Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lexar brengt eerste geheugenkaart met opslag van 1TB op de markt

Fabrikant Lexar heeft als eerste een geheugenkaartje uitgebracht met een opslag van 1TB. Het gaat om een Class 10-kaart met UHS-I voor gebruik in onder meer camera's, zo laat de fabrikant weten. Hij kost 500 dollar.

De geheugenkaart is vanaf nu te koop in de Verenigde Staten. Hij komt ook uit in Europa, maar wanneer en tegen welke prijs is nog onbekend. De Amerikaanse prijs is 500 dollar, zo maakt de fabrikant bekend. Het is een kaart in Lexars bestaande serie 633x-kaartjes, die tot nu toe tot 512GB gingen. Die 512GB-versie kost in de Benelux 300 euro. De specs komen overeen, behalve uiteraard de capaciteit. Zo kan de kaart gegevens wegschrijven met maximaal 70MB/s en lezen op 95MB/s.

De 633x is de eerste geheugenkaart met 1TB aan boord. Western Digital kondigde twee jaar geleden al een geheugenkaart aan met een capaciteit van 1TB, maar die kwam tot nu toe niet uit. Er zijn wel meer geheugenkaarten met 512GB verkrijgbaar.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-01-2019 • 15:11

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Het verbaasd me dat Lexar met nieuwe kaartjes uitkomt :?

De 1000x en 2000x kaartjes zijn slecht tot amper leverbaar. Begreep van meerdere winkels dat Lexar over genomen was en amper meer kaartjes leverde :?

Misschien alleen een prestige kaartje. Kunnen zeggen dat je een 1TB kaartje in je assortiment hebt. Lijkt me best een optie want praktischer was het als hij UHS-II zou zijn. 1TB voor foto's lijkt me minder van belang, eerder 4K opnames en daar werd bij mijn camera de Lexar 633x kaartjes als wat traag geadviseerd.

Aanvulling, heb even wat gezocht: Lexar was een volle dochter van fabrikant Micron die halverwege 2017 met Lexar gestopt is. Het is overgenomen door de Chineese leverancier van flash producten Longsys eind 2017.

Leuk om te weten, voornamelijk werknemers van Lexar zijn een eigen bedrijf voor high-end geheugenkaartje begonnen onder de naam 'Prograde digital' :)

[Reactie gewijzigd door sapphire op 10 januari 2019 15:28]

Het kan prima zijn dat het snellere flash geheugen voor 1000x en 2000x slecht leverbaar is, terwijl het langzamere voor de 633x wel beschikbaar is.
Leuk zo'n kaartje. Maar om deze vol te schrijven op volle snelheid doe je er 4 uur over en om alles van de kaart te lezen op volle snelheid doe je er 3 uur over.
Wel handig voor MP3's ofzo in de auto.
Of klink ik nu als een ouwe z**? :'(
Nee hoor, da's precies waar ik ze voor gebruik :) Al gaan helaas veel auto-mediaplayers wel over hun nek met hele grote libraries (>100.000 items), maar via een telefoon met Apple CarPlay/Android Auto werkt het goed, al zal je bij gebruik van een telefoon wel moeten wachten op de micro-SD versie met 1 TB.
Dit kaartje zal waarschijnlijk door filmers met Go Pro's worden gebruikt gok ik.
GoPro's hebben ook micro-sd slots (de mijne tenminste, ik meen alle), dus eerder voor filmers met andere apparatuur :)
Aha! Ik heb er nog een uit het stenen tijdperk... de 2, geen micro SD-kaart, ik heb verder niet naar nieuwere modellen gekeken. Thanks voor de update.
Lexar is niet de enige...
https://progradedigital.c...demonstrated-at-ces-show/
https://nikonrumors.com/2...express-memory-card.aspx/

Lexar is not the only company showing a terabyte memory card at CES. ProGrade Digital also demonstrated their new CFexpress 1TB memory card at the show:

En met komende f/w updates van Nikon voor de Z6/Z7 worden CFexpress kaartjes ook interessant voor de nieuwe mirrorless serie.
https://nikonrumors.com/2...-mirrorless-cameras.aspx/

Nu is alleen de vraag, welke kaartjes, tegen welke prijzen, zijn zo meteen ook daadwerkelijk leverbaar in Europa?
Dat klink mij in de oren als bijzonder goedkoop, of loop ik achter in de prijzen?
Prijs/Snelheid is nog niet echt op het niveau van andere opslagtechnologie, maar dit met nvme ssd's vergelijken is natuurlijk ook niet echt eerlijk haha.

