Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bloomberg: Sony komt met nieuwe PSVR-headset na PlayStation 5-introductie

Sony gaat volgens Bloomberg een nieuwe PlayStation VR-headset uitbrengen. Dat zal gebeuren nadat de PlayStation 5 op de markt is gekomen, dus vermoedelijk in 2021. De site meldt ook dat de productiekosten van de PS5 415 euro bedragen.

Bronnen melden volgens financieel persbureau Bloomberg dat Sony aan de nieuwe PSVR werkt, maar details daarover zijn nog niet bekend. Begin april vorig jaar, toen Sony de eerste details over de PlayStation 5 bekendmaakte, zei de consolebouwer al dat het nieuwe model compatibel zou zijn met de bestaande PSVR-headset.

Sony brengt de PlayStation 5 tijdens de feestdagen eind dit jaar uit. Als de vr-bril later komt, is dat vermoedelijk ergens in 2021. Bloomberg weet ook te melden dat de productiekosten van de PlayStation 5 momenteel 450 dollar bedragen, omgerekend zo'n 415 euro. Sony zou moeite hebben met het laag houden van de kosten, door schommelende prijzen van nand en dram.

In 2013 bracht Sony de PlayStation 4 uit voor 400 euro. De productiekosten waren destijds volgens IHS Markit 381 dollar. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers begin deze maand zei Sony dat de prijs van de PlayStation 5 nog niet vaststaat. Volgens bronnen van Bloomberg wil Sony ook afwachten wat Microsoft gaat vragen voor de Xbox Series X. Microsoft maakt vermoedelijk meer details over zijn nieuwe console bekend tijdens de E3 in juni. Sony komt niet naar die beurs.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-02-2020 • 16:28

72 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (72)

Wijzig sortering
De PS5 zal dan wel 499 euro kosten waarbij dan ook distributie en retailer cut inbegrepen zit als ze ook op de console een beetje winst willen maken. Gezien de Playstation tak zelfs met R&D kosten zeer goede cijfers heeft gedraaid de afgelopen PS4 generatie kan Sony eventueel beslissen om toch iets goedkoper te zijn bijv. 449 euro en dat kleine verlies voor lief te nemen. Ik denk dat ze die 50 euro nog achterhouden voor enige deals na release. Nog steeds een goede prijs als je ziet wat je ervoor terug krijgt. (PS3 situatie gaan we nooit meer tegenkomen)

AMD Zen processoren dalen geleidelijk na release. Zoals de 3600 welke nu eerder 169 kost in plaats van 219 denk ik dat de processor en GPU van de PS5 binnen een jaar of twee ook wel een stuk lager zal liggen met een price cut voor ogen. de PCIE4.0 SSD prijzen zullen ook wel flink dalen wanneer ze in nog grotere hoeveelheden geproduceerd worden.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 14 februari 2020 16:35]

Waarom vindt iedereen de ps3 situatie van €599 zo vreemd, terwijl niemand een woord rept over de 1200 gulden van de ps2? Dat was pas een gestoorde prijs
De PS2 had een launch prijs van 299USD (zonder btw) in de VS. Zie post uit 2000: https://www.gamespot.com/...e-and-price/1100-2568701/

Maar in Europa inderdaad een ander verhaal: nieuws: Europese release PS2 uitgesteld, prijs verhoogd
De prijs kwam dus inderdaad tegen de 1200 gulden uit. 2 jaar later ging het nog wat dalen.

Ik had die eind 2002 van mijn ouders gekregen. Vraag me af hoeveel het had gekost destijds. Volgensmij rond de 350 euro.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 15 februari 2020 15:20]

De PS2 had destijds werkelijk 0 realistische concurrentie. Rond die tijd had je de Gamecube, N64 en Dreamcast. Die eerste waren al wat ouder, of gebruikten oudere hardware en waren ook gelimiteerd tot Nintendo games, en die laatste was nóg doorder, slecht verkrijgbaar and had niet echt een grote library.

