Gigabyte introduceert Aorus P1200W-voeding met kleurenscherm en 80 Plus Platinum

Gigabyte introduceert een nieuwe voeding in zijn Aorus-serie. Deze P1200W beschikt over een groot kleuren-lcd, dat onder andere stroomverbruik kan tonen. Gebruikers kunnen ook eigen beelden op de voeding weergeven.

De Aorus P1200W verscheen deze week op de website van Gigabyte. Het betreft een 1200W model met een 80 Plus Platinum-certificering, waarmee de voeding een efficiëntie van minstens 92 procent moet hebben bij 50 procent load. De voeding beschikt volgens het bedrijf over een enkele 12V-rail en een 140mm-fan. De voeding is modulair en beschikt over twee 6-pinsconnectors voor cpu's en zes 6+2-pinsaansluitingen voor videokaarten. Gebruikers verder kunnen maximaal 16 SATA-apparaten aansluiten op de voeding.

De voeding beschikt ook over een groot kleuren-lcd, hoewel het bedrijf geen schermdiagonaal noemt. Daarop kunnen gebruikers bijvoorbeeld monitoringfuncties weergeven, zoals het stroomverbruik van de pc of de fansnelheid van de voeding. Gebruikers kunnen via de RGB Fusion-software van Gigabyte ook eigen tekst, afbeeldingen, gif's of video's uploaden naar de voeding.

Er bestaan al voedingen met een geïntegreerd oled- of ledscherm, bijvoorbeeld de ASUS ROG Thor en Cooler Master XG. Dat zijn vaak echter relatief kleine en simpele schermen, die alleen numerieke informatie kunnen weergeven, zoals het stroomverbruik. Gigabyte heeft nog geen adviesprijs van de voeding gepubliceerd. Het is ook nog niet bekend wanneer de Aorus P1200W in winkels verschijnt.

Gigabyte Aorus P1200W

Het lcd op de Aorus P1200W. Afbeeldingen via Gigabyte

Door Daan van Monsjou

Redacteur

01-08-2021 • 09:34

82 Linkedin

Reacties (82)

Wijzig sortering
Een leuk bling factor voor alle rgb-led geile mensen 😅 maar zou het niet logischer zijn om deze info via een pin-header of desnoods usb (of ik zeg maar wat bluetooth le) te communiceren met de computer en dit ergens toonbaar te maken?

(Misschien kan dit al, ik heb al minstens 10 jaar geen pc gehad of gebouwd en mijn glansrijke carrière als verkoper bij de paradigit is ook inmiddels 15 jaar terug)
De Corsair voedingen met een "i" in de naam kunnen dit, klopt. Via interne USB header. Zeker als je PSU in een ander compartiment zit (011 dynamic stijl) is dat een uitkomst. Ik zou dat graag terug zien, ik zit namelijk regelmatig aan het grensje van m'n HX1000i... die ondertussen ook al redelijk wat draai uren heeft gehad.

Stiekem hoop ik dat we op PC gebied eigenlijk allemaal naar 24v gaan, want de hoeveelheid bekabeling die je met 12v nodig hebt is absurd. Zelfs met 12VO.
Klopt , ik heb een 1200i en een 1500i. De corsair LINK software doet goed zijn werk.
Erg prettig om grafieken te hebben van het verbruik, zo kan je makkelijker de pieken zien en die bijv naast cpu en gpu verbruik leggen.

Heb een threadripper met een 2080 frostbite en twee vega 56 kaarten (alles EK gekoeld) en dan is het fijn tunen.....

[Reactie gewijzigd door hatex op 1 augustus 2021 10:03]

Threadripper en 3090 hier met redelijk wat SSDs. Ik zit regelmatig de 980W aan te tikken bij load. Het verschil tussen load en idle (70W, nog fors) is absurd. Ook ik zit op een custom loop. Ik zou idealiter ook m'n voeding verzwaren, want inderdaad: corsair link laat erg veel zien.
die 3 kaarten zitten allemaal in dezelfde kast? Dat is voor specifieke workloads + 2080 voor gaming dan of zie ik dat verkeerd?
Mogelijk mining oid, dan staan ze ook allemaal max te draaien dus hoog verbruik.
Voor mining ga je geen threadripper gebruiken en ga je geen waterkoeling gebruiken. Een workstation is waarschijnlijker.
Daar verkijk je je op, genoeg mensen die minen met wat ze hebben met een computer voor ander doeleind.

