TP Vision brengt Philips Fidelio X3-koptelefoon uit voor 350 euro

TP Vision brengt de Philips Fidelio X3-koptelefoon maandag uit voor een prijs van 350 euro. Deze koptelefoon werd in januari aangekondigd en past in het streven om de Philips-merknaam Fidelio steviger in de markt te zetten.

TP Vision benadrukt dat de Philips Fidelio X3-over-ear-koptelefoon over een open achterkant beschikt, zodat de oren van de luisteraar niet zijn afgesloten van omgevingsgeluiden. Doorgaans levert zo'n open back-ontwerp een wat ruimtelijker geluid op, al betekent het wel dat er geluid hoorbaar kan zijn voor eventuele omstanders.

De koptelefoon beschikt over meerlaagse 50mm-drivers van polymeer waarbij een gelvulling voor extra demping moet zorgen. De dubbellaagse oorschelpen beschikken over memory foam, moeten trillingen beperken en de drivers zijn te gebruiken bij een hoek van 15 graden. Verder is er een zachte binnenste hoofdband om de koptelefoon goed te laten passen.

De constructie van de Philips Fidelio X3-koptelefoon bestaat uit staal en leer en komt met een afneembare kabel met een lengte van drie meter. De koptelefoon is vanaf maandag beschikbaar voor een prijs van 350 euro.

Philips Fidelio X3Philips Fidelio X3Philips Fidelio X3

Door Joris Jansen

Redacteur

24-08-2020 • 18:05

65

Reacties (65)

65
63
42
4
0
10
Wijzig sortering
Zo te zien aan de specs zijn het nog steeds dezelfde 50mm drivers als de eerste half-open zilverkleurige matchline HiFi Headphones van philips, van begin deze eeuw.
Daarna kwam de zwarte Cineos met dezelfde drivers, daarna de Fidelio X2, en vervolgens de X2 HR.
Ze hebben ook allemaal exact dezelfde specs, en zware OFC kabel.

Ik heb/had ze allemaal, en als je éénmaal gewend bent wil je niks anders meer.
Het lijkt wel een mini 3-weg speaker, laag, midden, hoog komen over alsof ze allen een eigen bron hebben.
Je hoort echt verschillende lagen.
Nadeel van de half open constructie is dat de basweergave wat matig kan overkomen, als je daar doorheen kunt kijken heb je een top geluid.
Ik weet dat ze ook gebruikt worden om muziek af te mixen vanwege de natuurgetrouwe klank.
Dit zijn echt van die headphones waarmee je nieuwe elementen ontdekt in de muziek die je al jaren luistert.

Nadeel van de Matchline en Cineos was de bouwkwaliteit, dit is met de Fidelio series behoorlijk verbeterd.
Maar wel vreemd dat TP Vision er mee komt, aangezien de vorige modellen allemaal van Gibson kwamen; ben daarom vooral benieuwd naar de bouwkwaliteit.
Wel spijtig dat ze elke keer 50-100 euro duurder worden.
Ik weet niet of de X1 dezelfde drivers heeft, maar daarvan vind ik dat ie juist een erg goede bas heeft voor een open koptelefoon. De reviews waren daarover ook positief verrast.

En zeker mee eens over het natuurlijke geluid. Ik heb nooit het gevoel gehad dat er op laag midden of hoog iets aan te merken is. Het klinkt zoals het moet horen.
Zijn ze ook geweldig voor gaming en movies? Ik heb namelijk de Amiron Home en jeetje, echt vette koptelefoon! De X3 vind ik zo mooi, de earpads ook :3.

Ik gebruik trouwens APO Equalizer met Peace addon om bepaalde frequenties in te tomen zoals de sibilance.
Het geweldige van mijn x2 vind ik de geweldige respons op equalizers! Zeeeer diepe gedetailleerde bass en iets meer hoog met een enorm ruimtelijk geluid voor destijds 300 euro (6 jaar terug?!). Enige nadeel was de hoofdband. Met tieraps moeten vastzetten doordat de band te ver doorzakt en te veek op het hoofd hangt. Verder geweldige koptelefoon, zowel voor muziek als voor ruimtelijk beeld bij games.
En zo is/was de Philips SHP9500 een van de beste koop voor de prijs voor competitief gamen.
Als ik me niet vergis is Gibson in 2018 failliet gegaan en heeft Philips de ontwikkeling van audioapparatuur bij TPV ondergebracht.
Waarom zou ik een TP-Vision koptelefoon nemen voor dat mega bedrag? Zou ik eerder een Sony WH-1000XM3 voor €227 nemen of het neusje van de zalm, een WH-1000XM4 voor €379.

