Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation 4 moet straks minder vaak worden herstart na een systeemupdate

Sony is begonnen met de distributie van de bètaversie van firmware-update 7.00 voor de PlayStation 4. Een van de nieuwigheden is dat gebruikers hun console bij toekomstige systeemupdates minder vaak zullen moeten herstarten.

Gebruikers van het forum Resetera hebben de bèta van de update ontvangen en melden welke vernieuwingen die brengt. Daaruit blijkt dat de nieuwe firmware ervoor zorgt dat de console bij toekomstige systeemupdates niet altijd moet worden herstart. Wanneer de gebruiker Automatische downloads van systeembestanden heeft aangevinkt, zal hij van dit soort updates nauwelijks nog iets merken volgens de omschrijving.

Eveneens nieuw in firmware-update 7.00 is de verbeterde Party-functie. Spelers kunnen voortaan Party-sessies organiseren met maximaal zestien vrienden; dubbel zoveel als voorheen. Om deze functie te kunnen testen, is het wel noodzakelijk dat de andere gebruikers ook deelnemen aan de Beta Trial.

Firmware-update 7.00, voorlopig alleen beschikbaar voor geregistreerde PS4 Beta Trial-gebruikers, is de belangrijkste update sinds versie 6.50 die in maart uitkwam. Beta Trial-leden hebben invites gekregen die ze kunnen uitdelen aan anderen om de nieuwe Party-functionaliteit te testen.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

26-07-2019 • 12:34

140 Linkedin Google+

Submitter: theduke1989

Reacties (140)

Wijzig sortering
Het had beter geweest om eerst een optie uit te rollen om dat kopiëren uit te zetten. Updates en games downloaden is zo gebeurd maar dat kopiëren van de game 'uit veiligheid' duurt gewoon tien keer zo lang.
Dan download ik het liever opnieuw mocht het crashen tijdens de update. Want dan ben ik nog steeds eerder klaar en ik hou meer schijfruimte over voor games.
Er staat wel "copying" maar waarschijnlijk is ie de game dan aan het patchen met de update-file. Dat patchen moet sowieso gebeuren, en dat wil je ook niet tijdens het downloaden doen, want dan moet je de game gewoon nog kunnen spelen (ja trouwens, zou miss. een optie voor kunnen zijn om het wél tegelijk te doen..)
Het probleem is dat Sony / de PS4, van je huidige game (die al geïnstalleerd staat) een volledige backup maakt op je harde schijf, en dat vreet tijd / geheugen. Terwijl dat tegenwoordig nergens voor nodig is.

[Reactie gewijzigd door Segafreak83 op 26 juli 2019 13:39]

Totdat een update een keertje mis gaat/stroom halverwege uitvalt, en je je game helemaal opnieuw moet installeren/patchen. Dan zijn de rapen gaar, en heeft Sony het gedaan.
Die kans is natuurlijk minimaal dat je stroom precies op dat moment uitvalt.

Dan download ik wel een keer opnieuw, is soms nog sneller dan het kopiëren afwachten (zonder SSD).
Ligt aan je regio ook. In nederland heb je goede voorzieningen. Maar de wereld is groter dan alleen Nederland.

Ik snap sony wel om voor de zekerheid alles eerst te kopiëren. Doet Microsoft niet hetzelfde met de grote windows updates?
Ha...vraag dat aan de Amerikanen...
Stroomuitval? been there done that. Twice. resultaat in beide gevallen volledige corruptie van de database/filesysteem -> initialiseren en alles opnieuw installeren / downloaden, want backups zijn voor watjes :)
Maar daarom zeg ik ook dat ik liever een optie heb om te kunnen kiezen. Ik doe liever 2 keer downloaden dan dat ik mijn tijd zit te verdoen nu.
Het probleem is dat Sony / de PS4, van je huidige game (die al geïnstalleerd staat) een volledige backup maakt op je harde schijf, en dat vreet tijd / geheugen. Terwijl dat tegenwoordig nergens voor nodig is.
Harde schijven zijn enorm slecht in lokale kopieer acties omdat ze maar één ding tegelijk kunnen. Stel je harde schijf kan 200 MB/s schrijven en 200 MB/s lezen. Ga je vervolgens iets dupliceren dan hoef je niet gek op te kijken als de snelheid naar 40 MB/s inzakt.
Snap ik. Maar zoals iemand al eerder opmerkte, geef ons dan de keuze of we dat willen of niet.

