Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel introduceert achtste generatie Core-processors met Vega-gpu

Intel heeft zijn nieuwe serie processors voor laptops uitgebracht. De processors worden onder de achtste generatie Core-processors geschaard, maar hebben naast de Intel-gpu ook een Vega-gpu van AMD met hbm2 aan boord.

De nieuwe processors worden in een nieuwe serie ondergebracht, de G-serie die weer twee varianten van AMD's Radeon RX Vega-gpu aan boord hebben. De krachtigste gpu, de Vega M GH, heeft 24 compute units, goed voor 1536 streamprocessors en de andere variant, de Vega M GL, heeft 20 compute units, met 1280 streamprocessors. Die gpu's worden op een groot substraat gecombineerd met een Intel Kaby Lake-processor inclusief een Intel HD 630-gpu en bovendien wordt 4GB hbm2-geheugen via een 1024bit-bus aan de gpu en cpu geknoopt.

Er zijn vier processors aangekondigd met Vega M aan boord, twee van iedere variant, met tdp's van 100W en 65W. De krachtiger versies hebben iets hoger geklokte gpu's en hbm2-geheugen dan de 65W-uitvoeringen. In alle gevallen communiceren de processors via 8 pci-e-lanes met de Vega-gpu. Intel maakt daarbij gebruik van zijn emib-technologie, een methode om snelle interconnects tussen verschillende dies te realiseren zonder hoge kosten en ingewikkelde productiemethodes.

De nieuwe processors moeten hun weg vinden naar high-end laptops en compacte desktopcomputers, zoals Intels eigen NUC, waarvan al varianten met de nieuwe Intel-processor met Radeon Graphics zijn aangekondigd. De varianten met GH-gpu aan boord zouden moeten concurreren met systemen die een GTX 1060-mobiele gpu aan boord hebben, terwijl de GL-varianten het tegen systemen met mobiele GTX 1050-gpu's zouden kunnen opnemen.

Processor  Core i7-8809G Core i7-8709G Core i7-8705G Core i5-8305G
Gpu Radeon RX Vega M GH Radeon RX Vega M GL
Gpu compute units 24 CU's (1536 SP's) 20 CU's (1280 SP's)
Gpu-klok 1063MHz (1190MHz boost) 931MHz (1101MHz boost)
Hbm2-geheugen 4GB
Hbm2-snelheid 800MHz 700MHz
Gpu-rekenkracht Tot 3,7tflops (sp) Tot 2,6tflops (sp)
Cpu-cores/threads 4/8
Cpu-snelheid (base) 3,1GHz 3,1GHz 3,1GHz 2,8GHz
Cpu-snelheid (turbo) 4,2GHz 4,1GHz 4,1GHz 3,8GHz
Geïntegreerde gpu Intel HD 630
Tdp 100W 65W

Door Willem de Moor

Redacteur componenten

08-01-2018 • 11:19

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Erg raar dat AMD samen met Intel zo'n SoC maakt. Ik zou verwachten dat ze dit voor zichzelf houden. Waarschijnlijk is het geld toch te aantrekkelijk voor ze. Maar zo gaan ze wel concurreren met hun eigen producten als ze dadelijk een Ryzen CPJ met Vega GPU gaan uitbrengen.
Ik zie dat iedereen AMD noemt. Een tijdje geleden heeft AMD van AMD Vision een "afzonderlijke" partij gemaakt, je hebt nu dus AMD (Advanced Micro Devices) en RTG (Radeon Technologies Group).

Zelfs hun website heet al een tijdje Radeon Technologies Group.

Press release: AMD Forms Radeon Technologies Group To Enhance Focus on Graphics And Immersive Computing Under The Leadership of Raja Koduri

Raja Koduri is onlangs naar Intel vertrokken om hun GPU tak aan te pakken. (Was eerder werkzaam bij Intel)

Niet zo heel vreemd dat er dan VEGA architectuur (Raja's baby) in een Intel product te zien, wel?
RTG is en blijft gewoon 100 % onderdeel van AMD. Net als diverse andere AMD onderdelen.
Lees: geen afsplitsing oid.

