 2017 konden we hdr wel activeren, maar de kleuren zagen er dan juist fletser uit, terwijl je van goede hdr-weergave het tegenovergestelde verwacht.

Games die geen hdr ondersteunen, kunnen wel profiteren van de backlight in de Samsung-monitor, omdat die lokaal kan dimmen. Die functie kun je in het osd van de monitor instellen en bij gebruik ervan wordt de felheid van de backlight aangepast aan wat op het scherm wordt weergegeven. Dat is echter niet hetzelfde als volwaardige hdr-weergave en zet je de functie in de Windows-omgeving aan, dan levert dat storende effecten op. Je ziet de helderheid dan bijvoorbeeld opeens verspringen bij het openen van een browservenster of map met een witte achtergrond.

Tot slot

We zijn enthousiast geworden door onze eerste ervaringen met een 32:9-monitor. Het ultrabrede formaat is in games een nuttige toevoeging, zeker in racegames of andere spellen met cockpitview geeft het een extra dimensie. Op het eerste exemplaar van Samsung is nog wel een en ander aan te merken; vooral de lage pixeldichtheid. Dat is echt een groot nadeel bij ieder ander gebruik dan gamen. Bij browsen of productiviteitswerk zijn de grote pixels storend. Een ander punt is de prijs van maar liefst veertienhonderd euro. Voor dat bedrag haal je ook een opstelling van drie schermen in huis, of een 'gewone' 4k-monitor én een vr-headset.

Het is fijn om te zien dat games in de meeste gevallen zonder moeite overweg kunnen met de nieuwe beeldverhouding. In de regel kun je stellen dat een game zonder problemen werkt op het 32:9-formaat als hij ook ondersteuning heeft voor de gebruikelijkere 21:9-verhouding of overweg kan met weergave op meer dan één monitor.

Voor productiviteit is deze 49"-monitor dus niet echt een aanrader, vanwege de lage pixeldichtheid, maar het 32:9-concept is voor dit soort werk desondanks interessant. Het kunnen weergeven van drie vensters zonder last te hebben van een rand in het midden is erg nuttig. Het is alleen jammer dat de Snap-functionaliteit van Windows 10 daar niet goed mee overweg kan.

Of het 32:9-formaat toekomst heeft en of meer fabrikanten dergelijke monitoren gaan maken, is nog de vraag. Momenteel maakt alleen Samsung een paneel met de extra brede beeldverhouding en er is maar één formaat beschikbaar. De 49"-monitoren die Samsung en Philips met dit paneel uitbrengen, bedienen een erg kleine niche en het formaat zal waarschijnlijk niet snel een groot marktaandeel verwerven. Als andere fabrikanten willen volgen, moeten ze een nieuwe productielijn opzetten en de kans dat dat snel gebeurt, lijkt klein.

Toch zouden we graag zien dat er meer 32:9-schermen komen. Wat ons betreft dan ook wat kleinere varianten, met een lagere prijs. Het huidige 49"-model is vergelijkbaar met twee 16:9-27"-schermen naast elkaar; een versie die ongeveer net zo groot is als twee 21,5"- of 24"-monitoren lijkt ons een interessant alternatief. Op zo'n formaat zou de lage resolutie minder storend zijn bij tekstweergave.

Samsungs C49HG90 gaf ons niet alleen een eerste blik op het 32:9-formaat, maar ook op het gebruik van hdr in combinatie met een Windows-pc. Die techniek staat nu nog in de kinderschoenen, maar heeft voor games zeker potentie. In tegenstelling tot het 32:9-formaat is hdr zeker iets dat we meer gaan zien op monitoren, ongeacht de beeldverhouding.

Reacties (178)

Wijzig sortering
Ik had dit scherm al vrij snel gekocht toen deze uitkwam maar kwam helaas ook tot dezelfde conclusie.
Heel mooi scherm maar de resolutie valt nogal tegen. Hier ook mijn review over dit scherm.
Waarschijnlijk voor velen compleet offtopic;
Dit is voor mij de reden geweest om voor een 43 inch monitor te kiezen van LG met een resolutie van 4k.
nu kan ik er zelf voor kiezen om 3/4 deel van de hoogte te pakken voor gaming en de over 1/4 deel voor discord, muziek of andere taken die je graag direct in beeld wilt hebben weer te geven. Ik heb hiervoor een 21:9 monitor gehad en ik kan je zeggen ik ben niet voor niets terug op de 'standaard' verhouding ;)