Omdat het ook als een DVD speler werkte (destijds dé coole nieuwe tech) was een hogere prijs niet echt een verrassing.
Oudere hardware zegt niks, Sony had toen juist de fout gemaakt door zogenaamd voor snelle custom hardware te gaan maar dat kwam er niet uit.

Ontwikkelaars hadden jaren nodig om er hetzelfde uit te persen als wat Dreamcast vanaf dag 1 kon doordat er simpeler voor geprogrammeerd kan worden.

En zelfs tot op de laatste dag zijn er punten waarop Dreamcast beter presteert dan de Playstation 2.

Dus hoezo oudere hardware?

En ik begrijp ook niet wat je bedoelt met slechter verkrijgbaar?

Je kon Dreamcast gewoon zoals alle andere consoles overal kopen.

[Reactie gewijzigd door Goedste op 15 februari 2020 04:47]

De Dreamcast was nogal duur en moeilijk verkrijgbaar, zelfs tov de PS2 prijzen bij de release, iirc. Ik herinner me nog goed dat vrijwel geen winkel het ding in voorraad had, je moest altijd bestellen.
De Dreamcast was helemaal niet duur.

Ik begrijp echt niet hoe je daarbij komt.

En misschien lag het aan waar jij woonde maar in de steden was het overal en altijd te koop.

Er was juist nooit het geval dat het besteld moest worden omdat het niet zo succesvol was waardoor de winkels met de voorraden bleven zitten.
Klopt niet. Dreamcast was er eerder , deed het beter, had zelfs online functionaliteit, maar miste de marketing.

Heb destijds nog 1400 gulden bij elkaar gespaard met een krantenwijk. Ssx tricky _/-\o_
Ik kon de eerste 2 dagen na aankoop van m'n ps2 nog niet eens spelen zoveel blaren had ik van het bollenpellen hahahhaa !
En ik kocht de Dreamcast ook, Road Rash was mijn favo game op dat ding.
Die kwam pas bijna 2 jaar later, en speelde dus geen rol bij de release van de ps2. Hij was toen zelfs nog niet eens aangekondigd iirc.
De PS2 en ook PS3 waren voor 'hun tijd' een stuk meer maatwerk (en op sommige vlakken misschien wel high-end) qua hardware; en het verdienmodel was toen ook anders. De PS2 kon niet zomaar makkelijk terugverdiend worden via digitale games en abonnementen, etc.
Ik weet nog tijdens mijn studie dat de use case naar voren kwam waarin Sony de PlayStation 3 onder de kostprijs verkocht, om zo een groter publiek te trekken en met andere inkomsten (voornamelijk games) uiteindelijk flink winst te draaien.

Het is een methode die veel fabrikanten zetten bij de introductie van een nieuw product en het zou mij niets verbazen als Sony dat ook bij de PlayStation 5 zal doen. Uiteindelijk willen ze een grotere markt bereiken en meer sales halen t.o.v. de nieuwe Xbox en dit is een prima manier om dat te bewerkstelligen.
Ik weet nog tijdens mijn studie dat de use case naar voren kwam waarin Sony de PlayStation 3 onder de kostprijs verkocht, om zo een groter publiek te trekken en met andere inkomsten (voornamelijk games) uiteindelijk flink winst te draaien.
Volgens mij was het Microsoft's Xbox 360 die onder de kostprijs werd verkocht om meer marktaandeel te krijgen. Sony's Playstation 3 was tijdens de release de duurste console ooit uitgebracht.
...en werd alsnog onder de kostprijs verkocht. Sony heeft indertijd zware verliezen geleden op de PS3, iets waar ze niet erg blij mee waren.
Het verlies dat Sony geboekt heeft tijdens het PS3 tijdperk lijkt me toch niet iets wat men daar graag wilt herhalen. Kijk maar eens naar deze grafiek die het jaarlijkse operationele inkomen plot van Sony's gaming divisie. Tussen 2006 en 2013 stapelen de verliezen zich op daar.