De RTG kreeg wel meer zelfstandigheid maar dat is blijkbaar niet helemaal gunstig uitgepakt gezien het overhaaste vertrek van Koduri naar intel en de enigszins tegenvallende resultaten van Vega. Of deze (beperkte) zelfstandigheid op termijn in stand zal worden gehouden is dus twijfelachtig........
Erg raar dat AMD samen met Intel zo'n SoC maakt.
Intel zou die met of zonder AMD gaan doen. Dan heeft AMD de keuze om het samen te doen, óf om nVidia het met Intel te laten doen. Lijkt me dat daar niet heel lang over nagedacht hoeft te worden.

AMD heeft hier, waarschijnlijk, heel veel van geleerd wat ze nu ook op hun eigen processoren kunnen toepassen. Hadden ze die kennis en ervaring dan naar nVidia moeten laten gaan?
De vraag is Nvidia het ook met intel zou doen.

Maar goed amd heeft geld nodig, ze lopen ook beetje achter nvidia aan dus pakken ze het geld van intel
Nvidia en Intel hebben net een 1.5 miljard dollar licensing deal achter de rug waar ze elkaars technieken konden gebruiken. Deze liep van 2011 t/m 2017. Ik gok dat Nvidia graag was doorgegaan. Echter het is afgelopen en Raja Koduri is van AMD naar Intel gegaan, dus dat zal zeker geholpen hebben om AMD en Intel te verbinden.
Inderdaad ook mijn gedachte. Waarom zou je het goud dat je in handen hebt (eindelijk goede APU door sterke Ryzen CPU en degelijke Vega GPU) zo makkelijk vrijgeven? Of ze moeten er al flink voor betaald krijgen of iets dergelijks.

Dat ze vroeger van de APU's geen high-end producten konden maken was eigenlijk volledig te wijten aan het feit dat de Bulldozer architectuur (en nakomelingen) zo brak waren.

[Reactie gewijzigd door VV1997 op 8 januari 2018 11:25]

Waarom zou je het goud dat je in handen hebt (eindelijk goede APU door sterke Ryzen CPU en degelijke Vega GPU) zo makkelijk vrijgeven?
Omdat dat "goud" niet goed genoeg verkoopt? :P
Het is heel simpel: Intel domineert de pc en de laptop-markt. Dat is de status quo en dat zal nog wel zo even blijven. Door deze co-makership onstaat de situatie dat AMD gewoon meeverkoopt in het Intel-segment, en er zo dik op kan meeverdienen.

De Ryzen APU's bedienen nog steeds de onderkant van de laptopmarkt, terwijl de Intel APU's het hogere prijssegment zullen bedienen zoals vanouds. AMD zal nu dus aan twee segmenten verdienen. En de Ryzens kunnen meeliften met de reclame die Intel maakt met de Vega.

Alleen maar hopen dat Intel niet zo snel de GPU foefjes van AMD kan afkijken, en daarmee een eigen concurrerende GPU bedenkt.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 8 januari 2018 11:44]

Alles wat je zegt was tot ongeveer een week geleden helemaal waar. Echter, de nasleep van de Meltdown bug zou nog wel eens iets in kunnen gaan veranderen in de dominante marktpositie van Intel.
Uiteraard, maar de beslissing van AMD om met intel samen te werken is al veel vroeger genomen.
Marktaandeel is HEEL belangrijk, ook als dit via een concurrent wordt bekomen.
Dankzij deze deal kan AMD een voet in de deur steken van de laptopmarkt.
Als ze dit goed aanpakken zullen mensen zien dat er een AMD gpu in hun laptop zit. Zo krijgen ze meer naambekendheid (veel mensen kennen nog steeds enkel intel). De kans dat mensen bij een volgende aankoop dan kiezen voor een AMD cpu is gewoon groter.
Als men gpu markt aandeel bekijkt is dat vaak inclusief igpu. Nu lift AMD dus ook met intel mee.
Of wordt gezien als iNtel Vega. Want waar komen de drivers vandaan iNtel team of AMD Radeon team.

Vraag me af wat voor hardware ID en string apparaat beheer geeft.
Radeon iNtel.

Denk niet dat je string ziet met AMD erin.
Ben daar wel benieuwd naar.
Hoe gaat iNtel dit benoemen.
Het is een druppel op een gloeiende plaat. Vraag het maar in je familie, waarschijnlijk weet niemand waar je het over hebt als je over de meltdown begint.