Uiteraard verversingssnelheid is niet zo hoog maar het is wel een 10 bit ips paneel waar ik komend jaar wel mee uit de voeten kan ik ben dan ook een gamer die weinig met shooters heeft.
Ik ben zelf van 16:9 1440p overgestapt naar 21:9 3440x1440 100Hz. Zeer blij met de hoeveelheid ruimte van een ultrawide. 32:9 klinkt mooi maar van mij moet ie minimaal 1440 vertikaal zijn anders voelt het best krap.
Ik heb precies hetzelfde gedaan inderdaad. Al die ultra-wide schermen klinken wel leuk met hun grote diagonaal, maar de meeste zijn helemaal niet zo groot. Dan zijn ze ietsjes breder maar lever je al die verticale ruimte in. Want wat is er nou nog beter dan een 32:9 monitor? Twee op elkaar! ;)
Voor die prijs zou ik eerder voor 4K gaan. Dan heb je ook dubbel de breedte, maar ook dubbel de hoogte. Veelal een meer logische beeldverhouding en beter ondersteund in games, lijkt me.
Ik weet alleen niet of er 4K schermen zijn die HDR ondersteunen, desnoods kun je voor een televisie gaan.
Zijn losse schermen niet handiger ivm het maximizen van applicaties ? Als je op zo’n breed schermen 2 windows naast elkaar wil, moet je dat wellicht manueel sizen?
Windows toets + Links / Rechts lost dat probleem sinds Windows 8 op ;)
nooit geweten, super handig
Wow bedankt! Ik sleepte altijd met mn muis de windows naar links/rechts :D
Handig!
En Win-up = maximise, Win-down = minimise.
Zoals in het artikel wordt gezegd kan dat, ja, maar heeft het een ander nadeel: Op dit scherm met een breedte van 2 schermen worden nog steeds maar 2 vensters ondersteund. Dat is bij wat meer gebruik van deze functie erg irritant in vergelijking met 2 monitoren, want daar heb je 4 vlakken. En zeker op dit soort brede schermen gaat dat in mijn ervaring snel irriteren, omdat je veel lege ruimte krijgt.
Op twee beeldschermen kan ik:
- 1e beeldscherm linkerhoek: mail
- 1e beeldscherm rechterhoek: whatsapp
- 2e beeldscherm linkerhoek: editor
- 2e beeldscherm rechterhoek: terminal (boven) + testscherm (onder)

Maar dat is dan weer irritant op een groot beeldscherm?
Dell levert bij de 21:9 ultrawides de Dell Display manager: http://www.lcd-compare.co...-dell-display-manager.jpg

Ik gebruik een custom layout in de DDM en het werkt perfect.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 19 december 2017 09:55]

Hier ook een tevreden Dell Display Manager gebruiker, al werkt het helaas niet op monitors van andere merken. Alternatief is oa GridMove.

Op de Mac heb je oa Magnet en GridSutra.
Better touch tool met snap functie (of gewoon bettersnaptool) werkt helemaal chill op een mac. Dan kan je gewoon gestures toewijzen aan window snapping naar verschillende hoeken of kanten.
Een dergelijk scherm heeft toch vooral een rol als productiviteittool, zou de resolutie tenminste een fatsoenlijke zijn. 1080p is hiervoor echt te laag. Op mijn werk heb ik nooit aan twee schermen willen wennen, ik vind het teveel geklooi. Zodra deze breedbeeldschermen voldoende betaalbaar worden en een voldoende resolutie hebben zou ik hierbij zweren. Meer intuïtief. Tot dan toe behelp ik mij wel met ALT-TAB, al rijden (slecht geprogrammeerde?) Java applicaties mij hierin wel eens in de wielen, die vensters zijn soms niet naar de achtergrond te trekken als de applicaties druk zijn.
Productiviteit op een 1080p te laag? Dat ligt er maar net aan wat je aan het doen bent en hoe ver je van je monitor afzit. Met een degelijk bureau zit je snel een meter (of meer) van je scherm af, sterker nog de ARBO adviseert vanaf een schermgrootte van 21" al een meter van je scherm te zitten.
Het gaat mij meer om informatiedichtheid, het scherm hoeft niet perse groot te zijn. 1080p is gewoon te weinig hoogte om documenten zonder veel scrollen te kunnen viewen. Naast rechttoe rechtaan documenten zal bij andere informatiedichte software met veel menu's en informatie panelen volt de helft van je scherm verloren gaan voor de eigenlijke content. Menu's naar de zijkanten van het brede scherm verschuiven is hierbij niet altijd een oplossing. 1200p vind ik echt een minimum voor een werksysteem, en zodra je 1400p gewend bent (heb ik zelf nog niet) dan verwacht ik dat je niet meer terug wilt.
correct, ik gebruik een Dell U3415W en wil simpelweg nooit meer iets anders :)
Ik kan met gemak 3 items naast elkaar plaatsen wat ideaal is voor mijn werkzaamheden maar hoeft ook vrijwel niet verticaal te scrollen :)

