Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

MSI toont teaser van MEG X570-moederbord voor AMD Ryzen 3000-processors

MSI laat in een teaser een nieuw moederbord zien en geeft daarbij een aantal hints. Het blijkt om een moederbord te gaan met de nieuwe X570-chipset, voor de komende AMD Ryzen 3000-processors. Tijdens de Computex-beurs, eind mei volgt de onthulling.

Op Twitter toont MSI een korte animatie waarin delen van een moederbord te zien zijn met de cijfers 567. Flitsen in de animatie tonen het getal 3000. Boven de 6 staat een wifilogo en daarmee lijkt MSI aan te geven dat het moederbord Wi-Fi 6, ofwel 802.11ax-ondersteuning heeft.

De 5 en de 7 geven vermoedelijk aan dat het om een moederbord met de X570-chipset gaat. Die is nog niet aangekondigd, maar al wel in databases verschenen. Twitter-gebruiker Komachi vond eerder deze week registraties van twee X570-moederborden: de MSI MEG X570 Godlike en MEG X570 Ace.

Het nieuwe moederbord is bedoeld voor de Ryzen-processors van de derde generatie, die hoogstwaarschijnlijk typenummers in de 3000-serie krijgen. AMD maakte eerder al bekend dat de nieuwe cpu's gebaseerd zijn op de Zen 2-architectuur met 7nm-cpu-chiplets. Tijdens de Computex-beurs gaat AMD details van de processors bekendmaken.

Twitter-gebruiker Tum Apisak zegt dat hij een vermelding van een engineering sample van een Ryzen 3000-processor met zestien cores heeft gevonden. Die cpu zou op 3,2GHz draaien met een turbo van 4,2GHz. De kloksnelheid van dergelijke samples hoeft niet representatief te zijn voor uiteindelijke producten.

Er circuleren al lange tijd specificatielijsten van de Ryzen 3000-processors, maar er zijn geen concrete aanwijzingen dat die kloppen. AMD heeft wel sterke hints gegeven op de komst van consumentenprocessors met meer dan acht cores.

MSI MEG X570

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-05-2019 • 10:54

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
Wat is de meerwaarde van de nieuwe chipset? De nieuwe 3000-reeks werkt toch ook op de meeste oudere moederborden met A/B350 chipset?
Nieuwe features zoals pcie4, meer usb 3.1 gen 2 en betere powerdelivery.
Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Mooi dat dat kan!
De verwachting is inderdaad dat de R3000 chips ook op de 3xx chipsets gaan werken na een bios-update vanuit de fabrikant. Als ik het forum hier mag geloven zijn daar ook al redelijk concrete roadmaps voor bekend van diverse moederplankfabrikanten.

Het voordeel van X570 is met name de implementatie van PCI-E 4.0 (dubbele bandbreedte tov PCI-E 3). In hoeverre dat relevant is, gegeven de afnemende interesse in SLI/CF opstellingen (tri/quad sli is bijvoorbeeld bij de nieuwe range videokaarten niet langer ondersteund) en het feit dat 16x PCI-E 3 maar beperkt een limiterende factor is, is het voordeel van PCI-E 4 nog beperkt. Het grote voordeel zal denk ik vooral zitten in de mogelijkheid meerdere M2-ssd's op het moederbord aan te sluiten op minder pci-e lanes, zonder dat het videogeweld daar last van heeft (met dubbele snelheid kunnen ze toe met minder lanes).

Daarnaast is het marketingtechnisch super interessant: hoger nummer, nieuwer, beter, enzovoorts. Of je verschil gaat merken... ik verwacht het niet direct.

Het biedt wel mogelijkheden om nu eindelijk eens moederborden te gaan maken zonder kermisverlichting en mét degelijke energievoorziening.
Het PCI-E x16 slot komt direct van de CPU en staat los van de chipset. Je kan dus prima een X370/X470 bord maken dat met een Zen 2 CPU PCI-E x16 4.0 biedt.

Het is echter zeer aannemelijk dat de aanbinding van de chipset aan de CPU ook een upgrade heeft van PCI-E x4 3.0 naar PCI-E x4 4.0. En dat is een belangrijk verschil want alle controllers in de chipset en de extra PCI-E sloten moeten die bandbreedte delen.