Maar ja, dit is eigenlijk best een ok prijs, zeker als je rekent dat dit vooral gericht is naar de meer high end consumenten en professionelen.

Ik blijf elke keer verbaasd over hoe snel de prijs per GB EN de GB/volume daalt. In 1990 kostte 1GB iets meer dan 5 nulletjes (als je inflatie meerekend).
Ik vergelijk ook niks? =) ik stelde een vraag :)
Oeps foutje in communicatie langs mijn kant: Ik dacht eerst zelf om ze te vglen met ssd's, maar halfverwegen besefte ik dat dat niet eerlijk was. Sorry, ik ben wat wazig, zit midden in de examenperiode en mijn hoofd krijgt nogal veel informatie binnen :) .
Dat valt op zich wel mee, je hebt (inclusief BTW) een 200 GB kaartje voor 30 euro (15 ct/GB), dan is een 17x hogere prijs (500 USD is ongeveer 530 EUR incl BTW) voor 5x hogere capaciteit niet enorm wereldschokkend.

Een 1 TB SSD koop je ook al voor circa 130 euro.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2019 15:29]

Je moet het wel een beetje eerlijk vergelijken Deze 1TB Lexar heeft een schrijfsnelheid van 95MB/s. De goedkoopste 256GB SD-kaart met een dergelijke schrijfsnelheid kost 150 euro of meer (en da's dan een budget merk). In dat opzicht valt 500 euro dan wel weer mee.

Een SSD vergelijken met een SD kaartje is trouwens ook niet helemaal eerlijk :+ Een SD-kaartje is een flink pak kleiner en da's (door kleinere componenten) nou eenmaal duurder.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 10 januari 2019 15:47]

In de meeste SD kaarten zit tegenwoordig een micro-SD. Hoewel dat met de 1TByte wel anders zal zijn. Maar: een micro-SD kaart is twee chips, een bordje en twee of vier condensatoren en een klodder plastic als behuizing. Het absolute minimum aan onderdelen. Om een SSD in elkaar te zetten heb je dezelfde machines nodig maar veel meer materiaal. Dus: ik denk dat een 512Gbyte SSD een stuk duurder is om te maken dan een 512GByte micro-SD.
Het gaat juist om de chips. Qua materiaal- en productiekosten stellen een SSD en SD niks voor. Dan praat je in het geval van een SSD hooguit over een paar euro per SSD. Die chips zijn echter een stuk duurder, en hoe meer data er op moet, hoe compacter alles moet. En hoe compacter een chip moet zijn, hoe meer het gaat kosten.

Een laptop GPU is ook een stuk duurder dan een desktop GPU terwijl het in de basis exact hetzelfde spul is. Kleine nuance is dat het in een laptop compacter moet en dat kost nou eenmaal een stuk meer om goed voor elkaar te krijgen.
Nou praat je jezelf een beetje tegen. In een andere reactie zeg je dat je 128Gbyte SD gekocht hebt. Naar het blijkt voor een prijs in dezelfde orde als die van een 128G SSD. :+
Dju :+ Kleine nuance dan: bovenstaande geldt alleen voor state of the art. Als het scherpe randje eraf is dan normaliseren de prijzen :)
Schrijfsnelheid is 70MBps, 95 is voor het lezen.

Ik heb zelf een 256 GB Samsung Evo plus micro SD.
pricewatch: Samsung Evo+ V2 MicroSDXC UHS-I 256GB + Adapter Volgens de specs 90MBps schrijven 100MBps lezen. In de pricewatch vanaf 60 euro (in solden). Zelf heb ik er net geen 70 euro voor gegeven.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 10 januari 2019 21:52]

Was ook meer ter illustratie :)
SD-kaartjes zijn echt spotgoedkoop tegenwoordig. Laatst nog een 128GB kaartje gekocht voor 35 euro ofzo. Twee jaar geleden betaalde je nog zo'n 5 á 600 euro voor 512GB, nu ongeveer 250 á 300. Nu dus een verdubbeling voor dezelfde prijs. Lijkt dus op een verdubbeling van de opslag iedere twee jaar ongeveer.
Als deze dingen ooit een keer robust, leverbaar en leuk geprijsd worden zou dat mooi mijn la met 3TB HDs op mijn werk kunnen vervangen als een soort diskettes :P

Ik zit nu op 6x3TB dat zou 18 van die kaartjes zijn...