Xbox One (zelfde architectuur en bijna dezelfde hardware), heeft deze methode niet en daar heb ik nog nooit iets opnieuw hoeven downloaden.

Dus de gekozen implementatie is gewoon ruk.
Ik wil Sony niet afvallen maar Microsoft is wel wat meer bedreven in OS bouwen dan Sony is, ik ken dan ook weinig mensen die nog nooit het ellenlange vervelende systeemreparatie schermpje hebben gezien na een serieuze gamecrash (ook dit is zeldzamer op de xbox) of na het uitvallen van de stroom (mijn xbox starte gewoon normaal op, echter wel de langzame “eco” start)

Maar neem deze info niet op in een eventuele keuze op een console te kiezen. Zowel de xbox als de ps4 zijn goede deugdelijke consoles en beiden hebben hun eigenaardigheden!
Het OS van de Xbox heeft wel weer hele andere problemen, waardoor ze de boel weer gaan omgooien. Traagheid,onlogische UI structuur, features zoals (herstart) via de Xbox knop die er echt pas de vorige patch is ingekomen. Wat betreft console maakt Microsoft er een potje van als het gaat om OS.
Ahhja. Naja s een extra beveiling natuurlijk. Daarna ff hash-check eroverheen, en als die niet goed is kan de boel opnieuw, maar hoef je niet de hele game opnieuw te downloaden.
Ze kunnen natuurlijk die spelschijf zelf zo niet patchen en naast de nadelige performance-impact kleven er andere beperkingen aan live-patches. Hierom moeten de bestanden op de schijf staan; zodat de patches daarop uitgevoerd worden.

Tegenwoordig zijn in zát structuren patches ook niet langer volledige files die vervangen worden maar eigenlijk handelingen net-als een "diff" van git; dan moet niet alleen het bronbestand, maar ook een beschrijfbaar doel aanwezig zijn.
Wat bedoel je met het laatste?
Is er een truc waarmee je dit kan omzeilen \ verkorten?

Het is echt mega irritant !
Je kan het verkorten door er een interne SSD in te zetten.
Een SSD helpt inderdaad bij dit probleem wel, bij het downloaden of kopiëren van spellen heeft een SSD 0 tot zeer weinig nut.
Bij mij helpt het zeker wel bij het kopiëren. Vooral bij Destiny 2. Ben altijd als een van de eerste van mijn clan klaar om weer te spelen na een update :).
Oh is dat waarom ik soms 100 GB vrij moet hebben voor een update van 2GB...
Vondt dat altijd al zo vreemd.
Precies ja, super vervelend vind ik persoonlijk.
ben het met je eens, toen de ps4 net uit was duurde dat kopieeren niet zo lang / was het er zelfs niet (dacht ik iig). moet nu een uur wachten op het kopieren van een black ops 4 update terwijl de download maar 15 min duurt..
Het downloaden van de update, ook die van het systeem, duurt een veelvoud van het opnieuw opstarten...
Een oplossing voor het verkeerde probleem...
Helemaal eens. Zelf speel ik niet vaak en als je dan speelt ben je eerst een eeuwigheid bezig met updaten. Tenzij deze update ervoor zorgt dat je er helemaal niks van merkt zou ik liever hebben dat ze de update een week van tevoren beschikbaar stellen waardoor je ps hem alvast kan downloaden, alleen installeren blijft er dan nog over (of ik moet gewoon mijn internetsnelheid flink opschroeven :P ).
Ik snap je. Als ik de ps4 voor langere tijd niet gebruikt dan zet ik m smorgens eerst aand en daarna in ruststand. Dan heeft ie 4u om te downloaden en installeren, gaat vanzelf uit en bij thuiskomst kan er gespeeld worden.
dat is ook een goede, maar vaak speelt iets met impulsiviteit een probleem :) . Kan je overigens een limiet stellen aan de tijd dat je PS4 in ruststand blijft staan? Zoals @Romius al meldde ben ik ook niet zo'n voorstander van 'stroomvreters' aan te laten staan. Of als alternatief de PS4 remote de optie te geven je systeem vanuit 'volledig uit' ipv rustmodus aan te kunnen laten schakelen.
Nee, alleen welke functies beschikbaar zijn. Zoals het laden via usb of bijwerken van je games.
Buiten die 2 gebruik je de rustmodus om je gepauzeerde game te kunnen hervatten. Wat opzich ook wel handig is.
Met een 250Mbit verbinding duurt het ook lang. De updates zijn belachelijk groot...
200mbit hier.

