Asus brengt draagbare ROG-monitor met accu en 240Hz-display uit

Asus komt met een draagbare gamemonitor met een scherm van 240Hz. Gebruikers kunnen de monitor meenemen en als extern of tweede scherm gebruiken met een laptop. Het apparaat valt in de Republic of Gamers-serie en heeft een ingebouwde accu voor mobiel gebruik.

De Asus ROG Strix XG17AHPE heeft een full-hd-resolutie van 1920x1080 pixels op een 17,3"-ips-paneel dat honderd procent van het srgb-kleurenspectrum kan weergeven. De monitor draait op een maximale verversingssnelheid van 240Hz en heeft een responstijd van 3ms. Aangezien de laptop in Asus' gameseries valt, heeft de monitor een aantal functies die vooral voor gamers zijn bedoeld, waaronder ondersteuning voor Adaptive Sync en FreeSync2, GamePlus en GameVisual, en Shadow Boost voor het donkerder maken van al donkere plekken in games. Het apparaat krijgt een usb-c-aansluiting met QuickCharge 3.0, een gewone usb-c-aansluiting, en een micro-hdmi-poort.

Het apparaat is volgens Asus vooral bedoeld om ergens mee naartoe te nemen. De afmetingen zijn daar ook naar; de monitor weegt 1060 gram en is een centimeter dik. De monitor kan op een laptop of console worden aangesloten met een micro-hdmi-aansluiting. Opvallend is vooral de ingebouwde accu van de monitor. Die heeft een grootte van 7800mAh, waarmee gebruikers volgens Asus na één uur laden 3,5 uur kunnen spelen op 240Hz. Het apparaat wordt geleverd met een eigen beschermhoes waarmee gebruikers de monitor niet alleen kunnen beschermen, maar ook in zowel horizontale als verticale stand kunnen neerzetten. Wanneer de monitor verschijnt en wat het apparaat moet kosten, is nog niet bekend.

Asus Rog 1

Asus Rog 2

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

27-01-2020 • 12:01

67

Reacties (67)

67
65
26
3
0
34
Wijzig sortering
Ik heb lang uitgekeken naar deze monitor, en nu gaat die er eindelijk aankomen!

Als use-case heb ik het volgende in gedachten:

- Eén van m'n SFF build: Ghost Louqe of Dan A4-SFX SFF (i7 met RTX2080Ti)
- Wallye Tactik Duffle waar deze cases perfect in passen, samen met een TLK van Logitech
- En dan deze monitor, ofwel apart ofwel nog ergens in deze tas bijproppen.

Dat is voor mij de mobiele droom-setup 😀 Mobiel, je kan het moeiteloos overal meenemen en opstellen. Door de mobiele monitor en de SFF case ben ik nog gewoon meer plaats kwijt aan m'n G440 muismat...

Ondertussen heb ik een Zephyrus-S laptop met RTX2070 gekocht, maar ik game toch liever op m'n RTX2080Ti in de SFF cases ... Het verschil tussen de 2070 en de 2080Ti is toch groot, zelfs op een FullHD resolutie. Terwijl de Ti moeiteloos alles doet met de zwaarste in-game instellingen op 3840x1440 heeft de 2070 in de Zephyrus hier en daar toch wat moeite - zelfs dus op 1920x1080.

Alleen ga ik nog wat verder moeten opzoeken, want in tijden van G-Sync en FreeSync is het raar om "Adaptive-Sync supported :Yes " te lezen. Daarmee zullen ze dan wel Freesync bedoelen, maar waarom schrijven ze dat dan niet. Misschien om op de vlakte te blijven dat G-Sync niet gesupporteerd is?

Anyway, via USB-C zal het allemaal wel werken, er zit een USB-C aansluiting op m'n RTX2080Ti, dus daarmee kan ik in ieder geval deze monitor al aansturen.


