ASUS toont ROG Thor III-voeding van 1600W met modulair oleddisplay

ASUS brengt een nieuwe voeding in de ROG Thor-serie uit. De ROG Thor III is een ATX 3.1-voeding met een vermogen van 1600W en een meegeleverd oleddisplay. Dat kan magnetisch aan de psu vast worden gemaakt, zodat gebruikers zelf de juiste plaatsing kunnen kiezen.

ASUS toont de ROG Thor Titanium III tijdens de Computex-beurs in Taiwan. Deze voeding biedt maximaal 1600W vermogen en ondersteunt de ATX 3.1-standaard voor gebruik met PCIe 5.0-hardware. De Thor III heeft ook een Turbo-modus, waarmee de psu sneller kan koelen onder zware belasting. ASUS zegt niet of de fans met pulsbreedtemodulatie kunnen worden aangestuurd, maar aangezien het gaat om een verbeterde versie van de Thor II, is dat wel aannemelijk. De Thor III heeft een 80 PLUS Titanium-certificering.

Net als het eerdere model heeft de Thor III een oledscherm waarop de actieve belasting van de voeding te zien is. De grootste verandering ten opzichte van het eerdere model is dat het display nu modulair is. Het kan volgens ASUS worden losgekoppeld en magnetisch aan meerdere kanten op de voeding worden geplaatst. Daarmee kunnen gebruikers zelf bepalen waar het display te zien is. Het is nog niet bekend wanneer de voeding beschikbaar komt en wat die gaat kosten.

ASUS ROG Thor III Titanium 1600W ASUS ROG Thor III Titanium 1600W ASUS ROG Thor III Titanium 1600W

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

03-06-2024 • 11:00

34

Reacties (34)

Sorteer op:

Weergave:

wat is die roze/paarse aansluiting aan de connectorkant?
https://dlcdnwebimgs.asus...1-7FB71B3A5D3C/w1000/h732
Op de foto zie je erbij staan: IVS
Zoals Asus het zelf omschrijft:
ASUS-patented intelligent voltage stabilizer ensures stable power delivery to your graphics card for smoother gameplay and unwavering performance.
bron: https://rog.asus.com/powe...r/rog-thor-1600t3-gaming/
Zijn er praktijktesten die bewijzen dat een stabiele voltage nodig is voor optimale prestaties van je GPU? Of heeft dit alleen en enkel nut bij (user)overclocking?

Volgens mij heeft een GPU zelf ook gewoon VRM's.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 18:27]

Daar waar alles vandaag de dag digitaal verwerkt en weergegeven wordt vraag ik mij af wat nog een "perfecte" stabiele spanning voor nut heeft.
Digitaal heeft anders ook baat bij een zuivere blokvorm. Daarnaast heeft elke voeding verliezen. Dus hoe zuiverder en stabieler een voeding hoe beter.

Duurdere grafische kaarten hebben ook niet voor niets filtering en stabilisatie in de voeding zitten voor een mooier, stabieler beeld.

Hier zie je een foto van een digitale blokvorm, je ziet dat de lijntjes allemaal niet even strak zijn.
https://asset.conrad.com/...562815_LB_00_FB/image.jpg

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 23 juli 2024 18:27]

https://dlcdnwebimgs.asus...1-7FB71B3A5D3C/w1000/h732 er staat IVS bij, verder geen idee wat het betekent. Lijkt voor ASUS's eigen ARGB oplossing en/of het display.

[Reactie gewijzigd door Apart op 23 juli 2024 18:27]

Klopt het dat dat display niet zichtbaar is in de productfoto's? Of is dat "1600 W" het display?
ik denk dat de 1600w inderdaad het display is. Foto's 2 en 3 laten beide zijkanten zien. Foto 3 is hoe de voeding doorgaans gemonteerd wordt (fan naar beneden). Op foto 2 zien we dan het andere zijpaneel.
Ze hebben er wel rekening mee gehouden dat in beide gevallen het display 'rechtop' staat.

Ik ben het er wel mee eens dat het niet echt duidelijk is.
We zien toch op alle foto's hetzelfde zijpaneel? Kijk naar waar het blauwe hoekje zit.