5GB update duurt hooguit 3 minuten bij mij. Het 'kopieren naar HDD' echter kan soms wel 20 minuten duren haha. Iets met 5400RPM HDD 8)7
Nog 1 jaar en wat maanden! Dan hebben we de PS5 en Xbox Two X met supersnelle hardware.

Je kan overwegen een SSD in je PS4 te bouwen. Schijnt met een hoop dingen enorm te schelen qua laadtijd.
Valt dat niet juist zwaar tegen omdat de schijf is aangesloten via USB.
De interne schijf werkt gewoon via SATA hoor.
Een ssd schijnt juist weinig te doen omdat de playstation een bepaalde bandbreedte reserveert voor andere taken. Er is veel te vinden hierover op YouTube.
Klopt. De interface waar de HDD van een PS4 wordt aangesloten/communiceert levert weinig bandbreedte. Een SSD is in veel gevallen amper sneller dan een HDD.
Ik heb die vergelijkingen ook gezien maar met laden bijv RDR2 en installatie is die echt sneller.
Nog 1 jaar en wat maanden! Dan hebben we de PS5 en Xbox Two X met supersnelle hardware.
Waar staat dat ;)

Het enige wat ik lees en hoor zijn wat kreten zoals, waarschijnlijk, misschien, vermoedelijk of 'uit niet bevestigde bronnen" :P
Ze zeiden niet voor 2020. 1 jaar en paar maanden is 2021.
Xbox scarlet zou Holiday 2020 echt uit komen. Ps5 is niet voor april 2020.(wat feitelijk ook 2030 kan zijn).

Dus eind volgend jaar voor de xbox. Maar verwacht dat sony niet lang zal wachten.
Ik vermoed dat ze beide in november 2020 uit gaan komen. De eerste maanden zijn bepalend voor het succes van een console generatie. Geen van beide willen ze de fout maken door te laat te komen
Ben benieuwd wat voor NASA technologie er in zit, als ze 8K kunnen doen, terwijl de 15.000 dollar pc van Linus Tech Tips dat niet eens kan draaien op 20 fps.
Ze hebben het over een 8k output. Wat ook Netflix 8k kan zijn.
Een NASA proton reactor!
Updates worden heel vaak pas op het laatste moment goedgekeurd, of na goedkeuren direct beschikbaar gesteld, op de day-one patch na. Dus dat is geen optie.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is een keuze wanneer je je update beschikbaar stelt al willen de meeste bedrijven hun update/product het liefst zo snel mogelijk lanceren.
Inderdaad, "kleine" patches zijn al gauw een paar GB, daar valt nogal wat verbetering te halen.
Ze patchen dan ook eigenlijk niet meer, maar gewoon compleet bestanden overschrijven (daarom is een kleine aanpassing al snel een paar GB).
Misschien omdat het gesigned is?
Alleen de (nieuwe) hash hoeft maar gesigned te worden?
“Wanneer de gebruiker Automatische downloads van systeembestanden heeft aangevinkt, zal hij van dit soort updates nauwelijks nog iets merken”