Ik zie zowel Sony als Microsoft best bereid om een klein verlies te nemen in het launchjaar om bepaalde psychologische prijspunten te halen (of elkaar de lof af te troeven), maar verwacht dus absoluut niet de honderden dollars verlies per console die men had in 2006. Zelfs een verlies van 50 dollar per console loopt op een jaar tijd op naar een half miljard dollar bij bvb. 10 miljoen consoles in het eerste jaar.

Het grootste verschil nu, is dat zowel Sony en Microsoft hun inkomen minder afhankleijk is geworden van de traditionele consolecyclus dankzij services als PS+ en Game Pass.
Het was een generiek voorbeeld van het feit dat het normaal is om zaken onder de kostprijs te verkopen, om vervolgens om te additionele onderdelen winst te genereren. Basic economie.
Ik snap je punt als algemene theorie (en ga akkoord dat het een typische strategie is), maar het was gewoon een ongelukkig gekozen voorbeeld :+ Sony's gaming divisie was ten tijde van de PS3 helemaal niet winstgevend, en het verlies genomen op de PS3 consoleverkoop heeft toen ook geen winst gegenereerd. De verliesstrategie diende daar eerder om het marktaandeel te behouden. De cijfers tonen de operationele winst van de hele divisie (dus incl. accessoires, licentiegelden op gamesverkoop etc.), die duidelijk in het rood gaat :)
499 eur is al 412 ex btw.
Een verkoopprijs van 499 zou dus onder de kost prijs liggen en dan mist je no de marge voor Sony, marge voor een distri en marge voor een retailer.

Zeer onrealistisch dus (Iknow sony kan prjma verkopen met wat verlies, maar de distri en retailer niet.
denk ik dat de processor en GPU van de PS5 binnen een jaar of twee ook wel een stuk lager zal liggen met een price cut voor ogen. de PCIE4.0 SSD prijzen zullen ook wel flink dalen wanneer ze in nog grotere hoeveelheden geproduceerd worden.
Dat zijn denk ik retail prijzen die je gebruikt. NAND & DRAM prijzen wijzingen elke dag en zoals dat er nu uitziet, gaat dat de komende periode verder stijgen/

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 14 februari 2020 16:50]

Sony had ten tijde van PS4 gemeld dat het direct winstgevend was dus weet niet of die kosten ook exclusief btw werden gerapporteerd. Waarschijnlijk wel.

Natuurlijk zijn het vooral games en accessoires die veel geld in het laatje brengen. De PS4 controller had een kostprijs van 18USD ten tijde van release (dat zal wel lager zijn geworden doorheen de jaren) en denk dat de Dualshock 5 iets boven de 20 zal uitkomen.
Bij de introductie van PS3 was PSN gratis, bij de introductie van PS4 ging met vol over een betaalde PSN. De grote verliezen dat ze toen hadden zal nu wel ingecalculeerd zijn met de introductie van PS5. Om de voorsprong te behouden, is een goede spec belangrijk en ondersteuning van je al eerder gekochte games voor de PS4 op PS5. Want niemand is met een merk getrouwd en de studio gaan alleen voor de winnaars. Nu is dat Sony, maar dat hoeft niet zo te blijven als Xbox niet meer diezelfde fout maakt, te slome hardware.

En tegenwoordig met De populaire cross platform games.... Ben benieuwd wat Sony ervan maakt, tot nu lijkt Xbox betere hardware te krijgen.

[Reactie gewijzigd door sokolum01 op 15 februari 2020 11:37]