Je kan nu aan de chipset geen PCI-E x4 3.0 NVME SSD hangen. Die zou op zichzelf al de hele bandbreedte naar de CPU benutten. Met een verdubbeling kan dat wel, met nog voldoende bandbreedte voor een snelle netwerkkaart en de USB aansluitingen. 10Gb ethernet + NVME SSD aan de chipset is nu opeens niet zo'n bottleneck meer.
kermis verlichting vind ik best leuk maar het mag natuurlijk niet te overdadig zijn dan begint het idd echt op een kermis te lijkenen.Verder vind ik pci express 4.0 goed maar wat is de meerwaarde hier van?Het met meer bittage kan ik meer bandbreedte op de videokaarten maken zo ja dan kunnen de toekomstige videokaarten weer een stuk sneller zijn.Ik ben benieuwd de ryzen r3000 chip van amd hoe snel hij is.
Dit riekt weer naar een sythetische benchenmark die ze in de toekomst van deze website kunnen laten gaan zien in vergelijking met natuurlijk de intel processors.
Misschien méér functies en beter vrm's?
Dat zijn zaken die ik zou verwachten van een (nieuw) topsegment bord.

De (turbo) kloksnelheden van de nieuwe cpu's vallen mij wel weer tegen, als het verhaal klopt.
Ik heb hier een 9700k met een overclock van 4,9 op alle cores.
Dus ik ben benieuwd of Amd die ipc (en prestaties in games) gaat inhalen.

Prijstechnisch zou het wel leuk kunnen worden; kom maar op met die concurrentie voor Intel.

https://nl.hardware.info/...-3000-processor-uitgelekt

[Reactie gewijzigd door Zeehond op 10 mei 2019 18:42]

Clock frequentie op zichzelf is niet relevant. Een 1ghz chip kan sneller zijn als een 3 ghz chip.

neem bijvoorbeeld de single core cinebench score

Dan haalt intel 42 punten per Ghz en amd 41.62 punten per ghz.
Oftewel 0.91% lagere score in cinebench maar de intel heeft een 16.27% hogere clock.
De AMD is dus sneller per clock in deze berekening maar trager doordat de clock lager is. zouzen ze 4.35 ghz ipv 4,3 draaien dan was hij net iets sneller.

Dit verschilt echter per type berekening want met vp8 zou de ryzen op meer dan 17.2 Ghz moeten draaien om een intel bij te benen.
Dit is waar architectuur om de hoek komt kijken en er dus een grote flaw in de Ryzen chips zit.
Dit was in het verleden waar bij de intel 2600k en AES die daar gewoon 3 a 4x slechter in was als een amd chip en waar de ryzen 2700x nog altijd 65% sneller in is.

Kortom kijk niet alleen naar de clock frequentie maar ook naar wat je met je cpu doet.
Dat bepaald uiteindelijk wat het beste is iet een getalletje dat indrukwekkend staat in een review.

Hetzelfde geld voor het aantal cores. meer is niet altijd beter.
Soms draait jouw workload sneller met minder maar daardoor snellere cores.
is dat aan de hand hiervan; "Die cpu zou op 3,2GHz draaien met een turbo van 4,2GHz. De kloksnelheid van dergelijke samples hoeft niet representatief te zijn voor uiteindelijke producten."? Dat gaat namelijk over een 16 cpu, die in tegenstelling tot intel waarschijnlijk niet op een HEDT socket hoeft en €1800 kost. Kan me overigens niet voorstellen dat AMD intels ipc matched laat staan evenaart.
AMD zit nu amper 2 a 3 % achter op intel in IPC. De geruchten zijn rond de 13% ipc winst met zen 2.