Zo minede ik ook terwijl ik een 5950x en 32GB ram heb, een mining pc hoeft niet alleen maar om te minen te zijn, ik game voornamelijk maar als ik niet op mijn pc zat ging de moning software aan, had er ook 3 videokaarten in, voor gamen gebruikte ik er 1.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 augustus 2021 07:38]

Ja dan is mining dus secundair, niet het primaire doel.
Voor monero mining was op dat moment de threadripper toch echt de betere keuze.
Er zaten toen 4 vega 56 kaarten op en alles EK gekoeld met Alphacool Nexxos Monsta rads op een Thermaltake core P5

Het systeem was en is nog steeds heel stil , er waren toen ook nog een aantal crossfire games die ik speelde.
Voor die games een beest van een game pc.

In de ruimte waar de pc stond was een electrische kachel , de pc nam die functie fluisterstil prima over.

Ik kon vrij goedkoop aan de 2080 komen en aangezien ik nog wel eens een spelletje tussendoor wil spelen , wat met cuda en opencl wil rommelen, zijn er 2 vega's uitgehaald.

de 2080 is er bij gekomen en een ASUS Hyper m2 kaart 2 nvme drives.

Daarnaast is het leuk om te frotten : wat kan ik allemaal bij elkaar stoppen en hoe krijg ik wat werkend...

En eigenlijk vind ik waterkoeling een enorme uitkomst, het kost je wat meer onderhoud maar de rust die je er voor terug krijgt is het dubbel en dwars waard. Bijna alle pc's en servers thuis en op kantoor zijn nu watergekoeld....

[Reactie gewijzigd door hatex op 2 augustus 2021 10:16]

Ik heb zelf de HX750i, De oude Corsair Link software vind ik duidelijker dan de nieuwe Corsair iCue software overigens.
Kan je de versie eens sharen? Wil wel eens weten hoe het er uit ziet.
Pas wel op. Ik had bsods met de oude versies. Duurde even voordat ik daarachter kwam. Iets met sensors uitlezen en nvidia
Staat nog gewoon op de Corsair site maar is wel wat lastiger te vinden.

https://downloads.corsair...NK-Installer-v4.9.9.3.zip

[Reactie gewijzigd door WhiteSnake76 op 1 augustus 2021 21:44]

Je hebt de SMBus en de PMBus. De Corsair AXi voedingen ondersteunen PMBus, maar met hun eigen smaakje waardoor het alleen maar werkt met de link commander mini.

Als je een moederbord hebt met PMBus (een handjevol Asus Workstation moederborden naar mijn weten) dan zou het in theorie moeten werken als je zelf een kabel ervoor maakt (de header is niet gestandaardiseerd waardoor iedereen maar wat doet), maar moederborden met een PMBus header zijn zeldzame en combi's van AXi met een dergelijk moederbord nog zeldzamer. Niemand zal zich er zomaar aan wagen aangezien het allemaal duur spul is en de kans dat de corsair software niet werkt is ook hoog. Ik ben ook niet bekend met opensource of gratis software waarmee je de PMBus uit kan lezen.

Jammer allemaal aangezien het een goeie tool zou zijn voor overclocken.

[Reactie gewijzigd door TechSupreme op 2 augustus 2021 07:47]

een redelijk goedkope manier om de pmbus uit te lezen is met een logic analyzer van Saleae. Die heb je op aliexpress voor 10 euro. Je kan oneindig veel protocollen uitlezen en decoderen met deze software. Ook omdat software decoders open source zijn en je verschillende specifieke protocollen gewoon van github kan halen.

