Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Seasonic brengt Focus Plus Platinum-voedingen op de markt

Door , 56 reacties, submitter: BioBlade

Seasonic maakt zijn Focus Plus Platinum-voedingen beschikbaar. De fabrikant brengt modellen met vermogen van 550, 650, 750 en 850 watt uit in de lijn van voedingen met 80Plus Platinum-aanduiding.

De Focus Plus Platinum-voedingen zijn vanaf 14 augustus leverbaar in de Benelux. De voedingen staan inmiddels in de Pricewatch. Het gaat om modulaire voedingen met 80Plus Platinum-certificaten. De adviesprijs van de 550W-uitvoering is 109,95 euro, meldt Hardware.info. De prijs van de krachtigste voeding, de Focus Plus Platinum 850, is 139,95 euro.

Seasonic introduceerde zijn nieuwe Focus Plus-lijn begin dit jaar, te beginnen met de Focus Plus Gold-modellen. De fabrikant richt zich met de voedingen onder andere op bouwers van compacte systemen. De afmetingen van de modulaire psu's zijn 150x140x86 mm. De fabrikant voorziet de modellen van 10 jaar garantie.

Seasonic Model Adviesprijs
Focus Plus Platinum 850 SSR-850PX € 139,95
Focus Plus Platinum 750 SSR-750PX € 129,95
Focus Plus Platinum 650 SSR-650PX € 119,95
Focus Plus Platinum 550 SSR-550PX € 109,95

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd wat de geluidsproductie gaat doen. Er zijn nauwelijks/geen krachtige voedingen (>500 watt) die dit combineren met <15dBa aan geluidsproductie, terwijl dit volgens mij makkelijk moet kunnen.

Rond de 15dBa komt het in het gebied onhoorbaar, waarbij je in een stille ruimte het nog net kan horen.
Corsair RM serie is tot 50% load volledig stil.
Deze zijn volledig stil tot 30% load. (zie http://seasonic.com/main/wp-content/uploads/2015/08/S3FC.png ) Ik verwacht dat de silent mode ook niet te horen is. De fan is overigens fluid dynamic bearing dus als het goed is behoorlijk stil, maar er staan idd geen waarden op hun website.

Wat het artikel overigens niet expliciet vermeld: deze voedingen zijn gewoon ATX, maar 140mm diep. (Dat is wat ze bedoelen met 'compacte' systemen) Dat is 20mm minder dan bv. de Corsair RM serie.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 4 augustus 2017 11:38]

Er zijn legio voedingen die het trucje uithalen om tot x% de ventilator niet te laten draaien. Dat is een koud kunstje en niet interessant. Ik wil ook bij gamen dat het stil is.
dan moet je dus voor een voeding gaan, die je maar tot 30-50 % belast afhankelijk van t type, (waar nou niet bepaald t efficienste punt zit)
Stel dat ik tot 500/600 watt wil gaan, dan moet ik dus minimaal een 1500 watt voeding nemen. Volgens de pricewatch moet ik dan denken aan >¤300, waardoor het weer geen interessante optie is.
Maar je gamed toch met het geluid aan dus wat maakt het uit? Tuurlijk, herrie wil je niet, maar een beetje voeding hoor je bij volle belasting toch amper.
Je hebt in games wel eens een stil moment, plus dat ik ook wel eens andere dingen doe die rekenkracht vergen. Dan is stilte ook gewenst. Plus het is een stukje uitdaging. Het is bijvoorbeeld prima mogelijk een systeem te maken die de nieuwste games op full hd max settings probleemloos en onhoorbaar draait. De volgende stap wordt 4k...
600W*2 is toch echt 1200W, en die kan je al vinden voor ~¤200.
Als jouw systeem 500/600 watt verbruikt zal die 300,- voor een voeding geen probleem zijn (minimaal 2 high end GPUs en hele dikke CPU). Denk dat met een 600watt voeding de meeste systemen op volledige belasting rond de 50% zitten. Daarbij komt dat bij 600watt aan hitte, de voeding echt niet de luidruchtigste zal zijn.
Dat is niet helemaal waar. De fan gaat draaien bij de RM serie bij circa 40% load. http://www.corsair.com/~/...anuals/psu/rmx_manual.pdf
Je hebt gelijk, alleen bij de RM550 is het 50%. Bij de krachtigere voedingen is het lager.

@MadDogMcCree hieronder: je hebt helemaal gelijk, ik maak 'n foutje bij het hoofdrekenen.