Waar AMD wel een pak achterstand had op intel zijn de kloksnelheden.
Daar zijn de benchmarks het tog niet mee eens.
Het ligt totaal aan je workload.
Bij gamen op 1080P kan het opl;open tot boven de 30% en soms nog erger. Dat noem ik niet een paar %

Clock snelheden zijn dan weer niet interresant want zo is AMD met cinebench 15 single core op 4.3 ghz maar 0.91% trager in prestatie per mhz als intel met 5ghz dus niet erg relevante data op zich (intel haalt 210 punten met 5ghz en amd haalt 179 punten met 4.3 ghz).
Bij gaming is het bijna alleen de iets hogere latency bij Ryzen. (en hoe hoger je FPS toch al is, hoe vaker je die latency hit hebt, hoe groter het verschil oploopt.)

De enkele (vooral oude) games waarin het verschil echt groot is komt met name omdat de game slecht om gaat met CCX latency. Dan kan je een grote performance hit krijgen ver boven wat je normaal zou verwachten.

Anders om kan ook. Zen score in een bepaalde benchmark uitzonderlijk goed, veel beter als Intel. Zo goed dat ze de benchmark hebben aangepast omdat ze zeiden dat het niet representatief was.

En dan heb je de nvidia divers nog die, zeker in het begin, slecht om gingen met Ryzen. Maar nog steeds zie je tests waarin het verschil tussen Intel en AMD kleiner is met een AMD GPU.

Software die slecht met de de hardware omgaat is niet een indicatie van langzame hardware

[Reactie gewijzigd door Countess op 11 mei 2019 02:27]

En ja als het een procentueel verschil is is het logisch dat het verschil bij hogere fps groter is.

Ook de laatste games hebben nog altijd het enorme fps verschil tussen de intel en ryzen chips dus het is echt niet alleen oudere games.
En we zijn toch al een paar jaar ryzen verder.

En ja er zijn workloads waar AMD gewoon beter in is maar vooral met gamen zijn ze gewoon een stuk slechter

En tja kan je echt Nvidia de schuld geven van de drivers os moet je de schuld leggen bij AMD die niet genoeg moeite doet om samen te werken met Nvidia?
Of misschien is Een amd GPU of juist een AMD CPU juit extra geoptimaliseerd om met elkaar te werken en kan geen nvidia driver dat oplossen omdat AMD dit hardwarematig gedaan heeft.

Software die slecht omgaat met hardware is ook een indicatie van slechte hardware support naar de software makers.
iets waar AMD een slechte naam mee heeft en dus is de schuld niet exclusief bij software makers of bij nvidia te leggen.
En tja kan je echt Nvidia de schuld geven van de drivers os moet je de schuld leggen bij AMD die niet genoeg moeite doet om samen te werken met Nvidia?
Want jij denkt dat nvidia even aan de AMD CPU jongens gaat uitleggen hoe nvidia's drivers in elkaar steken?

en 'enorme' verschil?
Ik denk dat wij hele ander definities van enorm hebben dan.
Zeker met realistische settings is het verschil meestal gewoon klein.
Realistisch is gewoon alles max of lager en 1080p daar is waar het gros op gamed. En dan is het verschil procentueel gewoon groot.
Dat is overal op het internet wel te bevestigen.

1440k en 4k zijn niet relevant want maar een paar procent van de gamers gamed daar op.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 11 mei 2019 04:21]

Maar is alleen maar interessant als je op hoge refresh gamed toch? Gpu is eerder de limiting factor. Wil je CS op 240hz spelen sure, maar dat is net zo goed niet relevant.

Ik ben zelf overgegaan van een i5 7600k (4,8) naar een ryzen 2600 (4g) kan niet zeggen dat ik er iets van merk, behalve dat als ik naast de game ook nog ff iets anders wil doen dat dat toch wel vlotter gaat.
Ja en nee.
Het is niet zo dat hoe hoger de refreshrate van je scherm des te groter het merkbare verschil is.
een verschil tussen 60 en 120 fps is grote als het merkbare verschil tussen 120 fps en 240 fps.

En als je doel 60 fps is met een 60 hz scherm dan zal het een 20% verschil je minder interesseren als wanneer je een 144hz scherm heb en dat als target heb. Het verschil word immers groter in fps naarmate je fps hoger word.
Het verschil is er ook op lagere fps maar minder dramatisch.
Sorry ja klopt inderdaad, clocks lijken niet de sterkste kant van ryzen te zijn. Overclocken is ook zelden de moeite waard.
Hij hoeft alleen maar in de buurt te komen om een heel gevaarlijk concurrent te zijn. Zoals je al aangeeft gaat de prijs een stuk acceptabeler zijn, en daarmee moet Intel een antwoord bieden, ofwel verlaagde prijs, ofwel een betere CPU.

