Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Elgato-capturekaart kan 4k-beeld op 60fps met hdr opnemen zonder pc

Elgato heeft de 4K60 S+ aangekondigd, een externe capturekaart die 4k-beelden op 60fps kan opnemen op een sd-kaart, zonder dat deze direct met een pc verbonden hoeft te zijn. In combinatie met een pc is livestreaming mogelijk.

Gebruikers kunnen de Elgato 4K60S+ via hdmi op een beeldscherm aansluiten en vervolgens met de opnameknop direct 4k-beelden op 60fps met hdr opnemen. Vereist is dat er een sd-kaart van minimaal 256GB van UHS Class Speed 3 / V30 aanwezig is. Ook is er een audio-input aanwezig. Hogere framerates dan 60fps kan de kaart echter niet verwerken, ook niet bij lagere resoluties dan 4k.

De kaart maakt van hevc/h265 hdr- en avc/h264-encoding gebruik. De accessoire bevat hdmi-in- en -uit en twee usb 3.0-poorten van type-c, waarvan een voor de voeding. Via usb is de kaart met een pc te koppelen voor opslag en livestreaming. Vereist is wel dat de aangesloten pc Windows 10 64bit draait en minimaal 8GB ram, een Intel Core i5 of AMD Ryzen 7 en een GeForce GTX 10xx-kaart of beter bevat.

De prijs van de kaart is 400 euro. Elgato had al wel 4k60-capturekaarten, maar dat zijn pci-e-insteekvarianten. Elgato is een dochterbedrijf van Corsair.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

07-01-2020 • 12:00

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Wat hier natuurlijk bijzonder aan is, waar velen makkelijk overheen stappen, is dat dit een hardware hevc encoder is. Iets wat normaal reusachtig veel rekenkracht vereist, of dure dedicated hardware, koop je nu voor een "klein" bedrag. Als dedicated standalone device die native 4k60 hevc encode is dit heel erg chique, en gaan de toepassingen veel verder dan enkel de spelletjesmarkt. Denk aan werkproces optimalisatie, mechanische debugging (icm een kleine 4k cameramodule) in een fabriek; makkelijk om onderweg mee te hebben in de werkkoffer . Omdat de footprint vh apparaat icm een kleine cam zeer klein is is de toepassing enorm universeel.
HEVC is niet zwaar, een mobiele telefoon van 400 euro kan precies hetzelfde encoden (of beter gezegd een SD855 van 50 euro). En daar zit nog 200 euro aan andere hardware in. Ben benieuwd wat de kosten zouden zijn als je dit op een SD855 platform bouwt.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 7 januari 2020 13:17]

Dat een mobiele telefoon zijn chipset dit kan maakt niet dat hevc encoding niet vreselijk heftig is; h265/hevc video encoding is een factor tien zwaarder dan h.264/avchd: https://blog.usro.net/h-264-vs-h-265-video-codec/

Dat zou je juist meer moeten leren inzien hoe dankbaar je moest zijn met die hardware bouwstenen die deze taken van je overnemen. Wat met cpu rekenkracht alleen was h265 een groot probleem geweest.
Ja, en h.264 is weer een factor 10 zwaarder dan mpeg2... daar gaat het helemaal niet om. De chips om hardware matig HVEC te encoden zijn helemaal niet zo prijzig (een SD855 kost maar 50 eur). Zolang je specifieke hardware ervoor bouwt is het niet zo zwaar. Je gaat toch ook niet klagen dat je i9 traag is in ray tracing?
Precies dit, die Elgato in het artikel is simpelweg wat overpriced, zoals eigenlijk elke capture kaart. Probleem is met de telefoon, dat de USB bandbreedte te laag is om de telefoon als encoder in te zetten.
De meeste kosten zitten in het HDMI gedeelte die de HEVC encoder voedt. HEVC zelf is niet zo spannend.
Avermedia niet, hun 4K capture card met hdr was €150 goedkoper dan de 4k pro mk1 van elgato, 3? jaar lang.
Da's wel een bijzondere beredenering: zolang je specifieke hardware bouwt "is het niet zo zwaar". Jawel, de complexiteit blijft reusachtig, alleen biedt de komst van dedicated hardware bouwstenen uitkomst. Op het moment dat je een taak gaat uitvoeren die niet hardware assisted uitgevoerd kan worden is er een probleem.

