Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus toont ROG Matrix-videokaart met ingebouwde aio-waterkoeler

Asus onthulde tijdens de CES een Nvidia GeForce RTX 2080 Ti-videokaart met een all-in-onewaterkoeler. De ROG Matrix-videokaart neemt inclusief pomp en radiator drie slots in beslag en is daarmee nog in relatief bescheiden behuizingen te plaatsen.

Volgens Asus doet de kaart in de Matrix-serie high-end producten zijn werk koeler en stiller dan met lucht gekoelde kaarten, zonder meer ruimte in te nemen. De fabrikant noemt de koeling Infinity Loop en heeft er een extra grote heatspreader voor ontworpen, die de gpu en het videogeheugen bedekt.

Daarnaast moest Asus de pomp verkleinen, zodat deze in de behuizing paste. Verder zijn drie ventilatoren aanwezig, die koele lucht aanvoeren en de vrm's koelen. De ventilatoren treden pas in werking als de gpu-temperatuur boven de 55 graden Celsius komt, om stille werking tijdens regulier gebruik te garanderen.

De koeling en binning stelt de gpu in staat om in OC-modus op een Boost-corekloksnelheid van 1815MHz te werken en bij de Gaming-modus op 1800MHz. Bij de reguliere RTX 2080 Ti is dat 1545MHz, dan wel 1635MHz bij de Founders Edition.

Later in het eerste kwartaal van 2019 moet de ROG Matrix RTX 2080 Ti op de markt komen, voor een nog onbekende prijs.

Asus RoG Matrix RTX 2080 Ti

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-01-2019 • 15:58

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Maar het grote voordeel van een (AIO) watercooler verlies je wel: de mogelijkheid om de hete lucht meteen je kast uit te blazen.

[Reactie gewijzigd door noes op 10 januari 2019 16:59]

Ja dit slaat eigenlijk nergens op, als je de cooling toch allemaal aan de kaart hangt, kun je beter een luchtkoeler gebruiken.
Het voordeel van water is dat je de warmtewisseling op een andere plek kan doen, en dat je een groter oppervlak kan gebruiken voor deze warmtewisseling dan dat direct op de kaart zou passen.
Beide voordelen worden teniet gedaan door deze implementatie, ik denk dan ook dat dit niet goed gaat verkopen, wellicht alleen voor de 'cool' factor.

[Reactie gewijzigd door Nycrea op 10 januari 2019 16:55]

Precies mijn gedachte. Een goede wc kaart heeft naar mijn smaak maar 1 slot nodig. Deze gebruikt ER nog steeds 3... 🤔
Zou wel een erg kleine pomp en radiator moeten zijn om dat in 1 slot te krijgen :P
Daarom moet je zo'npomp en rad juist NIET op de vgakaart zelf monteren. zo schiet het hele idee van waterkoeling zijn doel voorbij }:O
Ben ik eigenlijk wel met je eens. Heb zelf een GigaByte Aorus 1080 Ti, ook met 3 fans. Die kaart is fluisterstil, ook bij volle belasting (ongehoord stil, echt). Het kan dus kennelijk prima met lucht. En nu dus een 2080 Ti kaart met water-koeling, maar... toch ook weer 3 fans. Why bother, then?! Ik zie de meerwaarde van deze implementatie niet echt.
Met genoeg airflow in de kast zou dat geen probleem moeten zijn toch?

Ik vraag mij eerder af na hoeveel uur de temps echt omhoog gaan. Gezien de radiator zo dicht op de componenten zit. De loop lijkt mij vrij kort in zo een setup.. je zou zeggen dat het op een gegeven moment niet meer goed koelt (omdat de vloeistof niet genoeg tijd/ruimte heeft om echt af te koelen)

[Reactie gewijzigd door Ne0odotnl op 10 januari 2019 16:05]

Met genoeg airflow in de kast zou je geen waterkoeling nodig hebben. Althans, lijkt mij het verschil miniem.

Waterkoeling is juist ideaal omdat je radiator op een andere plek kan zetten, ipv dicht bij het moederbord waar al zo veel warmte producerende onderdelen zitten. En daarnaast geluidsproductie natuurlijk, doordat je de radiator zo efficiënt mogelijk kan plaatsen, kan je hetzelfde doen met de airflow en wellicht volstaan met een enkele stille 120mm+ fan.

Ipv alles door de behuizing van de videokaart te moeten jagen.

Ben benieuwd wat de toegevoegde waarde is van een waterkoeling systeem op deze manier, zou dat serieus veel in temperatuur/geluid schelen? Of is het maar een gimmick?
Dat is niet de enige reden. Er zijn nog twee andere redenen.