Links:
Louqe Ghost: https://www.proshop.de/Ge...se-Minitower-Grau/2825463
DAN A4-SFX: Dan A4-SFX
Wallye: http://wallye.com / http://www.sfflabs.com (maar die zijn in onderhoud)
Zephyrus: pricewatch: Asus ROG Zephyrus S GX502GW-AZ096T-BE
Logitech G440: pricewatch: Logitech G440 Hard Gaming Mouse Pad
Logitech TKL: product: Logitech G Pro

[Reactie gewijzigd door Shaidar op 23 juli 2024 08:45]

Ik doe iets vergelijkbaars maar net een tandje minder mobiel.

asus mb16AC
Phanteks evolv shift
asrock b450 itx (heeft usb 3.1 gen2 met native displayport)
r5 1600
vega64 limited edition (blower)
bequiet 500w sfx-l gold
sharkoon purewriter kailh red

Dit pas allemaal in een Delsay tramontaine rugtas en hiermee kan ik dus lannen en als ik het op de fiets meeneem kan ik ook aan het bier. Ben blij dit ik deze build heb gemaakt, is fancy, met universele onderdelen en snel. Het zaakje weegt wel genoeg om op den duur een hernia van te krijgen dus daarin zit nog verbetering, maar het werkt wel. Overigens heb je dus ook geen videokaart nodig met usb-c als je via je moederbord de display doet. Gewoon zorgen dat je een usb 3.1 gen2 poort op je moederbord hebt of een displaylink driver installeert.
Misschien in het kader van gewichtsbesparing: http://www.phanteks.com/Evolv-Shift-Air-Panel.html?. Ik heb zelf de Shift X en daar zijn ze niet voor beschikbaar.
Alleen ga ik nog wat verder moeten opzoeken, want in tijden van G-Sync en FreeSync is het raar om "Adaptive-Sync supported :Yes " te lezen. Daarmee zullen ze dan wel Freesync bedoelen, maar waarom schrijven ze dat dan niet. Misschien om op de vlakte te blijven dat G-Sync niet gesupporteerd is?
Nee, daar zullen ze adaptive sync zoals opgenomen in de HDMI 2.1 spec mee bedoelen. Freesync is daar een implementatie van maar het is niet helemaal hetzelfde.
Gsync zal waarschijnlijk overigens wel werken, maar dan die compatibele variant, er zit geen gsync module in.
Ondertussen heb ik een Zephyrus-S laptop met RTX2070 gekocht, maar ik game toch liever op m'n RTX2080Ti in de SFF cases ...
Nog een goede reden om voor een SFF build te kiezen in plaats van een laptop is het geluid. Zo'n laptop blaast toch voor minimaal 50db aan geluid. Daarnaast moet je een gamelaptop sowieso op stroom aansluiten omdat de batterij onder volle load 30 minuten mee gaat en heeft een 144hz laptop scherm vaak toch nog 3ms vertraging.

Dus als je een beetje fanatieke fps gamer bent (die zijn pc wil meenemen naar vrienden) kan je net zo goed een SFF pc met monitor zoals deze Asus nemen, in plaats van een laptop.

Alleen jammer dat ze niet iets met een monitor standaard hebben verzonnen. Je moet zo wel heel erg naar beneden kijken om het scherm goed te zien.
Als ik hem heb, is het zo opgemeten, en snel een eerste versie van een “voet” ontworpen in Fusion 360 en professioneel geprint!
Een laptop zit al in elkaar. Stekker erin en klaar. SFF pc moet je telkens je hele setup aansluiten.
Klopt, dat zal iedereen voor zichzelf moeten uitmaken... Mijn persoonlijke invulling van “mobiel” of “draagbaar” is exact dat, verplaatsbaar met enig opstelwerk. Ik heb er geen voordeel aan dat die Zephyrus snel op- en afgesteld is, hij staat meestal toch meerdere dagen op 1 plaats.
Doordat je nVidia hebt, kan je DSR inschakelen waardoor je op toch 2160p kunt selecteren in spellen op dat draagbare monitor. Dat doe ik ook met mijn 1080Ti en speel 1440p of 2160p op mijn FHD monitor.
Zo veel mogelijk frames heeft voorrang op de beeldkwaliteit 😀 Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur 😀
Klopt :P alhoewel 2160p zwaar overkill is op 17.3", is 1440p wel heel mooi. Maar als je zoveel mogelijk frames wil, idd 1080p ^^. En helemaal mee eens dat iedereen zijn eigen voorkeur heeft.
Ik zie de usecase niet....

De snelheid van het scherm doet vermoeden dat dit is voor FPS-en
- maar een gamelaptop heeft al een scherm
- dualscreen is voor FPS-en niet ideaal vanwege de rand in het midden

En voor consoles die amper in de buurt van de 60FPS komen is 240Hz overkill.

