Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Analist: Sony heeft devkits van PS5 verspreid

Sony heeft volgens een analist devkits van de PS5 verspreid en de gamestudio's van Sony zelf zijn volop bezig met het maken van games voor de volgende generatie van de gameconsole. De Japanse fabrikant heeft de console nog niet aangekondigd.

Analist Daniel Ahmad zegt dat hij goede dingen heeft gehoord over de devkits, meldt IGN op basis van Ahmads posts op het ResetEra-forum. Er zijn geen details over de specs van de devkits, die vermoedelijk bij grote ontwikkelaars staan om games voor de volgende generatie PlayStation te testen.

Ahmad vermeldt verder dat er dit jaar nog wel enkele PS4-games aan zullen komen en dat het onwaarschijnlijk is dat Sony al snel veel zal vertellen over de PS5. Daarmee lijkt de release van de console nog even te duren. Dat ligt in lijn met wat Sony zelf zegt. De directeur van de PlayStation-divisie zei vorig jaar nog drie jaar te willen wachten, waarmee het erop lijkt dat een nieuwe console nog een paar jaar op zich laat wachten.

PlayStation 4 Pro PS4 Pro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-01-2019 • 18:04

154 Linkedin Google+

Reacties (154)

Wijzig sortering
Hopelijk nu native 4k en 60fps, en backwards compatible met de PS4.
Sommige games zullen wel de 4K60 aan kunnen tikken maar voor de meeste games zal het een brug te ver zijn. Voor 4K60 heb je behoorlijk krachtige hardware nodig. De PS4 Pro gebruikt voor 4K in de meeste gevallen nu checkerboarding. Ziet er beter uit dan 1080p maar is minder goed dan native 4K.
Iedereen vergeet hier even dat resolutie niet de performance bepaald. Ja het heeft invloed, maar het gaat er om wat je 4K@60fps wilt laten zien.

Het probleem is dat niemand opties wil uitvinken om het mogelijk te maken. Ik weet zeker dat een nieuwe Xbox Forza Horizon 4 op native 4K (zoals nu) en 60 ipv 30 fps kan draaien.

Maar dan wel met de rest van de sliders op de zelfde plek als nu, misschien wat hoger.

Maar nee, we verwachten straks raytracing en dat op 4k, en dan ook nog 60fps.
De PS3 kon ook 1080P doen, alleen werd er resolutie opgeofferd voor andere fancy verbeteringen.
dit 100%
de ps4 kan in principe prima 4K 60fps.
sterker nog 4K 120fps intern (niet over de output) is helemaal geen probleem.
het hangt volledig af van wat je wil laten zien, unreal tournament 2004 zou draaien als een tierelier.

hier is een goed artikel dat laat zien dat het een balans is:
https://www.eurogamer.net...ocus-on-true-4k-rendering

meer pixels betekent niet perse mooier, want je moet ruwweg 3 dingen balanceren.
1 kwaliteit van de rendering en detailniveau van de wereld.
2 hoeveel pixels per seconde
3 hoeveel frames per seconde

en nummer 1 heeft een ENORME impact,
de truuk is om een goede framerate te halen, met een goede balans tussen resolutie, en kwaliteit van de assets en rendering.

daarom wordt ik ook helemaal gallisch van die mensen die haten op DLSS of checkerboarding.
als je mag kiezen tussen:

native 4K maar flink minder goede assets en rendering.
1600P met goede assets en rendering
of 1550P met checkerboarding/DLSS en goede assets en rendering.

dan ziet die laatste er gewoon het beste uit.
Geen enkele developer maakt zijn game uiteindelijk lelijker dan nodig.

kortom, dit gezeik van moet native 4K zijn slaat nergends op.
kans is dat zelfs met hoeveel power je ook hebt, dat checkerboarding/DLSS met betere assets altijd mooier blijft.

omdat men met die extra power, meer winst haalt door de kwaliteit van de rendering te verbeteren, dan door de resolutie naief te verhogen.

zolang jij het verschil kan zien tussen een native 4K film, en native 4K game, is er nog werk te doen in rendering kwaliteit, en is het probleem niet meer pixels.
sterker nog, de meeste films op bluray 1080P zien er alsnog beter uit dan games op 4K.
aka resolutie is het probleem niet.
Eens, en ik wil daar de factor kijkafstand aan toevoegen.

Ik ben een PC gamer met een high-end machine. Je zit daar met je neus bovenop dus dingen als 4K rendering zijn zeer merkbaar.

Kijk ik naar een PS4 nu (ik heb er geen, ben geen console gamer) op een normale "bank" afstand dan vind ik dat er nu al erg goed uitzien. Omdat de kijkafstand veel groter is en het scherm (een TV) meestal groter.

Met andere woorden: het lijkt me onzin om een onhaalbare obsessie te leggen op 4K voor een console, daar kan best een beetje mee gesjoemeld worden. Het is niet extreem merkbaar op een relatief grote kijkafstand.
Jullie hebben natuurlijk gelijk maar Sony kan denk ik niet anders dan een native 4K console maken. De massa, waarvan een overgroot deel niets snapt van dit alles, zal het niet begrijpen als Sony met minder dan native 4K komt.
Als de massa het niet begrijpt weten ze al helemaal niet wat native 4k is toch? :)
Het woord 'native' wellicht niet maar '4k' zeker wel. Daar zijn ze door de televisie markt al zo mee kapot gegooid dat iedereen dat kent.
Nee, maar het moet wel op de doos staan.
Maar bij een nieuwe console horen ook verbeterde grafische pracht, zeker in het geval van de PlayStation, toekomstige games gaan veel meer van het systeem eisen dan huidige games. Ik denk dan ook dat men niet zozeer gaat inzetten op 60fps, maar eerder op Freesync, of een alternatief om microstutter te voorkomen. Dat geeft veel meer werkruimte dan vasthouden aan 60fps.

Dat er nu al devkits rondgaan lijkt mij een hele grote aanwijzing dat de console opnieuw x86 architectuur zal gebruiken, wat natuurlijk in de lijn der verwachting ligt. De uiteindelijke hardware lijkt nog lang niet gereed, maar men kan wel rustig doorwerken i.v.m. de bekende architectuur en target performance. Dat geeft ook perspectieven voor PS4 backwards compatibility. Ik verwacht dat de PS5 eigenlijk gewoon een PS4 Pro 2 is, en alle PS4 games gewoon kan afspelen zonder emulatie.
Ja, doorbouwen op de PS4 (gezien het succes) lijkt me de meest logische keuze. Maar ik denk niet dat het een "PS4 Pro 2" gaat zijn: Als men een zen2 cpu gaat gebruiken dan is dat echt een hele grote stap vooruit t.o.v. de relatief magere jaguar cpu's die in de huidige PS4/X1 (idem voor de Pro en X1X), die cpu's waren in 2013 al vrij ondermaats.