Overal hoor je van audio liefhebbers dat die headphones het beste zijn. Ik zie dan ook echt niet waarom iemand een TP-Vision zou halen.
Ik weet het niet. Heb zelf de 1000XM3's geprobeerd, en die waren bij lange na niet de beste. Zelfs mijn Beats zijn voor mij beter (heb de Sony's dezelfde dag nog teruggestuurd en de Solo Pro van Beats gekocht). Denk dat de Fidelio's meer audiophile gericht zijn t.o.v. allround zoals de Sony's. De Sony's zijn meer voor onderweg, met focus op functionaliteit, waar de Philips meer focussen op audiokwaliteit. Denk zelf dat mensen die de Sony's de beste noemen nog nooit geluisterd hebben naar een koptelefoon als de Philips of een vergelijkbare audiokwaliteit focus koptelefoons.

Vergeet niet dat de Philips Fidelio lijn best wel een hoge reputatie heeft (voor zover ik weet). Overigens is dit een open back koptelefoon, die een heel ander soort geluid geeft dan een closed back, noise cancelling koptelefoon.

Zelf heb ik de Philips SHP9500, welke dezelfde drivers zou hebben als de Fidelio X2 (of was het X1...).

[Reactie gewijzigd door computer1_up op 23 juli 2024 08:20]

Denk zelf dat mensen die de Sony's de beste noemen nog nooit geluisterd hebben naar een koptelefoon als de Philips of een vergelijkbare audiokwaliteit focus koptelefoons.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens hoor, maar het blijft persoonlijk natuurlijk; ik zou voor onderweg ook de XM3 of 4 kopen boven de Senheissers, B&W's en Bose kanshebbers die ik tot nog toe heb gehoord. Ik ben zelf toen mijn Bowers & Wilkins P5 stuk was voor de MDR-1000X gegaan (de eerste) maar toen de XM3 uitkwam heb ik weer ruim een uur in Hifi Klubben gestaan om hem te vergelijken met zijn concurrentie: oordeel: nog steeds mijn favoriet voor onderweg.

Thuis een Audeze LCD-2 en AKG op een fatsoenlijke DAC en amp, dus het is niet dat ik niet beter weet. Hoop ik. Als mijn eerste iteratie van deze koptelefoon stuk is koop ik vermoedelijk diezelfde week nog een XM3 of 4, wil hem eerst nog even horen, is het nog niet van gekomen :-)

N.B. ik bedenk net dat we ook een Philips Fidelio M1MKII hebben liggen, ik heb die voor mijn vriendin gekocht. Prima ding, zit lekker. Maar ik prefereer toch echt de Sony hoor.

[Reactie gewijzigd door john milton op 23 juli 2024 08:20]

Tjah, over smaak valt niet te twisten ;-) Heb ondertussen een aantal koptelefoons geprobeerd, en mijn eerste "audiophile" optie was een Hifiman HE4XX, op een Schiit Magni 3 en CA DacMagic 100. Vlak daarna had ik mijn SHP9500 binnen.

Mijn probleem wat ik had met de XM3's was dat ik de bass té sterk vond, en ironisch genoeg vond ik dat bij de Beats een stuk prettiger. Begrijp me niet verkeerd, flinke bass is wel lekker maar ik vond het bij de Sony's niet helemaal in de balans die ik fijn vind.
Daar ben je zeker niet de enige in!

Leuk merk he, Schitt. Ik heb een paar jaar een Magni op het nachtkastje gehad en getwijfeld voor bij de pc om daar Schiit neer te zetten. Uiteindelijk voor een Denon PMA-1600NE gegaan omdat die óók de KEF LS-50's aan kan sturen die ik als monitors gebruik.

Je kunt dat bij de Sony's trouwens wel goed aanpassen in de app, de hoeveelheid bass. SHP9500 nooit gehoord, maar ik geloof je direct dat die lekker klinkt!
Ik heb inderdaad eens even met die app zitten spelen, maar mogelijk niet echt goed genoeg. Moet ik wel bij zeggen dat ik de Sony's ook niet bijzonder prettig vond zitten en ik vond ze redelijk fragiel aanvoelen. Dat kan aan mij liggen, maar het gaf me zeker niet de indruk waar ik op gehoopt had.
Mijn MDR-1000x heeft die app niet, dus ik papegaai ook maar de reviewers en mensen van head-fi die zeggen dat je daar echt flinke verandering mee teweeg kan brengen.