Heb het scherm nog niet getest met games.
Die Dell heeft dan ook een aangenamere resolutie dan dit scherm. 3440 x 1440 op een 34" geeft best een aardige pixeldichtheid (ongeveer 110 dpi), wat van dit scherm niet echt gezegd kan worden.
Ik zal nu niet direct zeggen dat ik nooit nog wat anders wil, want een 37" met die verhouding en dan een iets hogere resolutie (pakweg 1600 of misschien zelfs 2160 in de hoogte) lijkt me eigenlijk ideaal, maar dit is toch al wel zalig om op te werken/gamen.

Ik gebruik DisplayFusion om mijn display op te delen in stukjes, zodat ik makkelijk vensters kan maximaliseren op bijvoorbeeld 1/3 van mijn scherm, half scherm of volledig scherm.

[Reactie gewijzigd door GORby op 19 december 2017 19:46]

Gezien je opmerkingen over brakke Java applicaties kan ik je deels volgen. Fatsoenlijke software scaled echter normaal. Ook Eclipse (JAVA :P ) is goed werkbaar in 1080p.
Ik doe zelf best wat met websites programmeren en powershell etc. En daar is het best fijn voor maar hogere resolutie is dan wel fijn
Die behoefte is ook helemaal terecht, als ik zie wat sommige mensen tegelijk open hebben (concurrentie van informatie en aandacht). En als zo'n scherm eindelijk wat meer kosteneffectief is dan sta ik echt te juichen aan de zijlijn. Eigenlijk moeten we bedenken of er geen businesscase voor is te maken, hoe vaak je met ALT-TAB loopt te pielen en moet wachten op visueel JAVA-puin. Hersens raken afgeleid en zijn voortdurend aan het schakelen. In het CAD systeem waarvoor ik verantwoordelijk ben zal een dergelijke user case al weer iets makkelijker zijn omdat in een applicatie steeds meer vensters kunnen worden opengezet die echt wat qua informatieaanbod toevoegen. De complexiteit van wat wordt gebouwd neemt alleen maar toe, dus de behoefte om informatie te zien ook.
Dit scherm is vooral gericht op games, staat ook netjes vermeld in de review. De pixeldichtheid is te laag om echt als werkstation te gebruiken en de kleurweergave is ook niet optimaal. Niet een perfect beeldscherm om te gebruiken voor werk lijkt me. Behalve als je misschien in aandelen doet en zo veel mogelijk informatie tegelijk op een beeldscherm wilt weergeven.

Twee beeldschermen werkt nog steeds het gemakkelijkste vind ik, geen geklooi met vensters die niet mooi ingedeeld staan of verspringen. Makkelijk fullscreen weergave van waar je ook mee bezig bent. En zoals in de review ook vermeld staat, mist Windows gewoon functionaliteit met brede beeldschermen.
Mooie aan twee beeldschermen is dat als je een fatsoenlijke hebt kun je de een in landscape view kunt zetten en de andere in portrait als je dan makkelijk vindt.
Dit scherm is vooral gericht op games, staat ook netjes vermeld in de review.
Dit kan met 1080p ook bijna niet anders. Voor flightsimulators en racegames kan dit zeker wat toevoegen. Maar wat Finraziel zich ook afvraagt, of dit met alle games goed uitpakt is een vraag, de verhoudingen van dit scherm zijn wel heel extreem.