[Reactie gewijzigd door Jesse op 5 augustus 2017 15:23]

Ook de 550 is op ongeveer 40% hoor, namelijk bij 225 watt verbruik, wat neer komt op 40,9%.
Met Hybrid staat de fan standaard uit, tenzij hij boven een specifiek temperatuur komt en/of als hij meer dan een specifiek aantal watts gebruikt, maar dat is niet altijd natuurlijk, dat is wel een oplossing voor als je bijvoorbeeld bij casual computeren geen fans wilt horen. Er zijn natuurlijk ook een passieve oplossingen:
https://tweakers.net/cate...QFWaBpu6aUl1uhZ0gja4x55w_

Wel iets duurder, maar goed tegenwoordig krijg je meer efficientie = minder warmte = minder koeling nodig.

Van HardOCP:
has a hybrid fan controller, and it features a FDB fan which quiet cooling enthusiasts love. In practice, the unit was not horrendously loud but, at the same time, it was not the quietest unit we have ever had from Seasonic. During our testing today, the FOCSU PLUS Gold 850W was, when the hybrid fan controller was disabled, quiet until about 75% load.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 4 augustus 2017 13:01]

Ik heb nu een passieve voeding, die van 520 watt (600 watt was town niet verkrijgbaar), puur uit noodzaak. Er was geen andere voeding die >500 watt stil kon leveren in tests (en dan reken ik <15dBa onder gedegen testomstandigheden. Helaas kost deze behoorlijk wat geld, terwijl het volgens mij een koud kunstje moet zijn een sweet spot te vinden om een platinum voeding te maken, richting 600 watt die ook onder volledige belasting niet hoorbaar is tegen een redelijke prijs (¤100~¤150).
Twee opties:
1.) Het is niet zo een koudkunstje als dat jij denkt (ding-ding-ding).
2.) Er is geen demand voor omdat bij dat wattage de andere componenten toch meer geluid gaan maken dan dat...
Blijkbaar weet je meer dan wij weten, gezien je optie 1. Zou je datkunnen toelichten?
als t zo makkelijk is als je stelt, waarom ben jij dan geen voeding fabrikant eh?
Ik weet niet of het makkelijk is, het lijkt me eenvoudig gezien de huidige stand van techniek. Ik ben één van de weinigen (helaas) die zich sterk richt op stilte en de laatste jaren is het lastig zoeken naar een goedkope stille voeding met voldoende vermogen. De Nexus Value 430 was een goede kandidaat, ¤60 en stil genoeg, maar die is niet meer te verkrijgen. Nu maar uit "noodzaak" een Seasonic 520 watt passieve voeding gekocht, ruim het dubbele in prijs, maar niet meer dan 100 watt meer...
Wat is er dan zoveel veranderd dan qua psu techniek? Volgens mij is er niet zoveel veranderd, behalve dat er de laatste jaren veel meer kwaliteits voedingen te kiezen zijn. Wat niet veranderd is dat
een zuinige, krachtige psu nog steeds goed gekoeld moet worden.
De platinum en titanium stempels, plus dat passieve voedingen al tot 600 watt gaan, waar het voorheen 400 watt max was.
Niet zoveel dus. Maar er zijn toch genoeg psu's te vinden die nagenoeg stil zijn tot zo'n 600watt?
Niet dat ik dat zoek, wat stil betekent vaak ook een fan die niet draait en een psu die extra warm word.
Zie liever dat er constant 500~600rpm gemaakt word, wat vrijwel onhoorbaar is.
het punt is dat niemand daar echt om vraag. Zolang het onder de 25dba blijft is het voor 95% van de mensen voldoende....
Zulke psu's zijn er al:
https://www.techpowerup.com/reviews/Bitfenix/BWG850M/6.html
Kost rond de 120 euro.

Het is echter geen koud kunstje, anders zouden psu's met zulke waardes er al zijn in grote getalen.
Die is niet stil/onhoorbaar:
Background noise inside the anechoic chamber was below 20 dBA during testing...
Pas rond de 15dBa en daaronder is het stil. Deze voeding presteert 26dBa.
26 dBA is uitermate stil:
https://www.pca.state.mn....sources.png?itok=AGoAg7qW

weet niet waar jij je pc hebt staan, maar het omgevingsgeluid is al snel dik boven de 15 dBa.

ps: Jouw videokaart (zotac?) zal trouwens 100% meer geluid produceren dan menig voeding.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 augustus 2017 11:31]

Ik gebruik de reviews van silentpcreview als ijkpunt (helaas zijn ze nu niet meer actief geloof ik). Daar wordt gebruikgemaakt van een anechoïsche ruimte waarbij het omgevingsgeluid <11dBa is. Wat daar bij 13dBa gemeten is, daar ben ik tevreden mee qua geluidsproductie. Afhankelijk van de positie in de kast zou je er 1~2dBa mogen bijtellen.