Wat mis ik.... ?
Anoniem: 392841 @RogerD27 januari 2020 12:19
Hmmm.... misschien als 2e scherm voor Discord of iets vergelijkbaars of het open houden van een overzicht van iets zoals BattleEye? Zit te gokken, maar zou zomaar kunnen als het om games gaat.
Maar voor Discord is 240Hz ook weer niet nodig.
Anoniem: 392841 @Koen T.27 januari 2020 12:25
Dat is waar. Ik kan namelijk verder ook niks bedenken. Dual-screen met een laptop zoals je zelf zei voor FPS/TPS is gewoon 3x niks, 2 spellen tegelijkertijd klinkt linkt maar dat gaat hem echt niet worden tenzij je twee toetsenborden hebt en het spel om een onlogische reden je toe staat om je toetsenbord te selecteren.... Enige wat ik anders kan bedenken is dingen zoals streams en YouTube bekijken tegelijkertijd, maar waarom zou je jezelf bewust gaan afleiden?
En hoeveel streams en youtube video's worden uitgestuurd op 240hz?
0 zelfs, Youtube transcodeert maximaal 60 fps. Je kan hier nog soort van omheen door een video op halve snelheid up te loaden en je kijkers te vragen om hem twee keer zo snel af te spelen, maar zelfs dan kom je maar tot 120 fps.
Anoniem: 392841 @Zer027 januari 2020 12:35
Hahaha.... Geen idee. Er zullen vast wel mensen zijn die op zo'n hoge frequentie opnemen, maar niet veel waarschijnlijk.
Misschien voor mensen die een minder scherm in hun laptop hebben, zodat ze alsnog kunnen gamen op een FHD 240Hz?

Dat is de enige usecase die ik kan verzinnen.
Anoniem: 718943 @Madp27 januari 2020 13:14
Meestal zijn schermen en GPU's redelijk op elkaar afgestemd in laptops. Dus de GPU werkt het best (max) op de native resolutie van de laptop. Sowieso snap ik ook het accu gebeuren niet, neem aan dat als je een beetje gaat gamen, je je laptop ook aan de prik hangt. Daarnaast zal het ding wel belachelijk duur zijn.
Dan game je op het externe scherm en zet je discord op je laptopscherm. Hoewel je dan ook wel een los toestenbord nodig hebt om er dan goed voor te zitten.
Door de opbouw van de discord app zal deze nooit verder komen dan 60fps ook al heb je een 240Hz scherm.

Best irritant, gebeurd bij Spotify ook, dacht dat dit een Electron limitatie was.

[Reactie gewijzigd door joon op 23 juli 2024 08:45]

Een 240hz scherm werkt in Windows op zich ook heel fijn. Ik ben zelf van 60hz naar 120hz naar 165hz en nu op 240hz. Telkens zie ik het verschil (al is de bijdrage per iteratie miniem). Maar het geeft een buttersmooth effect wanneer je wat vensters heen en weer sleept of wat bladert door webpagina's. Ik kan op 60hz mij daaraan al beginnen storen. Er treedt gewoon rap gewenning op. Dus, zelfs al wordt dit als extern (niet primair) scherm gebruikt gewoon in Windows, is het gewoon een prettige ervaring. Maar het is een niche-markt, daar ga ik zeker in mee.q
Ik ben het daar volledig mee eens. Ik heb 60hz schermen in m'n laptop en voor m'n PC, en mijn telefoon heeft een 90hz scherm. Dit verschil is al erg duidelijk en ik begin mij doordat ik aan 90hz gewent ben geraakt mateloos te irriteren aan 60hz en het feit dat alles laggy en blurry aanvoelt als je scrollt of het venster heen en weer beweegt.

Zoals anderen aangeven vind ik het ook lastig om de use-case hiervan te zien. Als je dit op een laptop wil aansluiten heb je ook een externe muis en toetsenbord nodig en dat is je hele setup niet echt super mobiel meer. Daarnaast heb je, als je zo'n 240hz scherm haalt ook echt een dikke GPU nodig om 240FPS te kunnen renderen, en laptops met een dergelijke GPU hebben over het algemeen ook een goed scherm met een hogere refresh rate.
Dat het niet perse met een laptop gebruikt moet worden...