De Pro en X1X zijn verder vooral machines die ontworpen zijn om met relatief goedkope onderdelen een 4K output voor elkaar te krijgen omdat 4K immers de trend van nu is, maar met zen2 cores gaan we hopelijk echt wat nieuwe dingen zien.
Maar dat bedoel ik ook niet met een PS4 Pro 2 hoor, de reden dat ik hem zo noem is dat hij eigenlijk (naar mijn vermoeden) gewoon een PS4 is qua architectuur. Dan kunnen ze het natuurlijk ook bijvoorbeeld de 'PS4 Ultimate' noemen o.i.d. maarja dan krijg je de gebruikers tegen je wanneer je exclusieve games voor de 'ultimate' uitbrengt die dus niet te spelen zijn op de basis PS4 (Pro). Noem het de PS5 en niemand zal daar over klagen.

Bij de Xbox 4 zal het ook naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde gaan. Zeker omdat zij al zo hebben ingezet op backwards compatibility.

Maar goed, misschien zit ik er naast en zetten beide groot in op remakes (in UHD).
Dan kunnen ze het natuurlijk ook bijvoorbeeld de 'PS4 Ultimate' noemen o.i.d. maarja dan krijg je de gebruikers tegen je wanneer je exclusieve games voor de 'ultimate' uitbrengt die dus niet te spelen zijn op de basis PS4 (Pro). Noem het de PS5 en niemand zal daar over klagen.
En daar heb je het volgens mij ook precies te pakken.
De hele reden dat we 'generaties' hebben.
Want de naam PS5 en onderdeel zijn van de nieuwe generatie, verantwoord ineens dat games die specifiek voor die nieuwe hardware zijn gebouwd, niet perse op de vorige hoeven uit te komen.

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de PS5 backwards compatible wordt. Dus zoals je zei, gewoon PS4 Pro 2, PS4 Pro Turbo, Ultra, Extra, V2, etc.

Sony heeft nu 2 essentiele troeven.
- Kneiter sterke library (zeker tov de meest directe concurrent)
- Gigantische installbase (tov elke concurrent)

Wat wil je ter introductie van PS5? Een zo laag mogelijke drempel om die 100 miljoen (tegen die tijd?) geruikers naar je nieuwe platform te trekken.

"he guys, je kunt alles nog spelen wat je al hebt, maar geoptimaliseerd + welkom in de nieuwe generatie, dit is binnenkort ook beschikbaar -> kwijl graphics, etc." = sold. Alleen even je PS4 afkoppelen, PS5 aansluiten -> good to go.

Sony moet kosten wat het kost vermijden dat mensen de PS4 aanhouden om die library op te blijven spelen en een ander pad kiezen voor 'de nieuwe generatie'.

Of ik zit er helemaal naast en het loopt anders :P Ben erg benieuwd!
Maar ik denk niet dat het een "PS4 Pro 2" gaat zijn[..]
Ik hoop wel dat er van de PRO nog een slim versie uitkomt want de huidige vindt ik een dik een lomp loeder.
Is een beetje een open deur opentrappen, niet? Uiteraard wil niemand switchen naar 4K om dan alle details af te zetten.
Het is ook vooral een issue dat ze het grafisch zo ver mogelijk vooruit willen duwen. En dat gaat vaak net wat verder dan dat eigenlijk op zijn plek is voor een console. Ik speel graag op PC en graag op console, maar ik realiseer me ook dat mijn games er op de console wat gematigd uitzien en/of een lagere framerate hebben. Daarnaast heb je natuurlijk de uitzonderingen zoals Red Dead Redemption 2 en Forza Horizon 4, die beide geweldig uitzien en lopen op een Xbox One X.
Buiten dat, als jij kijkt naar de HW die in consoles zitten dan is het doorgaans niet het snelste van het snelste.

Dat is niet nodig aangezien er geen W10 oid op hoeft te draaien en evenzo belangrijk, dikke GPU’s enz kosten ook veel geld. Het zou theoretisch mogelijk zijn om een superdikke console te bouwen maar als die dan 1200,- of meer kost dan verkoopt het nauwelijks.

Maargoed, als je ziet wat een PS1 met een schamele 33Mhz processor al wist te doen dan snap ik het wel.
Gezien de hardware die erin zit, zijn de prestaties wel respectabel :)
gaat gebeuren ;) watch
De performance/power upgrade zal toch wel zo veel zijn dat ie met redelijk gemak 4K @ 60 fps gaat draaien lijkt me.
Ik zie niet waarom dat niet zou kunnen (hardware technisch gezien) de nieuwe AMD GPU's doen nu 4k met een relatief gemak. Over twee jaar, als de productie van de PS5 begint met het opzetten van de production line en de final revision van het moederbord klaar is, zal dat een stuk beter zijn... of men meteen met 4k60 begint of dat de launch titels 4k30 zullen zijn en pas wat later men de 4k60 aan durft is te bezien maar wat rekenkracht betreft zhet waarschijnlijk niet een al te groot probleem zijn.

De reden dat ik twijfel of dat bij launch al het geval zou zijn, men zal de engine geschikt moeten maken om op die resolutie te renderen en dat is erg lastig als je de hardware nog niet in handen hebt. Ik vermoed dan ook dat de huidige PS5 devkits niet een final versie zijn maar eerder een in progress versie waar men waarschijnlijk de APU zal upgraden ter zijner tijd en het OS ook nog niet geheel gereed is. Eerder een preview die de studio's de kans geeft om alvast te beginnen met het testen van de huidige code op het nieuwe systeem waarna Sony over 1 a 1.5 jaar een final versie zal leveren met de uiteindelijke hardware.

Het is niet geheel vreemd dat Sony haar eigen studio's nu al laat zien wat ze van plan zijn met de nieuwe console, het zal Sony ook helpen in het ontwerp. Immers als een studio nu tegen een probleem of een beperking aanloopt heeft Sony nog een paar jaar de tijd omdat op te lossen. Waar als men pas als de final versie klaar is de studios het product laat zien men simpel weg geen mogelijkheid meer heeft dingen aan te passen en te verbeteren.
Gezien dit niet veel anders zal zijn dan een AMD APU, een flinke hoeveelheid geheugen (gok zo rond de 24GB gedeeld, een deel net als nu gereserveerd voor het OS), een SSD en het Playstation OS op een aparte flash chip. Een paar USB3 porten en niet veel meer speciaals, natuurlijk zal men Dolby Atmos en een aantal HDR opties outputs ondersteunen. De "devkit" zal waarschijnlijk niet veel meer dan een standaard AMD PC zijn, met als speciale feature het andere OS en wat debug output opties via een PCIe kaartje of zo.
Lijkt me ernstig optimistisch. Een high-end PC kan amper 4k@60 trekken bij een AAA titel. Reken dan op een GPU van grofweg 1000 euro en het geluid van een stofzuiger om het te koelen.