En ik verwacht zelfs dat het overgrote deel wat via de pricewatch zijn pc uitzoekt het ook niks uitmaakt.
Die meltdown zorgt er overigens voor dat ik de aankoop van een nieuwe laptop nog even uitstel. Eerst maar eens kijken hoe en wie dit het beste oplost.
Ja ik snap je volledig. Ik heb net tussen kerst en oud&nieuw onderdelen besteld om een nieuwe pc te bouwen. Dit op basis van een Intel Core i5-8400 en een micro-ATX moederbord omdat ik graag een kleine en stille machine wil bouwen en de micro-ATX moederbord opties voor Ryzen me wat tegen vielen. Aangezien deze processor nog niet beschikbaar is heeft de winkel nog niet geleverd. Ik zit er nu sterk over te twijfelen om mijn aankoop te annuleren en nog even te wachten hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Ik zie hier anders 40 resultaten, van 51-110 euro.
categorie: Moederborden

[Reactie gewijzigd door wouterg00 op 8 januari 2018 16:48]

Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan, maar de features vielen me wat tegen in vergelijking met de mATX moederborden op basis van Intel. Daarnaast hebben de AMD borden allemaal een Realtek netwerk chip en Realtek staat nou niet bekend om zijn briljante ondersteuning voor Linux. Dus alles bij elkaar heeft mij dat een aantal weken geleden doen besluiten om toch voor Intel te gaan.
Ik zeg ook niet dat ze niet bestaan, maar de features vielen me wat tegen in vergelijking met de mATX moederborden op basis van Intel. Daarnaast hebben de AMD borden allemaal een Realtek netwerk chip en Realtek staat nou niet bekend om zijn briljante ondersteuning voor Linux. Dus alles bij elkaar heeft mij dat een aantal weken geleden doen besluiten om toch voor Intel te gaan.
AM4 Moederborden met een niet realtek LAN chip en denkelijk nog heel wat meer, dit resultaat na een korte zzektocht van ca twee minuten:

ASRock's new AM4 motherboards support Ryzen processors along with the Bristol Ridge and Summit Ridge APUs, which means we will likely see the latter two appear on shelves soon. The X370 Professional Gaming motherboard
ASRock provides the onboard Aquantia AQC108 5G LAN connection and an integrated Intel 802.11ac Wi-Fi adapter, which interestingly brings Intel and AMD onto the same motherboard. ASRock's newest motherboard also features two PCI 3.0 x16, two PCIe 2.0 x1, and one PCIe 2.0 x4 slots.

https://www.gigabyte.com/mb/am4/Model

[Reactie gewijzigd door POL_1953 op 9 januari 2018 00:16]

Volgens mij heb je over mijn eis van micro-ATX heen gelezen. Het enige micro-ATX AM4 moederbord met een X370 chipset dat ik in de pricewatch kan vinden heeft toch echt een Realtek RTL8118AS ethernetcontroller. En ja, ik heb deze overwogen in de hoop dat de Realtek ondersteuning op Linux inmiddels is verbeterd.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 9 januari 2018 13:46]

Volgens mij heb je over mijn eis van micro-ATX heen gelezen. Het enige micro-ATX AM4 moederbord met een X370 chipset dat ik in de pricewatch kan vinden heeft toch echt een Realtek RTL8118AS ethernetcontroller. En ja, ik heb deze overwogen in de hoop dat de Realtek ondersteuning op Linux inmiddels is verbeterd.
Duw er een PCI-e kaartje in ? :)
Omdat dat "goud" niet goed genoeg verkoopt? :P
Nou ik zou zo ver gaan om te zeggen dat het goud NIET verkoopt omdat het nog niet op de markt is. (AMD heeft zo ver ik weet nog geen desktop Raven Ridge op de markt gebracht.) Daarom vind ik dit (als leek) ook zo'n slechte zet. Nu komt een Intel-Vega SOC op de markt, terwijl de Ryzen-Vega APU er nog niet is. Als er maar 1 optie is (voor de high-end APU) en die satureert de markt, dan kunnen ze later met hun eigen APU toch niet veel marktaandeel slaan.
En de Ryzens kunnen meeliften met de reclame die Intel maakt met de Vega.
Denk niet dat een Intel CPU gecombineerd met een AMD GPU veel reclame maakt voor de prestaties van een AMD CPU. Kan hoogstens positieve marketing voor AMD in het algemeen zijn.
Alleen maar hopen dat Intel niet zo snel de GPU foefjes van AMD kan afkijken, en daarmee een eigen concurrerende GPU bedenkt.
Denk dat Intel dat allang heeft kunnen afkijken, net zoals ze dat in de autobranche ook doen. (Zoals Mercedes-medewerkers die Tesla's huren om ze dan uit elkaar te halen). Denk dat het bij Intel schort aan de mogelijkheden om het zelf te doen. Iets wat ze waarschijnlijk wel kunnen, maar wat ze nog moeten opbouwen.
laten we hopen voor AMD dat intel zich dit keer wel aan hun contracten houd :O, AMD heeft aan den lijve mogen onder vinden.
Is het goud dan? Want 'eindelijk' een goede APU heb ik eerder gehoord... Zowel van Intel, als AMD. Intel draaide het ding zelf de nek om want te duur, en nu komt er dan een nieuwe poging met prijzig HBM2 erop.