Jouw probleem was al opgelost...
Nee, ik speel ook niet zo vaak.
Ik haal altijd voor spanning van mijn PS4 omdat ik hen zo weinig gebruik.
Is dat nou zo'n probleem? Als ik een update voor welk OS dan ook draai, verwacht ik daarna te moeten herstarten. Die paar minuten meer of minder maken dan ook geen enorm verschil.
Groot probleem nee. Maar wel irritant. Ik speel niet zo vaak, maar als er een update is, dan ben je al gauw 5 minuten verder, omdat verplicht de update eerst doorgevoerd moet zijn voordat het spel opgestart mag worden.
Irritanter zijn de onvermijdelijke game updates waarbij vele gigabytes moeten worden gedownload. Niet iedereen heeft glasvezel of een peperduur Ziggo abonnement.
Ik heb dat nooit begrepen. Dat betekend dat je heel veel gedupliceerde informatie moet downloaden want zo veel kan er echt niet veranderd zijn. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om alleen info te downloaden die noodzakelijk is voor jouw systeem? Een binaire diff, zeg maar?
Buiten dat heb ik nog een oude PS4 waarbij de download gecapped lijkt.
het is al weer een aantal jaar geleden dat ik mijn PS4 veel gebruikte, maar ik herinner me nog altijd de dramatische downloadsnelheden. ons netwerk was niet de bottleneck. op Steam haalde ik vaak 5-10x zo hoge snelheden. beide systemen waren op exact dezelfde wijze aan het netwerk verbonden.
Dat zal nu wellicht nog steeds zo zijn. Enkel de factor 'rebooten' valt (soms) weg.

Zal dus helemaal niet zoveel schelen.
Wanneer de gebruiker Automatische downloads van systeembestanden heeft aangevinkt, zal hij van dit soort updates nauwelijks nog iets merken volgens de omschrijving.
Zou mij echt verbazen als je daar echt niets meer van zou merken, maar we zullen het zien... :)
Denkt dat die niet weg valt ik lees het zo

Wanneer de gebruiker Automatische downloads van systeembestanden heeft aangevinkt, zal hij van dit soort updates nauwelijks nog iets merken volgens de omschrijving.

Of te wel op de achtergrond wordt een download/ restart gedownload, indien jij je ps4 gewoon echt uitzet werkt dit dus niet(Dus niet de sluimerstand).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 juli 2019 15:32]

Als je niet on-line wilt spelen kun je eerst gewoon spelen en daarna de update uitvoeren. Als je van de on-line functionaliteiten gebruik wilt maken, dan moet je inderdaad eerst verplicht updaten.
Probleem? Nee.
Vooruitgang? Ja.

:)
Ik vind het trage installeren van de updates van games een iets groter probleem.

Als fulltime werkende heb ik niet heel veel tijd om te gamen. Kan ik eindelijk ''s avonds gamen, was er een update voor Fallout 76.

De update was 300 mb. Het downloaden duurde zo'n 2 minuten, het installeren bijna een uur en een kwartier... Dag game avond |:(
Als je de eco modus uitzet dan download en installeert de ps4 toch gewoon alle updates s nachts? Dit vind ik juist een van de super handige features in de huidige generatie consoles
Geldt dat alleen voor software updates van de PS4 zelf of ook voor game updates? Misschien dan toch maar eens vaker op rustmodus zetten
Beide. Als je verder leest op bij de reacties zie je dat het ongeveer 7 euro per jaar kost om je ps4 altijd in ruststand te laten. In mijn ogen is het wachten en de bijbehorende frustraties meer waard dan 7 euro. Geen eco modus voor mij ;)
ik snap ook nooit als mensen hun console volledig uit zetten. standby brengt een aantal handige voordelen met zich mee en het stroomverbruik is inderdaad verwaarloosbaar.
iets aan en uitzetten is over het algemeen vele malen schadelijker voor een device dan standbye standen.
Bron? Zolang je trouwens de voedingskabel in de PS laat zitten, staat ie alsnog niet helemaal uit.

