Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus introduceert Thor-psu met oledscherm

Onder zijn gamingmerk Republic of Gamers heeft Asus zijn nieuwste voeding, de Thor, aangekondigd. De 1200W-voeding heeft een display geďntegreerd, waarop in real time getoond wordt hoeveel vermogen de voeding levert. Het bedrijf werkt ook aan een 850W-variant.

De Thor is een platinum-gecertificeerde voeding, met uiteraard volledig modulaire kabels. De kabels zijn individueel gesleeved en de Thor is als singlerail-voeding uitgevoerd. De in het oog springende feature is het oledscherm dat in real time het geleverde vermogen van de voeding toont. Daarbij worden alle dc-outputs bij elkaar opgeteld en afgerond in hele watts weergegeven.

Behalve van het oledscherm is de Thor-voeding voorzien van rgb-verlichting, uiteraard compatibel met Asus' Aura Sync. De voeding is semipassief: grote aluminium heatsinks moeten de warmte effectief afvoeren en de IP5X Wing-fan gaat pas draaien als de temperatuur boven de vijftig graden Celsius komt.

De 1200W-voeding moet eind augustus, begin september op de markt komen en een prijs krijgen die vergelijkbaar is met die van andere 1200W-voedingen. Daarmee kan de prijs variëren tussen grofweg tweehonderd en driehonderd euro. Ongeveer een maand na de ROG Thor 1200W zou een 850W-versie moeten verschijnen, die voor systemen zonder sli of crossfire bedoeld is. Ook de 850W-voeding moet de platinumcertificering van 80Plus krijgen.

Door

Redacteur componenten

65 Linkedin Google+

Reacties (65)

Wijzig sortering
Is deze voeding niet gericht op miners? Deze zitten niet vast aan dichte kasten en is verbruik juist interessant.
Nee, een miner wil optimale prijs/kwaliteit en niet extra betalen voor een OLED scherm en RGB verlichting. Het is dan interessanter om een goede Corsair voeding met Corsair link te halen, die leest het huidige verbruik softwarematig uit. Je kan dan ook zaken als de temperatuur en efficieny uitlezen. Daarnaast kan je de fan RPM aanpassen. Alternatief is een goedkopere voeding halen en het verbruik vanaf het stopcontact meten met een digitale energiemeter, dat is verreweg de goedkoopste oplossing.

Maar de prijs zal hierin bepalend zijn. Asus zegt de voeding tegen een vergelijkbare prijs als de concurrentie op de markt te brengen, maar daar geloof ik helemaal niets van aangezien het een ROG product is mét OLED scherm en RGB verlichting. Deze gaat echt veel en veel duurder worden dan de concurrentie.

Wat leuke feitjes:
- De voeding is intern een Seasonic Prime Platinum, dus Seasonic zal de OEM zijn.
- De heatsink voor dit Asus model is een stuk groter
- De garantie is 10 jaar, in tegenstelling tot de 12 jaar die Seasonic biedt op hun voeding.
- Ik ben benieuwd wat Asus zou doen als een klant een voeding als RMA aanmeldt vanwege burn-in op het OLED paneel

De Seasonic Prime Platinum 1200w kost minimaal 255 euro. Tel daarbij RGB verlichting + een oled scherm op plus het feit dat Asus er flink op wil verdienen, want ROG design. De 200 tot 300 euro uit het nieuwsbericht is een utopie.

Zie ook: https://www.tomshardware....-platinum-1200,37174.html

[Reactie gewijzigd door stin00 op 4 juni 2018 15:05]

Ik hou het wel bij mijn Corsair AX1500i als je het niet erg vind... Geweldig ding en de AX1200 die ik daarvoor had (non i versie) was ook gewoon supertop en doet het nog steeds.

Moet wel zeggen dat ik het tof vind dat voedingen vandaag dusdanig goed zijn dat de dagen van kapotte onderdelen omdat de voeding ze verneukt heeft voorbij zijn. :)

OT: dat font en het formaat van de letters/cijfers is wel echt superstrak.
Zal wel echt stoer staan in een case met glazen zijpaneel... start je een game op zie je meteen het wattage omhoog gaan.. is toch wel wat eyecandy hoor dus ik kan best begrijpen dat ze daar wat extra voor zullen vragen.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 5 juni 2018 00:33]

Kijken of je het weergegeven wattage nog steeds als eye candy beschouwt wann je twee ti's erin hebt zitten...