Ja, die Windows Snap-functie, om eerlijk te zijn staat die bij mij uit. Het werkt mij meer tegen als mee. Wel kan ik mij voorstellen dat het je in een multi-monitor situatie juist gaat meehelpen, omdat het full screen maken dan vaker hetgeen is wat je juist wilt. Wat ik hierboven ook al zei, voor mijn situatie met een applicatie met meerdere informatieschermen zou een (heel) breed scherm super zijn, al zoek ik dan een grotere verticale resolutie dan dat dit game scherm mij biedt
Ik werk zelf met een 21:9 scherm voor gaming en dan loop je al tegen zaken aan. Veel tussenschermen (zoals hoofd menu en laadschermen) zijn bedoeld voor 16:9 dus zie je veelal zwarte balken links en rechts. Het spel zelf toont dan wel weer 21:9. Maar als ik bv kijk naar Battlefield 1 op een 21:9 scherm let je echt niet veel op de zijkanten, hooguit dat je wat in de ooghoeken ziet. Maar op zo'n 32:9 scherm lijkt me dat alleen nog maar storender.
Ik werk met twee monitoren en vind dat erg prettig. Ik denk overigens als dat een monitor zou zijn er er is goede windows snapping dat ik dat ook fijner zou vinden. Hoewel, als ik die voet zie, dan denk ik wel direct: wat een enorm ding!
Idd ja wat een enorm apparaat.. Ik heb zelf 2x 28" 4k en ga noooit meer terug naar een lagere resolutie. Twee schermen zijn heerlijk!!!

Windows doet trouwens genoeg werk om het simpel te houden, je kan schermen overal op snappen en als je er geen zin meer in hebt druk je gewoon 1 uit ;)

Daarbij komt .. wie wil er gamen op zo'n scherm?? Ik heb heel kort zo'n LG ultra wide gehad, kon er helemaal niks mee. Veel te lage resolutie in vergelijking met mijn 4k scherm en je moet er zo ver vanaf zitten wil je die hele breedte goed benutten.

[Reactie gewijzigd door MaltWisky op 19 december 2017 13:03]

Een handige toevoeging is het gebruik van een virtueel bureaublad (WIN + TAB, dan onderin aanmaken). Vervolgens kun je hier doorheen scrollen met WIN + PIJLTJE. Ik heb deze laatste sneltoetsen toegekend aan mijn horizontale muisscroll. Dit werkt prettig. Alleen zorgen dat je dit niet per ongeluk ook ingame kunt gebruiken :/
Net wat je gewend bent. Veel van mijn collega's vinden 1366x768 prima op hun laptop van 15 inch. Zelf werk ik graag op full hd op 14 inch. Ik heb geen los scherm nodig.
Voor games en mogelijk andere entertainment zoals films is dit soort scherm een optie. Voor productiviteit zou ik (ook met hogere resolutie, dit niet aanraden.

Ik gebruik thuis momenteel een 1440p monitor voor development, mijn IDE op 50% van het scherm, dan internet op de andere 50, e-mail en consoles op mijn laptop scherm (1080p). Het nadeel van zo'n breed scherm is dat er geen randen in het midden zitten, anders kon je gemakkelijk 3 of 4 vensters op een scherm weergeven, dan was dit super nuttig voor productiviteit.

Voor nu dus, entertainment.
Voor productiviteit zou ik (ook met hogere resolutie, dit niet aanraden.
Ik snap niet waarom niet?
Ik heb regelmatig dat ik verschillende soorten documentatie tegelijk wil zien. Dit lijkt me fijn omdat het fysiek over een groot oppervlak verdeelt is en niet zozeer middels een hogere resolutie dichterop elkaar gepakt.
Het nadeel van zo'n breed scherm is dat er geen randen in het midden zitten, anders kon je gemakkelijk 3 of 4 vensters op een scherm weergeven, dan was dit super nuttig voor productiviteit.
Ik snap niet hoe het gebrek aan randen in het midden gaan voorkomen dat je meerdere vensters kunt openen en schikken. :?
Sterker nog, ik denk dat je hiermee je desktopruimte nuttiger kunt geruiken dan, zeg, met twee monitoren.
Je kan bijvoorbeeld je IDE in het midden laten en vervolgens zowel links als rechts extra zooi neerzetten.
Het punt is dat als je dit vaker moet doen dit elke keer handmatig positioneren is, met de snap opties die bijv. W10 heeft kan ik met 1 toetsenkombinatie mijn venster aan de linkerkant van mijn monitor kleven, en met nog een, naar 'n ander scherm of rechts.