Jij stelt dus dat dergelijke performance binnen bereik is in 2 jaar:
- Voor ongeveer 1/3e van de kosten van nu
- Met fors minder warmteontwikkeling zodat extreme koeling minder nodig is

Lijkt me vooral fantasie, dit is niet het tempo waarin GPUs zich momenteel ontwikkelen. Wat wel kan is 4K met allerlei andere grafische foefjes uitgezet.
Vergeet niet dat de huidige architectuur voor een groot deel gebaseerd is op de 1080p schermen. Voor een lange tijd hadden de top end kaarten moeite met bijvoorbeeld 1440p omdat ze toch echt niet geoptimaliseerd waren voor dat gebruik. Net zo als de eerste 3D kaarten de 2D graphics overbodig maakte en daarna de 640x480 schermen naar 1024x768 gingen en veel van de eerdere generatie 3D accelerators daar echt moeite mee hadden, de physics en later de meer GPGPU taken ook lastig waren voor de oudere kaarten zo hebben de huidige kaarten moeite met 4k60

Maar er is geen reden om te vermoeden dat het niet mogelijk is om dat wel wekend te krijgen ook met een minder zware koeling. Vergeet niet dat tot een ander half jaar geleden de meeste mensen real time ray tracing als praktisch onmogelijk zagen en nu iedereen zich af vraagt wanneer AMD dat eindelijk ook gaat doen...

Het is niet zo zeer de vraag of het mogelijk zal zijn zonder een beest van een machine maar wanneer... en gezien het werk dat AMD met Navi doet (alles wijst naar een multi core GPU oplossing waardoor je met minder krachtige GPU's toch een heel eind moet kunnen komen) Ook is de reden dat men daar op dit moment nog niet mee komt volgens de chief engineer dat het lastig is om zo iets aan een developer aan te bieden op dit moment.
Maar een custom Navi chip in een closed spec system waar iedereen een vulkan API gebruikt om de kaart aan te spreken zou dit nog wel eens op kunnen lossen. Er zijn al wat benchmarks op gedoken die wijzen op een AMD APU bedoeld voor Sony die er alle schijn van hebben dat ze inderdaad aan zo'n soort chip werken.

Nu is het natuurlijk koffie dik kijken maar als ik kijk naar de geruchten molen dan lijkt het er erg op dat de verwachting echt is dat Sony een 4k60 systeem zal gaan brengen. Misschien dat ze een zelfde iets doen als met de PS4 en eerst een 4k30 systeem uitbrengen en dan met een Pro versie komen die 4k60 zal doen maar het zou me niet geheel verbazen als ze gewoon 4k60 in een keer mogelijk maken
"Maar er is geen reden om te vermoeden dat het niet mogelijk is om dat wel wekend te krijgen ook met een minder zware koeling."

Uhm, ja, die redenen zijn er dus wel. De voortgang in GPU land gaan niet zo hard. We kunnen niet in de toekomst kijken maar wel terugkijken en zien dat prestatieverbeteringen juist afnemen met iedere generatie. Je gaat dus uit van een technisch wonder op korte termijn waar geen enkele basis voor is.

"Het is niet zo zeer de vraag of het mogelijk zal zijn zonder een beest van een machine maar wanneer... "

Dat klopt, en mijn stelling is niet binnen 2 jaar, waar het hier over gaat.

4K@60 met alle toeters en bellen gaat niet gebeuren in de komende 2 jaar tegen de voorwaarden van een console: lage prijs voor GPU en beperkte koeling/voeding. Dat is nagenoeg onmogelijk. Wat wel kan en mogelijk zal gebeuren is 4k@60 met allerlei andere grafische pracht en praal uitgeschakeld. Denk aan anti-aliasing, DOF, de hele waslijst.
dan zal of de prijs aanzienlijk omhoog moeten of ze moeten verlies pakken op elke verkochte console. Ben wel zeer benieuwd welke hardware erin gaat zitten.
Zou niet de eerste keer zijn. Met de PS3 heeft het jaren geduurd voordat er winst gemaakt werd op de consoles.
De Cell CPU in de PS3 is een nieuw ontwikkelde architectuur en daar gaat een paar honderd miljoen in zitten. Sinds de PS4 en Xbox One gebruiken ze een x86 architectuur welke reeds bestaat.

De PS5 en Xbox Two zullen hoogstwaarschijnlijk Navi en Ryzen architectuur gebruiken met hier en daar een aanpassing. Scheelt aanzienlijk in ontwikkelingskosten en daarbij worden deze kosten ook nog eens verdeeld over Microsoft en Sony. Win/win situatie voor zowel AMD, MS en Sony. Ze zullen er geen geld op hoeven toe te leggen maar rijk zullen ze er ook niet van worden.
In totaal zijn er nu zo'n 130 miljoen consoles verkocht van deze generatie met AMD erin. Dat moet ook voor AMD een aardige duit opgeleverd hebben lijkt me zo.
Dat Native 4k boeit me echt niet. Ik ben meer dan tevreden met de huidige prestaties op mijn 4k tv van zowel de Xbox x als de Pro. Vooral dynamische resolutie vind ik prima. Zodra de framerate begint in te kakken gewoon tijdelijk de resolutie omlaagschroeven. Bijna niemand die het opvalt als er veel gebeurt op je tv.
Backwards compatible lijkt me nagenoeg zeker. De ps4 en xbone zijn allebei gewoon x86 en de opvolger waarschijnlijk ook. Backwards compatibility is dan dus redelijk straightforward.
Dat backwards compatibility geen groot probleem zou moeten zijn heb je helemaal gelijk in. Echter denk ik dat ze dit ondanks geruchten niet gaan implementeren. Ze verdienen veel te veel aan remakes en remasters. Sinds de playstation 2 is de backwards compatibility steeds verder achteruitgegaan en bij de ps4 dus al helemaal niet meer mogelijk geweest. Die cashcow gaan ze denk ik niet bij het grofvuil zetten. Al hoop ik er natuurlijk wel op.
ps2/ps3 waren compleet andere architectuur en je kon niet zomaar backwards compatibility doen zonder een vorm van emulatie of extra hardware. Dat gaat nu niet op want alles zou gewoon native moeten kunnen draaien.

En ze zouden alsnog remasters kunnen doen in de vorm van een DLC die een asset upgrade geeft van de huidige ps4 game, daar hoef je geen complete remaster voor te doen want het draait toch al op de huidige hardware.
4k is behoorlijk overrated. Liever 1440p met 120fps. Al weet ik niet hoe lekker televisies dat vinden.
Dit kan je vandaag al met een Xbox One X. Die kan 1440p op 120fps of 1440p op FreeSync. Gewoon in te stellen in het menu.

Steeds meer TV's hebben trouwens ook FreeSync.
Ik vrees van niet. Het zal eerder 4k 30 zijn met hier en daar uitschieters naar 60 fps. Sony en Microsoft gaan voor resolutie boven fps helaas.
Want? 4K30fps halen we nu ook al op de Xbox One X (PS4 met sommige spellen ook) met een architectuur die 5 jaar oud is. De Radeon RX590 doet ook al 4k@30.