Edit:
Bedankt voor de moderatie medetweakers! Dit was een reactie op het OT gedeelte van een andere reactie, erg goed gezien.

[Reactie gewijzigd door Beer Buntenbach op 6 juni 2018 14:05]

Wat ik nou echt grappig zou vinden is dat je een bepaald spel opstart en het wattage dan uitkomt op 666W... :+
Ook mensen met een (al dan niet overgeclockte) i7/9/Threadripper en een 1080(Ti) in SLI setup redden het niet met standaard (zeg, in de 700Watt range) voedingen hoor :)

[Reactie gewijzigd door mvds op 4 juni 2018 13:52]

Wie heeft er anno 2018 een sli setup?
1950X en dual 1080ti.

Ik heb gekozen voor de AX1200i van Corsair. Wss samen met de 1500 variant nog steeds veruit de beste voedingen die je momenteel kan kopen. Zie wel wat mensen deze in leuke builds stoppen.
Overclocked trekt de 1950X makkelijk over de 330Watt bij full load. Daar dan wat rads bij, dikke kaarten en die 1200 watt is echt geen overbodige luxe.
* Meldt zich.
Tweemaal GTX 660 Ti doet het bij mij nog prima.
Terwijl een enkele 1080ti een dergelijke SLI-setup eruit fietst, met een lager verbruik.
Dan moet je die oude setup eerst verkopen, dan de nieuwe setup kopen en vervolgens hopen dat je onder de streep goedkoper uit bent.

Zit toch nog wel een rekensommetje aan vast hoor!
Als het al even duur is dan nog ben je met een enkele beter af, gezien heel veel dingen in SLI helemaal niet zo perfect werken. Micro stutter is en blijft gewoon een probleem bij SLI helaas.
vervolgens hopen dat je onder de streep goedkoper uit bent.
Als het de bedoeling zou zijn om dezelfde performance, te halen, ja.
VR kan niet met SLI. Heb zelf 2x 1080Ti in een machine zitten en is lekker in games die het ondersteunen maar met VR heb je er niks aan.
VR kan wel met SLI, het wordt alleen niet gebruikt. Voor unreal engine kun versies compilen met SLI support.
Iets over mierenneuken. Hij bedoelt natuurlijk voor de consument, en daar is reeds geen aanbod. Dus ja, hurhur voor een developer kan het, voor alle VR-kopers heb je er geen fluit aan.
* Meldt zich ook.
https://www.youtube.com/watch?v=_xOFbDgTs5s
(ondertussen wel weer terug naar 1x Gtx1080ti)
Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ze er ook weer RGB ingestopt hebben
Tjah, daar zit je dan met je kast waarbij de voeding achter een plaat verdwijnt. Dan zie je dat mooie schermpje natuurlijk niet meer. Of je hebt een kast waarbij de voeding onderste boven erin zit. Mag je elke keer op je kop hangen om te zien hoeveel wat hij gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Fu-Raz op 4 juni 2018 13:34]

Tjah, daar zit je dan met je kast waarbij de voeding achter een plaat verdwijnt. Dan zie je dat mooie schermpje natuurlijk niet meer. Of je hebt een kast waarbij de voeding onderste boven erin zit. Mag je elke keer op je kop hangen om te zien hoeveel wat hij gebruikt.
Daar hebben ze de Raijintek Thetis Window voor gemaakt, kan je heel mooi de display zien van je Thor-psu met oledscherm.
Tjah, of zit je dan met je window in je case, met je voeding gewoon goed om erin. Deze voeding is natuurlijk niet voor iedereen, neem aan dat alleen mensen waarbij je het oled schermpje kan zien deze voeding in overweging nemen.
En dan heb je hem zo ver mogelijk achter je bureau verstopt voor de herrie van de fans....