Water is veel beter in warmte afvoeren dan lucht, dus je haalt warmte sneller weg van de chip. Dit warme water kan je dan weer langs alle fins van de radiator stromen, wat ook weer een voordeel is ten opzichte van een luchtkoeler. Bij een luchtkoeler kan je niet makkelijk de warmte verspreiden over de fins. Daar moeten truukjes zoals vapor chambers gebruikt worden, wat nog steeds minder efficiënt is dan gewoon water er doorheen pompen.

Dus eerst kan water veel efficiënter warmte van de chip wegvoeren, en daarna kan water veel efficiënter deze warmte verspreiden over een radiator.

Verder is een pluspunt van water dat het een hoge soortelijke warmte heeft waardoor het lang duurt om op te warmen. Het vormt dus een soort buffer voor hittepieken, waardoor je CPU/GPU ook minder extreme hittepieken zal hebben. Maar dat heeft geen effect op de totale koelingscapaciteit, dat heeft meer effect op pieken.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 10 januari 2019 16:40]

Klopt allemaal, het nadeel aan een hoge soortelijke warmte is wel dat het het ook langzaam overall warmer kan worden bij langdurige zware belasting terwijl een (goede)luchtkoeler dan allang op zijn equilibrium zit. LinusTechTips had daar een tijd geleden nog een item over.
Precies wat ik dacht.

Water komt minder snel op temperatuur, maar als het eenmaal op temperatuur is dan koelt het ook minder snel af.

Ik ben echt reuze benieuwd wat deze water koeling doet na bijvoorbeeld 8-10u lang gamen.
En vergeet ook niet dat een waterkoeler directe stroming heeft terwijl luchtkoelers het alleen maar moeten hebben van indirecte stroming/geleiding.

Een stilstaande waterkoeler koelt niet. Het debiet van de pomp is het belangrijkste aspect van deze loop. Als ie te zwak is zal er te weinig stroming zijn en koelt hij minder goed dan koper/lucht.
Dat vergat ik niet, daar ging mijn gehele tweede paragraaf over
Dit warme water kan je dan weer langs alle fins van de radiator stromen, wat ook weer een voordeel is ten opzichte van een luchtkoeler. Bij een luchtkoeler kan je niet makkelijk de warmte verspreiden over de fins. Daar moeten truukjes zoals vapor chambers gebruikt worden, wat nog steeds minder efficiënt is dan gewoon water er doorheen pompen.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 12 januari 2019 14:06]

Jawel, maar die goede airflow produceert ook weer geluid. Daarom heb ik liever een radiator voor mijn gpu meteen als exhaust zitten.
Maar een pomp toch ook? Ikzelf vind het geluid van een reutelende pomp of een ratelende HDD (elke HDD rateld imo) veel irritanter dan de monotone woesh van airflow
Gewoon hopen dat ze een grote inhoud oppervlakte verhouding hebben om zo veel mogelijk af te tappen. En als het geisoleerd is richting de hitte bron, dan zou het redelijk goed moeten komen.
überhaupt gewoon het voordeel van watercooling. Warmte van componenten in je computer makkelijker transporteren naar buiten.
Maar het grote voordeel van een (AIO) watercooler verlies je wel: de mogelijkheid om de hete lucht meteen je kast uit te blazen.
Inderdaad, het is een "gimmick" die eigenlijk nergens op slaat. Je wil de radiator natuurlijk nooit op de kaart zelf hebben.
Koeling kan prima op lucht (mijn GigaByte Aorus 1080 Ti is superstil, met 3 fans, die je ook bij volle belasting zo goed als niet hoort). Waarom dus kiezen voor water? Koeling kan meer dan genoeg met lucht (en stil). En echt stil zal zo'n pompje ook niet wezen; Plus kwetsbaarder.
Water heeft toch zo zijn voordelen. Ik heb mijn CPU met een H100i v2 gekoeld bijvoorbeeld. Wanneer ik nu het gedrag zie van de koeling is dat de fan's van de radiator eigenlijk nooit harder gaan lopen zelfs niet wanneer hij een uur op volle belasting draait (R7 1700 OC @4Ghz). Ik zie bijvoorbeeld wel de CPU warmer worden onder load maar dat de radiator netjes zonder enige moeite al die extra energie kwijt kan. En wel direct uit de kast. Maar je moet wel goed opletten, voorheen bijvoorbeeld had ik de standaard 2,5cm dieper Corsair fan's op de radiator. Gevolg was dat de VRM's heet werden. Na vervangen door Noctua's van 1,5 cm kwam mijn radiator een CM hoger te hangen waardoor deze lucht over de VRM's zuigt met als gevolg dat deze nu (relatief) koel blijven.
@noes Ik denk dat je Custom waterloop bedoelt?
Waarschijnlijk de kaarten die er een losse radiator aan hebben die dan de warmte uit de kast blaast
Nee, er bestaan ook videokaarten met voorgeïnstalleerde AiO waterkoelers, losse brackets om een CPU AiO op een videokaart te kunnen monteren, of iets als de EVGA Hybrid kit waar een AiO in zit voor sommige EVGA videokaarten. Dus dat bedoelde @noes.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 10 januari 2019 16:16]