Laatst was hier al bericht dat de PS5 AMD chips +50% zullen scoren en de GPU’s ook. Ik zou meer op 4K @60 rekenen dan wat we nu ook hebben. Dus waarom zouden we weer 4K 30fps halen?
+50% is niet genoeg voor native 4K met 60fps. Zelfs high-end PC's hebben het er nog regelmatig moeilijk mee. Battlefield V heeft voor 4K60 het volgende nodig:
- 9th gen i7/i9
- 16GB DDR4
- RTX2080/GTX1080ti

Die drie componenten samen kosten al ~1400 euro. Nu kunnen Micorosft en Sony wel wat kosten terugdringen maar je krijgt die performance nooit in een console voor een normale prijs. Het is knap wat ze met de PS4 Pro en Xbox One X voor elkaar hebben gekregen maar échte 4K én op 60FPS is waarschijnlijk nog een brug te ver, zelfs over 2 jaar.
Nooit is wat overdreven. Over 3 jaar lukt dat consolebouwers waarschijnlijk net wel :)

Nu dev kits met de high end uitleveren zodat ontwikkelaars wat jaren met die capaciteit kunnen ontwikkelen en leren er meer uit te halen (terwijl pc GPUs dan weer verder zijn). Dat is niet ongebruikelijk.
Schat de kans behoorlijk klein, met zulke hardware genereer je veel warmte. Dat moet je afvoeren, gaat met de console koeling atm zeker niet lukken vrees ik.
Misschien geen console maar wel 2 small form factor computers die een core-i9 9900k huisvesten in combinatie met RTX2080TI en waarvan de koeling schijnt in orde te zijn.Dus het is al mogelijk alleen de prijzen zijn in deze configuratie rond de €3500. Voor een commerciële gameconsole te duur.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 31 januari 2019 01:28]

Zeker, maar inderdaad zoals je zegt voor particulieren is dit alles behalve interessant.

Kan je beter een game config bouwen en een controller kopen ben je ruim de helft goedkoper uit hahaha
Alleen is 'net wel' eigenlijk 'net niet genoeg'. Ik zie liever dat ze meer focussen op hogere FPS dan op een hogere resolutie. Ook betere physics, betere AI en hogere kwaliteit 3D-modellen zou ik een betere focus vinden.
Ze zouden volgens geruchten in 2020 gaan leveren dus die 3 jaar hebben ze niet. Tenzij ze meteen een PS5 Pro en Xbox Two X gaan ontwikkelen.
Ja je hebt gelijk. Maar in benchmarks zetten ze alles op Ultra zonder vaak na te denken wat het voor invloed heeft op de FPS. Want ze willen max FPS testen en terecht.

Laatst was hier een hele knappe kop die alles uitgelegd heeft hoe je met ‘beperkte middelen’ toch 4K @ 60fps kan halen door je settings te tweaken. Stel Ultra settings staan met Anti Aliasing op 16 terwijl het verschil met 8 of 4 nauwelijks te zien is op 3-4 meter afstand. Schaduwen en draw calls hetzelfde, stel je tweakt deze iets naar beneden dan lever je qua Image Quality niet heel veel in maar qua rekenkracht scheelt dit een slok op een borrel. De knappe kop wist het beter uit te leggen dan ik!

Ik denk door slim om te gaan met de hardware en settings dat je nog wel 4K @ 60fps uit de nieuwe Ryzen + Navi weet te persen. Kijk wat ze nu al uit de Xbox One X weten te persen die gebruikt ook geen i9 met 2080(ti).

De GTX 1070 of 1070ti haalt vaak nog 60fps op 4K bij medium settings. Als Sony + MS samen 125 miljoen chips afnemen dan denk ik niet dat dit €1400 moet gaan kosten.
alleennde settings die de pc heeft maakt het zwaar hboa+ antialising 16× en weet ik veel wat voor higj demanding settings er meer zijn.

een console hoeft maar 1 ding te doen je game draaien alles kan daar op gericht worden
In veel gevallen gaat het niet om native 4k.
Idd, als 4K native met stabiele 60fps nog niet mogelijk is dan heeft een volgende generatie consoles nog geen zin.
De meeste PC's halen nog niet eens 4K@60 dus waarom verwacht je dat de volgende generatie dit wel zal halen? Je moet er ook van uit gaan dat de volgende generatie ongeveer 400 euro gaat kosten.
ik schat 550 600 en dat gaat door de specs komen ;)


en nee voor mensen zeggen zoveel?

ze weten ook dat1100 euro voor een telefoon gedaan wordt dus 550 600 is netjes

[Reactie gewijzigd door killzonex op 30 januari 2019 19:39]

Het is logisch dat Sony rond de 400 blijft, vooral als het wil concurreren met Microsoft en de geruchten 'value'-console die naast een krachtiger traditioneel console als onderdeel van Xbox Scarlett wordt gelanceerd.
het hoeft niet te concurreren ze gaan hem eerder uitbrengen ;)

er is een reden dat ze de e3 overslaan

sony console divisie is een miljarden bedrijf ze kunnen niet vanaf nu tot 2020 e3 niks doen

paris game week zullen ze misschien aan meedoen maar de e3 overslaan heeft zeker een reden..

eigen event alle aandacht op hun , geen concurrentie die wat showt ik ben overtuigd dat er wat moois aangaat komen :)
Omdat ze E3 overslaan betekent niet dat ze de console eerder uitbrengen. Het kan ook zo zijn dat ze gewoon niks nieuws te brengen hebben. We weten immers nog helemaal niks over de release date.
nee dat klopt alleen meer dan een jaar niks meer showen gaat ze niks opleveren , het blijft een bedrijf dat iets wil verkopen console games psvr whatever

ze gaan ook xbox wat wel op de e3 is niet alle eer laten pakken met allerlei nieuwe dingen.

ik heb goede hoop voor een glimp in 2019
Sony en Microsoft gaan voor resolutie boven fps helaas.
Vooral grafische fidelity, want de resolutie heeft vaak ook nog te lijden.
Ik heb het vermoeden dat jij iets meer weet...
er zijn wat redelijk goed onderzochte bronnen/ leaks die zeker de cpu type al hebben gevonden ( een gelekt mail met typenummer enz)

teveel om te typen zal eens kijken of ik video nog kan vinden

was wel intressant.
Waarschijnlijk wel, als je naar de huidige generatie kijkt kunnen ze bijna niet anders.

Meest games voor consoles zitten tussen med-high settings, de Radeon VII is instaat op 4K@60Fps te leveren, altans volgens AMD's eigen info. Custom Navi zal zeker instaat zijn dit te halen.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 30 januari 2019 18:28]

Eerlijk gezegd geloof ik die specs wel. Die compatibiliteit met PS4 zou ik toe juichen
Ik ben zon mongol die alle consoles day one koopt. Maar zolang ik stiekem Minecraft de beste game van de laatste jaren vindt, stardew valley een van de leukste uit 2018, hoe belangrijk is het dan? 😊
Ps5 ondersteund native 4k hrd 60 fps heeft niet voor niets codenaam The beast
Ik denk van niet, beter is als je koopt pc + dualschock controler ben je beter uit.
Totaal niet belangrijk in mijn ogen. Zolang de content (lees: games) maar goed zijn.
Hoeveel huishoudens hebben een 4k / HDR televisie?

