Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google heeft door komst van Pixel 3a 'dubbel zoveel' smartphones verkocht

Google heeft in het tweede kwartaal van dit jaar dubbel zoveel smartphones verkocht als in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar. Dat komt door de introductie van de goedkopere Pixel 3a. Het is niet bekend om hoeveel toestellen het gaat.

Google maakt geen verkoopcijfers over zijn smartphones bekend, maar bij een toelichting op de kwartaalcijfers zei ceo Sundar Pichai dat de Pixel-verkopen meer dan verdubbeld zijn ten opzichte van vorig jaar. Hij noemt het verschijnen van de Pixel 3a in mei als oorzaak.

De Pixel 3a en 3a XL zijn de goedkoopste smartphones van Google tot nu toe. In Duitsland kost het basismodel 399 euro en de grotere versie 479 euro. De hoger gepositioneerde Pixel 3 en 3 XL hadden bij hun release adviesprijzen van 849 en 949 euro. Google verkoopt zijn smartphones officieel nog niet in de Benelux.

Hoeveel omzet Google uit hardwareverkopen haalt is niet duidelijk. Het bedrijf schaart hardware in de categorie 'overig', die uit nog meer zaken bestaat. Dat segment was in het afgelopen kwartaal goed voor een omzet van 6,2 miljard dollar, een stijging van bijna 40 procent ten opzichte van vorig jaar. Het leeuwendeel van de omzet haalt Google uit de verkoop van advertenties. Dat was 32,6 miljard dollar in het afgelopen kwartaal; een stijging van 20 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

In de categorie Other Bets maakte Google een verlies van bijna een miljard dollar. Onder deze noemer schaart het bedrijf experimentele afdelingen en producten zoals zijn X Lab en Waymo dat aan zelfrijdende auto's werkt. Het verlies was 35 procent hoger dan een jaar eerder.

Googles moederbedrijf Alphabet behaalde in het afgelopen kwartaal een omzet van 38,9 miljard dollar en maakte 9,4 miljard dollar winst. De winst was vorig jaar in hetzelfde kwartaal 3,2 miljard dollar, maar dat kwam omdat Google toen 5 miljard dollar afschreef als reservering voor de miljardenboete die de Europese Commissie heeft opgelegd voor machtsmisbruik met Android.

Pixel 3A XL en Pixel 3A

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-07-2019 • 13:16

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
De Pixel 3a is dan ook een mooi toestel. Geen kwetsbare glazen achterkant. Geen strijd om minimale bezels met gekke notches of mechanische selfie-camera's tot gevolg. Schone up-to-date software. Een top kwaliteit camera en een zeer redelijke accuduur voor een te behappen prijs. Voor de gemiddelde gebruiker is een toestel in deze klasse gewoon meer dan prima en is de meerprijs van nog eens €400 niet te begrijpen als je naar de flagships kijkt.
Zijn de reboot issues al opgelost?
nieuws: Google Pixel 3a-gebruikers klagen dat hun exemplaren willekeurig afsl...

Dit deed mij in mei besluiten om maar voor een S10e te gaan.

Heb even gegoogled maar kon alleen uitgebreide troubleshooting tutorials vinden, niet of er een patch van Google is gekomen.
Ik zelf heb er geen last van en op de forum topics hoor ik er ook niemand meer over.
Als Google nou ook eens zo sociaal zou zijn om een dual sim variant uit te brengen stap ik over. Maar helaas.
Voor mij is dit wireless charging, dat is een must. En met als reden, de usb-c stekker in mijn samsung s9 werkt niet meer goed. En ligt niet aan de kabel(s). Had ik bij mijn vorige s6 ook. Voor de rest werkt die telefoon nog goed, batterij is nog meer dan ok na anderhalf jaar ofzo. Maar moest er nou geen wireless chargen opzitten dan had ik al lang een nieuwe gekocht. Iedereen heeft zo zijn dingetjes waar hij naar uitkijkt en wat hem zou kunnen aanzetten om een telefoon te kopen. Maar je kan niet alles krijgen (spijtig genoeg)
Je moet ff kijken of er vuil in je USB aan sluiting zit. Ik kon het er met een naald uithalen en nu passen kabels weer goed.
Ik had er ook last van.
Gewoon met een houte tandenstoker alle stof eruit halen en doet het gewoon weer.
Bij mij ging er een half kilo eruit :+