Vergeet niet dat voor gaming (waar een heleboel kopers hem toch voor gebruiken, want geld zat en snelste van het nieuwste willen hebben) die laatste paar cores niet veel toevoegen. Als AMD een goede allround-performance neerzet voor de helft van de prijs, weet ik wel wat ik kies.
Dit voelt niet als een leuke manier van communiceren.
Kan dat niet anders?

De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet...
Quoto van mijzelf: "De (turbo) kloksnelheden van de nieuwe cpu's vallen mij wel weer tegen, als het verhaal klopt."
"Dus ik ben benieuwd of Amd die ipc (en prestaties in games) gaat inhalen."

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 10 mei 2019 12:27]

ik zou es goed lezen als ik jou was, hij zegt nergens dat hij weet of het klopt....hij zegt alleen dat hij het tegen vindt vallen, ALS dit klopt wat er bericht wordt.

lezen is blijkbaar toch niet zo makkelijk of wel?? 8)7
Voor zover ik weet brengt het ook PCIe 4 met zich mee en een aantal andere verbeteringen.
Enerzijds om de economie te laten draaien. Anderzijds worden er dikwijls nieuwe functies toegevoegd, waarvan er zijn die je toch nooit gebruikt :9 .
Ook hebben sommige fabrikanten al aangegeven dat sommige borden uit de 300-chipset niet geschikt kunnen gemaakt worden voor de nieuwe Ryzen. https://www.pcgamesn.com/...yzen-backwards-compatiblehttps://www.guru3d.com/ne...e-to-bios-limitation.html
Precies.
Mijn x58 bordje met i920 draait nog als een zonnetje boot internet, office en fotobewerking en met een Radeon 570 OC draai ik de zeldzame games op ultra...
De exacte meerwaarde ga je pas weten wanneer AMD de officiele specs bekend maakt. Zo was bij de X470 t.o.v. de X370 alleen PBO en StoreMi het verschil qua features.

Volgens AMD kan PCIE4 ook naar de 300 en 400 series chipsets komen bijvoorbeeld, echter is het aan de mobo fabrikanten of ze dit gaan valideren of niet. Zie deze quote:
We spoke with AMD representatives, who confirmed that 300- and 400-series AM4 motherboards can support PCIe 4.0. AMD will not lock the out feature, instead it will be up to motherboard vendors to validate and qualify the faster standard on its motherboards on a case-by-case basis. Motherboard vendors that do support the feature will enable it through BIOS updates, but those updates will come at the discretion of the vendor.
De vraag zal dus zijn welke mobo fabrikanten gaan dit implementeren.

Wat je je verder mogelijk gaat zien zijn verbeterde VRM's, Wifi AX support, mogelijk wat meer USB e.d.
Echter zal dat meer afhangen van het (prijs)segment waar je een bord in koopt en niet zo zeer nieuwe chipset features.
Los van meer USB 3.1 poorten en PCI-E 4.0 zal de VRM's een van belangrijkste upgrades zijn.

De Ryzen 2nd gen serie varieert van 4 tot 8 cores. Als de geruchten kloppen, komen er ook 12 en 16 core varianten. TDP's die out of the box hoger zijn (nu 105W bij de 2700X en respectievelijk 125W en 135W bij de 3800X / 3850X*)

Het overclock potentieel gaat of hard achteruit of is niet stabiel bij die hogere TDP waardes op de oude platformen met VRM's die er op berekend zijn te overclocken tot een 2700X.

In hoeverre ik begrepen heb zijn de huidige PCI-E 3 niet door hardware beperkt voor een versie upgrade en zouden ook oudere generaties moederborden gebruik kunnen maken van de PCI-E 4 prestatie upgrade. De vraag is of daar ondersteuning voor komt vanuit fabrikanten.