Zo is bijv. de complexiteit van bitcoin harvesting nu zo groot dat dit op x86 en gpgpu geen zin meer heeft, en enkel fcpga's uitkomst bieden. Volgens jou beredenering "zolang je specifieke hardware bouwt is het niet zo zwaar" zou de workload daarmee peanuts zijn. Dit is natuurlijk onzin. Door de fcpga's bij bitcoin mining is de workload behapbaar geworden, maar niet minder complex. Dus je beredenering slaat kant noch wal.

Wat vervolgens de prijs van die hardware bouwsteen is die de taak uitvoert heeft nergens iets mee te maken, de complexiteit vd taak blijft zoals die is.

"Je gaat toch ook niet klagen dat je i9 traag is in ray tracing? " Hangt er helemaal van af. Raytracing is per defenitie niet iets wat voor de spelletjesindustrie is ontwikkeld; deden we 25 jaar geleden al op 486 machines (uur wachten voor één frame op 640x480 :) ), en ook niet iets wat vanzelfsprekend realtime gebeurd. Bij het renderen van filmsequences voor grote hollywood producties kan best raytracing voorkomen en dat gebeurd op grote renderfarms. Als je een paar frames uit een filmproductie wilt renderen in een bepaalde precision en dit niet gpu assisted kan dan kan je inderdaad mogelijk klagen dat je xeon workstation er lang over doet ...
Wat voor debiele discussie is. Je hebt het over hoe zwaar HEVC is, maar je baseert dit op het encoden op hardware die niet specifiek gemaakt is voor HVEC. Je conclusie is dus dat generieke cpu niet zo goed zo goed zijn voor specifieke taken als specifieke hardware en dat daardoor die taken zwaar zijn.....

Je BTC vergelijking gaat ook niet op, want daar hebben we het over zeer prijzige hardware. Hier hebben we het over chips van nog geen 5 tientjes...

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 7 januari 2020 22:57]

Graag letten op je taalgebruik en uitingen. Je reactie is ook zeer moeilijk te lezen.

ontopic: je bent een hele rare dialoog met, zoals het lijkt vooral jezelf aan het voeren waarin je een punt probeert te maken die mij geheel ontgaat. Natuurlijk is de baseline om de complexiteit van een proces te veronderstellen een generieke cpu. Want volgens jou stelling is het feit dat er een dedicated hardwareblok voor een specifieke taak bestaat reden om aan te nemen dat die taak in complexiteit dan niet veel voorstelt.

Vervolgens koppel je de prijs van een stuk hardware aan zijn complexiteit, ook weer een foutieve stelling. fcpga's voor bitcoin zijn niet kostbaar wanwege hun complexiteit, maar vooral om het nicheproducten zijn. Als de vraag en toepassing enorm zouden zijn zouden we ze terugvinden op de schappen van de lidl (bij wijze van spreken). Wat wel geld voor hardware hevc encoder/decoders, getuige het product waar dit artikel over gaat.

Daarmee gaat in de basis je beredenering scheef, wat daaruit vervolgens uit voortvloeit zijn vooral misvattingen.
Volgens jouw logica is een relatieve lichte video game zoals bijvoorbeeld CS:GO ook een zeer zware toepassing. Op een generieke CPU is deze game immers niet te draaien. Om het draaiend te krijgen voldoet een eenvoudige GPU, wat een specifiek stuk hardware is, van een paar tientjes.

De vraag voor producten zoals deze capture card is ook niet groot, getuige de prijs van dit product in verhouding tot de hardware die benodig is deze taak uit te voeren.
Ik zie niet in wat een computerspelletje met een complexiteitsfactor van een videoencodingstechniek te maken heeft. GPU's zijn geen dedicated hardware blokken met een enkele functie; sterker nog, middels opencl of cuda api's valt hier prima op te ontwikkelen zodat deze inzetbaar zijn voor een breed scala aan toepassingen. Dus je vergelijking slaat wederom kant nog wal.

maargoed, je bent op een heel vervelende manier met drogredenen aan het proberen een niet bestaand punt te maken. Komt me heel kinderachtig over. Succes ermee.
Als ik het zo lees probeert Koeitje het punt te maken dat zolang je de juiste gereedschappen gebruikt voor de taak dat het i nde uitvoering best mee valt. Kijk naar Raytracing in Videogames. Op een GTX 1070 is dit niet vooruit te branden terwijl dit op een RTX 2060 al een stuk behappelijker is met de Tensor cores die Nivdia specifiek voor taken als raytracing heeft ontwikkeld. De complexiteit is het zelfde, maar de efficientie die word gebruikt is aanzienlijk beter. De Nieuwe Nvenc is hier een goed voor beeld van, waar bij je met de Oude een aanzienlijk slechtere kwaliteit had ten op zichte van x264 encoding op lage bitrates is dat met Nevenc(New) enorm verbeterd en een goed alternatief voor streamers geworden dankzij de tensor cores.