Sony hoeft geen winst te maken op de PS5, zolang ze er maar genoeg van verkopen. Dan komen de winsten vanzelf met de verkoop van controllers, games, plus-abbonement, etc. Dus ik denk inderdaad dat 499 realistisch is. Maar het kan hoger zijn, als bijv. Microsoft voor 549 of 599 gaat. Dan zal Sony daar niet kostte wat kost onder willen denk ik. Zeker niet bij de introductie, als alle fanboys de eerste met een PS5 willen zijn.
AMD Zen processoren dalen geleidelijk na release. Zoals de 3600 welke nu eerder 169 kost in plaats van 219 denk ik dat de processor en GPU van de PS5 binnen een jaar of twee ook wel een stuk lager zal liggen met een price cut voor ogen. de PCIE4.0 SSD prijzen zullen ook wel flink dalen wanneer ze in nog grotere hoeveelheden geproduceerd worden.
Vergeet ook niet dat hier om letterlijk miljoenen-orders gaat qua volume; dus de inkoopprijzen zullen voor een Sony (en MS en Nintendo etc) een stuk anders uitpakken dan wat wij hier in de Tweakers pricewatch kunnen terugvinden :o
Maar het beeld van een SCE executive die de Pricewatch afschuimt op zoek naar de laagste prijzen is dan wel weer grappig :+
Minimale afname beiden partijen zullen wel in de orde liggen van 50 miljoen CPU’s.
Ik gok eerder €599 of €699

We geven met z'n allen ook €800 uit aan een nieuwe telefoon elke 2 jaar, sommige gekken zelfs meer dan €1000 als er apple op staat.

Waarom dan niet €600 of €700 voor een console die 7 jaar meegaat.

Waarschijnlijk komt er een online only versie uit van €499 en dan een duurder model. Aangezien ze op digitale aankopen meer verdienen.
Bij de prijsbepaling van consoles wordt meestal behoorlijk rekening gehouden met de minder rijke landen, en de minder bedeelde gezinnen die de console cadeau willen doen aan hun kinderen. Die minder bedeelde doelgroep kan qua smartphone uitwijken naar een model van €100 bijvoorbeeld. Qua consoles zijn die budgetopties er niet, afgezien van het niet kopen van de nieuwste console en doorzetten met de vorige. Dat zien Sony en MS liever niet; ze willen dat iedereen het nieuwe spul haalt zodat ze de vorige generatie niet al te lang meer hoeven ondersteunen. Daarom worden consoles meestal zo geprijsd dat ze ook voor die doelgroep interessant zijn.

Persoonlijk zou ik €600 ook nog niet zo gek vinden, aangezien je best wat jaartjes toe kunt met een console en ik het kan betalen. Maar de 60GB PS3 had die prijs bij release, en dat vertraagde de adoptie van die console aanzienlijk, zelfs al was er ook een 20GB-versie voor €500. Ik vermoed sterk dat Sony geen herhaling daarvan wil zien. Vanwege dit alles is er dus een flinke druk om op of onder die €500-grens te blijven.

Ik heb ook geen geruchten voorbij zien komen boven de €500 voor de PS5. In het Xbox-kamp verwacht ik eerder een prijs boven dat punt, met een goedkoper model eronder gepositioneerd; geruchten spreken daar al een tijdje van. Bij de PS5 ga ik uit van een enkel model voor €400 - €500, met grote kans voor €500.

Maar goed, we zullen het binnenkort wel bevestigd zien worden. Er gaan flinke geruchten van een Playstation-evenement op korte termijn voor de officiële, volledige aankondiging van de PS5. 5 en 12 februari werden veel genoemd, en nu wordt er gespeculeerd dat Sony nog schuift met de datum, wellicht vanwege het coronavirus.
Doen ze ook, geloof namelijk niet dat PS4 wordt uitgefaseerd. Dat blijft nog jarenlang bestaan. Vooral de PS4 PRO is nog lang niet afgeschreven en je kunt er nog steeds goed op gamen. Ben heel benieuwd naar de specs en prijzen.
499/449 euro lijkt mij een betere prijs. Omdat ze niets willen verdienen met de console. Maar juist met de software.