PMbus en SMbus zijn in principe gewoon I2C (TWI). Het moet dus niet lastig zijn om die uit te kunnen lezen,

Analyzer: https://www.banggood.com/...vitWA7jFFOQRoCBQ0QAvD_BwE

Software: https://www.saleae.com/downloads/
Dan heb je nog geen 2-weg communicatie en kan je dus ook geen instellingen veranderen. Een groot deel van PMBus is foutmeldingen en het zetten van limieten.
Die limieten zullen waarschijnlijk hardcoded variabelen zijn die je ook niet zomaar zal kunnen veranderen ben ik bang.
In de Corsair software kan je wel soft limieten zetten, dat wil zeggend at je een melding kan krijgen als het vermogen over een grens gaat. Of dat nou in de software of op de PSU gebeurt weet ik niet.

Hard limieten (dat de PSU afschakelt als je erover gaat) kan je niet setten. Dat is iets wat ik zelf belangrijker vind want dan schakelt de PSU gewoon af voor er iets stuk gaat.
Zelf wacht ik op de versie met UHD 4K scherm…
Met Dolby Cinema natuurlijk.
Ik wacht op de versie met 8K, Dolby HDR+

Serieus gezien lijk het mij gewoon beter om dit inderdaad met een header op het mobo te zien.
Anders moet ik steeds mijn kast om keren
Eerst maar eens de reviews van GN afwachten, die hebben namelijk een hele stapel aan opgeblazen Gigabyte PSUs.
Zeg er ook even bij dat je GamersNexus bedoelt, zo bekend is die site hier niet volgens mij.
Onder de echte hardwarefreaks is het toch een redelijk bekende denk ik. Hij is toch wel de beste in-depth tech reviewer op YouTube
Het Kanaal en daarbij website, is heel moeilijk te missen als je reviews op zoekt van hardware, met name GPU's, CPU's en behuizingen. Gamers Nexus zal in de Top 5 resultaten staan.
Ik zou een voeding nooit van gigabyte kopen. Ik heb (en heb gehad) een moederbord en gpu van gigabyte. Beide zijn "oke" maar niets meer dan dat.
Moederbord op default settings kwam zo nu en dan in bootloop. Kwam erachter dat ie mijn processor probeerde te overclocken met voltage op auto. Lekker gigabyte, wat nou als je dat niet stilletjes op de achtergrond doet?
Videokaart koeler was een beetje ondermaats en er zat, bij inspectie, nauwelijks koelpasta op. Ook niet uitgedroogd ofzo. Er zat bij benadering niks. Vervangen voor een aftermarket gpu koeler.

Probleem is dat je je met een voeding zulke foutjes niet kunt veroorloven. Oepsie, de instellingen stonden verkeerd, nu zijn je componenten stuk...
Dat proberen te overklokken op default settings doet MSI bvb ook, en koelpasta wil je zo min mogelijk van gebruiken, dus zo lang het over het hele opervlak van de GPU heen zat is dat goed, koelpasta heeft een hele lage warmte geleiding ten opzichte van alumimium/koper
Heb je mijn comment niet gelezen ofzo? "Er zat bij benadering niks." Als in, er was eigenlijk geen koelpasta gebruikt. De temperaturen zakten >10 graden na een repaste. Ik had de GPU pas 4 maanden en ik kocht hem bij launch dus van uitdrogen mag geen sprake zijn.
Het spul zat eigenlijk alleen in de hoekjes. De die was nagenoeg schoon en de coldplate ook.

Ik heb het hier niet over "less is more" dat klopt ja. Ik heb het hier over "beter de verkeerde hoeveelheid dan helemaal niks"

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 1 augustus 2021 10:59]

Als het alleen maar in de hoekjes zat zat er dus genoeg op, andersze brengen gewoon een druppel aan in de fabriek met een dispensor en als het te weinig zou zijn zou het nooit helemaal in de hoekjes zijn gekomen , daar is het bij montage gewoon heen gedrukt en zat er waarschijnlijk wel genoeg tussen.

Het zou kunnen dat er lucht in de dispenser zat en hij pasta met een luchtbel er in heeft aangebracht, dat zou het enigste kunnen zijn waardoor er te weinig pasta tussen zat terwijl de pasta wel helemaal naar de hoeken is gedrukt.