We moeten nog maar eens gaan zien of dit daadwerkelijk dingen mogelijk maakt die er niet allang waren. Dit blijft een problematische combinatie, veel power op één package dat resources moet delen, het is per definitie een trade off. Dat die nu stukken gunstiger uitpakt is zeker waar, maar overschat het niet.

Ben erg benieuwd wat nu de marge zal zijn op deze chips, want die is als dedicated Vega niet heel best. Mijn vermoeden is dan ook dat dáár voor AMD de doorslaggevende factor heeft gezeten voor deze samenwerking; ze kunnen met deze samenwerking een stuk winst pakken dat er onder eigen motorkapjes niet in had gezeten.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 8 januari 2018 14:39]

makkelijk zal het niet zijn, maar intel is zo enorm veel groter, dat al die verkochte vega chips voor highend intel configuraties hard nodig zijn om amd's R&D-budget te blijven bekostigen.

amd kan met die paar ryzen chips echt intel niet van de troon stoten, dan moeten ze generatie-op-iteratie-opgeneratie beten blijven presteren dan intel. EN dan moeten ze ook nog genoeg, en goedkoop genoeg, kunnen produceren voor de grote OEMS... eer AMD Intel van de troon stoot is het 2030 (als ze tenminste het succes van ryzen zouden kunnen blijven pushen), maar tegen dit tijd is x86 misschien niet eens meer relevant. Bovendien is in het verleden gebleken dat AMD het niet van intel kan blijven winnen elke keer dat ze een chip maakte die beter was dan het huidige aanbod van intel K8, was beter dan netburst, athon64 beter dan core2, kwam intel toch vrij snel weer met een betere, of zuinigere chip, na de k8 kwam intel met de core2 die duidelijk beter was, en na de a64 heeft het een tijdje geduurd, maar toen Intel eindelijk met de i3/i5/i7 kwam, was amd bijna direct vergeten. en dat is jaar op jaar op jaar, tot aan ryzon bijna 10 jaar later zo gebleven.
Nee. AMD verdiend er goed aan. Intel kan geen GPU's maken en beschikt niet over de technologie. Nvidia is te duur voor Intel dus de samenwerking lijkt enigzins op z'n plek.

Als AMD via intel verkoopt dan krijgt het uiteindelijk steeds meer dev's om voor AMD hardware te ontwikkelen. En daar zit de key denk ik ook in dit besluit in. :)
Dit dus, als alle intel cpu's met geintegreerde AMD graphics komen, zal AMD binnen een paar jaar de grootste userbase hebben en daar spelen devs op in.

[Reactie gewijzigd door t link op 8 januari 2018 12:15]

Heb gelezen dat het voornamelijk gaat om de patenten en dat het moeilijk is voor Intel om een ontwerp te maken dat deze patenten niet schaad. Volgens mij hebben ze wel alle technologie in huis om een goede GPU te maken.
dit is al eerder aangegeven dat ze samen gingen werken voor dit model. ik vind het juist goed dat ze samen krachten bundelen, zouden meer bedrijven moeten doen.
Idealiter maakt AMD nu een product dat minstens evengoed presteert maar wel goedkoper en zuiniger is.
Work until your idols become your rivals :-). Zoals Croga al aangeeft is dit niet zo vreemd.