De product van ps4 was ook 350 dollar. Verkoop 399.
İn de tekst staat dat de PS4 381 kostte om te maken, geen 350. Met dezelfde gedachtegang zou de PS5 $500 moeten kosten.
7 jaar kan meegaan ...

tegenwoordig kijken we eerder tegen 3-4 jarige renew cyclussen aan

499€ lijkt mij in ieder geval ook het minimum, max zal 599€ zijn
Ehh nog geen enkele console gaat 4-5 jaar mee hoor. Ps4 en Xbox zijn ook al 7 jaar oud.
ps pro - xbox one x

daar gaan we naartoe, regelmatigere upgrades van krachtigere wordende compatible consoles
Zelf de PS4 sinds 2014, 6 jaar geen ENKEL probleem gekend, vindt dat best wel fantastisch gedaan van ze en heel veel plezier aan gehad!
Ze gaan gewoon voor de 399. Ze hebben de harde les over te hoge prijzen wel geleerd met de PS3 destijds - Als er concurrentie is die vrijwel gelijktijdig uitgebracht wordt is een te hoge prijs een doodsteek voor je platform.

Het zou niet de eerste keer zijn dat ze onder de kostprijs gaan zitten. Hiermee hopen ze vroeg veel marktaandeel te krijgen, wat op de lange termijn beter gaat uitwerken op de omzet. De winst wordt dan vooral uit accessoires en games gehaald (alsook PSPlus). Het gaat Sony vooral om het platform, en niet persé om de hardware zelf. Er zal ook gewoon na een jaartje of 2 een veel goedkoper produceerbare refresh komen.
Ps3 kwam uit toen de crisis net begon. Hele andere tijd. Een smartphone was toen max 500 euro.
PS3 is van 2006. 2 jaar voor de crisis en 1 jaar voor de iphone werd aangekondigd ;)
een tradein voor mn ps4+psvr naar een ps5+psvr met bijbetalen van 250€ zou ik zo doen
Lijkt me niet meer dan logisch toch? VR is hot en de PS4 was te zwak/oud voor een goede PSVR ervaring.

Mogelijk wordt een nieuwe PSVR wel een launch product.
Te zwak voor een goed ervaring ? Ik speel er regelmatig mee en het speelt heerlijk weg. Ik heb ook meermaals met de oculus gespeeld en hoewel het beeld daar wel beter is vind ik de ervaring nagenoeg gelijk.
De zwakte uitte zich met name in het feit dat er gewoon minder content was (met name AAA), omdat de performance te laag was, en developers te veel moesten opofferen om het speelbaar te maken. De games die er wel zijn, zijn in het algemeen wat simpeler (met een enkele uitzondering), waardoor ze goed speelbaar waren.
De PSVR is gewoon ruk.
Veel te veel kabels en geen deftige games.

Gewoon oculus rift ondersteunen ipv eigen vr headset te ontwikkelen

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 14 februari 2020 22:30]

Die kabels moet idd eruit... anders hier ook geen interesse.
Dat PSVR2 een launch product wordt, lijkt mij iets te ver gezocht. Eerst kijken wat de prijs wordt van de PS5, hoe lekker dat verkoopt en dan ga je, lijkt mij, pas overwegen om dat nieuwe VR-ervaring op de markt te brengen. Voor welke prijs etc. etc.

Echter... Microsoft biedt deze ervaring niet, dat is ook een belangrijke overweging.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat Microsoft niet ook een VR-headset lanceert voor de nieuwe XBox.

Wachten voor Sony lijkt me overigens ook niet vergezocht. Als ze de PS5 willen marketen als VR-capable console gaan ze daar niet heel lang mee wachten, dan gooien ze hun eigen glazen in.