Standaard Koelpasta en Pads zijn hebben vaak gewoon een hele slechte warmte geleiding, vaak is de pasta maar 5W/mK en de Pads maar 3W/mK, dus pasta en pads vervangen kan een hoop schelen
Leg me dan uit waarom mijn kaart 10 graden warmer liep dan de modellen bij de reviewers terwijl ik standaard fan curve draaide en geen OC features aan had in de meegeleverde tool? En waarom ie exact de reviewer temperaturen aan ging houden toen ik er een beetje cooler master prut had tussen gedaan die ik bij een 212 evo had gekregen ooit?
Je kan wel blijven verdedigen, maar mijn kaart had qua koelpasta gewoon een productie fout.
Gigabyte heeft heel erg vaak slechte batches of productie fouten. Hoe vaak ik niet in reviews lees "pas op dat je de Rev 2 koopt en niet de 1." Of dat fiasco met die aorus xtreme mega RGB koeler van afgelopen generatie die zeer ondermaats koelde.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 1 augustus 2021 12:00]

Ik verdedig niks, zeg alleen wat ik denk, meer niet.

Tempratuur verschil tussen die van jou en van revieuwers kan door een hoop komen hoor, andere behuizing, casefans, kamertempratuur, luchtvochtigheid.

Maar zo als ik zij, de enigste mogelijkheid dat er te weinig pasta op zat terwijl de pasta wel in alle hoekjes zat is dat er een luchtbel in de pasta heeft gezeten, anders kan er niet te weinig tussen hebben gezeten, want hoe komt het dan in alle hoeken?

En als je er Cooler Master prut tussen smeert en je betere koeling hebt, dan was het dus waarschijnlijk inderdaad een luchtbel in de pasta, want die Cooler Master zooi gooi ik meestal zo weg.

Doe je zelf een plezier en koop iets als dit: https://www.conrad.com/p/...-temperature-150-c-189069
Dit is eigenlijk niet voor Consumenten, denk dat Conrad het zelf in die kleine spuitjes laat verpakken of dat het Sample spuitjes zijn Keratherm, normaal zit het in potten van minimaal 500 gram.
als ik zelf in koop neem ik meestal noctua of arctic pasta. Spul werkt zover ik merk goed. Goed, meestal zit er goed genoeg spul bij de componenten

De reden dat ze die kleine spuitjes verkopen bij conrad is waarschijnlijk dat de kilo prijs rond de 1000 euro ligt. 500 euro voor een pot van 500 gram. sheesh

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 1 augustus 2021 13:01]

denk dat je ergens overheen kijkt...
spuitje 4.2g x 119 maakt 500gr = kost je 570,01 € dus idd 1€/gr
boven 100x (420gr) komt de prijs per kilo al 300€ goedkoper uit (1500=>1200€)

maar neem je deze pot in 500gr kost m maar 165€ , kiloprijs is dan 330 :)


mocht er interesse zijn om een pot samen aan te kopen met 100 spuitjes, hoor ik t graag :D
komt op ong 180€
50 spuitjes van 5gr voor 90€ per persoon, is een koopje?

[Reactie gewijzigd door Black_Diamond768 op 3 augustus 2021 03:13]

Ik ken het gevoel enigszins. Bij mijn gigabyte kaart laatst een andere cooler er op gezet. Toen ik de stock er af wilde halen, zag ik juist dat er veeeeel teveel op zat. Liep aan alle kanten over.
Dat komt wat smerig over maar kan helemaal geen kwaad, door de druk zit er tussen de koeler praktisch altijd de juiste dikte (als je er te veel op doet, bij te weinig natuurlijk niet). En die pasta geleid niet dus dat het er uit lekt ziet er niet uit maar dat (looks dus) is ook meteen het enige issue.
Moederborden en GPU's (videokaarten bedoel je neem ik aan) worden door Gigabyte zelf gemaakt. Voedingen niet, dus in principe zegt dat niet zoveel. ze zijn bij mij echter ook alweer een tijdje gezakt van de 1e plaats naar de 2e of 3e plaats qua voorkeur.
Per ongeluk een videokaart van Gigabyte gekocht. Wat een slechte fans zitten daarop, pas na 2/3 maanden begon het geratel wat minder te worden (niet het geluid van fanspin, daadwerkelijk geratel van beide fans). Nu maken ze alleen nog fan-spin herrie gelukkig. Nog geprobeerd om van die videokaart af te komen, maar Informatique kwam hun goede reputatie niet na. Achteraf beter een paar tientjes meer uitgegeven aan Asus, maar dit was de enige kaart die direct beschikbaar was.
Ik koop waarschijnlijk nooit meer een gigabyte videokaart of moederbord in de toekomst. Quality control is gewoon niet goed genoeg.