Misschien een idee geweest om als optie het schermpje in een 5.25" bay te stoppen en/of via een USB interface en een stukje software op het scherm te krijgen.
Als je fans herrie maken heb je verkeerde fans :)
En de 5,25" bays zijn aan het uitsterven, lang niet elke behuizing heeft deze meer, zeker niet de nieuwe behuizingen.
ik dacht dat 3,5 inch al uitgestorven was aangezien windows 10 op een usb stick staat en sinds je met de dvd loopwerk optartbare dvd,s maken voor het besturingssysteem te installeren.
zo een psu heb ik nog nooit gezien, 1200 wat is leuk als je een dikke i7 hebt om ook nog eens sli of crossfire te draaien.
Ik speel regelmatig live. Daar is het juist andersom.
Dit apparaat is natuurlijk voor mensen met een transparant zijpaneel... Ik vermoed ook dat de tekst wel om te draaien is.
Niet om lullig te doen natuurlijk, maar als je de tekst omdraait omdat je voeding bijv op zijn kop moet liggen in de kast of aan de bovenkant is gemonteerd met de fan naar boven (gebeurd ook maar weinig), dan zie je het hele schermpje toch niet? :+ Die zit dan gewoon achter de back-plate van het MoBo

Edit: grappig dat dit als irrelevant wordt gemod, terwijl dit juist wel relevant is...

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 4 juni 2018 14:05]

Oh ja, je hebt helemaal gelijk :P
Daar hebben ze de haakse slijper voor uitgevonden :p

Ik denk dat deze functie ook meer voor testen en vergelijken is dan dat iemand daadwerkelijk tijdens het surfen zijn verbruik gaat checken.
Misschien kan je de tekst draaien? Zou toch een minimale feature moeten zijn....
En ik heb een Thermaltake P5 en zie alle kanten van mijn voeding. Niemand zal deze kopen als ie niet zichtbaar is.
Dan zet je er toch een webcam op? :P
Het display in een frontpanel zo inderdaad handiger zijn.
Ik heb zoveel vragen... Waar te beginnen.

1) Waarom 1200W? Wie heeft er een voeding nodig die zoveel kan verbruiken als een airconditioner?
2) Waarom RGB? Je ziet dat toch niet?
3) Waarom een schermpje? Leuk voor debugging, maar als je dat beoeiend vindt, heb je allang een power meter.
4) Waarom OLED? Dat is toch veel te duur voor wat het doet :?
5) Waarom Thor? Waarom moet alles tegenwoordig een naam hebben?
6) Waarom ondanks al deze agressie geen woord over stabiliteit zonder load, onder halve load, en onder volle load (wie dat ook OOIT gaat halen).
7) Wie koopt dit?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 juni 2018 19:13]

1) altijd voldoende bij upgrades, tuurlijk is dat te veel, maar een systeem met SLI of Crossfire kan wel rond de 900W vragen onder load, daarbij is er natuurlijk de mogelijkheid van extra componenten die door de psu gevoed worden.
2) Meeste gaming gerichte cases hebben vensters, de meest luxe cases (ook niet gaming) hebben vaak een bijna volledig open zijkant (of meer) en daarbij is ook de psu zichtbaar.
3) Omdat het er leuk uit ziet, als ik een paar duizend uitgeef aan een showcase pc, is dat uiteraard ook van belang.
4) Oled is helemaal niet duurder dan lcd voor kleinere panelen, en in dit geval zal het ivm zichtbaarheid er ruim beter uitzien met 100% zwartwaarden.
5) Waarom niet? het is beter dan een of ander typenummer, beter te onthouden, betere marketing, etc.
6) Er zal vast wel duidelijk worden wie de OEM van de voeding zal zijn, er is in ieder geval een 80plus plat certificering dus hij is zeker zuinig.
7) mensen welke een luxe high performance showcase build maken, waarom zou ik niet in een systeem van 5000 eur een goede voeding willen welke er ook goed uit ziet? - persoonlijke smaak daargelaten natuurlijk
Het OLED-schermpje is wel super handig, ik heb altijd moeten spelen met programma's om het verbruik te achterhalen. Nu kan je snel checken of je PSU niet over zijn vermorgen komt. Jammer dat ze het niet voor kleinere PSU's doen.
Welke voedingen en wat voor 'programma's'? Er zijn maar een handjevol voedingen waarmee je daadwerkelijk softwarematig het huidige verbruik kan uitlezen.