HEVC is zwaarder inderdaad, en ik gok dat om die reden de capturecard gelocked is tot 60fps ongeacht de resolutie. Persoonlijk zou ik mij afvragen wie dit koopt voor 400 dollar/euro. Ik ga misschien kort door de bocht hier mee maar, voor 400 euro kan je een systeem upgrade doen die dit op x264 kan.

Daarbij zou een SD855 het wel kunnen, maar hoe goed? Er zitten nogal wat afwegingne in het make nvan zo'n apparaat en er zal wel meer nodig zij ndan wij ons realiseren wat de prijs beinvloed, en natuurlijk wil Elgato ook marges hebben.
Ray tracen deden we zelfs bijna 35 jaar geleden al op een Amiga met 7Mhz 68000, 24 uur voor een chromen bal op een schaakbord vloer op 320x256.
Maar als je dan bedenkt dat de bouwstenen allemaal bij elkaar misschien net aan 150,- euro kosten jouw gedroomde oplossing voor werkproces optimalisatie een stuk goedkoper en completer gemaakt kan worden voor een stuk minder dan dit apparaat met een aparte camera... Ook zal dat een stuk compacter zijn en zelfs als dat allemaal niet zo belangrijk is dan nog kun je gewoon voor die zelfde 400,- een goede telefoon kopen die het zelfde kan een camera ingebouwd heeft met eigen lichtbron mocht je het nodig hebben en als extra voordeel kun jet ding ook nog eens gebruiken als de film eenmaal op genomen is en je moeders de vrouw wil instrueren de piepers op het vuur te zetten omdat je onderweg bent naar huis en haard.

Het is een leuk ding vast en zeker maar echt spectaculair is het niet, en de enorme hoeveelheid rekenkracht die er voor nodig is valt ook wel mee. Dat een general purpose CPU er niet heel erg geschikt voor is wil niet zeggen dat het enorm moeilijk is om te doen. Het geeft alleen maar aan dat er waarschijnlijk veel dingen in parallel moeten worden berekend bijvoorbeeld. Iets waar een "gewone" CPU erg slecht in is zelfs met 32 cores. Aan de andere kant de processor die hier gebruikt wordt is waarschijnlijk net z slecht in het draaien van een word processor omdat die daar niet voor ontworpen is.

Zware berekeningen voor een bepaalde processoren zijn kinderspel voor andere en in dit geval is het gewoon een kwestie van een processor met de juiste optimalisatie en het is allemaal zo moeilijk niet ook niet als je erg beperkt bent in de hoeveelheid energie die je kunt verstoken (kijk naar de mobiele telefoon als een goed voor beeld van een erg beperkt power budget en toch zonder problemen instaat om 4k filmpjes op te nemen)
Materiaalkosten maken het product niet. Dit zijn nicheapparaten. Aparte camera? Er zit geen camera in? Je kan je uitvoer van je beeldscherm opnemen en streamen, dat gebruiken gamers om wedstrijden uit te zenden vooral, maar ook als source voor de distributie van illegale IPTV-streams.
Ik kan me voorstellen dat er flinke verschillen zijn tussen hevc encoders.
Dat is zeker waar, zo zijn de hardware encoders niet zo goed als de software encode als het top kwaliteit aankomt.
HEVC is ontzettend rekenintensief, er zit echter gespecialiseerde hardware in je telefoon, net als in dit kastje, die de encoding verzorgt.
Ja, daarom heb je specialistische hardware zoals die wordt ingebakken op bijvoorbeeld Snapdragons. Je verwart specialistisch met duur....dat moet je niet doen.
Ik verwar helemaal niets. Ik vind dat je een behoorlijke oversimplificatie neerzet.
Op welke manier? Hardware HEVC zijn goed in 1 ding. En dat doen ze heel goed. That's it. Je klaagt toch ook niet dat je i9 heel erg traag is in ray tracing...
Dat een hardware encoder een groot voordeel is, maar waarom moet je dan nog steeds een stevige pc (8GB 6th gen i5/Ryzen 7) hebben als je hem daar aan wilt hangen? De encoder heeft dan toch al het zware werk gedaan?
Omdat HEVC decoding net zo hard heel processorintensief is, en veel PCs daar nog geen acceleration voor hebben.
In wat voor gevallen / toepassingen is dit legaal?
Waarom zou het illegaal zijn? :?
Wat zou je op moeten nemen (naar een SD-kaart) van je tv behalve zaken als content van on-demand streams (Netflix etc) of blue-rays? Goed, gaming wordt genoemd (heb ik nooit begrepen) maar daar zijn al oplossingen voor, en worden vaak live gestreamd.
Dit is echt wel bedoeld voor gamers en streamers hoor. Het gaat om een dochterbedrijf van Corsair, dat zich sterk op gamers richt.