Het videokaart probleem wat ik had is gewoon een fout die je met thermal testing per kaart eruit pakt. Al test je iedere kaart maar twee minuten dan valt dat op. Ik zag in een factory tour dat zotac en evga dat bvb gewoon doen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 1 augustus 2021 17:41]

Ik doe nu ongeveer 3 jaar reparaties aan grafische kaarten en verreweg de meeste kaarten met defecten die ik te zien krijg zijn Gigabytes. Dit komt omdat het merk bespaard op de kwaliteit van de componenten. Als NVIDIA een spec afgeeft van bijvoorbeeld een powerstage MOSFET die 30A minimaal moet aankunnen, zal gigabyte altijd net op die spec of iets er onder gaan zitten omdat die componenten goedkoper zijn Ook kijken ze niet zo krap op een lage interne weerstand van MOSFETS waardoor het hele spul aardig warm wordt. Daardoor gaan hun kaarten veel sneller stuk dan die van een andere AIB. Dit is waarom ik mensen altijd aanraadt om 50 euro meer uit te geven aan een iets duurdere GPU van een merk als ASUS ROG line-up, MSI gaming line-up en de EVGA FTW kaarten. Voor AMD is ook Sapphire een geweldig merk.

Deze merken gaan namelijk qua component spec boven de gevraagde waarden zitten waardoor de kaarten beter presteren, koeler blijven en langer meegaan

Gigabyte is voor mij dus echt een no go
Asus maakt ook troep, moederborden waarvan de bios corrupt raakt of zichzelf automatisch kapot flashen (x370 hero). En over alle debacles met hun AMD kaarten ga ik niet eens beginnen, laatste voorbeeld de 5700xt.
Het lijkt er op dat ze vooral qua software problemen hebben, niet zozeer de hardware.

Ik heb zelf een voorbeeldige performance van moederborden; altijd Asus moederborden gehad, nog niet 1 defect. Maar goed, op jezelf ben je statistisch niet van veel waarde.
Ik heb in een pc winkel gewerkt, en kan je vertellen dat over het algemeen er maar weinig kapot ging. Alleen Asus en amd videokaarten is vaak een niet zo goede combinatie.

En niet genoeg druk op de die is geen software probleem in het geval van de 5700xt. Of gewoon je gtx 780 koeler op een r9 290 zetten bijvoorbeeld, zijn er ook zat van doorgefikt.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 2 augustus 2021 22:37]