Edit: voor de duidelijkheid, met een handjevol voedingen bedoel ik inderdaad o.a. de Corsair i voedingen die vrijwel alles kunnen uitlezen.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 4 juni 2018 14:01]

Ik heb een Corsair HX850i, en die kan zoals vrijwel alle Corsair voedingen met een "i" in het modelnaam via Corsair Link onder andere het verbruik rapporteren.
Corsair i voedingen en Corsair Link. Geeft trouwens naast het geleverde vermogen ook de efficientie weer.
Toch lullig als je je voeding "ondersteboven" moet monteren.
Zit er geen optie in om het scherm te draaien? :9
ja zou mooi zijn, dan kan je het schermpje alsnog rechtop tegen de moederbordtray van je kast aan plakken..... :p
Daarom, niks aan de hand :9
Als je de voeding gedraaid erin doet zit het scherm ook gelijk aan de andere kant van de voeding. Dan kun je de tekst wel draaien maar zie je nog niks xD.
Dat wordt dan een extra kijkgat slijpen!
Zolang er maar RGB in zit, dat is het belangrijkste. Stel je toch voor dat ik een voeding moet kopen waar geen RGB inzit. Ik moet er niet aan denken dat ik straks word uitgelachen door mijn mede RGB master race broeders.....
Want zoals iedereen weet maken rgb-lampjes componenten sneller. Even een kleine boost-opsomming:
rood = betere algemene performance
blauw = betere koeling
groen = energiezuiniger
paars = alle apps werken geoptimaliseerd voor deze computer
Daarom zet ik rainbow wave aan zodat ik alles tegelijk heb.
Daarom heb ik alleen wit licht, of eigenlijk alle kleuren van het spectrum!

Dan enhanced hij alle voorgenoemde aspecten met een 2x Bonus Point boost!!
Wat? Ben je een static light peasant?

Alleen echte mannen (of vrouwen) die hun RGB effecten ook daadwerkelijk gebruiken horen bij het RGB masterrace! Want zeg nou zelf, voor peasantry kan je voor ¤50 al klaar zijn terwijl ik dik ¤500 aan mijn RGB uit heb gegeven!
Krijg ik dan ook +20fps als ik stickers met strepen op mijn case plak? :+
Nee, die leveren hooguit 10fps op. 20fps is tuner-waanzin, dat kun je alleen halen door de combinatie van RGB LED's en een twin-turbofan serverkoeler op ten minste 4000rpm. Vergeet er geen oordopjes of goede over-ear headphone bij te bestellen trouwens :Y)
De wondere wereld van niches. Ik wil mijn voeding het liefst idd helemaal niet zien. Maar ach, het is tenminste geen watergekoelde PSU zoals FSP heeft geprobeerd :+

http://www.fsplifestyle.c...-hydro-ptmplus/index.html
Erg mooi. En ook functioneel. Helaas heb ik een Lian Li PC-O11 kast en is de voeding dus niet te zien, want dit is eindelijk een voeding die er een beetje leuk uitziet.
Ongeveer een maand na de ROG Thor 1200W zou een 850W-versie moeten verschijnen, die voor systemen zonder sli of crossfire bedoeld is.
Hoe wil je ooit 850W verstoken zonder meerdere videokaarten te gebruiken :?
Zelfs mijn huidige 650W voeding is voorbereid voor een SLI setup, wat me ook niet meer dan normaal lijkt.

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 4 juni 2018 14:15]

Dat red je wel hoor. Threadripper en i9 gaan allebei over de 250 watt heen met een overclock en met een 1080ti, Titan Z of 390x red je 350w ook wel. Dan moet je nog wat stroom rekenen voor de rest van je onderdelen en het liefst houd je wat marge over.
Hebben uw medetweakers nooit aan u geleerd dat wattage nummer op een voeding niet altijd wat zegt? :)
Ja kijk het is een Seasonic Prime Platinum dus het zal ruim meer kunnen hebben maar daar koop je je voeding niet op.
Het nut ontgaat me, van deze voeding.
Leuk, zo'n oled display, en wat rgb, maar nuttig?
Ik game al 20 jaar op de pc, nooit heb ik afgevraagd hoeveel Watt m'n voeding uit de muur trekt/levert aan de pc componenten.
Ik geef er niets om. Veel heb je toch niet in de hand, tenzij bij overklokken.

Wat je nu wel sterk ziet, is dat alle grote hardware merken, zichzelf verspreiden over all markten.
Asus die plotseling toetsenbord/muizen/muismatten/PSU/... maken.
Zelfde met Gigabyte die nu plotseling met RAM latjes komt.
Allemaal om de mensen te kunnen vangen in hun RGB droom.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3