Dat je op de PS5 PS4 spellen kan spelen lijkt mij een zekerheidje.
native 4k en 60fps.
Lol dan gaan ze hun hardware alweer met verlies moeten verkopen want dat gaat wat stevige specs nodig hebben :) Maar voor de console gamers out there hoop ik het ook voor jullie want ook jullie verdienen PC-level gaming experience!
Backwards compatibiliteit met de PS4 (ouder maak ik me geen illusies meer over) lijkt me deze keer toch een must. Deze keer lijkt er mij immers toch geen enkele reden voorhanden, buiten financieel winstbejag, om dit niet te voorzien. Ik kan me immers niet inbeelden dat men de architectuur nu ineens drastisch zou omgooien.
Zou het persoonlijk prettig vinden als de de ‘architecture’ eens compatible kunnen houden zodat ook de ps4 games er op te spelen zijn. Wat mij betreft altijd één van de grootste minpunten van consoles geweest.
Nintendo heeft een redelijke historie met backwards compatible zijn, en MS is ook hard bezig. De Xbox one speelt 360 en originele Xbox spellen.
Nintendo en backwards compatible? Echt niet.
Ze veranderen steeds van formaat, wat er voor zorgt dat ze alles zijn behalve backwards compatible.
Gamecube kon op wii, wii op wii u, gb op gbc, gb+gbc op gba, gba op ds, ds op 3ds, gb(c) kan ook op snes met add-on.

En dat is dus exclusief remasters/ports. Gewoon dvd/cartridge er in en goan!

De Switch wijkt enkel af in de laatste 20 jaar.
En hun software security is altijd zo lek als wat, dus meestal na een paar maanden kunnen alle oude consoles op nieuwe Nintendo hardware ;)
>Wat mij betreft altijd één van de grootste minpunten van consoles geweest.

Aan de Xbox kant is het anders erg goed geregeld inmiddels. Ondanks de sprong naar PowerPC had de 360 best aardige backwards compatibility (al liet de performance het af en toe wel eens afweten), maar met de One en vooral de One X hebben ze echt een homerun gemaakt.

Games draaien (vooral op de One X) vaak stukken beter dan het origineel, en zeker in het geval van originele xbox games krijg je er soms een gigantische boost in graphics/resolutie bij.

Zelf ben ik me heerlijk aan het vermaken Black & SSX 3. Ik heb nooit een Playstation gehad maar als Sony met de PS5 ook een soortgelijke backwards compatibility weet te bouwen gaat er echt een hele wereld aan games open :)
Toch nooit echt lekker meer een Xbox game op de Xbox 360 kunnen spelen.

De eerste ps3’s hadden PS2 compatibiliteit, echter viste ik daarmee achter het net en had ik een nieuwer type die dat weer niet kon.

Nintendo doet het nu wel met emulatie, maar gewoon een ps5 die zonder problemen ps4 of zelfs ps3 afspeelt zou al wat zijn.
Ik kan op de pc nog steeds zonder problemen games van 30 jaar terug spelen, en geloof het of niet, dat doe ik met regelmaat. :)
>Toch nooit echt lekker meer een Xbox game op de Xbox 360 kunnen spelen.

Dat is deze generatie wel anders, kijk deze vergelijking van de performance van SSX3 op de Xbox One en One x maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=KD9gClYu0sk

>Nintendo doet het nu wel met emulatie

Het probleem met Nintendo is dat ze je veel games opnieuw proberen te laten kopen als je ze digitaal hebt gekocht voor het vorige platform. Ik gok dat dat een van de achterliggende redenen is dat de Switch homebrew/emulator scene zo indrukwekkend is, mensen zijn het zat om dezelfde games keer op keer opnieuw te "moeten" kopen.

Bij de xbox duw ik gewoon de originele DVD er in of download ik de game die al eerder aan mijn account gekoppeld was omdat ik hem voor de 360 had gekocht.
PS5 kan "eenvoudiger" PS4 draaien als ze terug naar x86 platform gaan, PS3 is lastig omdat ze niet x86 hebben, en dat valt zeer slecht te emuleren, waardoor de kans op PS3 compatibiliteit klein lijkt.

Ik zie niet in hoe ze "snel" een nieuwe console kunnen bouwen, want in hardware land lijkt er bitter weinig serieuze upgrades. Een ssd, maar dat zal weinig uitmaken, en voor games is een grote schijf een betere investering, een dual disk setup lijkt ook een lastigere kost als fabrikant.... Dus een betere CPU wat meer memory, en een ietsje krachtigere GPU... dat lijkt me geen system sellers.
Dat gaat gebeuren, aangezien de nieuwe consoles Ryzen/Navi architectuur aan boord hebben. Dat is vergelijkbaar met wat er nu in zit, allemaal x86. Daarmee makkelijk te porten.
Als je met porten bedoelt dat er alsnog een andere versie van moet komen, dan is dat denk ik niet wat hij bedoelde. Ik denk dat ie bedoelde dat ie gewoon z’n PS4 disc erin wil kunnen duwen en voila.
Dat zou in theorie ook makkelijk moeten zijn juist omdat de architecture gelijk is. Dan hoef je niet moeite te doen om bepaalde instructies te emuleren. PSX -> PS2 -> PS3 -> PS4 was steeds een verandering van chipset-architectuur waardoor backwards compatibility lastiger was.

Microsoft heeft het met de Xbox One overigens erg netjes opgelost vind ik. Je kunt gewoon je oude discs gebruiken en krijgt vervolgens een digitale versie (die vaak ook nog eens opgepoetst is).
Ik was dan niet helemaal compleet genoeg: Backwards compatibility is daarmee een fluitje van een cent.
Ze zullen ongetwijfeld vast blijven houden aan de x86-architectuur, waardoor het aan Sony ligt of er wel of geen ondersteuning zal zijn voor PS4-games.

De PlayStation 4 Pro speelt ook zonder problemen PS4-games en als de x86-architectuur behouden blijft, dan is de PS5 in de basis niets meer dan een verbeterde PS4 Pro.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 30 januari 2019 18:22]

Zo eenvoudig ligt het niet. De PS4 pro heeft niet voor niets dezelfde cpu als de originele PS4. Een console is geen generieke PC waarbij games tegen een API worden geschreven. Ook al krijgt de PS5 een x86 cpu, er zal wel degelijk een emulatielaag of een andere vertaallaag voor de PS4 APU geschreven moeten worden. Tenzij men de instructies gaat inbouwen in de nieuwe Processor en GPU (of APU nobody knows)
https://www.pu.nl/artikel...rds-compatibility-op-ps5/

beetje te toevallig he...

zoals ik zei w8 maar af 2019 2020 wordt ene mooi jaar ;)
Ik ook, zou het zo leuk vinden om old school games te spelen van bijv. de PS2 (SOCOM II bijv.). Ik ben alleen bang dat dit toch zo'n niche is en ze er (te) weinig op kunnen verdienen. Anders hadden we het ook wel meer gezien op de PS4 en de PS3 na de eerste generatie.
Technisch zoals hieronder beschreven vast goed mogelijk maar Sony geeft geen kaka om wat wij willen anders had ik al mijn in de ps store gekochte psone spellen ook allang kunnen spelen op de ps4...

Het levert ze niks op dus ze doen het (waarschijnlijk) niet.
Het levert ze niks direct op, maar momenteel zijn ze marktleider in de regio (denk ik) als ze niet opnieuw vanaf 0 willen starten, lijkt comptabiliteit een serieuze winner. Want Microsoft loopt serieus achter op library.
De PS3 speelt PS1 en (oudere modellen) ook PS2 games zonder problemen af.
De PS4 is wat dat betreft een buitenbeentje en gezien eigenlijk op alle fora mensen het zelfde zeggen met dat er over de PS5 gesproken wordt neem ik aan dat Sony dat vast wel gehoord zal hebben.