Als je dan de hele tijd met je muis vensters handmatig aan het resizen ben krijg ik waarschijnlijk last van OCD + werk ik nog langzamer. Dan heb ik liever losse monitoren ja. Ik heb zo'n 3 a 4 browsers open, een IDE of 2/3 consoles e-mail, skype or work. nog wat losse editors word. Als ik dat allemaal elke keer recht moet gaan zetten (en dan heb ik het dus ook nog niet over switchen van rechts naar links) dan is dat niet efficient.
Heb hetzelfde als koelpasta. Snappen staat bij mij uit, te rigide. Dat snappen in Windows is er ingekomen (heb het vanmorgen gecontroleerd) met W7. Dat dit zo vroeg al was geïntroduceerd deed mij eraan twijfelen, maar ik dacht dat een belangrijke drive achter dat snappen was dat zo het Windows OS beter geschikt zou worden voor gebruik op tabletten, waar het een crime is om met windows te slepen.

Als ik veel windows open heb staan, hebben maar enkele bij mij de focus, die liggen bovenop de andere windows. Op een normaal scherm (1200p) ben je dan met twee windows al aardig gevuld. Daarnaast kunnen allerlei windows open staan die maar deels zichtbaar zijn. Meer is ook niet nodig. Net genoeg m de cpu curve van een taskmanager in de gaten te houden of een explorer met de ontvangende folder open te hebben staan, alleen om makkelijk het pad te kunnen grabben. Het is natuurlijk heel mooi om ook die andere windows geheel zichtbaar te maken. Met wat tunen kan dit ook wel, maar dit kost tijd (productiviteit). Ook ben ik lui, dus die windows komen vaak half over elkaar te liggen. Op zo'n groot scherm heb je een heerlijke ruimte om alles open te zetten en heen en weer te schuiven. Wat mij betreft een ultieme vrijheid. Een einde aan het interpreteren van een stapel explorers naar verschillende paden in mijn taakbalk ;).

edit typo's

[Reactie gewijzigd door teacup op 19 december 2017 22:52]

in W10 is het snappen wat beter, maar inderdaad zat er al in vanaf 7.
Ooh, ik ben niet zo'n 'snapper'. :) Heb dat ook uit staan.
Hoeft voor mij ook niet allemaal tot op de pixel nauwkeurig recht te staan. Over het algemeen is alles een tijdelijke situatie, afhankelijk van wat ik aan het doen ben en welke (soorten) documentatie etc. ik nodig heb.
Snappen wordt dan heel snel irritant omdat ik meer vensters heb met soms maar een klein beetje nuttige informatie. Dat hele indelen in vakjes wordt dan weer een klus waar ik geen brainpower aan wil verspillen dus ik wil juist de ruimte on the fly vrij in kunnen delen. Zo van, venster kleiner maken zodat ik voornamelijk de info zie die ik nodig heb en het dan in een hoek kwakken.

Maargoed, wat ik vooral wou zeggen is dat het voor productiviteit ook een oplossing kan zijn, zo'n brede monitor.
Je kan ook een tiling window manager gebruiken als je linux gebruikt. Erg handig als je veel windows tegelijk nodig hebt. Het is een heel ander concept dan een traditionele window manager met overlappende windows, maar voor sommige toepassingen een verademing. Jammer dat er niet zoiets voor MS Windows is.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 december 2017 12:12]

Leuk voor casual gamen, maar daar blijft het ook bij.

Vond 21:9 al zwaar irritant in de hoeken kijken en qua kleurafwijking.

Ben terug gegaan naar 32” 16:9 4K

Ik wil niet anders meer.
Met 4k moet je flinke concessies doen in framerate en/of beeldkwaliteit. Ik houd het voorlopig lekker bij 1440p@144Hz.
Ik zit ondertussen alweer drie jaar op UHD (Dell P2415Q) en hoewel het er natuurlijk lekker scherp uitziet, vind ik het geen ramp om "flinke concessies" te doen naar FHD of lager. Ik heb immers geen gamecomputer en gamemonitor, maar een computer waar ik ook af en toe een spelletje op speel. :)
Werkt d1t goed full hd in games op een 4k monitor?

Ik speel ook niet meer echt veel games dus maar 4k en de beeldruimte is zo een verademing :)
Het is weinig anders dan een gewone 1980x1080-monitor. :P Wel moet ik toegeven dat het in zeldzame gevallen inderdaad als een concessie kan voelen om geen UHD te draaien. Ik heb trouwens een voor tegenwoordige begrippen vrij zwakke, bijna vier jaar oude R9 270X, dus dan gaan de oren van sommigen hier waarschijnlijk al helemaal klapperen. ;) Ik zal proberen een paar voorbeelden te geven.