[Reactie gewijzigd door bosbeetle op 10 januari 2019 15:28]

Je zal wel de 'bit rot' moeten blijven monitoren, want erg lang gaat statisch opgeslagen data in flash geheugen niet mee. Je zal sowieso een soort 'wear leveling' moeten doen waar je eens in de zoveel tijd elk kaartje herformatteert en de data opnieuw schrijft.
Ja dat is het nadeel het is wel grappig hoe opslag media evolueren er liggen hier op kantoor nog: diskettes, zip drives, cds en nu dus HDs (al dan niet in een NAS)... het blijft maar doorgaan.
De opslagtypes gaan wel steeds langer mee, als je een beetje de trend ziet:
5.25" floppies: mainstream gebruik van 1981 (in de eerste PC's) tot circa 1988 (7 jaar)
3.5" floppies: mainstream gebruik van 1988 tot circa 1998 (10 jaar)
zip drive: mainstream gebruik van 1996 tot circa 2002 (6 jaar)
CD-R: mainstream gebruik van circa 1996 tot circa 2010 (14 jaar)
SD kaarten: circa 2003 tot nu (16 jaar)
SATA hard drives: circa 2003 tot nu (16 jaar)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 10 januari 2019 16:01]

Hard drives (3.5" and 2.5" inch): circa 1990 tot nu (28 jaar)
Tape drives LTO-7 & LTO-8: circa 2015 tot nu (3 jaar) maar tapes in het algemeen zo'n 68 jaar (!)

Maar ja, die overstijgen bijna alles. Mobiele HDD's bestaan ook al een tijdje.
Quasi al mijn 3,5 floppy’s doen het na een kwart eeuw nog prima. 80% van mijn cd- en dvdr’s waren na enkele jaren al onleesbaar. Ik heb erg veel data verloren door omzetting naar het ‘duurzamere’ alternatief. Waaronder erg veel zelfgeschreven dos software.
Ook omdat het meer uitgemolken wordt nu. De dvd was er niet zo heel lang na de CD, maar werd gewoon niet uitgebracht.
Waar is de tijd gebleven dat er zo'n ding van 256MB in je camera ging :P !
Heb thuis nog een klein plastic bakje vol met dit soort kaartjes waar her en der oude foto's opstaan. Waar gaat het heen met de tijd haha!

[Reactie gewijzigd door Schuimpje op 10 januari 2019 15:17]

Het kan nog erger: een digitale camera waar een diskette in kan. Foto's van 640x480 en opslaan duurde 4 seconden. En dat met een prijskaartje van 800 dollar. Vergelijkbaar met zo'n 1200 euro nu :+
Overigens was die techniek in 1998 al achterhaald. Camera's met SmartMedia en CompactFlash-opslag waren toen de norm. Ik heb nooit begrepen waarom Sony voor diskettes koos.
Waarschijnlijk omdat het qua opslag véél goedkoper was.
Raar dat ze daarna een hele tijd een koers hebben gevaren met hun eigen opslaggeheugen, is voor mij destijds een paar keer de reden geweest dat ik geen sony camera wilde.
Dat weet ik nog wel. Mijn pa had er een. Denk dat ie nog wel ergens ligt in het ouderlijk huis.
Dat was vaak diskettes wisselen, ik meende dat er iets van 8-10 foto's op een HD-diskette konden worden gezet en als je nu ziet hoe het er toen uit zag... dan ga je niet blij worden. Paar jaar later had mijn zwager een point & shoot fotocamera van HP en dat ding was een stuk vlotter en maakte natuurlijk mooiere foto's.

En dan nu gewoon 1 TB op zo'n klein kaartje... benieuwd wat we over een jaar of 20 dan hebben qua grootte.
Ik zou em maar eens opzoeken, zou zomaar wat geld waard kunnen zijn nu.
Ligt er net aan wat de gek er voor wil geven. Ben sowieso aan het opruimen daar en kom nog wel wat leuk spul ouder spul tegen. Er ligt ook nog een Philips CD-I (met MPEG-kaart geloof ik)... en als kleinigheidje kwam ik ook nog een in nieuwstaat verkerende Postbank Brainbox tegen (maar die is van mij). :+ En er staat nog een Philips P2000 en weet ik het. Misschien moet zelfs een MSX nog ergens liggen en misschien ook nog een KPN NetBox. Mijn pa leeft al niet meer, maar mijn moeder heeft zijn spullen nooit weggedaan, maar er gaat wat onderhoud plaatsvinden aan het huis, dus ik help even mee met weggooien wat echt niet meer van waarde is en kijken wat nog wel waarde heeft. Ik hoop die Mavica nog wel tegen te komen binnenkort.