Neem Apple welke bijvoorbeeld schermen en geheugen afneemt bij Samsung.
Dit lijkt mij juist goed voor beide partijen. Intel heeft zelf geen patenten voor GPU's. AMD heeft veel te klein marktaandeel waardoor software vaak voor Nvidia wordt geoptimaliseerd, dit is in ieder geval een stap om meer computers op AMD GPU's te krijgen.
Concurreren met zichzelf? Ja en nee.

Het marktaandeel van Intel is vele malen groter dan dat van AMD. Hiermee zit er straks dus een AMD-component (of beter gezegd: Radeon Graphics Technologies Group component) in die markt.

Vergeet trouwens ook niet de andere grote speler genaamd nVidia. Als dit een succes wordt dan kunnen ze daar zo goed als inpakken op de low-end- en mainstream-markt. En daar is toch waar het meeste geld uiteindelijk zit.
Deze oplossing is namelijk een stuk goedkoper dan een losse cpu plus een (zelfs cheapo) nVidia videokaart. nVidia vraagt namelijk nogal wat voor hun producten (ook aan OEM's). Met deze gecombineerde oplossing gaat er zomaar een kwart van de kosten af voor de OEM's. En daar komt dus ook nog een flinke ruimtebesparing bij (want dit is natuurlijk vooral bedoeld voor mobiele apparaten).

Het is een beetje vaag maar ze mikken hier op een andere markt dan dat jij denkt.

Of dit uiteindelijk alsnog nadelig zal zijn voor AMD zal moeten blijken. Niets is namelijk zeker.

[Reactie gewijzigd door VOODOO_WILLIE op 8 januari 2018 22:37]

Ik denk dat de tijd voorbij is dat Intel zich de onbedreigde koning voelt. De druk vanuit ARM is groot. Er komen nieuwe zuinige en goedkope producten op de markt die voor veel consumenten prima voldoen. Microsoft beperkt zich niet meer tot Wintel.
heeft dit model ook de spectre/meltdown vurnability features?
Terechte vraag, het antwoord is ja.

Intel heeft een nieuwe architectuur nodig voordat ze Meltdown oplossen. Spectre is nog ingewikkelder, maar ook daar is een andere architectuur nodig.

Alle huidige Intel-architectuur is kwetsbaar. Een nieuwe architectuur duurt echter wel rustig een jaar...
Cannon lake is gepland in eind 2018, als het niet weer vertraging oploopt aangezien Cannon lake eerst voor 2016 was gepland.
Ga maar uit van wel; de architectuur is immers niet aangepast. Wat meer info hieromtrent; reviews: Meltdown en Spectre: vraag-en-antwoord

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 januari 2018 11:47]

Ik zie Apple er nog wel voor aan om de impliciet beloofde Mac Mini refresh met deze chips uit te rusten. Zeker omdat ze al jaren intel/amd combi's afnemen.
Waarom de Mac Mini? Dat is geen gaming bak.
Gaming is niet de enige toepassing. Wat dacht je van OpenCL versnelling in Premiere/Final Cut etc. :)
In 2021 misschien ;) Wat de Mac mini betreft is er totaal geen duidelijkheid. Laatste wat er over naar buiten is gekomen is van Tim Cook:
I’m glad you love Mac mini. We love it too. Our customers have found so many creative and interesting uses for Mac mini. While it is not time to share any details, we do plan for Mac mini to be an important part of our product line going forward.
Helaas zegt dit helemaal niks. Misschien dat de Mac mini wel de eerste Mac gaat worden met een A-chip. Misschien dat Tim hem zo 'loved' dat ie de Mac mini nooit meer wil wijzigen.
Had het niet ruimte en stroomverbruik gescheeld als de Intel HD 630 achterwege was gelaten, aangezien er toch een Vega GPU in zit, lijkt een Intel HD 630 mij overbodig geworden.

Quick Sync is nu weliswaar nog wel een optie, maar is VCE, de variant van AMD, dan niet gewoon beter en sneller?

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 8 januari 2018 11:25]

Misschien wordt die AMD-GPU pas aangesproken als het echt nodig is en gebruikt de SoC de Intel-GPU voor de dagelijkse zaken? Ik kan me voorstellen dat de batterijduur wel toeneemt als je grotendeels met de zuinigere GPU werkt.