Geen concessie
De meeste spellen die ik speel. Denk in de richting van Oxenfree, Broken Sword 5, Ori and the Blind Forest, spellen van Double Fine, spellen van pakweg voor ~2013 in het algemeen.

Voelt niet als concessie
  • Dreamfall Chapters.
  • Syberia 3.
  • Rise of the Tomb Raider. In FHD ziet 't er heerlijk uit met allerlei leuke effecten; in UHD was 't een kwestie van medium of lager met framerate drops. Wel lekker strak in UHD.
  • DmC: Devil May Cry? Ik herinner het me niet maar ik kan me moeilijk voorstellen dat-ie het lekker deed in UHD.
  • Oude games met vervelende oude resoluties. 't is geen CRT, maar andere resoluties dan 1920×1080 en 3840×2160 zien er zelfs met auto-resize (i.p.v. 1:1) niet super-blurry uit. Daarmee bedoel ik niet enkel iets als 800×600, maar ook bv. 1440p. In o.a. de oudere Total Wars kun je namelijk wel de resolutie opkrikken, maar de GUI schaalt niet mee, en dan werkt 1440p lekkerder dan je wellicht zou verwachten. Het is wat minder scherp, maar geen wazige rommel zoals non-native op lagere pixeldichtheid. (Als je echt van plan bent veel te doen met 1440p is het natuurlijk wel wazige rommel; ik bedoel enkel dat het bij wijze van uitzondering verbazingwekkend acceptabel is.)
Voelt als consessie
  • Stories Untold: 't zag er echt heerlijk uit in UHD en hoewel het er ook nog prima uitzag in FHD deed het toch even pijn om de resolutie omlaag te moeten halen in episode 2 (episode 1 was prima).
  • Shadow Tactics: ik hem 'm in UHD gespeeld, fijn spel, maar wel soms met framerate drops tegen of zelfs onder de 30 fps. In 1080p voelt dit spel net alsof je je OS in 1080p draait — in vergelijking een verschrikking.
  • The Vanishing of Ethan Carter: de originele draaide goed in UHD, maar de Redux-versie heeft lagere fps. Maar het ziet er zo mooi uit. De drops onder de 30 fps neem ik dan ook voor lief. Het hoort niet helemaal in dit lijstje thuis want ik vind 1080p in dit spel niet storend, enkel minder mooi.
Maar goed, de enige échte concessie die er bij mij niet meer ingaat zou een FHD-monitor zijn. ;) Want de tekst — bijvoorbeeld op deze website — dat is waar het verschil op zit. En dat djvu'tjes en pdf'tjes leesbaar zijn i.p.v. blurry nachtmerries. Da's voor mij echt een enorme pro. Op bewegende beelden boeit de resolutie weinig, en dat verklaart waarschijnlijk ook waarom Shadow Tactics en Stories Untold, met relatief weinig beweging, eigenlijk de enige spellen zijn waarin het echt als een concessie voelt om met iets mindere instellingen genoegen te nemen. Ik neem aan dat iets als Broken Age, Day of the Tentacle of Dead Synchronicity op dezelfde manier als een concessie zou voelen, maar dat soort spellen draait sowieso tiptop in UHD.
Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde als die van Frenziefrenz.

Met text en browsen is het een verademing. Met gamen valt het een stuk minder op. Misschien dat het er ook aan ligt dat veel games nog geen textures hebben die er echt optimaal gebruik van maken.

Ik heb het met sommige games geprobeerd ondanks dat ik maar een 970GTX heb, en de lage framerate negerend vind ik de beeldkwaliteit nauwelijks opvallen. Ook met 4K video materiaal valt het niet echt op vind ik. Niet echt iets waar ik onmiddelijk mijn videokaart voor wil upgraden dus om echt op 4K te gamen, maar voor non-game toepassingen is het scherm het meer dan waard.

Trouwens, wat me wel opvalt is dat het er in 1920x1080 toch al beter uitziet dan op een gewone Full HD monitor. Die van mij probeert kennelijk toch het beeld wat te verbeteren, het is een beetje anti-alias achtig. En je ziet de individuele pixels een stuk minder.
Pure onzin. Misschien als je de allerlaatste AAA games speelt, maar lang niet iedereen doet dat.

Overigens heb je altijd de keuze om alsnog om 1080p te spelen. Downscaled prima.