Maar ik ga er van uit dat Sony vast houd aan haar digital only oplossing voor backwards compatible games. Wel denk ik dat de PS5 100% compatible zal zijn met de PS4 maar dat Sony een truck zal uithalen waardoor de game disks niet zullen werken. Dit maakt het voor de uitgevers mogelijk om hun games voor PS4 met een nieuwe highres texture pack en wat kleine tweaks als PS5 games digitaal aan te bieden waardoor deze games er beter uitzien en in 4k30 te spelen zijn.
-> https://nl.wikihow.com/PS2-games-spelen-op-een-PS3
Nope... en dat geldt ook voor PS1, sommige modellen wel en sommigen niet. Die van mij niet. Nu kan ik op marktplaats gaan duiken voor een model wat het wel ondersteund, maar dat is natuurlijk niet waar ik op doel. Ik wil een PS5 die zonder enige issues gewoon alle PS4 games speelt en als het even kan ook nog PS3. PS2 en PS1, 't hoeft niet ;-)
PS2 games inderdaad dat kan een probleem zijn maar PS1 games werken gewoon goed.

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3 (kijk maar naar de compatibility lijst (Playstation all models), PS2 only some models 60GB harddrive in de versie die je zoekt. Het grote probleem met deze oude modellen is de thermal management en dus het risico op een vroege dood door oververhitting en daar door beschadiging van het systeem (de balls onder de chips willen nog al eens los raken, reflow kan helpen maar vaak is dat maar een paar jaar en dan heb je weer het zelfde probleem)
De makkelijkste oplossing is gewoon een PS2 kopen voor een paar tientjes en lekker daar op spelen het enige na deel is dat de output naar een HD of UHD tv wat lastig kan zijn maar daar zijn redelijk goede oplossingen (https://www.poundtechnology.com/playstation2/) voor voor weinig en hele goede https://www.amazon.com/Mi...r-XRGB-Mini/dp/B00QUBK6RK oplossingen voor heel veel geld.
Even een vraag van een leek: gaat Sony dan niet enorm achter de feiten aan lopen ten opzichte van Microsoft's Xbox 2? Die komt toch waarschijnlijk volgend jaar al uit?
Niet noodzakelijk. Er zal ongetwijfeld geen jaar verschil zitten tussen de release en dan hangt heel veel af van de marketing en de exclusieve titels en features die ze hebben of klanten willen wachten of niet.
@SomerenV @WhatsappHack en @Blokker_1999 Dank voor jullie reacties!
Tja, die Pro kan inderdaad waarschijnlijk nog wel even mee. Ik vraag me voornamelijk af of de hardware voor de PS5 al vaststaat of dat deze wellicht nog een upgrade krijgt wanneer zou blijken dat deze achterloopt op de Xbox 2? Maar die vraag is voor jullie wellicht ook niet te beantwoorden.
ps5 gaat eerder komen dan xbox2

sony ontwijkt e3 kunnen 2 dingen zijn

ze hebben of niks nieuws te showen..

of ze gaan op hun eigen event in 2019 knetterhard los met een ps5 met de eerste ps5 games..

in die tijd hebben ze mensen alweer gehypt en ze kunnen hardware nog aanpassen.
Het grote probleem met het eigen evenement idee is dat Sony aan iedereen die het maar horen wil verteld dat ze GEEN nieuwe console zullen introduceren dit jaar of in 2020, ze hebben het zelf steeds over 2022...

Ook is er heel erg weinig in de geruchten molen over een release van de PS5, er zijn wat specificaties die zich redelijk laten raden (AMD APU met custom Navi, ~24GB tot 32GB geheugen en dat is het wel zo'n beetje) dat is zo weinig concreet en zulke open deuren dat het niet waarschijnlijk is dat dit gebaseerd is op een final product maar eerder op een redelijke gok.

Nu een PS5 uitbrengen zou de ontwikkelaars erg boos maken, die willen eerst nog verdienen aan al het harde werk dat ze in de PS4 (Pro) gestoken hebben. En bij hoog en laag volhouden dat je geen nieuwe console brengt dit jaar en dat dan toch lekker wel doen waardoor alle 3rd party developers een jaar of meer achter lopen op de interne studio's? Dat lijkt me heel erg sterk...
Vergeet niet dat een normale ontwikkeltijd voor een beetje game al snel een 12 tal maanden is. Als je nu de eerste devkits naar eigen studio's verstuurd dan ben je te laat voor een release dit jaar tenzij je zonder of met slechte launch titels bij de release wil staan.
Dat er nu al studio's zijn die plannen hebben voor next gen consoles voor de games waar de ontwikkeling nu voor start wijst op een release van de Xbox one of PS5 op zijn vroegst rond de kerst maar realistisch gezien eerder laat in de zomer van 2020

Nintendo heeft al gezegd dat zij met verkoop aantallen van rond de 20 miljoen units echt geen interesse hebben in een nieuwe console (eerst maar eens een slowdown in sales dan kijken we wel verder was hun comment)
Sony claimt 2021/2022 voor de PS5, en ik kan me niet voorstellen dat ze dat zo stellig beweren en ondertussen de hele games industrie iets anders vertellen zonder dat dat uitlekt dus ik geloof dat statement van Sony. Wel is er een erg sterk gerucht dat Sony met een nieuwe handheld komt voor de Japanse markt, ze hebben nu eindelijk de productie van vita game cards gestopt (ze maken de voorraden nog op maar dan is het over) Gezien de vita het in Japan best aardig deed zou een nieuwe handheld voor die markt en dus sort van een switch concurrent niet gek zijn.
Microsoft heeft volgens de geruchten een digital only xbox one klaar en werkt aan een andere xbox console die voor zo ver de geruchten vertellen ergens in 2020 op de markt zal komen (dat zou dan ergens na zomer zijn om klaar te zijn voor de kerst periode in de VS)

Nu kan ik me niet geheel voorstellen dat Microsoft echt zo snel al een nieuwe console uitbrengt zeker niet als ze dit jaar nog een nieuwe (disc less) xbox one in de markt zetten maar het blijven rare jongens daar in Redmond. Als ze dat echt doen zou Sony nog wel eens kunnen kiezen voor een snellere release en in 2021 een PS5 de deur uitdoen...