Maar we zullen het zien. Persoonlijk verwacht ik het als launchproduct of in ieder geval binnen enkele maanden.
Gewoon compatible maken met bv Oculus Quest. Simple as that!
Ik verwacht niet dat ze daar op hoeven te wachten. Ze zullen ook wel aan de ps5 preorders kunnen zijn dat het el gaat lopen. Ik verwacht ook niet dat heel veel mensen zullen switchen tussen ps en xbox. Heel veel mensen hebben natuurlijk vrienden op dezelfde console nu dus de kans is klein dat die allemaal ineens overstappen. Ook is het natuurlijk dat veel mensen al een account hebben waar veel in is geïnvesteerd wat het ook minder interessant maakt om te wisselen. Het is alleen de vraag hie snel gaan mensen over naar de nieuwe console. Goede VR zou kunnen helpen. Dus als het geen launch product is dan is het meer dat het nog niet af is dan afwachten vermoed ik.
Nope, Sony heeft enige tijd geleden al gezegd dat er bij launch van de PS5 GEEN nieuwe PSVR uitgebracht zal worden, wel zal de huidge PSVR gewoon vanaf launch ondersteund worden op de PS5.
De reviews van de PS VR waren over het algemeen positief kan ik mij herinneren, vooral het draagcomfort. Alleen de hardware van de PS4 was niet echt toereikend en de bril had nogal een lage resolutie. Ben dan ook benieuwd naar de nieuwe versie.
Eigenlijk de enige echte negativiteit was gebrek aan (AAA) content, wat direct te wijten was aan performance.
Bij PS5 zal dit hopelijk een kleiner probleem zijn, en zal er genoeg content zijn
Slimme zet van Sony om dit te doen. Of je er nou fan van bent of niet, het werkt wel als een system seller want "Sony heeft een VR bril voor de PS en Microsoft (nog) niet voor de Xbox. En ik denk dat met de nieuwe hardware de beleving een stuk beter gaat worden. De resolutie kan omhoog en hoe minder SDE hoe beter de immersie is. Kom maar op.
Ik zit toevallig in playstation land console-technisch.
Maar ik weet niet of ik zo snel van kamp zou switchen voor een feature.
Ik denk dat de meeste mensen wel comfortabel zijn waar ze zitten. (waar dit ook is)
Zeker als backwards compatibily wordt wat ze zeggen heb ik een mega bibliotheek games die ik gewoon kan overhevelen naar de PS5 straks, dan moet Microsoft toch wel met iets heel erg bijzonders komen wil ik "overnieuw beginnen" met een andere console of er zelfs twee consoles hebben die buiten exclusives een gigantische overlap kennen en nogal redundant zijn. Vooral ook omdat ze beide een subscription fee nodig hebben voor online gaming.

Voor de mensen die nu gaan instappen is het echter misschien inderdaad een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 14 februari 2020 18:11]

Sony heeft sowieso een VR bril of ze nu de 2e wel of niet uitbrengen. De PSVR wordt gewoon op de PS5 ondersteund. En de extra power van de PS5 kan dus ook nog voor extra verbetering zorgen, zoals native gebruik van de 120hz en dus gewoonweg betere graphics (nu is het aantal objecten op de PS4 nogal beperkt, maar met de PS5 is Red Dead Redemption 2 graphics gewoon mogelijk op de PSVR)...
En dan lekker launchen met Half-Life Alyx en dan is het geld tellen
Als dat echt zo is, mogen ze toch wel eerst eens wat meer energie stoppen in het (laten) ontwikkelen van games voor hun VR platform. RE7 is toch echt een van de weinige VR-waardige spellen. Voor de rest heb ik het gevoel het allemaal een beetje achterblijft bij PSVR.
Met Moss, Borderlands VR, Firewall Zero Hour, Astrobot, WipeOut, Blood & Truth, Beat Saber, Concrete Genie, Everybody's Golf en Trover Saves the Universe zijn er toch wel een aantal uitstekende VR games uitgekomen op PS VR. Ze zijn ook allemaal VR waardig en dan heb ik het nog niet over wat andere kleinere games of gamemodi. Dat het niet op het niveau zit van de PS4 games is op dit moment normaal maar ik verwacht hier ook een sterkere groei volgende generatie. Voor de PS4 zijn er nog Iron Man VR, Paper Beast en een aantal anderen die binnenkort uitkomen.

Dreams zal in ieder geval uitgebreid worden om ook VR games te maken dus vanaf dat moment zullen creaties oneindig zijn. Zeker op dag 1 van release zitten er al geniale creaties van mensen tussen (die in 2019 werden ontwikkeld door gebruikers tijdens de Early Access fase)

[Reactie gewijzigd door Elazz op 14 februari 2020 16:43]

En No mans Sky en Star trek VR
Er zijn best wel veel games ook een hoop kleine games voor eventjes tussendoor en daar is dan ook meestal de prijs na dus ik vind het best wel goed wat ze hebben.
Inderdaad, dat vind ik ook. Er zijn best wel leuke games beschikbaar, maar het merendeel is vaak slechts een paar uurtjes leuk en vrij simpel van opzet.