Gigabyte is geen voedingenfabrikant, dus het kan bij elk nieuw model zomaar heel anders zijn afhankelijk van de OEM.
Dat geldt voor bijna alle voedingfabrikanten. Van de grote merken maakt alleen Seasonic zelf een deel van hun voedingen. Corsair en andere grote merken kopen alles in.
1200w ... Dat zijn voedingen die miners gebruiken. Zelfs voor een 3090 is dit overkill.
Er is zeker een markt voor, misschien maken ze nog wel voedingen dat iets minder overkill zijn. En er zullen zeker mensen zijn die dit voor de epeen factor zullen kopen of omdat het kan. Maar een gigabyte voeding, ik hou het wel bij seasonic/be quiet en corsair met een sterke voorkeur voor seasonic. Zelf heb ik een 650 titanium en daar ben ik zeker van. Nu wat wel zo is, om een hogere rating te kunnen bekomen zul je betere componenten moeten gebruiken. Dus zo "slecht" zal deze voeding wel zeker niet zijn.
Nu als je pc op je bureau staat kan het wel nuttig zijn dat je dit kunt zien wat je pc verbruikt op dat moment. Maar als je aan het gamen bent, dan ga je daar niet naar kijken uiteraard, althans ik toch niet. Dat is eigenlijk nog een gemis bij voedingen, zien wat je echt aan stroom trekt.
Het is helemaal geen overkill, als je zo efficiënt mogelijk wil zijn. Die efficiëntie van 92% is onder 50% load, dus stel ik koop een voeding om zo efficiënt mogelijk, dan kan ik bij deze voeding dus 'maximaal' 600 watt gebruiken, wat toch een redelijk verbruik is voor een vrij uitgedoste computer.
Op een belasting van 50% is de efficiëntie hier zelfs 94%, want dat is ook nodig om Platinum te mogen voeren (de 92% is op 110V). Echter, er zijn wat issues met op deze manier de meest efficiente voeding kiezen:
- De efficientie in idle is waarschijnlijk ronduit beroerd. Met puur een desktop weergeven gebruikt een moderne pc minder dan 5% van de capaciteit van deze voeding, het grafiekje op de site van Gigabyte laat onder de 20% niets zien.
- Je verdient het hoe dan ook niet terug. Als je heel erg je best doet, bespaar je misschien een paar euro per jaar aan energiekosten, maar is dat verschil zelfs na jaren nog niet in de buurt van de meerkosten voor het aanschaffen van deze voeding.
Rendement van een voeding gaat meer om warmteontwikkeling dan kosten besparing.
En hoe dikwijls heb jij je pc onder 50% load ? Om dit te halen zou je dus altijd tussen de 500 en 700w moeten trekken. Dat haal je dus niet, en dus compleet overkill. De gemiddelde pc is meestal 5% beladen. Dat is bij licht werk. Bij het gamen zal dat wat anders zijn. Maar dan moet je nog kijken wat een kaart trekt. Een 3080 trekt denk ik een 320+- watt als referentie als het mij goed voorstaat. Neem daar nog cpu bij en een paar fans, en dan kom je op een 400 watt (grofweg), dan is een 750-800w voeding ideaal als je aan het amen bent. Dan zit je rond die 50%. Maar velen denken = hoger=beter. Nopes, de componenten om de rating te halen die zijn beter. En als jij met je pc telkens maar rond de 20% zit dan ben je dus stroom aan het verspillen en warmte aan het generen. Als je dus een pc gebruikt voor zowel werk als te gamen, moet je bijna een titanium voeding hebben. En moet je de pc echt wel 10u per dag gebruiken om hier wat voordeel uit te halen gedurende 3-4 jaar. Maar veel hangt af van je gebruik. Alleen titanium voedingen zijn nog minstens 90% effeciënt bij lage loads, de rest doet maar wat. Vandaar dat ik dus nog alleen titanium voedingen koop. En zoals altijd zal hier de commentaar op komen ... is toch niet nodig. Mijn pc is +- 10u per dag in gebruik, met meestal wat Chrome, Visual Studio Code, wat javascript, python, golang op linux. Een paar demos renderen per week, en voor de rest 1 a 2 keer per week een uurtje of 2 gamen. Een 650w met een 2060 super en 3700, heeft echt wel lage loads. Dus vandaar die titanium. Enja ik heb ook zonnepanelen, en op 4 jaar tijd heb ik wat geld uitgespaard (niet veel 50-100 euro), zeker met de kostprijs van stroom hier in den Belziek, en nog meer als er straks capaciteitstarief komt. Maar veel hangt ook af van de kostprijs van jouw electriciteit. Als die laag is, haal je het voordeel van titanium er niet uit. Het enige wat je dan heb is "betere" componenten. Maar als je stroomkost heel hoog is en je gebruikt een pc zeer veel, dan wil je maximale effeciëntie hebben van je voeding en dan is het wel voordeeling. Maar je moet ook kijken naar het gebruik van je pc. Als jij ellke avond een 30 minuten wat sites bezoek en dan 4-5u ligt te gamen, tsja dan kan je bijna evengoed een gold nemen, veel verschil zal je niet merken op een jaar
Flight simulator hier, pc wordt alleen voor flight sim gebruikt. Er hangen genoeg monitoren aan dus de load gaat goed. Alleen is een ander probleem, hoe kom je aan de videokaarten ? 😂
Monitoren nemen toch geen stroom van je pc …. Dus 600watt constant dan heb je la 2080 sli nodig ofzo en sli is total niet meer interessant ( eigenlijk zogoed als dood). Buiten miners en meerdere videokaarten heeft niemand een 1200watt voeding nodig. Voor een flightsim heb ik geen idee, maar dacht dat dit meer op cpu aankwam, dus zelfs een 5950x en 3090 kom je met moeite aan 600 watt. En een beetje videocard heeft wel 3-4 uitgangen, dus merr dan 3-4 monitors lijkt me sterk, en dit zal echt 0,01% van gebruikers ofzo zijn, die echt meer dan 3 monitors hebben
Uhhhh 4 videokaarten …
Dan moet je toevallig ook een case hebben die de voeding (of de zijkant) open heeft staan. In mijn geval zou ik niets hebben aan de LEDS met een o11d xl case omdat de voeding achterin komt te liggen. Of het een goede voeding is, reviews afwachten van o.a. Gamers Nexus