Persoonlijk zie ik echt geen nieuwe grote console dit jaar, en waarschijnlijk ook niet veel anders dan een nieuwe revision voor de xbox en de ps4. De switch heeft pas een nieuwe revision gehad en zal waarschijnlijk pas ergens eind van het jaar of begin volgend jaar een nieuwe revision krijgen. Al vermoed ik wel dat Nintendo de homebrew scene voor de switch hard aan zal gaan pakken in de nabije toekomst. Zeker nu de N64 emulator vrijwel klaar is en erg goed werkt en er steeds meer emulators etc voor port worden lijkt het me logisch dat Nintendo met haar history dit niet over haar kant laat gaan.
http://www.redgamingtech....nt-kits-ps5-rumors-begin/

redelijk betrouwbare bron devkits al begin 2018

er is ook al een bericht geweest ( kon niet zo snel vinden)

dat sony van developers verwacht dat alle nieuwe games die vanaf april 2018 in ontwikkeling zijn genomen voor de ps5 worden gemaakt

afgezien van de first party games van sony zelf dus alles bij elkaar kan de release van 2020 nog steeds :)

hoe dan ook sony moet met iets komen om mensen aan de ps4 te houden zonder een e3 kan het niet anders dat er wat te teasen gaat komen
Effe kort: het is niet om dat Sony/MS aan de eindgebruikers zeggen: het zal nog wel effe duren (lees: stop niet met het kopen van ps4 pro/xbox one) dat ze hetzelfde zeggen aan de developers.

Anyway: je zegt het zelf: game ontwikkelen duurt al gauw een jaar, we zijn begin 2019 en ze hebben al devkits, de developers weten het dus al vroeg genoeg. Ze hebben hoogstens een paar maanden development verloren. Bovendien is de markt voor de huidige consoles de eerste maanden/jaren nog steeds groter dan die voor de new gen
Devkits hebben nooit final hardware. Dit kan prima de eerste iteratie zijn van de devkit. Elke devkit van de vorige generatie consoles hebben verschillende versies gehad.
Als men nog 3 jaar wacht tot de release zo als in het artikel gemeld, dan kan de hardware nog niet vast staan. Een aantal onderdelen (de APU, en sound chips) zullen nog ontwikkeld moeten worden.
De gewenste specificaties zullen waarschijnlijk wel vast staan hoe dichtbij het uiteindelijke product zal komen zal nog niet 100% vast staan.
Met name de APU (CPU/GPU combinatie maar bijvoorbeeld ook de geheugen hoeveelheid zullen nog niet 100% zeker zijn op dit moment.

Meestal worden dit soort specs pas ~18 maanden voor de uiteindelijke release vast gelegd. Voor een ontwikkelaar is dat niet een heel groot probleem omdat de architectuur al bekend is en alleen de rekenkracht van bijvoorbeeld de GPU wat hoger zal liggen, of het geheugen net even wat groter zal zijn (kleiner is onwaarschijnlijk dat is een fout die eerder wel eens gemaakt is en dat kwam de launch titels niet ten goede)
Omdat het OS hoogst waarschijnlijk gewoon het zelfde zal zijn is het voor de ontwikkelaar eenvoudig om op het nieuwe systeem te ontwikkelen natuurlijk zijn er wat dingen veranderd om willen van beveiliging etc maar voor het grootste deel is het niet anders dan de vorige generatie. Dat maakt de developers gelukkig en helpt met het snel gereed hebben van nieuwe titels voor de nieuwe console.
Ja, lijkt mij dat Sony een aardige "ballpark" heeft wat men qua performance wil bereiken. Totdat deze concreet is vastgelegd kunnen ontwikkelaars natuurlijk al aan de gang met devkits/hardware die dit bij benadering kan reproduceren. Specifieke 'maatwerk' features zullen op zich laten wachten totdat de definitieve specificaties compleet zijn; en het zou mij ook niet verbazen dat de eerste SDKs wat conservatief omgaan met de aanwezige resources.

Maar dit laat niet weg dat Sony bij de PS4 vrij laat nog het RAM-geheugen heeft verdubbeld, het zou mij niet verbazen als men met het ontwerp rekening houdt met dit soort zaken (dus nog wel enige flexibiliteit als het gaat om bepaalde modules/onderdelen). Maar wat je zegt, de APU zal op een gegeven moment wel definitief moeten worden; anders wordt het inkopen van capaciteit wel een uitdaging lijkt me :o
Als de PS4 Pro nog voldoet en men een jaar later dan Microsoft de PS5 uitbrengt, kan die wel een stuk betere hardware aan boord krijgen dan de xbox... (Nu is dat sowieso al he... nee grapje, die flamewar ga ik niet ontketenen. :P)

Dat zou een voordeel kunnen zijn. Zeker ook een nadeel. Dat is het hele probleem met dit soort dingen en men zal een strategie moeten kiezen. Welke het beste uitpakt zie je vaak later pas echt.
PS4 bezitter hier en ook niet geïnteresseerd in een flamewar. Als ik mijn PS4 hoor qua koeling met RDR2 dan vrees ik dat er geen rek meer in het beestje zit. Microsoft heeft dit echt beter geregeld met hun GPU en vapor chamber koeling.

De Xbox One X is met 6tflops +/- 45-50% krachtiger dan de PS4 met 4,2tflops. Maar goed je mag de meest krachtige console hebben maar als je geen nieuwe killer games blijft uitvinden (ja uitvinden!!) zoals Gears of Wars, Halo of uhmmm nog een paar dan ga je verliezen van “inferieure” systemen (let op de aanhalingstekens!!!) zoals Nintendo met Zelda, Mario en Pokémon en PS4 met God of War, HZD en wat andere IP’s die dat we doen. Laten we eerlijk zijn 2,8tflop minder is een hoop...
De Pro maakt gewoon veel geluid helaas. Bij zowat iedere game.
Afhankelijk van het spel. Op 1080p valt het geluid wel mee maar bij 4K (checkerboard daargelaten) mag het geluid van de TV 2 tandjes harder.
dat sneller valt wel mee zat videos die bewijzen dat het minimaal is.

xbox one x kwam.uit en de assasinscreed game zou native 4k zijn wat bleek.... checkerboarding..
Staar je niet blind op 1 game, maar kijk ff welke wel 4K halen.
Ik hoor mijn one X eigenlijk nooit behalve met RDR 2, nu moet ik wel bekennen dat hij in een vakje van mijn tv meubel staat dus qua koeling is dat niet ideaal. RDR2 pushed het geheel in ieder geval dat ik voor het eerste de fan hoor blazen van de one X
Ligt eraan. Als Sony de PS4( Pro) nog lang genoeg kan ondersteunen hoeft het niet perse een issue te zijn, ervan uitgaande dat ze een vrij loyale fanbase hebben.
Ik vraag het me af Microsoft kan zich zelf ook hele erg in de voet schieten met alweer een xbox, die niet of nauwelijks beter zal zijn dan de nog maar zeer recent uitgebrachte xbox one x.
Ook vraag ik me heel erg af of Microsoft op dat moment al voldoende titels klaar zal hebben voor een launch. Immers de reden dat mensen een console kopen is om te spelen, als je 10 games klaar hebt, bijna al die titels ook op de PS4 uitkomen en waarschijnlijk zelfs voor de xbox one dan zullen veel mensen er voor kiezen om op dit moment de PS4 dan wel xbox one te behouden omdat je voor de ~400 die de nieuwe console kost een flink aantal games kunt kopen voor je bestaande systeem en de nieuwe xbox zal maar weinig echte vooruitgang bieden als deze al zo snel uitkomt.