De productiekosten van de PS5 vallen mij persoonlijk niet tegen. Gezien de hardware had ik wel rekening gehouden met een adviesprijs van 499 euro, maar blijkbaar overwegen ze een lagere prijs wanneer Microsoft bijvoorbeeld voor 399 euro zal kiezen. Ik kan het me haast niet voorstellen, echter is Microsoft er veel aan gelegen om direct goed van start te gaan.

Het is overigens niet voor het eerst dat Sony afwacht. Hier nog een historisch filmpje waarbij Sony met alleen $299 antwoord geeft op de prijs van de SEGA Saturn van $399.

https://www.youtube.com/watch?v=ExaAYIKsDBI

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 februari 2020 17:09]

De Xbox 360 en Playstation 3 verkochten hun bijna-eerste levensjaar ook met verlies voor Microsoft en Sony. Het werd daarna zelfs nog een kleine ramp voor Microsoft vanwege de Red Ring of Death die vrijwel iedere console kreeg. Eigenlijk pas ná die controverse begon Microsoft winst te maken op hun consoles.

Voor Sony Idem. Focus lag toen enorm op het uitdreunen van games. Tot aan grote "fake trailer" schandalen aan toe (killzone, Motorstorm, etc).

Deze concurrentie tussen de 2 molochs van de console gaming wereld brachten ons vele juweeltjes, dat zeker.

Dus ik ben benieuwd of er weer een concurrentie strijd gaat plaatsvinden de volgende generatie! Omdat de huidige generatie toch wel een beetje zich gedroeg als een stel buren die het wel best vonden om naast elkaar te leven maar weinig met elkaar te praten.
Ik denk eerlijk gezegd dat er vrijwel geen strijd zal plaatsvinden. Bij de volgende generatie zal backwards compatibility een belangrijke rol spelen en met PSN/Live verwacht ik dat vrijwel iedereen bij het eigen platform zal blijven, anders moet je alles weer opnieuw opbouwen.
PSVR headset vond ik wel gave kit voor het geld, maar voor mij zat de achilleshiel gewoon in de resolutie. Ook sloeg het ding om de haverklap uit "sync" waardoor je hem weer moet kaliberen. Dat is echt ruk mid game.
Ik hoop in ieder geval dat ze met een andere tracking oplossing komen, ipv met een enkele camera recht van voren. Dat zou de kalibratie problemen moeten oplossen.
Ik ben zelf (nog) niet van de VR. Heb het dan nog nooit gedaan maar ik verwacht wel dat ik er misselijk en of claustrofobisch van wordt. Ik ga er nog ieder geval geen geld aann uitgeven. De PS5 zou ik wel willen hebben mits de prijs goed genoeg is voor mijn portemonnee en die ook nog steeds hd ready tvs ondersteuning heeft
Ik speel nu al sinds begin 2010 op de xbox 360 in full HD ( COD alleen). Samen met familie bijna elke avond. Het wachten is op de nieuwe XBOX in november. We hopen dat er ook een VR bril bij zit. Een nieuw decennium vol actie ligt dan in het verschiet. We hebben wel enige angst hoor want nu is het al zo dat mijn broer soms van zijn stoel valt als ik hem achterna zit. Hij is nogal schrikachtig.
Met VR wordt het waarschijnlijk "the biggest show on earth". Video's volgen nog.
Van wat ik begreep ziet Phil Spencer nog niet veel in VR.
Dus ik zou er niet te veel op hopen volgens mij gaat Mircosoft zich merendeel richten op
zo veel mogelijk mensen op allerlij apparaten laten gamen via GamePass en Xbox Cloud en lijkt het wel of ze steeds verder van de Console af gaan en zich meer op diensten gaan richten.
de xbox series X zal zeker bij release geen VR ondersteunen..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True