Kan handig zijn om mee te nemen als primair scherm op een lan party. Het is makkelijk mee te nemen en neemt niet veel plek in van je meestal krappe plaats.
Laptop zelf heeft mogelijk niet zo'n refresh rate en men gebruikt dan enkel dit scherm.

Nog steeds een zeer vreemde usecase dat je wel ergens een plek hebt waar je kan zitten game met een extern scherm, dat je een extern scherm nodig hebt, en er is geen stop contact aanwezig.
Je Xbox Series X aansluiten? Daarnaast klinkt Republic of Gamers wel leuk maar 240hz is niet alleen nuttig voor gaming.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 23 juli 2024 08:45]

De usecase zit wel in de gamelaptops. Het is niet voor niets een RoG-branded scherm. Wat voor mij de reden is voor de specs van het tweede scherm, is dat het veel lekkerder kijkt als beide scherm met elkaar overeenkomen. Dus ook al is het niet altijd nodig, want Discord en dergelijke hebben het niet nodig, kan het wel degelijk lekker zijn als beide schermen op dezelfde verversingsfrequentie zitten en dezelfde resolutie.
Anoniem: 1053243 @RogerD27 januari 2020 13:28
In mijn use case is dit best handig, Ik heb momenteel een Macbook (ik gebruik hem niet mainly voor gaming) en ga regelmatig naar vrienden om daar CS:GO of andere dergelijke games te spelen die wat lighter zijn, Ik ben thuis een 240hz scherm gewend en om een 240hz scherm mee te nemen is mij net een te grote hassle, als je dit scherm makkelijk in kan in je tas kan meenemen zie ik hier in mijn geval best veel potentieel in.
Wellicht heb je een zeer krachtige laptop welke je gebruikt voor video-editten, photoshop of CAD waar je liever een kleuraccuraat scherm voor gebruikt, maar ga je nog wel eens naar vrienden om daar een potje te gamen. In plaats van een nieuw systeem aanschaffen zodat je op een hogere FPS kan gamen, kan je dan een extra scherm meenemen voor deze usecase.

Overigens zijn er niet zo veel laptops met een 240hz scherm ingebouwd, maar vast en zeker genoeg laptops die dit zouden kunnen dragen. Zelf zie ik er ook niet echt veel in, verder.
Het is vooral de maat naar mijn mening dat het probleem is. Ik zou best wel een platte 21inch portable 240hz monitor mee nemen als ik weer voor een periode vanuit Azie werk. 15inch is dan net wat klein voor snelle shooter. Een externe scherm hiervoor is dan nice.
Als hij niet te duur zou zijn (wat hij waarschijnlijk wel wordt) zou ik hem wel interessant vinden voor lanparties. Ik heb thuis een 35" curved ultrawide, zo'n bakbeest wil je niet meeslepen (en heb je waarschijnlijk daar ook helemaal geen plaats voor).
Ik kan een usecase bedenken. Dit scherm heeft een ingebouwde accu, waardoor je het scherm in je laptop uit kan zetten. Op deze manier bespaar je batterij en kan je langer gamen on the go?
Een nuc 9 extreme erbij en je hebt een dikke portable opstelling die menig game-laptop omblaast. Alleen de knaken die het kost..
Een nuc 9 is letterlijk een laptop setup waar je dan nu een eigen GPU bij kan prikken. Hoe blaast dat menig gam elaptop omver?
Een 240Hz externe monitor?
Lijkt mij een erg niche product.
Niet echt, tijdens mijn zoektocht naar portable monitor, zijn er veel mensen die er ook een willen. Kijk eens maar op Amazon bijvoorbeeld. Ook mensen die graag een kleine form-factor pc willen, vinden zo een scherm ook vaak leuk en is die 240hz mooi meegenomen mocht dus systeem dat aan kunnen.
Wat heb je aan 240Hz op een externe monitor? Dan heb ik liever een goedkoper product, of een betere helderheid, of betere accu etc.
Wat heb je aan 240Hz op een gewone monitor?