* Specificaties op basis van geruchten

[Reactie gewijzigd door MrCaBLeGuY op 10 mei 2019 13:41]

Hopelijk wel iets eerder dan dat..
Benieuwd naar de TDP, vooral...
Gaaf! Daar zit ik echt op te wachten. Ik heb net een Valve Index Kit gepreordered per 1 mei. Dus nu een bijpassende nieuwe computer. Ik zat eerst te kijken naar een intel gestuurde pc met een i9900K. Maar de Ryzen 3000 serie en dan met name de X3700 (of hoger) is prijstechnisch waarschijnlijk een stuk aantrekkelijker en wellicht zelfs beter dan de intels die problemen hebben om voorbij de 10nm grens te komen. Helaas nog wel met een nvidia GPU. Maar wie weet in de toekomst dat AMD daar ook iets voor gaat vinden.
Voor vr heb je helemaal niet zo'n extreme cpu nodig. Leg al je geld in op een gpu. Ik denk dat je haast met een ryzen3 of i3 en een RTX 2080ti beter presteerde dan met een i9 9900k en een RTX 2080.
Dat is natuurlijk niet echt aan te raden, maar als je een afweging moet maken tussen snellere cpu en gpu kies dan gpu en neem bijvoorbeeld een ryzen 2600x of i5 9600k.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Eldunari op 10 mei 2019 14:20]

gtr? Je bedoeld RTX?
Ik wil de beste PC van dit moment. En als de RX3700, met het nieuwe moederbord, mij dat kan bieden, dan neem ik dat liever. Ik heb begrepen dat intel moeilijkheden heeft om door de grens van 10nm heen te komen. AMD loopt in met hun architectuur. Wie weet heeft de PCIe4.0 een voordeel voor de RX3000 serie. De intel processors schijnen (hearsay - zie quote) lastiger om te gaan met de 4.0 PCIe banen. Het kost meer moeite voor de intel processor om de banen te splitten, dan om ze te verwerken.
Intel processors only have 16 PCI-E 3.0 lanes. Ryzen 3XXX is going to have 80. You lose more performance from PCI-E splitting than you gain by paying $500 extra for Intel's "faster" performance. Many players use PCI-E/NVMe SSD. Yes, it uses PCI-E lanes. That is over Intel's limit.
Ik lees verschillende artikels met benchmarks dat een i5-9600k framerate dips heeft in games die meerdere threads gebruiken omdat die maar 6 threads heeft. De Ryzen 5 had dit probleem niet met zijn 12 threads, maar is gemiddeld inderdaad op 1080p iets trager.

Gezien de evolutie van de processors naar meerdere cores aan dezelfde frequentie en de inhaal beweging van de game engines zou ik verwachten dat je in de toekomst op 1440k met deze I5-9600k slechter af bent (meer dips) dan een Ryzen 2700k of 3700k aan dezelfde prijs (zo komen we op dezelfde conclusie natuurlijk prijstechnisch interessanter).

[Reactie gewijzigd door poing op 10 mei 2019 14:34]

Ja er zijn inderdaad een paar games waar 5 cores niet meer het overgangs punt is maar 7 cores.

Zoals bijvoorbeeld Battlefield V die alle 6 cores goed weet te benutten.

Voor de meeste games geld echter nog steeds 4 cores voor de game zelf en de 5de core voor alle ander taken.
Stream je dan kan je zeer zeker voordeel hebben bij 2 a 4 cores extra zeker ok als deze op een lagere frequentie draaien omdat je met streamen toch al fps inlevert.

Het is een lastige tijd om een long term cpu build te maken omdat we niet weten wat er gebeurd maar uitgaand van resultaten uit het verleden word 8 cores voorlopig de nieuwe standaard voor games en zie ik niet echt een overstap komen naar meer cores omdat prestatie per core erg belangrijk zal blijven en die gaat met meer cores vrijwel altijd naar beneden.

Maar goed we moeten het allemaal gaan zien. Het is lastig nu doordat we in een overgangs periode zitten en games een ontwikkel tijd van meerdere jaren hebben en de veranderingen van nu dus tot wel 6 jaar op zich kunnen laten wachten voordat ze uitgewerkt zijn.
Ziet er uit als een mooi bord zo te zien met infinite mirror


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.