Een beetje wat Apple doet met de MacBook Pro.
Een beetje wat Apple doet met de MacBook Pro.
Je bedoelt wat AMD (Dynamic Switchable Graphics) en Nvidia (Optimus) al jaren doen...
https://en.wikipedia.org/wiki/GPU_switching
Ja ja, niet alles wat bestaat is door Apple uitgevonden :)

Geen Apple-fanboy hier hoor, maar dat was het eerste dat in me opkwam.
Als de Intel HD 630 was weggelaten dan zou het stroomverbruik net wél stijgen, aangezien een Vega GPU in idle veel minder zuinig is dan een HD 630. Vega en ook Polaris staan namelijk niet echt bekend voor zuinige idle waarden (bron).
De Vega GPU wordt pas ingeschakeld als de HD 630 niet meer toereikend is en dat zal bij normaal gebruik (lees: alles wat geen 3D is) dus niet vaak gebeuren.

Ook ruimtebesparing levert het weglaten van de HD 630 niets op aangezien het niet fysiek wordt verwijderd maar wel gewoon wordt uitgeschakeld. Anders zou je een eigen chipontwerp nodig hebben met dito productielijn en bijhorende kosten voor iedere soort processors. Alle Kaby Lake processors komen uit eenzelfde wafer en zijn dus allemaal derivaten van de i7-7700K met bijhorende HD630, waarbij telkens iets wordt uitgeschakeld om tot een lager gepositioneerde cpu te komen. Een Celeron G3950 heeft dus exact eenzelfde die als een 7700K.
Had ik inderdaad even niet bij stil gestaan, dat AMD GPU's wat meer verbruiken dan bijvoorbeeld Intel en nVidia.
Voor in een laptop is de HD630 wellicht nog wel handig voor het zunige 2D werk, zodat je een hele (werk)dag op een accu door kan komen?
Enkele taken zijn sneller op de Intel HD 630 dan op dedicated GPUs, omdat de Intel HD 630 direct uit de systeem geheugen kan lezen maar wel parallel als een GPU kan verwerken, terwijl bij een dedicated GPU het geheugen eerst overgeschreven moet worden. Geen idee of dat een rede is die relevant is
wel jammer dat ze m niet voor bijvoorbeeld LGA 1151 uitbrengen, zou een goed APU achtig chipje zijn voor een simpel game-systeem
(hoewel er vast een ITX of UCFF bordje van komt)
En dan Raven Ridge de markt uit werken? Nee, dan zal AMD liever de voor hen moeilijke laptop markt bedienen met deze samenwerking.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 8 januari 2018 11:35]

Ik zou dit dan eerder zien als een ravenridge+.
De Vega chip hier in is meer dan 2x zo groot als die voorgesteld in ravenridge.
Dus afhankelijk van de prijzen zie ik het probeem niet.
24 cu's is behoorlijk veel, het is dat hbm2 duur is anders was deze chipcombinatie vast aanzienlijk goedkoper dan een traditionele cpu + dedicated gpu implementatie. Dit klinkt aardig als een combinatie die perfect is voor Apple aangezien zij intel/amd al jaren naast elkaar inzetten.
Prima ontwikkeling, als dit betekent dat we meer grafische power in dunnere en kleinere formfactors krijgen. Nu is er geen enkele notebook van 14 inch met een 1050 Ti beschikbaar, hoop te winnen lijkt me!
Ben heel erg benieuwd naar de Benchmarks van deze combi-chip.
Zo een NUC met deze chip kan echt een goede desktop vervanger worden!

Eigenlijk ben ik ook wel erg benieuwd naar de geluidsdruk welke zo een NUC produceert als de Core i7-8809G de volledige 100watt gaat verstoken in zo een kleine behuizing. :?
Misschien goed om daar ook bij stil te staan in een eventuele Tweakers review?
Volgens een uitgebreid artikel van de buren gaat het om een 7e gen Intel Core, Kaby Lake. Het gaat hier dan wel om de quad-core varianten.

Bron: hardware.info
Reken er maar op dat er zo'n chip in een Mac komt. Apple neemt al jaren lang exclusief chips af bij AMD, het zal me niks verbazen als Apple hier ook een vinger in de pap bij heeft gehad (bij deze samenwerking tussen Intel en AMD).
Speculatie..... maar wel interessante speculatie ;o)
Deze chips lijken me inderdaad perfect voor iMacs