Het lijkt in eertste instantie zo alsof de ventiltor op foto 2 aan de bovenkant zit en op foto 3 niet, maar het zou zo kunnen zijn dat door de kijkhoek en het logo in het fanrooster (?) de ventilator niet zichtbaar is in foto 3.
je hebt gelijk, vanwege de kijkhoek had ik niet door dat er een rooster over de fan heen zit. of eigenlijk had ik niet door dat er een fan onder het rooster zit op foto 3.
Ik verwacht dat het actieve wattage gebruik getoond wordt.
Ja dat is het scherm haha
Ik denk dat we hiermee stilaan de grens bereikt hebben van wat een voeding voor consumenten kan leveren. In de VS is de limiet bij wat er aan één zekering kan hangen 1800-2400W, afhankelijk van het type zekering. En die 1600W is voor zover ik weet hetgeen dat de voeding kan aanleveren, niet wat de voeding uit de muur haalt. Bij een Titanium rated PSU is die 1600W ongeveer 90-96% van hetgeen dat uit de muur komt.
Dat worden toch wel flink warme kabels in de muur...
Een gemiddelde wasmachine trekt veel meer uit de muur, die kabels hebben ook nergens last van. Kabels, in ieder geval in de EU, moeten aan allerlei eisen voldoen voordat ze gebruikt mogen worden. Zolang er geen beunhaas bezig is geweest hoef je je daar dus geen zorgen om te maken.
Een wasmachine dient dan ook op een aparte groep te zitten. Ik heb overigens mijn wasmachine nog nooit boven de 2 kW zien gaan tijdens opwarmen water(en dat is dan gemeten via energiemeter van de zonnepanelen, dus inclusief andere gebruikers, dus zal eerder 1,8 kW zijn)
Gisteren mijn wasmachine weer de schoonmaakwasmachine beurt laten doen (om de 2 maanden). Dan gaat hij op 95 graden en zie ik de meter die op die aansluiting zit duidelijk boven de 2,3kW gaan. Dat is voornamelijk het opwarmen van water. Later is het inderdaad vrijwel niks. Bij een normale was is het verbruik ook een stuk lager maar ja hoor van velen dat het echt wel slim is om om de zoveel tijd een schoonmaakbeurt te doen op hoge temperatuur.
Net even opgezocht, mijn wasmachine gebruikt tijdens een normale wasbeurt structureel meerdere keren 2000-2300W. Niet constant en niet voor hele lange perioden, maar het komt dus wel heel regelmatig voor. Mijn wasmachine is nieuw (december 2023) en zit wat prijsklasse betreft ongeveer in het midden, dus ik verwacht dat vrijwel iedere wasmachine dit doet.

Het is trouwens nog een flinke uitdaging om met een computer 1600W continu te trekken. Incidenteel wil het best wel, maar voor langere perioden is het lastig. Apparaten die meer dan 2000W gebruiken moeten op een eigen groep, een computer met deze voeding valt daar dus ruim buiten (maar met een monitor, lamp, speakers en eventueel andere randapparatuur kom je samen wel aardig in de buurt).
Magnetic OLED display shows real-time power draw with convenient attachment for optimal PC building visibility.
Tja je moet toch wat typen voor marketing hype.....

Ik vraag mij af wie hier nou het nut van inziet en hier voor meer voor een voeding betaald, dit lijkt mij namelijk leuk voor een dag of een week en daarna niet meer, als het een gewoon extern scherm was waar je zelf vanalles op kon laten zien had het meer nut.
Je zou er van versteld staan :) . Glazen kasten met schermpjes op de GPU, PSU en CPU, het verkoopt goed en met AIDA64 integratie kan je best wel wat statistieken tonen.
Inderdaad leuk voor even en ook om te showen, maar verder is het maar gewoon wat je leuk vindt.

Voor overclockers is het ook wel leuk om te kunnen zien dat je CPU 1kW aan het verstoken is terwijl je hem onder LN2 heb steken.
Je vergeet het schermpje "op" of "in" de fans van de Lian-Li TL LCD fans ;)

[Reactie gewijzigd door Soeski op 23 juli 2024 18:27]

en met AIDA64 integratie kan je best wel wat statistieken tonen.
Ik lees verder nergens dat dit die integratie heeft, alleen maar dat het het verbruik kan tonen.

Als je met LN2 bezig gaat heb je sowieso al allerlei probes en meters, zoals ik al zij als het een echt volwaardig scherm was waar je videos, gifs, foto's of wat anders op kon laten zien (en alsnog die verbruik informatie via usb of wat dan ook kan sturen naar het mobo) dan had ik het nut er nog van ingezien...
Wel apart, TV's, stofzuigers, wasmachines.
Aan veel apparaten worden grenzen gesteld aan maximaal verbruik.
Wat voor de nieuwste grote TV's echt een probleem aan het worden is.

Maar PC's met flinke GPUs-CPU's gaan ieder jaar meer verbuiken.
Beetje videokaart gebruikt veel meer als een heel grote TV.
Dan moet de rest van het verbuik er nog bij op geteld worden.

Wat voor een systeem ga je met een 1600 watt PSU draaiende houden?

[Reactie gewijzigd door Aerophobia1 op 23 juli 2024 18:27]

Misschien een hele domme vraag, maar wat is de meer waarde van zo'n scherm? Als 9 van de 10 keer de psu verstopt zit in de case?
Die zelfde vraag kun je over van alles vragen. Zoals RGB en glazen panelen. Omdat er mensen zijn die dat handig of mooi vinden. Voor een overclocker scheelt het weer een multimeter om uit de muur te meten.
De meerwaarde is vooral voor ASUS: er zijn altijd wel mensen die hierin trappen. Kassa!
ASUS toont ROG Intel III-voeding van 1600W met modulair oleddisplay
Had dat niet een betere benaming geweest?
Wat heeft Intel hier mee te maken?
Denk dat player-x een grapje maakt over het stroomverbruik van Intel processors.
Ah, op die fiets :P
Beetje raar nieuws artikel om te spreken over een OLED scherm, maar dan geen foto van het OLED scherm te geven...
Ze geven wel een foto van het OLED scherm alleen is het niet groot. Het laat het actuele wattage zien. Die 1600 watt die je ziet is het scherm.
Bij hoeveel cases is de zijkant van de PSU zichtbaar? Zullen er toch niet al te veel zijn.
Hoeveel mensen gebruiken nog zo'n zware voeding, nu dat triple sli videokaarten geen ding meer is?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.