Bovendien betwijfel ik dat deze HDMI input HDCP ondersteund, iets dat vereist is om hoge qualiteit te streamen van elk relevant platform (Netflix, Hulu, Apple ...). Ook veel set top boxen gaan geen video weergeven op een video output dat geen HDCP ondersteund.

Het is niet omdat jij het nut niet inziet van de toepassing waarvoor dit apparaat gemaakt is, dat het door anderen daarvoor niet nuttig kan bevonden worden.
HDCP is redelijk makkelijk te omzeilen en hoeft echt niet altijd een probleem te zijn.

Een goedkope splitter van AliExpress is vaak al genoeg :X

Zie ook:
https://www.tweaking4all..../remove-hdcp-hdmi-signal/
https://forums.hardwarezo...2018-edition-5773922.html
https://hackaday.com/2015...tter-is-also-a-decrypter/

Edit: ik wou alleen een toevoeging geven aan de HDCP opmerking, verder ben ik het met je eens :*)

Ook zie ik nu dat ik niet de eerste ben die dit aangeeft, excuses 8)7

[Reactie gewijzigd door Ghxst op 7 januari 2020 13:54]

Geen probleem hoor :)

Ik weet dat je inderdaad vrij eenvoudig HDCP kan strippen, maar de schuldige daarbij is de apparaten die daarvoor gemaakt zijn, niet deze capture kaart vind ik.
Laat ik mijn vraag anders stellen; wat maakt het opnemen van dergelijk beeld (ongeacht de aard van de content die je delen wilt) illegaal? :? Jouw reactie lijkt namelijk te suggereren dat beeld opnemen (ongeacht de content/bron) per definitie illegaal is?
Wat zou je op moeten nemen (naar een SD-kaart) van je tv behalve zaken als content van on-demand streams (Netflix etc) of blue-rays?
En om jouw vraag te beantwoorden; wellicht how to video's opnemen bijvoorbeeld, hoe je dingen in bepaalde programma's of games kan bereiken? :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 januari 2020 13:56]

4k 60fps vanuit je ps/xbox streamen is onmogelijk. dit kastje zorgt ervoor dat, dat wel mogelijk is.

al kan de huidige generatie het uberhaupt nog niet aan om op 4k en 60fps te spelen is dit echt gemaakt voor de toekomstige generatie xbox/ps
Je gameplay opnemen? Films/series opnemen vanuit legale bron voor thuis gebruik
Welke Legale bron moet ik dan aan denken?

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat dit al niet is toegestaan omdat je dan een kopie maakt.
Je mag prima een kopie maken van de blu ray. Daar betaal je thuiskopie heffing voor. Alleen mag je hem niet delen.