Dit voordeel heb je ook al bij een all-in-one waterkoeler, ik was iets te specifiek: alle gebruikelijke waterkoeling oplossingen.
Wow, dit is echt mooi gedaan door Asus, je ziet geeneens aan de buitenkant dat het een water gekoelde grafische kaart is, mooie techniek, geen gedoe om ook je waterleidingen los te koppelen of de grafische kaart met buizen en radiator tegelijk uit je kat hoef te doen.
Interessante kaart voor mensen die een high-end mitx pc build willen hebben maar niet de ruimte hebben voor extra radiatoren in hun behuizing.

Ben wel benieuwd naar de koelprestaties. Het AIO concept spreekt me behoorlijk aan. Misschien zien we dit concept in de toekomst vaker bij andere grafische kaarten (van andere merken).
Is dit ding kleiner dan een normale 2080ti dan? Volgens mij is-ie juist groter
Ja 1 slot extra, maar het is nog steeds minder dan dat je nog 1 radiator, slangen en pomp kwijt moet in je kast.
Ik snap de argumentatie niet helemaal. Je hebt een gigantische GPU met daarop een grote koeler waarbij de warmte in de kaart verspreid wordt via heatpipes en vervolgens met lucht afgevoerd wordt in de behuizing.

Nu is er een nieuwe gigantische GPU die NOG GROTER is, alleen in plaats van heatpipes heb je een pomp & water voor het verspreiden van de warmte wat vervolgens met lucht alsnog wordt afgevoerd in de behuizing. De radiator zit vast, dus je bent niet meer flexibel in plaatsing, maar de kaart is dus wel groter.

Primaire verschil is dus dat de kaart GROTER is, en waarschijnlijk meer warmte produceert door de toevoeging van een pomp & overclock. En dan heb jij zoiets van: Hey man, handig voor mensen met een ITX build die weinig ruimte hebben.

Dat is alsof er een grotere auto uitkomt, en dat je dan zegt: Hey dat is handig voor mensen met kleine garages, want nu kunnen ze meer in de auto kwijt.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 10 januari 2019 17:31]

ik zie het momenteel vooral als een leuke verkoop gimmick. "Nu met waterkoeling"
Want voor de rest zie ik weinig verschil met een normale heatpipe koeler.
Leuke teardown van deze kaart door Gamers Nexus:
https://www.youtube.com/watch?v=9OzolCFqb4k
Linustech sloopt hem even open :)
https://www.youtube.com/watch?v=kDXtt7_7S2o

[Reactie gewijzigd door SpiriTNL op 10 januari 2019 16:04]

Ik had ook niks anders van hem verwacht :P
hij had speciaal zijn sloopsetje mee gebracht,lol
Ik vraag me oprecht af hoeveel voordeel deze oplossing biedt tov een goede heatpipe koeloplossing.
Bijna het gehele kaartoppelvlak bestaat uit radiator, maar dat is normaalgesproken ook bij heatpipes icm heatsinks het geval. Daarnaast is dit natuurlijk veel zwaarder en complexer, daarmee ook prijziger.

Mischien dat het warmtetransport beter is doordat er actief vloeistof rondgepompt wordt ipv afhankelijk te zijn van verdamping?
Mag wel hopen dat er een support bracket voor de card word meegeleverd. Deze kaart zorgt ongetwijfeld voor flink veel graphics card sag. :D
Bij het monteren zou ik hem wel goed vasthouden ja, anders lazert met zo'n gewicht je hele PCIe slot eruit volgens mij :+
Haha ja, tenzij het een reinforced slot is zoals op premium moederborden ;)
Ik zag deze voorbij komen bij LinusTechTips. Ik denk dat ik deze in tweevoud ga aanschaffen voor een NVLink :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.