Zeker onder gamers bestaat er een markt voor semi-portable gebruik van laptops, die af en toe naar een andere locatie worden verplaatst. LAN-parties, bijvoorbeeld.
voor semi-portable gebruik van laptops
Voor semi-portable gebruik volstaat voor de meesten waarschijnlijk ook een semi-portable (aka normale) monitor, en is een "ultra-portable" zoals deze overkill.
Of je neemt alleen je 17" laptop met 240hz scherm mee..
Een normale 240Hz monitor is al een niche product, een draagbaar exemplaar met een accu al helemaal. Asus kennende mag je hier een arm en been voor op tafel leggen en dan nog even de rog tax aftikken. Ik gok dat voor wat je voor dit ding moet betalen je waarschijnlijk een hele fatsoenlijke 2e laptop kan kopen.
Er zijn genoeg SFF pc's op de markt. Een draagbaar scherm met goede specs is dan ideaal, zo neem je je hele gaming rig mee in een klein pakketje.
3,5 uur accuduur voor het scherm. Mijn Asus Rog Strix laptop redt het net een uurtje op z'n batterij. Zou mooi zijn als de accu van het scherm als extra batterij voor de laptop kan dienen.
Gaat niet werken. Schermen van die kwaliteit vreten weliswaar energie, maar het is nog steeds niks in vergelijking met wat een CPU en GPU opeisen. Denk dat gebruikstijd van het scherm dan omlaag schiet naar minder dan 30 minuten.
Aan draadloos van de voeding, ik dacht aansturing van het beeld zelf.

Maar 3,5 uur op 7800mAh is een ~2300mah per uur, wat is maximum wat een quickcharge op C kan laden? Anders wordt het wel krap om te gamen&laden gelijktijdig.
1 uur laden zou 2.5 uur schermtijd zijn dus QC kan hier 2.5x zo snel laden als het scherm het kan verbruiken ;) Zolang je dus de lader aan sluit gaat het scherm nooit leeg.

Die 7800mah is niet vol in een uur (hoewel het artikel dat wel beweert, in de bron niet!), en is goed voor 3.5 uur gebruik, na 1 uur laden is de accu niet vol en kan je het scherm 2.5 uur gebruiken (ook dit klopt niet in het artikel, en staat goed in de bron).

En misschien bedoel je dat je je (game)laptop er ook mee kan laden, gaat hem niet worden gezien er geen stroom uitgang is. Andersom kan misschien wel als je een hele dikke laptopadapter hebt.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 08:45]

1 uur laden zou 2.5 uur schermtijd zijn dus QC kan hier 2.5x zo snel laden als het scherm het kan verbruiken ;) Zolang je dus de lader aan sluit gaat het scherm nooit leeg.
De vraag is maar net of je zowel lader als laptop tegelijk kan aansluiten en/of de laptop het scherm oplaadt (wanneer de laptop op stroom werkt).

Ik heb een ASUS Zenscreen Go (MB16AP) die hier wel wat op lijkt - mindere specs uiteraard maar qua design en stand identiek dus het zou me niet verbazen mocht die technisch vrij gelijkaardig werken. En ik kan dus NIET gelijktijdig laden en gebruiken als scherm.
- slechts 1 USB-C aansluiting
- het scherm ontlaadt zelfs wanneer ik aangeef dat hij de stroom van de laptop moet gebruiken, ik kan dus slechts een 4-5 uur werken vooraleer hij aan de lader moet, het scherm houdt het dus geen werkdag vol

Het idee klinkt uitstekend maar doordat ik na een paar uur toch gewoon aan de lader moet is de versie met batterij domweg gewoon slechter dan de versie zonder batterij, want die kan je wel gewoon een hele dag aan je laptop hangen.

Slechte implementatie dus van ASUS en ik hoop maar dat ze dit beter op orde hebben met dit ROG branded scherm.
Nice, kijk er erg naar uit! Al jarenlang was ik een laptopgebruiker en vind zulke kleine schermen heel fijn, ook vanwege de scherpte en handigheid.
Leuk een draagbare 240Hz scherm. Leuk om mee te nemen naar Game partycentrum of bij vrienden
in de titel staat draagloze :'P
in het artikel heb je het over een Resolutie van 240HZ

[Reactie gewijzigd door mrfloppy88 op 23 juli 2024 08:45]

Draagbaar en draadloos 8)7
Alleen is ie niet draadloos }:O
Draagloze is geen woord
Sommige mensen vallen over "Draagloos" maar het is gewoon een Nederlandse pun, hoe raar het ook lijkt... combo van Draagbaar & Draadloos. Nee, niet een echt woord, maar wel grappig, ik zou het zo laten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.