Wat betreft de bouw geef ik je wel gelijk, dat voelt bij een B&W meer premium. Vind hem sowieso niet mooi eigenlijk, maar ja. Keuzes he. Ik hoop dat mijne het nog even volhoudt en dat ik dan voor de XM5 kan gaan en dat die dan een geheel nieuw design heeft ;-)
Ach ja, een koptelefoon moet in de eerste plaats goed klinken. Oude Beats? Nee dankje. Ik had hiervoor de Beats Studio 2 Wireless, en die vond ik redelijk klinken, maar vooral ook lekker zitten. Toen ik echter mijn Solo Pro's kocht, was dat toch weer een flinke stap vooruit.

Wat speakers betreft zit ik redelijk retro :-P Audiolabs Symbols uit '93 (lekker made in NL) en een Onkyo TX-DS575X uit '03. Heb ook nog een oudere JVX RX-508V staan en een setje Bose 201's die ik gekregen heb van mijn pa. De eerste lijn, uit 1982. Die dingen zijn 16 jaar ouder dan ikzelf :-)
Koptelefoon word de nieuwe hifiman met de bluetooth dac module die er aan gekoopeld kan worden. En qua speakers... quad esl 57

Ik hou dus zelf meer van planar tech in muziekweergave
De Sony 1000XM3 & 4 zijn de beste ANC koptelefoons, voor de echte liefhebber is het natuurlijk het beste als er niets is wat het geluid zoals het bedoeld is beïnvloedt. Voor die groep is er de Fidelio lijn.
De ANC kan ook uit.
En als je de reviews leest dan zijn de Sony's zelfs zonder een van zoniet dé beste in dit prijssegment. Met ANC de beste in elk segment.

Ben wel benieuwd naar het geluid van deze, maar ik neig nu al naar overpriced...
Daarvoor moet je 'm toch eerst hebben gehoord voordat je zoiets kunt zeggen...
De Sony heb ik gehoord, de voorganger van de Philips ook. Mijn voorkeur gaat naar de Sony omdat die beter past bij mijn muzieksmaak. Die van Philips voelden wel premium :)

Maar de reactie hierboven krijgt een +2 omdat 'ie zegt dat Fidelio wel een naam hoog te houden heeft. Ik gok dus zo dat hier veel Philips fans zitten. Prima, maar niet netjes om er op de modereren...
Wat je zelf al aangeeft. In dit prijssegment. De Fidelio is duidelijk in een ander prijssegment geplaatst.

Daarnaast is de Sony een goede koptelefoon. Ik heb hem hier liggen. ANC staat hier standaard uit, omdat het rare dingen doet met de muziek die ik niet wil. Zonder ANC blijft ook een goede koptelefoon over, maar het is zeker niet de beste BLUETOOTH koptelefoon die ik heb gehoord. De Fidelio is bedraad. En om die reden, met daarbij de prijs, verwacht ik een betere geluidskwaliteit. Maar de praktijk zal dat moeten uitwijzen.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 23 juli 2024 08:20]

Eerlijk gezegd, de Sony moet het hebben van zijn features, zoals wireless en ANC. Een bedrade open back koptelefoon van zeg 150 euro klinkt al een stuk beter. Dus nee, de Sony is qua geluidskwaliteit absoluut niet de beste, maar dat wil niet zeggen dat het een slechte koop is, integendeel in dit geval.
Er is niet zoiets als een beste apparaat voor alles of iedereen. Ik wil bijvoorbeeld met mijn bluetooth koptelefoon kunnen bellen. En dan is de microfoon van de Sony echt niet beter dan de concurrentie.
Helemaal met je eens, noice cancelling is voor onderweg. Thuis heb ik een sennheiser op.
Sennheiser HD580? Ik begreep van een ex-studioeigenaar dat dat de beste koptelefoons ooit zijn. Hij wilde zijn 2jr oude HD600 zelfs ruilen voor de HD580 die echt al oud is.
Dan heeft hij (en jij) nog nooit een Stax beluisterd. :) Ooit omschreven als 'The best 20.000 dollar speaker you can buy for 600 dollar". Er komt echt niets maar dan niets in de buurt tenzij het ook een elektrostaat is. 7 Hz - 40 kHz vlak. Volkomen natuurlijk geluid. Inmiddels in Nederland helaas stukje duurder dan die 600 dollar/euro, maar iedere cent waard.
Philips Audio en Tv heeft helemaal niets meer met Philips te maken behalve de naam die ze al jaren geleden verkocht hebben. Laat staan dat ze R&D al jaren voor die verkoop al op een lager pitje hadden staan. Maak je dus geen illusie dat dit apparaat nog de nostalgie/kwaliteit van Fidelio ambieert. Sinds TP Vision de naam gebruikt is de kwaliteit harder achteruit gerold dan het niveau van de Amerikaanse president.