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 26 juli 2019 18:56]

Die aansluitingen zijn kwetsbaar inderdaad. Desalniettemin zijn veel mensen ook niet erg voorzichtig met het kabeltje in het gaatje te prikken en met eruit halen idem (vooral in het donker). Iets scheef steeds (meer kracht nodig) en dat slijt wel na tientallen, zo niet honderden keren. En ook stofophoping is een puntje. Ga eens met een houten of Plasticen tandenstoker over de bodem van de aansluiting om de contactpunten heenwerken, moet je eens zien wat je eruit schraapt (harde laag, door constant aan te duwen door connector).
Mijn nexus doet het na 3 jaar nog prima, moest wel een paar keer vuil eruit halen zoals hier ook vermeld. Batterij begint wel slechter te worden, red soms einde dag niet, maar dan heb ik hem ook een uur of twee als hotspot in the trein gebruikt.
Voor mij ook een must. Als die dual sim variant er was had ik m al lang in huis.
En een headphonejack :Y)
De fagships dalen regelmatig snel in prijs, en dan zitten ze rond dezelfde prijs als de pixels. De puxel heeft android one en een giede camera, maar je mist wel functies als draadloos laden terwijl dit wel zou moeten kunnen met de plastic achterkant. Zonde! Verder blijven de toestellen wel interessant qua prijs en hebben ze ook weer functies die flagships niet hebben, kijk maar naar de headphone jack
Goh, alsof er mensen waren die geen duizend euro aan een smartphone uitgeven!

Echt, ik snap niet dat iemand bij google hier verrast door is. Ik zie daar toch in dat men daar in een enorme Silicon Valley bubbel leeft.
Ik denk niet dat naïef zijn door in een bubbel te zitten het probleem is. Dit soort grote bedrijven weten echt wel dat er wel genoeg mensen een goedkope telefoon willen, maar ze weten ook dat er heel veel zijn die wel bereid zijn om flinke bedragen neer te leggen en daar zit gewoon een veel grotere winstmarge op.

[Reactie gewijzigd door thescorpi0n op 26 juli 2019 13:31]

Pixel 3 is allang geen 1000 euro meer. Bij de Duitse Mediamarkt is die bijvoorbeeld 530 euro, maar er zijn vaak genoeg aanbiedingen die lager uitvallen. Dit is tot nu toe bij elke Pixel telefoon geweest. Eerste 3-4 maanden is hij heel duur, daarna komen er af en toe prijsstunts en daarna blijft de prijs stabiel laag. Geen idee of dat komt door lage verkoopcijfers, ik vind het wel best :)
Ik noem het een beetje ongeloofwaardig. Je begin dus op bijna 900 euro om dan na paar maanden naar 500-600 euro te zakken. Als 900 euro koper voel je je dan toch aardig in de zak gezet..
Je wil niet weten hoeveel mensen het heel belangrijk vinden (lees: ~400 euro waard) om als allereerste zo'n telefoon te hebben.
Ik wil het idd niet weten 8)7
Gelukkig lopen er voor bedrijven als google en anderen nog genoeg mensen rond die er te veel geld voor over hebben om te kunnen zeggen kijk ik heb er een. Tja lekker belangrijk.
Het boeit me eigenlijk niet zoveel. Ik ben ook van de budget/midrange telefoons, doet voor mij voldoende, maar ik heb ook hobbies waar anderen van zouden zeggen: "WTF? Geef je daar zoveel aan uit?". Collega van me noemde laatst velgen voor z'n racefiets van 1500 euro per stuk. Het is maar net wat je hobby is. Zolang je het maar kunt betalen...
Ik dacht even dat je een grapje maakte over racefiets velgen van 1500 per stuk. Maar ze bestaan gewoon. Allemachtig, dan wordt je echt volledig in het ootje genomen als recreatief rijder.
Dat is geen hobby hoor maar een obsessie.
Grappige is dat ik best wat mensen om me heen zie die de eerste weken zo trots als een pauw met hun nieuwe toestel rondlopen. Ik hou ook liever geld op zak en dan maar zes maanden later het toestel, soms zelfs voor minder dn de helft van de introductieprijzen.