En je mag geen software/hardware gebruiken om thechnishe beveiligingen te omzeilen. En dat kan je misschien op deze manier doen. Maar of een rechter daar in mee gaat is de vraag.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 7 januari 2020 12:12]

Nou "prima", je mag een kopie maken maar je mag niet de DRM omzeilen, dat doe je met deze kaart wel dus vandaar dat ik benieuwd ben of het dan wel legaal is.
Het zijn 2 weten die elkaar tegen spreken(zoals zoveel). En is dus de vraag welke wet de rechter belangrijker vind.
Hangt er vanaf. Als dit apparaat HDCP ondersteunt, zal het beschermd materiaal niet opnemen. En ik denk zelfs dat dit een verplichting is, als je de term HDMI wil gebruiken op je poorten.
Precies, aangezien het een duidelijk bekend merk betreft waar sancties tegen mogelijk zijn, hoef je niet te verwachten dat het zonder modificatie HDCP beveiligde bronnen op zal nemen.
En dat kan je misschien op deze manier doen.
Waarschijnlijk niet, er is zoiets als HDCP....
Chinese HDMI splitters verwijderen HDCP en zijn vrij verkrijgbaar op Alieexpress en ebay. Maar goed volgens mij rip je Blu ray direct van een disc en niet via het afspelen.

[Reactie gewijzigd door ELD op 7 januari 2020 12:25]

Met normale hardware gaat het je niet lukken om een bluray af te spelen met deze capture card aangesloten ivm HDCP. Dit kan je omzeilen met "foutieve" HDMI splitters uit verre landen, maar met normale hardware zal het je niet lukken.
Kan ook met een niet foutief product en een soldeerbout. Zolang het geen single chip splitter is kun je de microcontroller uitschakelen of verwijderen en dan is het ding per direct net zo "dom" als een foutieve chinese.
klinkt een goedkope hdmi splitter toch een stuk makkelijker
Klopt, alleen is het maar afwachten wat je krijgt. Ik heb hier meerdere goedkope splitters die er aan de buitenkant exact hetzelfde uitzien, maar dat vanbinnen niet zijn. Krijg je dan toch een niet werkende, dan kun je alsnog je doel bereiken.

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 7 januari 2020 17:17]

Welke Legale bron moet ik dan aan denken?

Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat dit al niet is toegestaan omdat je dan een kopie maakt.
Je moet aan gameplay denken eigenlijk. Het zal makkelijk zijn om een BR gewoon te rippen als mensen dat echt willen doen.

Elgato staat meer bekend om youtubers en gamers die content willen streamen en of opnemen.
Denk aan lokale potjes Smash bro's op de Nintendo Switch.
De nieuwste of nog uit te komen consoles met 4k HDR ondersteuning.
Is niet mogelijk*: De capturecard vereist dat je HDCP uitschakelt, waarbij de meeste legale (video)bronnen weigeren af te spelen (zowel PC als consoles).

*Dit kan je omzeilen door "twijfelachtige" HDMI splitters te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 7 januari 2020 13:11]

Als je de HDMI-output van je camera gebruikt, zijn de beelden doorgaans legaal. Denk aan vloggers en documentairemakers. Veel camera's (systeemcamera's met videofunctie) kunnen intern maximaal 30 minuten opnemen of raken al eerder oververhit. Door een externe recorder zoals deze te gebruiken, kun je uren opnemen.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 7 januari 2020 12:41]

De opname limiet op cameras van 30 minuten heeft niet direct een technische oorsprong, maar vooral een belastingtechnische. Op het moment dat een fotocamera langer dan 30 minuten kan opnemen wordt het volgens regelgeving een videocamera en moet er meer belasting over betaald worden: https://techyx.nl/30-minuten-video-limiet-vervalt-mogelijk/
Dat klopt. Dat neemt niet weg dat er camera's zijn zoals de Sony A5100 die de softwarematige 30-minuten limiet niet eens halen en dat bedoelde ik :-)
Ik stream zelf met de Sony A5100 met een elgato cam link en een dummy batterij. Werkt perfect kan gewoon uren streamen.
Inderdaad. Ik heb tweemaal een Sony A5100 voor een multicam setup en gebruik die in combinatie met tweemaal een Avermedia Live Gamer Portable 2, die natuurlijk ook voor andere toepassingen dan gamen kan worden gebruikt.
Wat zou hier illegaal aan zijn? Je gaat hier waarschijnlijk geen blu-rays mee rippen want daar zit HDCP op.
Het is bedoeld om je gameplay, al dan niet van een console, op te nemen danwel te streamen.

Het apparaat ondersteunt geen HDCP dus zonder meer een film of serie opnemen zit er niet in.

Elgato timmert overigens al een tijdje hard aan de weg in de markt voor streamers; bijna al hun huidige producten richten zich daar heel sterk op.