[Reactie gewijzigd door Camerman op 23 juli 2024 08:20]

Dat is de laatste 20 jaar alleen maar vooruit gegaan.
Wat je doet is een beetje appels met peren vergelijken. De Sony is een noise-cancelling koptelefoon, de Fidelio niet. Een audio-liefhebber zal voor een serieuze luistersessie niet een NC-koptelefoon inzetten, maar juist een open-back koptelefoon.

Dus alhoewel de Sony in de NC categorie een erg goede is en vaak aangeraden wordt, wordt hij voor serieus luisterwerk in huis voorbij gestreefd door heel veel open-back modellen.
Of deze nieuwe Fidelio ook goed klinkt, zal de praktijk moeten uitwijzen,
Dit is geen draadloze, gesloten koptelefoon met noise-cancelling. Als je je dat wel zoekt, dan is de sony één van de betere keuzes.
Het gaat hier om een bedrade, open koptelefoon voor audiofielen die vermoedelijk ook een specifieke opstelling met koptelefoonversterker hebben.
Beide koptelefoons zijn compleet anders en heel lastig met elkaar te vergelijken ondanks de nagenoeg dezelfde prijzen. Ik noem mijzelf geen audiofiel en zal dat ook niet worden maar ik waardeer heel mooi/goed geluid. Ik heb eens de XM3 geprobeerd en deze viel tegen. De ANC is echter wel uitstekend, ik denk dat de prijs meer is gericht op de ANC. Qua geluid, nee. XM is meer gericht op mensen die het baat hebben bij ANC.
Omdat veel mensen niet voor kwaliteit van het product gaan. Kijk naar Beats (kijken, niet luisteren). Geluidstechnisch nogal teleurstellend, kunstmatig gewicht toegevoegd zodat het niet te goedkoop voelt en bakken aan marketing erom heen. In veel films/series product placement en bekende artiesten lopen er ook mee rond. Is dat omdat het kwalitatief zo super is? Nee, ik denk dat 'ermee gezien worden' en 'erbij horen' voor sommige mensen zwaarder kan wegen dan de kwaliteit van hetgeen het product hoort te doen.
En tja, het zelfde geldt voor de merknaam Philips. Thans, dat hopen ze bij TP Vision dan maar :p
Vroeger zou ik het met je eens zijn geweest. Echter... Inmiddels bezit ik de Solo Pro's van Beats, en dat is nádat ik de Sony 1000MX3's heb geprobeerd. Sinds dat Apple achter het stuur zit bij Beats zijn ze er stukken op vooruit gegaan, althans ze zijn langzaam op het punt aan het komen dat het best goede koptelefoons zijn in vergelijking met de concurrentie.

Ik vond de Sony's maar goedkoop en fragiel aanvoelen, niet comfortabel en het geluid was simpelweg niet mijn smaak. Ik vind de Beats die ik nu heb ietwat gebalanceerder, en minder "heftig". Maar zoals ik al eerder zei, over smaak valt niet te twisten.
Dat wilde ik net schrijven. Waarom deze als je voor een kleine €30,- meer het beste van het beste hebt...?

Prima hoor die -1 maar even voor mijn beeld:
"Deze reactie is een flamebait, troll of belediging van een andere gebruiker."
Hoe dan?

[Reactie gewijzigd door Audioot op 23 juli 2024 08:20]

Voor onderweg is de draadloze WH-1000XM3 wel fijn, vooral dankzij de noise cancelling, maar als je graag glashelder, neutraal en hoge kwaliteit (niet compressed) geluid wilt met zo min mogelijk vervorming, dan ga je snel naar een kwalitatieve bekabelde koptelefoon.