Het is maar wat je belangrijk vind, uiteindelijk heb je een toestel met dezelfde goede specs, alleen kan je vaker wisselen of veel minder uitgeven.
Mwoah, dat weet je van te voren. Early adopter zijn kost gewoon extra.
Ik lees nergens dat Google verrast is. En al zouden ze verrast zijn, dat kan toch?

Rond 400-500 euro is veel meer concurrentie dan in de 1000 euro. Als je dan toch goed verkoopt kan dat best een (leuke) verassing zijn.
Ik denk dat de dubbele verkopen weinig zeggen. De Pixels worden erg slecht verkocht. Waarschijnlijk gaan de verkopen nu van een paar honderdduizend naar een half miljoen. Als iets zo slecht verkoopt, kun je mogelijk weinig zeggen over hoe het komt dat je ineens een stijging ziet.

Het zou wel een educated guess kunnen zijn dat mensen geen 1000 euro voor een Pixel overhebben, maar 400 wel.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 26 juli 2019 14:22]

Zullen we ze dan ook meteen maar vertellen, dat als ze de Pixel in meerdere landen aanbieden, dat-hoogst waarschijnlijk- de verkoopcijfers nóg hoger zullen worden?
Tegenwoordig zijn telefoons van 400 euro eigenlijk wel net zo goed als high end telefoons in de 900-1000 euro. Dit zien mensen gelukkig ook steeds meer in.
Dat is ook enorm overdreven. Ze komen in de buurt. Maar vooral scherm en camera zijn toch echt minder.
Tja het is qua hardware niet zo veel meer dan een Samsung A50. Dus voor speciale camera software, een paar jaar aan 0 day software updates en stock Android betaal je 200 euro. Ammehoela dat software en de support daar op niks kost.

@KaiZas had gelijk

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 26 juli 2019 13:54]

De app package is gewoon te downloaden op andere smartphones. Ik gebruik hem zelf ook op mijn Nokia 8.
Dat is waar, maar voor de gemiddelde gebruiker is de camera software + de camera hardware dé camera en gaan ze niet bedenken dat met een ander programma ze betere foto's maken. Samsung, Apple en Google telefoons worden toch beoordeeld door de 1st party camera app te pakken, niet een 3rd party?
Je vergeet de best in class camera.
Best in class camera software
Precies, de camera zelf is niet heel bijzonder. De raw files van een tweedehands 950XL van 100€ zijn nog altijd beter. Die verslaat hele popiejopie rijtje van dit moment: XS, Woewei P30, Nokia 9, de Pixels...

[Reactie gewijzigd door blanka op 26 juli 2019 15:11]

Hoe wil je dat objectief (haha) vaststellen dan? Sommigen zweren bij Samsung, deels ook terecht - echter, ik vind zelf de kleuren van Samsung véél te hard en oververzadigd. Ik ben meer van de neutrale kleuren. De oververscherping vind ik ook niet mooi... en dan heb je nog compositie; kwalitatief een mooie foto zegt nog niets over 'een mooie foto'. De mooiste foto maak je met de camera die je bij je hebt. Of dat nou een van 100 euro is of een DSLR van 5000 euro... maar als je iemand laat fotograferen die geen verstand van belichting, onderwerp of compositie heeft is die foto net zo lelijk als van een instant cameraatje van de Action..
Gewoon van iemand die alle raws van zelfde situatie publiceert die naast elkaar openen en dan kijken.
Ik gebruik nergens het woord mooi. Ik heb gewoon naar technische zaken gekeken:
microcontrast/scherpte
hoekscherpte
korrelstructuur
aberratie
vertekening rechte lijnen.
dynamisch bereik
Sterker nog, dng direct geopend zijn helemaal niet mooi. Doordat ze 16-bit openen zien ze er vlak en flets uit. En voor velen misschien ook wel onscherp, omdat er geen verscherping op heeft plaatsgevonden.