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 1 augustus 2021 10:16]

Ik dacht dat moderne cases meestal zo'n PSU-tunnel hadden. Hierdoor is de hele voeding niet te zien... (Mijn NZXT H510 heeft dat iig)

Dan heb je hier toch echt helemaal niks aan? En om nou een case zonder zo'n tunnel te zoeken alleen maar om het schermpje van je voeding te kunnen zien...

Leuke gimmick, maar niks meer dan dat imho. Voeding koop je volgens mij voor de efficientie, de stabiliteit van de spanningsvoorziening en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.
Met een beetje casemodding d.m.v. een dremel, kun je de voeding weer zichtbaar maken.

p.s. we zitten hier ten slotte op Tweakers en niet op Viva.nl.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 1 augustus 2021 11:49]

Men weet gewoon niet meer wat ze nog over the top moeten doen. Schermpjes op je CPU koeler, op het moederbord, op je PSU, in de behuizing van je kast en alles. Allemachtig.
Zit ik met m'n custom build met enkel gele verlichting van het moederbord zelf, en de kast verder dicht. Vind het alleen maar afleiden.
Het ergste van het hele verhaal is dat het steeds meer niet eens meer optioneel is. De betere versie van iets is steeds vaker met dingen als RGB of schermen erin. Ik hoef die meuk niet, maar wil wel de prestaties die het product kan leveren dus ik moet dus 100 euro extra betalen voor zooi wat ik niet eens gebruik.
Die 100 euro (of iets minder) had je anders ook betaald. Bij computeronderdelen heb je heel vaak maar 4 keuzes meer: goedkoop, gaming, workstation of server. Gaming en workstationhardware is vaak grotendeels identiek en gaminghardware is goedkoper en beter voorradig. Vaak loont het om workstations of zelfs server(tje)s met gamingharware te bouwen.
Ik vraag mij ten zeerste af of al die schermen overal nuttig zijn. Daarnaast moet ik de grondige reviews en teardowns nog afwachten, want gigabyte PSUs blijken niet altijd even betrouwbaar te zijn.
Okee, idee voor V2 van de voeding; Maak het display uitneembaar met een draad van een paar meter. Dan kan je hem op je bureau zetten. Dan hebben het overgrote deel van de gebruikers, die de desktop niet pontificaal op het bureau hebben staan, ook iets aan de feature.
Je kunt beter de info via een App aflezen. Een voeding zit vaak verstopt in je kast, achter/onder afdekplaat, en je pc staat ook niet voor je neus. Dan nog het aantal wattage, ik heb zelf met een 5900X en 6900XT (OC) een 1200w voeding, niet om wattage, maar kon het gunstig kopen, en 850w was dan toch wat krap met deze opstelling.
1200W dat is best flink lijkt me...
Wat is tegenwoordig dan het minimale kwa vermogen dat je echt moet hebben voor een high end systeem?
Ik draai een 5800x cpu en een 6900x gpu op een 600W platinum voeding. Meter ertussen omdat ik twijfelde maar ben geen workload tegen gekomen waar ik de 500W aantik.
Swap het spul voor een vergelijkbare Intel processor en nVidia kaart & je zit wel wat hoger. Maar dan is 1200W alsnog overkill.

Maar goed toekomstgericht aanschaffen is ook wel een puntje.
Want kan nu niet echt zeggen dat PC hardware nu echt veel minder is gaan gebruiken.
En als dat al zo was, dan is de trend nu voor mijn gevoel juist weer omgekeerd.