Ja de XM3 klinken wel goed, maar voor thuis als er niet teveel geluiden zijn en andere mensen, is een goede open back koptelefoon, samen met eventueel een versterker nog steeds de koning.

Persoonlijk ben ik fan van de BeyerDynamics 990 Pro, die heeft een erg goed ruimtelijk en helder geluid, ook de velour kussens vindt ik erg fijn.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 23 juli 2024 08:20]

En dan is het jammer dat de meeste telefoons geen jack hebben.... en de telefoons die wel een jack hebben, meestal een waardeloze DAC hebben...... |:(

Dat zoveel consumenten en Tweakers die idiote keuze met hand en tand verdedigen.... Want vroeger ging de floppy ook uit de computer of iets dergelijks....

Ik maak nog regelmatig gebruik van mijn Shure SE535. Ik heb ook een XM3. Leuk hoor, voor sporten om de herrie in de sportschool niet te hoeven horen. Maar voor kwaliteit pak ik de Shure's. Helaas kan niet iedereen de kwaliteit horen of waarderen.....
Ja, dat is inderdaad erg vervelend, veel te veel focus op draadloze koptelefoons.

Zelf heb ik er niet zo een probleem mee dat een 3.5mm port mist op mijn OnePlus 7T Pro, hoewel het wel een basic DAC heeft waar normale USBC>3.5mm dongles op kunnen (dus die betaalbare dongles zonder eigen eventueel problematische DAC).

Ik maak onderweg gebruik van een set TWS oordopjes, voor mij dit dit fijner omdat ik dan de omgeving kan horen en meer plek in mijn tas heb, terwijl ik ook keuze om stereo te luisteren wanneer ik dat wens.

Maar als ik thuis ben, speel ik al mijn muziek op of de surround systeem of koptelefoon met versterker.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 23 juli 2024 08:20]

Voor het neusje van de zalm moet je toch echt bij merken zoals Beyerdynamic zijn. Dat je Sony hierin noemt, getuigd van niet veel kennis van audio.
Das alleen een probleem als je vooral gevoelig ben wat voor merk erop staat.
Bluetooth headphones van sony / bose kunnen niet tippen aan echte audophile headphones wat betreft audio kwaliteit..draadloze headphones moeten het van gemak en noisecancelling hebben...
Eindelijk is het officieel verkrijgbaar! Ik zie het namelijk niet om het via Alie te bestellen omdat het daar €400 euro en kan je lekker inklaringskosten bij betalen en nog meer andere onkosten. De Fidelio X3 ziet er verdomd simplistisch en mooi uit!
Het lijkt hooguit op een evolutie van de X2 die heel lang voor rond de 140 ? te krijgen was. Recent lijken prijzen weer wat opgelopen waarschijnlijk vanwege produktieafbouw ivm X3.

Om daar nu gelijk 350 voor neer te leggen zonder een aantal reviews af te wachten lijkt me onverstandig.

Temeer daar er erg veel goeds te krijgen is in het segment tot E400

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 23 juli 2024 08:20]

Idd, ik wacht nog eventjes. De X2 was al een lange tijd verkrijgbaar, weet niet hoelang maar wel echt heel lang. Er is naast de X2 ook de X2HR en X2HR/00.
Ja klopt, alleen de verschillen tussen die varianten waren minimaal.
Idd. Best wel verwarrend waarom er verschillende X2 zijn.

Ik heb zojuist vernomen dat de X2 ook dezelfde prijs had van 349 euro. Ik vind de X3 wel erg mooi gemaakt dan de X2 om eerlijk te zijn. Maar goed, het wordt wachten op de onafhankelijk reviews.
Heb er in het verleden naar gezocht maar nergens is gebleken dat die verschillen tussen de X2's als ze er al waren, materieel waren. Volgensmij is op een gegeven moment de producent veranderd.

X3 ziet er op de foto's zeker wat moderner en strakker uit. Alleen als het audiotechnisch niet of amper verschilt met X2 vind ik het wel erg veel geld voor iets wat je in de vorm van de X2 veel goedkoper kon/kan krijgen.

Wie weet zakt de X3 launchprijs wel snel, dat kan ook nog.