Ook merk je dat huidige keuze van 12 megapixel ondermaats is. Er is niks mis met een goede 12 mpixel foto, maar wat reserve in de sensor is niet verkeerd. Met 20 mpixel kun je bijvoorbeeld 12 mpixel beelden in 35mm beeldhoek maken, een niet onbelangrijke beeldhoek in de fotografie, 24-28mm wil je niet altijd.

[Reactie gewijzigd door blanka op 26 juli 2019 15:26]

Fair enough, dan heb je het inderdaad over pure kwaliteit van de opname. Blijkbaar vinden veel mensen de postprocessing ook belangrijk; of het feitelijk ook beter is zoals je beschrijft weet ik niet, ik heb er geen vergelijkend onderzoek naar gedaan. De termen ken ik wel, maar de vergelijkbare resultaten ken ik niet.
"De Pixel 3a en 3a XL zijn de goedkoopste smartphones van Google tot nu toe"

De Nexus 5 was toch ook 399 euro bij introductie?

(OK - technisch was het een LG)

[Reactie gewijzigd door TMDC op 26 juli 2019 14:03]

Dat dacht ik ook. Mijn Nexus was nog onder de 300 zelfs volgens mij. Had ze met meerdere opslag groottes, had de kleinste. Sinds de pixel is het aanzienlijk duurder.

Afgezien van de ellende met de slechte gesoldeerde chip was het een goede telefoon imho.
De 3a is helaas alleen niet heel super leverbaar.
Ik heb 'm op Amazon.de besteld op 8 juni en ik wacht nog steeds. Er is ook geen levertijd afgegeven.

Heeft Google zich dan echt zo "vergist" in het succes of willen ze eigenlijk helemaal geen grote speler zijn in de smartphone markt?
Wel vervelend dat Amazon er zo lang over doet. Zelf ook eerst daar besteld, maar later toch via de Google Store besteld en daardoor al ruim 6 weken in bezit. En zeer te vrede. Accu houdt het geen 2 dagen op 1 uur na met mijn gebruik. Tijdens het terugreizen in de tweede dag is de accu leeg 8)7 en dan gaat hij aan de lader, en dan 2 dagen op hetzelfde moment weer.
Heb hem via de Play store besteld via de "Duitsland-truc", had hem binnen een week in huis.

Lokaal wordt hij door resellers voor meer dan 600 euro aangeboden, echt belachelijk.
En wat is die 'Duitsland-truc' dan?
Bestellen op de Duitse play store en dan een adres in Nederland opgeven.

Zie dit topic:

[Google Pixel 3a(XL)] Levertijden en Prijzen
Bijna 10 miljard winst in 3 maanden, een 25% winst uit omzet, man man wat is dat bedrijf groot.
Even vergelijken.
Google: 38,9 miljard dollar ~ 35 miljard Euro. Op 1 jaar: 140 miljard Euro (zeer grof geschat)
Begroting België: 54 miljard Euro (2017 inkomsten België) + 41,8 miljard Euro (2017 inkomsten Vlaanderen) + ??? miljard Euro (2017 inkomsten Wallonië - kon het niet vinden, maar ik vermoed dat iets van een 35 miljard zal zijn). Totaal zeer grof geschat: 130 miljard Euro.

Google (site om op te zoeken) > België (land met 11.5 miljoen mensen)

Beetje stof om over na te denken.
Het bedrijf Google (Alphabet) is toch wel iets meer dan alleen een site om op te zoeken.
Tsja, de 3a modellen doen veel goed voor veel klanten. Minder breekbaar door plastic achterkant, goede camera setup, zekerheid met software updates, en niet over de top geprijst.
Prijs is goed en er is voor de Nederlanders ook eens makkelijk aan te komen.
Goede prijs en goede camera. Dat zou voor mij de koop reden kunnen zijn. Maar voor het desgin en overige specs zou ik het niet nemen.
Google heeft in het tweede kwartaal van dit jaar dubbel zoveel smartphones verkocht als in het vergelijkbare kwartaal vorig jaar. ... Het is niet bekend om hoeveel toestellen het gaat.