[Reactie gewijzigd door JK op 10 januari 2019 16:20]

Musea zijn gek op "oude" tech-dingen!
Misschien dat je het museum van de 20e eeuw in Hoorn er gelukkig mee kunt maken.
Niet weggooien! Zet wat je weg wil gooien als 1 hoop op V&A. Kun je mssch iemand anders er nog blij mee maken :)
Misschien direct in de cloud?
Wij hadden ook zo'n hightech camera.
Met 8 AA batterijen en binnen 15m leeg. :)
En dan te denken dat we dit professioneel gebruikten in '99/2000 en daar krantjes, infobladen en boekjes mee drukten (de kaft in full colour en de rest zwart-wit). en nu 20 jaar later maar zagen over megapixels, ruis en DOF.... 8)7
Zoveel? Mijn eerste digitale camera had 16MB en geheugen was niet uit te breiden... dat was een 0,3 megapixel, als ik mij niet vergis kreeg je dan foto's van 150~200kB, dat moest dan 80 foto's kunnen zijn maar camera zei bij 50 altijd al vol te zijn! 8)7

En mijn tweede digitale camera was er eentje van Sony, daar gingen toen van die MemoryStick Duo Pro? kaartjes in... die waren toen al paar honderd gulden voor 512MB.

Inderdaad, wat is dat snel gegaan!
MemoryStick kaartjes waren echt hel op aarde. Perse nodig voor bijvoorbeeld de PSP, maar véél duurder dan vergelijkbare SD-kaartjes.

Even opgezocht. Sony Memory Stick Pro Duo 8GB kostte in 2007/8 zo'n 100 tot 200 euro. Een vergelijkbare SD-kaart kostte in 2007/8 tussen de 30 en 100 euro. Best een fors verschil. Maar nu zo'n 10 jaar later koop je een snel 128GB kaartje voor die prijs _/-\o_

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 10 januari 2019 15:55]

Niet alleen de PSP hoor maar voor lange tijd elke Sony camera
In de PSP kon je gewoon microSD kaartjes kwijt met zo'n adaptertje:
https://www.ebay.com/itm/...-PSP-Series-/292367772988

Werkte eigenlijk altijd prima voor mij. Volgens mij wist alleen niemand van het bestaan af :+
O mijn God.. memorystick.
Dat was ik bijna vergeten!
Ja, dat was een marketing foutje van Sony.
Zelf heb ik destijds hierom geen Sony camera gekocht maar een Olympus met SD én Compact flash :)
Zoveel ja, evenveel als jouw 0.3mp (640*480=307,200, ofwel 0.3 miljoen)
Ervanuitgaande dat je met zoveel doelde op het aantal pixels :)
Nou naar minder kaartjes zo te zien :P!
Grotere foto's vooral
Te bedenken dat één foto van een prosumer dSLR tegenwoordig ~32MB is (Nikon D7200). Toch leuk, 8 foto’s :P

Toch wel bizar, die 256MB kaartjes waren zo’n 10 jaar geleden nog redelijk gemeengoed in de gemiddelde vakantie(compact)camera, terwijl nu iedere smartphone een veelvoud aan opslag heeft.

//

Toch zou ik liever wat meer SD kaartjes gebruiken met minder opslag, in Hern geval van een defect. Het lijkt me daarom interessanter om een soort van SD kaart te zien met een intern backup-mechanisme. Mijn D7200 heeft wel dubbele SD slots met mogelijkheid tot RAW op kaart 1 en JPEG op kaart 2, alleen de camera processor & buffer trekt dat niet echt.
Of de D850: 50-60MB per file. Ik ben arm door geheugenkaartjes.
Net zoals harde schijven welke steeds groter worden is het risico op corruptie tijdens het overzetten van je bestanden een groter probleem. De schrijf- en leessnelheden gaan helaas niet, gelijk met de stijging in groottes van data, omhoog.

Tevens gaan mensen natuurlijk onbeperkt data opsparen op deze kaartjes (mocht dit in het bereik komen van consumenten) en is het risico op datacorruptie groot.