Dan heb je dus alsnog de benefits als je gewoon met je desktop in Windows of linux w.e. speelt ;)
Oké, wat jij wil :). Zat games waarmee ik op 1440p met max settings die 144fps niet haal, ook bij games van twee jaar oud. Maar als jij denkt dat ik met 4k dezelfde framerate zou halen, dan mag je dat zeker denken.
Downscalen valt juist tegen. Ik dacht dat het 4op1 mapping is, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Voor serieus gamen is 4K alleen een optie met een GTX1080/Vrga64.
Ik zou net het tegenovergestelde idee hebben. Ik vind 32" eigenlijk te groot en te lomp (in formaat) met 16:9. 21:9 zorgt ervoor dat het scherm niet te hoog is (voor je nek bijvoorbeeld) en toch heb je extra ruimte. Nu hangt het er natuurlijk ook van af hoe ver je van je scherm zit.

Ik zou niet direct meer terugwillen naar een andere monitor (34" 21:9). Ik overweeg zelfs een 2e voor erlangs :)
Ik heb precies hetzelfde helaas is er geen ruimte voor een 2de ultrawide haha
Ja en daarna ga ik mijn achtermuur behangen met LG W7's, want het geld groeit mij op de rug!
Dan moet je IPS hebben, of een curve
Voornamelijk IPS. Ik had eerst een VA paneel met curve, en daar had je ook nog last van gamma shift naar de uiteinden van het scherm. De kijkhoek van VA is gewoon slechter dan IPS, en daar valt vermoedelijk niet veel aan te doen.
Ik heb sinds kort een 21:9 scherm (Acer Predator X34A Zwart) en ben enorm tevreden, niks kleur afwijking. Daarnaast is de immmersie met games behoorlijk toegenomen. 32:9 gaat me wellicht iets te ver, dan moet ik ook verder van mn scherm afzitten denk ik!
Maar ivm die kijkhoek en het kijken in hoeken, is dit scherm toch juist gebogen? Was jouw 21:9 dat ook?
Dat maakt weinig uit. Het is vooral het paneel type dat belangrijk is. Een VA paneel heeft een beter contrast maar slechtere kijkhoeken dan een IPS paneel. En een 21:9 monitor is zo breed dat gamma shift bij een VA paneel harder opvalt (ik zie het bijvoorbeeld ook op mijn 16:9 monitor met VA paneel, maar het is minder opvallend). Dus als je het probleem met gamma shift wil vermijden moet je een monitor met een IPS paneel kopen.
Hebben jullie ook gekeken of de meeste games goed om gaan met de hud bij zo'n brede monitor? Het is immers niet handig als je health en minimap en dergelijke helemaal in de hoeken staan bij zo'n superbrede monitor. Houden de meeste games daar tegenwoordig rekening mee door ze wat meer naar binnen te halen?
Check de racegames en shooters waar ze een screenshot van hebben geplaatst. Daar zie je netjes de HUD in het middelste 'vierkant' van het scherm staan. Of dit bij alle spellen zo is weet ik niet maar bij deze dus blijkbaar wel.
Klopt, sommige games doen het goed, maar was vooral benieuwd naar het gemiddelde zeg maar. Vond het ook wel apart dat daar niks over gezegd werd, is een beetje raar artikel dat niet zo goed lijkt te weten of het een artikel over de beeldverhouding wil zijn of een review van die monitor...
Moet zeggen ziet er mooi uit, ik zelf heb de Acer Predator X34A en die is 4.95MP, en deze is maar 4.15MP.

Sinds ik een 21:9 monitor heb wil ik absoluut niet meer terug naar 16:9, je zit meer in je spellen omdat je meer zie links en rechts, het geeft een hele mooie effect, en denk dat een 32:9-monitor een fantastisch spel belevenis moet geven, vind het alleen jammer dat de resolutie niet minstens 3840x1440 is of hoger, de prijs sta ik wel verbaast om, hij kost nu het zelfde als wat toen mijn Acer Predator X34A koste.
Bij sommige games vind ik dat zelf juist fijn. Maar dat hangt er ook vanaf wat je zelf fijn vind en of je ver van je monitor zit. GTA V heeft de hud in het midden maar dit komt meer omdat het eigenlijk alleen het speel gedeelte ondersteunt in 21:9 cut scènes etc zijn in 16:9
En wat als ik gewoon een spel wil spelen op 1080p ivm performance.
Hoe gaat dit scherm daar dan mee om?