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 7 januari 2020 12:22]

Zal het alleen voor games zijn
Wat is precies het grote voordeel van zo'n kaart ten opzichte van bijvoorbeeld shadowplay?
werkt ook met consoles
Dat je hiermee footage kunt opnemen van ook consoles bijvoorbeeld.
Voorheen gebruikte ik een capture card om (toentertijd) XBOX 360 gameplay op te nemen.
Op en PC is het een stuk makkelijker om te doen op softwarebasis.

Ook zou je kunnen stellen dat wanneer je je PC gameplay (of wat dan ook) opneemt via zo'n externe capture card, je je PC kracht overhoud om zich te richten op de taak waar het mee bezig is.
Het opnemen van de games die je speelt (softwarematig) kan best wat kracht van je computer in gebruik nemen.
Iets als ShadowPlay werkt toch alleen op de PC in kwestie? Dan lijkt het antwoord me vrij vanzelfsprekend, zelfs als het geen performance impact zou hebben. ;)
Je kunt met een capture kaart beeld opnemen van een ander apparaat, dit hoeft niet per se een console te zijn, maar kan ook van een andere PC zijn, zodat je op die PC meer game performance hebt / overhoudt doordat de PC zelf niet ook nog eens de encoding voor opname en/of stream hoeft te doen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 januari 2020 12:56]

- Werkt met consoles
- Heb je wel eens geprobeerd 4K60fps op te nemen via NVENV/Shadowplay?
- 0 performance impact
Er zijn natuurlijk al wat langer capture cards op de markt voor 4K. Ik gebruik zelf echter een 21:9 aspect ratio (3440x1440) waar eerdere capture cards niet (goed) mee overweg konden. Ik kan zo snel geen specifieke 'ondersteunde resoluties overzicht' vinden. Iemand hier toevallig wel al een specifiek resolutie overzicht gezien?
Dit kastje komt tussen je PC HDMI bron en je monitor scherm in begrijp ik. Limiteert dit je monitor scherm dan ook direct op 60fps of geldt dit echt alleen voor de opname?

[edit] Aangepast omdat men mijn vraag verwarde met opname op een PC.

[Reactie gewijzigd door 3raser op 7 januari 2020 13:36]

U begrijpt dat verkeerd ...ding hangt aan je scherm :"zonder dat deze direct met een pc verbonden hoeft te zijn".
Het hangt aan het apparaat dat de output regelt (PC, Xbox, PS4, etc..) Voor het opnemen is geen PC vereist.
Nou, hij hangt aan een HDMI-bron. Dat kan een game console zijn of een camera. Maar je kan 'm ook plaatsen tussen je pc en monitor. In het laatste geval kan het ding stand alone werken (en de beelden op een sd-kaart wegschrijven) of via usb een tweede verbinding met de pc hebben.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 7 januari 2020 12:38]

Goede en belangrijke vraag van 3raser. Die post mag van mij best een +1 of +2 krijgen.

Om antwoord te geven op de vraag van 3raser: waarschijnlijk het laatste. De limitering tot 60 fps geldt dan niet voor het scherm dat je aansluit op de uitgang van de capturekaart. Er zijn althans producten die zo werken. De Avermedia Live Gamer Portable 2 plus geeft bijvoorbeeld 4K door terwijl de opname slechts in HD is. Ik neem tenminste aan dat het aantal fps dan ook ongewijzigd wordt doorgegeven van de input naar de output.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 7 januari 2020 14:47]

Dit is volledig gericht op gameplay opname. Gezien de opstellingen op de website met ondersteuning voor het verkopen van verlichting en greenscreens kan je als gamer leuke opnames maken. Ziet er echt wel tof uit !
Heb thuis zo de USB elgato, werkt als een zonnetje samen met OBS studio.
Wij doen een live uitzendingen van 7-8u lang en slaan deze dan tegelijk lokaal op.
Dan is zo een extra opslag "inline" wel nog interessant en de prijs valt ook mee.

[Reactie gewijzigd door Bein Stuyle op 7 januari 2020 13:20]

Kon de GoPro8 (-chip) ook geen 4K en HDR opnemen in H265 ?
Ik heb verschillende Youtubers heel erg horen klagen over Elgato capture producten, is dit nog steeds een issue?
Als de bitrate echt hoog genoeg is, is het wellicht interessant voor systeem camera’s met 30 min limiet. Kan er ook proress mee opgenomen worden zoals een externe recorder als een ninja of shogun?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True