Mijn pc staat op het bureau waar de monitor op staat, dus op ooghoogte, rechts van me me de achterkant naar me toe gekeerd. Niet ideaal, maar ik zie ook het raam en de aansluitingen binnen handbereik is wel makkelijk.

De videokaart koel ik met een Thermalright HR03 plus, "ondersteboven" gemonteerd, zodat het koelblok boven de kaart zit, daar waar de warmte de kast uit wordt gezogen (wel zo effectief). Op een stille avond hoor ik de pc niet/nauwelijks, zelfs onder belasting. Ik heb een GTX670 en een i5 4870K.
Ik heb sinds de test op jonnyguru al een Antec CP-850. Dit is welliswaar geen standaard formaat, maar er is tegenwoordig de Antec HCP-850 welke volgens mij de opvolger is, en is volgens de berichten minstens net zo goed.

De CP-850 is verreweg de allerbeste voeding die ik ooit heb gehad. Zelfs met een zwaar overclockte sandy bridge i7 (op 5ghz) en een max overklokte GTX 580, een stapel 7200rpm harddisks en full load op alle onderdelen (syntetisch), bleef de voeding perfect stil tijdens een 24h duurtest. Volgens mij draait de fan op 300rpm minimaal, en ik heb het nog nooit harder zien of horen draaien. Met mn oor naast de fan hoor ik em niet.

Ik heb de voeding overigens nog steeds, ding is 8 jaar oud.
Hoe zou je met een stapel 3.5" 7200rpm HDDs uberhaupt een voeding kunnen horen? ;)
Oor tegen de voeding. Ik weet het, ik doe wel gekkere dingen soms :+
Door ze in behuizingen te plaatsen die geluid dempen. Ik gebruik als harde schijf een 3TB WD red in een behuizing. Die draait geen 7200rpm, maar is zo wel onhoorbaar. Voor snelheid gebruik je een SSD, harde schijven zijn alleen interessant voor taken waarbij data doorgevoerd wordt en dan is de WD red in 99% van de gevallen al rap zat (uitzonderingen daargelaten)
Heb zelf een Corsair HX750i, tot 300 watt staat de fan stil, en pas bij een verbruik van 600 watt komt het geluid boven de 15dBa
En zo zijn er nog wel meer te vinden hoor
Heb je daar testresultaten van? Ik kan me voorstellen dat een fabrikant dat meldt, maar niet onder welke omstandigheden is gemeten. Silentpcreview heeftonder deugdelijke omstandigheden voedingen gemeten, ook in een zogenaamde hotbox, waarbij je moet denken aan een hete zomerdag in een krappe behuizing waarbij gegamed wordt.
Als stilte een vereiste voor je is, koop je uiteraard een geschikte kast. De beste optie is dan een kast met een apart compariment voor je voeding, zoals je ook hier kan lezen:
http://www.silentpcreview.com/article1073-page4.html
Ik gebruik als kast een (oude)Cooler Master Stacker (tc101 geloof ik). De (passieve) voeding zit onderin, daarvoor had ik een Seasonic 600 watt geloof ik. Kast maakt zeker uit, maar eenvoudige kasten zonder demping kunnen ook prima presteren.
Uiteraard. Het gaat echter niet zozeer om de demping, het gaat erom dat mij een aparte "kamer" voor de psu, de psu geen warmte van de overige componenten hoeft te verwerken en dus stiller en koeler zijn werk kan doen.
Er zijn nauwelijks/geen krachtige voedingen (>500 watt) die dit combineren met <15dBa aan geluidsproductie,
15dBa volgens wat? Specs? Onafhankelijke test met meerdere voedingen?
Onafhankelijke test met bekendgemaakte (logische) meetopstellingen en waarbij de omgeving de meting niet verpest. Bij Tweakers.net komen de metingen nooit onder de 30dBa, dat is (totaal) onbruikbaar om te meten of iets stil is. Als iets 30dBa gemeten is bij Tweakers en het is stil, dan produceert het dus minder (maar een onbekend aantal) dBa. Dan weet je dus nog niks.
Hopen dat ze nu onderhand is een keer fatsoenlijke kabels gaan gebruiken. Ze waren al slecht maar van de prime serie sloeg echt alles. Als je bijv een 1200w voeding pakt kun je dmv de bekabeling nog maar max 2x 280x aansluiten. Anders brand het door. Zelfde geld voor de lagere wattages. Maar op je top voeding nog bezuinigen kan echt niet wat bij betreft.