Krijg ik dan gewoon een zwart vlak op de rest van de monitor en rendert het in 1080p in het midden of heb je altijd performance verlies?
Dat staat gewoon in het artikel:
Als een game echt niet overweg kan met de 32:9-verhouding, betekent dat niet dat je het spel niet kunt spelen. Het is uiteraard mogelijk om een andere resolutie met een reguliere beeldverhouding te kiezen, met zwarte balken aan de zijkant tot gevolg.
Mijn excuses. Dank voor de opheldering.
Dan staat 't scherm bij deze in mijn bestellijst bij Azerty.
Hopelijk deze week nog bestellen.
In F1 2017 kun je het aanpassen naar het midden toe
Ondersteunen consoles deze beeldverhouding en resolutie? Voor mijn PC lijkt me dit afgaand op de review echt niets, maar om op te gamen wellicht interessant. Behalve de prijs dan ;)
Nee, volgens mij zitten consoles vast op 16:9. Zelfs als de console het zou ondersteunen kan ik me niet voorstellen dat veel devs er ondersteuning in hun games voor in zouden bouwen.
Qua resolutie is het meestal vrij beperkt, alleen 720p en 1080p, UHD voor de PS4 Pro en Xbox One X, en die laatste kan dan ook nog QHD (en misschien andere resoluties), maar de verhouding ga je weinig aan doen denk ik.
Nee en dat is ook normaal aangezien een console meestal op een tv wordt aangesloten. En die zijn er niet in die verhouding voor zover ik weet.
Waarom is die verticale resolutie altijd zo laag. 1080 Leuk dat het breed is, maar als ik nog steeds 21321903210 keer moet scrollen om iets te lezen word ik ook niet blij van

16:10 Masterrace
Maar dan moet je nog altijd 19189712889 keer scrollen ;)
Het beeldscherm gewoon 90 graden draaien XD

Persoonlijk vind ik 16:9 voor mezelf het fijnste werken en hier heb ik de minste problemen met bijvoorbeeld 2D games of een 2D overlay die na het stretchen niet meer goed uitzien in fullscreen. Wil ik het gevoel hebben dat ik in een game zit dan pak ik liever mijn Oculus Rift of PSVR.
Ik heb al geen plaats voor een 21:9 scherm op mijn bureautje, wil zwijgen over dit monster :P
Al kan de term 1080p met dit scherm wat verwarring veroorzaken.
De "1080" om 1080p verwijst naar de hoogte in pixels...
Ja, dat weet ik, maar vaak wordt gezegd, "voor 1080p gaming heb je geen GTX1080TI nodig", al is die wel aan te raden bij zo'n monitor
Feitelijk is het gewoon 2FHD (2x Full HD) dus 3840x1080.
Het enige waar ik aan denk als ik 32:9 zie, is dat zodra je video's fullscreen aan zet je 2 massive black bars aan de zijkant ziet. Ik vind dit al licht irritant bij mijn Galaxy s8, die 18,5:9 is (of zoiets?). Dit zou bij deze monitors wel verholpen kunnen worden door de video op 1 helft aan te zetten op zijn volle 16:9 formaat. Het is eigenlijk ook maar gewoon een merged dual monitor setup 8)7
21:9 is daarin nog minder irritant afhankelijk van de media. Want bijna alle films ondersteunen 21:9 jammer genoeg krijg je wel zwarte balken met dingen zoals YouTube maar het valt wel mee hoe irritant dat is. En er zijn genoeg plugins om in te zoomen als je dat perse wil
Agree. Ik heb ook een 21:9 gehad, en met (bioscoop)films was dat fantastisch. Daarnaast is de productiviteitsboost op een 21:9 ook delicious. Verder vind ik het voor gamen niet zo interessant.
Soms zijn 21:9 videos zonder black bars te bekijken op youtube. Het ligt aan de uploader die soms black bars in de video zelf verwerkt.

[Reactie gewijzigd door Lucky_Luuk op 19 december 2017 08:30]

Als de videos niet verwerkt zijn om zonder de black bars te kijken heb je een speciale extentie voor.
genaamd: UltraWide Video zelf vind ik de extentie nog niet optimaal aangezien die heel erg inzoomed.
Uiteraard ga je inzoomen als je van een 16:9 naar een 21:9 video gaat op een 21:9 scherm....
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True