[Reactie gewijzigd door LocK_Out op 27 juli 2019 15:41]

Lulkoek. De fan draait niet in standby mode
Dan is er iets mis met je systeem. Bij mij draait ie alleen eventjes na terwijl t oranje licht knippert. Maar als ie stabiel brand, dan is t net zo standby als een tv of de PS3

Suspend je niet een game ipv ECHT standby?

[Reactie gewijzigd door chimnino op 27 juli 2019 09:30]

Dat heb ik dus ook altijd. 5 minuten om te downloaden dan nog een kwartier voordat ik kan spelen.
SSD in je ps4 stoppen, probleem verholpen.

pricewatch: Sandisk SSD Plus (TLC) 1TB

Je zorgt er direct voor dat veel spellen ook aanzienlijk sneller inladen :)

[Reactie gewijzigd door soundvision op 26 juli 2019 13:14]

Dat valt dus helaas reuze mee vanwege de limited bandwidth die gereserveerd is voor de storage layer in een ps4. Tikkeltje design flaw.
Oh ja, had ik gelezen.

Enig idee wat de bandwidth is van de PS4 ?
Sony heeft toch nooit een Playstation uitgebracht met een SSD (of andere snelle schijf) er in? ik zou het dan niet echt een design-flaw noemen.

is dit trouwens op het Pro model hetzelfde?
Geen idee, maar met een ssd erin is het allemaal wel veel vlotter.
In division bv. fasttravel ik gewoon tot 15 seconden sneller dan normale hdd. ( beetje afhankelijk van de afstand tussen a en b)
tot 15 seconden sneller?

wat voor bizarre laadtijden had je hier voor dan?
Ja te lang als je t mij vraagt :p
Gemiddeld wel wat minder. Maar tot 15sec in slechtse geval
Ik vind bijna 100 euro er niet waard voor en we hebben al een pricewatch: Seagate Expansion Portable 1TB Zwart er aan hangen
Wtf daar zou ik gek van worden bij mijn Xbox One S valt dit gelukkig nog goed mee. Ik ben dan nog beta tester ook dus nog wat extra os updates erbij haha.
Wat ik vooral heel irritant vind aan de updates is dat hij soms helemaal niet opnieuw opstart na het downloaden. De download komt binnen, de PS4 begint het proces en schakelt zichzelf dan uit terwijl hij opnieuw zou moeten starten. Zelfs mijn controller wil dan niet meer verbinden (lampje op achterkant blijft dan knipperen). Ik moet dan fysiek de knop op de PS4 indrukken.

Is natuurlijk een kleinigheidje maar alsnog is het best vervelend }:O
Geen idee wat jij precies doet, maar ik heb hier nog nooit last van gehad. Hij download bij mij de update en ik kies zelf wanneer ik deze installeer, soms pas dagen later.

Kan zijn dat je systeem updates automatisch laat installeren, dan krijg je inderdaad bovenstaand gedrag ja.
ik heb dat ook nog nooit gemerkt
ik heb wel alle games op USB3 staan, misschien doet hij dat met externe opslag niet ?
Die 5 seconden lig ik echt niet wakker van.

Laat ze PSN maar eens sneller maken. Trage meuk. Wel de prijs van PSN verhogen, maar echt vooruitgang zie ik niet.
Ik download meestal wel volle bak van PSN. Sowieso niets anders doen met de ps4 op dat moment.
Ik heb de PS4 (Pro) (of PS3 voor wat het waard is) nog nooit boven de 180/190 Mbit/sec zien uitkomen, op geen enkel moment. In de meeste gevallen tussen de 90 en 125 Mbps. De Xbox (360, One, One S, One X) sporadisch boven de 200 maar meer rond (en stabiel) de 150 Mbps. Nog steeds het/een vermoeden dat er ergens een cap op zit.