Ik vermoed dat Microsoft dit gerucht niet met kracht ontkracht omdat het onderdeel is van het spel om met Sony. Immers Sony geeft aan nog jaren te wachten, en toch zijn er erg sterke geruchten dat Sony een concurrent voor de Switch op de Japanse markt wil zetten misschien zelfs dit jaar nog...
Ik denk dat geen van beide geruchten op waarheid berusten al klinkt de Sony portable meer realistisch dan een nieuwe xbox volgend jaar.
Wat we wel zullen zien is een digital only xbox in bepaalde markten om de reacties te pijlen, deze zal een stuk goedkoper zijn dan de disk versie ondanks dat de kosten voor de disk unit nagenoog 0 zijn. De kosten besparing is mogelijk omdat Microsoft zeker weet dat alle games die je koopt bij hun gekocht worden en omdat men er ook zeker van is dat tweedehands games onmogelijk zijn. Dat betekend geen middle man kosten voor distributie van fysieke media en geen grijze markt voor tweedehands games.
van microsoft is al helemaal niks bekend dus achter de feiten aanlopen gebeurt niet.

sony gaat eerder uitbrengen, de 1 zal vast sneller zijn alleen de games die uitkomen gaan de mensen een kant optrekken
Achja, Sony liep ook met de PS3 een jaar(en zelfs bijna 1.5 in europa) achter op de xbox360, en zelfs met de hogere prijs heeft die toch nog op zn sloffen de xbox 360 voorbij kunnen komen.
De directeur van de PlayStation-divisie zei vorig jaar nog drie jaar te willen wachten, waarmee het erop lijkt dat een nieuwe console nog een paar jaar op zich laat wachten.
Kan ook dat ie dat gezegd heeft om de concurrentie op een dwaalspoor te zetten en dat we volgend jaar de PS5 al kunnen verwachten. Kan ook zijn dat het wél pas 2021 wordt maar dat Microsoft Sony wil undercutten en volgend jaar met een nieuwe Xbox komt. Sony heeft dan wel als voordeel dat krachtigere hardware in de console kunnen stoppen.

De tijd zal het leren.
Ik verwacht kerstmis 2020
Eind 2019 zou eigenlijk beter zijn, dan kan je met een nieuwe console het nieuwe decennium ingaan.
Mijn broodrooster kan ook 4k60fps aan, ziet er natuurlijk niet uit maar het is wel 4k60fps.

4k60fps is makkelijk te halen als je de gfx maar ver genoeg terugschroeft.
Ik ben benieuwd hoe Sony de overgang van PS4 naar PS5 gaat afhandelen. Eerlijk gezegd heb ik daar sinds de PS3 naar PS4 en PSP naar PSVita en de PSVita op zichzelf absoluut geen vertrouwen meer in. De PS3 en PSP waren bij het uitkomen van hun opvolgers al direct praktisch dood voor Sony en de PSVita hebben ze ook nogal snel de nek omgedraaid. Daar komt ook nog eens bij dat Sony heeft gezegd dat backwards compatibility onnodig is want "waarom zou je oude games willen spelen?" en hun hele gedrag omtrent cross platform multiplayer...

Na jaren op het PlayStation platform te hebben gezeten en dit 1 keer te zien gebeuren dacht ik "mja, dit was misschien gewoon ongelukkig gedaan", maar na de herhalingen daarvan te zien en alle bijkomende verhalen vind ik dit afschrikwekkend. Een angst die ik bij Xbox niet heb, van Microsoft weten we bijna zeker dat ze gewoon het Xbox One platform gaan blijven uitbouwen voor de toekomst in plaats van weer opnieuw te beginnen zoals de PS4 en Xbox One deden, maar met PlayStation heb ik dat gevoel momenteel niet, ondanks de PS4 Pro. Na jaren grote fan te zijn geweest van Ratchet & Clank, Gran Turismo, LittleBigPlanet, etc. en ook games zoals Patapon en LocoRoco op de PSP hou ik het toch maar voor bekeken. En kijkend naar de huidige PS4 catalogues voor deze series mis ik niet eens zoveel wat opzich ook al erg vreemd is.

Anyways, we zullen wel zien, ben zeer benieuwd naar de volgende generatie en hoewel ik zowel Sony als Microsoft als Nintendo de markt graag toewens kan ik het ook niet helpen Sony eens een klap tegen de kop te willen zien krijgen voor hun arrogantie van de huidige generatie.
Microsoft is juist de gene die slechts is in het onderhouden van oudere platformen. De 360 was al snel dood en er kwamen geen games meer voor uit. Dit was helemaal niet het geval bij de PS3, dus ik weet niet hoe je daarbij komt? Wat betreft crossplay, er zijn nog steeds meer crossplay games op de PlayStation dan de andere consoles. Ik zou zeggen, begin je pas druk te maken als ooit de grote uitgevers komen met hun titels met crossplay support. Als Sony het dan niet zou willen (wat me stug lijkt), dan is het een ander verhaal.

Hoorde anders niemand schreeuwen toen de nieuwe CoD, Fifa, Battlefield, Fallout 76 etc uitkwamen zonder crossplay. Waarom ons alleen maar druk maken om crossplay voor Fortnite en verder niet voor andere multiplayer games. Zelfs nu dat PUBG op ieder platform te krijgen is hoor geen enkel haan kraaien. Wat mij betreft is dat hele crossplay dus nog niet zo hee belangrijk nu.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 30 januari 2019 20:49]

Sony heeft zich lang verschuilt achter het feit dat PS3 een andere architectuur heeft waardoor de PS4 niet backwards compatible was. Nu is dat niet het geval, dus dat excuus heeft men nu niet. Verder zijn er aardig wat patent-aanvragen in omloop die allemaal iets met backwards compatibility te maken hebben, dus ik durf wel wat geld in te zetten dat dit voor de PS5 wel zo gaat zijn. Maak me alleen meer zorgen over hoe precies.
Hoop dat de ps5 een stukje stiller is dan de Ps4 pro, jammer dat het zon herrriebak is. Misschien overstappen naar een ARM architectuur?
Hangt er ook af welke model je hebt, kamertemperatuur & stof aan de binnenkant.
Ik heb er 3 en twee daarvan maakte best wat herrie, na dat ik binnenkant heb schoongemaakt is een daarvan een stuk stiller geworden.
De eerste pro is gewoon erg luid, dat was hij al op dag 1. Dat is beter geworden met de revisies.

Als ik het met de X vergelijk die er naast staat is het een stofzuiger.

Dat is niet heel raar gezien de X een blok koper is, maar dat mag ook wel voor het geld.
Volgens mij ligt het aan het model toch? Ik heb eentje van de eerste generatie (2016) en hij maakt idd best veel lawaai tov de Xbox X.
Kom maar op met die ps5.
Ik heb thuis ook de dev.kit staan, athans een AMD 2700x en vega gpu :+ Kan een beste console worden. Koeling word wel een issue

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 30 januari 2019 18:20]

Denk dat Naughty dog op Moederdag de release datum van The last of us 2 bekend gaat maken. (met een vette trailer)

Ik verwachtte de release dit jaar. Maar als de ps5 nog aardig ver weg is zou het mij niet verbazen dat ze nog even wachten met het uitbrengen van dit spel.
Eind 2020?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True