Back-up's maken is zo zo zo belangrijk, maar helaas moet er vaak eerst iets gebeuren voordat mensen het belang ervan beseffen.
In theorie is dat zo. Corruptie is natuurlijk een groot probleem. Maar als je straks een 80 megapixel camera hebt en alleen in RAW schiet kun je daar praktisch net zoveel bestanden op kwijt als nu op een 256 Gb kaartje met 20 megapixelfoto's.

Het is een kwestie van verhoudingen. Ja die dingen zijn onnoemelijk groot maar je data wordt ook steeds groter.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 10 januari 2019 16:36]

Je hebt 100% gelijk hier, alleen het probleem ligt ook wel bij het feit dat de snelheden van deze kaartjes niet meestijgen met de stijgingen van de capaciteiten, op dit moment. Het probleem wordt in dat opzicht dus wel groter, qua opslag behoeftes is het een prima en nodige ontwikkeling.
Van verhoudingen gesproken, voor deze kaart is de snelheid dan toch een redelijk probleem, het kan zelfs zijn dat busbreedte structureel al een beetje te klein aan het worden is om dergelijke bestanden in een aanvaardbare tijdspanne op te slaan.

[Reactie gewijzigd door blackbaby op 10 januari 2019 17:14]

Ik weet nog dat ik met het uitkomen van de eerste SDXC kaartjes dacht dat het een standaard met een absurd hoge limiet was met 2TB. Maar als we nu al op 1TB zitten.

Is er al een opvolger voor SDXC?
SDXC is al vrij oud, het heeft al bijna 10 jaar geduurt voordat we op de 1TB zijn gekomen. Tegen de tijd dat we bij de 2TB komen is er al wel een andere naam bedacht.
Ow dan gaat de tijd vooral erg snel :)
Het blijft een indrukwekkend staaltje miniaturisering. Gewoon om het nog een keer in perspectief te plaatsen:

Er past meer dan een jaar lang mp3 muziek in hoge kwaliteit op.
Of een paar weken lang video in full HD kwaliteit.
Of een fatsoenlijke foto van iedereen die in de Benelux woont.
Of naam + adres van elke aardbewoner.

En over enige tijd zelfs op micro-SD formaat, aangezien die al in 512GB te verkrijgen zijn.
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ze bij de kassa van de Action liggen.... zal wel 3 jaar duren nog.
Ik vind de USB-sticks bij de Action duur hoor. Je kunt beter bij DataIO kijken of gewoon op Bol.com of Amazon. Je kunt daar vaak voor heel goedkoop prima kwaliteit USB-sticks of SD kaartjes (Class 10 U3) krijgen.
Ja maar het gaat er meer om dat ze zó mainstream worden dat zelfs de Action ze verkoopt ;) of je ze daar moet halen is een tweede. Wel vaak gewoon Sandisk trouwens. Prima spul verder.
1TB op 70 en 95MB/sec.

Ruim 3 uur om volledig te lezen. Bijna 4 uur om vol te schrijven.

Die groottes zijn leuk, maar dan moeten ze wel iets aan de snelheden gaan doen.
Hoe vaak komt het voor dat je hem voor 100% gaat vullen en weer leegtrekken? De praktijk voor de meeste mensen is dat hij langzaam volloopt en in relatief kleine stukken wordt gelezen. Dan is de snelheid ruim voldoende
Toch heeft hij een punt. De combinatie zeer grote opslagruimte tegen zeer lage snelheden is erg vreemd. Belangrijke use cases waarbij je dergelijke hoeveelheden nodig kunt hebben is fotograferen met high-end cameras (maar dan nog is dit ruim) of bijv 4K video. In beide gevallen is dit kaartje niet geschikt vanwege de te lage snelheden.

Dus waar is het wel geschikt voor? Je kunt er uiteraard vanalles opzetten maar een SD kaart is geen veilig langdurig opslagmedium.
Als je hem vaker voor de helft volmaakt en weer leegtrekt, kan je beter een 512GB versie kopen. Of nog beter, meerdere 256GB kaartjes. SD is niet het meest betrouwbare opslagmedia en elke serieuze fotograaf die regelmatig shoots doet heeft hier al eens of vaker mee te maken gehad.

Dit gecombineerd met de lage snelheden maakt dit een onrendabel kaartje, meer een prestige object. Zo van kijk wij kunnen het wel: 1TB SD. Had hem dan op zijn minst UHS-II gemaakt.