Ik heb 4 seasnoic voedingen gehad, enja alle 4 nog net geen brand gehad omdat de stekkers op de voeding doorgebrand waren... Dus snap niet waarom mensen seasonic zo geweldig vinden. En nee, dat kwam niet door minen!

Onderaan, page 2:
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story2&reid=511
Omdat veel mensen dat soort problemen nauwelijks hebben, je leest er ook nauwelijks over online.
Andere merken hebben dezelfde connectors, komt ook omdat seasonic die soms ook maakt.

[Reactie gewijzigd door stewie op 4 augustus 2017 12:31]

Interessant verhaal. Als ik echter de discussie daar volg, zit het verhaal toch iets anders in elkaar. Sterker nog, ik zie goede argumenten waarom het niet aan de kabels ligt en vrijwel geen tegen bewijs.
Het tegenbewijs duid op andere oorzaken, de modulariteit bijv.
Iets waar alle modulaire psu's last van hebben.

Lijkt mij bijzonder sterk dat Seasonic, een van de best psu fabrikanten, voedingen maakt die niet fatsoenljik twee high-end videokaarten kunnen dragen.

Lees ook dit eens. Wederom een aanwijzing dat het om heel iets anders gaat en dat AWG18 gewoon acceptabel is. Wat veel psu fabrikanten ook bewijzen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 5 augustus 2017 08:49]

Als er al nieuws waarde was (ik zie een hybrid mode knopje) wordt het niet eens genoemd.
Ik citeer:

''This Hybrid Silent Fan Control functions in three operational stages: Fanless Mode, Silent Mode, and Cooling Mode.''

''Additionally, there is a switch at the back of the power supply which allows users to customize their cooling needs by selecting between the Seasonic S2FC (fan control without Fanless Mode) and the S3FC (fan control including Fanless Mode).'' - Met dank aan @vanaalten .

https://seasonic.com/product/focus-plus-850-platinum/

[Reactie gewijzigd door Neyluzz op 4 augustus 2017 10:37]

Da's dus de ene stand, met drie fases. Met dat knopje zet je 'm in de twee-fase stand waarbij fanless dus niet zal werken.
Ah ik zie het, thanks!
Ja ik zag dat knopje en dacht "wat is dat?". Iemand uitleg?
Ik gok dat het hiervoor is (copy/paste van Seasonic website):
[quote]The industry’s first, Seasonic patented, advanced three-phased thermal control achieves optimal between silence and cooling. This Hybrid Silent Fan Control functions in three operational stages: Fanless Mode, Silent Mode, and Cooling Mode.
[/s]

Ah nee, even een paar regels verder kijken:
Additionally, there is a switch at the back of the power supply which allows users to customize their cooling needs by selecting between the Seasonic S2FC (fan control without Fanless Mode) and the S3FC (fan control including Fanless Mode).

[Reactie gewijzigd door vanaalten op 4 augustus 2017 10:27]

Fan wel of niet uit onder lage belasting.
Van de website van seasonic:

Hybrid Silent fan Control
The industry’s first, Seasonic patented, advanced three-phased thermal control achieves optimal between silence and cooling. This Hybrid Silent Fan Control functions in three operational stages: Fanless Mode, Silent Mode, and Cooling Mode.

https://seasonic.com/product/focus-plus-750-platinum/

Edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Somoghi op 4 augustus 2017 10:27]

De 850 watt variant kost volgens de tekst ¤129,95 maar in de tabel staat ¤139,95. Tekst klopt denk ik niet.
Volgens de pricewatch is het juist de tabel die niet klopt. :)
Je hebt gelijk, in de pricewatch is iedere variant een tientje goedkoper dan in de tabel in dit artikel. Wel staat er in de pricewatch maar één aanbieder en heeft het artikel het over adviesprijzen. Neemt niet weg dat er twee verschillende prijzen voor het zelfde product genoemd worden in dit artikel.
Heerlijk spul die seasonic voedingen, als je een systeem gaat bouwen beslist de investering waard: stil, efficiënt en betrouwbaar :) Gaat overigens net zo goed op voor goede voedingen van andere merken, het is gewoon fijn als je een betrouwbare voeding hebt die geen herrie maakt en nog goed is voor het milieu (want zuinig) ook.
Waarom geen 350 watt en 450 watt, bijna altijd zat vermogen ook met deftige videokaart op 100%.
Seasonic is top voedingen kwaliteit en leveren erg goede voedingen en nu de Platinum 860 watt V2 in gebruik.

De voedingen zijn onhoorbaar stil door semi-passief

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 5 augustus 2017 11:36]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8