[Reactie gewijzigd door Help!!!! op 23 juli 2024 08:20]

Dat wel idd. Je kan de X3 overigens in deze topic volgen:
https://www.head-fi.org/threads/philips-fidelio-x3.913807/

Ik ben zeker razend benieuwd!
Asjemenou! Een tweaker die *niet* bij Ali bestelt? Dat is toch wel hét nieuws van de dag! :P
Niet iedereen steunt de CCP ;)
Ik heb nog nooit een Philips koptelefoon (wat een rare naam eigenlijk) geprobeerd en blijven steken bij Sennheiser, JBL en SONY. (tussen de 200 en 350 euro)

Philips is niet iets wat ik uit mezelf zou aanschaffen, maar de bijsmaak komt wellicht uit het verleden.....
Klopt, ik hoorde voor het eerst over Philips sinds ik de wereld van audio betrad. En nu is het zo dat de Fidelio X3 niet de enige nieuwste is, er zou namelijk ook de SHP9600 uitkomen op 31 augustus volgens Amerikaanse Amazon.
Ik heb nog een Philips koptelefoon uit de jaren 80/90, goed ding!
De X1 was de eerste koptelefoon waarvan ik dacht: ik weet niet hoe dit beter kan. Nog steeds zeer tevreden over, behalve dat de headband een beetje gaar begint te worden.
De Fidelio koptelefoons van 'Philips' worden over het algemeen erg goed gewaardeerd door serieuze luisteraars en kunnen mee met merken als Sennheiser e.d. in dezelfde prijsklasse.
Het zelfde hier, philips maakte tot eind jaren 90 degelijke en redelijk goede producten. Daarna is het uithollen in rap tempo ingezet.
Ik mis wat meer technische informatie in dit artikel. Via de link is er wel meer informatie te vinden, zoals de impedantie (30Ohm) en het frequentiebereik (5Hz - 40kHz).
Dit is tevens een hoofdtelefoon met draad. Dit maakt de hoofdtelefoon nog bruikbaar bij draagbare toestellen op batterij, maar dat zal niet de hoofddoelgroep zijn. Bij een hoofdtelefoon met draad is er dus geen DAC, batterij, versterking,... Dit is een groot verschil met de bluetooth koptelefoons.
Ooit een Philips Bluetooth koptelefoon gehad, de Fidelio M2. Geweldig geluid maar wat een ultieme sof toen de kussentjes kapot gingen (hopeloos slecht aan elkaar gestikt leer) en er geen kussentjes besteld konden worden, zelfs niet voor een toen 1 jaar oude koptelefoon.... Philips meldde doodleuk (na heel lang bellen en zoeken) dat ze er mee gestopt waren, dus ook geen onderdelen. De Chinese kussentjes die ik besteld had verklooiden het geluid dus nu ligt dat geweldige ding stof te verzamelen.

Nooit geen Fidelio meer dus na deze slechte ervaring, wat een beroerde brouwkwaliteit, maar wat een mooi geluid....
Ik heb een Philips SBC HP 900, gekocht in 2001. Echt een fantastisch apparaat!
Jammer van de open achterkant.
De open achterkant is niet voor iedereen, dat geef ik toe, maar in sommige gevallen is het júist een pluspunt. Afhankelijk van wat je wilt.
Naam verkocht ;) Al wat jaartjes TP Vision nu
https://nos.nl/artikel/46...koopt-elektronicatak.html

edit; link

[Reactie gewijzigd door GameNympho op 23 juli 2024 08:20]

Weet ik. Wordt al jaren zo op Tweakers vermeld. Hier nieuws: Jaguar komt met goedkopere versie van elektrische I-Pace-suv staat toch ook niet Ford brengt Jaguar etc. uit?
Jaguar is sinds 2008 onderdeel van het Indiase Tata.
Het verschil is als Jaguar een nieuw versie van een model uit zou brengen waarvan de versie die destijds door een andere fabrikant gemaakt is een goede reputatie heeft. Ook dan is het aan te raden op te letten of de kwaliteit nog steeds zo goed is.

M.b.t. vergeet niet dat Philips in grote delen van de wereld nog steeds een erg goede naam heeft op het gebied van audio, puur omdat ze decennialang goede spullen maakten, maar dat is ook alweer erg lang geleden.
Nee? Het bedrijf wat het maakt is TP Vision. Die gebruiken de Philips merknaam.
Maar Philips het bedrijf zelf heeft helemaal niks te maken met de productie. Ze hebben gewoon een licentie op de naam verkocht aan TP Vision.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.