Verder hoeft die dubbele download veiligheidshalve voor mij niet. Als de download al door welke vrijwel nooit voorkomende reden mislukt, download ik het liever opnieuw. Begrijp dat dat in andere landen aders werkt, maar geef de keuze dan.
Hmm bij mij trekt ie toch wel mijn 250mbit vol, maar moet wel zeggen dat dat niet altijd is.
Vaak ook wel minder, maar meestal knal ik m in rust modus, heb t idee dat t kopieeren dan ook vlotter gaat.
Downloaden is het probleem niet, Kopiëren wel, al is dat deels te ondervangen met een interne SSD.

Zie reactie hieronder, een uur en kwartier bezig met installeren.. Van de zotte.
Grappig, juist deze firmware zorgt ervoor dat je console sneller wordt ;-D
Eerlijk gezegd zet ik m'n PS4 altijd volledig uit, zo lang duurt het niet eens met opnieuw aanzetten. Mogelijke onzichtbare stroomvreters hou ik niet van.
Ik zou eerder kijken naar je koelkast/vriezer dan een PS4 ;).
Het verschil is dat je koelkast en vriezer een doel heeft. Immers als die alleen zou koelen wanneer je hem open doet, dan gaat het niet goed.

Gameconsoles van tegenwoordig blijven gewoon stroom verbruiken, hoeveel precies weet ik niet, maar ik ken zat mensen die hem gewoon echt uitzetten zodat die niet blijft verbruiken zonder reden.
Valt heel erg mee, ze hebben niet voor niets een spaarstand en ook een doel, opladen controllers, updates downloaden.

Wat ik voornamelijk bedoelde is dat een koelkast of vriezer ouder dan 8 jaar ook energie slurpers zijn tov een nieuwe.
Sterker nog, schijnt zelfs beter te zijn in sommige gevallen vanwege cache die wordt vastgehouden.
Zie bijvoorbeeld het corrupt save-game verhaal van Fo4 (waardoor de game bij mij nu zo goed als onspeelbaar is): https://bethesda.net/comm...-t-save-free-up-0-kb-more
Al ligt dat meer aan de brakke game natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 26 juli 2019 13:11]

Dit is niet de eerste game van Bethesda die dit soort gezeik heeft.
Ik ook dus we gaan er niks van merken van deze functie, want hij doet dit dus in sluimerstand waar die van mij nooit in staat.
Ook als ik weg ga gaat mijn tv uit enzo en ook verlengsnoer, alleen de router draait nog(En koelkast uiteraard :) ).

Ik hoef inderdaad niet alles op stand-by enzo te laten staan, liever wat minder stroomvreters.
Router kan toch ook uit? Als er niemand thuis is hoef je ook geen WiFi te hebben, of zie ik dat verkeerd?
Ik verbind nog wel eens met de vpn naar huis, een nzbtje ofzo doorsturen naar de nas.
Ook aanwezig in 7.0 volgens testers is de mogelijkheid om op systeemniveau de HDR te configureren (peak brightness, peak darkness). Schijnbaar is dit vooral op OLED schermen nog wel eens niet ideaal momenteel.

Bron: https://www.resetera.com/...ing-functionality.131135/
Dit is wel handig! Om de een of andere reden maakt mijn PS4 bij alles met HDR content de tekst bijna onleesbaar op mijn OLED TV...
Wat ook nieuw is codes delen:
.https://www.gamesradar.com/ps4-update-7-beta/
Alleen de kop gelezen. Komt bij mij zo over alsof mensen nu maar blij moeten zijn dat ze hun PlayStation minder vaak hoeven te herstarten. Ik zou er zoiets van maken als: Zelfs na update moeten mensen hun PlayStation 4 nog herstarten. Los het probleem nu eens definitief op Sony!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True